Комисия по здравеопазването
Редовно заседание на Комисията по здравеопазването
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по здравеопазването
П Р О Т О К О Л
№ 53
На 28 февруари 2019 г., четвъртък, от 15,30 ч. се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2019 г., № 902-00-3, внесена от Министерския съвет на 24 януари 2019 г.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 954-01-5, внесен от Валери Симеонов и група народни представители на 1 февруари 2019 г.– първо гласуване.
Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито и ръководено от госпожа Даниела Дариткова – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми госпожи и господа заместник-министри, уважаеми гости! Откривам редовното заседание на Комисията по здравеопазване и предлагам то да се проведе при следния дневен ред:
1. Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2019 г., № 902-00-3, внесена от Министерския съвет на 24 януари 2019 г.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 954-01-5, внесен от Валери Симеонов и група народни представители на 1 февруари 2019 г. – първо гласуване.
Има ли други предложения по дневния ред? Не виждам.
Който е съгласен с предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 12, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
ГОДИШНА ПРОГРАМА ЗА УЧАСТИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ В ПРОЦЕСА НА ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ ПРЕЗ 2019 Г., № 902-00-3, ВНЕСЕНА ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 24 ЯНУАРИ 2019 Г.
Уважаеми колеги, позволете ми накратко да Ви запозная с процедурата по Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз. Тъй като до този момент не сме изпълнявали тази процедура в рамките на мандата на Четиридесет и четвъртото народно събрание. В изпълнение на чл. 118 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и т. 2 от Решение № 40 от 2019 г. на Министерския съвет, Годишната Програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2019 г. се изпраща за сведение на Народното събрание. Програмата се предоставя за информация на народните представители и не подлежи на гласуване и приемане от Народното събрание.
Комисията по здравеопазването, съгласно изискванията на чл. 118, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, вземайки предвид изпратената от Министерския съвет Годишна програма и Работната програма на Европейската комисия за 2019 г., съгласно приложенията следва да обсъди и да реши дали да направи предложения за включване в Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз проекти на актове на институциите на Европейския съюз от компетенциите на Комисията по здравеопазването, по които да се осъществява парламентарно наблюдение и контрол или не.
Бих искала да обърна внимание, че Народното събрание може да прави предложения за осъществяване на наблюдение и контрол за спазване на принципа на субсидиарност и пропорционалност само на проекти и актове, включени в Приложение 1 „Нови инициативи на Европейската комисия“.
След това кратко пояснение давам думата на Министерството на здравеопазването да представи накратко Годишната програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2019 г. в областта на здравеопазването.
Заместник-министър Пенков, имате ли готовност? Питам така, защото имаше известна неяснота дали ще остане тази точка в дневния ред, тъй като беше включена в програмата на Народното събрание?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОЙКО ПЕНКОВ: За съжаление, нямам готовност да докладвам материала. Извинявам се, на Вас и на цялата Комисия. Моля, ако може, това да бъде разгледано на друго заседание, ако се изисква нашето участие.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Тогава, аз ще си позволя да иззема Вашите функции и да прочета частта за здравеопазване, която е съвсем кратка, за да могат да се информират народните представители.
През 2019 г. ще продължат дискусиите по предложението за регламент за оценка на здравните технологии, първоначално представена по време на Българското председателство на Съвета на европейския съюз. Предложението на Европейската комисия има за цел хармонизиране на общите клинични оценки и развитията на преговорите по досието са от съществено значение за България, предвид очакваните негативни последици, ако бъдат запазени ключови елементи от предложението задължителен характер на съвместните клинични оценки, ограничаване на изключителната национална компетентност в сферата на ценообразуването, реимбурсирането, бюджетно отражение и други.
България е активна в преговорите по досието съвместно с група единомислещи държави членки с позиция против задължителния обвързващ характер на сътрудничеството в сферата на Оценката на здравните технологии. В същото време приоритетна тема за България е установяване на формат за обмен на европейски електронни здравни досиета. Предвиждат се промени в делегираното законодателство, касаещо мрежата за електронно здравеопазване. България е на етап на изграждане на Национална здравно информационна система, включително със средства от Европейските фондове. Целта на интеграцията е обвързване на процесите в здравеопазването в единна система с възможност за обмен и контрол на информация в реално време, включваща електронно-пациентски запис, електронна автентификация, регистри на основните участници в системата на здравеопазването и обвързаност между тях. Това е всичко, което фигурира в Програмата по тема „Здравеопазване“.
Имате ли изказвания, предложения и мнения, колеги?
Уважаеми колеги, в такъв случай ще продължа с идеята и темата за участието на Комисията по здравеопазването в оценката на тази Годишната програма.
Уважаеми колеги, в съдържанието на Работната програма на Европейската комисия за 2019 г., Приложение 1 „Нови инициативи“, няма законодателни инициативи за проекти на актове на институциите на Европейския съюз от компетенциите на Комисията по здравеопазване, по които да се осъществява парламентарно наблюдение и контрол, поради което предлагам на Вашето внимание следния Проект на становище на Комисията по здравеопазването, което следва да гласуваме.
Комисията по здравеопазването, на основание чл. 118, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, прие следното становище: като взе предвид Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2019 г., № 902-00-3, внесен от Министерския съвет на 24 януари 2019 г., и Работната програма на Европейската комисия за 2019 г., Комисията по здравеопазването не предлага включване на проекти на актове на институциите на Европейския съюз в Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз за 2019 г.
Който е съгласен с това предложено становище, моля да гласува.
За – 12, против и въздържали се – няма.
Предложението е прието.
Преминаваме към следващата точка от дневния ред:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗДРАВЕТО, № 954-01-5, ВНЕСЕН ОТ ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 1 ФЕВРУАРИ 2019 Г. – ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
От името на вносителите, господин Колев, имате ли вече достатъчно физическа възможност да мотивирате предложението?
Заповядайте.
ГЕОРГИ КОЛЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги! Имаме Законопроект, който смятаме, че към момента дори е закъснял.
Имаме цяло ново поколение наши деца, които консумирайки продукти с доказани вече в световен мащаб вредни вещества, приемайки ги до този момент като безопасни и създавайки порочност при по-нататъшното им пристрастяване към така наречените „наргилета“, ние водим и приучваме цялото младо поколение към вреден и опасен за здравето навик.
Смятам, че няма родител, който би насърчил приемането, и много опасно – привикването към подобен род субстанции. Не искам да влизам в подробности за химическия състав на тези субстанции, защото в зависимост от това какви са, а те имат много разновидности, но нито една от тези, които се консумират, не са безвредни. Някои са изключително опасни. Обществото тепърва ще види това и ще бъде ясно и точно дефинирано като изключително опасно. Затова към този момент няма повече какво да добавим освен: да мислим като родители, да мислим като хора, които трябва да направят така, че децата ни да придобият полезни навици – да се грижат за здравето си, както много пъти сме казвали, да акцентираме върху здравеопазването, а не след това да акцентираме върху болесто-лекуването на последствията от консумацията на подобен род вредни химически вещества.
Надявам се да вземем правилно решение и да ограничим ползването на тези вещества от децата. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, господин Колев.
Сега ще дам възможност за становища най-напред на институциите от името на министерствата. Те са представили писмени становища. Както виждате, имаме голям обем писмени становища.
Моля или доктор Пенков, или Министерството на образованието – кой ще бъде?
Заповядайте, доктор Пенков.
Народните представители разполагат със становищата на съответните министерства.
Моля, да ги представите кратко.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР БОЙКО ПЕНКОВ: Напълно подкрепяме направеното предложение от колегите.
Мисля, че е навременно и би подобрило ефекта върху общественото здраве, върху здравето на децата най-вече, така че добавянето на водна лула към изделията, които до момента са забранени за пушене считаме, че е съвсем правилно и подкрепяме Законопроекта. Благодаря Ви.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Благодаря, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители! Министерството на образованието и науката също подкрепя предложените изменения и допълнения към Закона за здравето. Нашите мотиви са свързани с това, че е необходимо да се противодейства на широкото разпространение на изделия за водна лула не съдържащи тютюн сред подрастващите, тъй като смятаме, че това от една страна е рисков фактор за техния живот и тяхното здраве, а от друга страна като институция ние сме призвани да утвърждаваме добри модели за подражание така, че те са най-въздействащи по отношение на избора на младите хора за безопасен и здравословен живот. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, госпожо Сачева.
От името на съсловните и пациентски организации има представени становища.
Имаме предварително направени заявки за изказване.
Давам думата на доктор Гергана Гешанова от Коалиция за живот без тютюнев дим.
Моля, който иска думата да се приближава към някой от микрофоните на свободните места.
ДОКТОР ГЕРГАНА ГЕШАНОВА: Уважаеми дами и господа, благодаря за възможността да бъдем тук с Вас.
От името на Коалиция за живот без тютюнев дим приветстваме предложението на господин Валери Симеонов и на групата народни представители, която е внесла това предложение. Но: във връзка с това, че България е на първо място по тютюнопушене в Европа – с 36% пушачи, средният за Европа е 26%; във връзка с това, че нашите млади хора пушат твърде много – по данни на СЗО 30% от момичетата и 21% от 16 годишните хора в България пушат – на второ място сме в Европа отново; във връзка с това, че сме на последно място по продължителност на живот в Европейския съюз и на второ място по смъртност в света – след Буркина Фасо; във връзка с това, че сме 69-ти в здравната класация на нациите, във връзка с това, че сме на първо място по инсулти, имаме много инфаркти и много ракови заболявания; във връзка с това, че сме обект на особена агресия от страна на рекламата на тютюневи изделия напоследък; и във връзка с това, че искаме да бъдем в тон с Рамковата конвенция за контрол над тютюна, ние предлагаме това да бъде само първа стъпка в една сериозна програма за ограничаване на тютюнопушенето. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: И аз Ви благодаря. Моля само да изключите микрофона.
Давам думата на господин Ричард Алибегов от Българската асоциация на заведенията.
РИЧАРД АЛИБЕГОВ: Добър ден! Първо, искам да благодаря за възможността да можем да изкажем и становището на бизнеса тук.
Във връзка с всичко, което чух до момента, искам да кажа, че тази тотална забрана, която действа в последните 3 – 4 години в България, очевидно не води до никакви резултати. Сега към тази забрана за тютюневите изделия искаме да прибавим и една забрана за наргилетата, които не съдържат тютюн. Отново се забранява нещо, за което ние нямаме и не са изнесени данни, че към момента то е вредно. Не са взети проби от големите вносители в България, за да кажем, че това изделие причинява това, или нещо по-сериозно на здравето. Това, което искаме ние в момента е да се преразгледа този Проектозакон и да видим дали и каква готовност има Комисията да се направят леки изменения и даже либерализация в Закона за тютюнопушенето. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви.
Думата има представител на медицинските специалисти, а именно доцент Владимир Ходжев от Българското дружество по белодробни болести.
ВЛАДМИР ХОДЖЕВ: Уважаема доктор Дариткова, уважаеми народни представители, уважаеми колеги! От името на Българското дружество по белодробни болести, представям неговото становище: БДББ подкрепя внесения Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето.
Считаме също така, че ограничителни мерки трябва да бъдат заложени и към устройствата за нагряване на тютюн. Искам да споделя, че не е вярно, че Законът не действа – имаме проучвания в средния курс на пловдивските училища. Налице е 10% намаление на децата, които пушат за един 10-годишен период. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: И аз Ви благодаря.
Предоставям думата на господин Андрей Дамянов от Национална пациентска организация.
АНДРЕЙ ДАМЯНОВ: Уважаема доктор Дариткова, уважаеми господа народни представители! От името на Националната пациентска организация заявяваме, че подкрепяме така предложените промени, но изразяваме и резерви по отношение на чл. 29, ал. 2, с която се вменява само на здравни медиатори да осъществяват общинската политика в областта на здравеопазването. Добре известно е, че тези здравни медиатори комуникират предимно с малцинствени групи, от една по-конкретна общност, а считаме, че уязвимите групи в българското общество са далеч повече от тези в тази конкретна група.
Считаме, че вкарването на една допълнителна корекция, с която да бъде дадена възможност на утвърдени пациентски организации да играят ролята на медиатори, би било от полза за реализирането на общинските политики в здравната сфера. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: И аз Ви благодаря.
Има ли други заявки за участие в дискусията и становища?
Уважаеми колеги народни представители, имате думата за изказвания.
Заповядайте, господин Колев.
ГЕОРГИ КОЛЕВ: Само да направя кратко изказване на база на изказването на господина, който преди малко говореше за недоказуемостта на вредността на тези водни лули.
Нима не е по-добре децата ни да привикнат да дишат чист въздух?
Нима не е по-добре децата да бъдат обучавани, насърчавани, да бъде рекламирано спортуването, да бъде рекламирано правилното израстване, правилните навици? Върху това трябва цялото общество да насочи усилия! В никакъв случай, под никаква форма не бива да толерираме това, което към момента предлагаме да бъде ограничено!
Повечето от нас сме родители, голяма част от нас имат и внуци. Бихте ли насърчили подобен род продукти за Вашето дете? Ако отговорът е: да, тогава – лошо! Но, сигурен съм, че 100% от Вас не биха насърчили подобен род продукти за своето дете.
Затова, още веднъж, приканвам всички: да вземем правилното решение, да предпазим децата от всичко, което е вредно и най-малкото – е неполезно! Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, господин Колев.
Има ли реплики? Не виждам.
Други изказвания, колеги?
Ако няма желаещи за други изказвания ще си позволя да взема думата и да заявя позицията на парламентарната група на ГЕРБ. Ние ще подкрепим Законопроекта, защото приоритет и в нашата управленска програма и в работата на Комисията е приучването към здравословни условия на живот и създаването на условия за такива, защото наистина сред младите хора ние трябва да пропагандираме този начин на грижа за тяхното здраве, който преди всичко гарантира ранна профилактика на заболявания и усложнения. Ясно е, че чрез промяна на така наречените модифицируема фактори на риска, може да се постигне и по-добро състояние на общественото здраве, за да промени негативната статистика в посока на това, че българската нация да бъде по-здрава и да се сравнява с добрите европейски примери в това отношение.
В становищата, които сме получили от различни институции има направени редица предложения, които смятам, че като отговорни законодатели трябва да вземем предвид, за да можем да постигнем такова законодателно разписване на идеята за ограничаване на вредното въздействие на наргилетата върху младите хора, че те да могат да се изпълняват лесно и да могат да бъдат коректни като препратки и правно-технически практики.
По отношение на текстовете, които касаят здравните медиатори, и за които наистина няма в мотивите на Законопроекта нищо конкретно, смятам, че трябва да се възприеме становището на Българския лекарски съюз и да се допълнят предложените текстове с варианта здравните медиатори да подпомагат и лекарите в тяхната дейност, защото именно това е начинът да се реализира правилната здравна политика. Може да помислим даже за варианти за подпомагане на образователните процеси, защото друг приоритет в нашето управление е връщането на повече деца в учебния процес и може да не ограничаваме ролята на здравните медиатори само в сферата на здравеопазването, а във всички политики, които приобщават съответните общности към правилното функциониране на всички деца и в системата на образованието и в здравната система. Затова предлагам, ако няма други изказвания, да пристъпим към гласуване на Законопроекта.
Имате реплика ли, господин Колев?
ГЕОРГИ КОЛЕВ: Имам реплика към Вас. Само не разбрах като несъгласие ли да отчитаме това, че опозицията напусна и не иска да участва в гласуването? Предлагам да им зададем този въпрос, госпожо Председател, защото това касае децата на цяла България, това не касае само децата на управляващата коалиция.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Въпросът ще остане риторичен, защото не мога да отговоря от името на опозицията, но се надявам в пленарната зала, когато се разглежда Законопроектът, да чуем всички мнения и искрено се надявам в идеята за по-добро здраве и профилактика да бъдем наистина обединени, а не разединени на управляващи и опозиция.
Има ли други изказвания? Не виждам.
Пристъпваме към първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на закона за здравето, № 954-01-5, внесен от Валери Симеонов и група народни представители на 1 февруари 2019 г.
Който е за, моля да гласува.
За – 11, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Благодаря на всички за участието в днешното заседание.
(закрито в 15,50 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА
Стенограф:
Катя Данчева