Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по здравеопазването
Комисия по здравеопазването
22/02/2021 проект второ гласуване

    Проект!

    Д О К Л А Д
    за второ гласуване

    Относно: Законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 154-01-11, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова и група народни представители на 3 февруари 2021 г., приет на първо гласуване на 12 февруари 2021 г.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО

    Проект!


    Д О К Л А Д
    за второ гласуване

    Относно: Законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 154-01-11, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова и група народни представители на 3 февруари 2021 г., приет на първо гласуване на 12 февруари 2021 г.


    Проект!


    З А К О Н
    за допълнение на Закона за здравното осигуряване
    (обн., ДВ, бр. 70 от 1998 г.; изм., бр. 93 и 153 от 1998 г., бр. 62, 65, 67, 69, 110 и 113 от 1999 г., бр. 1 и 64 от 2000 г., бр. 41 от 2001 г., бр. 1, 54, 74, 107, 112, 119 и 120 от 2002 г., бр. 8, 50, 107 и 114 от 2003 г., бр. 28, 38, 49, 70, 85 и 111 от 2004 г., бр. 39, 45, 76, 99, 102, 103 и 105 от 2005 г., бр. 17, 18, 30, 33, 34, 59, 80, 95 и 105 от 2006 г., бр. 11 от 2007 г.; Решение № 3 на Конституционния съд от 2007 г. – бр. 26 от 2007 г.; изм., бр. 31, 46, 53, 59, 97, 100 и 113 от 2007 г., бр. 37, 71 и 110 от 2008 г., бр. 35, 41, 42, 93, 99 и 101 от 2009 г., бр. 19, 26, 43, 49, 58, 59, 62, 96, 97, 98 и 100 от 2010 г., бр. 9, 60, 99 и 100 от 2011 г., бр. 38, 60, 94, 101 и 102 от 2012 г., бр. 4, 15, 20, 23 и 106 от 2013 г., бр. 1, 18, 35, 53, 54 и 107 от 2014 г., бр. 12, 48, 54, 61, 72, 79, 98 и 102 от 2015 г.; Решение № 3 на Конституционния съд от 2016 г. – бр. 20 от 2016 г.; изм., бр. 98 от 2016 г., бр. 85, 101 и 103 от 2017 г., бр. 7, 17, 30, 40, 77, 92, 102 и 105 от 2018 г., бр. 24, 99 и 101 от 2019 г. и бр. 54, 67 и 103 от 2020 г.)
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип текста на вносителя за наименованието на закона.

    Предложение на н. п. Даниела Дариткова:
    Наименованието на закона да се измени така:
    „Закон за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване“
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип предложението.

    Предложение на н. п. Даниела Дариткова:
    Да се създаде нов § 1:
    „§ 1. В чл. 70 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 2
    „(2) При осъществяване на контрола по ал. 1 Сметната палата в доклада по чл. 6, ал. 5 от Закона за Сметната палата изразява становище и за начина на прилагане на механизмите, гарантиращи предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК по чл. 45, ал. 31 и 35 и на методиките за прилагането им.“
    2. Създават се ал. 3 и 4:
    „(3) Сметната палата изпраща за сведение доклада по ал. 2 на министъра на здравеопазването.
    (4) Въз основа на доклада на Сметната палата по ал. 2 министърът на здравеопазването може да отправи предложение до надзорния съвет на НЗОК за изменение и/или допълнение на механизмите гарантиращи предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК по чл. 45, ал. 31 и 35 и на методиките за прилагането им.“
    3. Досегашната ал. 2 става ал. 5.“
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип предложението.

    Действащ текст:
    Чл. 70. (1) (Предишен текст на чл. 70 - ДВ, бр. 107 от 2002 г.) Контролът по изпълнението на бюджета на НЗОК се осъществява от Сметната палата.
    (2) (Нова - ДВ, бр. 107 от 2002 г., изм., бр. 33 от 2006 г.) Цялостният финансов контрол на НЗОК се осъществява по реда на Закона за държавната финансова инспекция.

    Действащ текст Закон за Сметната палата:
    Обхват на одитната дейност
    Чл. 6. (1) Сметната палата одитира:
    1. държавния бюджет;
    2. бюджета на държавното обществено осигуряване;
    3. бюджета на Националната здравноосигурителна каса;
    4. бюджетите на общините;
    5. други бюджети, приемани от Народното събрание.
    (2) Сметната палата одитира и:
    1. бюджетите на разпоредителите с бюджет по бюджетите по ал. 1 и управлението на тяхното имущество;
    2. бюджетите на бюджетни организации по чл. 13, ал. 3 и 4 от Закона за публичните финанси;
    3. бюджетните средства, предоставяни на лица, осъществяващи стопанска дейност;
    4. сметките за средствата от Европейския съюз и по други международни програми и договори по чл. 8, ал. 2 и 4 от Закона за публичните финанси, включително управлението им от съответните органи и крайните ползватели на средствата;
    5. бюджетните разходи на Българската народна банка (БНБ) и тяхното управление;
    6. формирането на годишното превишение на приходите над разходите на БНБ, дължимо към държавния бюджет, и другите взаимоотношения на банката с държавния бюджет;
    7. възникването и управлението на държавния дълг, държавногарантирания дълг, общинския дълг и използването на дълговите инструменти;
    8. (изм. – ДВ, бр. 96 от 2017 г., в сила от 1.01.2018 г.) приватизирането на държавно и общинско имущество, както и предоставените публични средства и публични активи на лица извън публичния сектор, включително при изпълнение на концесионни договори;
    9. изпълнението на международни спогодби, договори, конвенции или други международни актове, когато това е предвидено в съответния международен акт или е възложено от оправомощен орган;
    10. други публични средства, активи и дейности, когато това й е възложено със закон.
    (3) Сметната палата извършва одити на:
    1. държавните предприятия по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон;
    2. търговските дружества с 50 и над 50 на сто държавно и/или общинско участие в капитала;
    3. юридическите лица, които имат задължения, гарантирани от държавата, или задължения, гарантирани с държавно и/или общинско имущество.
    (4) Сметната палата извършва одити на управлението и разпореждането с публични активи и пасиви независимо от основанието за това управление и разпореждане и правното положение на лицата, които го извършват.
    (5) Сметната палата изготвя доклади със становища за изпълнението на държавния бюджет, на бюджета на държавното обществено осигуряване, на бюджета на Националната здравноосигурителна каса и по бюджетните разходи на БНБ, които внася в Народното събрание.
    (6) Сметната палата може да одитира и сметките за чужди средства на бюджетните организации.

    § 1. Създава се чл. 70а:
    „Чл. 70а. (1) Контролът по прилагането на механизма, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК по чл. 45, ал. 31, се осъществява от министъра на здравеопазването чрез планови и внезапни проверки и по повод подадени жалби. Планови проверки се извършват не по-малко от веднъж годишно.
    (2) Контролът по ал. 1 се осъществява от комисия, назначена от министъра на здравеопазването, която включва двама представители на Министерството на здравеопазването, двама представители на Сметната палата, двама представители на Националната агенция за приходите и двама представители на Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти. Председател на комисията е един от представителите на Сметната палата.
    (3) При необходимост в комисията по ал. 2 може да бъдат привлечени външни експерти, които притежават научни познания и практически опит в областта на лекарствените продукти и/или на публичните финанси.
    (4) При осъществяване на контролните си функции и за установяване начина на прилагане на механизма за предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК и на методиката за прилагането му и съответствието им с действащото законодателство относно спазване правата на пациентите и на стопанските субекти в областта на лекарствените продукти комисията по ал. 2 има право да изисква, събира, проверява и получава достъп до:
    1. търговски, финансови или други документи, книжа и носители на информация;
    2. оригинални или заверени копия на документи, данни, сведения, книжа, справки и други носители на информация;
    3. заверени разпечатки на данни от технически носители;
    4. автоматизирани информационни системи, продукти или архиви, когато събирането, обработката и съхраняването на информацията се извършва по този начин.
    (5) Комисията по ал. 2 изисква от проверяваните лица предоставяне на документацията, данните и информацията по ал. 4 в определен от нея срок.
    (6) Националната здравноосигурителна каса е длъжна да окаже пълно съдействие на комисията по ал. 2 и да осигури пълен и пряк достъп до изисканите документация, данни и информация по ал. 4, независимо от формата на документацията, данните и/или информацията.
    (7) Членовете на комисията по ал. 2 и експертите по ал. 3 са длъжни да не разгласяват информация, данни, факти и обстоятелства, станали им известни при или по повод осъществяване на дейността им, освен когато това е предвидено със закон. Членовете на комисията и експертите подписват декларация по образец, утвърден от министъра на здравеопазването.
    (8) Комисията по ал. 2 изготвя доклад до министъра на здравеопазването в срок до 14 дни от приключването на проверката по ал. 1, който съдържа всички факти и обстоятелства, установени по време на проверката, както и препоръки и предложения във връзка с прилагането на механизма, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК по чл. 45, ал. 31 и на методиката за прилагането му. За целите на доклада се извършва и последваща оценка на въздействието на прилагането на механизма за предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК и на методиката за прилагането му, както и анализ на съответствието им с действащото законодателство относно спазване правата на пациентите и на стопанските субекти в областта на лекарствените продукти.
    (9) Докладът по ал. 8 се публикува на интернет страницата на Министерството на здравеопазването в срок до три дни от изготвянето му.
    (10) Въз основа на доклада по ал. 8 министърът на здравеопазването може да отправи предложение до надзорния съвет на НЗОК за изменение и/или допълнение на механизма, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК по чл. 45, ал. 31 и на методиката за прилагането му.“
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип текста на вносителя за § 1.

    Предложение на н. п. Даниела Дариткова:
    Параграф 1 да отпадне.
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип предложението.

    Преходни и заключителни разпоредби
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип текста на вносителя за наименованието на подразделението.

    § 2. (1) По изключение през 2021 г. при обявено извънредно положение поради епидемично разпространение на заразни болести по чл. 61, ал. 1 или 3 от Закона за здравето или при обявена извънредна епидемична обстановка поради епидемично разпространение на заразна болест по чл. 61, ал. 1 от Закона за здравето, механизмът по чл. 45, ал. 31 не се прилага за лекарствените продукти, получени от човешка плазма или от човешка кръв- имуноглобулини, включени в Позитивния лекарствен списък по чл. 262, ал. 6, т. 1 и 2 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, заплащани от НЗОК:
    1. напълно или частично за домашно лечение на територията на страната;
    2. в болничната медицинска помощ извън стойността на оказваните медицински услуги.
    (2) Разпоредбата на ал. 1 се прилага до отмяната на извънредното положение, съответно на извънредната епидемична обстановка.
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип текста на вносителя за § 2.

    Предложение на н. п. Даниела Дариткова:
    В § 2 да се направят следните изменения и допълнения:
    1. Да се създаде нова ал. 2:
    „(2) Разходите на НЗОК за лекарствените продукти по ал. 1 над определените целеви средства в Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2021 г., като се отчита и делът на резерва при решение на надзорния съвет на НЗОК по чл. 15, ал. 1, т. 7, не подлежат на възстановяване от притежателите на разрешения за употреба/техните упълномощени представители на лекарствените продукти, за които механизмът по чл. 45, ал. 31 се прилага.“
    2. Досегашната ал. 2 да стане ал. 3 и в нея думите „Разпоредбата на ал. 1 се прилага“ да се заменят с „Разпоредбите на ал. 1 и 2 се прилагат“.
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип предложението.

    § 3. В Закона за здравето (обн., ДВ, бр. 70 от 2004 г., изм. и доп., бр. 46, 76, 85, 88, 94 и 103 от 2005 г., бр. 18, 30, 34, 59, 71, 75, 80, 81, 95 и 102 от 2006 г., бр. 31, 41, 46, 53, 59, 82 и 95 от 2007 г., бр. 13, 102 и 110 от 2008 г., бр. 36, 41, 74, 82, 93, 99 и 101 от 2009 г., бр. 41, 42, 50, 59, 62, 98 и 100 от 2010 г., бр. 8, 9, 45 и 60 от 2011 г., бр. 38, 40, 54, 60, 82, 101 и 102 от 2012 г., бр. 15, 30, 66, 68, 99, 104 и 106 от 2013 г., бр. 1, 98 и 107 от 2014 г., бр. 9, 72, 80 и 102 от 2015 г., бр. 17, 27, 98 и 103 от 2016 г., бр. 58, 85 и 102 от 2017 г., бр. 18, 77, 91, 98 и 102 от 2018 г, бр. 24, 58, 99 и 101 от 2019 г., бр. 23, 28, 34, 44, 67, 103, 105 и 110 от 2020 г.) в чл. 28г, ал. 4 след думите „предвидено в“ се добавя „наредбата по ал. 6 или в друг“.
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип текста на вносителя за § 3.

    Действащ текст:
    Чл. 28г. (Нов – ДВ, бр. 102 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) (1) Създава се Национална здравноинформационна система, която се администрира и поддържа от Министерството на здравеопазването.
    (2) Създаването и поддържането на Националната здравноинформационна система се извършва въз основа на следните принципи:
    1. гарантиране на актуалност и точност на предоставените и съхраняваните данни;
    2. осигуряване на подходяща среда за обмен на данни;
    3. гарантиране на регламентиран достъп до данните в електронната информационна система при спазване изискванията на закона;
    4. осигуряване на оперативна съвместимост и информационна сигурност.
    (3) В Националната здравноинформационна система се събира, обработва и съхранява информация за здравното състояние на населението чрез създаване и поддържане на електронен здравен запис на всеки гражданин.
    (4) Информационната система по ал. 1 включва електронните здравни записи на гражданите и всички регистри, информационни бази от данни и системи, за които е предвидено в нормативен акт, че се водят от Министерството на здравеопазването и неговите второстепенни разпоредители с бюджет, от лечебни и здравни заведения, от Националната здравноосигурителна каса и от застрахователните дружества, лицензирани по т. 2 или по т. 1 и 2 от раздел ІІ, буква "А" на приложение № 1 към Кодекса за застраховането.
    (5) За нуждите на информационната система по ал. 1 се предоставят безвъзмездно данни от Регистъра на населението – Национална база данни "Население", поддържана от Министерството на регионалното развитие и благоустройството чрез Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване", относно гражданската регистрация на лицата по реда на Закона за гражданската регистрация.
    (6) За създаването и поддържането на електронните здравни записи на гражданите лечебните и здравните заведения подават информация в Министерството на здравеопазването, като видът на информацията, начинът на нейното предоставяне, както и условията и редът за предоставянето й се определят с наредба на министъра на здравеопазването.
    (7) С наредбата по ал. 6 се определят и условията и редът за водене на регистрите, информационните бази от данни и системи, включени в Националната здравноинформационна система.

    § 4. Министърът на здравеопазването назначава първата планова проверка по чл. 70а, ал. 1 в срок до два месеца от влизането в сила на този закон.
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип текста на вносителя за § 4.

    Предложение на н. п. Даниела Дариткова:
    Параграф 4 да отпадне.
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип предложението.

    § 5. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип текста на вносителя за § 5.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:
    Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума