Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
10/06/2020 първо гласуване
Становище на ДП"БСТ" по Законопроект с вх. № 054-01-51 за изменение и допълнение на Закона за хазарта, внесен в Народното събрание на 05.06.2020 г. от Даниела Дариткова и група народни представители
ДО
Г-ЖА МЕНДА СТОЯНОВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
44-ТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Относно: становище по законопроект с вх. № 054-01-51 за изменение и допълнение на Закона за хазарта, внесен в Народното събрание на 05.06.2020 г. от Даниела Дариткова и група народни представители
УВАЖАЕМА Г-ЖО СТОЯНОВА,
В отговор на Ваше писмо № КБФ-053-02-29/08.06.2020 г. /наш вх. № 01-00-/08.06.2020 г./, относно законопроект за изменение и допълнение на Закона за хазарта, вх. № 054-01-51, внесен в Народното събрание на 05.06.2020 г. от Даниела Дариткова и група народни представители, Държавно предприятие „Български спортен тотализатор“ изразява следното становище:
Държавно предприятие „Български спортен тотализатор“ подкрепя внесения законопроект за изменение и допълнение на Закона за хазарта и по-конкретно предложението за промяна на чл. 14 от Закона за хазарта, уреждащ дейността на предприятието.
1. По предложението за разширяване обхвата на хазартните игри, които могат да бъдат организирани от Държавно предприятие „Български спортен тотализатор“:
В чл. 14, ал.1 от Закона за хазарта се предлага разширяване на обхвата на хазартните игри, които могат да бъдат организирани от Държавно предприятие „Български спортен тотализатор“ като се предвижда на държавното предприятие да се предостави възможност да организира освен традиционна лотария, числови лотарийни игри, моментни лотарийни игри, залагания върху резултати от спортни състезания и надбягвания с коне и кучета, също така залагания върху случайни събития, залагания свързани с познаване на факти и игри онлайн в игрално казино.
Предложението за промяна е изцяло в унисон с развитието на хазартната индустрия в европейски и световен мащаб, продиктувано от непрекъснато развиващите се информационни технологии и въвеждането на нови бизнес модели.
За да изпълнява успешно своята основна цел - осигуряване на средства за развитието на физическото възпитание и спорта в България и за да подпомага реализирането на държавната политика в областта на спорта, Държавното предприятие „Български спортен тотализатор“ трябва да се превърне в конкурентен участник и отговорен лидер на хазартния пазар.
Амбициите ни са изцяло насочени към позициониране на държавното предприятие като водещ хазартен оператор, предлагащ по разумен начин участие в иновативни игри - залагания върху резултати от спортни състезания с коефициент, залагания върху случайни събития, залагания свързани с познаване на факти, е-Бинго, кено, игри в онлайн игрално казино /виртуални спортове, виртуална рулетка, и т.н./ и други.
С увеличаването на приходите от хазартни игри ще бъдат осигурени необходимите парични средства, както за развитието на физическото възпитание и спорта, така и за поддържане, ремонт, реконструкция, цялостно обновяване или създаване на нови спортни обекти и/или спортни съоръжения в държавните и общинските училища.
В тази връзка е необходима цялостна модернизация и усъвършенстване на дейността, осъществявана от Държавно предприятие „Български спортен тотализатор“. Но това не би могла да се осъществи, ако предприятието няма възможност да въведе нови бизнес модели и да използва възможностите и постиженията на новите технологии.
Тенденциите в игралния сектор основно са ориентирани към синергия на предлаганите хазартни услуги, съчетавайки традиционен с онлайн хазарт, поради възможностите, които новите технологии създават. Европейският пазар, който е световен лидер в областта на онлайн хазарта, предлага голямо разнообразие от продукти, като в повечето случаи, тези услуги се предоставят от един интегриран сайт и потребителите могат да извършват както залози върху резултати от спортни състезания, така и на слотове могат да играят в игрално казино.
Предоставяйки възможност на държавното предприятие да организира онлайн хазартни игри и по-конкретно онлайн казино, означава че повече национален доход ще остане в страната, като едновременно с това дължимите данъци по Закона за корпоративното подоходно облагане и държавните такси по Закона за хазарта от организираните онлайн хазартни игри ще постъпят като приход в националния бюджет.
Известен факт е, че един от основните проблеми свързани с данъчното облагане на онлайн хазарта на европейско и световно ниво съгласно действащите международни данъчни стандарти е в зависимост от разположението на сървъра. Ако организаторът на онлайн хазартни игри е чуждестранно лице и сървърът от който се осъществява хазартната дейност не е разположен на територията на България, същият не формира място на стопанска дейност и за тази дейност не може да се облага с корпоративен данък в страната.
Осъществяването на по-голям обем онлайн залагания, организирани от държавното предприятие ще доведе до увеличаване на постъпленията от корпоративен данък в държавния бюджет.
Увеличаването на бюджетните приходи и осигуряването на средства за развитието на физическото възпитание и спорта, държавният хазартен оператор гарантирано ще реализира като организира своята хазартна дейност при стриктно спазване на седемте основни принципи за социално отговорен хазарт, насочени към защита на участниците в игрите, приети като модел от Световната лотарийна организация, чийто член е; при съблюдаване на национално установения ред със Закона за хазарта и Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България за предлагане на отговорен за общественото здраве продукт и популяризирането му.
2. По предложението за начина на организиране на лотарийните игри от Държавно предприятие „Български спортен тотализатор“:
В чл. 14, ал. 2 от Закона за хазарта се предлага лотарийните игри да могат да бъдат организирани от ДП „Български спортен тотализатор в собствени или наети пунктове или чрез използване на устройства на самообслужване, които са обособени и обозначени като пунктове за лотарийни игри.
С предложението ще бъде постигната още по-голяма ефективност по отношение организирането на лотарийни игри и значително ще се намалят разходите, както и ще се увеличат приходите на предприятието.
Към настоящия момент Държавно предприятие „Български спортен тотализатор“ предлага на пазара следните хазартни игри:
• Числови лотарийни игри – Тото 2 с 5 разновидности - наземно и онлайн
• Залагания върху резултатите от спортни състезания - Тото 1 с 3 разновидности - наземно и онлайн
• Моментни лотарийни игри – 35 разновидности, наземно
Пунктовете, в които Държавно предприятие „Български спортен тотализатор“ предлага хазартните си продукти към момента са общо 1290 броя, в т.ч. 550 собствени обекта и 740 обекта на външни контрагенти.
В резултат на приетите през месец февруари тази година промени в чл. 14 от Закона за хазарта, с които се предостави право на ДПБСТ единствено то да организира числови лотарийни игри - тото и лото и моментни лотарийни игри /МЛИ/, при моментните лотарийни игри се наблюдава значително повишаване на приходите от продажби. За първото шестмесечие на 2020 г. приходите от МЛИ са в размер на 28 730 956 лв. или с 14 607 854 лв. повече в сравнение със същия период на 2019 г. (ръст 103.43%). Основното увеличение е в продажбите през последните три месеца (април, май и юни) на 2020 г.
Въпреки наблюдаваната тенденция през последните няколко месеца на увеличаване на продажбите от МЛИ, с ограниченията които са въведени в действащия Закон за хазарта - организирането на лотарийни игри да бъде само с нает персонал в собствени или наети помещения, по-бавно и по-трудно може да бъде реализиран очакваният ръст на приходите.
Въведеното изискване за ползване на нает персонал в собствени или наети помещения в значителна степен намалява ефективността от организирането на лотарийни игри.
Едновременно с това следва да се отбележи и факта, че през последните няколко години държавното предприятие е било на загуба и не е разполагало с необходимите парични средства за развитие на дейността. Общият размер на неразпределени печалби от минали години е – 27 123 415.78 лв. (натрупани загуби) и към 31.12.2019 г. собственият капитал на предприятието вече е отрицателна величина.
Новото ръководство на предприятието предприе спешни мерки за подобряване на финансовото състояние на предприятието, включително и по отношение оптимизиране на разходите. Към 30.06.2020 г. предприятието е на печалба в размер на 375 хил. лева. За сравнение със същия период на 2019 г. предприятието е на загуба в размер на 2,5 млн. лв.
Европейската и световна практика по отношение организирането на лотарийни игри е разпространението/дистрибуцията да бъде извършвано в обозначени и обособени пунктове за продажби. Обикновено това са извършва в самостоятелни киоски /павилиони/, обособени щандове в търговски обекти (магазини, бензиностанции, гари, автогари, летища и други) или пък - чрез терминали /устройства/ за самообслужване. Моделът за управление на тези обекти, в които се осъществява дистрибуцията на талона/фиша, чрез който се участва в играта, е различен в отделните държави – в по-голяма част от европейските държави приемателната мрежа не е собствена на хазартния оператор /напр. Италия, Чехия, Австрия, Англия и др./; по-рядко се наблюдават страни, в които дистрибуторската мрежа е смесена – има обекти, които са собствени на хазартния оператор и такива, които се управляват от друг търговец /България сега, Израел, Португалия/, изключително рядко се наблюдава модел, в който дистрибуционната мрежа е на самия хазартен оператор (например Румъния).
По доклад на Европейската лотарийна асоциация /член на която е и Държавно предприятие „Български спортен тотализатор“/ за 2018 г., следните държави-членки с популация, сходна на тази в България, са позволили на лотариите си да дистрибутират в следните на брой пункта за залози:
Държава Брой жители Брой пунктове за залози
Австрия 9 млн. 5 066
Азербайджан 10 млн. 1 953
Беларус 9 млн. 2 461
Гърция 11 млн. 12 614
България - ДП БСТ, собствена мрежа 7 млн. 550
Израел 9 млн. 4 101
Ирландия 5 млн. 5 842
Латвия 3 млн. 6 894
Норвегия 5 млн. 5 154
Словакия 5 млн. 2 709
Сърбия 7 млн. 2 775
Унгария 10 млн. 7 612
Финландия 6 млн. 6 867
Хърватия 4 млн. 3 041
Швеция 8 млн. 2 483
Средно 7 млн. 4 675
Предложените промени в чл. 14, ал. 2 от Закона за хазарта по отношение на начина на организиране на лотарийните игри от държавния хазартен оператор, са в унисон с европейската и световна практика и ще доведе до по-голяма ефективност, осигурявайки значителен ръст на приходите от продажби и намаляване на разходите.
По отношение възможността за използване на устройства на самообслужване (self-service/vending lottery machines), следва да се отбележи, че ДП „Български спортен тотализатор“ ще спазва стриктно правилата и ограниченията съгласно Закона за хазарта, приложими и за обикновената продажба на удостоверителни знаци за участие в игра на късмета. Тяхното използване (чрез задължителната идентификация на играчите), ще допринесе в значителна степен за реализиране на политика по отговорно залагане чрез контрола върху уязвимите лица.
Основният въпрос с устройствата на самообслужване е свързан с проверка и контрол на възрастта и недопускане възможност за покупка на лотарийни билети/извършване на залог от непълнолетни лица. В тази връзка следва да се отбележи, че устройствата на самообслужване работят чрез сканиране на документ за самоличност, като едновременно с това за тях ще бъде преценено къде биха могли да бъдат инсталирани с цел постигане на по-висока ефективност на продажбите.
Във връзка с гореизложеното и в заключение следва да се отбележи, че предлаганите промени в чл. 14 от Закона за хазарта ще доведат, както до увеличаване на бюджетните приходи, така и до осигуряване на повече средства за развитието на физическото възпитание и спорта в страната.
С уважение:
ЛЮБОМИР ПЕТРОВ,
ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР