Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
Заседание на 27.03.2019с дневен ред :
1. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 954-01-2, внесен от Корнелия Нинова и група народни представители на 24 януари 2019 г.
2. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 954-01-15, внесен от Цветан Цветанов и група народни представители на 19 март 2019 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
П Р О Т О К О Л
№ 40
На 27 март 2019 г., сряда, от 14,30 ч. се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 954-01-2, внесен от Корнелия Нинова и група народни представители на 24 януари 2019 г.
2. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 954-01-15, внесен от Цветан Цветанов и група народни представители на 19 март 2019 г.
3. Разни.
Заседанието беше открито в 14,32 ч. и председателствано от председателя на Комисията господин Славчо Атанасов.
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите, се прилагат към протокола.
* * *
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Имаме необходимия кворум. Можем да започнем днешното заседание, колеги.
Имаме две точки за разглеждане. На практика те са идентични: (Изчита дневния ред.)
Моля да гласуваме така прочетения дневен ред.
За – 12, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет.
На днешното заседание присъстват: госпожа Зорница Русинова – заместник-министър на труда и социалната политика, госпожа Тонислава Сотирова – началник-отдел в дирекция „Социално включване“ при Министерството на труда и социалната политика, госпожа Ина Ведър – заместник-главен директор на Главна дирекция „Социално подпомагане“ в Агенцията за социално подпомагане, госпожа Елеонора Лилова – председател на Държавната агенция за закрила на детето, и госпожа Теодора Иванова – главен секретар на Държавната агенция за закрила на детето.
Колеги, нека да започнем с точка първа:
РАЗГЛЕЖДАНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА СОЦИАЛНО ПОДПОМАГАНЕ, № 954-01-2, внесен от Корнелия Нинова и група народни представители на 24 януари 2019 г.
По Проекта на госпожа Нинова в Комисията са представени три становища, които Вие сте получили и сте се запознали с тях – на Агенцията за социално подпомагане, на Министерството на труда и социалната политика и на Министерството на образованието и науката. И трите институции – подчертавам, не подкрепят Законопроекта.
Колеги, разочарован съм от факта, че вносителя за втори път няма кой да представи Законопроекта. Подчертавам това – за втори път няма представител на вносителя. В момента водещата Комисия по образованието и науката също гледа Законопроекта, така че ние няма как да не го гледаме. Дадохме толеранс, но както виждате, колегите от левицата не го спазиха.
Давам думата на Министерството на труда и социалната политика, ако желае, да изрази устно становище. След това ще преминем към гласуване, тъй като няма кой да представи Законопроекта от вносителите от БСП.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЗОРНИЦА РУСИНОВА: Уважаеми господин Председател, дами и господа народни представители! Министерството на труда и социалната политика не подкрепя Законопроекта. Считаме, че така предложените текстове по никакъв начин няма да допринесат за по-висока посещаемост на децата в училище. Голяма част от социалното подпомагане е насочено към възрастни хора, към хора, които получават през зимните месеци енергийни помощи. Това са предимно възрастни и самотно живеещи хора и хора с увреждания. Считаме, че този подход е ирелевантен към взаимодействието между двете системи.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Колеги, имате думата.
При това положение, позволете ми да кажа няколко думи като председател, преди да преминем към гласуване.
Много внимателно се запознах и с двата законопроекта. Истината е, че целта и на двата законопроекта е една и съща.
Тук изказвам своето мнение. По отношение на Законопроекта на колегите от БСП, аз специално ще гласувам „въздържал се“, защото твърдя, че Законопроектът, изготвен от колегите от ГЕРБ, е по-добър, много по-конкретен, с конкретни цифри, данни и много по-добре изготвен, готов за парламентарна зала. По Законопроекта на госпожа Нинова, аз ще гласувам „въздържал се“, без да желая да влияя на никого.
Иначе целите и на двата законопроекта са едни и същи.
Колеги, моля да гласуваме по Законопроекта на госпожа Нинова.
За – няма, против – 8, въздържали се – 4.
Законопроектът на госпожа Нинова не се приема.
Сега преминаваме към точка втора:
РАЗГЛЕЖДАНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА СОЦИАЛНО ПОДПОМАГАНЕ, № 954-01-15, внесен от Цветан Цветанов и група народни представители на 19 март 2019 г.
По Законопроекта в Комисията е постъпило становище от Държавната агенция за закрила на детето, което подкрепя Законопроекта и предлага, финансовите глоби, наложени на семействата, които ограничават децата си да посещават училище, да се внасят в бюджета на училището.
Давам думата на един от вносителите – госпожа Захариева, да представи Законопроекта.
Заповядайте.
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми колеги и гости! С няколко думи ще представя нашия Законопроект. Всички, които присъстваме днес на заседанието на Комисията, съм убедена, че познавате добре Законопроекта.
Образованието е приоритет на правителството, приоритет и на управляващата коалиция и на всички колеги, които работим в посока на това да подкрепяме децата и да изграждаме бъдещи успешни български граждани. Този законопроект всъщност е последваща стъпка от всички действия, които се предприемат и на законодателно ниво, и в изпълнителната власт, за да изпълним всички тези усилия.
С предложенията, които правим, ние предлагаме по-сериозна мярка по отношение на нередовното посещение на децата в предучилищна възраст и съответно на децата в училище, като обвързваме получаването на помощите за деца с присъствието на децата в училище.
И сега в законодателството има подобна обвързаност, но смятаме, че мерките трябва да бъдат по-драстични, за да имат по-голям ефект. Механизма, по който се работи е изключително успешен – добро партньорство между Министерството на образованието и науката, Министерството на труда и социалната политика и Министерство на вътрешните работи, на базата на който много деца бяха върнати отново в училище. Много по-важната задача предстои от тук нататък – тези деца трябва да бъдат задържани там, за да може всичко, което ще възприемат, научат, което ще имат възможност да придобият като умения и компетентности в училище, е най-важно за тях.
Именно с тази цел смятаме, че предложената мярка ще подкрепи усилията на изпълнителната власт и ще дисциплинира тези семейства и родители, които бих казала, че имат непозитивно отношение към образованието на своите деца.
Няма да коментирам конкретни предложения, защото предполагам, че това ще направим на второ четене. По-важно за мен е да бъдат ясни целите. Смятам, че имаме подкрепа, защото част от тези предложения възникнаха по време на нашите срещи с колеги учители, с представители на родителски общности в различни градове в страната, които сме провели през последния месец, с представители на местните власти, тъй като в крайна сметка и общинските власти имат сериозен ангажимент по отношение на глобите, предвидени в Закона за предучилищно и училищно образование. Тук чух преди малко становището на Агенцията. Да, и сега в законите има ред, по който се събират финансовите санкции. За съжаление, този ред невинаги постига достатъчно своите цели. Голяма част от семействата, които трябва да бъдат финансово глобени, наказани, всъщност разполагат с минимален доход, който не подлежи на принудително вземане, ако мога да използвам този израз. Кметовете изпитват сериозни затруднения по отношение изпълнението на тази функция. Смятаме, че редът, който сега се предлага, ще бъде и в тяхна подкрепа, защото се надяваме да бъдат по-малко семействата, за които ще има финансова санкция, след като е изпълнено това предложение. Надявам се да получим подкрепата на колегите.
Надявам се, че всички, от които зависи – и от нас, и от колегите от изпълнителната власт, ще работим за изпълнението на всички мерки, които ще доведат децата ни в училище, както и за успеваемостта им в училище. Благодаря Ви за вниманието.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря на госпожа Захариева.
Искам да чуя и становището на Министерството на труда и социалната политика.
Ще Ви помоля – кратко и ясно.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЗОРНИЦА РУСИНОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, наистина в сегашното законодателство съществува механизъм за обвързване на социалните помощи с посещаемостта в училище. Добро взаимодействие има между системите на Министерството на труда и социалната политика и на Министерството на образованието и науката не само по отношение на подкрепата и закрилата, защото първата стъпка, която държавата оказва, е подкрепа към семействата, които изпитват затруднения, но същевременно и по отношение на принудителни мерки, така че да не допуснем нито едно дете да остане извън училищната система.
В рамките на установения механизъм между Министерството на образованието и науката и Агенцията за социално подпомагане за предишната учебна година – септември 2018 – юни 2018 г., този механизъм доведе до спирането и/или прекратяването на 104 хил. семейни помощи за един или повече месеца за общо 63 172 деца. Средствата в рамките на първия и втория срок са в размер на почти 5 млн. лв. В голямата част от случаите виждаме, че няма нужда от повторно санкциониране на тези семейства. За периода януари-декември 2018 г. са регистрирани 103 случая на деца, допуснали 5 неизвинени отсъствия за един месец, като в резултат на това общият размер на прекратените и спрени помощи по Закона за семейните помощи за деца за 2018 г. е бил 3 млн. 696 хил. лв., като тези средства са насочени към училищата, където учат тези деца.
Механизмът за съвместната работа до момента е върнал над 41 хиляди деца в класните стаи. На местно ниво действат 1159 екипа с над 11 600 представители – полицаи, социални работници, учители, общински служители.
Считаме, че предложенията, внесени от народните представители, дават допълнителен санкциониращ механизъм в рамките на помощта и за първи клас, и в рамките на по-дълъг период, в който ще се спрат помощите при пет неизвинени отсъствия, за да има по-сериозно включване на децата към образователната система.
Тук искам да подчертая и ролята на Агенцията за социално подпомагане, и политиката на Министерството, както и на Държавната агенция за закрила на детето за подкрепа на семейството и децата, тоест и на двата механизма в пълнота.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря Ви.
Нека да чуем и госпожа Лилова от Държавната агенция за закрила на детето.
ЕЛЕОНОРА ЛИЛОВА: Уважаеми господин Председател на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта, уважаеми дами и господа народни представители – членове на Комисията, от името на Държавната агенция за закрила на детето подкрепяме предложените изменения и допълнения в Закона за социалното подпомагане, с които се цели преодоляване на проблема с обхващането и преждевременното напускане на образователната система на деца и ученици. Подкрепяме приемането на механизъм за дисциплиниране и мотивиране на родителите във връзка с осигуряване присъствието на децата им в образователния процес.
Факт е, че независимо от полаганите целенасочени усилия, делът на незаписаните в образователните институции деца, както и делът на онези, които отпадат от образователната система у нас, остава един от най-високите в рамките на Европейския съюз. Ето защо приемаме да се ограничи възможността за получаване на социални помощи от родители с тенденция за превръщането им в основен източник на доход, без те да изпълняват конституционните задължения да образоват децата си.
Нашето предложение по отношение на финансовите глоби е по-скоро към Закона за предучилищното и училищното образование, като така наложените глоби, предвидени в Административнонаказателните разпоредби, в чл. 347, да отиват в подкрепа и работа за конкретното дете в конкретното училище.
Доколкото обсъдихме с госпожа Захариева, такива промени предстоят, които Държавната агенция за закрила на детето подкрепя.
Считаме, че отговорното родителство е комплексен процес и промяната в нагласите понякога налага подобряване на родителския капацитет на определени групи от хора и тяхното овластяване. Затова следва да се обмисли и създаването на иновативни социални услуги в подкрепа на тази проблематика. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: И аз Ви благодаря.
Колеги, имате думата за изказвания. Някой ще пожелае ли?
Аз ще кажа няколко думи.
Колеги, дълги години съм работил точно в тази сфера – бил съм психолог точно за работа с това население. Ще кажа, че най-после трябваше да има такъв Законопроект. Много се радвам, че точно двете най-големи партии в България са осъзнали този проблем.
Чисто професионално, като подход Законопроектът на колегите от ГЕРБ е много по-добър от Законопроекта на колегите от левицата. Затова аз с удоволствие ще подкрепя Законопроекта на господин Цветанов и колегите от ГЕРБ, защото разберете, това население без образование няма как да се интегрира в нашето общество. Няма как да постигнем някакъв резултат с това население, ако то не бъде образовано.
Мога да говоря много дълго по този въпрос, но не е нужно. Мисля, че колегите са напълно наясно по въпроса, в това число и парламентарните групи на ГЕРБ, БСП, Патриотите, и колегите от ДПС са напълно наясно, че без образование на това население то става абсолютно непригодно и не може да се впише в съвременния живот.
Категорично подкрепям Законопроекта на г-н Цветанов и ГЕРБ.
Ако няма други изказвания, предлагам да минем към гласуване, защото няма смисъл да говорим за нещо, което на всички ни е напълно ясно, че трябва да стане.
Колеги, някой друг ще вземе ли отношение?
Няма.
Моля да гласуваме Законопроекта на господин Цветанов и група народни представители.
За – 10, против – няма, въздържали се – 2.
Законопроектът се подкрепя.
Колеги, с това на практика се изчерпва втора точка.
Както се казва: „На добър час!“ на Законопроекта.
Благодаря на експертите.
Преминаваме към точка:
РАЗНИ.
Някой има ли желание да вземе думата по тази точка? Няма желаещи за изказвания.
Закривам днешното заседание.
(Закрито в 14,52 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Славчо Атанасов
Стенограф:
Виржиния Петрова