Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
06/11/2019
    Заседание относно:
    1. Разглеждане и обсъждане на проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2020 година, № 902-01-57, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2019 г. – първо гласуване
    2. Разни.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта






    П Р О Т О К О Л
    № 50


    На 6 ноември 2019 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Разглеждане и обсъждане на проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2020 година, № 902-01-57, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2019 г. – първо гласуване
    2. Разни.
    Заседанието беше открито в 14,05 ч. и председателствано от заместник-председателя на Комисията господин Стефан Апостолов.
    Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилагат към протокола.



    * * *
    Проектобюджетът за 2020 г. на ДАЗД е в размер на 1 966 000 лева, какъвто е и за 2019 г., от който общата сума е разделена на четири основни пера:
    1. Разходи за персонал 1 166 000 лв.
    2. Разходи за издръжка с включени платени данъци 200 000 лв.
    и такси
    3. Капиталови разходи 50 000 лв.
    4. Администрирани разходи /общо/ 550 000 лв.
    За следващата бюджетна година политиките, които Агенцията ще осъществи са свързани с разработване на насоки и документи, свързани с държавната политика в областта на децата, която да обхваща многобройните случай на нарушени права на деца с международен елемент. Това са случаите на деца, жертва на трафик, сексуална експлоатация, спорове между родителите и други. През 2020 г. ще продължи функционирането на Националната телефонна линия за деца 116111, Националният съвет за закрила на детето, Съветът на децата и други.
    В изпълнение на контролната дейност се предвижда извършването на интегрирани проверки в шест Общини по отношение на това как се гарантират правата на децата, чиито родители са трудови мигранти в чужбина. Предвиждат се планови проверки в частни училища, центрове за обществена подкрепа и центрове за социална рехабилитация и интеграция.
    По отношение на контролната дейност на ДАЗД предвиждаме разработените през 2019 г. документи – практически насоки, указания и ръководства, изготвени за подпомагане дейността на професионалисти, работещи с деца при спорове между родители, за действия при случай на инциденти в образователните институции, както и разработените указания за безопасен интернет да бъдат представени на инициирани регионални срещи от ДАЗД. Всички тези документи ще бъдат записани на електронни носители и разпространени до заинтересованите страни.
    Предвижда се осъществяването на обучения на професионалисти, работещи с деца.

    ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Благодаря, госпожо Личева.
    Колеги, имате думата за изказвания по проектобюджета за 2020 г.
    Госпожо Лечева, заповядайте.
    ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, колеги, уважаеми гости, уважаеми господин Министър, заместник-министри, заместник-председатели! Днес е първо четене на Закона за държавния бюджет, което означава да обсъждаме, дебатираме, дискутираме философията, визията, основната политика по отношение на децата, реализацията на младите хора и спортната политика на държавата. Правителството е заложило изключително амбициозна програма, което е факт и всяка година по едно и също време обсъждаме и финансовите параметри на тази програма. Това, което мога да отбележа, че въпреки това което каза и госпожата от Министерството на финансите – госпожа Спасова, за макрорамката на бюджета, за растежа на брутния вътрешен продукт прави впечатление за разходите, които се отделят за спортна политика, а именно това като процент и намалението на всяка година спрямо брутния вътрешен продукт процентът за спорт, или 0,069, ние не можем да достигнем дори заветните 0,1% от БВП отделени средства за спорт като държавна политика. Сигурно тук не са заложени средствата, които се заделят от общинските ръководства, съвети. Може би Вие ще кажете.
    МАРИЕЛА ЛИЧЕВА: Не са.
    ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Не са, да. Отделните постановления, които според нас са порочна практика когато се извършва държавна политика и когато целим да бъде предвидима спортната политика и разходването на средствата, така че да бъдат предвидими средствата, с които се обезпечават различни дейности. Като казах амбициозна програма и което е записано в нея – цялостна реформа на българския спорт с така предложения бюджет за поредна година няма как да се извърши цялостна реформа. Тук не се вижда нито една качествена промяна по отношение на политиките и по отношение на програмите, с които се изпълнява програмата на правителството. Виждам едни и същи параметри за едни и същи програми. Досега може би не е направен нито един качествен анализ за ефективността на тези програми, защото показателите, които показвате по отношение на хората, защото една от задачите на правителството е повече деца в организирани форми на спорт, една от политиките, спорт за учащи, спорт за свободното време и тук виждаме, че процентът, който е – относителен дял на обхванатите в спортни дейности, подпомагани от Министерството на младежта и спорта, ученици от общия брой на учениците в България е 12,79 и прогнозите за следващите две-три години да бъде 12,80, но това е изключително тревожно нисък процент. Да не говорим за студентите и за всички онези млади хора, които са обхванати в организирани форми на спорт като процентно съотношение 2,62, след това другите са 2,4 и прогнозите по този начин за следващите две-три години увеличението да бъде една, две десети от процент, от единицата. Това показва едни изключително бавни темпове за основните задачи, които си е поставило правителството по този начин. Виждаме програми, които продължават да съществуват. Ние миналата година в бюджета отбелязахме програми като примерно „голфът“, „спорт без граници“, „децата и бадминтонът“ „децата и леката атлетика“ ако преди 10 или 12 години се създаде програмата „Научи се да плуваш“ то е защото училищната програма и училищата нямаха възможност да предоставят часове по плуване на всяко българско дете то и затова се създаде тази програма. А сега защо се създават тези програми, тук Министерството трябва да каже каква е ефективността от тях, защото например тези средства биха могли да бъдат безкрайно полезни за много голяма част от клубовете в страната, които нямат основни съоръжения и нормални такива за практикуване на спорт. Например казвам един много малък разрез, не искам да се впускам в детайли, но факт е че няма никакъв качествен анализ по отношение на функционирането на тези програми, така че този процент да скочи в следващите години показва липса, или желание, или политическа воля да се развива в подобна посока Министерството и политиките на Министерството на младежта и спорта. За политиката за младите хора аз тук мога само да кажа, че тежките демографски показатели, които се задълбочават, че и тук не сме справили като политици и по отношение на реализацията и качествената реализация на младите хора в България.
    Това, което прави Министерството е изключително фрагматирана дейност, изключително неефективна и по-скоро полезна само за няколко организации от няколко региона. Мисля, че тук ефективността също е много ниска и по-скоро възможност да отчетеш някаква грижа към младите хора, но без някаква ефективност
    По отношение на програмата за реконструкция, модернизация на спортните бази една и съща практика всяка година – в бюджета на Министерството се разписват средства, които са крайно недостатъчни и в крайна сметка винаги в предизборен период или се откриват спортни площадки, абсолютно на парче работа и бих могла да кажа абсолютно неефктивно по отношение на спортната база като възможност за спорт на гражданите и за учащите. Няколкото големи спортни зали, които се строят или са вече построени далеч не са онази спортна база, която е необходима на гражданството, на населението и на децата и на учащите. Аз претендирам, че тук трябва да има ясно разписана програма, ако трябва да е в десетгодишен период, но да бъде с крайна цел, всички училища, спортни салони, училищни дворове да отговарят на определени стандарти и да бъде разписано в някаква програма, така че да бъде разпозната от всички в цялата страна, а не само няколко човека да знаят в тази държава къде са разписани тези средства и как се финансират например желанието на някои общини, на някои клубове за модернизирането на спортната база в страната. Така че аз няма как да подкрепя и нашата политическа сила – БСП за България, няма да подкрепи този бюджет, който е повторение от предишните години и който няма да предизвика никаква ефективна реформа в областта на спорта, нито пък в областта на младите хора и качествената реализация на младите хора в България.
    ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Колеги, други изказвания?
    ИВАН ЧЕНЧЕВ: Следва да отговори ли?
    ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Не, това беше изказване, така че няма кой да отговори.
    Други изказвания, колеги?
    Закривам разисквания и преминаваме към гласуване.
    Имаме техническо уточнение и тогава ще гласуваме, колеги.
    Колеги, подлагам на гласуване Проект на Закона за държавния бюджет на Република България за 2020 г., № 902-01-57, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2019 г.
    Точка „а“ по Законопроект за държавен бюджет на Република България за 2020 г. със сключен проект на Висшия съдебен съвет по членове 1 и 2.
    СЛАВКА АНГЕЛОВА: Тук трябва да го отхвърлим.
    ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Тук по принцип го отхвърляме затова изчакахме, така че гласуваме.
    За и въздържали се няма и 17 против.
    БОРЯНА ГЕОРГИЕВА: Тук малко не ми стана ясно. Мисля, че и колегите много, много не разбраха.
    ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Не може да приемаме проект на Висшия съдебен съвет. Същото като миналата година, както беше и после по т. „б“ си е нашият законопроект.
    Точка „б“ по Законопроект за държавен бюджет на Република България за 2020 г. със становище на Министерския съвет по членове 1 и 2, който е „за“, колеги.
    9 – за, против – 8 и въздържали се няма.
    Колеги, така точката е приета.

    Преминаваме към точка втора:
    РАЗНИ
    ИВАН ЧЕНЧЕВ: Няма по точката, няма смисъл.
    ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Колеги, закривам заседанието.
    Благодаря Ви.









    (Закрито в 14,45 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    СТЕФАН АПОСТОЛОВ

    Стенограф:

    Мария Николова
    Форма за търсене
    Ключова дума