Парламентарни комисии
Комисия по образованието и науката
Комисия по образованието и науката
01/07/2020 първо гласуване
Становище от Център за междуетнически диалог и толерантност “Амалипе”, СНЦ “Свят без граници” и Сдружение “Нов път” относно законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, №002-01-22, внесен от Министерски съвет на 19.06.2020 г.
Предложения
на Център за междуетнически диалог и толерантност “Амалипе”, СНЦ “Свят без граници” и Сдружение “Нов път”
към Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 002-01-22, внесен от Министерски съвет на 19.06.2020 г.
Подкрепяме предложения Закон за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, както и аргументите, с които той е обоснован! Проектът на закон предлага навременни решения по най-острите актуални проблеми на предучилищното и училищното образование., като ще подпомогне усилията за пълен обхват и повишаване на качеството.
В същото време смятаме, че предложеният закон може да бъде допълнително подсилен чрез:
Относно заплащането на такси за детска градина от държавния бюджет: приветстваме предвиденото покриване на таксите за семействата, получаващи социални помощи и детски надбавки. Включването на семействата, получаващи помощи за деца е положително развитие на фона на първоначално обявеното намерение такси да бъдат покривани единствено за семействата, получаващи социални помощи. В същото време смятаме, че проблемът с непосещаването на детски градини поради социални затруднения трябва да намери своето разрешаване чрез премахване на таксите за детска градина за всички деца в задължителна предучилищна възраст или за всички деца в предучилищна възраст. Затова настояваме Законът да предвиди освобождаване от такса за детска градина за всички деца в задължителна предучилищна възраст най-късно от началото на учебната 2023 / 2024 година. да бъдат освободени от такси.
Също така, предложеният сега механизъм, при който на общините се възстановяват такси, които е трябвало да съберат, дискриминира общините, които вече са премахнали таксите за детска градина за всички деца на своята територия или за децата в задължително предучилищно образование. По наши данни, понастоящем близо 50 общини са предприели тази стъпка с решение на съответния общински съвет. Необходимо е законът да предвиди подкрепа и за тези общини. Затова предлагаме новосъздадената алинея 10 към член 283 да бъде допълнена с ново изречение “Със същия акт на Министерския съвет се определя подкрепа за общините, които са премахнали таксите за детска градина”
Относно въвеждането на задължително предучилищно образование от 4 годишна възраст: подкрепяме това важно действие, което ще подсигури по-добра социализация на всички деца и ще намали допълнително отпадането в училищна възраст. Настояваме да бъде посочено, че това става при пълно спазване на изискванията на член 62, алинея четвърта от ЗПУО
Относно въвеждането на обучение от разстояние в електронна среда: по данни на МОН около 35 хиляди деца не разполагат с подходящи устройства за синхронно онлайн обучение. Наше проучване сред 200 училища с концентрация на ученици от уязвими групи сочи, че средният процент на децата без устройства в тях е над една четвърт, като в някои от училищата повече от три четвърти от децата не разполагат с такива устройства. Това създава заплаха качеството на образование и реалният обхват в тези училища да бъдат значително по-ниски в случай на обучение от разстояние в електронна среда. Необходимо е да се предвиди подкрепа за създаването на фонд от безплатни устройства към всяко училище, които да бъдат предоставени на учениците без устройства в случай на необходимост. Предлагаме Законът да възложи на Министерския съвет или на МОН предоставянето на училищата на необходимите устройства за подпомагане на достъпа до обучение от разстояние в електронна среда за всички деца.
Деян Колев, председател на Център за междуетнически диалог и толерантност “Амалипе”,
Ганчо Илиев, председател на СНЦ “Свят без граници”,
Спаска Петрова, Сдружение “Нов път”