Комисия по здравеопазването
16/09/2020 първо гласуване
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съсловните организации на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, на зъботехниците и на помощник-фармацевтите, № 054-01-90, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 10 септември 2020 г.
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съсловните организации на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, на зъботехниците и на помощник-фармацевтите, № 054-01-90, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 10 септември 2020 г.
На свое извънредно заседание, проведено на 16 септември 2020 г., Комисията по здравеопазването разгледа и обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за съсловните организации на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, на зъботехниците и на помощник-фармацевтите, № 054-01-90, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 10 септември 2020 г.
На заседанието присъстваха заместник-министърът на здравеопазването г-жа Жени Начева, директорът на Националния център по заразни и паразитни болести проф. д-р Тодор Кантарджиев и представители на съсловните организации в сферата на здравеопазването.
Законопроектът и мотивите към него бяха представени от д-р Даниела Дариткова, която информира народните представители, че настоящата законодателна инициатива отговаря на необходимостта от унифициране срока на мандата на Националния съвет по качество на Българската асоциация на зъботехниците (БАЗ) и на Българската асоциация на помощник-фармацевтите (БАПФ) с мандата на другите органи на управление, избирани от конгреса на съответните съсловни организации. По този начин ще се избегне свикването на извънредни конгреси за избор само на този орган, което значително би затруднило дейността на двете асоциации от организационна и финансова гледна точка.
Поради неравномерното разпределение на практикуващите в страната зъботехници и ниската численост на някои регионални колегии, действащият квотен принцип от един делегат на 10 членове създава сериозни затруднения в дейността на регионалните колегии с ниска численост. Във връзка с това се предлага общото събрание на регионалната колегия на БАЗ да се формира на делегатски принцип при норма на представителство един делегат на трима членове.
Предлаганите промени в Приложение към чл. 23, ал. 1 целят привеждането в съответствие на седалищата и районите на регионалните колегии на съсловните организации на БАПЗГ, БАЗ и БАПФ с действащия Единен класификатор на административно-териториалните и териториалните единици, който се поддържа от Националния статистически институт, съгласувано с Министерство на регионалното развитие и благоустройството съгласно чл. 37, ал. 1 от Закона за административно-териториалното устройство на Република България.
С разпоредбата на § 4 от преходните и заключителните разпоредби се създава правна възможност при обявена извънредна епидемична обстановка по чл. 63 от Закона за здравето през 2020 г. или 2021 г., управителният съвет на съответната съсловна организация по Закона за съсловните организации на лекарите и на лекарите по дентална медицина, Закона за съсловната организация на магистър-фармацевтите и по Закона за съсловните организации на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, на зъботехниците и на помощник-фармацевтите да може да вземе решение редовното заседание на събора или на конгреса на съответната съсловна организация да се проведе не по-късно от три месеца от отмяната на извънредната епидемична обстановка. Предвижда се тази разпоредба да се прилага и в случаите, когато редовното заседание на събора или на конгреса е за избор на определените в съответния закон органи на съсловната организация.
Предлага се, когато в тримесечния срок не е свикан събор или конгрес за избор на определените в съответния закон органи на съсловната организация, съборът или конгресът на съсловната организация да се свиква от министъра на здравеопазването в едномесечен срок от изтичането на тримесечния срок.
С цел осигуряване дейността на съсловните организации се предвижда органите на национално равнище и на районната колегия/регионалната колегия да изпълняват функциите си до избора на нови органи на национално равнище и на районната колегия/регионалната колегия, но за не повече от четири месеца от отмяната на извънредната епидемична обстановка.
Доктор Дариткова уточни, че разглежданата законодателна инициатива е продиктувана от въведените противоепидемични мерки от министъра на здравеопазването за ограничаване разпространението на COVID-19 на територията на страната.
С допълнението на Закона за здравето се създава правна възможност за законосъобразно разходване на средствата от собствени приходи на Националния център по заразни и паразитни болести (НЦЗПБ). Епидемията от COVID-19 постави на изпитание националната здравна система на страната. Развитието на Националните референтни лаборатории в НЦЗПБ се затруднява все повече от проблеми, свързани с недостатъчното финансиране и недостига на квалифициран персонал, особено на лекари със специалност. Ниското заплащане и липсата на капиталови средства за ремонт и поддръжка на лабораториите води до нежелание на високо квалифицирани специалисти да се включат в колектива на НЦЗПБ.
Нормативните промени в Закона за съсловната организация на магистър-фармацевтите и Закона за съсловните организации на лекарите и на лекарите по дентална медицина целят привеждането в съответствие на седалищата и районите на районите и регионалните колегии на съсловните организации на БЛС, БЗС и БФС с действащия Единен класификатор на административно-териториалните и териториалните единици, който се поддържа от Националния статистически институт, съгласувано с Министерство на регионалното развитие и благоустройството съгласно чл. 37, ал. 1 от Закона за административно-териториалното устройство на Република България.
Заместник-министърът на здравеопазването, г-жа Жени Начева, изрази принципна подкрепа за предлагания законопроект, като подчерта, че предложеното допълнение в чл. 24 от Закона за здравето следва да бъде сериозно преосмислено, тъй като противоречи на разпоредбите на Закона за публичните финанси. Тя допълни, че в правомощията на министъра на здравеопазването, като първостепенен разпоредител с бюджет, е да определя размера на средствата за обезпечаване на дейностите на второстепенните разпоредители с бюджет, съобразно разходните тавани, определени с бюджета на Министерството на здравеопазването за съответната година. Ежегодно, спазвайки политиката за повишаване на доходите по бюджета на Министерство на здравеопазването, се предвиждат средства за повишаване възнагражденията на работещите в националните центрове. В заключение, г-жа Начева уточни, че приходите от държавни такси и услуги постъпват в държавния бюджет и независимо от изпълнението им (преизпълнение или неизпълнение) разходите се извършват до определения разходен таван на Министерството на здравеопазването.
В писменото становище на Министерството на финансите се посочва, че като цяло предлаганите нормативни промени са обосновани и следва да бъдат подкрепени. Същевременно, по отношение на предвидената с § 5 от преходните и заключителните разпоредби на законопроекта промяна в чл. 24 от Закона за здравето, се обръща внимание, че предлаганата уредба не кореспондира с правилото в чл. 17 от Закона за публичните финанси (ЗПФ) относно нецелевия характер на постъпленията и с разпоредбата на чл. 2 от същия закон, която не допуска създаването на уредба, предмет на ЗПФ, която да се отклонява от принципите и правилата, определени с него. Подчертава се, че целевият характер на бюджетните приходи води до ненужна фрагментация на публичните финанси, което води до неефективно управление на средствата и разходите. Отбелязва се, че дейностите на националните центрове в системата на здравеопазването и необходимите за тях средства се планират, разходват и отчитат в рамките на общите бюджетни параметри по бюджетите на съответните бюджетни организации в съответствие с регламентираните със ЗПФ основополагащи бюджетни принципи и правила. Това е необходимо, за да може съответните дейности и мерки да бъдат коректно идентифицирани, адекватно планирани и финансово обезпечени. Неспазването на тези принципи и правила би било отклонение от трайно провежданата политика за фискална консолидация на бюджета и засилване на фискалната дисциплина, ще създаде несигурност в изпълнението на съответните цели и ще генерира риск от дублиране на мерки и дейности, финансирани със средства от държавния бюджет, и/или изпълнение на дейности без постигане на максимална ефикасност.
В становището се посочва, че предлаганата промяна предвижда създаването на нова ал. 2 в чл. 24 от Закона за здравето, която възпроизвежда предишната редакция на ал. 2 на същата разпоредба, отменена с § 45, т. 2 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния служител (обн., ДВ бр. 38 от 2012 г.), което влиза в противоречие с проведената реформа в модела за формиране на възнагражденията на служителите в бюджетната сфера, в който е залегнал принципът на обвързване на заплащането със системата за оценяване на изпълнението. Целта на промените през 2012 г. бе да се преустанови изплащането на допълнително материално стимулиране, обвързано с изпълнението на приходите, като се запазят планираните за целта средства и се осигури възможност за по-добро управление на разходите за персонал, справедливо и прозрачно заплащане, ориентирано към постигнатите резултати на заетите лица при изпълнение на задълженията. Уточнява се, че разходите за допълнителни възнаграждения за постигнати резултати в бюджетните организации се предвиждат и отчитат по съответните бюджети, като част от показателите за разходи за персонал от Единната бюджетна класификация.
Представителите на съсловните организации в сферата на здравеопазването изразиха единодушна подкрепа за обсъжданата законодателна инициатива, като председателят на Българския фармацевтичен съюз поясни, че в писменото становище на организацията са изложени и аргументирани конкретни предложения, които при възможност да бъдат взети предвид при второ гласуване на законопроекта.
Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати „За” - 13, „Против” - 0, „Въздържал се” - 3, Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за съсловните организации на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, на зъботехниците и на помощник-фармацевтите, № 054-01-90, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 10 септември 2020 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:
Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА