Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
Редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния Заседание 1 юли 2020 г. с:

Д Н Е В Е Н Р Е Д:

1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 002-01-22, внесен от Министерския съвет на 19 юни 2020 г. – първо гласуване
2. Разни
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта





П Р О Т О К О Л
№ 56

На 1 юли 2020 г. се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния

Д Н Е В Е Н Р Е Д:

1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 002-01-22, внесен от Министерския съвет на 19 юни 2020 г. – първо гласуване
2. Разни

Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 15,15 ч. и ръководено от зам.-председателя на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.

* * *

ЗАМ.-ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Добър ден на всички. Имаме необходимия кворум и можем да започнем.
Откривам редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта към 44-то Народно събрание с обявен дневен ред:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 002-01-22, внесен от Министерския съвет на 19 юни 2020 г. – първо гласуване
2. Разни
Моля да гласуваме така предложения дневен ред.
За – 17, без против и въздържали се.
Предложението се приема.
На днешното заседание присъстват: госпожа Таня Михайлова – заместник-министър на образованието и науката, и госпожа Ваня Трайкова – експерт в дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“.

Уважаеми дами и господа народни представители, преминаваме към точка първа от дневния ред:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ, № 002-01-22, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 19 ЮНИ 2020 Г. – ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
Моля госпожа Михайлова да представи Законопроекта.
ТАНЯ МИХАЙЛОВА: Благодаря Ви.
Уважаеми дами и господа народна представители, предложените промени в Закона за предучилищното и училищното образование са в няколко насоки.
Преди всичко първата съществена промяна, която се предлага е задължителното обхващане на децата на 4-годишна възраст в детските градини. Мотивите за това са свързани с развитието на децата и с всички условия, които има едно дете, тогава когато е в детска градина, в тази възраст, по отношение на неговото развитие – не само физическо, но най-вече емоционално, и по отношение на социализацията, защото това е възрастта, в която децата чрез игра придобиват умения, които са полезни след това за училище и за тяхното развитие, още повече че всички международни изследвания, които са направени – PIZA, PIRLS, в различните възрастови групи показват една изключително съществена разлика между децата, които са били в детската градина и показаните резултати, и съответно тези, които не са били, безспорно.
Това е възрастта, в която се натрупва и един изключително богат речников запас в всекидневното общуване, така че тази мярка е свързана и към деца, които са от семейства, чийто майчин език не е български, за да могат след това пълноценно да се реализират в училище. Тоест, ако трябва да цитираме едно от изследванията – има два пътя – тогава, когато тръгнат на училище: единият път е да не разбират това което се случва в началния етап и всъщност да ги откажем от образованието, а другият път е да може да им окажем подкрепа, така че да могат да покажат и да развият своя талант.
Освен тази мярка, която е съпътствана с възможността да се поема и заплащането на таксите за ползване на детска градина, следва да се отбележи, че по този начин се стимулира и включването в предучилищното образование на деца и родители, които са в по-неблагоприятно социално положение и получават съответно социални помощи или месечни семейни помощи за деца по Закона за социалното подпомагане и Закона за семейните помощи. Тази промяна за нас е изключително важна, защото, от една страна, е свързана и с поставените показатели пред нашата страна за включване на тази възрастова група в предучилищното образование и изобщо за обхвата на децата. Истината е, че, ако за останалите възрастови групи – 5 и 6-годишните сме към 94%, тук процентът е средно 72 – нещо, което всъщност след това се отчита и в процеса на отпадане на самите ученици, защото навиците, които се създават в тази възраст, са изключително важни. Така че освен предложенията за промяна в задължителната възраст за постъпване в детска градина, друга промяна, която се предлага, е по отношение на дейността, свързана с настоятелствата, най-вече за това, че настоятелството в традициите на българското образование винаги е била организацията, която подпомага развитието на училището и всички дейности трябва да са насочени към полза за самото училище.
Също така със Законопроекта се предлага и трайна законова уредба на обучението от разстояние в електронна среда чрез използване на средства на информационните и комуникационни технологии, за да може да не се прекъсва учебният процес – това, което всъщност се случи от март до ден-днешен – едно успешно завършване на учебната година, благодарение именно на обучението от разстояние в електронна среда.
Не е за подценяване и промяната, която е предложена по отношение на квалификациите на учителите и държа да подчертая, че ще се осигури възможност за присъственото обучение. Освен присъствено, когато учителите се квалифицират, да има възможност също да има обучение в електронна среда, но синхронно. Това е важно е да подчертая.
По отношение на промените, свързани с обучението от разстояние, също така се предлага и възможност за иновативните училища. 20% от часовете от Раздел А и Б – това са съответно задължителните избираеми предмети, да могат да се провеждат отново в такава среда. Но това вече е иновация на ниво училище и съответно всяко училище ще може само да намери най-добрия начин за тази организация.
Опитвам се в много кратък ред да представя всички промени, защото мотивите са Ви известни. Не смятам, че не е нужно да ги повтарям отново, но държа да подчертая особено влиянието на посещението на децата в детската градина и след това връзката, която имат с резултатите, които ние сме анализирали на външното оценяване след 4-ти клас, 7-ми клас, защо не и държавните зрелостни изпити.
ЗАМ.-ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Благодаря, госпожо Михайлова.
Колеги, постъпили са четири становища. Всички сте се запознали с тях. Всички те са положителни, подкрепят Законопроекта.
Имате думата за изказвания.
Заповядайте, господин Ченчев.
ИВАН ЧЕНЧЕВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаема госпожо Заместник-министър, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми гости! Ние няма да подкрепим това, което се предлага. Видяхме становищата. Знаем, че е имало Кръгла маса с участието на Омбудсмана на Републиката. Там има доста добри съображения от страна на родители, доколкото съм запознат. Поради тази причина имаме някои резерви по отношение на това задължително обучение, както и на обучението от разстояние, и ще направим между първо и второ четене своите предложения, като на този етап ще се въздържим. Благодаря Ви.
ЗАМ.-ПРЕДС. СТЕфАН АПОСТОЛОВ: Колегия, някой друг да вземе думата? Не виждам.
Закривам разискванията.
Преминаваме към гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 002-01-22, внесен от Министерския съвет на 19 юни 2020 г.
За – 11, без против, въздържали се – 6.
Законопроектът се приема.

Преминаваме към втора точка „Разни“.
Колеги, някои има ли нещо да каже, да обсъдим? Не виждам.
Закривам заседанието.

(Закрито в 15,25 ч.)

ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Стефан Апостолов

СТЕНОГРАФ:
Теодора Енчева
Форма за търсене
Ключова дума