Комисия по образованието и науката
1. Разглеждане на Законопроект за физическото възпитание и спорта, № 702-01-25, внесен от Министерския съвет на 5 октомври 2017 г.
2. Разни.
Заседанието беше открито в 15,35 ч. и ръководено от заместник-председателя на Комисията госпожа Галя Захариева.
* * *
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Имаме необходимия кворум и заседанието може да бъде открито.
Дневният ред е предварително раздаден:
1. Разглеждане на Законопроект за физическото възпитание и спорта, № 702-01-125, внесен от Министерския съвет на 5 октомври 2017 г.
2. Разни.
Предложеният дневен ред единодушно с 18 „за“ беше приет.
Гости на днешното заседание са: от Министерството на образованието и науката проф. Иван Димов – заместник-министър, Йорданка Петрова – парламентарен секретар, от Министерството на младежта и спорта Красен Кралев – министър, Ваня Колева – заместник-министър и Радослав Костадинов – парламентарен секретар, председателят на Съвета на ректорите проф. Тотев, ректорът на УНСС – проф. Стати Статев, ректорът на Национална спортна академия – проф. Пенчо Гешев, Синдикат на българските учители - Ивелина Антова, Независим учителски синдикат - Иван Алексиев и Национално представителство на студентските съвети - Яна Вангелова.
По точка първа:
РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ФИЗИЧЕСКОТО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТА, № 702-01-125, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 5 ОКТОМВРИ 2017 Г.
Давам думата на госпожа Ваня Колева да представи като вносител мотивите.
ЗАМ. МИНИСТЪР ВАНЯ КОЛЕВА: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа!
Искам да Ви уверя, че министър Кралев веднага след като приключи в правна комисия ще дойде за да продължим заедно дебата.
Проектът за нов Закон за физическото възпитание и спорта беше представен за първо публично обсъждане на 18 април 2016 г. След отчетените препоръки от страна на спортни организации и експерти, както и на различните министерства и Национално сдружение на общините в Република България, проектозаконът беше предоставен за повторно обсъждане на 12 юли 2016 г. През 2017 г. преди повторното му внасяне в МС, законопроектът отново е поместен на интернет страницата на ММС и на портала за обществени консултации.
В процеса на изготвяне на законопроекта разписаните норми са коментирани и обсъждани с представители на академичните среди – Национална спортна академия, Софийски университет „Св. Климент Охридски“ и други, спортни федерации, правителствени и неправителствени организации – национални и международни, осъществяващи и развиващи дейност в областта на спорта, специалисти в областта на медицинския контрол и антидопинговите правила, народни представители и други.
Приемането на нов закон, който да замени действащия Закон за физическото възпитание и спорта, е предвидено в приоритет 21.1 от Програмата на правителството за стабилно развитие на Република България за периода 2014-2018 г. Новият проект на Закон за физическото възпитание и спорта цели да отговори на новите изисквания и потребности на обществото в сферата на спорта и физическата активност. Законопроектът предлага система за регулация на спорта, която осъвременява и систематизира сега действащата нормативната уредба.
Законопроектът има 15 глави и 153 члена, а действащия закон - 12 глави и 69 члена. Систематизирани са и са разписани на ниво закон множество процедури, които в момента са разпръснати в различни нормативни актове, което затруднява тяхното прилагане.
Основните нови моменти в законопроекта са следните: Създава се възможност спортният клуб да бъде регистриран и като всякакъв вид капиталово търговско дружество, като се запазва действащото сега правило финансиране с публични средства да могат да получават само спортните клубове, регистрирани като юридически лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност. Въвеждат се редица нови изисквания към спортните клубове и спортните федерации, които целят да се засили контрола над дейността им. Въвежда безсрочна спортна лицензия за федерациите, но и нови изисквания - трябва да имат най-малко 15 клуба за членове, регистрирани в 3 административни области, а в действащия закон изискването е за 7 клуба. Федерациите могат да получат финансиране с публични средства, ако имат не по-малко от 20 члена или когато картотекиран от тях спортист е спечелил на олимпийски игри медал за Република България по съответния спорт. Важен момент от проектозакона е създаването на национална пара олимпийска организация, която е член на Международния пара олимпийски комитет и е част от т.нар. „специални организации“ в областта на спорта. Такива са още Българския олимпийски комитет, националната организация за спортно-туристическа дейност (в момента Български туристически съюз) и обединените спортни клубове. Това е стъпка напред в организирането на спорта за хора с увреждания. Проектозаконът предвижда обособяването на самостоятелна глава, регулираща допинговия контрол и борбата срещу употребата на допинг в спорта, която е съобразена със Световния антидопингов кодекс.
Законът предвижда няколко алтернативни способа за стопанисване, използване и поддържане на спортни обекти по начин, който да създаде условия за ефективно използване и качественото обновяване на съществуващите спортни бази – предоставяне на концесия по реда на Закона за концесиите, отдаване под наем или учредяване на право на ползване или право на строеж.
Допуска се отдаване под наем за срок над 10 до 30 години само на спортен клуб, спортна федерация или обединен спортен клуб, които са регистрирани като юридически лица с нестопанска цел за общественополезна дейност, като те се задължават да представят и изпълнят инвестиционна програма.
Предвидено е финансово подпомагане с публични средства единствено за дейности, с които се осъществява държавната политика в областта на спорта. Като по отношение на финансирането на дейности, свързани с развитието на спорта с публични средства, законопроектът отчита особеностите на действащото в момента законодателство на национално и европейско ниво в областта на държавните помощи.
Накрая бих искала да се спра по-подробно на новостите, които проектът за нов Закон за физическото възпитание и спорта предвижда в сферата на предучилищното, училищното и университетското образование. В процеса на съгласуване на законопроекта с МОН са коментирани няколко законови постановки, като са приети голяма част от забележките на образователните експерти. Основната идея на ММС е да даде възможност и по-голям тласък за развитие на спорта и физическата активност сред учащите.
Смятаме за голям плюс предвидената възможност за създаване на студентски спортни клубове, които могат да се подпомагат финансово от висшето училище и Министерството на образованието и науката, като изрично е посочено, че клубът трябва да е регистриран като юридическо лице с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност. В законопроекта е заложена формулировката, че физическата активност, физическото възпитание, спортът и спортно-туристическата дейност в системата на предучилищното и училищното образование са част от образователния и възпитателния процес, както и че в системата се създават условия за занимания с физически упражнения и спорт, както в задължителната програма, така и извън задължителното обучение. Съществен момент е и създаването на условия за превенция срещу употребата на забранени субстанции и методи. Предвидена е възможността по предложение на министъра на младежта и спорта и с разрешение на министъра на образованието и науката след завършен VII клас да се приемат медалисти от европейски, световни и олимпийски състезания без отчитане на резултатите от национално външно оценяване. Проектозаконът създава възможност след завършен VII клас да се откриват паралелки по един или няколко вида спорт по реда на Закона за предучилищното и училищното образование. Считаме, че тези разпоредби спомагат за утвърждаване на ролята на спорта в обществения живот.
С проекта на нов ЗФВС се въвеждат задължителни занимания по физическа активност, физическо възпитание и спорт във висшите учебни заведения от 60 часа годишно за студентите за придобиване на образователно-квалификационна степен „магистър“. Текстът съществува като действаща разпоредба в чл. 36 от ППЗФВС от 2015 г. и е установено, че след приемането и прилагането на тази разпоредба се е подобрило нивото на физическото възпитание и спорта във висшите училища.
Голямо внимание в законопроекта се обръща на подготовката на кадри и досегашната правна уредба търпи значителни изменения. Законопроектът изчерпателно посочва лицата, които са спортно-педагогически кадри – спортно-педагогическите специалисти и треньорските кадри. С цел разграничаване между кадрите в системата на образованието и тези в спорта се въвежда понятието „треньорски кадри“, което включва треньори и инструктори. В ММС ще се води регистър на треньорските кадри. Моментът на вписване на едно лице в регистъра на треньорските кадри се дефинира като момент на придобиване на правоспособност. Изискванията за придобиването на качеството на „треньорски кадър“ са наличието на образование по вид спорт и/или професионален опит. Конкретното съотношение между образование и опит, в зависимост от което се разграничават степените на треньори и инструктори, ще бъде уредено в наредба. Благодаря Ви за вниманието.
