Комисия по здравеопазването
15/04/2019
Доклад за дейността на омбудсмана на Република България през 2018 г., № 939-02-3, внесен от Омбудсмана на Република България на 29 март 2019 г.
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
ДОКЛАД
вх.№ 953-10-7/12.04.2019 г.
Относно: Доклад за дейността на омбудсмана на Република България през 2018 г., № 939-02-3, внесен от Омбудсмана на Република България на 29 март 2019 г.
На свое редовно заседание, проведено на 11 април 2019 г., Комисията по здравеопазването разгледа и обсъди доклад за дейността на омбудсмана на Република България през 2018 г., № 939-02-3, внесен от омбудсмана на Република България на 29 март 2019 г.
На заседанието присъстваха: заместник-министърът на здравеопазването, д-р Бойко Пенков, г-жа Мая Манолова, омбудсман на Република България, г-жа Диана Ковачева, заместник-омбудсман, представители на съсловните организации в сферата на здравеопазването, на пациентските организации и други.
Годишният доклад за дейността на омбудсмана през 2018 г. беше представен от г-жа Мая Манолова. Съгласно данните от доклада, постъпилите през 2018 г. жалби и сигнали от граждани и организации са 12 890, като броят на приключените е 12 258 . Най-голям е делът на жалбите и сигналите (23,34%), свързани с права на потребители на обществени услуги, след тях се нареждат жалбите по повод на социалните права (15,43%). По отношение на правата на гражданите в сферата на здравеопазването, през 2018 г. данните от доклада сочат, че са постъпили общо 607 жалби/сигнали, като е отчетено завишение спрямо предходната година с 23 %. Най-голям е броят на жалбите по повод на медицинската експертиза – 120 броя, качеството на медицинската помощ - 90 броя, нарушен достъп до медицинска помощ – 69 броя, достъп до лекарствени продукти и медицински изделия - 47 броя, здравноосигурителни права - 64 броя, други. Съгласно информацията от разглеждания документ, във връзка с жалбите са извършени проверки, като по повод на 388 жалби са отправени препоръки към отговорните за решаването на проблемите органи и институции, от които повече от половината са изпълнени. Няма данни за причините, поради които останалата половина от препоръките не са изпълнени или се очаква изпълнение в дългосрочен план – в съответствие с чл. 22, ал.2, т.3 от Закона за омбудсмана. Данните от доклада не сочат ясно дали препоръките, които са дадени обхващат всичките постъпили 607 жалби или засягат част от тях. Гражданите са консултирани и съветвани за възможностите и подхода за намиране на решение на поставените от тях проблеми, оказвано е посредничество за решаването им, в съответствие с правилника за организацията и дейността на омбудсмана. В доклада са описани проблемите от сферата на правата на гражданите в сектор здравеопазване и са посочени дадените препоръки към органите на изпълнителната власт и Националната здравноосигурителна каса, които препоръки, от една страна, се отнасят към разглежданите конкретни проблеми, а от друга страна, се съотнасят по същността си към концептуални предложения за промени в организацията и структурата на здравноосигурителната система, включително и на националната система за здравеопазване. Следва да бъде отбелязано, че институцията на омбудсмана, съгласно прокламираното в Конституцията (чл.91а), се застъпва за правата и свободите на гражданите, като правомощията и дейността му се уреждат със закон. В този ред на мисли, Законът за омбудсмана ясно е посочил правомощията на институцията, както и нормативно определеното съдържание на годишния доклад за дейността (чл.22, ал.2). Съгласно чл. 22, ал.2, т. 2 и 3 от закона, в доклада следва да се съдържа ясна и разбираема информация за случаите, когато намесата на омбудсмана е имала резултат и за случаите, когато намесата му е останала без резултат, и причините за това.
Важно е да бъде отбелязано успешното финализиране на посочената част от дадените препоръки от страна на институцията на омбудсмана и отговорното запознаване с проблема на всеки отделен гражданин, група от граждани или организации. При обсъждането на документа, неведнъж се очерта, че ролята на институцията е да сигнализира за всяко подадено до нея оплакване, като решаването на проблемите много често е в резултат на комуникация и обща дейност с органите на централната изпълнителна власт и съответните компетентни органи, и институции.
Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати: „За“ – 10, без „Против“ и Въздържал се“, Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание да приеме Доклад за дейността на омбудсмана на Република България през 2018 г., № 939-02-3, внесен от Омбудсмана на Република България на 29 март 2019 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:
Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА