Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по здравеопазването
Комисия по здравеопазването
06/03/2019 първо гласуване

    Д О К Л А Д
    за първо гласуване

    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 954-01-5, внесен от Валери Симеонов и група народни представители на 1 февруари 2019 г.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО


    Д О К Л А Д
    за първо гласуване

    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 954-01-5, внесен от Валери Симеонов и група народни представители на 1 февруари 2019 г.

    На свое редовно заседание, проведено на 28 февруари 2019 г., Комисията по здравеопазването разгледа и обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 954-01-5, внесен от Валери Симеонов и група народни представители на 1 февруари 2019 г.

    На заседанието присъстваха заместник-министърът на здравеопазването, д-р Бойко Пенков, заместник-министърът на образованието и науката, г-жа Деница Сачева, представители на съсловните организации в сферата на здравеопазването, пациентските организации, на хотелиерската и ресторантьорската индустрия и изтъкнати медицински специалисти в областта на белодробните болести.

    Законопроектът и мотивите към него бяха представени от един от вносителите, г-н Георги Колев, който информира народните представители, че с предлаганите промени се цели опазване здравето на населението и по-конкретно здравето на децата и подрастващите, чрез въвеждането на административни и други мерки по отношение ограничаване употребата на изделия за водна лула, несъдържащи тютюн.

    Потребителят на водна лула (наргиле) вдишва токсични вещества, които се срещат и в стандартните цигари, но при наргилето въглените, чрез които се разпалва сместа, засилват вредите за здравето. Горенето при наргилето е съпроводено с отделяне на въглероден диоксид, въглероден оксид (при непълно изгаряне), азотен диоксид, серен диоксид и твърди частици, а вдишването на въглероден оксид може дори да доведе до припадъци при някои пушачи, поради острата интоксикация, породена от намаляване на преноса на кислород от кръвта в клетките. Вредите върху здравето при пушене на наргиле са свързани с увреждане на дихателната система, сърдечносъдовата система, зъбната кухина и зъбите.

    Господин Колев поясни че, се предлагат и съответните промени в Закона за закрила на детето, с които се въвежда забрана за предлагането и продажбата на изделията за водна лула, несъдържащи тютюн, на деца.

    Със законопроекта се запълва съществуващата нормативна празнота по отношение дейността на здравните медиатори, които активно участват и подпомагат провеждането на политиките в областта на здравната профилактика сред уязвими групи от населението в общините. Регламентирането на дейността им ще допринесе за устойчивото развитие на професията на здравния медиатор, чрез определяне на професионалните им компетенции, знания и умения и на механизми за проследяване и оценка на ефективността от подкрепата, която оказват.

    Представителите на Министерството на здравеопазването и на Министерството на образованието и науката определиха предлаганите нормативни промени като необходими и навременни, тъй като широкото разпространение на изделията за водна лула, несъдържащи тютюн, е сериозен рисков фактор за живота и здравето на подрастващото поколение.

    Председателят на Българското дружество по белодробни болести, доц. д-р Владимир Ходжев, изрази подкрепа за разглеждания законопроект, като подчерта, че следва да се обмисли възможността за въвеждането на ограничителни мерки и по отношение на устройствата за нагряване на тютюн.

    Представителят на Национална пациентска организация, г-н Андрей Дамянов, информира народните представители, че предлаганите законодателни промени по отношение статута на здравните медиатори следва да бъдат прецизирани при второ гласуване на законопроекта. Обърнато бе внимание на факта, че предлаганите допълнения в чл. 29 от Закона за здравето, предвиждат провеждането на политики в областта на здравната профилактика сред уязвими групи от населението в общините да се подпомага само от здравни медиатори. Беше отбелязано, че досегашната практика, опит и компетентност на съществуващите здравни медиатори е насочена изключително към ромската общност. Господин Дамянов посочи че, към момента, превантивни дейности по различни национални програми се осъществяват от неправителствени организации, включително с международно финансиране от Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария, като групите, дефинирани като уязвими към тези заболявания, са много различни и включват групи от населението извън ромската общност. Беше изразено притеснение, че така предложените промени биха могли да възпрепятстват продължаването на дейността на тези пациентски и неправителствени организации. Въз основа на гореизложеното, беше направено предложение като изпълнители на политиката за здравна профилактика на общинско ниво да бъдат включени и неправителствени организации с дългогодишен опит и развит капацитет, с цел гарантиране успешното провеждане на държавната здравна политика сред всички уязвими групи в България.

    Националното сдружение на общините в Република България изразява подкрепа за регламентирането на статута на здравните медиатори с наредба на министъра на здравеопазването, тъй като тяхната дейност е утвърдена, търсена и изключително значима за общините. Същевременно, сдружението счита че, следва да се преосмисли предлаганото включване на общинските органи и институции в планирането и разработването на политики за опазване здравето на гражданите на национално ниво.

    В писменото становище на Българския лекарски съюз се посочва, че разширяването на обхвата на забраната за пушене в закритите обществени места на изделия за водна лула, несъдържащи тютюн, следва да бъде подкрепено, тъй като по този начин ще се гарантира здравето на българските деца. Във връзка с регламентирането дейността на здравните медиатори, съсловната организация счита че, наред с подпомагане дейността на общините по провеждане на политики в областта на здравната профилактика сред уязвими групи от населението, здравните медиатори следва да подпомагат и дейността на лекарите при осъществяването на определени медицински дейности.

    Подкрепа за предлагания законопроект се изразява и в писмените становища на Министерството на икономиката, Националната здравноосигурителна каса, Българския фармацевтичен съюз, Конфедерация на независимите синдикати в България, Сдружение „България без дим“ и на Национална мрежа за децата.

    В хода на дискусията, членовете на Комисията по здравеопазването изразиха единодушна подкрепа за предлаганите изменения и допълнения, като посочиха че, за да бъдат постигнати целите, заложени в мотивите на законопроекта, при второ гласуване на законопроекта следва да се прецизират текстовете на някои от предложените разпоредби.

    Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати „За” - 11, „Против” - 0, „Въздържал се” - 0, Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 954-01-5, внесен от Валери Симеонов и група народни представители на 1 февруари 2019 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:

    Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума