Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
10/06/2020 първо гласуване
Становище на ММС по ЗИД на ЗХ, №№ 054-01-51 и 054-001-50
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ Министерство на младежта и спорта
ДО Г-Н СЛАВЧО АТАНАСОВ ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА НАРОДНО СЪБРАНИЕ
ОТНОСНО: Писмо с изх. № КДС-053-15-19 от 08.06.2020 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН АТАНАСОВ,
Във връзка с поисканото от Вас становище по Законопроекти за изменение и допълнение на Закона за хазарта № 054-01-50, внесен от н.п. Валери Симеонов и група народни представители на 04.06.2020 г. и № 054-01-51, внесен от н.п. Даниела Дариткова и група народни представители на 05.06.2020 г., Ви информирам следното:
Министерство на младежта и спорта (ММС) подкрепя предложенията, които се отнасят до дейността на Държавно предприятие „Български спортен тотализатор" (ДП БСТ), на което министърът на младежта и спорта е принципал и текстовете, които биха дали отражение на постъпленията към
министерството в законопроект 054-01-51, внесен от народния представител Даниела Дариткова и група народни представители.
Предложената в законопроекта редакция на чл. 10а, която предвижда насочването на повече средства от годишните вноски за социално отговорно поведение на организаторите на хазартни игри за всеки издаден лиценз, ще създаде възможност за реализирането на повече дейности по програмите на Министерството на младежта и спорта за младежки дейности, чиято цел е превенция и борба с хазартната зависимост.
В предложената редакция на чл. 14. ал. 1 в Закона за хазарта се дава възможност на ДП БСТ да разшири обхвата на хазартните игри, които организира. Предвижда се държавното предприятие да има възможност да организира освен традиционна лотария, числови лотарийни игри, моментни лотарийни игри, залагания върху резултати от спортни състезания и надбягвания с коне и кучета, също така залагания върху случайни събития, залагания свързани с познаване на факти и игри онлайн в игрално казино. Това е в унисон с амбициите на БСТ да се превърне в конкурентен участник на хазартния пазар и по този начин да бъдат осигурени повече средства за развитието на физическото възпитание и спорта в България.
В чл. 14, ал. 2 от Закона за хазарта се предлага лотарийните игри да могат да бъдат организирани от ДП „Български спортен тотализатор" в собствени или наети пунктове или чрез използване на устройства на самообслужване, които са обособени и обозначени като пунктове за лотарийни игри. С предложението ще бъде постигната още по-голяма ефективност по отношение организирането на лотарийни игри и значително ще се намалят разходите, както и ще се увеличат приходите на предприятието.
Предложеният текст на чл.14, ал. 6 не променя коренно досега действащите разпоредби и ММС подкрепя редакцията му.
Предлагаме редакционна поправка в чл. 14, ал.6, т 1: да се приеме следната редакция „нуждите на физическата активност, физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност" предвид заложените в новия Закон за физическото възпитание и спорта приоритети в държавната политика.
Предлагаме и поправка в чл. 14, ал. 6, т. 2, като досегашния текст да стане „поддържане, ремонт, реконструкция, цялостно обновяване или създаване на нови спортни обекти и/или спортни съоръжения, както и такива в държавните и общински училища." Новите възможности за ДП БСТ, приети с поправките в Закона за хазарта, биха довели до повече постъпления за държавното предприятие, което е видно от техния финансов резултат дори в условията на извънредно положение през тази година. За първото шестмесечие на 2020 г. приходите от МЛИ са в размер на
28 730 956 лв. или с 14 607 854 лв. повече в сравнение със същия период на 2019 г. (ръст 103.43%). Тези резултати очаквано биха довели до повече постъпления към Министерството на младежта и спорта и затова смятаме за обосновано възможно разширяване на кръга на спортните обекти, които министерството може да финансира.
Предложението за изменение на текста на §9, ал. 2 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за хазарта разписва по-благоприятна възможност за осигуряване на повече средства за подпомагане на физическото възпитание, физическата активност, спорта и спортно-туристическата дейност.
Аналогичен е текста на §9, ал. 2 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за хазарта от законопроект № 054-01-50, внесен от народния представител Валери Симеонов. Предлагаме в предложения текст редакционна промяна - думите „физическото възпитание" да бъдат поставени след „физическата активност", отново в унисон с приоритетите заложени в новия ЗФВС.
Министерството на младежта и спорта няма компетенции да се произнесе по останалите поправки в двата законопроекта, които засягат регулацията на хазарта