Комисия по образованието и науката
Точка единствена. Разглеждане на Проект за решение за откриване на висше военно училище с наименование „Висше военновъздушно училище „Георги Бенковски““, №902-03-7, внесен от Министерския съвет на 10 април 2019 г.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено
* * *
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Уважаеми колеги, имаме кворум. Тук са представители на двете министерства, и от Националната агенция за оценяване и акредитация, така че можем да започваме.
Днешното заседание има една точка: Разглеждане на Проект за решение за откриване на висше военно училище с наименования „Висше военновъздушно училище „Георги Бенковски““, № 902 03 7, внесе от Министерския съвет на 10 април 2019 г.
Който е „за“, моля да гласува.
13 гласа „за“, без „против“ и „въздържали се“.
Благодаря.
Първо, да представя нашите гости: доцент Петър Николов – заместник-министър на образованието и науката; генерал Атанас Запрянов – заместник-министър на отбраната; генерал-майор Цанко Стойков – командир на ВВС на Република България; Ангелина Ламбрева – директор на Дирекция „Висше образование“, и професор-доктор Петя Кабакчиева – председател на Националната агенция за оценяване и акредитация.
Кой ще представи Проекта за решение?
Заповядайте, генерал Запрянов.
ЗАМ.-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители! Откриването на Висше военновъздушно училище е значимо и актуално предвид стартиралия процес на усвояване на нови системи за командване и управление, самолети и вертолети, и от навлизането на върховите технологии във войските и специфичното ресурсно осигуряване. Така ще се отговори на повишените изисквания към обучението за усвояване на новата авиационна платформа, предстояща да бъде приета на въоръжение във Военновъздушните сили.
Изграждането на военновъздушното училище следва да е практическа реализация на единството на националните интереси, академичната приемственост и икономическата устойчивост. Създаването на висшето военновъздушно училище е средство и път да се отговори на европейските изисквания за качествено висше авиационно образование, за осигуряване на достъпност, мобилност, конкурентоспособност и условия за обучение през целия живот. По конкретно: създаването на училището трябва да реши редица проблеми и недостатъци на съществуваща моментна система за авиационно образование в частност на подготовката на състав за Военновъздушните сили. Сред тези недостатъци са следните: пилотите, обучавани за нуждите на ВВС, не получават сертификати за нуждата на гражданска авиация; не се извършва обучение на пилоти за гражданската авиация; не се извършва обучение на военни пилоти и други авиационни специалисти от други държави. Гражданската авиация в България изостава от световните показатели по материална база и научно-техническо осигуряване и по възможности за качествена подготовка на бъдещите кадри. Не са създадени условия националните и чуждите потребители на авиационни специалисти да финансират подготовката на кадри. Няма национална авиационна политика, част от която да е стратегия за управление на човешките ресурси. Висшето авиационно образование е напълно разделено от професионалното обучение.
За постигане на поставените цели и решаването на тези проблеми, беше разработена и през януари на 2017 г. утвърдена Пътна карта за развитието на комплексното авиационно образование и обучение на кадри за българските ВВС и гражданската авиация. Изминалите две години, без особен напредък обаче, показаха, че за реализирането на тази Пътна карта е необходимо създаването на самостоятелно Военновъздушно училище.
С откриването на Висшето военновъздушно училище ще се създаде възможност да се интегрират висшето авиационно образование с професионалното авиационно обучение. Това ще изпълни изискванията на Програмата за развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили 2020 и на Плана за развитие на Въоръжените сили 2020 за придобиване на комплексно авиационно образование в областите на военновъздушните сили и гражданското въздухоплаване. Със създаване на Въздушното училище ще се създадат възможности за поддържане и развиване на форми за продължаващо образование, следдипломно обучение, квалификация и кариерно развитие на кадрите в унисон с изискванията на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“, според които професионалната подготовка за пилоти и технически състав за нуждите на гражданското въздухоплаване се извършва от одобрена организация за обучение и организация за обучение и изпитване на персонал по техническото обслужване. Хорариумът от часове за обучение в тези две организации съгласно изискванията на международните авиационни агенции и организации е по-голям от утвърдения от министъра на образованието и науката за придобиване на образователно-квалификационната степен „бакалавър“. Поради това такива реализации ще се разкрият към висшето военновъздушно училище като съпътстващи структури.
Създаването на висшето военновъздушно училище и регистрирането на цитираните квалификационни структури в него ще даде възможност на курсантите, студентите и специализантите да получат лиценз за техническо обслужване и летална експлоатация, приложими в сферата на гражданското въздухоплаване. Учебните планове в Проекта за създаване на висшето военновъздушно училище съобразно квалификационна степен „бакалавър“ за курсанти и студенти до голяма степен са синхронизирани в теоретичното обучение и с изискванията на Европейската агенция за авиационна безопасност и Международната организация за гражданска авиация за обучение на авиационен персонал.
В момента факултет „Авиационен“ е регистриран като организация за обучение и изпитване на персонал по техническо обслужване, което ще позволи след създаването на висшето военновъздушно училище същата да бъде ресертифицирана като част от това училище. Концепцията и проектът за откриване на висшето военно училище с наименование „Висше военновъздушно училище „Георги Бенковски““, предлагани в настоящия Проект за решение на Народното събрание, са съобразени и са в съответствие с националните и съюзни документи и актуалните европейски и национални политики за висше образование, с „Хоризонт 2025“.
Накрая, висшето военновъздушно училище ще се образова на основата на сегашния Факултет „Авиационен“ на Националния военен университет „Васил Левски“. Той ще бъде държавно висше училище, което ще осъществява дейността си въз основа на предоставената от Министерството на отбраната държавна собственост и ежегоден трансфер чрез бюджет на Министерството на отбраната. Създаването на висшето военновъздушно училище няма да доведе до промяна на статута на Националния военен университет „Васил Левски“, на неговите факултети и други основни звена, както и на останалите субекти от военно-образователната система. Благодаря Ви за вниманието.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря на генерал Запрянов.
Колеги, днес имаме рожденик в нашата комисия. Позволете ми от името на всички ни да поздравим господин Мехмед и да му пожелаем много здраве, късмет и много светли мисли за светли дела в сферата на образованието. (Реплики.)
Становище на Министерството на образованието и науката.
Доцент Николов, заповядайте. (Реплики.)
ПЕТЪР НИКОЛОВ: Подкрепяме напълно направеното предложение. За нас такова висше училище е необходимо както за системата на образованието, така и очевидно заради проявеното желание на колегите от Министерството на отбраната и за системата на отбраната, така че уверено заставаме зад направеното предложение.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Колеги, откривам разискванията. Имате думата за изказвания. Аз мога да дам начало. То е по-скоро не изказване по настоящия Проект за решение, а като повод за размисъл оттук нататък към колегите от Министерството на образованието и науката. Ето защо Националната карта, която сте заложили в Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за висшето образование според мен трябва да се приеме от Министерския съвет, а не от Народното събрание, защото така, както сте я разписали към момента с цялата процедура, това днешно решение нямаше да бъде възможно. Затова тези оперативни решения трябва да се оставят на изпълнителната власт, когато тя взема такива решения. Но това е разговор, който е за в бъдеще, но ето този пример и този, който днес приехте на Министерски съвет всъщност показва, че имаме още какво да мислим в тази посока преди да се внесе и да се публикува за окончателно обществено обсъждане измененията в Закона за висше образование. Оперативните решения трябва да се оставят според мен на изпълнителната власт.
ПЕТЪР НИКОЛОВ: Госпожо Дамянова, аз се боя, че Администрацията на Министерството на образованието все още не може да повярва, че с тази скорост ние сме създали висше училище и още дълго няма осъзнае какво се е случило. (Реплики.)
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Администрацията е редно да си пренастрои чипа, както казва и министър Вълчев, на новите времена. Вече не живеем в XIX-XX век, напротив, скоростта, с която се вземат и решения и се налага да се вземат, да се търси гъвкавост във вече 2019 г. – 19 години след началото на XXI век показва, че трябва да сме по-оперативни и не можем да живеем в древността. Съжалявам, че ми е такава репликата към Администрацията, но това е моето убедено виждане за дейността й към момента на Министерството на образованието. (Реплики.)
Доцент Михов, заповядайте.
МИЛЕН МИХОВ: Ще се изкажа като народен представител от Велико Търново и като член на двете комисии. Това решение е добре и ще го подкрепя. То има за задача да даде шанс на военновъздушното образование да излезе извън рамките на чисто военния сегмент и да се конкурира с други университети, с други висши училища в подготовката на авиационни специалисти. Наблюдатели и анализатори казват, че въздушният транспорт в близките години ще търпи бурно развитие, че технологиите ще имат нужда от нови специалисти във всички сфери на въздухоплаването, че дори и в момента големите компании или по-малките, въобще бизнесът, изпитва остра нужда от пилоти, от наземни екипи, от специалисти в този сектор.
В България също се очаква развитието на тази индустрия в транспорта и затова мисля, че създаването на едно специализирано военновъздушно училище със способности да подготвя кадри в гражданското въздухоплаване е оправдано и от развитието на този транспорт. В същото време си давам сметка като университетски преподавател, че е много трудно да се извоюва ниша на това, което условно наричаме „пазар на висшето образование“, защото нашите университети се конкурират с всички университети по света, не само за чуждите, но и за нашите студенти, защото вече граници във висшето образование няма, нито в рамките на Европа, нито в рамките на света. Ние виждаме, че в България навлизат с оферти китайски университети, руски университети, да не говорим за утвърдените европейски университети и университетите от САЩ. Така че предизвикателството е изключително голямо и както се казва държавата ще си свърши работата, но на летците, на служителите и на целия академичен и не академичен състав на военновъздушното училище ляга една изключителна голяма отговорност както чисто академичното и университетско развитие на училището, така и другата страна. За нея ще говорим в другата Комисия - по отбрана, но тук трябва да подчертаем, че процесите на модернизация във военновъздушните сили ще изискват подготовка на много и на високо качествени специалисти, тъй като модерната, съвременната техника, която ще влиза, както самолети, така и други системи, ще изисква едно високо качество. Единственият начин да се постигнат тези две задачи – на гражданското обучение и висока подготовка на летци и специалисти за военновъздушните сили, може да се постигне само с едно – с високо качество, високо качество и пак високо качество на подготовка! (Реплики.). С това приключва. Още веднъж казвам, че подкрепяме тази инициатива.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря, доцент Михов.
СЕРГЕЙ КИЧИКОВ: Госпожо Председател, ние от „Движението за права и свободи“ също разгледахме мотивите на вносителите, след съгласуване с нашите специалисти – при нас е господин Симеон Симеонов, преценихме, че е необходимо. Да им пожелаем успех. Ние също ще подкрепим така предложения вариант на решението.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Професор Станилов.
СТАНИСЛАВ СТАНИЛОВ: Без да съм чел мотиви, мога да Ви кажа, че това трябваше отдавна да стане, защото по принцип водата е различна от въздуха и земята също е различна от въздуха и от водата. Какво искам да кажа? Военноморското училище, когато закриваха и унищожаваха българската армия – още не можем да я възстановим, военноморското училище остана, а военновъздушното го закрихме. Тези училища бяха равнопоставени, защото военноморското училище стъпи на базата на бившето морско училище от преди войната, а военновъздушното училище наследи Казанлъшката школа. Това нещо не биваше да се случва, но ето сега ние имаме възможност това да го поправим. Авиацията е нещо различно от сухопътната войска, както морската, и тя трябва да има самостоятелен израз в обществото и да се знае, че тези са летци, те се обучават по еди какви си програми, те имат тези възможности. Благодаря Ви за вниманието.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Други изказвания, колеги?
Госпожа Петрова.
ТАНЯ ПЕТРОВА: Категорично трябва да се подкрепи предложението. Спомням си години, когато най-силните мои съученици от Математическата гимназия във Велико Търново кандидатстваха и успяха да станат курсанти в това училище. Имаха минимум успех 5,75 по математика, за да станат такива курсанти. И както каза господин Михов, пожелавам високо и качествено обучение в този университет.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Колеги, други изказвания?
(Реплики.)
Професор Кабакчиева.
ПЕТЯ КАБАКЧИЕВА: Мога само да кажа, че процедурата за акредитация е спазена напълно, тоест дойде абсолютно пълен комплект за откриване на училището. Получи се и писмо за откриването му, отиде експертна група, тоест всички етапи по процедурата за акредитация са напълно спазени за кратки срокове. Това беше рекорд и за нас. В крайна сметка имаше добра самооценка, която разгледахме на Акредитационен съвет на 4 април 2019 г. и Съветът единодушно взе решение, че дава положителна оценка на Проекта за откриване на висше военновъздушно училище в Долна Митрополия. Определя срок до три години, считано от дата на обнародване за откриване на висше училище, в който висшето училище може да поиска институционална акредитация. Може и по-рано. Това обаче е максималният срок, в който трябва да я поиска. Определя капацитет на висшето училище: 910 обучаеми – ОКС бакалавър 770 обучаеми, ОКС магистър 140 обучаеми. Имаме и препоръки, които може би не е нужно тук да ги казвам. (Реплики.)
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Генерал-майор Стойков, желаете ли да вземете отношение?
ЦАНКО СТОЙКОВ: Благодаря за възможността да присъствам на това заседание.
Мога само да добавя, че Военновъздушните сили ще продължат да подкрепят възстановяването на висшето военновъздушно училище както досега – най-вече логистично. Ще продължим с обучението, ще се постараем и имаме амбиции с преподавателския състав да достигнем това ниво на интерес, което е имало, както госпожа Петрова каза, в миналото, да го достигнем и даже да го повишим, като качество и брой, необходим, както за военновъздушните сили, така и за другите ведомства. Благодаря за подкрепата.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря Ви и аз.
Колеги, ако няма други изказвания, предлагам да преминем към гласуване на Проект за решение за откриване на висше военно училище с наименование „Висше военновъздушно училище „Георги Бенковски““, № 902-03-7, внесен от Министерския съвет на 10 април 2019 г.
Който е „за“, моля да гласува.
13 гласа „за“, без „против“ и „въздържал се“.
Предложението е прието.
С това закриван днешното заседание.
(Закрито в 14,50 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Милена Дамянова