Комисия по образованието и науката
24/06/2020 първо гласуване
Становище от Съюз на работодателите в системата на народната просвета в България относно законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, №002-01-22, внесен от Министерски съвет на 19.06.2020 г.
ДО
МИЛЕНА ДАМЯНОВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ
Комисията по образованието и
науката
Комисията по образованието и
науката
КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
44-ТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
СОФИЯ
Относно: Предоставяне на становище по законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,
Във връзка с предложените промени в законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) и след проведени разговори с членове на СРСНПБ, Ви предоставям следното становище, а именно:
Съюзът на работодателите в системата на народната просвета в България (СРСНПБ) намира следните предложени промени в законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) за изключително ефективни и предоставящи възможности за качествено предучилищно и училищно образование, а именно:
1. Задължително предучилищно образование от учебната година, която е с начало в годината на навършване на 4-годишна възраст на детето;
2. Осъществяване на задължителното предучилищно образование, освен от детските градини и от училищата, които могат да осигурят условия за това;
3. Провеждане на обучение от електронна среда чрез използване на средствата на информационните и комуникационните технологии при преустановяване на присъствения образователен процес в училище поради извънредни обстоятелства, както и в случаите по чл. 105, ал. 1, 3 и 5 от ЗПУО;
4. Съчетаване на присъственото обучение в училище със синхронно обучение от разстояние в електронна среда за не повече от 20 на сто от задължителните и/или избираемите учебни часове по един или повече учебни предмети като елемент на иновация по отношение на организацията в иновативни училища;
5. Провеждане на обучение от електронна среда чрез използване на средствата на информационните и комуникационните технологии за не повече от 30 учебни дни при условията на чл. 12, ал. 2 от ЗПУО, както и за ученик, записан в дневна, вечерна, задочна, индивидуална или комбинирана форма на обучение, както и в дуална система на обучение, който по здравословни или други уважителни причини, удостоверени с документ, не може да посещава училище;
6. Осъществяване на подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в зависимост от спецификата, доколкото и ако е възможно, от разстояние в електронна среда поради извънредни обстоятелства, както и в случаите по чл. 105, ал. 1, 3 и 5 от ЗПУО.
Съюзът на работодателите в системата на народната просвета в България (СРСНПБ) има следните предложения:
1. В чл. 115а, (1) да отпадне текстът: „след заповед на министъра на образованието и науката обучението“ и да бъде със следния текст:
„Чл. 115а. (1) Когато поради извънредни обстоятелства присъственият образователен процес в училището е преустановен, както и в случаите по чл. 105, ал. 1, 3 и 5, с изключение на обявяването ден на честване на празника на общината, обучението на учениците, записани в дневна, вечерна, задочна, индивидуална и комбинирана форма на обучение и в дуална система на обучение, се осъществява, доколкото и ако е възможно, от разстояние в електронна среда чрез използване на средствата на информационните и комуникационните технологии.
Мотиви:
• Чл. 105, ал. 3 е в правомощията на кмета на общината и към момента е разписано задължение за уведомяване на началника на регионалното управление на образованието. Няма пътека за информиране на министъра за издаване на заповед, което би затруднило своевременната организация, информирането на заинтересованите страни и фактическото преминаване в обучение в електронна среда от разстояние. Важно е да се отбележи, че в малките общини денят на честване на празника на общината е не само традиция, но той е и среща на поколенията и сцена за изява на децата и учениците.
• Чл. 105, ал. 5 е в правомощията на компетентен орган, определен с нормативен акт. Отново няма пътека за информиране на министъра за издаване на заповед.
• Чл. 105, ал. 1 е в правомощията на министъра на образованието и науката, той има необходимата информация да издаде заповед.
2. В чл. 115а, (4) е регламентирано, че обучението от разстояние в електронна среда включва дистанционни учебни часове, а с други текстове на законопроекта се допуска синхронно обучение/извършване на подкрепа за личностно развитие в електронна среда от разстояние. В законопроекта не се открива текст, който да казва какво са „дистанционни учебни часове“, както и възможност за асинхронни учебни часове. СРСНПБ счита, че е добре възможността за провеждане на асинхронни учебни часове да намери някъде своето приложение.
Мотиви:
• Прилагането на проектно-базирано обучение и интегрираното обучение може да съдържат в себе си задачи, свързани с проучване, търсене на информация, създаване на продукт и др. подобни. В този смисъл учителите могат да публикуват инструкции за работа и/или протоколи за действие. Така всеки ученик може да учи според своя индивидуален темп на учене.
3. В чл. 115а, (2) текстът: „за учениците от V до XII клас“, да бъде заменен с текста „за учениците от III до XII клас“.
Мотиви:
• В III клас учениците имат учебен предмет „Компютърно моделиране“, а възможността за съчетаване на обучението им със синхронно обучение от разстояние в електронна среда ще повиши техните дигитални умения в чисто практически план и ще формира такива, които да приложат в реалния живот]
• Част от училищата имат добри практики за обучение от разстояние в начален етап, както и обучение по модела на класна стая „1:1“ в IV клас.
4. В чл. 177, (3) да отпадне текстът: „след заповед на министъра на образованието и науката обучението“ и да бъде със следния текст:
„(3) Когато поради извънредни обстоятелства присъственият образователен процес в училището е преустановен, както и в случаите по чл. 105, ал. 1, 3 и 5, с изключение на обявяването ден на честване на празника на общината, подкрепата за личностно развитие на децата и учениците в зависимост от спецификата си се осъществява, доколкото и ако е възможно, от разстояние в електронна среда“
Мотиви:
В съответствие с посочените за чл. 115а, (1).
5. Текстовете, свързани с настоятелствата е добре да бъдат прецизирани по отношение на това до колко не са в противоречие със Закона за юридическите лица с нестопанска цел (напр. чл. 3, чл. 11 и други от ЗЮЛНЦ) и по отношение на това кой закон е по-висшестоящ.
С уважение,
ДИЯН СТАМАТОВ
Председател
Съюз на работодателите в системата на народната просвета в България