Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по здравеопазването
Комисия по здравеопазването
16/09/2020 първо гласуване

    Д О К Л А Д
    за първо гласуване

    Относно: Законопроект за изменение на Закона за лечебните заведения, № 054-01-89, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 10 септември 2020 г.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО


    Д О К Л А Д
    за първо гласуване

    Относно: Законопроект за изменение на Закона за лечебните заведения, № 054-01-89, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 10 септември 2020 г.

    На свое извънредно заседание, проведено на 16 септември 2020 г., Комисията по здравеопазването разгледа и обсъди законопроект за изменение на Закона за лечебните заведения, № 054-01-89, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 10 септември 2020 г.
    На заседанието присъстваха заместник-министърът на здравеопазването г-жа Жени Начева и представители на съсловните организации в сферата на здравеопазването.

    Законопроектът и мотивите към него бяха представени от д-р Даниела Дариткова, която информира народните представители, че настоящата законодателна инициатива отговаря на необходимостта от привеждане на Закона за лечебните заведения (ЗЛЗ) в съответствие със Закона за публичните предприятия (ЗПП) по отношение на изискванията за избиране и назначаване на членове на органите за управление и контрол на държавните и общински лечебни заведения, както и на изискванията за предсрочното прекратяване на договора.
    Съгласно чл. 2, ал. 1, т. 1 от Закона за публичните предприятия, публични предприятия са търговските дружества с над 50 на сто държавно или общинско участие в капитала, или в които държавата/общината по друг начин упражнява доминиращо влияние. С оглед на това и лечебните заведения, собственост на държавата или общините, са публични предприятия и попадат в приложното поле на закона. Доктор Дариткова, уточни, че с предлаганите нормативни промени ще се избегнат съществуващите противоречия между двата закона и ще се създаде яснота по отношение на приложимите за лечебните заведения правни норми.

    Със законопроекта се предлагат промени и в Закона за публичните предприятия. Действащата разпоредба на чл. 20, ал. 3 от ЗПП забранява лица, работещи по трудов договор или по служебно правоотношение да бъдат управители и изпълнителни членове на съветите на директорите и на управителните съвети. За да заемат такава длъжност лицата трябва да прекратят досегашната си дейност по трудово или служебно правоотношение. Същевременно, съгласно чл. 15, ал. 2 от Закона за развитието на академичния състав в Република България академична длъжност („асистент“, “главен асистент“, „доцент“ и „професор“) се заема по трудово правоотношение. Разпоредбата на чл. 73 от Закона за лечебните заведения предвижда работещите в лечебните заведения, придобили качеството на университетска болница по реда на чл. 90, ал. 4 от ЗЛЗ, да могат да сключат допълнителен трудов договор за осъществяване на преподавателска дейност във висшето училище за определен срок. Въз основа на извършения анализ се установи, че липсата на кореспонденция между действащите разпоредби на Закона за публичните предприятия и Закона за лечебните заведения създава предпоставка управител/изпълнителен директор на държавно или общинско лечебно заведение да бъде лишен от възможността да упражнява преподавателска дейност.

    Доктор Дариткова отбеляза, че една голяма част от изпълнителните директори на университетските болници преподават в съответните медицински университети, поради което ако не бъдат приети предлаганите нормативни промени ще бъде ограничена възможността им да участват в обучението на студенти, докторанти и специализанти в областта на медицината и ще бъдат поставени в дискриминационни условия спрямо останалите лекари, работещи в болниците по трудово правоотношение.

    С предложеното допълнение в чл. 22, ал. 2 от Закона за публичните предприятия се цели да се създаде яснота относно приложимата правна норма по отношение на броя на членовете на съвета на директорите на държавните лечебни заведения за болнична помощ, които попадат в категорията „големи“ публични предприятия по смисъла на Закона за публичните предприятия. Съгласно действащите разпоредби на закона съветите на директорите и надзорните съвети на публичните предприятия, категоризирани като „големи“ се състоят най-малко от петима членове, а съгласно Закона за лечебните заведения съветът на директорите на държавните лечебни заведения за болнична помощ се състои от трима членове. Предлага се да се запази изискването съветите на директорите на държавните лечебни заведения за болнична помощ да се състои от трима членове, независимо дали лечебното заведение попада в категорията „големи“ публични предприятия. Целта е да се гарантира оперативна гъвкавост при вземането на управленски решения и да се създаде възможност за реализиране на икономии от средства за възнаграждения на управителните органи на лечебните заведения.

    Заместник-министърът на здравеопазването, г-жа Жени Начева, запозна членовете на комисията със становището на Министерството на здравеопазването, в което се изразява подкрепа за предлагания законопроекта, тъй като по този начин ще се постигне кореспонденция между разпоредбите на Закона за лечените заведения със Закона за публичните предприятия по отношение на държавните и общинските лечебни заведения и лечебните заведения с държавно и/или общинско участие в капитала, които са публични предприятия по смисъла на ЗПП.

    В писменото становище на Министерството на финансите се посочва, че като цяло предвидените със законопроекта нормативни промени са навременни и обосновани и следва да бъдат подкрепени. Същевременно, по отношение на предложеното допълнение в чл. 22, ал. 2 от Закона за публичните предприятия, се обръща внимание, че всички публични предприятия, попадащи в категорията „големи“ по смисъла на Закона за счетоводството, в т.ч. държавните лечебни заведения за болнична помощ-публични предприятия, следва да бъдат обект на еднакви изисквания и правила, предвидени в Закона за публичните предприятия, включително и по отношение броя на членовете на органите им за управление и контрол.

    Представителите на съсловните организации в сферата на здравеопазването изразиха единодушна подкрепа за обсъжданата законодателна инициатива, като председателят на Българския фармацевтичен съюз поясни, че в писменото становище на организацията са изложени и аргументирани конкретни предложения, които при възможност да бъдат взети предвид при второ гласуване на законопроекта.

    В хода на дискусията народните представители поставиха конкретни въпроси във връзка с текстовете на някои от предлаганите разпоредби.

    Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати „За” - 11, „Против” - 0, „Въздържал се” - 5, Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение на Закона за лечебните заведения, № 054-01-89, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 10 септември 2020 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:
    Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума