Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по образованието и науката
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 802-01-5, внесен от Министерския съвет на 22.01.2018 г. - първо гласуване.
2. Разни.
Заседанието беше открито в 15,05 ч. и ръководено от председателя на Комисията – госпожа Милена Дамянова.

* * *

ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Уважаеми колеги, можем да започнем. Вече имаме пълно представителство от страна на министерствата.
Моля да заемете местата си – заседанието започва!

Колеги, дневният ред на днешното заседание е:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 802-01-5, внесен от Министерския съвет на 22 януари 2018 г., първо гласуване.
2. Разни.

Има ли други предложения за дневния ред? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложения дневен ред.
Гласували: за – 12, против и въздържали се – няма.
Дневният ред се приема.

Преминаваме към точка първа от дневния ред:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА УСТРОЙСТВО НА ТЕРИТОРИЯТА, № 802-01-5, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 22 ЯНУАРИ 2018 г., първо гласуване.
Гости на днешното заседание са: от Министерството на регионалното развитие и благоустройството – заместник-министър Валентин Йовев, който след малко ще ни представи внесения Законопроект в частта, която касае нашата Комисия, и няколко изречения за останалите изменения; от Министерството на образованието и науката – д-р Петър Николов, заместник-министър, проф. Костадин Костадинов, съветник на министъра, Калин Костов, съветник на министъра и Йорданка Петрова, парламентарен секретар.
Господин Йовев, имате думата, за да представите мотивите по Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за устройството на територията.
Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН ЙОВЕВ: Благодаря.
Изменението в частта, която касае Комисията по образованието и науката, всъщност това е и цялото изменение на Закона за устройството на територията, тъй като на него му предстоят по-генерални промени, в случая е в посока на изложеното в мотивите, да не ги чета изцяло втори път, тъй като предполагам, че са прочетени.
За дейностите, които са по чл. 166, това е едно предложение, което в пълна степен е съгласувано с Дирекцията за национален строителен надзор, всъщност е и главно тяхно предложение, и е във връзка с намаляване на административната тежест, което е цел, посока и политика на цялото правителство и се състои в това Дирекцията за национален строителен контрол да не изисква на хартиен носител специално документи за признаване на придобито висше образование в чуждестранни висши училища, издавани от Националния център за информация и документация, тъй като тази информация е публично достъпна и те по служебен път могат да изискат този документ.
И съответно досегашните алинеи 4, 5, 6 и 7 стават съответно алинеи 5, 6, 7 и 8.
Това е, което мога да кажа. Нямаме друг коментар по внесените изменения.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Становище на Министерството на образованието и науката – господин Николов.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПЕТЪР НИКОЛОВ: Уважаема госпожо Председател, колеги! След задълбочен анализ и разгорещена дискусия, Министерството на образованието и науката единодушно и категорично подкрепя предложението на колегите от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Смятаме, че това е една необходима промяна.
Призоваваме парламентарната комисия да я подкрепи.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Колеги, имате думата за изказвания.
СЕРГЕЙ КИЧИКОВ: Госпожо Председател, моят въпрос е с две-три думи да се обясни какви са дейностите по чл. 166. Към заместник-министъра на регионалното развитие. Описано е: извършването на дейностите по чл. 166.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН ЙОВЕВ: Това са дейностите по строителния надзор.
СЕРГЕЙ КИЧИКОВ: Благодаря.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Други въпроси? Изказвания?
Доцент Михов, заповядайте.
МИЛЕН МИХОВ: Ако обичате, много кратко – с няколко изречения, да ни информирате отпада ли всъщност задължението да се издава такъв документ на хартиен носител на лицето? Как просто ще функционира този нов механизъм?
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Заповядайте за отговор.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН ЙОВЕВ: Категорично отпада хартиеният документ. По служебен път ДНСК ще изиска тези документи за признаване на придобито висше образование в чуждестранни висши училища от Националния център за информация и документация, което, предполагам, че представлява удостоверение, че даден документ има признаване. Говорим за дипломата.
Това се отнася за случаите, в които дадено лице, което иска да упражнява строителен надзор, е завършило в чужбина, в чуждестранно учебно заведение, тъй като строителните стандарти все пак са различни в различните страни и не всяко образование съответства на това, което е при нас, в България.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Доцент Михов, моля.
МИЛЕН МИХОВ: Аз не съм запознат с процедурата.
Едно лице има някаква диплома, издадена от чуждестранно учебно заведение или университет, която би трябвало да я има на хартия и да Ви го представи. Вие не искате или няма да се иска хартиеното удостоверение за признаване на тази правоспособност, издадена от Националния център за информация и документация, а служебно ще се прави проверка дали тази диплома е призната от тях.
Това служебно, извинявам се за това, че не съм информиран, но ще бъде в регистър или Националният център служебно ще отговаря, че еди-коя си диплома е призната от тях.
Това чисто като технология, ако може с няколко думи да ни я опишете, за да можем да сме наясно как го правим.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Господин Николов, още един въпрос и от моя страна – то, лицето преди това трябва да си е подало дипломата, за да бъде легализирана. Нали няма как за дипломата някак си така да се получи информация, че тя е…
Там се събира комисия, тази комисия заседава един път месечно, разглежда документи. Това е комисия от външни лица за министерството – професори, доценти, хора, които са специалисти в различните направления, но лицето, така или иначе, трябва да си подаде дипломата за признаване и всъщност след това за легализация, и след това вече просто не си носи хартиения вариант. Аз лично така го разбирам, но ако греша, господин Николов може би ще ме поправи.
Заповядайте!
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПЕТЪР НИКОЛОВ: Всъщност аз това точно исках да кажа, което госпожа Дамянова обясни. Процедурата не е, че на някой завършил в чужбина, едва ли не ДНСК му подава документите в Националния център за информация и документация, за да му ги признаят.
Един човек завършва в чужбина, идва и си легализира дипломата. Тази легализация стои от този момент като информация в Националния център. В момента, в който се изисква, просто се спестява една бумащина. Това практически е много малка промяна. Няма автоматизъм, няма нещо такова. Ако не си я е легализирал, няма документ в Националния център за информация и документация за тази диплома и практически те ще кажат, че няма такава диплома при тях.
Не става въпрос за някаква скрита революция, която не се вижда от хората, а за улесняване и за премахване на нещо, което е излишно. В два държавни органа има една информация и няма нужда някой да ходи с едно листче хартия от единия до другия офис.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Професор Костадинов.
КОСТАДИН КОСТАДИНОВ: Само да добавя, че тази информация е публично достъпна и при поискване се предоставя, но не е на открит достъп.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Информацията е публична, но тъй като съдържа лични данни, нали разбирате, че няма как всеки един да влезе в интернет, да си рови и да види кой каква диплома къде е придобил, така че заради това е.
КОСТАДИН КОСТАДИНОВ: Исках да кажа, че има разлика между публичен достъп и открит достъп.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Този дебат не е по този закон. Той е по Закона, който ще обсъждаме в работната група, но аз мисля, че по тази тема вече се уточнихме.
Заповядайте, господин Мирчев.
СТОЯН МИРЧЕВ: Уважаеми колеги, уважаеми гости! Моите опасения не са пряко свързани с така предлаганата ни промяна в Закона за устройство на територията. Ще кажа защо аз лично няма да подкрепя въобще промени в този закон.
Първата е малко по-далечната – скоро беше променена Наредбата, с която се удостоверява оригиналността на идващи документи, включително и дипломи от чужбина. Наредбата не беше променяна дълги години и Министерският съвет я промени като занижи начина на контрол на тези дипломи и документи, които влизат в България, но това е една друга тема, която ще развивам по друг повод в пленарната зала.
За мен тук лично притеснението идва от това, което виждам – вече заниженият контрол на оригиналността на тези документи ще създаде проблем и при превода и легализацията на такъв тип документи, каквито са дипломите.
Другият проблем, който аз лично срещам, и е свързан със Закона за устройство на територията, и с Вас се познаваме – от много време всички заинтересовани страни, които са в тази сфера – на строителството, казват, че ЗУТ повече не може да се ремонтира и че има нужда от изцяло нов Строителен закон, а ние за пореден път сме свидетели на ремонт на парче във въпросното законодателство, затова аз лично ще се въздържа при гласуването, тъй като не приемам, че този закон трябва да бъде кърпен за пореден път.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря на господин Мирчев.
Ако ми позволите една реплика в несъгласие с Вашето изказване, защото тук не става въпрос за някаква промяна на процеса на легализиране, признаване на дипломите, които са придобити в чуждестранни висши училища. Редът се запазва – този, какъвто е до момента, но ако Вие решите, примерно, да си подадете едни документи в съответната комисия, няма да се изисква от Вас да предоставите хартиения вариант на вече признатата Ви диплома от Националния център за информация и документация, тоест Вие сте преминали всички тези процедури, които съществуват и в момента, а съответната комисия ще си я изисква по служебен, електронен път от НЦИД, тоест по никакъв начин… (Реплики.)
Ако някой си мисли, че по този начин неговата диплома няма да бъде признавана или по някакъв начин ще се улесни процесът на признаването на дипломата му, това не е така. Той се запазва, просто няма да се изисква хартиеният вариант от човека.
Заповядайте.
СТОЯН МИРЧЕВ: Като дуплика – аз казах, че не са пряко свързани, но имат отношение, заради което не мога да се съглася.
А само да Ви кажа относно легализацията: досега процедурата беше такава – идвате Вие с дипломата, има си преводач, но Външно министерство удостоверява дали в страната, от която идва дипломата, наистина има такава диплома. Преводачът я превежда, легализиран преводач, има си специалисти, и от там нататък се удостоверява, че тази диплома е законна, легална и МОН влизат и те в целия този процес, но в момента вече Външно министерство излизат. Наредбата е променена и от тук нататък за верността на този документ ще отговаря само преводачът, а той няма тези инструменти, за да каже дали въпросният документ е оригинален от тази страна, от която влиза.
И е много интересно, че Наредбата е променена само в частта „документи, влизащи към България“, но в частта „документи, излизащи от България“, тя се е запазила, тоест България ще трябва за нашите дипломи да удостоверява тяхната оригиналност, но ние не искаме тази оригиналност от дипломи, които влизат от чужбина. Проблемът тук е много голям. Той е друг, но пак има отношение, затова изразявам въздържаност. Въпреки, че не са преки, а са косвени връзките с въпросните промени, изразявам своите притеснения и затова ще се въздържа.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Това е наистина друга наредба, но аз ще си позволя да се съглася тук с Вас, като човек, който е превеждал и се занимава и с преводи, така че наистина може би трябва да се помисли още малко по този въпрос, но това, пак казвам, че не е тема на настоящия законопроект и към момента не е и тема на настоящото заседание.
Колеги, имате ли други изказвания и коментари? Не виждам.
В такъв случай – закривам разискванията.
Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закон за устройство на територията, № 802-01-5, внесен от Министерския съвет на 22 януари 2018 г.
Гласували: за – 11, против – няма, въздържали се – 2.
Към колегите от „БСП за България“ – няма колеги, които са си оставили гласовете, няма устни заявки за гласуване. Благодаря.
Благодаря на колегите от Министерството на регионалното развитие и благоустройството за участието в днешното заседание.

В точка:
РАЗНИ,
колеги, имаме ли нещо, което да коментираме? Не виждам.
В такъв случай – закривам днешното заседание.
Продължаваме работата в работна група по текстовете, които бяха изпратени днес на обяд.
Закривам заседанието.

(Закрито в 15,35 ч.)


ПРЕДСЕДАТЕЛ:


МИЛЕНА ДАМЯНОВА
Форма за търсене
Ключова дума