Комисия по здравеопазването
29/03/2018 първо гласуване
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 854-01-15, внесен от Валентина Александрова Найденова, Георги Йорданов Йорданов, Илиян Ангелов Тимчев и Георги Янчев Гьоков на 01 март 2018 г.
Доклад
за първо гласуване
Вх. № 853-10-10
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 854-01-15, внесен от Валентина Александрова Найденова, Георги Йорданов Йорданов, Илиян Ангелов Тимчев и Георги Янчев Гьоков на 01 март 2018 г.
На свое редовно заседание, проведено на 22 март 2018 г., Комисия по здравеопазването разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 854-01-15, внесен от Валентина Александрова Найденова и група народни представители на 01 март 2018 г.
На заседанието присъстваха: заместник-министърът на здравеопазването, г-жа Жени Начева, представители на съсловните организации в сферата на здравеопазването и на пациентските организации.
Законопроектът и мотивите към него бяха представени от д-р Валентина Найденова. В своето изложение тя отбеляза, че с внесения законопроект се цели да се доразвият правните норми за приватизация на държавни и общински лечебни заведения с над 50% държавно или общинско участие или обособени части от тях, като процедурата за приватизация се обвърже с две неща – с националната сигурност на Република България и с Националната здравна карта. Вносителите предлагат лечебните заведения с над 50% държавно или общинско участие или обособени части от тях, включени в Националната здравна карта съгласно чл. 30, ал. 2 от Закона за лечебните заведения, да се включат в структурата на националната сигурност като нова точка 16 в Приложение № 2 към чл. 35а, ал. 1 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол.
В хода на дискусията, членовете на комисията изразиха различни мнения, относно направеното предложение със законопроекта. Засегнат бе проблемът с броя на общинските болници, който е прекомерно завишен спрямо населението на страната. Констатира се, че в отделни области има общински лечебни заведения на близки разстояния, които обслужват малобройно население, имат намален лекарски състав, остаряла материална база и техника, и които са в лошо финансово състояние. Това са част от предпоставките за източване на общинските бюджети. Броят на общинските лечебни заведения следва да бъде регулиран и съобразен с реалните потребности по места. Тези болници трябва да бъдат защитени и подпомогнати, но за целта трябва да се намери най-подходящият начин.
Председателят на комисията обърна внимание, че във всички постъпили становища – от Министерство на здравеопазването, Министерство на икономиката, Министерство на финансите, Агенцията за приватизационен и следприватизационен контрол, Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) и Български лекарски съюз, не се изразява подкрепа по така направеното предложение за промяна в Закона за приватизация и следприватизационен контрол.
В становището на Министерство на здравеопазването се посочва, че в частта на Националната здравна карта, определяща потребностите, не се изброяват поименно лечебни заведения, а са определени конкретни потребности от лекари и лекари по дентална медицина по специалности и специалисти от професионално направление „здравни грижи“ за осигуряване на достъп на населението до медицинско обслужване в извънболничната медицинска помощ за всички области. Следователно, включването на съществуващите лечебни заведения в Националната здравна карта е свързано с идентифицирането и планирането на болнични легла, медицински дейности по нива на компетентност на структурите и специалисти с цел определяне и задоволяване потребностите на населението.
Поради това, че със законопроекта се предлага изключение от общия ред за приватизация на лечебни заведения, както и задължителната процедура, осъществявана от Агенцията за приватизационен и следприватизационен контрол, без да се отчитат конституционните правомощия на общинските съвети като принципал на общинските търговски дружества, в становището на НСОРБ се посочва, че регулирането на дейностите на здравната система и разширяването обхвата на националната сигурност следва да стане след широка обществена дискусия и промени в съответните закони, при отчитане спецификата на съответната собственост.
Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати „За” – 7, „Против” – 10, „Въздържал се” – 0, Комисия по здравеопазването предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 854-01-15, внесен от Валентина Александрова Найденова и група народни представители.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:
Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА