Комисия по здравеопазването
24/02/2021 второ гласуване
Д О К Л А Д
за второ гласуване
Относно: Законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 154-01-11, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова и група народни представители на 3 февруари 2021 г., приет на първо гласуване на 12 февруари 2021 г.
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
Д О К Л А Д
за второ гласуване
Относно: Законопроект за допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 154-01-11, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова и група народни представители на 3 февруари 2021 г., приет на първо гласуване на 12 февруари 2021 г.
Проект!
З А К О Н
за допълнение на Закона за здравното осигуряване
(обн., ДВ, бр. 70 от 1998 г.; изм., бр. 93 и 153 от 1998 г., бр. 62, 65, 67, 69, 110 и 113 от 1999 г., бр. 1 и 64 от 2000 г., бр. 41 от 2001 г., бр. 1, 54, 74, 107, 112, 119 и 120 от 2002 г., бр. 8, 50, 107 и 114 от 2003 г., бр. 28, 38, 49, 70, 85 и 111 от 2004 г., бр. 39, 45, 76, 99, 102, 103 и 105 от 2005 г., бр. 17, 18, 30, 33, 34, 59, 80, 95 и 105 от 2006 г., бр. 11 от 2007 г.; Решение № 3 на Конституционния съд от 2007 г. – бр. 26 от 2007 г.; изм., бр. 31, 46, 53, 59, 97, 100 и 113 от 2007 г., бр. 37, 71 и 110 от 2008 г., бр. 35, 41, 42, 93, 99 и 101 от 2009 г., бр. 19, 26, 43, 49, 58, 59, 62, 96, 97, 98 и 100 от 2010 г., бр. 9, 60, 99 и 100 от 2011 г., бр. 38, 60, 94, 101 и 102 от 2012 г., бр. 4, 15, 20, 23 и 106 от 2013 г., бр. 1, 18, 35, 53, 54 и 107 от 2014 г., бр. 12, 48, 54, 61, 72, 79, 98 и 102 от 2015 г.; Решение № 3 на Конституционния съд от 2016 г. – бр. 20 от 2016 г.; изм., бр. 98 от 2016 г., бр. 85, 101 и 103 от 2017 г., бр. 7, 17, 30, 40, 77, 92, 102 и 105 от 2018 г., бр. 24, 99 и 101 от 2019 г. и бр. 54, 67 и 103 от 2020 г.)
Предложение на н. п. Даниела Дариткова:
Наименованието на закона да се измени така:
„Закон за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване“
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на наименованието на закона:
Закон за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване
Предложение на н. п. Даниела Дариткова:
Да се създаде нов § 1:
„§ 1. В чл. 70 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 2
„(2) При осъществяване на контрола по ал. 1 Сметната палата в доклада по чл. 6, ал. 5 от Закона за Сметната палата изразява становище и за начина на прилагане на механизмите, гарантиращи предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК по чл. 45, ал. 31 и 35, и на методиките за прилагането им.“
2. Създават се ал. 3 и 4:
„(3) Сметната палата изпраща за сведение доклада по ал. 2 на министъра на здравеопазването.
(4) Въз основа на доклада на Сметната палата по ал. 2 министърът на здравеопазването може да отправи предложение до надзорния съвет на НЗОК за изменение и/или допълнение на механизмите, гарантиращи предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК по чл. 45, ал. 31 и 35, и на методиките за прилагането им.“
3. Досегашната ал. 2 става ал. 5.“
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде нов § 1:
§ 1. В чл. 70 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 2
„(2) При осъществяване на контрола по ал. 1 Сметната палата в доклада по чл. 6, ал. 5 от Закона за Сметната палата изразява становище и за начина на прилагане на механизмите, гарантиращи предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК по чл. 45, ал. 31 и 35, и на методиките за прилагането им.“
2. Създават се ал. 3 и 4:
„(3) Сметната палата изпраща за сведение доклада по ал. 2 на министъра на здравеопазването.
(4) Въз основа на доклада на Сметната палата по ал. 2 министърът на здравеопазването може да отправи предложение до надзорния съвет на НЗОК за изменение и/или допълнение на механизмите, гарантиращи предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК по чл. 45, ал. 31 и 35, и на методиките за прилагането им.“
3. Досегашната ал. 2 става ал. 5.
§ 1. Създава се чл. 70а:
„Чл. 70а. (1) Контролът по прилагането на механизма, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК по чл. 45, ал. 31, се осъществява от министъра на здравеопазването чрез планови и внезапни проверки и по повод подадени жалби. Планови проверки се извършват не по-малко от веднъж годишно.
(2) Контролът по ал. 1 се осъществява от комисия, назначена от министъра на здравеопазването, която включва двама представители на Министерството на здравеопазването, двама представители на Сметната палата, двама представители на Националната агенция за приходите и двама представители на Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти. Председател на комисията е един от представителите на Сметната палата.
(3) При необходимост в комисията по ал. 2 може да бъдат привлечени външни експерти, които притежават научни познания и практически опит в областта на лекарствените продукти и/или на публичните финанси.
(4) При осъществяване на контролните си функции и за установяване начина на прилагане на механизма за предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК и на методиката за прилагането му и съответствието им с действащото законодателство относно спазване правата на пациентите и на стопанските субекти в областта на лекарствените продукти комисията по ал. 2 има право да изисква, събира, проверява и получава достъп до:
1. търговски, финансови или други документи, книжа и носители на информация;
2. оригинални или заверени копия на документи, данни, сведения, книжа, справки и други носители на информация;
3. заверени разпечатки на данни от технически носители;
4. автоматизирани информационни системи, продукти или архиви, когато събирането, обработката и съхраняването на информацията се извършва по този начин.
(5) Комисията по ал. 2 изисква от проверяваните лица предоставяне на документацията, данните и информацията по ал. 4 в определен от нея срок.
(6) Националната здравноосигурителна каса е длъжна да окаже пълно съдействие на комисията по ал. 2 и да осигури пълен и пряк достъп до изисканите документация, данни и информация по ал. 4, независимо от формата на документацията, данните и/или информацията.
(7) Членовете на комисията по ал. 2 и експертите по ал. 3 са длъжни да не разгласяват информация, данни, факти и обстоятелства, станали им известни при или по повод осъществяване на дейността им, освен когато това е предвидено със закон. Членовете на комисията и експертите подписват декларация по образец, утвърден от министъра на здравеопазването.
(8) Комисията по ал. 2 изготвя доклад до министъра на здравеопазването в срок до 14 дни от приключването на проверката по ал. 1, който съдържа всички факти и обстоятелства, установени по време на проверката, както и препоръки и предложения във връзка с прилагането на механизма, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК по чл. 45, ал. 31, и на методиката за прилагането му. За целите на доклада се извършва и последваща оценка на въздействието на прилагането на механизма за предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК и на методиката за прилагането му, както и анализ на съответствието им с действащото законодателство относно спазване правата на пациентите и на стопанските субекти в областта на лекарствените продукти.
(9) Докладът по ал. 8 се публикува на интернет страницата на Министерството на здравеопазването в срок до три дни от изготвянето му.
(10) Въз основа на доклада по ал. 8 министърът на здравеопазването може да отправи предложение до надзорния съвет на НЗОК за изменение и/или допълнение на механизма, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК по чл. 45, ал. 31, и на методиката за прилагането му.“
Предложение на н. п. Даниела Дариткова:
Параграф 1 да отпадне.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 1 да бъде отхвърлен.
Преходни и заключителни разпоредби
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.
§ 2. (1) По изключение през 2021 г. при обявено извънредно положение поради епидемично разпространение на заразни болести по чл. 61, ал. 1 или 3 от Закона за здравето или при обявена извънредна епидемична обстановка поради епидемично разпространение на заразна болест по чл. 61, ал. 1 от Закона за здравето, механизмът по чл. 45, ал. 31 не се прилага за лекарствените продукти, получени от човешка плазма или от човешка кръв- имуноглобулини, включени в Позитивния лекарствен списък по чл. 262, ал. 6, т. 1 и 2 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, заплащани от НЗОК:
1. напълно или частично за домашно лечение на територията на страната;
2. в болничната медицинска помощ извън стойността на оказваните медицински услуги.
(2) Разпоредбата на ал. 1 се прилага до отмяната на извънредното положение, съответно на извънредната епидемична обстановка.
Предложение на н. п. Даниела Дариткова:
В § 2 да се направят следните изменения и допълнения:
1. Да се създаде нова ал. 2:
„(2) Разходите на НЗОК за лекарствените продукти по ал. 1 над определените целеви средства в Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2021 г., като се отчита и делът на резерва при решение на надзорния съвет на НЗОК по чл. 15, ал. 1, т. 7, не подлежат на възстановяване от притежателите на разрешения за употреба/техните упълномощени представители на лекарствените продукти, за които механизмът по чл. 45, ал. 31 се прилага.“
2. Досегашната ал. 2 да стане ал. 3 и в нея думите „Разпоредбата на ал. 1 се прилага“ да се заменят с „Разпоредбите на ал. 1 и 2 се прилагат“.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
§ 2. (1) По изключение през 2021 г. при обявено извънредно положение поради епидемично разпространение на заразни болести по чл. 61, ал. 1 или 3 от Закона за здравето или при обявена извънредна епидемична обстановка поради епидемично разпространение на заразна болест по чл. 61, ал. 1 от Закона за здравето, механизмът по чл. 45, ал. 31 не се прилага за лекарствените продукти, получени от човешка плазма или от човешка кръв-имуноглобулини, включени в Позитивния лекарствен списък по чл. 262, ал. 6, т. 1 и 2 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, заплащани от НЗОК:
1. напълно или частично за домашно лечение на територията на страната;
2. в болничната медицинска помощ извън стойността на оказваните медицински услуги.
(2) Разходите на НЗОК за лекарствените продукти по ал. 1 над определените целеви средства в Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2021 г., като се отчита и делът на резерва при решение на надзорния съвет на НЗОК по чл. 15, ал. 1, т. 7, не подлежат на възстановяване от притежателите на разрешения за употреба/техните упълномощени представители на лекарствените продукти, за които механизмът по чл. 45, ал. 31 се прилага.
(3) Разпоредбите на ал. 1 и 2 се прилагат до отмяната на извънредното положение, съответно на извънредната епидемична обстановка.
§ 3. В Закона за здравето (обн., ДВ, бр. 70 от 2004 г., изм. и доп., бр. 46, 76, 85, 88, 94 и 103 от 2005 г., бр. 18, 30, 34, 59, 71, 75, 80, 81, 95 и 102 от 2006 г., бр. 31, 41, 46, 53, 59, 82 и 95 от 2007 г., бр. 13, 102 и 110 от 2008 г., бр. 36, 41, 74, 82, 93, 99 и 101 от 2009 г., бр. 41, 42, 50, 59, 62, 98 и 100 от 2010 г., бр. 8, 9, 45 и 60 от 2011 г., бр. 38, 40, 54, 60, 82, 101 и 102 от 2012 г., бр. 15, 30, 66, 68, 99, 104 и 106 от 2013 г., бр. 1, 98 и 107 от 2014 г., бр. 9, 72, 80 и 102 от 2015 г., бр. 17, 27, 98 и 103 от 2016 г., бр. 58, 85 и 102 от 2017 г., бр. 18, 77, 91, 98 и 102 от 2018 г, бр. 24, 58, 99 и 101 от 2019 г., бр. 23, 28, 34, 44, 67, 103, 105 и 110 от 2020 г.) в чл. 28г, ал. 4 след думите „предвидено в“ се добавя „наредбата по ал. 6 или в друг“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3.
§ 4. Министърът на здравеопазването назначава първата планова проверка по чл. 70а, ал. 1 в срок до два месеца от влизането в сила на този закон.
Предложение на н. п. Даниела Дариткова:
Параграф 4 да отпадне.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 4 да бъде отхвърлен.
§ 5. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5, който става § 4.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:
Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА