Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда, социалната и демографската политика
Комисия по труда, социалната и демографската политика
11/03/2020
    П Р О Т О К О Л
    № 31

    от проведено редовно заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика на 11 март 2020 г
    ДНЕВЕН РЕД:

    Точка единствена. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членовете на Комисията по труда, социалната и демографската политика към министъра на труда и социалната политика, на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите, се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,25 ч. и ръководено от председателя на Комисията – господин Хасан Адемов.

    * * *

    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добър ден, колеги!
    Добър ден на министър Сачева!
    Откривам днешното редовно заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика.
    Предлагам точка единствена на дневния ред:
    Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членовете на Комисията по труда, социалната и демографската политика към министъра на труда и социалната политика на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    Който е съгласен да подкрепи предложения дневен ред, моля да гласува.
    Приема се единодушно.

    По точка единствена от дневния ред:
    ОТГОВОРИ НА АКТУАЛНИ УСТНИ ВЪПРОСИ, ОТПРАВЕНИ ОТ ЧЛЕНОВЕТЕ НА КОМИСИЯТА ПО ТРУДА, СОЦИАЛНАТА И ДЕМОГРАФСКАТА ПОЛИТИКА КЪМ МИНИСТЪРА НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА, НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 29 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
    Колеги от ГЕРБ, пристъпваме към първата група въпроси.
    Заповядайте, доктор Папашимов.
    ЮЛИЯН ПАПАШИМОВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаема госпожо Министър, уважаеми гости! Госпожо Министър, българските работодатели твърдят, че поради недостиг на работна сила са изправени пред невъзможност да произвеждат. Оплакват се, че процедурите за наемане на работници от трети държави са тромави и отнемат доста време.
    Моят въпрос към Вас, госпожо Министър, е: какво смятате за необходимо да предприемете, за да се справите с този така важен проблем? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря, уважаеми господин Папашимов.
    Уважаема госпожо Министър, заповядайте. Имате право на отговор в рамките на три минути.
    МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Към настоящия момент в ход е процедурата за обществено обсъждане и междуведомствено съгласуване на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България. Като водеща институция по този закон, е Министерството на вътрешните работи, но експертите от Министерството на труда и социалната политика участваха активно, като това, което се предвижда в предложения Законопроект, е обслужване на едно гише и единна процедура за достъп до пазара на труда – сезонен работник, синя карта, единно разрешение за пребиваване и работа и евентуално в случаите на преместване при вътрешнокорпоративен трансфер, това единно гише да бъде в съответните поделения на МВР, тоест в дирекция „Миграция“ – това да бъде точката, в която ще се подават документи. Предложено е също отпадане на предварителното проучване на пазара, така наречения пазарен тест и за единното разрешение по пребиваване и работа. Също така считаме и за много важно облекчение, това че сме предложили премахване на таксата, която към момента работодателите внасят – в тези случаи в Агенцията по заетостта, и във връзка с предоставяне на решения за достъп до пазара на труда на граждани от трети страни.
    Същевременно това, което продължаваме да правим, е да идентифицираме и съответно с потенциални партньори да водим двустранни преговори по отношение на регулиране на трудовата миграция с трети държави. В момента сме в начална фаза на преговори с Украйна и с Беларус. Взет е мандат за преговори с Албания, Азербайджан, Киргизстан, Туркменистан и Узбекистан, като очакваме потвърждение на интереса от страна на Казахстан, Таджикистан, Монголия и Северна Македония. Благодаря.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря, уважаема госпожо Министър.
    Имате право на реплика, уважаеми господин Папашимов.
    ЮЛИЯН ПАПАШИМОВ: Нямам други въпроси.
    Благодаря за отговора на министър Сачева. Мисля, че беше много добре отговорено. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
    Колеги от „БСП за България“?
    Господин Недялков, заповядайте.
    МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаема госпожо Министър! Ние бяхме свидетели и Вие бяхте свидетел как преди няколко дни се постигна Споразумение за повишаване възнаграждението на специалистите по здравни грижи в детските ясли, в детските градини и в училищата на територията на България и беше изтъкнато това едва ли не като едно предимство.
    Моят въпрос е съвсем конкретен: помоему при 1400 в страната – хиляди триста деветдесет и нещо бяха, в тези услуги работят твърде много специалисти по здравни грижи, които не влизат в числото на тези, чиито заплати ще се повишават. Една кратка справка, която направих от сутринта насам показва, че заплащането в социалните услуги на специалистите по здравни грижи се движи от 630 до 670 лева на различни места в страната. Какво ще направи Министерството, за да може тези специалисти по здравни грижи да са изравнени с другите, които са в училищата, в детските градини и детските ясли?
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин Недялков.
    Уважаема госпожо Министър, имате думата за отговор.
    МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Благодаря, уважаеми господин Председател.
    Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин Недялков! Благодаря Ви за този въпрос. Това, което сме започнали в момента като инициатива, е Стратегия за човешките ресурси в социалния сектор. Започнахме разговори със синдикатите на медицинските специалисти. Ще представим пълен разчет по отношение на персонала, който е зает в момента в социалния сектор не само по отношение на медицинските сестри, но и социални работници, рехабилитатори, логопеди и ще направим прогноза за това какъв е очакваният бъдещ недостиг на пазара на труда в социалния сектор, като наред с това предвиждаме да направим и съответни предложения по отношение на нивата на заплащане, които тези специалисти трябва да достигнат до следващите години.
    Що се отнася конкретно до медицинския персонал в социалните услуги, моето настояване като министър на труда и социалната политика ще бъде те също да бъдат включени в това споразумение за увеличаване на стандартите за социални услуги.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, уважаема госпожо Министър.
    Господин Недялков, реплика?
    МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Госпожо Министър, благодаря Ви за отговора. Моето мнение е такова, че, ако не бъде това направено достатъчно бързо с темп, който се изисква от времето, голяма част и от малкото останали специалисти в сферата на социалните услуги – говоря също така за здравни специалисти, а също така за специалисти, които подпомагат хората с увреждания в определена здравна област, те също ще напуснат социалната система. Моето притеснение е, че все повече и повече се разширява ножицата на заплащане в социалната сфера, в сферата на образованието, а така също вече и в сферата на здравеопазването. Благодаря Ви предварително.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря.
    Дуплика желаете ли, госпожо Министър?
    МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Не.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви.
    Аз искам да продължа това, което каза господин Недялков от една друга гледна точка. Става въпрос за нощния труд. Нощният труд е този, който според тези разговори и според това споразумение, трябва да бъде заплатен в рамките на 92 стотинки, там където няма колективен трудов договор, а там, където има такъв, очевидно е, че може да се договорят и други числа.
    Моят въпрос е свързан с това – защо избрахте 15% от минималната работна заплата, след като през последните години ние отвързахме всички социални плащания от минималната работна заплата с аргумента, че това пречи за увеличаването на минималната работна заплата? Защото, ако голяма част от социалните плащания са обвързани с минималната работна заплата, финансовите министри винаги казват: „Ако увеличим минималната работна заплата, това означава да увеличим всички останали социални плащания, които са обвързани по някакъв начин“. Затова просто искам да чуя има ли някакви други аргументи за това, защо беше избран, не казвам нищо по повод на това защо са 92 стотинки, а защо се обвързва с минималната работна заплата? Не може ли да се каже: „Един лев или там 92 стотинки, или както казват от КНСБ – да се актуализират тези социални плащания с швейцарското правило примерно?“Тоест връзката между социалните плащания и минималната работна заплата в един момент се оказва пречка и причина за вдигането на минималната работна заплата. Благодаря.
    МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Председател.
    Уважаеми госпожи и господа народни представители! Първо, това което, бих искала да внеса като уточнение е, че предложението на правителството, това, което беше внесено на малката комисия в Националния съвет за тристранно сътрудничество, е следното: 0,15% от минималната работна заплата, но не по-малко от един лев, и влизане в сила на подобен текст от 1 януари 2021 г. Това беше конкретният текст на предложението. В момента нямаме постигнато съгласие в рамките на малката комисия в Националния съвет за тристранно сътрудничество. Работодателите са изразили свое становище по отношение на обвързване на този процент със средната работна заплата в съответния сектор, има и други виждания, включително и за основната заплата. Така че дискусиите в това отношение все още продължават и няма окончателно решение, но има съгласие с всички партньори, включително и работодателите, затова че трябва да се повиши възнаграждението и трябва да бъде не по-малко от един лев за всички сектори.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви.
