Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по здравеопазването
Комисия по здравеопазването
07/03/2019
    Редовно заседание на Комисията по здравеопазване
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазване






    ПРОТОКОЛ
    № 55


    На 7 март 2019 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазване при следния


    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членове на Комисията по здравеопазването към министъра на здравеопазването, на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.

    Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 15,35 ч. и ръководено от председателя на комисията госпожа Даниела Дариткова.


    * * *

    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Министър, уважаеми заместник-министри!
    Откривам редовното заседание на Комисията по здравеопазване и съобщавам, че то ще се състои от:
    Точка единствена. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членове на Комисията по здравеопазването към министъра на здравеопазването, на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    Има ли други предложения към дневния ред? Не виждам.
    Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
    Гласували: за – 10, без против и въздържали се.
    Дневният ред се приема.

    Преминаваме към точка единствена от дневния ред:
    ОТГОВОРИ НА АКТУАЛНИ УСТНИ ВЪПРОСИ, ОТПРАВЕНИ ОТ ЧЛЕНОВЕ НА КОМИСИЯТА ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО КЪМ МИНИСТЪРА НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО, НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 29 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
    Преминаваме към задаването на въпроси или така наречения „блиц контрол“.
    От името на парламентарната група на ГЕРБ ще задам първия въпрос.
    Уважаеми господин Министър, повтарям се в своето питане, но за мен е важно да разбера какъв е напредъкът по въвеждането на така нареченото „изследване НАТ“ в рамките на проверката на кръвта и кръвните продукти за наличието на вирусни частици, което е свързано с актуализиране и модернизиране на технологиите за преработка на кръв и кръвни продукти в нашата трансфузионна хематология? Това е изключително важно, за да се приведем към съвременните изисквания и тенденции в сферата на трансфузионната хематология и да гарантираме наистина качество и безопасност на тези продукти, които са животоспасяващи, животоподдържащи понякога и които гарантират наистина правилното функциониране на системата на здравеопазване и имат пряко отношение към националната сигурност.
    Може ли да ни съобщите в какъв етап се развива процедурата по въвеждане на този вид технологии?
    Имате думата за отговор.
    МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, наистина този въпрос е изключително важен за нас и един от приоритетните проекти на Министерството на здравеопазването.
    Както Вашият въпрос беше конкретен, така и аз ще се опитам наистина конкретно и точно да кажа за етапите, през които минаваме за изпълнението на този проект.
    На основата на съгласувана с Министерството на здравеопазването документация с Решение № ОП 86 от 21 септември миналата година, директорът на Националния център по трансфузионна хематология е открил обществена поръчка с предмет „Закупуване и доставка на медицинска апаратура – 6 броя автоматизирани и интегрирани системи на извършване на НАТ диагностика на трансмисивни инфекции“.
    Какво включва обхватът на тази обществена поръчка? Закупуване, доставка, монтаж, инсталация, въвеждане в експлоатация на медицинска апаратура – 6 броя автоматизирани и интегрирани системи за извършване на НАТ диагностика на трансмисивни инфекции, които да позволяват тестване на донорски проби на вирусите НСV, НВV, НІV-1, НІV-2 за нуждите на Националния център по трансфузионна хематология към Министерството на здравеопазването, Районния център по трансфузионна хематология-Пловдив, Районния център по трансфузионна хематология-Стара Загора, Районния център по трансфузионна хематология-Плевен и Районния център по трансфузионна хематология-Варна, доставка на шест броя апарати, монтаж, инсталация, въвеждане в експлоатация на доставената медицинска апаратура, провеждане на обучение на компетентни лица на потребителите за работа с доставената медицинска апаратура с осигуряване на необходимите за това реактиви и консумативи с продължителност минимум пет дни, доставка на реактиви и консумативи за провеждане на 1000 броя изследвания, които ще бъдат извършени през 2019 г. и реактиви и консумативи за провеждане на 1000 броя изследвания, които ще бъдат извършени през 2020 г., гаранционно обслужване на доставената медицинска апаратура за срок от 24 месеца.
