Комисия по здравеопазването
02/06/2017
Проведено изслушване в Комисията по здравеопазването по реда на глава десета от ПОДНС на членовете на Надзорния съвет и на управителя на Националната здравноосигурителна каса относно приетите от Надзорния съвет Правила за условията и реда за прилагане на чл. 4, ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2017 г. и относно текущото изпълнение на бюджета на Националната здравноосигурителна каса към 30 март 2017 г.
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
ДО
Г-Н ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Д О К Л А Д
вх.№ 753-10-3/02.06.2017 г.
Относно: Проведено изслушване в Комисията по здравеопазването по реда на глава десета от ПОДНС на членовете на Надзорния съвет и на управителя на Националната здравноосигурителна каса относно приетите от Надзорния съвет Правила за условията и реда за прилагане на чл. 4, ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2017 г. и относно текущото изпълнение на бюджета на Националната здравноосигурителна каса към 30 март 2017 г.
На свое редовно заседание, проведено на 18 май 2017 г., Комисията по здравеопазването, по предложение на нейния председател, д-р Даниела Дариткова, проведе изслушване по реда на чл. 113, глава десета от ПОДНС на управителя на Националната здравноосигурителна каса относно приетите от Надзорния съвет Правила за условията и реда за прилагане на чл. 4, ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2017 г. и относно текущото изпълнение на бюджета на Националната здравноосигурителна каса към 30 март 2017 г.
На заседанието присъстваха: министърът на здравеопазването, проф. Николай Петров, заместник-министрите на здравеопазването, д-р Мирослав Ненков, маг. фарм. Лидия Нейчева, управителят и подуправителя на Националната здравноосигурителна каса, д-р Глинка Комитов и д-р Димитър Петров, представители на синдикални организации, на съсловните организации в сферата на здравеопазването и на пациентските организации.
Темата и конкретните въпроси по изслушването бяха поставени от председателя на комисията, д-р Даниела Дариткова. Тя уточни в началото на заседанието, че поради настъпила в последния момент промяна в квотата на държавата в членския състав на Надзорния съвет, новоизбраният председател няма възможност да се яви и представи исканата информация, поради което изложение по изслушването ще направи управителят на НЗОК – д-р Комитов.
В допълнение, д-р Дариткова отбеляза законодателното правомощие на Народното събрание да приема Закона за бюджета на НЗОК, който следва да бъде стриктно изпълняван, предвид на което народните представители от ресорната Комисия по здравеопазването биха искали да разберат конкретните принципи, по които са структурирани правилата за разпределение на прогнозните бюджети на лечебните заведения за болнична помощ – договорни партньори на здравноосигурителния фонд .
Доктор Глинка Комитов обясни правомощията на Надзорния съвет и на директорите на Районните здравноосигурителни каси (РЗОК) по чл. 4 от Закона за бюджета на НЗОК за 2017 г. Съгласно цитираната разпоредба, Надзорният съвет на НЗОК утвърждава за всяка РЗОК годишните общи стойности на разходите за здравноосигурителни плащания по месеци. Надзорният съвет наблюдава, анализира и коригира тези стойности ежемесечно и на тримесечие, когато това се налага по причина неправилно разпределение, неспазване на правилата или настъпили обстоятелства, налагащи промяна в стойностите, определени за съответната РЗОК.
Правилото на чл. 4, ал.1, т. 2 , буква „а“ от Закона за бюджета на НЗОК за 2017 г. предвижда директорите на РЗОК да разпределят между лечебните заведения за болнична помощ – изпълнители на медицинска помощ по договор - годишния бюджет, утвърден от Надзорния съвет за съответната РЗОК. Надзорният съвет от своя страна ежемесечно и на тримесечие наблюдава и контролира разпределените по месеци стойности на разходите за здравноосигурителни плащания по изпълнители на болнична медицинска помощ от директорите на РЗОК.
Управителят на НЗОК изтъкна регламентираното в бюджета за тази година увеличение от 100 млн. лв. за здравноосигурителни плащания за болнична медицинска помощ в сравнение с миналата 2016 г. За съжаление, поради няколко обстоятелства годишните стойности на бюджетите на РЗОК са намалени и това дава отражение и върху разпределените по лечебни заведения за болнична медицинска помощ стойности на разходите. Първата причина е непрекъснатото увеличаване на стойността на централизираните дейности, които се заплащат от Централно управление на НЗОК. Тук се включват седем дейности: хемодиализата, медицинска помощ при раждане, онкологични дейности, ПЕТ/КТ – то, ДЦП (детска-церебрална парализа). Нарастването на централизираните разходи на НЗОК за гореизброените дейности води до намаляване на стойностите по Приложение № 2 към индивидуалните договори на лечебните заведения за болнична помощ.
Втора причина е наличието на повече на брой лечебни заведения за болнична помощ през 2017 г. в сравнение с 2016 г., както и разкриването на нови дейности от стари договорни партньори.
По отношение на текущото изпълнение на бюджета на НЗОК за 2017 г. към 30 март на същата, д-р Комитов посочи, че здравноосигурителният фонд реализира ръст на разходите за здравноосигурителни плащания спрямо 2016 г. от 10,9 %.
За отделните видове здравноосигурителни плащания, д-р Комитов представи следните данни за реализираните текущи бюджетни разходи:
- за първична извънболнична медицинска помощ са изразходвани към 31 март 46 млн. и 777 хил. лв. от общо 200 млн. лв. по бюджетния параграф, което като резултат бележи ръст с 1,4 %;
- за специализирана извънболнична медицинска помощ към 31 март е отчетено занижение с 2,6 % - при обща стойност на разходите по бюджетен параграф – 211 млн. и 400 хил. лв.;
- за дентална медицинска помощ (обща годишна стойност на разходите по бюджета за тази година - 147 млн. лв) се отчита ръст към 31 март с 51,4%, което се дължи на закупуването на трета дейност за здравноосигурените лица над 18 год.;
- за здравноосигурителни плащания за медико-диагностични дейности, които по бюджетен параграф са общо 77 млн. и 500 хил. лв., към 31 март се отчита ръст с 6 %;
- за лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели за домашно лечение на територията на страната към 31 март е отчетен ръст с 22,5 %;
- за лекарствени продукти за лечение на злокачествени заболявания в условията на болнична медицинска помощ, извън стойността на оказваните медицински услуги към 31 март са изразходвани 80 млн. и 650 хил. лв. от общо 225 млн. 565 хил. и 6 лв. по бюджетен параграф, като се отчита ръст спрямо 31 март 2016г. с 21,4 % ;
- за болнична медицинска помощ към 31 март са закупени дейности на стойност 405 млн. и 769 хил. лв. от общо 1 млрд. 457 млн. 528 хил. и 900 лв. по бюджетен параграф, като спрямо същия период за 2016 г. се отчита ръст от 7 млн. лева или с 1,8 %.
По време на проведените разисквания бяха поставени въпроси от членове на комисията по реда на чл. 113, ал. 2 от ПОДНС – отразени в стенографския протокол от заседанието.
Двама от членовете на комисията изразиха отношение към отговорите на изслушаните лица – отразено в стенографския протокол от заседанието.
(Настоящият доклад е изготвен на основание чл. 113, ал. 3 от ПОДНС.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:
Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА