Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
20/05/2020
    Стенограма от заседание на 20 май 2020 г. от 14,30 ч. на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта



    П Р О Т О К О Л
    № 54

    На 20 май 2020 г. от 14,30 ч. се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Актуални въпроси към министъра на младежта и спорта, на основание чл. 29, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за данък добавена стойност, № 054-01-42, внесен от народните представители Боряна Георгиева и Полина Цанкова-Христова на 15.05.2020 г. – обсъждане за първо гласуване.
    3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за данък добавена стойност, № 054-01-40, внесен от народните представители Мустафа Карадайъ, Делян Пеевски и Йордан Цонев на 13.05.2020 г. – обсъждане за първо гласуване
    4. Разни.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта господин Славчо Атанасов.

    * * *

    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Уважаеми господин Министър, уважаеми колеги народни представители! Добър ден на всички! Имаме необходимия кворум и можем да започнем днешното наше редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
    Предлагам следния дневен ред:
    1. Актуални въпроси към министъра на младежта и спорта, на основание чл. 29, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за данък добавена стойност, № 054-01-42, внесен от народните представители Боряна Георгиева и Полина Цанкова-Христова на 15.05.2020 г. – обсъждане за първо гласуване.
    3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за данък добавена стойност, № 054-01-40, внесен от народните представители Мустафа Карадайъ, Делян Пеевски и Йордан Цонев на 13.05.2020 г. – обсъждане за първо гласуване.
    4. Разни.
    Колеги, има ли други предложения по дневния ред? Достатъчно ще бъдем натовари днес в Комисията.
    Който е съгласен с дневния ред, моля да гласува.
    За – 18, против – няма, въздържали се – няма.
    Дневният ред се приема.
    За протокола, преди да преминем нататък, ще прочета имената на колегите депутати които отсъстват и как ще гласуват.
    Георги Марков отсъства – в разрешен отпуск, затова няма да се брои гласът му. И ето имената на колегите, които са подали заявления: Галя Захариева гласува с групата си; Светлана Ангелова гласува с групата си; Весела Лечева гласува с групата си; Михаил Христов гласува с групата си, и Теодора Халачева гласува с групата си. Затова обръщам внимание на преброителите.
    На днешното заседание присъстват нашият министър господин Кралев, господин Асен Марков – главен секретар на Министерството на младежта и спорта, той ще говори по втора точка.
    Уважаеми дами и господа, ще следваме това заседание по чл. 29. Няма смисъл да Ви обяснявам принципа на задаване на въпроси към господин министъра – ще пропусна това да Ви го изчета. Всички сте достатъчно опитни депутати.
    Започваме от представителите на ГЕРБ.
    Затова първият въпрос към нашия министър е от колегите на ГЕРБ.
    Колеги, министърът е на Ваше разположение.
    Заповядайте, господин Апостолов.
    СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми господин Министър! Моят въпрос е свързан с: каква е стратегията на Министерството на младежта и спорта за справяне с последствията от Ковид-19 за спортните федерации и спортните клубове? Благодаря.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Заповядайте, господин Министър. Може да свалите маската, когато говорите.
    МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Благодаря Ви.
    Първо, радвам се, че се виждаме всички живи и здрави след…
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Господин Министър, извинете само.
    Колеги, знам, че е неприятно, но нека да сложим маските. Виждате, такива са правилата. Когато говорите, вече ще ги сваляте, както министърът я свали.
    Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Благодаря.
    Радвам се, че се виждаме живи и здрави след няколкото месеца принудително прекъсване. Разбира се, пандемията има сериозно отражение върху всички аспекти на живота ни. Тя се отрази изключително негативно върху спорта не само в национален, но и в световен мащаб. Отложени са всички големи спортни състезания и все още няма яснота кога ще бъдат проведени по-голямата част от тях.
    След обявяването на извънредно положение и забраната за провеждане на всякакъв вид мероприятия, включително спортни, на практика беше блокирано провеждането на всички спортни мероприятия и тренировъчният процес, освен индивидуалните тренировки, провеждани в домашни условия. Сами разбирате, че това беше крайно недостатъчно за българските спортисти да поддържат – особено в елитният ни спорт, оптимална форма при тези условия.
    Стратегията ни, разбира се, има няколко фактора в случая, с които да преодолеем последиците от пандемията на Ковид-19.
    Първо е поетапното стартиране на спортните дейности в страната.
    Втората ни част е запазването на бюджетите на федерациите и пренасочване на средствата, които са спестени от Международния спортен календар към тренировъчните дейности, за да могат атлетите ни по-бързо да възстановят спортната си форма.
    И третата част от стратегията ни е планираното увеличение на бюджета на клубовете за 2021 г.
    По първата част от стратегията планът, който Министерството беше изработило и предложило на Националния оперативен щаб, вече е изпълнен на над 80% според мен и включваше следните етапи.
    От 3 май се допусна упражняването на индивидуални спортни занимания на открито. Те могат да се провеждат на открити спортни обекти, стадиони, тенис кортове и други, като трябва да се спазват всички противоепидемични мерки. От същата дата са позволени и посещенията на самостоятелни плувни комплекси и басейни – открити и закрити, на граждани и състезатели.
    От 13 май 2020 г. се допуска възстановяването на тренировъчния процес на спортисти по олимпийска подготовка, единствено в определените за целта специализирани спортни бази и утвърден списък на състезатели, треньори и длъжностни лица от министъра на младежта и спорта. Общо 207 спортисти и длъжностни лица са разпределени в базите „Белмекен“, „Спорт Палас“, гребните бази в Кърджали и Пчелина и гимнастическата база „Раковски“, където те провеждат в момента заниманията си при изключително строги мерки за сигурност.
    От 14 май 2020 г. са позволени колективните спортове за аматьори с до 12 участници без състезателен характер, без публика и само на открити места при спазването на всички противоепидемични мерки.
    От 15 май 2020 г. се допуска организиране на подготвителен триседмичен период за възстановяване тренироваемостта на професионалните футболисти на три етапа, които започват със занимания на открито по групи. На 5 юни 2020 г. може да започне първенството за първа и втора професионална лига без публика, като е задължително спазването на строги противоепидемични мерки.
    Задължение е на Българския футболен съюз до 21 май да представят детайлен план на всички мерки, които ще се вземат по време на провеждане на първенството, както и контролните срещи, които могат да бъдат провеждани една седмица преди това. Тоест днес официално сме го получили този документ, разглеждаме го и утре след нанесени корекции ще бъде представен на Министерството на здравеопазването за одобрение, за да могат футболните отбори да започнат с контролните си срещи от 27-ми.
    От 18 май се разрешава практикуването на спорт във фитнес центрове и зали за фитнес. За индивидуалните тренировки в залата се осигурява разстояние от 1,5 м между хората, като се допуска по един човек на 4 кв. м площ. За груповите тренировъчни занимания се допускат по един човек на 4 кв. м площ и не повече от 10 души общо.
    Считано от днес има заповед на министър Ананиев, която включва следните елементи, касаещи спорта: от 20 май се разрешават индивидуалните спортни занимания на закрито при спазване на дистанция и всички противоепидемични мерки.
    От 22 май се разрешават колективните спортни занимания на закрито, без да се разрешава функционирането на прилежащите към закритите площи търговски обекти.
    От 26 май се разрешават индивидуалните и колективните спортни занимания на открито и закрито за лица под 18 години при спазване на всички противоепидемични мерки. При всичките случаи става въпрос само за тренировки – състезания не се разрешават, публика на се допуска.
    Това са трите нови момента от днес, тоест практически може да смятаме, че целият ни спорт е рестартирал тренировъчната си дейност.
    Последната фаза е разрешаването на провеждането на състезания, които предстои да обмислим в различните спортове как да бъде направена точната формулировка и какви да бъдат противоепидемичните мерки.
    Както Ви казах за футбола вече имаме предложение, той ще стартира първи. От там нататък, ако всичко е успешно и мерките се спазват, ще бъдат разрешени и останалите спортове. Разбира се, първоначално без публика, а на по-нататъшен етап, когато всичко е по-спокойно, може да се разреши, след решение на Министерството на здравеопазването, и допускането на публика на тези състезания, но още е рано да говорим за тази част от облекчаване на мерките.
    Разбира се, с Ваше позволение трябва да прескоча времето, което е лимитирано, тъй като има доста неща, които…
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Господин Министър, аз виждам, че прескачате времето, но тъй като е изключително важен този въпрос, нека да продължим. Мисля, че никой няма да е против от Комисията.
    МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Както казах, всички федерации в момента са обезпечени със средства по одобрените им проекти. Не се предвижда намаляване на бюджетите. Голяма част има – около 25% са средствата за Международен спортен календар, голяма част от състезанията са отменени. Лично аз се съмнявам, че преди септември-октомври може да се провеждат международни състезания. Но така или иначе, ако има такива, ние ще участваме, разбира се, при разрешените и определените условия за това, но средствата, които се спестяват се насочват изцяло в плана за подготовка на спортистите.
    В момента месечните средства на спортисти, треньори и длъжностни лица, свързани с подготовката им и средствата за наеми на спортните обекти, се изплащат и в момента, и са се изплащали през целия период на извънредното положение. Очакваме официалното становище на международните спортни организации по съответните видове спорт за актуализиране на Международния спортен календар, като след изясняване на техните намерения и фиксиране Международния спортен календар националните федерации също ще предоставят такъв за Държавния спорен календар. В момента всички федерации поддържаме връзка с тях, които са в процес на изготвяне на подобен календар.
    Третата фаза от стратегията ни включва увеличение на средствата, които да бъдат предназначени за финансиране на спортните клубове. Многократно сме обсъждали тук с Вас, че спортните клубове са хронично недофинансирани и за следващата година предвиждаме обема средства, които се дава за тях – в момента в Бюджета 2020 г. са шест милиона и половина, за 2021 г. да бъде увеличен на 13 млн. лв., като средствата ще дойдат от увеличените приходи, които реализира спортния тотализатор.
    Съвсем спокойно за следващата година можем да предвидим един минимум от средства, което току-що споделих – шест милиона и половина, които допълнително да бъдат раздадени на спортните клубове. Като имаме предвид, че тази година голяма част от състезанията не се проведоха, а други се отложиха, няма как да се направи точна оценка на състоянието на клубовете на база, на която те получават средствата.
    Взехме решение за следващата година да се взима предвид същото класиране и то точковата система и точките, които клубовете са получили на база състезанията, представили се през 2019 г., тоест, по-простичко казано, ако тази година един отбор е получавал 10 хил. лв. за дейност от държавата, следващата година ще получи 20 хиляди – просто средствата ще се увеличат двойно.
    Така че това са мерките, които сме взели. Аз мисля, че особено в частта с клубовете – там ще има оказана много съществена помощ, защото знаем, че там е едно от слабите звена на системата, където трябва да се наблегне и където трябва да осигурим допълнително финансиране, за да може да се провежда по-пълноценна и качествена подготовка на атлетите. Благодаря.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Господин Апостолов, мисля, че отговорът беше напълно изчерпателен.
    СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Да, беше напълно изчерпателен, така че благодаря Ви, господин Министър.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Колегите от БСП?
    Заповядайте, господин Ченчев.
    ИВАН ЧЕНЧЕВ: Благодаря Ви, уважаеми господин Председател.
    Уважаеми господин Министър, уважаеми господин Главен секретар, дами и господа народни представители, уважаеми гости и журналисти! Първо, използвам възможността да започна с една благодарност към министъра на спорта, въпреки че трябва да задам въпрос. И моята благодарност е насочена по отношение на това, че към края на миналата година предложих тук, в тази Комисия, Министерството да учреди една посмъртна награда за заслужили наши спортисти, които са си отишли от този свят и да кажем, че не са получили достатъчно внимание, защото твърде много са успелите ни шампиони. Министърът се вслуша в това нещо и сега резултатът е – ето, да покажа на всички тази лаврова клонка, която посмъртно се дава на баскетболистката Пенка Стоянова. (Ръкопляскания.) Благодаря Ви, господин Министър.
    Доколкото знам ще има и паричен стимул за близките, както и това, че това ще бъде традиционна награда, за съжаление, за неприятни поводи.
    Вие казахте за спортните зали в предишния си отговор. Това беше много важен въпрос, защото МОЛ-овете вече отвориха. Имаше такива питания и от страна на Федерацията към нас, затова се чудя кой от другите два въпроса, които имам предвид, да задам.
    Но нека да започнем оттам: какви са насоките, какъв е планът на повереното Ви министерство по отношение на младежките политики на хора, които са пострадали – наши български младежи, от коронавируса, които са безработни. Знаете, че това е един изключително важен сектор. Благодаря.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: В момента мерките не могат да бъдат по-различни от тези, които правителството като цяло предлага в различните сектори. В момента подготвяме един Доклад за младежта, който трябва да влезе съвсем скоро в Народното събрание, и Стратегия за младежта за 2020 – 2030 г. за този период. Там, след провеждане на консултации в областните центрове, които се предвиждат сега, ще предложим някои конкретни мерки, но така или иначе специално за младежта някакви конкретни мерки – отделно от това, което се предлага на всички останали български граждани, няма как да се предвидят.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Господин Ченчев.
    ИВАН ЧЕНЧЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Само ще кажа, че ще чакаме с интерес такъв документ, за да можем да го обсъдим тук, в Комисията. Благодаря.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Колегите от ДПС?
    Господин Али.
    СЕВИМ АЛИ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Министър, уважаеми господин Главен секретар, колеги народни представители! Уважаеми господин Министър, моят въпрос също е свързан със спортните зали, но по-точно със спортна зала, която в момента се строи.
    Въпросът ни е следният: на какъв етап е строителството на Спортната зала в град Бургас – зала „Арена Бургас“, и има ли промяна в срока на завършване на спортната зала? Искам да напомня, че този срок на няколко пъти се променя и сега срокът за завършване, ако няма някаква промяна, е 30 септември тази година.
    Дали има някаква актуализация и на какъв етап е строителството на Спортната зала в Бургас?
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Благодаря.
    Периодично минавам на проверка. През последните два месеца, по обективни причини, не съм ходил да проверя на каква фаза е строителството. Знам, че са във финалната фаза. Предполагам, че през месец септември ще бъдат готови със строежа, ще остане вече да се направи оборудването вътре, което също ще отнеме време, но сме в процес на финализиране вече на строителните дейности.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Господин Али.
    СЕВИМ АЛИ: Благодаря Ви, господин Министър.
    МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Ще направя по-подробна инспекция през другата седмица и ще Ви уведомя дали има конкретна промяна в датите, дали има някакви обструкции в момента по време на строежа.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
    Господин Министър, дойде и моят ред.
    Моят въпрос е: предвижда ли Министерството на младежта и спорта подпомагане на спортните клубове чрез облекчаване на наеми за срока на извънредното положение и два месеца след него, във връзка с чл. 66 от Закона за извънредното положение, и за преодоляване на последиците?
    МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Благодаря Ви за въпроса.
    На база Решение № 304 от 5 май 2020 г. на Министерския съвет и чл. 66 от Закона за извънредното положение и преодоляване на последиците от него, и с моя заповед от 13 май 2020 г., всички наематели на спортни обекти, стопанисвани от Министерството на младежта и спорта, са освободени от наем за срока на извънредното положение. Спортните обекти, които Министерството управлява са два – басейн „Спартак“, и басейна в сградата на Министерството на младежта и спорта.
    За прилагане на облекчителните мерки наемателите следва, разбира се, да представят в Министерството финансови и други съотносими документи, които да удостоверяват преустановяване на дейността им, вследствие на мерките и ограниченията, наложени по време на извънредното положение.
    Търговските дружества, на които Министерството е принципал, които стопанисват спортни обекти, също са взели решение на управителните си съвети, да освободят от наем за срока на извънредното положение спортните клубове наематели, които са вписани в Регистъра на Министерството на младежта и спорта и са изрядни платци. Така че тези клубове, които отговарят на тези условия вече са уведомени и два наема ще им бъдат приспаднати от задълженията.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Уточняващ въпрос, господин Министър. Вие мисля, че го подчертахте, но това ще касае само извънредното положение – оттам нататък си е по стария ред?
    МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Това е за времето, в което дейността им е била възпрепятствана.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Разбрах.
    МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Така че два месеца са. Някои може би са просрочени с десет дена – ще се преизчисли съответният наем, който се дължи за тези няколко дни, през които поетапно стартираме дейностите, и ще бъдат приспаднати.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
    Госпожа Боряна Георгиева – въпрос?
    БОРЯНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми колеги! Моят въпрос е във връзка с фитнес-центровете и фитнес-залите и по-скоро защо не се допускат деца и лица до 18-годишна възраст?
    Допълнителен въпрос: протеиновите барове примерно във фитнес-центровете не могат да работят – не функционират, и следователно, хората които спортуват, не могат да си закупят дори една вода?
    МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Деца не се допускат, защото е забранено от Националния оперативен щаб. Всички организирани дейности с ученици са забранени и затова не се допускат.
    От днес вече има нова заповед, за която преди малко споделих, че от 27-ми организираните занимания с ученици и с лица под 18 години ще бъдат разрешени. Това пак се прави от гледна точка за сигурност и това са част от противоепидемичните мерки, които правителството наложи.
    По същата причина се касае и за баровете, за заведенията във фитнесите. Когато се разреши в цялата държава да се ползват заведения, да работят заведенията на закрито, тогава ще се разреши да работят и заведенията, които са свързани към залите.
    Нещата са толкова ясни и логични, че въобще не намирам нали основание за този въпрос. Ясно е, казано е, те не са по-различни. Когато се отворят да работят заведенията на закрито, ще се отворят и тези обекти също – всички търговски площи към спортните обекти.
    Това не се прави със заповед на министъра на спорта, това се прави със заповед на министъра на здравеопазването и касае всички типове търговски обекти в страната и не може да се направи изключение за заведенията в спортните съоръжения и обекти.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Госпожо Георгиева.
    БОРЯНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря.
    Вие казвате, че нещата са логични, може би за Вас, но за голяма част от хората Ви уверявам, че не са логични. Иначе, ако бяха, нямаше да се задават тези въпроси. Защото за последните три – четири дни искам да Ви кажа, че на служебната си поща, на телефона, който също е оставен официално, имам десетки обаждания и писма точно с тези въпроси. Защото заведенията примерно на открито могат да работят и деца на 16, на 17 години могат да седнат и да се съберат, без значение дали са трима или четирима на една маса, във фитнес-залата не могат да влязат да спортуват. Кое всъщност е по-важното и по здравословното?
    Другият момент е с покупката примерно на вода във фитнес залата. Казвате, когато се пуснат на закрито заведенията, тогава ще бъдат и във фитнес залите. Не мисля, че има логика между двете, но щом казвате ще се съобразя изцяло.
    МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Тези въпроси към министъра на здравеопазването.
    БОРЯНА ГЕОРГИЕВА: Да, благодаря Ви.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Колеги от ГЕРБ, втори въпрос.
    Заповядайте, господин Динев.
    ГЕОРГИ ДИНЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Министър, уважаеми колеги! Господин Министър, с Ваша заповед в края на миналата година, мисля, че беше края на месец октомври, издадохте заповед, с която разпоредихте една проверка в Българския футболен съюз, свързана с изразходването на средства по две програми и по един договор с Министерството на младежта и спорта, обхващащи периода от началото на 2018 г. до края на 2019 г. За всеки един от нас, който следи отблизо случващото се с българския футбол ни е ясно, че последните две години, особено 2019 г., бяха белязани с доста нередности в този любим за всички нас спорт.
    В тази връзка е и моят въпрос към Вас: какви са резултатите от проверката в Българския футболен съюз?
    Оттук нататък, какви действия ще предприеме Министерството на младежта и спорта? Благодаря.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Благодаря Ви за въпроса.
    Искам да кажа, че направихме изключително обстойна проверка. Отне малко повече време, отколкото беше планирано – не само заради пандемията, но и заради това, че трябваше да проверим над близо 600 клуба. Трябваше да ги посетим, да проведем интервюта с тях, за да разберем дали изнесените чрез медиите факти отговарят на истината.
    На 28 октомври миналата година назначих проверка на БФС като са проверени общо 11 договора на стойност – 5,642 млн. лв. за периода 2015 – 2018 г. Резултатите от проверката са, че Българският футболен съюз трябва да върне 144 хил. 510,99 лв. на държавата за нецелесъобразно изразходване на средствата по две програми и един договор с Министерството на младежта и спорта.
    Футболната централа е запозната, разбира се, с окончателните резултати. Дала е обяснение по случая. Най-голямата част от сумата е заради договор, по който са осигурени 818 хил. лв. за подпомагане на европейското първенство за юноши през 2015 г. От нея 305 хил. лв. са отишли в ПФСК „Черноморец“ – Бургас, като според изискванията на УЕФА базата е трябвало да бъде на разположение 24 часа в денонощието.
    Работната група на Министерството е сравнила други три оферти като е определено, че постигната цена на ежедневния наем е пазарна. Оказва се обаче, че наемът е бил целесъобразен единствено за периода от 28 април до 22 май, като тогава изплатената сума е трябвало да бъде 162 хил. 234 лв. Разликата от 142 хил. 766 лв., които са надплатени на Клуба, трябва да бъде върнати на държавата. Става въпрос за около три седмици, в които съоръженията не са ползвани от никого – осем дни след приключване на състезанието и две седмици преди началото на първата тренировка, която е на Българския национален отбор.
    За отпуснатите от БФС средства по Програмата беше извършена проверка на 591 футболни клуба за получена екипировка. Първоначално 573 от тях потвърдиха, че са получили футболни екипи, топки и сакове за топки. Представители на 13 клуба не бяха открити от експерти на Министерството или беше отказана среща с тях, а пет клуба заявиха, че не са получили полагащата се екипировка. След поисканото обяснение от страна на БФС беше предоставена допълнително документация, с която се препотвърди получаването на екипировка от 17 футболни клуба.
    Министерството на младежта и спорта не признава разход от 1744,99 лв. предвид подадената декларация от футболен клуб „Младост 2015“ – София, че не е получена екипировка, въпреки участието на отбора в три турнира, проведени в столицата.
    След проведените консултации с български и международни фирми за спорна екипировка също е установено, че постигнатите цени от страна на БФС са напълно в рамките на пазарните, като при нас не е получена оферта с по-ниска стойност от тази, на която закупени екипите.
    По третата Програма за развитие на детско-юношеския футбол, която обхващаше елитните групи до 19, 17 и 15 години, са получени 3 млн. 330 хил. лв. за лагери и изследвания на играчите като по нея не са открити нарушения.
    Друго нещо, което установи проверката, е, че БФС не е длъжен да прилага Закона за обществените поръчки по случаите, които са свързани с проверка. Предоставени са ни и критериите, на които е трябвало да отговорят базите за подготовката на състезателите.
    Връчили сме тази констатация и поканата за плащане на дължимата сума към Българския футболен съюз. До момента все още не сме получили официален отговор от тях, като оттук нататък има два пътя за развитие. Единият път е, ако те признаят нашите констатации и възстановят сумата. От публикации в пресата виждам, че те не са съгласни с нашите констатации. Съвсем скоро тогава, ако те не ни отговорят положително, ще решим спора по съдебен път. Нашите експерти по един начин правят оценка на договора за наем за стадион „Черноморец“, техните по друг. Ние смятаме, че е редно този спор да бъде решен по съдебен път, за да се изчистят всякакви съмнения за допуснати грешки и злоупотреби.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Господин Динев, заповядайте.
    ГЕОРГИ ДИНЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Благодаря господин Министър, много се надявам тези, бих ги нарекъл противоречия или някакви неща, които не са изчистени между Министерството на младежта и спорта, в качеството си на държава и Българския футболен съюз, да се изчистят възможно по най-бързия начин, за да може наистина да се изчисти името на футболния съюз и на футбола като цяло.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Господин Ченчев, втори въпрос.
    ИВАН ЧЕНЧЕВ: Господин Председател, благодаря.
    Използвам футболната терминология, за което се извинявам, но господин Динев ми даде хубав пас. Тъй като наистина, както каза и той, футболът е нещо, което вълнува много хора в тази страна, няма как да не попитам по-скоро за коментара Ви в качеството Ви на министър: какво, първо, се случва и ще се случи ли нещо със средствата по отношение на стадионите и съоръженията в Пловдив? Какво се случва, докъде стигна въпроса за стадиона на ЦСКА и, разбира се, тревожната ситуация в другия голям клуб в България – „Левски“? Вашият коментар, защото са интересни за медиите?
    МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: За стадионите в Пловдив не мога да Ви отговоря точно на въпроса дали са преведени средствата, защото това са взаимоотношения между Министерския съвет и общините. Средствата не минават през нашето министерство, така че нямам конкретна информация за това дали реално е извършено превеждане на средствата.
    За стадиона на ЦСКА. Работата от страната на държавата е свършена, като след известно забавяне, поради независещи от нас обстоятелства, през месец април излезе оценката на стадион „Българска армия“ и спортен комплекс „Панчарево“, което е извършено от Агенцията по вписванията. От там дойде и забавата. Оценката е на стойност 32 млн. 274 хил. 900 лв. Това е оценката на имотите, с които държавата ще влезе в „Българска армия – Спортни имоти“, в съдружие с ЦСКА. Оценителите са били трима – Валентин Досев, Виктор Генев и Искра Върбанова, като в момента оттук нататък вече чакаме действията на Клуба, защото това, което е трябвало да извършим, сме го извършили. Предстои вече Клубът да заяви своите намерения, да се подпише Учредителен договор на дружеството и да започне внасянето на апортната вноска.
    Поради извънредното положение, в което бяхме до момента, си мисля, че това е довело до забавяне на реакция от тяхна страна. Очакваме всеки момент вече да има движение по този казус, но оценката в момента е становището ми, че ние сме си свършили работата. Агенцията по вписванията, която беше междинното звено между двете фази на проекта, е дала оценка от трима независими оценители. Оттук натам вече остават действията на Клуба.
    За това, което се случва в „Левски“ няма как дам по-различен коментар, който давах пред колегите от медиите. Несериозно е това, което се случва и се надявам този казус да приключи колкото се може по-бързо. Но това е казус, който касае решение от страна на собствениците на Клуба и на Общото събрание на акционерите на Клуба, така че няма как държавата да интервенира по време на този процес.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Господин Ченчев, заповядайте.
    ИВАН ЧЕНЧЕВ: Господин Председател, господин Министър, уважаеми колеги! Аз зададох този въпрос и по-скоро препратих въпроса като коментар, като Ваш отговор, защото ми се искаше като институция Спортното министерство да внесе яснота, или личния Ви коментар по отношение на това, което се случва в момента, защото футболната общественост е неразривна част от българското общество и всъщност знаете, че е много чувствителна по тези важни теми. Затова се надявам тези въпроси да бъдат изчистени в срок. Всъщност това ме интересуваше – Вашите очаквания за някакъв времеви срок, в който да се случи и въобще тези проблеми да бъдат решени на тези основни клубове, а и не само. Благодаря Ви.
    МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Моята надежда е този казус да приключи колкото се може по-бързо, защото се касае за съдбата на един от двата най-големи футболни клуба в България, което вълнува изключително много български граждани. Но този процес, времевите интервали и сроковете не зависят по никакъв начин от наши действия.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Господин Йорданов, отнеха Ви въпроса, господин Ченчев Ви изпревари. (Реплики извън микрофоните.)
    Впоследствие ще Ви обясня въпроса. Аз съм напълно наясно със ситуацията с „Ботев“ и с „Локомотив“. Сега не е редно, министърът ни е на гости, той отговаря на въпросите. Може в точка „Разни“ да Ви го обясня, пък другия вариант е в моя кабинет.
    Колегите от ДПС.
    Господин Али, заповядайте.
    СЕВИМ АЛИ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми господин Министър, уважаеми колеги! Господин Министър, вторият ми въпрос също е свързан с изграждането на спортна зала. Ако е възможно сега да ми отговорите, ако – не, след като проверите. Става въпрос за средствата, които бяха заделени миналата година при приемането на Републиканския бюджет.
    Става въпрос за изграждането на зала в град Кърджали: на какъв етап е изграждането на залата, има ли сключен договор с изпълнител и какъв е крайният срок за изграждането на тази зала?
    МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Краен срок не мога да Ви кажа. Забавихме се заради това, че много бавно стана прехвърлянето на собствеността на терена. Трябваше да се преизчисляват наново – на целия проект да се правят наново конструктивните чертежи, заради това, знаете, че терена се смени. Но така или иначе, вече там сме на финалната права и предполагам, че съвсем скоро ще може от Национална спортна база да ни поканят на първа копка на залата.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря.
    Госпожо Георгиева, за втори въпрос?
    Заповядайте.
    БОРЯНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми колеги, уважаеми господин Министър! Моят въпрос е свързан със залите за танци, които към този момент все още не работят, защото не са регистрирани като фитнес зали или фитнес центрове. Считано от днес, както казахте, в заповедта на министъра на здравеопазването се разрешават колективните спортни занимания на закрито от 22 май и от 26 май следователно, без състезателен характер и без публика. Това включва ли и залите за танци?
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР КРАСЕН КРАЛЕВ: Да, включва всички спортни дейности на закрито.
    БОРЯНА ГЕОРГИЕВА: Да, благодаря.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря, господин Министър.
    С това приключихме въпросите към господин министъра и преминаваме към другите точки.
    Благодаря Ви, господин Министър.

    Точка втора:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДАНЪК ДОБАВЕНА СТОЙНОСТ, № 054-01-42, ВНЕСЕН ОТ НАРОДНИТЕ ПРЕДСТАВИТЕЛИ БОРЯНА ГЕОРГИЕВА И ПОЛИНА ЦАНКОВА-ХРИСТОВА НА 15.05.2020 Г. – ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.

    Госпожо Георгиева, имате думата да представите Законопроекта.
    БОРЯНА ГЕОРГИЕВА:
    Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми колеги, всъщност ще Ви изчета накратко мотивите за внесените промени, които сме предложили:
    „§ 1. В чл. 66 се създава нова ал. 3 и ал. 4 със следното съдържание:
    „(3) Данъчната ставка за доставка на книги, учебници и учебни помагала в хартиено издание е в размер на 9 на сто.
    (4) Данъчната ставка за ползване на услугите във фитнес центрове и спортни зали, свързани с физически упражнения и спорт е в размер на 9 на сто.“
    Мотивите към тези предложения са, че с настоящето предложение се създава намалена данъчна ставка от 9 на сто за всички издания на хартиен носител на книги, учебници и учебни помагала. Във всички държави членки, с изключение на България и Дания данъчната ставка за книги, в това число учебници и учебни помагала е намалена поне наполовина.
    Нас повече ни касае за фитнес центровете и за спортните обекти.
    С настоящият законопроект се предлага и намаляване на данъчната ставка за използване на фитнес центовете и спортните зали, като по този начин услугите, предлагани от фитнесите и спортните зали, предлагащи групови спортни дейности ще бъдат по-достъпни за гражданите. Ще се стимулира спортната активност, която е пряко свързана с укрепване здравето на хората.
    По този начин косвено ще бъдат намалени разходите за здравеопазване, като се насърчи населението да спортува активно и се повиши потребяването на този тип услуги. Искам да кажа, че в някои европейски държави ДДС-то е диференцирано – в Кипър е 5%, в Полша – 8%, Люксембург – 3%, Малта – 7%, Румъния – 9%. В България децата са на пето място в света по наднормено тегло. Нека да отбележим, че фитнес центровете и спортните зали вследствие на коронавируса са от най-засегнатите сектори. Така, че определено смятаме, че това е добра мярка.

    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ:
    Тук, доколкото разбирам, от Министерството ще отговори господин Асен Марков.
    Господин Марков, нека да чуем Вашето становище, а след това вече ще имат думата и народните представители.
    Заповядайте, господин Марков.
    АСЕН МАРКОВ: Уважаеми господин Председател, дами и господа народни представители! Министерството на младежта и спорта не може да се съгласи с предлаганата промяна в чл. 66 от Закона за данъка върху добавена стойност, отнасяща се до създаването на ал. 4, с текст: „Данъчната ставка за ползване на услуги във фитнес центрове и спортни зали, свързани с физически упражнения и спорта, е в размер на 9 на сто.“
    Предлаганият текст е дискриминационен по отношение на голяма част от спортните услуги в страната. Приемането му би облагодетелствало само голяма част от ползвателите и съответно предлагащи спортни услуги. Голяма част от груповите спортни дейности, включително и тези за деца и подрастващи се извършват на открито, а не в зали и фитнес центрове.
    Приветстваме желанието на вносителите да стимулират спортната активност в страната, но тя обхваща много по-голям и разнообразен обем от дейности, каквито са спортните услуги по смисъла на Закона за физическото възпитание и спорта.
    Смятаме, че ако народните представители вземат решение за намаляване на ставката по Данъка за Закона за добавена стойност, това трябва да се отнася за всички спортни услуги по смисъла на Закона.
    Смятаме, че тази част от предлагания Законопроект не е достатъчно икономически обоснована. Според разпоредбите на Закона за физическото възпитание и спорта, Министерството на младежта и спорта има функции само по отношение на контрола на качеството на предлаганите спортни услуги и няма компетенции относно влиянието му върху държавния бюджет на предлаганото изменение на Закона. По този аспект трябва да се отчете и становището на Министерството на финансите. Благодаря Ви.

    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ:
    Благодаря.
    Колеги, имате думата по Законопроекта на „ВОЛЯ“.
    Господин Ченчев, заповядайте.
    ИВАН ЧЕНЧЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми колеги, уважаеми господин Главен секретар, уважаеми гости! Ще ми позволите да не се включвам като изказване и в следващото предложение, тъй като сега ще кажа нещо, което касае и него. Българската социалистическа партия и парламентарната група на „БСП за България“ последователно години наред, особено в последните години, има Законопроект, който касае ДДС за храни, за книги. Ние пак сме го входирали в Народното събрание, така че и по този, и по следващия законопроект, който ще се представи тук и ще се обсъди, нашата парламентарна група и представителите в тази комисия, ще се въздържим. Имаме, разбира се, между първо и второ четене съответните предложения.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ:
    Благодаря.
    Други колеги?
    В двете предложения има разум, особено за книгите. Знаете, че моята борба по този въпрос е в продължение на повече от десет години. Говоря специално за ДДС върху книгите. Още като кмет започнах тази борба.
    Въпросът обаче е друг. Тъй като има водеща комисия, която е Комисията по бюджет и финанси – ние не сме водещата комисия, много ми се ще да чуя мнението на Комисията по бюджет и финанси. Затова ние с господин Йорданов ще се въздържим специално на Законопроекта на „ВОЛЯ“. Това не значи, че в парламентарната зала няма да го обсъждаме сериозно.
    Господин Проданов, заповядайте.
    ХРИСТО ПРОДАНОВ: Благодаря, уважаеми господин Председател.
    Уважаеми колеги, като цяло, особено и в тази криза, която засегна много сектори. Би било добре на много сектори и браншове да се смъкне ДДС, но ние като член на Европейския съюз трябва да спазваме някакви регламенти, а те са следните, че основната ставка не може да бъде по-ниска от 15% и освен това имаме възможност за три ставки, които да бъдат диференцирани, тоест различни от тази, която е основната ставка.
    В тази връзка, както каза и господин Ченчев, от Българската социалистическа партия, първо, смятаме, че е грешно това, да се смъква ДДС по браншове. Според нас ДДС трябва да бъде диференцирано по видове стоки, а не по браншове. Защото това поражда, първо, ред неясноти и, второ, ред неразбории относно после осчетоводяването на ДДС на дейността на фирмите.
    Така че, както казах, хубаво е да има диференцирана ставка за много неща, но в крайна сметка ние като политическа партия имаме някакви приоритети. И тъй като сме ограничени от това, че само три могат да бъдат диференцираните ставки, различни, както казах от основната, за нас приоритети са храните и лекарствата. Поради тази причина ще се въздържим, както каза господин Ченчев.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ:
    Благодаря Ви, господин Проданов.
    Други изказващи се? Няма.
    Аз предлагам да преминем към гласуване.
    Който е съгласен с Проекта на „ВОЛЯ“, на госпожа Георгиева и на Полина Цанкова-Христова, моля да гласува:

    За – 1, против – няма, въздържали се – 17.

    Преминаваме към точка трета:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДАНЪК ДОБАВЕНА СТОЙНОСТ, № 054-01-40, ВНЕСЕН ОТ НАРОДНИТЕ ПРЕДСТАВИТЕЛИ МУСТАФА КАРАДАЙЪ, ДЕЛЯН ПЕЕВСКИ И ЙОРДАН ЦОНЕВ НА 13.05.2020 Г. – ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
    Тя също е доста интересна. Това е предложението на господин Мустафа Карадайъ, Делян Пеевски и Йордан Цонев от 13 май 2020 г.
    Моля, господин Севим Али да представи Законопроекта.
    СЕВИМ АЛИ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми колеги, на основание чл. 87, ал. 1 от Конституцията на Република България и Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, внасяме Законопроект за изменение и допълнение на Закона за данък добавена стойност с мотиви и предварителна оценка на въздействието към него, като § 1, чл. 66, ал. 2 от Закона за ДДС се изменя така:
    „(2) Ставката на данъка е 9 на сто за:
    1. настаняване, предоставяно в хотели и подобни заведения, включително предоставянето на ваканционно настаняване и отдаване под наем на места за площадки за къмпинг или каравани;
    2. детски храни, предназначени за деца до 3 години и детски фармацевтични продукти, включително памперси.“
    Мотиви към Проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност.
    Уважаеми колеги! Извънредните мерки, свързани със заразата от коронавирус имат тежки икономически последствия за цялото общество. При увеличаваща се безработица и нарастване броя на българските домакинства, изпитващи все по-сериозни финансови трудности, настоящият законопроект има за цел да подпомогне семействата с малки деца.
    Считаме, че с намаляване ставката на ДДС ще се стигне до съществено понижение на цените на стоките, предназначени за деца до 3 години и те ще станат по-достъпни за всички семейства. Длъжни сме пред обществото да осигурим на децата – нашето бъдеще пълноценни условия за отглеждане и развитие независимо от ситуацията, в която се намираме. Смятаме, че тази мярка е мощен инструмент за подкрепа на раждаемостта и демографската политика в страната. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ:
    Благодаря Ви, господин Али.
    Колеги, имате думата по Законопроекта на колегите от ДПС.
    Заповядайте, господин Ченчев.
    ИВАН ЧЕНЧЕВ:
    Благодаря, господин Председател.
    Съвсем кратък ще бъда, с риск да не натежа много на уважаемата Комисия, но в това, което чухме, има добра цел, ясна цел. Много от нещата, пак казвам, ние ги застъпихме в последните години като наши предложения в съответни законопроекти, но има и неща, които ги виждаме по различен начин, особено в първата част на това, което предлагат колегите.
    Така че ние ще се съобразим с предложението, което сме направили като парламентарна група и ще се въздържим. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря, господин Ченчев.
    Други изказвания? Предложенията са интересни.
    В парламентарната зала, предполагам, ще има доста дискусии и по двете, така че аз предлагам да преминем към гласуване.
    Който е „за“ предложението на колегите от ДПС, моля да гласува:
    За – 3, против – няма, въздържали се – 15.
    С това точките приключиха и влизаме в –Точка:
    РАЗНИ.
    Колеги, ако има някой нещо в точка „Разни“, нека да го добави.
    Колеги няма да губя времето на Комисията и на всеки от Вас.
    Тук се зададе един въпрос – който желае, може да дойде в кабинета ми да му обясня ситуацията със състоянието на „Ботев“ и „Локомотив“ и двата стадиона.
    Благодаря на всички за участието в работата на Комисията.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 15,30 ч.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Славчо АТАНАСОВ




    Стенограф:
    Красимира Коева
    Форма за търсене
    Ключова дума