Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
Стенограма заседание на 04.11.2020 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––






П Р О Т О К О Л
№ 63


На 4 ноември 2020 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния


Д Н Е В Е Н Р Е Д:


1. Разглеждане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2020 г. – първо четене.
2. Разни.

Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 12,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта господин Славчо Атанасов.

* * *

ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Колеги, имаме необходимия кворум и откривам редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
Колеги, предлагам следния дневен ред:
1. Разглеждане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2020 г. – първо четене.
2. Разни.
Който е съгласен с дневния ред, моля да гласува.
За – 15, против и въздържали се няма.
Приема се.

Колеги, предлагам да преминем към първа точка:
РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2021 Г., № 002-01-59, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 29 ОКТОМВРИ 2020 Г. – ПЪРВО ЧЕТЕНЕ.
Гости на днешното заседание са: от ММС господин Красен Кралев – министър на младежта и спорта, госпожа Силвана Перозова – директор на дирекция „Финанси“, госпожа Красимира Бунджулова – директор на дирекция „Спорт за всички и спорт за учащи“, госпожа Антоанета Боева – директор на дирекция „Високо спортно майсторство“; от Министерството на финансите госпожа Зоя Касърова – държавен експерт. Всички от ДАЗД, начело с госпожа Лилова, са под карантина и не могат да пратят никого на днешния бюджет.
Колеги, предлагам да проведем това заседание по реда на чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на НС, а и в нашата комисия винаги сме спазвали дисциплина, тоест: за въпрос – 2 минути, отговор – до 3 минути, реплика и дуплика – до 2 минути.
Давам думата на нашия министър господин Кралев да представи бюджета на Министерството на младежта и спорта.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Благодаря Ви, уважаеми господин Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители! С Проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2021 г. на Министерството на младежта и спорта са определени разходи в размер на 97 603 800 лв., като те са с почти с 15,3 милиона повече от средствата определени за ММС за 2020 г. През 2021 г. за първи път за ММС в Закона за държавния бюджет той минава границата от 90 млн. лв. Това ясно очертава тенденцията за увеличаване на публичните средства, отделяни за младежта и спорта в последните години.
Увеличението на средствата спрямо приетите със Закона за държавния бюджет за 2020 г. е с 15 343 800 лв., което е в резултат на:
- увеличение на приходите от Държавно предприятие „Български спортен тотализатор“ с 8 125 000 лв.;
- увеличение със 6 500 000 лв. на средствата за спортните клубове по Бюджетна програма „Спорт за високи постижения“;
- увеличение с 3 412 500 лв. на средствата за капиталови разходи, ремонт, реконструкция, цялостно обновяване или създаване на нови спортни обекти и/или спортни съоръжения в държавните и общински училища. Съгласно чл. 14, ал. 3, т. 2 от Закона за хазарта, посочените средства се предоставят като трансфер и съгласно съвместна Годишна програма на министъра на младежта и спорта и министъра на образованието;
- увеличение с 3 405 000 лв. на средствата за финансиране на проекти за младежки дейности, като увеличението на средствата е израз на направените промени в Закона за хазарта по чл. 10 а;
- в изпълнение на приетите изменения в Закона за хазарта през текущата година, за първи път в Проектобюджета на Министерството на младежта и спорта за 2021 г. е предвиден трансфер в размер на 3 412 500 лв. за бюджета на Министерството на културата за фонд „Култура“ съгласно чл. 14, ал. 6 от Закона за хазарта. Сумата не е включена в разходите на ММС за 2021 г., тоест тя е извън 97 603 800 лв.;
- увеличение на средствата по единните разходни стандарти за 6-те държавни спортни училища с 1 370 337 лв., което е в унисон с общата политика на правителството за увеличение на средствата за заплати на учителите, като в тази сума е осигурено и 10% увеличение на непедагогическия персонал;
- увеличение на средствата за персонал с 487 400 лв., за обезпечаване предвиденото 10% увеличение на възнагражденията в държавния сектор и във връзка с увеличението на минималната работна заплата;
- увеличение на средствата за изплащане на пожизнените премии на олимпийските медалисти с 469 800 лв., във връзка с увеличението на минималната работна заплата на база, на която се изчисляват премиите съгласно чл. 136, ал. 4 и 5 от Закона за физическото възпитание и спорта.
В определените за Министерството на младежта и спорта средства в Законопроекта са включени 12 839 500 лв. за делегирани от държавата дейности. Това са средствата от бюджета на 6-те спортни училища – второстепенни разпоредители с бюджет към министъра на младежта и спорта, финансирани чрез бюджета на Министерството, и средствата са в размер на 1 047 500 лв. по бюджета на Антидопинговия център – второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на младежта и спорта.
Средствата за Антидопинговия център за 2021 г. намаляват със 310 500 лв. в сравнение с 2020 г., във връзка с предстоящо преструктуриране на дейността по извършване на лабораторни анализи за наличието на допингиращи вещества от Антидопинговия център към създадената в СУ „Св. Климент Охридски“ лаборатория. Посочената промяна е необходима в изпълнение на новия международен стандарт за лабораториите в сила на 1 ноември 2019 г.
Планираните разходи по бюджета на Министерството на младежта и спорта за 2021 г. са за следните дейности:
- Бюджетна програма „Администрация“
Разпределените разходи по програмата за 2021 г. са в размер на 2 190 000 лв. Увеличението в сравнение с 2020 г. е минимално.
В програмния бюджет на Министерство на младежта и спорта в бюджетна програма „Администрация“ са разчетени средствата за персонала от общата администрация на Министерството, звената на пряко подчинение на министъра и политическия кабинет, както и разходите за издръжка от по общ характер.
- Политика в областта на спорта за учащи и спорта в свободното време
Разпределените разходи за изпълнение на целите и дейностите в областта на спорта за учащи и спорта в свободното време за 2021 г. са в размер на 20 370 900 лв., с 1 504 400 лв. в повече спрямо 2020 г.
В рамките на бюджетните програми „Спорт за учащи“ и „Спорт в свободното време“ са оптимизирани разходите по показатели и са осигурени утвърдените с времето и работещи детски, ученически и студентски програми, проектите и програмите за подпомагане на детския и детско-юношеския спорт, както и за развитието на спорта за всички.
- Политика в областта на младите хора
Разпределените разходи за изпълнение на целите на политиката в областта на младите хора за 2021 г. са в размер на 6 856 600 лв., което представлява двойно увеличение на бюджета в тази сфера спрямо този от 2020 г., когато средствата бяха 3 408 200 лв.
С тях ще бъдат финансово обезпечени програмите за младежки дейности за финансиране на проекти на неправителствени организации в сектора. За стартиралата от 2017 г. Програма, чийто обхват е свързан с провеждането на системна политика и дейности за превенция на зависимости от хазартен тип – употреба на забранени стимуланти и психоактивни вещества от младите хора, борба с агресията и хулиганството сред подрастващите, чрез осигуряването на условия и алтернативи на дейности за свободното време, средствата са увеличени с 3 405 000 лв.
- Политика в областта на усвояване и прилагане на добри международни практики за спорта
Разпределените разходи за изпълнение на целите на политиката в областта на усвояването и прилагането на добри международни практики за спорта за 2021 г. са в размер на 452 800 лв.
Доброто международно сътрудничество и разработване на европейски проекти е ключово за осигуряването на допълнителни средства за реализиране политиките на Министерството на младежта и спорта. В тази връзка Министерството на младежта и спорта се надява чрез предоставената бройка за представител на Министерството в състава на Постоянното представителство към ЕС да осигури защита на българските интереси на ниво ЕС в областта на младежта и спорта.
- Политика в областта на спорта за високи постижения
Разпределените разходи за изпълнение на целите и дейностите в областта на спорта за високи постижения за 2021 г. са в размер на 60 636 000 лв. Увеличението на средствата е общо с 6 730 400 лв. спрямо 2020 г. Тази разлика включва увеличените с 6 500 000 лв. средства за обезпечаване на програмата за Развитие на спортните клубове, които са за сметка на увеличението на приходите от ДП „Български спортен тотализатор“. По този начин Програмата за развитие на спортните клубове ще бъде с общ бюджет от 13 милиона лева. Както обявих преди два месеца, нашата цел е да насочим повече средства директно към клубовете, които са основното звено при изграждането на спортни таланти и работата с деца. Спортните клубове бяха най-ощетени от пандемията от COVID-19 и от ограничаването на спортната дейност. През 2020 г. техните бюджети бяха увеличени с 30%, което е за сметка на неизразходваните средства по Програмата за домакинствата.
Останалата част от разликата се формира от увеличението на средствата за изплащане на пожизнените премии на олимпийските медалисти с 469 800 лв. и е във връзка с увеличението на минималната работна заплата и намалението на средствата за обезпечаване дейностите на Антидопинговия център.
В рамките на бюджетните средства са финансово обезпечени и подпрограмите за развитие на спорта за високи постижения и Програмата за финансово подпомагане на дейностите по провеждане на домакинства на международни спортни състезания на територията на Република България. В бюджета за 2021 г. са включени 1 000 000 лв. за обезпечаване на дейностите по подготовката и участието на българските спортисти и делегации на летните олимпийски игри в Токио – 2021 г.
Разчетени са средства за стимулиране и награждаване на спортисти за призови класирания на европейски и световни първенства и олимпийски игри, както и аналогични първенства и игри за хора с увреждания. Тук са включени средствата за обезпечаване на пожизнените премии на олимпийските и паралимпийските медалисти, прекратили активна състезателна дейност, личните им треньори и старшите треньори на сборните олимпийски отбори, съгласно разпоредбите на Закона за физическото възпитание и спорта.
- Политика в областта на привеждането на спортните обекти и съоръжения във вид, отговарящ на съвременните международни стандарти.
Разпределените разходи за изпълнение на целите на политиката в областта на привеждането на спортните обекти и съоръжения във вид, отговарящ на съвременните международни стандарти за 2021 г., са в размер на 7 086 500 лв., в това число 3 412 500 лв. са за капиталови разходи, ремонт, реконструкция, цялостно обновяване или създаване на нови спортни обекти и/или спортни съоръжения в държавните и общински училища, съгласно чл. 14, ал. 3, т. 2 от Закона за хазарта.
Целенасочената политика на ММС да въведе ясни правила при разпределение на публичните средства и да намери допълнителни възможности за реновиране и изграждане на нова спортна инфраструктура намира подкрепа от страна на правителството. Целевите средства за спорт и спортна инфраструктура се увеличават в рамките на годината според възможностите на бюджета.
Например, за 2019 г. гласуваните средства са в размер на 79 718 000 лв., а към 31 декември 2019 г. допълнителните целеви средства са 85 919 697 лв. Част от тези допълнителни целеви средства бяха отпуснати – 2 500 000 лв. за изграждане на многофункционална спортна зала в Кърджали, отпуснати с ПМС 211/29.08.2019 г.; за финансово подпомагане на Програма за развитие на детско-юношеския футбол в размер на 1 000 000 лв. с ПМС 169; подпомагане провеждането на Европейска купа по джудо през 2020 г. и Европейско първенство по джудо през 2022 г. в размер на 2 300 000 лв. с ПМС № 257; покриване на извънредни разходи по престоя на българската делегация на XV летен Европейски младежки олимпийски фестивал в Баку в размер на 113 000 лв. с ПМС 192, и други.
За настоящата 2020 г. гласуваните средства са в размер на 82 260 000 лв., а към 31 октомври 2020 г. допълнителните целеви средства са в размер на 110 611 185 лв. С ПМС № 32/28.02.2020 г. са отпуснати 25 000 000 лв. за изграждане на физкултурни салони в българските училища, в които няма изградени такива. Това е първият етап на Програмата. До момента са обявени 27 обществени поръчки за изграждане на физкултурни салони, като по 8 от тях процедурата е приключила.
За изграждането на зала „Арена“ Бургас с ПМС 167/30.07.2020 г. са осигурени 5 000 000 лв. С ПМС № 214 от 14.08.2020 г. са предоставени средства в размер на 840 000 лв. за изграждане и оборудване на спортно съоръжение в ОУ „Отец Паисий“, село Тополово, община Асеновград. От бюджета на Министерството на младежта и спорта се подпомага изграждането и ремонта на още 20 обекта в страната. В резултат на изградените и реконструирани спортни обекти през последните години се осигурява възможност за провеждане на спортни занимания и подготовка на редица спортове.
В заключение, бих искал да отбележа, че екипът на ММС се стреми да увеличава средствата за изпълнение на политиките в областта на младежта и спорта, чрез допълнително финансиране по проекти и оперативни програми на ЕС.
През тази година приключи проектът по Оперативна програма „Региони в растеж 2014 – 2020“ за ремонт и реконструкция на три от държавните спортни училища. ММС продължава работата си по проект „Разработване и внедряване на стандарти за качество при предоставянето на младежки услуги в България“ по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ – с финансиране в размер на 5 000 000 лв. Близо 1,6 милиона са средствата по предстоящите и в процес на управление проекти по Програма „Еразъм+“ и ОП „Добро управление“.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
Имате ли въпроси към Министъра?
Заповядайте, госпожо Лечева.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Министър, гости! Ще кажа няколко думи по така представения бюджет и по това, което чух от министъра.
Първо, да започнем с хубавите неща – повече средства за спорта, което е една добра възможност. Когато чуеш, че с 15 милиона лв. се увеличава бюджетът за следващата година, няма как да не изразиш позитивна позиция. Това, което ни притеснява, е продължаващата практика бюджетът да се дофинансира чрез постановление на Министерския съвет, което заобикаля законната процедура, да се финансират бюджети по определени политики, които ние защитаваме всяка година в Закона за бюджета.
Второто, което бих казала за бюджета, е този голям дисбаланс по отношение на спорта за високи постижения и спорта за всички. Виждаме едни и същи финансови пера по отношение на стари програми и така нататък, които не търпят развитие – или трябва да бъдат преустановени, или поне да получат своето развитие. Няма да ги споменавам – за всеки един бюджет го правя, но Вие го знаете до болка.
Сега хубавото в този бюджет е увеличението на средствата за клубовете, защото те може би са най-ощетеното звено през всичките години на прехода, особено пък в условията на тази пандемия.
Имам един въпрос, свързан с парите, които се отпускат за домакинствата – 5 млн. лв.: при положение че догодина е олимпийска година и при положение че все по-малко големи спортни събития могат да бъдат реализирани, пък и България да бъде домакин, Вие къде виждате да бъдат насочени тези средства, а явно вече има спечелени такива домакинства?
По отношение на спорта за високи постижения хубавото е, че отиват за клубовете. Въпросът ми е: по същата методика ли ще бъдат разпределяни тези средства, които се разпределят и досега в системата, която съществува?
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря Ви.
Господин Кралев, реплика?
Заповядайте.
МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Благодаря на госпожа Лечева за коментарите и за изказването.
Аз ще отговоря и на двата въпроса.
Първо, за парите за домакинствата мисля, че е много трудно в тези настоящи динамични условия да се предвиди точният размер на домакинства, които ще бъдат необходими, но все пак в Програмата предвиждаме един бюджет, които е според разчетите от предните години. Имайте предвид, че ние залагаме 5 милиона, но в предходните години подадените заявления и кандидатстването по тази програма надхвърлят 15 – 20 милиона, така че много малка част от домакинствата всъщност са одобрени. Какъв реално ще бъде размерът на средствата, които ще се усвоят, ще може да кажем след като федерациите си подадат документите. Аз смятам, че не би трябвало да има.
Никой не може да прогнозира как ще протече пандемията, разбира се, а следващата година имаме Европейско първенство по волейбол за жени, на което сме домакин, тенис турнир, Световна купа по ски. Има доста състезания, които се надяваме да се проведат. Разбира се, виждаме, че никой не е застрахован от това да бъдат отменени състезанията, включително Олимпийските игри могат да бъдат отменени. Пак казвам, че ние сме длъжни да прогнозираме и да планираме средствата, съобразно предварително изразените намерения, а и писмата от федерациите за разрешени домакинства.
Процедурата как протича при нас? Преди една федерация да кандидатства за домакинство, тя отправя писмо до Министерството, с което ние даваме съгласието си. Така че това са прогнозни разчети и са на база на писмата, с които вече сме дали съгласието си за провеждането на домакинство. Оттам нататък, както казах, процесът е динамичен и може да бъдат претърпени промени.
Това, за което сме взели като решение, е в програмата за финансиране на клубовете за следващата година, като тя ще взема предвид точките и класирането, което федерациите и Министерството са определили през 2019 г. Тъй като за 2020 г. всеки спорт имаше големи промени в спортния календар – национален и международен, така че няма как всички федерации и всички клубове да бъдат поставени под еднакви критерии. Смятаме, че ако вземем предвид данните от 2020 г., ще настъпи изкривяване, което няма да отговаря на реалната ситуация, и затова сме се опрели на данните от 2019 г. Грубо казано, сумата, която клубовете са получавали през тази година, ще бъде удвоена за следващата.
Определянето на средствата как става? Петдесет процента от сумата се определя от федерациите на базата на критериите, които всяка една федерация има, събраните точки според приноса на всеки един клуб, а останалата сума се определя от Министерството и е на база на заложените критерии, където влизат: брой на картотекираните състезатели, спечелили медали на държавно първенство, международен принос, точки за развиване на спорт в свободното време, спорт за всички. Така че горе-долу не сме забелязали през годините да има големи отклонения от оценките, които дават самите федерации, и това, което дава Министерството, е по нашата формула.
Смятаме, че постигнатото оценяване на клубовете е сравнително максимално и обективно. Средствата за следващата година ще бъдат разпределени, както Ви казах, съобразно резултатите през 2019 г. Разбира се, имаме постоянно писма от федерации, които искат да се зачитат резултатите от 2020 г., но няма как. Не смятаме, че това е обективно, тъй като има много сериозно разминаване между календарите, особено в международния календар. Има федерации като борбата, където имаха Европейско първенство, а сега през декември предстои Световното. Има други федерации, които въобще не са провеждали никакви международни състезания и няма как да се даде обективна оценка в този случай.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
Дуплика – госпожа Лечева? Благодаря.
Някой друг за изказване?
Господин заместник-председателю Ченчев, заповядайте.
ИВАН ЧЕНЧЕВ: Благодаря, уважаеми господин Председател.
Дами и господа народни представители, уважаеми господин Министър, дами и господа, гости! И от мен няколко думи по това, което ни представи господин Министърът.
Факт е, че има отпуснати повече пари и трябва да припомним, че се дължи на обстоятелството, че има нов Закон за хазарта или поне промени в него, които допринесоха за това да се насочат повече средства в спорта. Това не означава, че държавната политика е виновна в кавички за това нещо, тъй като ако имаше държавна политика по отношение на спорта, разбира се, като тук не визирам само господин министъра, щеше да има много по-голяма ефективност според мен на бюджета за спорта в цялост, а по-скоро в неговото прилагане.
Аз смятам, че има проблеми по отношение на контрола на програмите и има проблеми по отношение на ефективността на програмите. Не знам, а може би трябва да си каже мнението господин Министърът, защото има такива сигнали и по общини. Аз го казах и в миналата Комисия по отношение на Доклада за младежта, като ме притеснява да не стане както е в здравеопазването, казвам Ви го откровено, където в тази сфера са отпускани по 10 милиарда, да кажем, миналата година, а е нереформиран секторът и няма никакво качество на услугата.
По данните, които съм взел от Доклада за младежта, там знаете, че има 10-годишна стратегия, която е към своя край – 2020 г., сега се прави нова, а пък ние нямаме анализ на старата, не знаем на каква база се прави новата, но имаше притеснителни данни относно това българските младежи в много компоненти как виждат развитието си, как се реализират и затова заговорихме за ефективността, прилагането на програмите и, разбира се, техния контрол. Това мога да кажа към момента, а по-обстоен анализ ще направим в залата. Благодаря Ви.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: И аз Ви благодаря, господин Ченчев.
Господин Министър, реплика.
МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Аз нищо конкретно не чух относно упрека за контрола върху Програмата.
Аз смятам, че контролът ни е прекрасен, ефектът се вижда също и всички програми функционират на максимални обороти. Там, където сме забелязали нарушения, съответно нарушителите са санкционирани. Не мога да кажа, че няма такива, но те са санкционирани и никога в дейността на това Министерство не са извършвани толкова много проверки от Инспектората. Друг път може да говорим по тази тема, но ако ме запитате, ще Ви отговоря официално колко проверки са направени, какви са резултатите. Така че аз се гордея с работата на Инспектората, защото наистина се свърши много там.
Усетих, че има упрек към младежките програми. Там знаете, че основната част от средствата, които се изразходват по младежките програми, не са в бюджета на Министерството на младежта и спорта, а са в другите министерства. Така че що се касае до програмите, които ние управляваме и менажираме, мисля, че резултатът е изключително добър и може да се проследи. Имало е парламентарно питане, отговарял съм по тези програми, които ние менажираме, и мисля, че са управлявани добре. Разбира се, с пълното съзнание съм, че винаги има какво още да се желае. Далеч съм от мисълта, че ние сме перфектни в работата си. Аз ще се вслушам в тези забележки, които Вие ми отправихте и ще си прегледам нещата.
Пак Ви уверявам, че Инспекторатите работят, увеличили сме бройката на хората, които са там, а и смятам, че сме успели да покажем, че няма да правим компромис с никой при установяване на нарушение. Благодаря.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: И аз Ви благодаря, господин Министър.
Господин заместник-председателят отказа да вземе дуплика.
Други колеги за изказване? Ако няма, аз ще направя коментар като председател на Комисията по нашия бюджет за спорта. За мен бюджетът е категорично позитивен поради доста по-големите средства, отделени за нашата дейност. Според мен това е лична заслуга на нашия министър. Друго си е да имаш член на Управителния съвет на ВАДА, защото, считано от 1 януари 2021 г., функциите, дейността, активите, пасивите, както и всички права и задължения на Антидопинговия център към министъра на младежта и спорта е свързан, забележете, с лабораторията за допингов контрол и преминават към научно-изследователската и изпитваща лаборатория в спорта към Софийския университет „Свети Климент Охридски“.
Защо го казвам това? Това ще отвори пътя на лабораторията за допингов контрол да кандидатства за акредитация за международна лаборатория за допингов контрол. Това според мен е един сериозен успех за нашия спорт изобщо.
Другото ми мнение по бюджета. Вярно е, че господин заместник-председателят Ченчев каза, че част от средствата идват от Спортния тотализатор, но той винаги е бил създаден, за да подпомага спорта. Тук ми се ще няколко данни да дам, които наистина са сериозни – повече от 6 730 000 лв. отиват, забележете, към спортните клубове. Сега има спорен въпрос, като си говорихме със заместник-председателя, те не минават обаче, забележете, през федерациите, а директно отиват към спортните клубове. Това е въпрос на гледна точка. Аз лично съм съгласен директно да отиват към спортните клубове, а не да всичко отива в една каса и после да не се знае какво става.
От хазарта идват 3 457 000 лв., забележете, за спортни съоръжения. От хазарта също идват 3 448 000 лв. за политиките в областта на младите хора. Също така от хазарта, а колегите за културата трябва наистина да ни благодарят, защото знаете, че от Спортния тотализатор за култура се отделят допълнително 3 412 000 лв. Иначе са предвидени за тази година 34 825 000 лв. от Тотото. Това показва, колеги, че въпреки огромната съпротива, ние, държавата, успяхме да върнем част – не казвам цялата – от златната кокошка към държавата, а това веднага се отразява в нашия бюджет за спорта. Наистина толкова много пари рядко са влизали в нашия спорт, като гледам старите бюджети, така че моето изказване в тази насока приключва дотук. За мен е един наистина добър бюджет за спорта.
Що се отнася до младежките дейности, за които господин Ченчев хубаво повдигна въпроса, е жалко, че поради карантина и поради обективни причини нито госпожа Лилова има възможност да присъства на днешното заседание, нито някой от нейния екип, за да отговори на господин Ченчев и на колегите от БСП. Това може да се направи с едно питане в парламента, където съответно да получат един отговор – добър или лош, и съответно да изразят своето становище по въпроса. Толкова засега от мен.
Има ли други да се изкажат по въпроса?
Господин Стефан Апостолов, заместник-председател, заповядайте.
СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми господин Министър! Близо 18% е по-голям бюджетът на Министерството на младежта и спорта. Толкова пари никога не е имало и това е без да включваме парите, които са заделени за културата.
От групата на ГЕРБ мислим, че бюджетът е изключително добър, балансиран, а даже, вижте, и опозицията започна с: „бюджетът е добър“. Опитаха се нещо да кажат на жаргон, да изсмучат от пръстите си, обаче нищо не успяха. Така че, колеги, ние ще подкрепим бюджета. Благодаря.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря.
Заповядайте, госпожо Лечева.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Няма как да не направя тази реплика.
Първо, не започнахме с това, че бюджетът е позитивен. Нали казахме, че има сериозен дисбаланс в този бюджет, който го представя Министерството по отношение на двете основни политики?! Да, позитивни сме, но не сме с розови очила за всичко това, което ни се представя. Най-важна е ефективността от разходването на средствата. Не искам да задълбочавам този дебат, но нямаше как да не реагирам на това Ваше изказване.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Господин Апостолов, имате право на дуплика.
СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Благодаря, господин Председател.
Госпожо Лечева, аз само ще кажа, че по принцип за бюджета за спорта за свободно време това е включено в бюджета на общините. Мисля, че около 60 милиона на година се изразходват от общините за спорта в свободно време, така че няма как да има дисбаланс, при положение че общините дават 60 милиона, плюс Министерството на спорта, тоест те подпомагат спорта в свободното време.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Има ли други желаещи? Няма.
Колеги, подлагам на гласуване Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерския съвет на 29 октомври 2020 г. – първо четене.
За – 11, против – 4, въздържали се няма.
Приема се.
По точка „Разни“ имате ли нещо, колеги? Няма.
Благодаря Ви, господин Министър. Колеги, благодаря за участието в днешното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
Закривам заседанието.
(Закрито в 13,40 ч.)



ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СЛАВЧО АТАНАСОВ


Стенограф:
Мария Петрова
Форма за търсене
Ключова дума