    Тоест да очакваме уточнение на окончателния вариант, с който така или иначе този нощен труд ще се вдигне.
    МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Да.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви още веднъж.
    Колеги от ГЕРБ – втори кръг въпроси? Няма.
    От „БСП за България“?
    Господин Гьоков, заповядайте.
    ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Председател, уважаема госпожо Министър, уважаеми народни представители! Въртим, сучем и все до Закона за социалните услуги стигаме. Как е в хода на срещите, които провеждате, да ни информирате за тях?
    Предполагам, че ще бъде нарушен графикът с новите условия – не условия, а обстоятелства покрай вируса, но да ни информирате какъв е ходът на разговорите и до какво се достига? И да Ви кажа, че някъде четох, може би в сайта на Министерството да е било, че Вие казвате: „Събираме всички предложения и ги изпращаме в Народното събрание“. Аз не съм чул да има нещо, да е дошло в Народното събрание или в Комисията по труда и социалната политика.
    И последен въпрос в тази посока: получавам изключително много обаждания и питания как неправителствени организации и въобще заинтересовани страни могат да се включат в тези работни групи по Закона. Ще има ли въобще такива работни групи с външно участие? Как могат да се включат заинтересовани страни в тези групи с ясното съзнание, че колкото по-голяма става една група, толкова по-трудно взема решения? И кога Комисията по труда и социалната политика в най-общи линии ще се запознае с насоката, по която се движим по Закона за социалните услуги? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин Гьоков.
    Уважаема госпожо Министър, право на отговор.
    МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Уважаеми господин Гьоков, тъй като това са много въпроси накуп, макар и да се отнасят до Закона за социалните услуги, ще се опитам да Ви отговоря. Всички мнения и коментари, които бяха събрани по Закона за социалните услуги, са изпратени преди повече от месец в Народното събрание. Конкретно поемам ангажимента лично да ги получите още днес, но те са изпратени. Над 100 страници са и са в Народното събрание с молба именно да бъдат предоставени на съответните комисии.
    Знаете, че и предишния път, когато имах възможността да отговарям на подобен въпрос, Ви казах, че това, което ние предлагаме, е всички мнения и коментари, тъй като голяма част от мненията и коментарите не се отнасят до самите текстове на Закона за социалните услуги, а се отнасят до понятия, свързани със семейните политики, дефиницията на „дете в риск“, текстове, свързани със Семейния кодекс, професионалната отговорност на социалните работници и така нататък, ние затова именно помолихме, нашето предложение беше, Народното събрание да сформира група от юристи, които съответно са по конституционно и семейно право, защото те могат да отговарят на всички тези критики и въпроси, които вътре са поставени от съответните неправителствени организации и отделни граждани.
    Дискусиите в момента са спрени. Такава трябваше да има на 17 март – следващата седмица във Варна, за момента са преустановени поне до края на месец март, а вероятно ще продължат от месец април в малко по-голям интензитет, така че да можем да изпълним ангажимента към всички градове, в които сме обещали да ги посетим. От наша гледна точка това, което ние правим в момента, започнали сме във вътрешноведомствени работни групи предварителната работа по подзаконовите нормативни актове – това е Правилникът за прилагане на Закона, Наредбата за планиране на социалните услуги, Наредбата за качеството на социалните услуги, Наредбата за стандартите за заплащането на служителите, Устройственият правилник на Агенцията за качество на социалните услуги, Тарифата за такси за издаване и подновяване на лиценз за предоставяне на социални услуги.
    Пак казвам, това са вътрешноведомствени работни групи на този етап без външни представители, тъй като към момента все още Законът не е влязъл в сила. Знаете, че в момента, в който Законът влезе в сила от 1 юли, ние имаме срок от три месеца да предоставим тези подзаконови нормативни актове. Но ние сме започнали тази предварителна работа с идеята да можем да ги предоставим веднага след влизането на Закона в сила.
    Използвам възможността още веднъж да изкажа своето учудване, затова че Българската социалистическа партия даде този закон в Конституционния съд, защото в този смисъл ние не можем да знаем каква ще бъде съдбата на Закона за социалните услуги предвид факта, че все още няма и насрочено такова заседание. Оставам с учудване действително чисто професионално, а не политически какво противоконституционно има в Закона за социалните услуги? Но Ви благодаря за въпроса и Ви уверявам, че в тази изключително сложна обстановка правим всичко възможно, така че да гарантираме действието на 1354 услуги, в които работят 30 хиляди души, които услуги в момента се ползват от над 50 хиляди потребители, и средногодишно от тях имат нужда над 100 хиляди души.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, уважаема госпожо Министър.