    Прогнозната обща стойност на поръчката е 4 млн. 58 хил. 333 лв. без ДДС. В обявлението за обществената поръчка е определен краен срок за получаване на офертите – 2 ноември 2018 г., и дата за отваряне на постъпилите оферти – 5 ноември 2018 г.
    Поръчката се жали пред КЗК. Със свое Определение № 1167 от 29 януари 2019 г. по Административно дело № 340 от 2019 г., ВАС потвърди Определението на КЗК, с което се остава без уважение искането на жалбоподателя за налагане на временна мярка „Спиране на процедурата“.
    На тази основа процедурата продължава.
    Образувана е Комисия в 13-членен състав. В новоопределения срок за събиране на оферти – до 25 февруари тази година, такива са постъпили от трима участника. Към настоящия момент офертите се разглеждат за съответствие с изискванията за лично състояние, критерии за подбор и адекватност на техническите предложения към търсените от възложителя и упоменати в условията на обществената поръчка.
    След приключване на тази фаза ще бъде насрочено открито заседание на Комисията за отваряне на ценовите предложения на участниците. Крайният срок, в който Комисията следва да завърши своята работа, е определен в Заповедта за образуването й е 27 март тази година.
    След като приключи Комисията и се определи победителят, до 60 работни дни трябва да се достави, инсталира и пусне в експлоатация тази апаратура. Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин Министър. Разчитаме на успешното финализиране на проекта в рамките на тази година.
    Въпрос от името на „Обединени патриоти“.
    Заповядайте.
    ГЕОРГИ КОЛЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми дами и господа заместник-министри, уважаеми колеги! Аз, както и предния път, отново ще питам за една болница, този път – за Специализираната болница за лицево-челюстна хирургия-София. Какви са Ви намеренията, господин министър, в тази посока? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Въпросът е относително конкретен, не е в рамките на общата политика, но имате ли възможност да отговорите, господин Министър?
    МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Да, разбира се.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Заповядайте за отговор.
    МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Уважаеми господин Колев, уважаеми народни представители, какво трябваше да се свърши, за да стане това вливане на Специализираната болница за активно лечение за лицево-челюстна хирургия към „Пирогов“.
    Първото, което трябваше да направим, е да има решение на ръководството на Министерството на здравеопазването за осъществяване на това вливане и то е взето с Решение № РР 38 от 24 октомври миналата година.
    На второ място – трябваше да искаме съгласие за извършване на преобразуването от Агенцията по приватизация и следприватизационен контрол. Изискването е получено и имаме съгласие с писмо рег. № 1200-572 от 28 януари тази година.
    С писмо № 33-19-58 от 15 ноември миналата година, Министерството на здравеопазването е изразило подкрепа на Университетска болница за активно лечение и спешна медицина „Пирогов“ ЕАД за реализиране на обект „Изграждане на обединена клиника по лицево-челюстна хирургия“ с две самостоятелни операционни с прогнозна стойност до 500 хил. лв. с ДДС.
    Към настоящия момент е приключило проектирането на работата – 36 хил. лв. с ДДС, и болницата подготвя документация за обявяване на обществена поръчка, която се очаква да бъде обявена на 18 март 2019 г. По информация от лечебното заведение в най-оптимистичен вариант се очаква до края на месец април да има решение за класиране и сключен договор с изпълнител. Прогнозната стойност е около 400 хил. лв. с ДДС. Срокът на строително-монтажните работи се предвижда да е 60 календарни дни, тоест до края на юни 2019 г. обектът следва да е готов.
    След приключването на обществената поръчка на основата на постигнатата цена и включването на цитирания обект в разчета за финансиране през 2019 г. на Министерството на здравеопазването, с лечебното заведение ще бъде сключен договор за предоставяне на исканите целеви средства за капиталови разходи от страна на държавата.
    В заключение следва да се подчертае, че при отсъствието на проблеми, свързани с провеждането на обществената поръчка до края на месец септември следва да приключи прехвърлянето на дейността към „Пирогов“ по безпрепятствен начин. Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате ли уточняващ въпрос, господин Колев?
    ГЕОРГИ КОЛЕВ: Благодаря на господин министъра. Удовлетворен съм. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
    Въпрос от името на ДПС ще зададе доц. Чакъров – заповядайте.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Председател.
    Уважаеми господин Министър, уважаеми колеги, какво се случи след протестите на медицинските сестри и какви ангажименти бяха поети пред тях за решаване на проблемите им? Ако можем да получим най-обща информация, бихме били благодарни. Благодаря.
    МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми доц. Чакъров, уважаеми дами и господа народни представители! Това беше едно от изпитанията, които имах в края на миналата седмица. Знаете, че имаше обявен протест пред Министерството.
    Макар че аз, и като човек, и като министър на здравеопазването винаги съм считал, че намирането на решението не е на улицата, а е въпрос на преговори, на разговори и на уточняване на възможностите и правомощията на двете страни, за да стигнем до някакъв консенсус. И това е било принцип в политиката ми, откакто заемам този пост.
    Разбира се, след един час недоволство пред сградата на Министерството, в крайна сметка те се съгласиха на моя призив и определиха една група, която влезе в Министерството, в кабинета. Седнахме и наистина проведохме един конструктивен разговор, който беше необходим и както и аз си го представях, като водене на такива преговори.
    Очаквах, че ще има такъв въпрос, защото той е един от най-актуалните в момента проблеми в нашата държава, свързан със здравеопазването. Те имат някъде около осем въпроса, но от тях като чели най-много наблегнаха по време на нашия разговор на два въпроса – единият въпрос е свързан с премахването на търговския характер на лечебните заведения.
    Вторият въпрос естествено е свързан с ниските възнаграждения, които те получават в момента и неудовлетвореността от условията и зачитането на труда, който те полагат.
    По първия въпрос, понеже той е свързан с бъдещия модел на финансиране, аз им казах, че време на разговорите, на дебатите в Комисията поставиха доста хора този вариант на промяна на модела – чрез премахване на търговския характер на лечебните заведения и той ще бъде един от основните на втория етап на разговорите, които ще продължат, надявам се, в скоро време по отношение на промяна на модела, но това, което казах пред тях е, че наистина вече доста организации поставят този въпрос и може би това ще бъде един от най-дебатираните варианти за промяна.
    Вторият въпрос – и двете страни бяха единодушни, както и аз, и съм убеден в това, че заплатите, които получават в момента всички работещи професионалисти по здравни грижи, са наистина ниски и че трябва да предприемем необходимите мерки, за да може наистина те да бъдат увеличени и да получат едно удовлетворение от труда, който полагат.
    Понеже протестът беше обявен преди решението на правителството, което одобри допълнителни разходи по бюджета на Министерството на здравеопазването в размер на 30 млн. лв., те нямаха, и то съвсем обективно, необходимата информация как това ще се отрази върху размера на техните възнаграждения и докъде може и с колко лева могат да бъдат увеличени техните възнаграждения.
    Ние сме информирали както общинските, така и областните болници за разпределението на този ресурс и мисля, че беше вчера – изпратих писмо до всичките районни здравни инспекции с указание и с конкретни форми-приложения, които те да предоставят на всяка една от болниците в техния регион по отделни професии, категории и така нататък, за 2018 г. и за 2019 г. по видове възнаграждения - основни, допълнителни, за прослужено време, за нощни, за дежурства, за постигнати резултати от работата, така нареченото „ДМС“, за да получим пълната картина на възнагражденията, които се получават в сектора и то не само за сестрите, а и за всички останали специалисти – лекари и други.
    В резултат на това искам да направя анализ, за да видя какъв е дефицитът, каква е дупката, която най-малко трябва да отговаря на началните заплати, определени с колективния трудов договор. След като направим този анализ, разбира се, аз ще ги запозная с него. Определихме си, договорихме се съвсем добронамерено за срок, в който да се свърши тази работа – 20-дневен срок, и аз поех ангажимент и ще го изпълня в този срок. Ще ги запозная и тях, и правителството с величината на проблема и тогава колективният орган – правителството, ще вземе съответно решение как да процедираме оттук нататък. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате ли уточняващ въпрос, доц. Чакъров.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Председател.
    Господин Министър, уважаеми колеги! Добре е, че имате добра воля и намерение всичко това да се случи. Добре е наистина да се намери адекватна рамка, освен това, че ние сме лекари и представляваме тук и всички, които работят в системата на здравеопазването. Това е важно, защото кадровият профил на работещите в системата на здравеопазването е доста стряскащ и притесняващ за всички нас. Знаем средната възраст на лекарите, огромното текучество на кадри от средния медицински персонал към Европа и към други страни. По отношение на покритието с тези кадри – не е добра картината, така че освен комплексния подход, добре е тук да се намери адекватната рамка, да има едно достойно заплащане.
    Убеден съм, че Вие ще направите необходимото това да се постигне и ще продължим да следим проблема заедно с Вас. Пожелаваме Ви и успех пред правителството и в името на гилдията, защото, освен всичко друго, системата на здравеопазването е много важен елемент, компонент от контекста на националната сигурност за обезпечаване на кадри в цялата страна – и в големите центрове, където до голяма степен е обезпечено, но и в отдалечените региони, които наистина са в много затруднено положение. Благодаря Ви.
    МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Уважаеми доцент Чакъров, напълно съзнавам степента на проблема и още от първия ден, в който станах министър на здравеопазването, помолих да ми направят статистика, да получа информация и анализ на човешките ресурси в системата. За мен това е най-големият проблем, който има системата на здравеопазването. Там ясно се вижда как по брой на сестрите на 10 хиляди души население, ние сме на едно от последните места, мисля, че зад нас е само Гърция, повечето европейски държави са далече над нас, над средното равнище като брой на сестри.
    Това е, от една страна, необходимостта от увеличение на сестрите, но този проблем върви и с необходимостта от увеличение на заплатите, което аз също подкрепям. Разбирам, че с такива заплати от 580-600 дори и 700 лв. трудно би могла една сестра или въобще един професионалист по здравни грижи да работи само на едно място, което означава, че ние ги принуждаваме да работят на няколко места. Те прекалено много се уморяват, потиснати са, и аз това го усетих по време на срещата, която проведох при мен.
    Съвсем добронамерено, разбира се, в рамките на това, което ми позволява законът, аз ще направя всичко възможно да направим крачка напред. Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми колеги, въпрос от името на другата парламентарна група – на „Воля“, няма да има, тъй като отсъстват.
    Политическа партия ГЕРБ няма да има втори въпрос.
    От името на „Обединени патриоти“, заповядайте, доктор Поповски.
    КАЛИН ПОПОВСКИ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги, уважаеми господин Министър, заместник-министри!
    Аз имам такъв въпрос: знам, че миналата година се направи една работна група към Министерския съвет, за да се изработи един проект за санитарна авиация. Има ли някакъв напредък по този проект, защото мисля, че сме единствената държава от Европейския съюз, която няма такава авиация? Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Заповядайте, за да отговорите, министър Ананиев.
    МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Уважаеми доктор Поповски, уважаеми дами и господа народни представители! Наистина в края на миналата година по указание на министър-председателя беше създадена работна група, в която влязоха експерти и ръководни кадри – заместник-министри и директори, от три ведомства – Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи, Министерството на здравеопазването. Това беше свързано с възможността да се използват „Кугър“-ите, които са налични в нашата военна авиация и имат нужда от определен ремонт, за да бъдат пригодени за нуждите на пожарната, затова бяха представителите на Министерството на вътрешните работи, и за нуждите на Спешната въздушна авиация, която е пък за нуждите на Министерството на здравеопазването.
    Нашите ангажименти – на Министерството на здравеопазването, бяха да определим каква точно медицинска апаратура и въобще какви условия трябва да се създадат в тези вертолети „Кугър“, за да могат да отговарят на най-съвременните изисквания, включително и изискванията по линията на НАТО за спешната помощ.
    Това нещо ние сме го свършили, както изпълниха своята задача и от Министерството на вътрешните работи. Материалите вече сме ги предали на Министерския съвет. Оттук нататък, в зависимост от финансовите възможности на държавата, ще се вземе решение кога и как да продължи този процес.
    До тогава, разбира се, ние не сме останали без необходимата организация. Има заповеди на тримата министри, с които се регламентира редът в момента за ползване на военно-въздухоплавателните средства както за нуждите на МВР, така и за нуждите на Министерството на здравеопазването.
    Те са свързани най-вече с две основни дейности: превоз на екипи при донорство, когато има осигурен донор, за да може да бъде придвижен той по съответния начин, при съответните условия, за да може той да бъде използван за трансплантации, и за авиомедицинска евакуация – това е в екстрени условия, когато друга възможност няма и единствената възможност е да ползваме такава техника. Това се прави естествено срещу заплащане от страна на Министерството на здравеопазването по определена тарифа, която е одобрена от министъра на отбраната и ние разчитаме в нашия бюджет съответен ресурс на базата на историческия принцип – какъв е бил разходът до този момент, и досега сме се справяли.
    Това, за което Вие питате, това е съвременната въздушна санитарна авиация, която много страни, включително и нашите комшии са изградили, ние трябва да вървим натам.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате ли уточняващ въпрос, доктор Поповски? Нямате.
    Преминаваме сега към втория въпрос от името на ДПС.
    Заповядайте, доктор Джафер.
    НИГЯР ДЖАФЕР: Благодаря Ви, уважаема госпожо Председател.
    Уважаеми господин Министър, заместник-министри, Вие обичайно сте тук с почти целия си екип, уважаеми колеги! Аз ще надградя върху въпроса, който зададе доцент Чакъров.
    Обещахте 30 млн. лв. на общински и на областни болници. В рамките на протеста и недоволството на медицинските сестри заявихте, че това ще бъдат средства, с които да се увеличат техните заплати или един от източниците, може би.
    Имам обаче нужда да получа повече информация, мисля, че и колегите също, във връзка с това, че колективният трудов договор всъщност се оказа, че не работи, първо, защото той няма задължителен характер. Ясно е, че той се подписва от пет-шест години, почти непрекъснато и въпреки всичко много малко са лечебните заведения, които го спазват и които са повишили заплатите на работещите медицински сестри до размера, който е определен в този колективен трудов договор.
    Очаквахме, и Вие обявихте, че заедно с Националното сдружение на общините ще направите критерий за разпределение на тези средства. До колкото имаше публична информация за това общинските болници, които ще получат част от тези средства са отново тези, които са субсидирани, така или иначе, и до момента във връзка с това, че работят в отдалечени райони, в полупланински и така нататък.
    Може ли да ни кажете колко всъщност общински болници ще получат такива средства? Аз мисля, че те са около 80 на брой. Има ли вече критерии, които са приети и които Вие ще спазите? И как според Вас това ще рефлектира, в какъв размер може да се очаква увеличението на заплатите на медицинските сестри, примерно, които работят в тези болници? Остава въпросът какво става с другите, които протестират и не попадат в тази група.
    Моля Ви да влезете малко повече в детайли. Аз съм сигурна, че екипът Ви работи по тези въпроси. Вие наистина няма как да наредите и как да увеличите заплатите на сестрите, освен на тези, които са на пряко подчинение на Министерството на здравеопазването и които са държавни лечебни заведения, знаем кои са, където можете да въздействате.
    Моля Ви за повече яснота: колко са болниците, по каква методика, с Националното сдружение на общините ли ги определихте, въобще как се очаква, къде се очаква да отидат част от тези 30 млн. лв., специално що се отнася до общинските болници и как ще се отразят върху повишението на заплатите?
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми господин Министър, имате думата за отговор.
    МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Уважаема доктор Джафер, уважаеми дами и господа народни представители! 18 млн. 500 хил. лв. са разпределени за общинските болници, като 18 млн. лв. бяха предоставени от правителството и 500 хил. лв. предоставихме от ресурса, който имахме гласуван в бюджета с оглед наистина да спазим тези общи правила, които трябва да ги приложим при разпределението на този ресурс.
    Лечебните заведения са 71, общински болници, които ще получат тези пари, като критерият, който сме използвали – първо, това са наистина лечебни заведения от труднодостъпни или отдалечени райони на страната, разпределени на база брой обслужвано население на съответната територия, от една страна, и брой преминали болни през 2018 г.
    В основата на нашия анализ ние взехме два показателя и затова не може да се каже, че има еднакво увеличение навсякъде, във всички тези 71 болници.
    Първият критерий, това е обем на приходите, които получава съответната общинска болница по двата канала, по които тя се финансира – Националната здравноосигурителна каса, и от Министерството на здравеопазването по методиката, сега вече по наредбата на министъра на здравеопазването.
    Второто, това е относителният дял на разходите за персонал в рамките на общия бюджет.
    Така се формираха четири групи болници с приходи до 1 млн. 250 хил. лв., с приходи до 2,5 млн. лв., третата група е до 5 млн. лв., и четвъртата е над 5 млн. лв., съответно другият показател за процента на разходите за персонал от общия бюджет – обратно, 80%, 70%, 65% и 60%.
