Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2019 г., № 802-01-49, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2018 г.
2. Разни.
П Р О Т О К О Л
№ 30
На 31 октомври 2018 г., сряда, от 14,30 ч. се проведе заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2019 г., № 802-01-49, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2018 г.
2. Разни.
Списък на присъствалите на заседанието народни представители – членове на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта, и на гостите се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14,35 ч. и ръководено от господин Славчо Атанасов – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Днес няма да скрия – има голямо напрежение, защото всички комисии ще разглеждат и обсъждат бюджета за 2019 г. Много от членовете на нашата Комисията са членове и на други комисии. Но тук с колегите, уточнихме кои отсъстващи колеги как ще гласуват.
Откривам днешното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
Предлагам следния дневен ред:
1. Обсъждане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2019 г., № 802-01-49, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2018 г.
2. Разни.
Който е съгласен с дневния ред, моля да гласува.
За – 18, против и въздържали се – няма.
Дневният ред се приема.
Преминаваме към първа точка:
ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2019 Г., № 802-01-49, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 29 ОКТОМВРИ 2018 Г.
На днешното заседание присъстват гости от три министерства и от Държавната агенция за закрила на детето.
От Министерството на финансите: госпожа Росица Спасова – началник на отдел Дирекция „Държавни разходи“ и госпожа Зоя Касърова – държавен експерт в Дирекция „Държавни разходи“; от Министерството на младежта и спорта: госпожа Ваня Колева – заместник-министър на младежта и спорта; господин Стоян Андонов – заместник-министър на младежта и спорта, и госпожа Силвана Перозова – директор Дирекция „Финанси“; от Министерството на труда и социалната политика г-жа Миляна Павлова – държавен експерт в Дирекция „Социално включване“; и от Държавната агенция за закрила на детето - господин Емил Милованов – Дирекция „Финанси“.
Колеги, предлагам да дадем думата на представителите от министерствата да представят бюджета в нашия ресор, разбира се. Не е нужно да се представя целият бюджет, затова си има комисии по компетентност.
Представяте само бюджета в частта, която попада в компетенциите на Комисията. Давам думата на Министерството на младежта и спорта.
Госпожа Ваня Колева – заповядайте.
ВАНЯ КОЛЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа заместник-председатели, уважаеми дами и господа народни представители! Бюджет 2019 следва приоритетите, заложени в Програмата на правителството на Република България за периода 2017 – 2021 г.
С проекта на Закона за държавния бюджет на Република България за 2019 г. на Министерството на младежта и спорта са определени разходи в размер на 79 млн. 718 хил. лв., като те са почти четири милиона повече от средствата, определени за Министерството на младежта и спорта за 2018 г.
Може да се отбележи трайна тенденция за увеличаване на публичните средства, отделяни за спорт в последните години. В определените за Министерството на младежта и спорта средства в Законопроекта са включени 10 млн. 435 хил. 100 лв. за делегирани от държавата дейности. Това са средствата от бюджета на шестте спортни училища, второстепенни разпоредители с бюджет към министъра на младежта и спорта, финансирани чрез бюджета на Министерството, и средства в размер на 1 млн. 309 хил. 500 лв. по бюджета на Антидопинговия център – второстепенен разпоредител за бюджет към министъра на младежта и спорта.
Увеличението на средствата спрямо приетите със Закона за държавния бюджет за 2017 г. с 3 млн. 985 хил. 700 лв. е израз на:
1. Увеличение на средствата по единни разходни стандарти за шестте държавни спортни училища с 1 млн. 145 хил. 900 лв., което е в унисон с общата политика на правителството за увеличение на средствата за заплати на учителите.
2. Увеличение на средствата за персонал с 372 хил. 800 лв. за обезпечаване предвиденото 10-процентно увеличение на възнагражденията в държавния сектор и във връзка с увеличението на минималната работна заплата.
3. Увеличение на средствата за изплащане на пожизнените премии на олимпийските медалисти с 1 млн. 361 хил. 200 лв. във връзка с увеличението на минималната работна заплата.
4. Увеличение на средствата за олимпийска подготовка с един милион лева за обезпечаване на дейности на спортните федерации в предолимпийската 2019 г.
5. Увеличение на средствата със 105 хил. 800 лв. във връзка с откриването на постоянна бройка на представител на Министерството на младежта и спорта в Европейската комисия.
Разпределените разходи за изпълнение на целите на политиките в областта на привеждането на спортни обекти и съоръжения във вид, отговарящ на съвременните международни стандарти за 2019 г., са в размер на 3 млн. 507 хил. 600 лв.
Целенасочената политика на Министерството на младежта и спорта да въведе ясни правила при разпределение на публичните средства и да намери допълнителни възможности за реновиране и изграждане на нова спортна инфраструктура намира подкрепа от страна на правителството.
Целевите средства за спорт и спортна инфраструктура се увеличават в рамките на годината според възможностите на бюджета. Например за 2017 г. гласуваните средства в Закона за държавния бюджет за Министерството на младежта и спорта са 73 млн. 428 хил. 700 лв. След извършени корекции по бюджета на Министерството в края на 2017 г. разходваните средства са 80 млн. 349 хил. 733 лв., като голяма част от корекциите са били целево финансиране за реновиране на спортна инфраструктура.
За 2018 г. гласуваните средства са в размер на 75 млн. 732 хил. лв., а корекциите в края на 2017 г. – разходваните средства са 80 млн. 349 хил. 733 лв., като голяма част от корекциите са били целево финансиране за реновиране на спортна инфраструктура.
За 2018 г. гласуваните средства са 75 млн. 732 хил. лв., към 25 октомври за допълнително целеви средства размерът е 83 млн. 14 хил. 896 лв. Част от тези допълнителни целеви средства са 3 млн. 663 хил. лв. за изграждане на многофункционална спортна зала в Кърджали, отпуснати през октомври.
Политика в областта на усвояване и прилагане на добри международни практики за спорта.
Разпределените разходи за изпълнение на целите на политиката в областта на усвояването и прилагането на добри международни практики за спорта за 2019 г. са в размер на 311 хил. 500 лв. Доброто международно сътрудничество и разработване на европейски проекти е ключово за осигуряване на допълнителни средства за реализирани политики на Министерството на младежта и спорта. В тази връзка Министерството на младежта и спорта се надява, че с предоставената бройка за представител на Министерството на младежта и спорта в състава на Постоянното председателство към Европейския съюз да осигури защита на българските интереси на ниво Европейски съюз в областта на младежта и спорта.
Политика в областта на младите хора.
Разпределените разходи за изпълнение на целите на политиките в областта на младите хора за 2019 г. са в размер на 3 млн. 305 хил. 700 лв. В рамките на параметрите на бюджетните средства са финансово обезпечени програмите за младежки дейности за финансиране на проекти на неправителствени организации в сектора. От 2017 г. стартира и нова програма, чиито обхват е свързан с провеждане на системна политика и дейности за превенция на зависимости от хазартен тип – употреба на забранени стимуланти и психоактивни вещества от младите хора, борба с агресията и хулиганството сред подрастващите чрез осигуряване на условия и алтернативи на дейности за свободното време.
Целевите стойности на ключовите индикатори за 2019 г. са 16,5% от относителен дял на обхванатите младежи от услуги за млади хора на възраст 15 – 29 години по Национална програма на младежта и от общия брой младежи на същата възраст, и 7,69% относителен дял на обхванатите младежи от разнообразни инициативи за младите хора на възраст 15 – 29 години по Национална програма за изпълнение на младежки дейности от общия брой младежи на същата възраст.
Политика в областта на спорта за учащи и спорта в свободното време.
Разпределените разходи за изпълнение на целите и дейностите в областта на „Спорт за учащи“ и „Спорт за свободното време“ за 2019 г. са в размер 17 млн. 533 хил. 600 лв. В рамките на бюджетната програма „Спорт за учащи“ и „Спорт в свободното време“ са оптимизирани разходи по показатели и са осигурени всички утвърдени с времето и работещи детски, ученически и студентски програми и всички новостартирали след 2015 г. проекти и програми за подпомагане на детски и детско-юношески спорт.
Целевите стойности и ключовите индикатори за изпълнение на дейностите са 12,79% от относителния дял на обхванатите в спортни дейности, подпомагани от Министерството на младежта и спорта ученици, към общия брой на учениците, 2,62% относителен дял на обхванатите в спортни дейности, подпомагани от Министерството на младежта и спорта студенти, от общия брой на студентите, и 2,4% относителен дял от обхванатите в спортни дейности за „Спорт в свободното време“, подпомагани от Министерството на младежта и спорта – лицата към населението на България.
Политика в областта на спорта за високи постижения.
Разпределените разходи за изпълнение на целите и дейностите в областта на спорта за високи постижения за 2019 г. са в размер на 52 млн. 699 хил. 100 лв. в рамките на ограничителните параметри на бюджетните средства за финансово обезпечаване по Програмите за развитие на спорта за високи постижения, за развитие на спортните клубове и Програмата за финансово подпомагане на дейности по провеждане на домакинства и международни спортни състезания на територията на Република България. Разчетени на средства за стимулиране награждаване на спортисти за призови класирания на европейски и световни първенства и олимпийски игри, както и аналогични първенства и игри на хора с увреждания. Тук са включени и средствата за обезпечаване на пожизнените премии на олимпийските и параолимпийските медалисти, прекратили активна състезателна дейност, личните им треньори и старши треньори на сборните олимпийски отбори съгласно разпоредбите на Закона за физическото възпитание и спорта.
Целевите стойности за ключовите индикатори за изпълнение на дейности са 18,5% относителен дял на спортисти, които са финансово подпомогнати за участие в международен спортен календар, 182 медала, спечелени от олимпийски и европейски игри, световни и европейски първенства, 90% от относителен дял на класираните до осмо място в състезания на международен спортен календар към броя на финансово подпомогнатите спортисти и 22,5% относителен дял на финансово подпомогнатите за спорт за високи постижения спортни клубове спрямо вписаните в Регистъра.
В общия бюджет на политиките в областта на спорта за високи постижения са заложени средства за обезпечаване дейностите на Антидопинговия център и лабораторията за изпълнение изискванията за лицензирането ѝ.
Бюджетна програма „Администрация“.
Разпределените разходи по Програмата за 2019 г. са в размер на 2 млн. 360 хил. 500 лв. В бюджетната програма „Администрация“ са разчетени средства за персонала от общата администрация на Министерството, звената на пряко подчинение на министъра и политическия кабинет, както и разходи за издръжка от по-общ характер, които не могат да бъдат отнесени към конкретните показатели, дефинирани по останалите програми.
Екипът на Министерството на младежта и спорта се стреми да увеличава средствата за изпълнение на политиките в областта на младежта и спорта чрез допълнително финансиране по проекти и оперативни програми на Европейския съюз.
Проекти за близо 7 млн. лв. изпълнява Министерството по Оперативна програма „Региони в растеж 2014 – 2020 г.“, култура и спорт в училища, за ремонт и реконструкция на три от държавните спортни училища. Проектите са на стойност 6 млн. 691 хил. 800 лв., съответно Спортно училище „Генерал Владимир Стойчев“, София – 910 хил. 200 лв.; Спортно училище „Георги Бенковски“, Варна – 2 млн. 700 хил. 600 лв. и Спортно училище „Майор Атанас Узунов“, Русе – 3 млн. 81 хил. лева.
През следващата 2019 г. Министерството на младежта и спорта стартира работа по Проект „Разработване и внедряване на стандарти за качество при предоставянето на младежки услуги в България“ по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ с финансиране на 5 млн. лв. Основната цел на Проекта е подобряване достъпността, ефективността и качеството на младежки услуги чрез разработване и внедряване на националните стандарти за качеството им и разработване на обективни показатели за ефективността им.
В сферите на младежките политики през следващите години Министерството на младежта и спорта ще изпълнява и проект, чиято цел е гарантиране социалното приобщаване и участие на младежите в риск по проект include, финансиран чрез Съвета на Европа по финансов механизъм на европейското икономическо пространство с обща стойност 2 млн. лв. През следващата година Министерството на младежта и спорта ще изпълнява и проект по Оперативна програма „Добро управление“ с цел обучение и повишаване квалификацията на служителите на Министерството на стойност близо 150 хил. лв.
Министерството на младежта и спорта изпълнява и три проекта по Програма „Еразъм+“ на обща стойност 500 хил. лв. – „Ел фасмус“, „Сит ту плей“ и „Би актив“. Благодаря Ви за вниманието и извинявайте за объркването.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: И аз Ви благодаря.
Министерството на труда и социалната политика – становище за бюджета.
МИЛЯНА ПАВЛОВА: Съвсем накратко ще кажа за политиките в областта на „Социално включване“. Двете бюджетни програми, които са към тази политика…
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Извинявайте, колежке, да Ви помоля нещо: говорите това, което касае нашата комисия – децата и младите хора!
МИЛЯНА ПАВЛОВА: Да, само двете програми.
Двете бюджетни програми в областта на социалното включване са „Закрила на децата чрез преход от институционални грижи към семейна среда“ и „Подпомагане на семейства с деца“.
Бюджетът за 2019 г., който е разпределен по Закона за закрила на детето, е в размер на 10 млн. 105 хил. лева. Това са средствата за помощи по Закона за закрила на детето и възнаграждения за приемните родители.
По Бюджетна програма „Подпомагане на семейства с деца“, където се залагат средствата във връзка с Закона за семейни помощи за деца, са заложени средства в размер на 550 млн. 683 хил. лв., които са за изплащане на вече 11 вида семейни помощи за деца, които ще станат от 1 януари 2019 г., тъй като се въвежда още един вид семейна помощ за деца без право на наследствена пенсия от починал родител.
Съвсем накратко ги представих. Ако има някакви въпроси, ще отговоря.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря Ви.
Сега и Държавната агенция за закрила на детето и след това ще дам думата на колегите от Комисията.
Министерството на финансите пожелаха, ако имаме въпроси към тях, депутатите да ги задават.
ЕМИЛ МИЛОВАНОВ: Добър ден на членовете на Комисията и председателя.
От Държавна агенция за закрила на детето аз съм втори представител, поради това, че на титуляра му се наложи да отсъства.
Относно бюджета, който се представи за Министерството за младежта и спорта, мога да кажа, че политиките, които се представиха от заместник-министър Колева, са с добри показатели. Увеличението според мен спрямо предходните години, които се цитираха – 2017 – 2018 г., не е съществено, като изключим, че всяка година са имали преразход. Това не е преразход, те са допълнително инициирани разходи, за да стигнат до 85 милиона. Нали така? Но то е основно за спортна инфраструктура, нали за това е отчетът? Подробно не съм се запознал с техния отчет.
Считам, че в две насоки бюджетът би трябвало да дава отговор като бъдещ бюджет в новите условия, които съществуват в момента в България. Основно – транспортна инфраструктура и второ основно – развитие на детския спорт и детските таланти, за да може да се гледа перспективно и в бъдеще за развитието на спорта в България и успехите на българските спортисти. Това е. Благодаря Ви.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря Ви.
Колеги, сега от Комисията – кой желае да вземе отношение за бюджета? Говоря вече като народни представители.
Госпожа Лечева, заповядайте.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги народни представители, уважаеми заместник-министри и представители на Министерството на социалната политика, на Агенцията за закрила на детето! Първо, прави впечатление, че за един такъв Законопроект, който касае най важната част от политиката на едно правителство, а именно политиката, изразена в цифри, обсъждането на Закона за бюджета в обхвата младеж – спорт, младеж – деца и спорт, прави впечатление отсъствието на министъра на спорта, прави впечатление представителството, което в момента е в тази комисия – главни експерти, нито има председател на Държавна агенция?! Това показва едно отношение към този най-важен Закон, който обсъждаме в момента. Сигурно има наложителни проблеми, но в крайна сметка представителството на Министерството на социалната политика и на Агенцията за закрила на детето – просто буди недоумение, като отношение към този Ваш проект за закон, който в момента ще обсъждаме.
Това, което мога да кажа, разгръщайки пак поредните цифри, които обсъждаме, за пореден път ни се представя същият бюджет, който обсъждаме всяка една година. Никакви промени в бюджета, нито нещо, което можем да кажем като реформи в българския спорт.
Прави впечатление и процентното отношение на общите средства, които се разпределят в политиката „Спорт“, а именно като процентно отношение от брутния вътрешен продукт – най-ниското за последните 10 години – 0,070. Ние много пъти сме говорили за този политика по отношение на спорта, че ние и водещи европейски държави – хайде, не трябва да бъдем сравнявани с водещите европейски държави, но поне към средно европейско ниво са значително по-високи като бюджетни средства, които се отделят в тази политика. Това показва за поред път, че този бюджет ще бъде крайно неефективен и недостатъчен, за да отрази всички онези желания на правителството за реформи, за подобряване, за растеж и за повече спорт и повече здраве, най-вече, сред децата ни.
Вие сте го отбелязали, разбира се. В много от програмите пише: „недофинансиране“ и така нататък, но в крайна сметка, когато едно правителство определя своите приоритети, когато правителството казва, че един от основните им приоритети е социалната политика, спортът според нас трябва да бъде една от значимите социални политики, защото става въпрос за здравето на децата ни.
Запазва се същият дисбаланс в отделените средства за високо спортно майсторство, за спорт за високи постижения, в сравнение
със спорта сред учащи – за студентската младеж, ученици, деца. Това е една трайна тенденция, която се оказва изключително неблагоприятна, най-вече за здравословното състояние на децата. Този бюджет няма да осигури тази реформа и това Ваше желание за подобряване на здравословното състояние на децата, физическата им дееспособност.
Един въпрос допълнително.
Ние много пъти сме заявявали за нашето намерение за актуализиране на Постановление № 129. Не знам дали сте го предвидили в бюджета, но ако не сте го предвидили, ние пак ще го заложим между първо и второ четене. Не за друго, а защото това постановление не е актуализирано от 10 години – 13 години вече, и смятам, че е крайно неефективно и недостатъчно за целите и ползите, които то носи за всички ученици. Става въпрос за една много малка сума, сравнена с общите разходи за социална политика, допълнително средства – актуализацията ще бъде в рамките на три милиона и половина. Тези допълнителни средства ще касаят близо 1 млн. и 100 хил. деца, ученици, студенти и военнослужещи в военноучебните заведения и Академията.
Не виждам никакво отношение, никакво цифрово изражение на онази политика, която е за средствата за привеждане на спортните обекти и съоръжения в модерни европейски съоръжения. Може би защото се провежда една порочна политика – според нас, с Постановление на Министерския съвет да се отделят средства за възстановяване, реконструкция и модернизация на такива, и изграждане на нови. Считам обаче – като държава, част от Европейския съюз, като управляваща коалиция, като начин на заявка за политика в тази област, че е хубаво да бъде разписана точна, ясна и целенасочена програма, защото по този начин се разходват много средства, но политиката е на парче. За да бъде по-ефективна и по-целенасочена, ние миналия път, при миналото обсъждане на бюджета, говорихме косвено и за част от състоянието на плувните басейни – не искам да връщам темата отново, но когато една такава политика е заявена и е аргументирана, по-лесно е да получи подкрепата на всички парламентарно представени политически сили – и ние бихме я подкрепили, и би могла да бъде много по-ефективна, отколкото така, политика на парче. Този, който най-много вика и се появява по сутрешните блокове, да печели такова финансиране от страна на държавата.
Една държава, която уважава себе си и която уважава средствата, които се разходват най-вече за такива спортни големи съоръжения, е хубаво да има записана ясна и насочена политика по отношение възстановяване на спортните обекти и съоръжения.
Крайно недостатъчни са заложените средствата и поради тази причина ние няма да подкрепим този бюджет. Благодаря.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря, госпожо Лечева.
Колеги, може би забелязахте, че давам известен толеранс към изказванията, защото все пак става въпрос за бюджет. Един път в годината го гледаме, така че няма да спазваме – моето мнение е, че не бива да спазваме нашия правилник, защото в края на краищата това е бюджет – най-важното нещо в държавата през годината.
Реплики към госпожа Лечева?
Госпожа Колева, заповядайте.
ВАНЯ КОЛЕВА: Първо, към колегата, който е от Държавната агенция за закрила на детето. Очаквах да чуя частта, в която е регламентиран бюджетът на Агенцията. Съжалявам, че ще влезем в разговор, но така или иначе ще кажа това, което ние правим за спортистите в детска възраст. Твърде много споменато беше за предучилищното образование на децата и съответно програмите, които ние изпълняваме в тази политика. Във всяко удобно за Вас време – ние много често се срещаме и с председателя на Агенцията, съм готова да предоставя пълна информация, за да имате възможност да я използвате.
По отношение на това, което – госпожо Лечева, благодаря Ви за въпросите.
Първо, искам да извиня министър Кралев. Знаете, той съвсем скоро имаше нещастен случай в семейството. Днес всъщност са 40 дни от смъртта на майка му. Това е единственото. Неприятно събитие, заради което той днес не е тук. Не исках да акцентирам върху това. Моментът е тежък и много личен за него.
По отношение на въпросите – това, което казвате, че бюджетът не е променен.
Знаете, че вече втори мандат министър Кралев следва последователна политика, която е свързана с оптимизиране на средствата и възможности за това да бъдат давани много целево, при ясни критерии, всички средства, свързани с високото спортно майсторство. Това беше и основният момент, в който се наложи преработването изцяло на програмите, които са финансиране на високото спортно майсторство и насочване на част от средствата за финансиране на високо спортно майсторство сред подрастващите.
Направиха се изключителни промени още в предходния мандат за това да бъдат насочени средства към младежките отбори и – както всички виждаме вече, можем да се похвалим с резултатите, които имаме при младите спортисти. Това се случва следствие именно на насочване на средствата към това, което – навремето, знаете, беше изостанало, нямахме инвестиции в тази посока. Специално се разработиха програмите и част от високото спортно майсторство всъщност е финансиране именно на възрастта, която ние все още наричаме деца, младежи и така нататък. Това е едното, което искам да кажа.
По отношение на промените за ниския процент – говорихме с колегата, тъй като аз наистина не бих искала да давам мнение. Това, което аз подразбрах е…
РОСИЦА СПАСОВА: По принцип тук мога да вметна – в тригодишния период в процентно съотношение разходите по цялостно Консолидираната фискална програма (КФП) намаляват от брутния вътрешен продукт предвид с ръста на растежа на брутния вътрешен продукт. Независимо от това обаче, е свързано основно с консолидационните мерки за постигане целите на дефицита, но в номинално изражение разходите и по КФП, и на Министерството на младежта и спорта, и на цялата функция растат.
ВАНЯ КОЛЕВА: Позволих си да се консултирам с колегата, защото не съм финансист и ще ми бъде много трудно да отговоря конкретно на този въпрос.
Това, което говорихме за чл. 129, за което Ви благодаря – извинявайте, това все пак няма как да бъде отразено в бюджета, това е постановление. Знаете, че беше приет новият Закон за спорта, което автоматично означава, че това постановление ще трябва да бъде изработено изцяло наново. Предстои абсолютно всички документи, свързани с подзаконови и нормативни актове – тоест това ще бъде в процес на разработване.
По отношение на спортните обекти и съоръжения.
Да, аз присъствах и миналата година на заседанието. Знам, че това, което всички ни вълнува – казвам „ни”, защото считам, че всички сме заинтересовани от това, е конкретно средствата, свързани с капиталовите разходи.
Капиталовите разходи, заложени в тазгодишния бюджет, са 1 млн. 850 хил. лв. Миналата година са били 1 млн. 650 хил. лв. Не си позволявам да коментирам и, мисля, както и миналата година го споменахме, много е рано да говорим за това как ще бъдат разходвани тези средства. Знаете, че това се случва по Програма 2, която е към Министерството. Кандидатства се, съответно тези, които спечелят, които успеят да покрият изискванията и имаме възможност да бъдат финансирани, се финансират в тези средства.
Това, което искам да спомена, е, че през тази година се налага допълнителна инвестиция от страна на Министерството, свързана с осигуряване сигурността на информацията и това, което е необходимо за електронното правителство, така че част от средствата, които са заложени, също ще трябва да бъдат насочени и към това, което е и в общата програма на правителството в тази посока към всички министерства.
Готова съм да отговарям на всички други въпроси.
Мисля, че не изпуснах нещо.
Това, за което с Вас винаги разговаряме – големият процент, който се вижда в бюджета, по отношение на високото спортно майсторство, много моля – всички Вие сте изключително вътре в спорта и всички Вие разбирате в детайли това, което казваме, всеки път се опитваме да обясним, че част от тези средства наистина са изключително полезни и са необходими, за да може младото поколение и отборите, които готвим като отбори при децата, отбори при юноши, девойки, младежи, да бъдат едно добро попълнение за високото спортно майсторство.
Днес имахме удоволствието да представим победителите от младежката олимпиада и на Министерския съвет пред всички министри. Имаме основание да се гордеем. Считам, че този пример е изключително полезен за младото поколение на България като цяло. Благодаря.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Заместник-министър.
Дуплика – госпожа Лечева. (Реплики на зам.-предс. Стефан Апостолов встрани от микрофоните.)
Господин Заместник-председателю, правилно. (Реплики.) Опитах се да бъда по-толерантен, но държите на Правилника. Добре.
Така е, господин Заместник-председателю, прав сте в това отношение. Опитах се да бъда малко по-толерантен в диалога.
Други народни представители за изказвания?
Господин Ченчев ще вземете ли отношение?
ИВАН ЧЕНЧЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми господин Председател, уважаеми гости, заместник министри!
Уважаеми господин Заместник-председател на Комисията! (Шум и реплики.)
Господин Апостолов, ако спазваме Правилника и държим толкова на него – една процедура да направя, че представителят на Министерството на финансите не получи думата от водещия комисията, ресорния председател. Ако трябва да се позоваваме на Правилника?!
Аз съм си набелязал някои неща тук. Няма да занимавам Комисията. Едва ли може всичко това, което имам като бележки, да го кажа сега, тук и в момента. Важното е да се каже, че според нас финансовата рамка за дейността на Министерството на младежта и спорта не може да осъществи реформа на настоящия модел за организация и управление на националната ни система за физическо възпитание и спорт. Спомням си още миналата година, на миналия бюджет питах и никой не ме убеди, и сега не съм убеден – политиката в областта на усвояването и прилагането на добрите международни практики. Тук гледам увеличението е символично – 13 хил. и 900 лв. При настоящото състояние на националната ни система за физическо възпитание и спорт това няма никакво значение за организацията и управлението на спортния ни сектор, според нас, и никой не може да ме убеди в противното към момента. Не знам защо казвате, че има увеличение в този сектор?!
Другите забележки предпочитам да каза на по-късен етап или в залата.
ВАНЯ КОЛЕВА: Може ли да отговоря, господин Председател?
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Разбира се, само че господин Ченчев не зададе някакъв конкретен въпрос, госпожо Заместник министър, той изрази основно отношение, така че – не мисля. Ако някой от колегите народни представители иска да го репликира, но той изрази своя позиция, не зададе въпрос към Министерството.
ВАНЯ КОЛЕВА: Все пак, ако може уточнение?
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Въпросът е, че нарушаваме Правилника. (Шум и реплики.)
ВАНЯ КОЛЕВА: Ако прецените, затова питам.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Колеги, аз обявих в началото, че ще се опитам да бъда толерантен, защото това е бюджет, но ми беше направена забележка, която беше абсолютно основателна от заместник-председателя, че не спазвам Правилника, затова сега няма как да отговорите, тъй като той не е зададен въпрос към Вас.
Ако няма други изказващи се, аз ще взема отношение по въпроса.
Разглеждах бюджета много внимателно. Той се повишава с близо четири милиона от миналата година – ако трябва да бъда по-точен, с близо 3 млн. 900 хил. лв., като основният акцент на бюджета е насочен, според мен, разумно. Имаме резерви към някои пера, но когато влезе на второ четене ще изразя отношение за някои неща – 3 млн. 900 хил. лв. увеличение от миналата година, като основният акцент на този бюджет е заложен за подготовка на Олимпиадата –Токио. Това е истината. Според мен е логично. Имам някои мои забележки – като гледах цифрите, някъде, според мен, трябва да се позасилят нещата, но сега гледаме бюджета на първо четене, така че между първо и второ четене ще си запазя правото да направя някои забележки.
Други изказвания, колеги?
Господин Кълков, заповядайте.
ЕЛХАН КЪЛКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! Преждеизказващите се казаха много добре, че този бюджет няма никаква разлика с предходния. Тези 3 млн. 900 хил. лв. – в рамките на това, което ни се предлага, мисля, че въобще няма да даде стимул на спорта в България.
В тази връзка, понеже миналата година министърът заяви, че готвят една мащабна програма в рамките на около едни 130 млн. лв. за ремонт на физкултурни салони и реконструкции, тогава каза, че тези физкултурни салони ще бъдат разсрочени в рамките на четиригодишния мандат, в този бюджет никъде не се вижда има ли – тоест той го няма, а пък в същото време искаме да стимулираме децата да упражняват спорта, като няма бази. Говорим за три физкултурни салона, които трябва да се финансират с държавни средства, на три училища. В България такива са сигурно над 1300, в които физкултурните салони са в окаяно състояние.
Въпросът ми е към Министерството: ще удържат ли на думата си за тази програма, която така широко прокламираха миналата година и кога ще бъде? Благодаря.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Тук по Правилник госпожа Заместник-министърът може да отговори, защото въпросът е пряко към Вас.
ВАНЯ КОЛЕВА: Благодаря Ви, господин Председател.
Тъй като вече няколко народни представители казват, че няма никаква промяна в бюджета, точно затова сме се постарали и сме дали допълнителни данни по отношение на това, което Министерството на младежта и спорта прави за осигуряване на допълнителни средства по европейски програми. Оставам с впечатлението, че никой не е чул това, което казахме, но средствата, които се осигуряват от Министерството от европейски програми, никога не са били толкова много, това са над 10 млн. лева. Старанието и желанието на Министерството е това, което прави – изключително усилена политика в тази посока – да осигурим максимално средства по различните дейности, които сме предложили в бюджета и да разширим възможностите за действие в тази посока.
По отношение ремонтите на физкултурните салони.
Да, наистина – ангажимент на Министерството на младежта и спорта беше да изготви една ясна и точна карта на България за това в какво състояние са физкултурните салони в страната. Това беше направено, беше извършено от Министерството на младежта и спорта, и съответно предоставено за информация на всички заинтересовани страни.
В момента, с решение на министър председателя, се осигуряват средства чрез Министерството на регионалното развитие и благоустройството и чрез Министерството на земеделието. Това, което ще се предприеме като действие по отношение на физкултурните салони и, ако бъде подготвена такава… (Шум и реплики.)
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Извинете, колеги, аз съм виновен за този диалог между нас.
Продължете госпожо Заместник-министър.
Господин Али, абсолютно сте прав за забележката.
ВАНЯ КОЛЕВА: … ако бъде изготвен цялостен план за физкултурните салони, към днешна дата все още това не се знае от кого ще бъде изпълнено, ако изобщо бъде направен такъв план, тъй като виждате, че в момента вече се изпълняват и има отремонтирани физкултурни салони, за което ние също получаваме информация, както казах, по програми в Регионалното министерство и в Министерство на земеделието за малките населени места, това е програма на правителството, която се изпълнява и следва. Вече това, което Министерството на младежта и спорта е имало като ангажимент по нея, беше да предоставим необходимата информация за състоянието на салоните.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Аз също исках да взема реплика на моя приятел господин Кълков, тъй като и двамата сме били кметове.
Този въпрос, който зададе той, по принцип не бива да е към Вас, госпожо Заместник-министър. Правилно е зададен въпросът – наистина има болни проблеми, специално за салоните и т.н., но те отиват към направление „Регионално развитие”. Те не са при нас. Те отиват в Регионалната комисия. Там е проблемът.
Господин Кълков, ние сме колеги – и ти си бил кмет, и аз съм бил кмет. Това е в ресора на Регионалната комисия.
Господин Кълков, ще вземете ли дуплика?
ЕЛХАН КЪЛКОВ: Благодаря на Министерството, че наистина са си направили труда поне да обследват тези физкултурни салони. Казах това, защото самият министър го заяви още миналата година, че приоритет на Министерството е в рамките на едни 130 милиона – бяха цитирани и цифри, затова задавам въпроса. Не съм го измислил аз. Исках да чуя отговора, благодаря за което. Ще видим и в другия бюджет – на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, дали ще има такива средства, но тези салони, ако ги правим с тези темпове, нашите деца ще остареят и няма да има кога да ги ползват. Благодаря.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Ще се опитам да взема отношение.
При всеки от Вас в избирателния му район има училища, които все още не са с физкултурни салони – това го знаете всички. Дори в моя избирателен район – Пловдив, където уж е водещ град, без да деля градовете на водещ и неводещ, има четири водещи училища в Пловдив без физкултурен салон. Да не говоря за по-малките селища! Това е огромен проблем, но за жалост, там насоката е в регионалното развитие.
Господин Кълков, ще си направя труда да отида, когато се разглежда бюджетът на Регионалното министерство, да видим какво са предвидили за тези физкултурни салони и изобщо.
Други изказвания?
Госпожо Халачева, заповядайте.
ТЕОДОРА ХАЛАЧЕВА: Благодаря ви, господин Председател.
Уважаеми господин Председател, уважаема госпожо Заместник-министър, експерти, колеги народни представители! В политиките по въпросите за децата в т. 1, а именно проектобюджета на ДАЗД, виждаме, че има увеличение спрямо 2018 г. в размер на 151 хиляди за Държавната агенция. Това са 8,3%, от които обаче 106 хил. лв. отиват за разходи на ведомствения персонал.
Защо задавам въпрос към представителя на ДАЗД? Защото смятам, че работата на ДАЗД е от изключителна важност за развитие на политиките по закрила правата на децата в Република България. Затова и искам да разбера дали увеличението на бюджета според Вас удовлетворява нуждите на Държавната агенция, тъй като смятам, че експертите от Агенцията са натоварени с изключително отговорни дейности и активност за контрола по опазване правата на децата в Република България, имайки предвид растящата агресия в днешно време, промените, свързани с психичните разстройства у младежи, у подрастващи и то в ранна детска възраст.
Привърженик съм на тезата, че на ДАЗД трябва да се дадат повече правомощия, затова и за втора поредна година при обсъждането на бюджета задавам този въпрос. Иска ми се да обсъдим това, дали бюджетът, отделен на ДАЗД, отговаря на нуждите на Агенцията. Благодаря.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря и аз.
Господин Милованов.
ЕМИЛ МИЛОВАНОВ: Както отбеляза госпожа Лечева, тук имаме формално присъствие на експерти.
С две думи искам да кажа, че тези цифри, които Вие сега в момента цитирате за ДАЗД, за проектобюджета за 2019 г., лично аз като някакъв финансов отговорник в ДАЗД получих… (Шум и реплики.)
Специален анализ не мога да Ви направя, но мога да Ви кажа, че основна част от увеличението на този бюджет е свързано с 10-те процента увеличение на фонд „Работна заплата” и е предвидено за капиталови вложения, които касаят електронното управление, във връзка с Агенцията – електронизацията. (Шум и реплики.) Говорим за 2019 г. Това са цифрите, друга корекция няма.
Бюджетът като бюджет по политики, говорим за административни и ведомствени разходи, е същият като тази година и миналата – общо-взето съществена разлика няма. Не знам кой преценява и оценява какви политики и какви нови неща трябва да се финансират в закрила на децата като агресия, както споменахте, други, трети, пети неща, обаче не виждам в този проект нищо ново.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Госпожо Халачева, ще ползвате ли дуплика? И аз ще взема отношение.
ТЕОДОРА ХАЛАЧЕВА: Да.
Мисля, че на всички стана ясно това, което и аз казах – реално няма повишение на бюджета за нуждите на ДАЗД. Всички пари отиват за 10-процентното увеличение на заплатите и това, което е предвидено за ведомствени капиталови разходи. Това според мен, пак казвам, във връзка с актуалната обстановка и нуждите на децата в България, е неприемливо.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Госпожо Лечева, заповядайте.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Процедура.
Да попитам: Вие каква длъжност изпълнявате в ДАЗД?
ЕМИЛ МИЛОВАНОВ: Главен счетоводител съм.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Извинявайте, господин Председател, аз съм първо, озадачена… (Шум и реплики встрани от микрофоните на народния представител Иван Ченчев. Заместник-председателят Стефан Апостолов прави коментари встрани от микрофоните.)
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Ченчев, колеги! (Шум и реплики.)
Винаги сме били толерантни в тази комисия. Моля да запазим добрия тон!
Господин Стефан Апостолов по принцип е прав. Той държи на точката на Правилника. (Шум и реплики.) Само за момент.
Извинявайте, господин Милованов, но ще Ви го кажа. (Реплики встрани от микрофоните на народния представител Иван Ченчев.)
Ченчев, много те моля!
Господин Милованов, извинявайте, но днес според мен не сте подготвен за тази комисия. Директно Ви го казвам.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА:
Абсолютно!
Извинявайте, не знам защо ми отнехте думата?
Това е профанизиране на най-важното заседание на Комисията, когато се обсъжда Законът за бюджета! И това е упрек и към Вас като председател, и към управляващите, които не могат да подсигурят поне един човек, който може да защити бюджета! Той не се прави в последния момент, имате го, в неделя сте го приели на заседание на Министерския съвет. Може някой да се подготви и да каже две смислени приказки и изречения! Това е крайно неуважително към Комисията. Изключително неуважително!
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ:
Колеги, друг да вземе отношение – говоря само за депутати?
Заповядайте, госпожо Захариева.
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА:
Благодаря, господин Председател.
Уважаеми заместник-министри, експерти, колеги! Много се чудих дали да взема думата, но си мисля, че все пак е хубаво да се чуе едно различно мнение. Ще си позволя преди да се изказа по същество по бюджета, да направя един коментар по отношение на чисто процедурните неща и спазването на правилниците. Всички сме наясно, че когато имаме един правилник, който сме гласували, е редно да го изпълняваме. Разбира се, веднага казвам, че има моменти, в които можем и ние, с общо разбирателство, да имаме определено минаване на някои от правилата в общия интерес, за да вървят нещата и да достигаме до единомислие по позициите, които се изразяват.
Сега обаче е важно да направим така, че ние като членове на тази комисия, трябва да сме наясно какво се иска от нас и как трябва да сме подготвени за този дебат. Всеки от нас има право веднъж да се изкаже в рамките на определено време, което винаги увеличаваме, като изчисти всички теми, които го вълнуват по точката от дневния ред. Имаме възможност в рамките на пет, десет минути никой от нас няма да реагира на това, че сме превишили времето, да се изкажем. Оттам нататък вече реплики, дуплики и т.н. – виждаме, че няма дуплики и накрая нашите гости, към които имаме поставени въпроси, е редно да ни отговорят, да изразят определено становище, ако желаят.
Да, аз тук ще се съглася с общата оценка до тук на говорещите педи мен по отношение на подготовката на ДАЗД. Изразявала съм позиция от много години по отношение на експертизата в този държавен орган. Абсолютно съгласна съм, че увеличение на бюджета там не е необходим по отношение на дейности, защото трябва да видим, първо, че има готовност и експертиза, и капацитет да правят нещо, и тогава да се увеличава бюджетът за дейност.
По отношение на политиките за деца.
Определено смятам – разбира се, че ДАЗД имат много сериозна роля, но по отношение на политиките за децата трябва да погледнем и какви са средствата, които се заделят в Министерството на труда и социалната и демографската политика (МТСДП), защото в крайна сметка, там са основните дейности по отношение на социалните политики към децата – в бюджета на МТСДП са основните дейности.
ДАЗД неведнъж са коментирали пред нас и на други места, където имат възможност, че те са един контролиращ орган, който не се свежда до изпълнение на конкретни политики, които да подкрепят и подпомагат децата на България. Те по-скоро контролират как всички останали изпълняваме дейностите си по отношение закрилата на детето.
Не мисля, че по някакъв начин до този момент ДАЗД е показала, че има нужда от увеличаване на бюджета, защото имат невероятни идеи, които ще постигнат по отношение закрилата на детето.
Бюджетът на Министерството на спорта – да, със сигурност не са достатъчно парите. Аз съм убедена, че и хората, които работят там, искат много повече и се борят всячески да защитят по-висок бюджет за Министерството на спорта. Това го е имало винаги, защото спортните хора искат винаги да има повече средства, и самите ние сме се убедили, че са необходими повече пари за тази дейност. Това обаче е възможността, с която се разполага. Тук ще си позволя да изкоментирам, че количеството на средствата, които са предвидени, за мен в никакъв случай не означава, и не можем да направим оценка по количеството на парите, че те ще бъдат неефективно изразходени. Напротив, независимо от това, колко са парите за спорт, смятам, че екипът на Министерството винаги се е старал и правил всичко възможно да разходва средствата абсолютно ефективно. И няма как да не е! Винаги са прозрачни средствата, които отиват и за спортните клубове, и за федерациите. Има контрол, има начин. Ние тук сме правили достатъчно изслушвания по различни теми и знаем къде отиват парите. Количеството на парите с ефективността на тяхното използване, за мен са две различни неща.
По отношение темата, която се повдигна за спортните зали, за физкултурните салони в училищата, тъй като все пак имам достатъчно силна връзка с образованието.
Да, на всички ни се иска във всички училища да имаме перфектни спортни зали. Искам да Ви кажа, че от наблюденията, които имам от срещите с различни колеги и ходенията из страната в различни училища, ние бавно – да, бавно, но вървим много смело към реализирането на тази идея. Регистър има. Това беше един от ангажиментите, който Министерството на спорта прие още миналата, или по-предната година, ако не се бъркам. Регистърът е готов и на база на Регистъра – според броя на децата, базата, която има в училищата, точно на базата на този Регистър, в Програмата за развитие на селските райони се изпълняват в момента точно инфраструктурни проекти по отношение на рехабилитация, а там където няма, за изграждане на нови салони. Има го това нещо! И се изпълнява в различни места на страната.
Другият начин, по който се финансира изграждането на тази спортна инфраструктура в българските училища, е ОП „Региони в растеж”. Убедена съм, че всеки един от Вас, обикаляйки местния си регион, знае колко добра работа вършат и двете програми в българските училища по отношение изграждане на инфраструктурата. Да, със сигурност има още места, където това трябва да се направи, но нека да не забравяме и още нещо. В крайна сметка една сериозна част от подобряване на инфраструктурата в училищата е и общинска политика! Нека не забравяме, че и общините имат отношение към това! Да, те също имат недостиг на бюджетите си и невинаги могат да направят всичко, но смятам, че ако и местните власти, и държавната власт, защото все пак това не можем да го вменим като ангажимент само на Министерството на младежта и спорта – изграждането на инфраструктурата, това е политика, която трябва да бъде национален приоритет, и аз смятам, че именно с включването в различни оперативни програми и търсене на други варианти за финансиране на подобни инициативи за изграждане и реконструкция на спортни съоръжения, държавата има добро отношение към тази тема.
Много може да се желае още, но смятам, че имаме предложен един добър бюджет. Убедена съм в ефективността на изразходването на средствата, които има Министерството на спорта. Искрено се надявам да имаме възможност политиките, които се изпълняват в сферата на младежта, на децата, на спорта, да имаме възможност и основание за удовлетворение от постигнатото през следващата година. Това всъщност е по-важното и по-ценното за всички нас. Благодаря Ви.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ:
Благодаря Ви.
Заповядайте, госпожо Лечева.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА:
Моята реплика е насочена към това, което Вие казахте – за неефективност на средствата. Въпросът не е в начина, по който се разходват, а за неефективност на политиките, които са заложени чрез тези средства да се развиват. Веднага Ви казвам, защо според мен характерната черта на този бюджет е, че не е ефективен и няма да има тези резултати, които сте заявили Вие във Вашите политически ангажименти като политическа сила и управляваща коалиция.
Защо? Голяма част от програмите, които са насочени за спорт в свободното време, които са насочени към спорта за всички – тук въпросът не е дали и как ще бъдат изконтролирани, дали ще бъдат изхарчени правилно. Въпросът е, че те са абсолютно и крайно недостатъчни! Това е един процес, тази програма и тази политика е абсолютно неустойчива. Всяка година – гледам по начина, по който се разпределят, се включват различни клубове. Един клуб, който участва в тази програма сега, следващата година не може да участва. Поради липса на средства той губи устойчивост като политика. Затова казвам, че е неефективна. Не може тази програма, която е в рамките на един милион лева – в нея могат да участват сто, двеста клуба – колко, нямам представа, може би Министерството може да помогне, всяка година желаещите са много повече и всяка година се включват и различни, и различни клубове. Тя няма възможност да обхване голяма част от клубовете, които имат желание и инициират желания и капацитет да работят.
Другото, което казахте. Ставаше въпрос за един много ясен ангажимент на правителството в лицето на министъра на спорта и министър-председателя – за 120 милиона за ученическите спортни салони. Няма какво! Тук ставаше въпрос – и тук сме го слушали, няколко пъти сме задавали този въпрос, програмата за селските райони, излишъкът, който се появи от 10 милиона, една малка част от тях е за училищните салони. Аз съм гледала тази мярка – 50 хиляди лева за училищата, за възстановяване на училищните салони. Ако Вие имате друга информация, ми я кажете, защото аз разполагам с тази информация. Към Министерството на образованието нямам информация коя точно е тази програма, която е свързана с училищните салони и дворове.
Съжалявам, че така коментирам, но казвам – с това разполагам като информация. Ние сме били и на блиц контрол и сме задавали тези въпроси на министъра.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ:
Госпожо Захариева, ще вземете ли дуплика?
Заповядайте.
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА:
По темата „Неефективност и устойчивост на програмата” – това, че тя е недостатъчна като обезпечаване на желаещите, от една страна, може да ни радва, че има толкова много желаещи клубове, които искат да продължат и да работят в тази програма. Нали непрекъснато говорим, че няма желание, че не сме достатъчно мотивирали децата и клубовете да участват. Програмата е добра в тази посока, че тя мотивира и клубовете, и техните треньори, и децата, които искат да тренират и занимават в свободното си време. (Шум и реплики.)
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА (встрани от микрофоните):
Проблемът е различен.
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА:
Да, проблемът е различен, но в крайна сметка тази програма мотивира децата. И е изпълнено едно от най-важните неща – да мотивираме децата да бъдат активни в спорта. Да, няма такава програма, която да финансира на сто процента всички желаещи, където и да е, в която и сфера да е. Това обаче не означава, че тя не е устойчива, защото според мен, именно нейното продължаване всяка година я прави устойчива. Опитът тя да бъде разширявана – да, няма как да стане навсякъде, но го има. И това трябва да бъде отчетено.
По отношение на ремонтите – не мога да отговоря и не знам точно колко са парите, но мисля, че можем да направим такава справка, къде са направени ремонти, на каква стойност по съответните програми – било то чрез финансиране чрез Министерство на образованието, чрез земеделие, чрез Програмата „Региони в растеж”.
Мисля, че колегите в Министерството биха могли да поемат такъв ангажимент като, разбира се, не говорим за два дни. Това наистина ще е полезно и ще е хубаво да знаем в последната година, колко средства са вложени в спортната инфраструктура. Аз съм убедена, че те не са малко. Не знам колко са, не мога да твърдя, не съм правила такава справка, но мисля, че не са малко!
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ:
Благодаря, госпожо Захариева.
Колеги, аз предлагам да приключим.
Благодаря на заместник-министрите и експертите от министерствата.
Чухме колегите от ГЕРБ, от БСП, от ОП, колегите от ДПС – „Воля” днес не присъстват на нашето заседание. Госпожа Боряна Георгиева не ми е казала как ще гласува. Колеги от БСП са ми съобщили, че Христо Проданов и Михаил Христов ще гласуват с парламентарната си група. Колегите в момента са на две комисии. Колегите Валентин Милушев, Светлана Ангелова и Георги Динев от ГЕРБ ще гласуват с парламентарната си група, от „Патриотите” колегата Йордан Йорданов ще гласува, както ще гласувам аз, т.е. с парламентарната група.
Нека преброяващите да внимават, само Боряна Георгиева не е заявила как ще гласува – това също е политика – няма да гласува.
Закривам дискусията и преминаваме към гласуване на: Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2019 г., № 802-01-49, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2018 г.
а) по Законопроекта за държавен бюджет на Република България за 2019 г., с включен проект за Висшия съдебен съвет по чл. 1 и чл. 2.
Който е съгласен, моля да гласува.
За и против – няма, въздържали се – 18.
Не се приема.
Партиите тук вече си имат своите лични виждания.
Продължаваме.
б) по Законопроекта за държавен бюджет на Република България за 2019 г. със становище на Министерския съвет по чл. 1 и чл. 2.
Който е за бюджета, моля да гласува.
За – 10, против – 8, въздържали се – няма.
Приема се.
Приключихме първа точка от дневния ред.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
РАЗНИ.
Искам да поставя пред Вас един въпрос.
Понеже много колеги предлагат да правим нашите заседания от 15,00 ч., по простата причина че имат комисии в 14,30 ч., в същото време други колеги казват точно обратното – този въпрос искам да го решим заедно.
Как предлагате – да остане в 14,30 ч., или да правим комисиите си в 15,00 ч.?
(Дискусия встрани от микрофоните.)
Повечето от Вас искат заседанията ни да бъдат в 14,30 ч. Остава така.
Благодаря Ви.
Закривам заседанието.
(закрито – 15,45 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СЛАВЧО АТАНАСОВ
Стенограф:
Маргарита Крачунова