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Благодаря, госпожо заместник-министър! Уважаеми колеги, гости, всички имаме становищата по предложения ни Законопроект. Имате думата за изказвания, становища, въпроси в рамките на три минути.
ПРОФЕСОР ПЕНЧО ГЕШЕВ: Госпожо, Заместник-председател, на Комисията по образование и наука! Този път имам една минутка повече да се аргументирам защо е необходимо да се промени според мен или да се включи нов член по отношение на студентските спортни клубове. Така записания чл. 18 Студентски спортен клуб е многоспортов клуб по смисъла на чл. 17 ал. 1, в което висшето училище е учредител и постоянен член, съдружник или акционер не решава проблема на висшето училище по отношение стремежа, амбицията за развиване на определени видове спорт на професионално ниво. Ако един университет има желанието да развива спорт по календара на Аугуст, твърде е възможно това нещо да бъде използвано и рационално, но имаме университети с амбиции, които развиват много спортове, участват в държавни първенства, по какъв начин се регламентира тяхното участие след като университетът има право да разкрие само един многоспортов клуб. Не решава проблема. Дори бих казал, съвсем формално, един клуб, който е в академията, при нас не е проблем, защото е обвързано с учебен процес и не е нарушение, но не може да бъде финансиран този клуб като юридическо лице от университета и още по-елементарно ако ползва зала съответния университет дори не може да сложи едно пано с реклама на евентуален спонсор на този клуб. Предлагам да бъде включен нов член 19 „във висшите учебни училища с решение на академичния съвет могат да се учредяват спортни клубове по смисъла на чл. 13, ал 1, дейността на спортните клубове може да се финансира и подпомага от висшето училище“, Тук не става въпрос, че този клуб, който ще се развие било гребане, баскетбол, волейбол ще се учреди с това решение на академичния съвет, но по някакъв начин в закона трябва да има разписана санкция, с която се дава право на академичното ръководство да разходва средства и да подпомага тази дейност. Това е предложението ми.
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Благодаря Ви.
Други колеги?
Заповядайте, професор Станилов.
СТАНИСЛАВ СТАНИЛОВ: Уважаеми колеги, уважаеми гости, дайте да разсъждаваме върху философията на закона, както е по правилник за първо четене, а предложенията ще правим на второ четене. За да не прекъсваме ще Ви кажа какво мислим ние Обединените патриоти. Този закон е закон с две лица – от една страна се опитва да поправи неща, които са били сбъркани преди, а от друга продължава тази в определени членове тази либерална стъпка за отнемане на отговорността на държавата и правото й да носи отговорност и да контролира спорта и да го развива. Имаме някъде 26-27 предложения. Сега ще го гласуваме, но за второто четене има твърде много предложения и ако те не бъдат приети ще гласуваме против. Това е категорично решение за този закон. Мога да дам, да ме извинява заместник-министърката, един пример, който е явна глупост, пише: „научните изследвания в системата на физическата активност, спорта и физическото възпитание се осъществяват от Национална спорта академия „Васил Левски, тук добре, от специализираните спортни катедри и други висши учебни заведения и това добре, но научните изследвания от спортни федерации и други ведомства и организации“, госпожо заместник-министър, който го е измислил нямам думи. Всичко това трябва да се поправи, но всеки проектозакон има право на ремонт, на второ четене ще трябва по-внимателно да се огледа и да обърнем внимание на всичките му слабости. Има един момент, в който и аз съм бил и в тази комисия за младежта и спорта да спасим национална гребна база в Несебър бяха страховити разправии и усилия, сега тук се промъкна една тенденция тя да бъде дадена на концесия, с което тя ще бъде превърна в атракцион. Държавата трябва да има активи за да развива спорта както трябва. Това е общо взето.
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Благодаря Ви Професоре, наистина на първо четене, знаете колеги, че коментираме само философията, конкретиката на второ, така че е прав професорът в коментара си.
Други изказвания?
Да, заповядайте, госпожо Анастасова.
