Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда, социалната и демографската политика
Комисия по труда, социалната и демографската политика
04/11/2020
    П Р О Т О К О Л
    № 46


    На 4 ноември 2020 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика при следния
    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Годишен доклад за младежта за 2019 г., № 002-00-28, внесен от Министерския съвет на 15 октомври 2020 г.

    Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 10.30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Хасан Адемов.


    * * *


    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добър ден, колеги.
    Има кворум и откривам днешното заседание.
    Предлагам Ви следния дневен ред:
    1. ГОДИШЕН ДОКЛАД ЗА МЛАДЕЖТА ЗА 2019 Г., № 002-00-28, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 15 ОКТОМВРИ 2020 Г.
    Който е съгласен да бъде подкрепен така предложеният дневен ред, моля да гласува.
    За – всички, против и въздържали се няма.
    Приема се дневния ред.
    Господин Павлов, заповядайте. Вие ли ще представите Годишния доклад?
    ЗАМ.-МИНИСТЪР НИКОЛАЙ ПАВЛОВ: Да, аз ще го представя.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Радвам се да съм днес в Социалната комисия, в така тревожно време.
    Накратко относно Годишния доклад за младежта, знаете, представя информация за състоянието на младежта в България и отчита предприетите мерки от страна на отговорните институции, в изпълнение целите на държавната политика за младежта през изминалата 2019 г.
    И тази година, за целите на Доклада, Министерството на младежта и спорта инициира реализирането на национално представително социологическо проучване сред младите хора на тема: „Установяване на ефекта от политиките за младежта върху младите хора в страната“, като въпросите заложени в проучването следваха основните теми и приоритети на Националната стратегия за младежта, като тези данни от проучването допълниха картината с данните, предоставени от всички ангажирани институции в страната, така че да може да го оформим в един доклад.
    В първите си раздели, запознали сте се с Доклада, представят профила на младите хора и основните им демографски характеристики. Следва подробно описание на реализирането от отговорните институции мерки, съответстващи на Националната стратегия за младежта. В Доклада използвахме данни от Националния статистически институт, Евростат и от други национални, и международни проучвания, свързани с тематиката на документи на отчетния период.
    Съвсем накратко някои от основните акценти от предприетите от институциите мерки и изводите от проучването ще представя на Вашето внимание.
    Младите хора – младеж с нормативно определение е 15 – 29 години са малко над 1 млн. 40 хил. души в страната, Вие знаете, по-голямата част живеят в градовете, но не е малка и бройката – над 250 хиляди, са тези в селата. Работещите млади хора основно работят в населеното място, където живеят и в по-голям дял, сочат данните, са доволни от настоящата си работа.
    Положителна тенденция се отчита по отношение на оценката за намиране на работа на младите хора, като малко над половината от тях посочват, че са намирали лесно настоящата си работа, като високата степен на образование се оказва, определяща за удовлетвореността на младите хора от работата им.
    Делът на безработните младежи до 29 години в общия брой безработни през миналата година намалява – 12,6% през месец декември 2019 г. срещу 13,8% през 2018 г. Положителна тенденция се отбелязва и за младежите до 24 години, ако направим една по-подробна разбивка, чийто дял към края на изминалата година е 4,8% при 5,11% през месец декември 2018 г., като това се отнася и за групата на най-активните младежи, така наречените NEETS.
    Подкрепящите мерки за интегриране на пазара на труда включват конкретни мерки и програми по Закона за насърчаване на заетостта, което дава възможност на младите хора да започнат първа работа, да стажуват, да чиракуват, да се обучават на работното място или да участват в друга форма на обучение.
    През изминалата 2019 г. общо програми и проекти за заетост, и обучение, финансирани от държавния бюджет са участвали 3048 младежи до 29 години, включително.
    От началото на месец юли миналата година Агенцията по заетостта активно предоставя нови и подобрени услуги за безработни лица от уязвимите групи на пазара на труда, включително и младежи до 29 години, като новите услуги са свързани с прилагане на по-широк и задълбочен подход към всяко регистрирано и нерегистрирано в Бюрото по труда неработещо лице в трудоспособна възраст, включително с акценти от групата на неактивните младежи, групата NEETS, която вече споменахме и често споменаваме.
    За достигане конкретно до тази група и за тяхното активиране продължи и дейността на младежките медиатори, назначени по Национална програма „Активиране на неактивните лица“ в общините с най-висок брой неактивни младежи. През миналата година на терен средномесечно са работили 93 такива младежки медиатори, като резултатите от работата им показва, че през 2019 г. близо 6500 младежи до 29 години са информирани и/или консултирани, а близо 3000 са подпомогнати при осъществяването на контакт с организации или институция с оглед активирането им.
    През изминалата година по Проект „Повишаване ефективността на провежданата политика по заетостта“ по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ на Агенцията по заетостта, бе проведено изследване на проблемите и мерките, финансирани със средства от държавния бюджет по Националния план за действие по заетостта 2017 г. Резултатите показаха, че над 68% от младежите до 24 години участвали в програми и мерки по тази програма през 2017 г. – през 2019 г. са заети, 0,7% са самонаети, 5,6% са най-активни и 15,3% са безработни,все пак данните показват една положителна тенденция в тази насока.
    Подобряването на качеството на живот на уязвимите групи в обществото е част от политиката в областта на социалното включване. Тя се осъществява чрез редица програми и мерки, включително и такива, които са изключително насочени към децата и към младежта.
    Конкретно Министерството на младежта и спорта продължи изпълнението на своите две програми, насочени към младежта, с акцент върху активизиране на младите в малките населени места, развитие на предприемаческите умения на младите и проблемите, насочени към борба с формите на агресия, на нетолерантност, а също и превенция на зависимостите сред младите хора.
    Последно нещо може би. Настроенията на младите хора бе интересно да проследим спрямо миграцията. Традиционно приемаме, че по-голям дял от младите хора са склонни да мигрират. Данните от представителното проучване сред тях обаче показва, че мнозинството от младежите – 43%, биха останали да живеят на мястото, където живеят в момента; 27% посочват, че при първа възможност биха отишли да живеят в чужбина; 18% в друго населено място в страната. Това е особено валидно за младите хора, живеещи в селата и малките населени места, където знаем, понякога съществуват определени дефицити и неслучайно в програмата на Министерството акцентът върху младите от малките населени места е специален акцент.
    Това съвсем накратко относно Доклада. Ще очаквам Вашите въпроси и коментари, естествено. Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Заместник-министър.
    Колеги, имате думата за изказвания, въпроси, мнения.
    Заповядайте.
    ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Уважаеми господин Заместник-министър, няколко думи по отношение на Годишния доклад.
    Мога този път да кажа, за разлика от други наши позиции, че Докладът е добре структуриран и с много повече данни и бих казала тенденции по отношение на развитието на младите хора. Но това, което виждам като изводи от Доклада и, което е най-важната част според мен в един доклад, защото изводите са тези, които могат да предопределят политики, мерки по отношение на негативни тенденции и низходящи такива.
    Не смятам че това, което сте направили в изводите е, първо, погрешно и, второ, невярно на база на констатациите в Доклада. От това, разбира се, могат и следващите политики да бъдат погрешно конструирани, което разбира се няма да доведе до очакваните цели – една по-добра реализация на младите хора.
    Ще кажа само, за да не бъда многословна, на една от позициите и една от констатациите във вашия доклад, а именно развитието на младите хора в малките населени места и селските райони и ще Ви зачета първото изречение, че „разликите в нагласите на младежите, които живеят в малките населени места в сравнение с тези в големите не са съществени.“ А по-нагоре в Доклада Вие отбелязване не без основание, разбира се, липсата на равен шанс сред младите хора за разлика от тези, които живеят в големите градове и малките населени места, а именно като качество на образование, възможност за качествена реализация, качество на живот и така нататък. Пак казвам, процентите и проучванията говорят съвсем различни неща за разлика от това, което Вие сте сложили като извод.
    Освен това в извода Ви също по тази част от Доклада е, че се дължало на най-голямо натрупване на малцинствени общности и така нататък, което определя в голямата си част техните възгледи, бит и начин на живот.
    Смея да твърдя, че малки общини и малки населени места далеч не са с малцинствени общности. Да, има и такива, но ние не трябва да пренебрегваме младите хора и децата, които живеят там.
    Не искам да се спирам подробно и на другите изводи, но по-скоро сте си сложили розовите очила и сте се опитали, искам да бъда максимално конструктивна, разбира се, да запазите един позитивен тон, но това, разбира се, не е работещо, когато става въпрос за реални и ефективни политики спрямо младите хора. Така че нашето отношение спрямо изводите, които сте направили и спрямо Доклада, ние няма да се съгласим и нашата позиция ще бъде „против“.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Лечева.
    Реплики? Не виждам.
    Други колеги?
    Заповядайте, госпожо Желева.
    ВИОЛЕТА ЖЕЛЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! Уважаеми господин Заместник-министър, в продължение на изказването на колегата преди мен и на мен в изказването ми основен акцент ще бъдат политиките за младите хора в малките населени места.
    Много добре си спомням дискусията от миналата година, отново Вие присъствахте и представихте Доклада. Тогава наблегнахме точно на темата за регионалните политики за заетост към младите хора и тогава Вие обещахте, че това ще бъде залегнало в следващия плат, като усъвършенстване на политиките в тази област.
    И тук искам да благодаря, че го виждам тази година, като отражение, но дотук. Оттам насетне бих искала да споделя и това, което каза колегата преди мен, че, да, има го като разписани политики, но всъщност е недостатъчно и ще кажа защо.
    В структурата на безработните лица особено място заема младежката безработица, като данните за младежка безработица това е по данните по Доклада, показват увеличение до 12,5 в сравнение с 8,9 през 2018 г., като Вие споменахте, че като обща стойност от всички безработни до 29 години, да, те намаляват тези данни, но делът на младежите до 24 години без квалификация и специалност достигат до 66,7%. Всички регистрирани младежи до 29 години, като най-значителен е делът на младежите с основно и ниско образование, което е предпоставка след това за несправяне в икономическата обстановка на тези млади хора особено в тази ситуация.
    В сравнение с предходни години все по-малко деца в села завършват средно образование.
    Ето тук за мен е един от най тревожните факти в този доклад, разликата в достъпа до образование в градовете и селата става все по-отчетлива. Различните условия за образование сред децата са предпоставка за проблеми при тяхната последваща реализация –това, което споменах преди това.
    Оттам отиваме към изводите и мерките, които сте предприели – развитие на младите хора в малките населени места и селските райони. Да, основен акцент, но в мерките е записано, че подпомагат и дейността на читалищата. Завишен е стандартът за държавната субсидия на читалища с 10%. Това е като основна мярка за младите хора в малките населени места.
    Смятам, че е недостатъчно, защото в читалищата малко трудно ще можем да обхванем тези хора да получат достъпно образование – това, което казах, че е проблем преди това. Да, може да се обхване младият човек в свободното време, защото и това е залегнало, но в никакъв случай няма как да реши проблема с образованието и това, че хората в населени места остават без образование, след това по този начин се завишава и младежката безработица в тези населени места. Това е като цяло относно този аспект от Доклада. Затова ние ще се въздържим от подкрепа. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Реплики? Не виждам.
    Други, колеги?
    Заповядайте.
    ГАЛЯ СТОЯНОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! Уважаеми господин Заместник-министър, бих искала да поздравя Министерството на младежта и спорта за добре свършената работа. Факт е, че неща, които излизаха като проблеми – недостиг на предните доклади този път са описани. Годишният доклад за младежта е отличен пример за активната роля, която Министерството на младежта и спорта играе при координация на младежките политики.
    По традиция за целите на изготвянето на ежегодния доклад за младежта, Министерството инициира национално представително проучване сред младите хора в страната, чието провеждане този път леко се забави може би заради ситуацията предизвикана от COVID-19, но въпреки това успешно успя да се реализира.
    В Доклада прави впечатление, въвеждането на нови насочени към младежите инициативи, към инициативи на отговорните институции, които от една страна продължават и успешно изпълняват мерки, които през годините са доказали своята ефективност в сектора за развитието на младите хора в образователен, професионален, социален и личностен план. Такъв пример е и Националната програма „Активиране на неактивните лица“.
    Това от своя страна документира последователност и задълбочен анализ на това кое работи, и кое се нуждае от промяна.
    Видно е, че компетентните ведомства активно работят по прилагането на мерки за обучение, образование, заетост, реализация на социално отговорни млади хора, които са удовлетворени от образованието и работата си в населеното място, в което живеят.
    Мое лично мнение е, че работата с младите хора е строго индивидуална и трудно може да бъде вкарана в една определена норма. Важно е да се отбележи наистина усилието на Министерството на младежта и спорта като отговорна институция, че използват всякакви интерактивни методи, за да могат да достигнат до младите хора.
    Да, за всеки един от нас това трябва да е ясно, че не е лесно. Младите хора са различни от това, което ние сме били като млади хора, затова поздравявам, че като цяло в Министерството работят млади хора, които са доста по-близко и достъпно до съвремието и наистина до нуждите на сегашното младо поколение.
    Убедена съм, че с общи усилия и с продължаване на положителната тенденция в работата ще стигнем до етап, в който няма да имаме слаби страни, няма да имаме отрицателни страни, но определено може да се отбележи, че Годишният доклад за младежта е най-позитивният досега от годишните доклади.
    Надявам се тази тенденция да продължи в следващите доклади занапред. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Желева.
    Реплики? Не виждам.
    Други, колеги? Не виждам.
    Заповядайте, господин Заместник-министър, отношение по изказаните съображения?
    ЗАМ.-МИНИСТЪР НИКОЛАЙ ПАВЛОВ: Благодаря, доктор Адемов.
    Уважаеми госпожи и господа народни представители! Благодаря за направените коментари, за конструктивните коментари и за засегнатите теми.
    Ще се хвана за последното изказване. Изминалата година се характеризира наистина със стопанския възход на България, което способства естествено и за добрите резултати, които отчитаме в Доклада, за понижението сред младежката безработица.
    Естествено предизвикателствата са налице. Бяха и миналата година. Налице са и през тази толкова особена година. Ще продължат и в бъдеще.
    Неслучайно в краткото си експозе споменах на няколко пъти младежите в малките населени места. Според статистиката, наистина говорим за четвърт милион, такива млади хора, които в никакъв случай не трябва да бъдат пренебрегвани и не са пренебрегвани.
    Целенасочени усилия има там и за групата на NEETS, и за малцинствените групи, така че да има една реална активизация сред тях и по-добри възможности за тяхната реализация в пазара на труда, и в живота въобще.
    Положителен акцент е, че механизмът за съвместната работа на институциите по обхващането, включването и предотвратяването на изпадането от училище, и през изминалата година е работил. Отбелязал е добри резултати. Вече е утвърден механизъм, който е фундаментален.
    Тук ще се съглася с всички Вас и вярвам, че всички ще се съгласим, че образованието за младия човек е фундаментът, основана, върху която той може и гради живота си, като общата цел на всички нас е това да се случва тук в България.
    През миналата година, спомена се читалищата са подкрепени – 55 проекти, такива, на общини – читалища; българските библиотеки – удвоен бюджет спрямо 2018 г. с 2 млн. лв. са обновени фондовете на 853 такива библиотеки, като все пак наистина това са места, особено в малките населени райони, които са едно средище и една възможност за младия човек, наистина да се усъвършенства.
    Оттам нататък продължаваме с нашия акцент в бъдещата Национална стратегия за младежта – специален, такъв ще има върху младите в малките населени места, където все пак радващото, което излиза от статистиката, че нагласите не са толкова песимистични и толкова лоши – млади хора, вярвам наистина изпълнени с надежда и с добри очаквания за живота.
    От всички нас зависи тези очаквания да срещнат добра реализация.
    Дефицити има без съмнение за прекарването на свободното време в по-малки населени места.
    С общи усилия и насищане на възможностите за спортуване, за културни мероприятия и всякакви възможности за формално и неформално образование, вярвам, че се правят добри стъпки затова и младите хора в малките населени места да се чувстват пълноценни и да имат едни добри възможности за развитие, като пак казвам, образованието е нещо абсолютно фундаментално за младия човек и за нашето общество като цяло.
    Още веднъж благодаря за конструктивния дебат, за направените коментари.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Заместник-министър.
    Колеги, други мнения? Не виждам.
    Подлагам на гласуване Годишен доклад за младежта за 2019 г., № 002-00-28, внесен от Министерския съвет на 15 октомври 2020 г.
    Който е съгласен да бъде подкрепен Годишният отчет за младежта за 2019 г. моля да гласува.
    За – 12, против – 3, въздържали се – 2.
    Приет е Годишният доклад.
    Благодаря Ви за участието в днешното заседание.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 10,50 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Хасан Адемов

    Стенограф:
    Мария Николова
    Форма за търсене
    Ключова дума