    Уважаеми господин Гьоков, реплика?
    ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаема госпожо Министър, народни представители! Аз Ви благодаря за отговора. Хубаво е тези 100 страници, защото аз пак питам: в Комисията влизало ли е такова нещо? Ако в нашата комисия не са влезли тези 100 страници, просто не знам къде са отишли, в смисъл материали отвсякъде към Народното събрание? Това първо.
    Второ, искам да питам: към кого сте отправили това предложение за работна група от юристи – към председателя на Народното събрание, към председателя на Комисията, към кого да го направим това? Защото да търсим от него и да питаме към кой е отправено предложението, какво му е становището по него и какво е действието за в бъдеще?
    Третото, което искам да коментираме: да, Българската социалистическа партия не, а парламентарната група на „БСП за България“ даде на Конституционния съд Закона за социалните услуги. В парламентарната група не сме на едно мнение по този въпрос, затова не е подписано от 80 човека, а от петдесет и няколко, но искам да Ви уверя, че нашите намерения за това са били съвсем чисти и нормални, а не да слагаме прът в колелото на социалните услуги, а да се спрат коментарите. (Реплика.) Ще Ви обясня на Вас, но в някакъв друг разговор.
    Аз мисля, че Вие не трябва да се възмущавате от това, че ние сме дали на Конституционния съд Закона за социалните услуги или текстове от него, а просто да ни благодарите, защото след като се произнесе Конституционният съд по това – този закон, противоконституционен ли е и текстове от него противоконституционни ли са, никой няма да може да твърди обратното, а ще има едно успокоение в българското обществото, включително и сред най-големите противници на Закона и така ще вървим напред. Тоест ще се улесни прилагането на Закона за в бъдеще, без да има външни претенции. Това ми е коментарът по въпроса.
    Относно срещите. Ще ги проведем, но въпросът е не само в самите срещи да бъдат провеждани, а по-скоро да се чуят хората, предложенията им. Затова така настоятелно питам за тази работна група, която няма да е към Министерството – към Народното събрание ли ще е, къде ще е, не знам, по простата причина, че има десетки обаждания и предполагам, че и на колегите се обаждат, как могат да се включат в тези работни групи? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря.
    Госпожо Министър, дуплика?
    МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Уважаеми господин Гьоков, голяма част от притесненията на хората и от желанието на тези граждани, за които Вие говорите, че искат да участват в различни работни групи, са свързани, пак казвам, единствено и само с тези три групи въпроси. Първият, с дефиницията за „дете в риск“, вторият, с професионалната отговорност на социалните работници и, третият, с чуждестранните доставчици на социални услуги. Това са трите групи въпроси, като с изключение на последния, първите два се решават в други закони, а не в Закона за социалните услуги.
    В Закона за социалните услуги, държа да подчертая, че за разлика от други закони, с които в момента също имаме трудности при тяхното приложение, е приет след над три години дискусии. Аз бях заместник-министър на труда и социалната политика, когато създадохме работната група за социалните услуги… (Реплика.) Разбира се, не говоря, че като заместник-министър през 2016 г. създадохме работна група, в която влизат над 80 човека и оттогава до неговото приемане, този закон непрекъснато се обсъжда от всички заинтересовани страни – и от хората, които работят в социалния сектор, от политици, от представители на различни политически партии и социални партньори, неправителствени организации, а той продължава и към момента да се обсъжда. (Реплика.) Да, също общини и областни управители.
    Така че това е законът, който е имал най-голямо обсъждане до този момент, най-дългогодишно обсъждане и аз наистина не разбирам защо продължаваме да твърдим, че в този закон има някакви проблеми. Подзаконовата нормативна база – започнахме работа вътрешноведомствена група, в момента, в който имаме конкретни текстове, ще разширим съответно работната група с представители на всички заинтересовани страни. Поемам ангажимента да Ви запозная. Самите коментари, за които Вие говорите, сме ги изпратили на председателя на Народното събрание. Поемам ангажимента още веднъж днес до края на деня всички членове на Комисията да получат пълния набор с над 100 страници коментари.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Министър.
    Понеже не знаех, че към тези предложения има такъв интерес – те са адресирани до председателя на Комисията, още до края на деня, след няколко минути, ще ги имате на имейлите си.
    Благодаря Ви, колеги. Не виждам други въпроси.
    Уважаема госпожо Министър, благодаря Ви за участието в днешния блицконтрол.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 14,45 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Хасан Адемов

    Стенограф:

    Любка Самодумова
    Форма за търсене
    Ключова дума