ИРЕНА АНАСТАСОВА: Госпожо Захариева, госпожо заместник-министър, логично е че аз съм чела проектозакона. Първо, уточнявам, че не се считам особен специалист, но положих сериозно старание. Чела съм закона от гледна точка на това какво ново той дава за физическото възпитание и спорта в предучилищното и училищно образование. Наясно сме, че там има много сериозни проблеми, четем статистиките, че само 5% от подрастващите се занимават активно със спорт, 60% от децата никакъв вид спорт не упражняват. Понеже професор Станилов е прав, говорим за философията на закона, честно да Ви кажа, не виждам как този закон ще промени тази ситуация за която говорим. В последните години ние сме свидетели на много опити това да бъде променено. Така нареченият „трети час“ или модул по физическо възпитание и спорт, който не е тайна, че на много места се провежда изключително формално, дори в някои училища, където има добро желание това да се случи няма пък база това да стане, защото това са претоварени училища и спортната база е напълно ангажирана. Честно да Ви кажа, аз съм притеснена от становището на Националната спортна академия, че не само допълнителният час по физкултура и спорт, а и задължителните учебни часове трябва да се водят от професионалисти – специалисти, педагогическа правоспособност или треньори. Това е много добре, но въпросът е, че ако вземем тези часове, тоест това трябва да кореспондира със закона за училищно и предучилищно образование и нормативите на колегията, ако вземем тези часове от началния учител, ако вземем едни други часове от него, каквото се задава едно компютърно програмиране, и те колегите трябва да бъдат преквалифицирани, тоест допълнително квалифицирани на тази тема. Друг е въпросът като какви специалисти ще излязат. Има училища, които са с ранна чуждоезикова подготовка, то няма вече такава форма, но те използват часовете от задължително избираемите и факултативните за чужди езици. Нали се сещате, че един специалист по чужд език е много по-различно отколкото един начален учител, който може да преподава този чужд език. Ако тръгнем по тази логика или трябва да намалим норматива на колегите в начален етап, защото иначе няма как да се справим, от друга страна в момента тези учители, поне това поколение около 40 годишни и повече, са полагали изпити, те са взели бакалавърска, повечето са магистърска степен и имат тази правоспособност. Лично аз съм много убедена, защото знам периоди, в които в моето училище са преподавали физическо възпитание и спорт в начален етап колегите по физкултура и знам какво е, когато се преподава от начални учители, разбирам го, но на практика това няма как да се случи. Нещо друго, за мен спортът - две са основните неща, които трябва този закон да регламентира за да могат да се случат. Първо, е материалната база, защото материално-спортната база в училищата е под всякаква критика. Говорим за масовия случай. Имаме и добри примери и в последните години бяха изградени многофункционални зали и така нататък, но това не решава основния въпрос. Материалната база и достатъчно средства в единия разходен стандарт за извънкласни дейности, защото всички тук от моето поколение си спомнят времето когато имахме страхотни отбори, ученически игри, спартакиади и така нататък и това се правеше от учителите. И сега може да стане, но тъй като времената вече са други това трябва да стане срещу съответното заплащане. Ние не можем да разчитаме на проекти и програми и на европейски средства ако сме сериозни на тази тема. Това са моите забележки. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Благодаря, госпожо Анастасова.
Други колеги? Не виждам.
Ще дам думата на заместник-министър Ваня Колева да отговори.
ЗАМ.-МИНИСТЪР ВАНЯ КОЛЕВА: Благодаря Ви. Ще ми позволите да започна отзад напред, тъй като темата, която повдигнахте е изключително важна и за нас. Всички тук знаем, колко усилия струваше на Министерството на младежта и спорта в края на предходния мандат на кабинета Борисов да се преборим за тази поправка, за която споменахте да влязат преподаватели, треньори по съответен вид спорт и преподаватели от 1-ви до 4-ти клас в часовете по физическо възпитание. Това което можем да кажем, че възможностите ни стигнаха дотук да бъде дадена такава възможност. Ние не можем да задължим, както казахте на базата на хорариума, който имат преподавателите тази поправка да влезе по друг начин и да се наложи. Затова трябва, като първо искам да благодаря на Министерството на образованието и науката, защото работим в изключителен тандем. До този момент не е имало случай, в който да не откликнат на нашите желания за разговори, на комисиите, които сме създавали и всъщност тази поправка се случи и след един много сериозен дебат в Комисията по образование. Знаете, костваше много усилия, но това е правилния път, няма друг, Вие сама го казахте.
По отношение на базите, знаете, че е основен приоритет на управлението в този мандат, а именно ремонтът на физкултурните салони. В края на предходния мандат на кабинета Борисов, отново ще го повторя, заедно с Министерството на образованието и науката ние направихме един анализ на всички физкултурни салони на училищата в България. Благодарение на този анализ се изведоха данни, които говорят за много лошо състояние на базата, да не говорим, че има места където изобщо не съществува такава. Има случаи, в които децата практикуват физическото възпитание и спорт в една класна стая, а има случаи където изобщо не го практикуват. Точно заради това в момента се изготвя такава програма, според която ще започне поетапен ремонт на физкултурните салони в България. За съжаление към момента не мога да кажа на какъв етап сме. Това което аз знам и за това за което мога да информирам в случая Комисията, е че е предложен проект на базата на този анализ, който ще се разгледа от Министерския съвет и съответно ще може да се даде поетапно развитие. Това е и основният проблем, както казахте, базата, убедена съм, че ако успеем заедно с Министерството на образованието да предложим вариант, в който да стане задължително воденето на часовете от 1-ви до 4-ти клас на преподаватели по физическо възпитание това ще промени изцяло картината на здравето на нашите деца. Истината е, че в момента говорим за много лоши данни. Едновременно с това искам да Ви уверя, че това ще даде възможност да имаме сигурността, че сме изградили трайни навици в децата по отношение на физическата им активност, което от там нататък ще води до по-спокоен ритъм на работа по отношение на преподавателите по физическо възпитание и спорт. С това приключих.
Това което от Националната спортна академия, както винаги тази теза стои. Знам, колко усърдно работихме с Националната спортна академия затова да постигнем тази възможност и да дадем възможност на университетските клубове да получат допълнително финансиране. Това, от което сме изходили когато става въпрос за един клуб – съжалявам, че отново ще го чуете. Ние го коментираме вече в няколко комисии, има много спортни клубове, които злоупотребяват с кадрите, тоест едни и същи състезатели, едни и същи треньори знаете са факт в един спортен клуб, в друг спортен клуб. Това от което сме изходили предимно е първо, това, което е основата на проблема, другото е, знаете за съществуването на многоспортовите клубове, можем да помислим в тази посока. Министър Кралев много сериозно погледна на вашето предложение, когато го направихте в Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта. В момента се разглежда тази възможност.
Ние търсим най-добрия път, защото знаете, че приоритет е спортното образование на децата и не само в начално и във висше образование. Търсим възможност, ще решим въпроса, убедена съм. Ще намерим най-правилния път. Трябва много внимателно, тъй като ако направим специално за висшите учебни заведения изключение това ще доведе до сериозни затруднения в работата на другите спортни клубове.
По отношение на спортните федерации, много се извинявам да ми припомните втория въпрос.
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Научно-изследователската дейност в спортните федерации.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАНЯ КОЛЕВА: Научно-изследователската дейност, да, веднага ще ви отговоря защо се има предвид федерациите. Във всяка една федерация има звено, което е научно-приложно звено. Спортът отдавна вече не е само спорт, отдавна вече в спорта говорим за сериозна научна работа. Уверявам Ви, че към Министерството на младежта и спорта има център, който е също така наречен научно-приложен център по научно-приложна дейност, който също е с изключителна стойност с важно място когато се вземат решения по отношение на това как ще се развива научната работа в спорта. Ако има нещо, което към момента много често сме го говорили, е проблем на българските спортисти това е най-вече липсата на работа на психолог и най-вече работата с научните центрове. За съжаление и ние го отчитаме като сериозен пропуск и работим в тази посока, и аз съм убедена, че предложенията на федерациите, които работят на световно и европейско ниво в никакъв случай няма да бъдат излишни.
СТАНИСЛАВ СТАНИЛОВ: Госпожо, Заместник-министър, Вие си мислите в Министерството, че като турите думата наука всичко става от един път много сериозно. В какво се изразява тази наука? Знаете за да има наука в спорта какви, ректорът ще Ви каже, какви съоръжения, какви средства и каква технология и какво се изисква. Федерациите – наука, глупости са това и пишете си както си искате, няма значение, но само се излагате.
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Чухме отговора.
Последно, защото закриваме дебата.
АНЕЛИЯ КЛИСАРОВ: Когато казахте, че спортните федерации ще правят наука. Вижте за да правят наука, това означава, че трябва да бъдат научни дружества, те ще произвеждат ли докторанти? Ако правим наука не е ли така? Това ми е въпроса дали ще имат такива права. Ако се регистрират като научно дружество би следвало да имат тези права по закона за развитие. (Реплики.):
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Ще отговорите ли, госпожо Заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАНЯ КОЛЕВА:, Да, ако разрешите, разбира се. Не е това смисъла и не е това начинът, по който е коментирано в закона. Съвсем по друг начин е и аз мисля, че достатъчно ясно го обясних. Знаете, че във всяка една държава, в която спортът е приоритет има специални научни центрове, които се занимават и те са на много високо научно ниво. Не си позволяваме в никакъв случай да имаме претенциите или да сме внесли текст, според който федерациите ще бъдат вносители на научни предложения, или ще раздават научни степени, или звания, или каквото и да било. Идеята на това е да работят в екип. Благодаря Ви госпожо заместник-председател, аз много се надявам на един конструктивен диалог.
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Да, разбира се, при всички случаи. Благодаря Ви за отговора.
Други въпроси?
ТАНЯ ПЕТРОВА: Уважаема, госпожо Председател, все пак аз не Ви разбрах много добре и искам да Ви помоля между първо и второ четене да огледате добре този чл. 53 ал. 4 във връзка със задължението само преподаватели с подготовка в Националната спортна академия и квалифицирани учители по физическо възпитание и спорт да могат да преподават в начален етап. Няма да може да се покрие цялата система с толкова на брой кадри, така че тази норма да бъде изпълнена. Много е добро като идея, но аз смятам, че практически е неприложимо, освен това ще се противопоставим така и на началните учители. Те са много сериозна гилдия.
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Благодаря, госпожо Петрова.
Здравейте, господин Министър и екипа Ви, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАНЯ КОЛЕВА: Може ли междувременно само да отговоря?
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Да, заповядайте.
МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Съжалявам, за закъснението. Не ме освободиха от Правната комисия.
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Да отговори госпожа Колева.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАНЯ КОЛЕВА: Не бих искала в никакъв случай да коментирам броя на кадрите, защото мисля, че Националната спортна академия има достатъчно кадри. Не мисля, че ще бъде проблем броя на кадрите. Ако има проблем, той е по-скоро според мен ще бъде както споменахте в хорариума и по начина, по който ще стане разпределение между общо образователните начални учители и тези, които са със спортна специалност.
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Благодаря Ви за отговора.
Господин Министър, добре дошъл! За съжаление ние приключихме с дебатите. (Реплики.) Не, не, в никакъв случай няма да ги откриваме отново. Колегите зададоха своите въпроси и Ваня Колева отговори достатъчно изчерпателно на всички, но тъй като не съм закрила дебата ако искате Вие нещо да сподели с нас, заповядайте в рамките на няколко минути, разбира се. Благодаря.
МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Това което искам да споделя, е че наистина положихме много усилия този закон да бъде изработен. Той може би е стоял като един от законите с най-дълго време за публично обсъждане. Повече от година, година и нещо беше публикуван, направили сме всичко възможно да отразим всички коментари и забележки, които са разумни, които смятаме, че отговарят на духа на закона, да ги отразим в настоящия законопроект, така че да постигнем една нормативна уредба, която максимално да отговаря на потребностите на всички институции и личности, които се занимават с организацията на спорта в България. Аз мисля, че продуктът е добър, но сме готови при всички случаи без значение откъде идват предложенията между първо и второ четене и сега, без значение дали ще са от нашите колеги от опозицията, или от спортни организации. Готови сме да го разглеждаме в духа и с идеята, че наистина сме закъснели много с приемането на такъв закон. Публичните, обществените отношения в областта на спорта и физическото възпитание, образование са стигнали много напред и ние имаме да догонваме, изключително сериозно изоставане, така че основната ни идея е да направим закон, който да отразява най-адекватно потребностите и очакванията на хората. Всяка една идея, която ще надгради това което сме направили и ще посочи някоя грешка аз винаги ще приема с открити обятия и ще защитавам тази позиция, може нещо да сме пропуснали, като не казвам, че проектът ни е съвършен, но е много добър и е много близко до това което трябва да предложим на всички институции, които се занимават в областта на спорта.
Знам, че много близка и изключително тясна е връзката между концепцията за това какво трябва да представлява българския спорт и начина на конструиране на българското образование. Знам, и дълбоко вярвам в това, че ако ние не успеем да върнем авторитета на физическото образование в българските училища и университети, ние сме обречени на тотален крах. Проблемът не е само в България. Обездвижването, коментирахме и сега на съвета на министрите на Европейския съюз и на други международни форуми, на които присъствам, във всички държави проблемът за обездвижването е огромен. Всички държави възлагат основните надежди на образователната система, която да успее да възстанови и да създаде условия на децата да спортуват, защото това което направим между 1-ви и 4-ти клас, знам, дебатите преди две години какви бяха за да направим промените в предучилищно и училищно образование.
Ако не разберем, че ако учители по физическо да влязат между 1-ви и 4-ти клас, това е възрастта в която се оформя двигателната култура на децата. Не може да работим в детските градини, и след това от 1-ви до 4-ти клас да ги оставяме и след това от 4-ти клас нагоре пак да ги поема. Това е катастрофа, затова има увеличаване на сърдечно съдови заболявания, затлъстяване, диабет, нетипични заболявания за възрастта, да не говоря за заболявания на опорно двигателния апарат. Много е важно ние да намерим точно баланса между интереса на учителите и интереса на българските деца и на цялото общество, защото знам, че хорариумите са важни, но здравето на децата ми се струва, че е по-важно.
В Правната комисия имаше въпрос от колегите от БСП – защо всичките часове по физическо възпитание от 1-ви до 4-ти клас не се водят от учители по физическо – специалисти, но се водят от начални учители, тоест това е най-важното, на което трябва да намерим отговор. Държавата, спортното министерството ще си направи регламентацията за елитния спорт, или начинът да управлява елитния спорт, но масовият спорт това е ученическия спорт, това е студентския спорт, това е основата без която ние не можем. Няма как без инфраструктура в училищата, без необходимия брой часове, отношение, което трябва да се смени. В момента ние зависим изцяло от отношението на директорите към спорта. Там, където директорите имат отношение, обичат спорта, всичко е перфектно, децата са натоварени, имат часове, и там където има база, разбира се, там където има негативно отношение закъсваме. Едва 30% от българските деца спортуват по два три пъти седмично, като не говорим за спорт. От там сме се ръководили като сме правили закона и точно тук пред Вас апелирам за максимална подкрепа и разбиране в тази посока, защото знам, че е трудно каквато и реформа да се прави, но случая няма накъде да отстъпваме повече.
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Благодаря, господин Министър.
Колеги, преминаваме към гласуване. Преди да гласуваме по Законопроекта, искам да съобщя, че имаме подадени декларации от колегите: Станислава Стоянова, Венка Стоянова, Милен Михов, Стоян Мирчев, Николай Цонков и Веска Ненчева. Това са колегите, които са дали декларации как да зачетем тяхното гласуване.
Гласуване на Законопроект за физическото възпитание и спорта, № 702-01-125, внесен от Министерския съвет на 5 октомври 2017 г.
Гласуване : 12 – „за“, „против“ – 6, „въздържали се“ – няма. Милена Дамянова не е присъствала на гласуването и не е оставила декларация. Ще излезем със становище за подкрепа в залата от Комисията по образованието и науката.
Благодаря още веднъж на всички колеги за търпението. Благодаря на екипа на Министерството на младежта и спорта и успех на второто четене!
(Закрито в 16.15 ч.)
ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Галя Захариева