    При тези критерий ние направихме съответните изчисления и е определен конкретния размер на средствата за персонал на всяка една община и на базата на това ние поканихме Сдружението на общинските болници, уведомихме ги както за технологията, така и за конкретните размери на средствата, които ще получи всяка една от болниците.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате ли уточняващ въпрос, доктор Джафер?
    НИГЯР ДЖАФЕР: Да, доктор Дариткова.
    На 14-и има едно заседание на Сдружението на общинските болници в Рибарица. Имате покани най-вероятно всички за това събиране. Там мисля, че малко по-откровено трябва да се каже на хората, че не трябва да имат големи очаквания, нито че еднакво, по еднакъв начин навсякъде ще получат увеличение с някакви средства, които ще трябва да се дадат за заплати. Няма такова нещо.
    Да, най-вероятно имате едни критерии, които Вие сте приели. Казахте за четирите групи, на които сте ги разделили, но трябва да е ясно, че министърът на здравеопазването няма механизми, по които да увеличава заплатите, освен на тези, както казах, които работят в психиатричната помощ, спешните центрове и други дейности, които са пряк държавен ангажимент.
    Другото ще бъде заблуда и високи очаквания, които няма да може да бъдат удовлетворени.
    Благодаря Ви за този отговор.
    МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Разбира се, доктор Джафер, разбирам трудната ситуация, в която се намирам аз и моят екип. Осъзнаваме, веднъж – необходимостта, и второ – познавайки добре нормативната уредба и инструментариума, който можем да използваме, но все пак нека да видим през тези оставащи, вече няма и 20 дни, величината на проблема и след това – как можем да го облечем в законна форма.
    А това, че е неравно – този подход, за който Ви разказах, той служи, за да намали разликата в момента между отделните лечебни заведения, разбира се, по отделни категории, приближавайки, макар и малко към началните заплати за съответните длъжности. Ние не казваме, че с тези 30, респективно 18 милиона ще стигнем до 950, но хем изправяме по малко разликата в размерите на най-ниските и тези, които са по-близо до 950 лв., хем в същото време вървим крачка нагоре към постигане на целта, като сме убедени, че не достигаме тази начална заплата, макар че има и доста болници, които са я постигнали отдавна.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Заповядайте, доктор Джафер. Днес ще бъдем по-либерални.
    НИГЯР ДЖАФЕР: За което благодаря.
    Стъпвайки на ръба на Правилника, признава.
    Господин Министър, безспорно е, че правите усилия, обаче е безспорно и нещо друго – санитарите, понеже получават минималната заплата от 560 лв. в момента, и няма как ние като законодатели, и Вие като представители на изпълнителната власт да не се чувстваме зле, когато сестрите, обучавани четири години, да получават заплащане, близко до тяхното. Това е несправедливо.
    Ние, мисля, като народни представители, ако има работещи решения, които могат да се предложат, сме готови да подкрепим стъпки в тази посока, за да има все пак някаква мотивация на хората, които работят.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Господин Министър, ако искате и Вие – финални думи.
    МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Да финализираме разговора.
    Така е, обаче все пак всяка една крачка се прави при конкретна нормативна регламентация на функционирането на системата.
    Безспорно това, което ще даде силен тласък по отношение на всички тези процеси, за които говорите, доктор Джафер, ще дойде след като преценим всички заедно, и приемем най-правилния, най-справедливия и най-добрия нов здравнооосигурителен модел.
    Сега работим при едни условия и търсим някакви междинни крачки, за да покажем все пак отношение, че ние разбираме за какво става въпрос, оценяваме труда на тези хора, дълбоко го уважаваме този труд, но работим в определена ситуация.
    При смяната на модела, аз съм убеден, че системата ще бъде оптимизирана. Това не значи, че ще бъдат намалени сестрите или въобще специалистите по здравни грижи. Напротив, те ще се увеличават, защото дори не 370-400 болници, и 60 болници да ги направим, според мен тези сестри пак ще бъдат по-малко, отколкото са ни необходими и затова неслучайно съм договорил с министър Вълчев за следващата учебна година да имаме увеличение на приема със 150 души за професионалисти по здравни грижи. Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА:
    Благодаря, господин Министър.
    С това днешното заседание приключва, защото се изчерпа дневния ред.
    Благодаря на всички за участието в работата на Комисията.

    Закривам заседанието.

    (Закрито в 16,10 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА


    Стенограф:

    Вася ЙОРДАНОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума