Комисия по здравеопазването
Извънредно заседание на Комисията по здравеопазването
П Р О Т О К О Л
№ 75
На 17 март 2020 г., вторник, се проведе извънредно заседание на Комисията по здравеопазването с
ДНЕВЕН РЕД:
Точка единствена. Законопроект за мерките по време на извънредното положение, обявено с Решение от 13 март 2020 г. на Народното събрание, № 054-01-24, внесен от Цвета Караянчева и група народни представители на 16 март 2020 г., първо гласуване.
Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията, се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 16:30 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Даниела Дариткова.
* * *
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин Министър, уважаеми господин Заместник-министър!
Откривам извънредното заседание на Комисията по здравеопазването и предлагам то да се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
Точка единствена. Законопроект за мерките по време на извънредното положение, обявено с Решение от 13 март 2020 г. на Народното събрание, № 054-01-24, внесен от Цвета Караянчева и група народни представители на 16 март 2020 г., първо гласуване.
Има ли други предложения? Не виждам.
Който е съгласен с този дневен ред, моля да гласува.
Гласували: за – 19, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно. Благодаря.
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА МЕРКИТЕ ПО ВРЕМЕ НА ИЗВЪНРЕДНОТО ПОЛОЖЕНИЕ, ОБЯВЕНО С РЕШЕНИЕ ОТ 13 МАРТ 2020 Г. НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ, № 054-01-24, ВНЕСЕН ОТ ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 16 МАРТ 2020 Г., ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
Ще Ви помоля, преди да пристъпим към разглеждането на Законопроекта по установения от нашия правилник ред, да дадем възможност за кратко изявление на министър Димитров, който поиска да ни направи важно съобщение.
МИНИСТЪР ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, благодаря Ви за възможността да взема думата първи – бързам, затова помолих за изключение. Още веднъж благодаря, че ми давате думата.
Знаете, че в България се осъществява Швейцарска програма, по която ние събираме пестициди от населени места, преопаковаме ги, слагаме ги в контейнери и съгласно Програмата заминават в чужбина по инсинераторите. Една част, която е събрана след 8 декември, е преопакована, седи в контейнери и е подготвена да замине за Европа, където трябваше да бъдат обезвредени тези отпадъци.
По обясними причини границите се затвориха. Разчитахме на инсинератор в Румъния – границата се затвори и в Румъния. В момента те са натоварени и седят. Не може да ги върнем по местата, откъдето са дошли – ще се създаде голяма паника в населението, не може да ги държим по границите или по паркингите, защото рано или късно ще стане инцидент.
Възможността е да бъдат изгорени в единствения възможен инсинератор в България, който има абсолютно всички разрешения и сертификати и с това да неутрализираме този проблем – към настоящия момент вече събраните, вече изнесените, вече преопакованите.
Вторият проблем е, че съгласно сега въведените графици, случилото се с коронавируса, ще се опитаме днес да създадем организация, при която всички болници, които обслужват болни от коронавирус и съответно карантинирани, всичко, което е биологичен материал – спринцовки, марли, постелъчен инвентар, калъфки, чаршафи и така нататък, ще трябва със съответни коли, снабдени с ADR, и по съответните правила да преминават регулярно, да събират всичко, свързано с коронавируса от тези болнични заведения и да бъде пренесено за обезвреждане съгласно наредбата на Министерството на здравеопазването в инсинератори.
В момента имаме два инсинератора, които са в състояние да поемат тези отпадъци – единият за Източна България, другият е за Западна. Автоматично това означава, че инсинераторът, който е към Министерството на околната среда и водите и се намира на територията на град София – в Александровска болница, ще трябва да бъде натоварен многократно повече от това, което за години назад е извършвал.
Към момента, в резултат на дългогодишна дейност на инсинератора сме пълни с пепел, която вече е отработена и седи в биг-бекове. Тази пепел трябва да бъде изнесена и депонирана, съответно той трябва да бъде освободен за предизвикателството, пред което всички ние сме изправени.
Ако в рамките на следващите два-три дни не организираме единия инсинератор, който е на частен оператор, като го задължим да обслужва отпадъците на болни от коронавирус и хоспитализирани в Източна България, и ние не приведем в съответствие с изискванията този, който е в Западна България, то от утре нямаме къде на практика да носим отпадъците, а не бихме допуснали по никакъв начин отпадък да се появи по кофи за боклук, по контейнери и да се създава паника.
В тази връзка моята молба към Вас е – Вие онзи ден сте променили Закона за обществените поръчки, само да се направи едно допълнение към него. Аз направих това предложение в Правната комисия. Срещнах разбиране в лицето на някои от вносителите.
Текстът е следният: „В Закона за обществените поръчки (обн. ДВ, бр. 13, 2016 г., последващи изменения в бр. 23 от 2020 г.) в чл. 13, ал. 1 да се създаде т. 22:
„22. При възлагане на дейности по обезвреждане на опасни и болнични отпадъци“.“
Уверявам Ви, че това е свързано единствено с отпадъци, които вече са по границата и не можем да ги изнесем от България, както вече Ви казах, и за отпадъците, свързани с коронавируса, и Щабът ще предприеме действия, за да може да ги изпратим към инсинератора в София.
Без промяна на Закона никой не би могъл да изнесе вече отработената пепел, никой не би могъл да сключи договор и на практика кризата ще ни завари неподготвени.
Обръщам се с молба към всички народни представители някой от Вас да припознае текста между първо и второ четене, за да имаме гаранции, че той ще бъде приет и да можем още довечера, след като Щабът ни възложи и тези функции, да можем наистина да работим. В противен случай, отиваме на процедура обществена поръчка, обжалване… Отиваме в безкрая, което най-малко някой би го искал на този етап.
Извинявам се за дългото изказване. Благодаря, госпожо Председател. Завърших!
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, уважаеми господин Министър.
Надявам се Вие да сте изложили това пред Правната комисия, защото тя е водещата по Законопроекта, за да може да се избере коректната правна техника дали това да влезе в Закона за обществените поръчки, защото ние така постъпихме в петък, но пък по-коректно може би ще бъде да съотнесем тези мерки само към извънредното положение. Оставаме на разположение това да бъде евентуално решение на водещата комисия – дали да бъде в Закона за извънредното положение, така наречения, или в специалния Закон. Иначе абсолютно подкрепяме, мисля, единодушно, доколкото виждам реакциите на колегите, Вашето предложение да бъде облечено в нормативен текст.
Ако това искахте да споделите, благодаря. Сега може да преминем към разглеждането на Законопроекта.
Законопроектът ще бъде представен от един от вносителите.
Господин Борисов, имате думата.
БОРИСЛАВ БОРИСОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги, уважаеми господин Заместник-министър! Настоящият законопроект има за цел да уреди извънредните мерки на територията на Република България за предпазване, ограничаване и преодоляване последиците от разпространението и заразата с вируса COVID-19 за времето от 13 март 2020 г. до прекратяване на извънредното положение.
Предлаганите разпоредби предвиждат промени в редица нормативни актове, въвеждат се противоепидемични мерки под формата на забрани. Забраните обхващат посещения на различни обществени събития и масови мероприятия. Основната цел на тези забрани е изпълнението на препоръките на Националния оперативен щаб за социална дистанция.
По препоръка на Националния оперативен щаб се предвижда със заповед на министъра на здравеопазването да могат да се установяват допълнително по-тежки противоепидемични мерки.
С промени в Кодекса на труда се предвиждат специални мерки, които могат да предприемат работодателите, работниците и служителите, за да се ограничи събирането на голям брой хора на едно място при обявено извънредно положение.
Предлагат се и промени в Кодекса за социално осигуряване с оглед да не се допусне възможността, поради обявено извънредно положение, осигурените лица и пенсионерите да бъдат лишени от възможност да упражнят своите осигурителни права в срок, поради което да ги загубят.
В Законопроекта за допълнение на Закона за българските лични документи се предвижда удължаване срока на документите с шест месеца с цел също да се избегне струпването на много лица пред гишетата на паспортните служби.
С допълнение на чл. 141 от Наказателния кодекс се предлага текст, според който, ако лице, което упражнява медицинско занятие или лице, което е било длъжно да окаже помощ на болен, не окаже помощ по време на епидемия, пандемия или извънредно положение, свързано със смъртни случаи, наказанието е пробация до една година или глоба от 300 до 1000 лв.
Предлага се допълнение на чл. 326, ал. 1 от Наказателния кодекс, като се инкриминира предаването на невярна информация за разпространението на заразителна болест.
Това беше съвсем накратко, тъй като Законопроектът е на пощите на народните представители от вчера и предполагам, че всички Вие сте се запознали с него.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, господин Борисов.
Министерството на здравеопазването ще иска ли да изкаже становище по този законопроект?
Заповядайте, доктор Пенков.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОЙКО ПЕНКОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители! Това, което пряко касае нашата работа са чл. 1 и чл. 2, които касаят противоепидемичните мерки, които и сега се взимат, другите текстове са извън нашите компетенции. Това ще бъде голямо облекчение за сектора, ако Вие подкрепите подобни текстове в извънредния закон. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, доктор Пенков.
Заявка за изказване направи професор Михайлов.
Заповядайте, професор Михайлов.
ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
„БСП за България“ подкрепи въвеждането на извънредно положение, подкрепи и първите законови мерки, които бяха предприети още в петък, и те бяха гласувани благодарение и на нашата политическа сила с пълен консенсус.
В този законопроект обаче, и това беше казано още сутринта от председателя на нашата политическа сила и на нашата парламентарна група, има съществени пропуски, да ги наречем по най-нормалния за ситуацията начин, които пропуски обаче не означава, че те трябва да бъдат преминати без поправки, без забележки.
Категорично заявяваме, че ние искаме дори минимален срок между първо и второ четене, да не се бърза с приемането на Законопроекта на валяк – първо, второ четене в рамките на един парламентарен ден.
Това, което каза доктор Пенков, мерките вече са предприети. Сега мога да бъда съвсем конкретен, ако трябва да бъдем точни в областта, в която ние сме засегнати, като здравеопазване. Всяка вечер българската нация ръкопляска на своите лекари от терасите на българските жилища, а същевременно се създава възможността българските лекари да бъдат наказвани – знаем вече случаите, и те не са свързани с отношението им към святата професия, която те упражняват, както и отговорността на медицинските специалисти, която те имат към нацията, а са свързани с липса на реални оперативни решения за изпълняването на техните задължения. И това да се превръща във възможност за санкция срещу тях – било то пробация или глоба, при положение, че дума не се казва за евентуални, каквито вече се извършват, по знанието на цялата нация, спекулативни действия в областта на търговията, не може да бъде подминато с мълчание. Трябва да се направят съответните корекции не само в тази област.
Аз не искам да влизам в други направления, колегите от Правната комисия и от други комисии ще вземат отношение, заради това нашата политическа сила много внимателно ще изкаже своите съображения в залата и ще иска премисляне между първо и второ четене на настоящия Законопроект. Благодаря Ви, госпожо Председател.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Други изказвания, колеги?
Заповядайте, господин Нотев, имате думата.
ЯВОР НОТЕВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Взимам повод от изказването на проф. Михайлов с уважение и зачитане на това, което той заяви като коментар за част от промените, предложени в разглеждания законопроект и най-вече тази част, която се отнася до промени в Наказателния кодекс.
Преди малко завърши заседанието на Правната комисия, където подобно становище беше защитено и изказано от господин Зарков. Аз споделям виждането, че мерките, предложени за изменение в Наказателния кодекс, се явяват несвоевременни и несъстоятелни.
Конкретният текст – чл. 341, е престъплението впрочем, създаването на нова алинея идва да внесе в Наказателния кодекс един квалифициран състав, който се отнася за деяние, познато на наказателното право, но извършено по време на пандемия и свързано със смърт. Малко неясно от юридическа гледна точка – това обстоятелство „настъпилата смърт“ дали се отнася до пряко отказаната помощ от лице, упражняващо професия, или вече сме в тази хипотеза, защото се съобщава за настъпила смърт по повод на пандемията?
Независимо обаче от тази разлика, която може да бъде предмет и повод за спорове, твърдя, че изменението е несвоевременно, то не е необходимо и не съответства на целите на Закона, заявени в чл. 1. Не сега му е времето да се създават нови наказателно-правни текстове, при положение че такива присъстват. Забележете, става дума за един допълващ, квалифициращ състав на престъпление, което може да бъде преследвано сега, при действащата правна уредба.
Впрочем главният прокурор присъстваше на това заседание. Той съобщи, че такива наказателни производства по другия текст –чл. 326, за разпространение на неверни сведения, с които се създава напрежение в обществото, вече са образувани. Тоест при този временен закон, който се отнася до уреждане на отношения във времето, за което е въведено извънредно положение, като че ли не е нужно и не е необходимо да се натоварват обществените очаквания именно с разрешаване на тези проблеми.
В този смисъл споделям и емоционалната оценка, която чухме тук, че в момент, в който ние наистина сме насочили взор и поглед към българските лекари, като че ли не е сега моментът да усилваме репресивните мерки по отношение на тях – това е лош знак и като че ли не издържа.
Извън казаното по тези текстове, поставиха се въпроси, които и днес, тук, в тази комисия правят впечатление, и те се отнасят до някои икономически решения, които се чуха, бяха заявени в общественото пространство и които не намират своето отражение в предложените текстове.
Струва ми се, че времето между първо и второ четене би могло да се използва именно за уточняване – чисто правно-технически да се прецизират тези текстове. Ето защо аз заявявам позицията си – като цяло ще подкрепя Законопроекта с бележката, че между първо и второ четене съм категорично за отпадане на текстовете, отнасящи се към Наказателния кодекс, нещо, което ще се случи, поне по ангажиментите в Правна комисия, поето от вносителите, и с желанието и очакването, че ще бъдат прецизирани текстовете, които се отнасят до данъчните облекчения, които се отнасят до някои срокове, които така или иначе са неясно регламентирани тук. Това са наистина правно-технически въпроси и не тази е комисията, не е тук мястото да анализираме.
Това исках да уточня като представител на юридическата професия в Здравната комисия. Благодаря Ви за търпението.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, господин Нотев.
Други изказвания, колеги?
Доцент Йорданов, заповядайте.
ГЕОРГИ ЙОРДАНОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Пенков, уважаеми колеги! Първо, недоумение у мен предизвика фактът, и ми е интересно мнението на Министерството на здравеопазването, защо при толкова сериозен капацитет експертен на държавата се налага толкова сериозен закон, с такова важно значение, да бъде плод на инициативата на група народни представители, без да подценявам техния експертен потенциал.
Законът се състои от няколко части. В първата част „Противоепидемични мерки“ – добре, те са взаимствани от Закона за здравето. Това е естествено, но липсват медицинските и здравни специалисти. Знаете, че инспекторите в РЗИ също са в ежедневен контакт и не може да ги подценим. Впрочем те не липсват, защото единственото, казано за тях, е, че ако откажат да си изпълнят задълженията, ще бъдат глобени с 1000 лв., а те са хората, на които разчитаме. Ежедневно сме залети с информация, че нямат елементарни средства за предпазване, маски, ръкавици, облекла и така нататък.
На второ място, като че ли оперативните планове, които са създадени от областните противоепидемични щабове за хоспитализация на болните или не работят, или не са доведени до знанието на съответните лечебни заведения. Получава се един хаос, при което се футболизират пациенти от едно здравно заведение, в друго, в трето и така нататък.
Преди малко говорихме с колегата Борисов, изведнъж се оказа, че най-лошият елемент от системата са аптеките. Генерал Мутафчийски си позволи да каже, че тези алчни аптекари сега богатеят за сметка на гражданите на Република България. При положение, когато ние съветваме пациентите, които имат някаква клиника и са притеснени за себе си, да избягват контактите в здравни заведения, включително контактите с лекари, те могат да отидат само в аптеката и това се оказва основното здравно заведение, което могат да ползват. И там изведнъж има едни алчни аптекари, които ги ограбват, спекулират и така нататък. Това не е така, вероятно ще станем свидетели на реакция на съсловните организации в различна степен в този бранш.
Основното наше притеснение и съображение е липсата на държавата в тази част, която означава социалното оцеляване на големи групи от български граждани. Възлагат се финансови задължения основно на работодателите, липсва средният и малкият бизнес – хората, които имат по едно малко магазинче, примерно за дрехи втора употреба и живеят буквално със средства ден за ден. Мисля, че държавата, ние имаме държава – многогодишна, както знаем, трябва да поеме част от финансовата тежест на своите граждани в този момент, защото иначе не би могло да бъде. Затова ние пледираме да се обмислят мерките абсолютно с експертните съвети на всички министерства, безспорно водещо е Здравното в една такава ситуация, и да продължим напред. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, доцент Йорданов.
Доцент Иванов, имате думата за изказване.
ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги! Взимам думата след изказването на доцент Йорданов.
Първо, искам да направя едно уточнение, че след създаването на новата Конституция, България за първи път се изправя в ситуация на извънредно положение. И тук всички, които присъстват, много добре са наясно, че в историята на нашата държава – имало е през 1944 г., сега за втори път се обявява извънредно положение.
Предвид предложенията на Политическа партия БСП, когато се приемаше бюджетът на Република България за 2020 г., всички добре си спомняме какви предложения правеха и как развързваха всякакви видове кесии по различните пера на бюджета. Дойде време да се докаже кой е бил прав при приемането на бюджета и как се разходва бюджетът.
Що се отнася до темата за вкарването на текстовете от народни представители, мисля че всички тук достатъчно добре са запознати с Правилника – как се вкарва законопроект, и колко време е необходимо, ако той мине през Министерския съвет, колко време трябва за съгласуване през отделните министерства, за да бъде приет от Министерския съвет. На упрека и критиката за това защо е вкаран от народни представители, мисля, че отговорът е прекалено ясен и точен.
Що се отнася до аптеките. Смятам, че тук се вкарва доста, как да кажа, тълкуване на изказването на генерал Мутафчийски. Генерал Мутафчийски имаше предвид, че голяма част от пациентите и всички онези, които търгуват от аптеките – мога да кажа само едно голямо благодаря и уважение на хората, които са на първата линия – хората, които са в аптечната мрежа – имаше предвид това, че голяма част от пациентите закупуват примерно по десет кутии с ампули витамин С, изопринозин по пет кутии и така нататък.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Без продуктово позициониране, моля Ви.
ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Да, извинявам се, но тук сме колеги и няма за какво да правим реклама.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Заседанието се предава на живо, моля Ви!
ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Добре, не знаех. Спирам до тук, за да няма някакви критики.
Що се отнася до липсата на държава, смятам, че държавата в този момент, пак казвам, при положение че никой от тук присъстващите изобщо не е работил в извънредна ситуация, в която ние се намираме като държава. Оперативният щаб, който е създаден, всички министри са ангажирани пряко с обезпечаване на извънредното положение, и когато говорим за мерките, мисля, че вчера Министерският съвет, всеки един от министрите – министъра на икономиката, министъра на финансите, всъщност определиха начините и формите за компенсация, включително и за предприятия, които се намират пред фалит и работници, които трябва да бъдат освободени, така че спекулации в този момент, по тази тема, мисля, че са най-малко несправедливи към целия народ, който очаква от нас компетентни, експертни решения, за да може действително в нашата държава да не се получават лошите примери, които имаме в Италия. Мисля, че всички тук като лекари са запознати защо, по какъв начин, така масово, примерно в Милано, има толкова много заразени и смъртни случаи.
Моето предложение, госпожо Председател, е действително, когато има конкретни предложения, както примерно професор Михайлов се изказа, те да бъдат направени, да бъдат казани ясно и по най-бързия начин в кратки срокове – Вие знаете, че най-краткият срок за приемане на един законопроект е в рамките на три дни, да бъдат предложени, обмислени, съответно добре прецизирани, да бъдат приети и да се покаже действително, че ние в момент на екстремна ситуация можем да взимаме точни, бързи и ясни решения. Независимо дали сме опозиция, тук всички трябва да сме обединени против болестта и против заплахата, която в момента е към цялото човечество.
Предлагам оттук нататък изказванията да бъдат в конкретен план за Законопроекта, който разглеждаме, конкретни предложения, обмислени и по най-бързия начин да се приеме Законопроектът. Хората очакват от нас решения, а не празни приказки. Да, парламентът е място за приказване, но сега е време за действие. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, доцент Иванов.
Професор Михайлов – реплика.
ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Искам съвсем официално да кажа, че това е обсъждано при нас, в нашата политическа сила и е възможно дори най-краткият срок предвид ситуацията в момента, от три дни, да бъде съкратен с решение на Народното събрание, което може да променя своя Правилник.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Точно така. Това е обсъждано и в нашата политическа сила.
ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Това е възможно да се направи в интерес на нацията. Моля само доцент Иванов малко да смекчи тона – назидателния! Не сме работили в такава ситуация, но ние имаме конкретно предложение и Вие го чухте, в другите направления, в които аз не съм специалист, има също конкретни предложения. Тук сме действително не само да говорим, а да говорим съществени неща и ние поставихме своето съществено предложение по отношение на здравното направление в този проблем.
Вярно е обаче също, че трябва много добре нацията да види и да разбере какви са конкретните оперативни мерки в направление „Медицина“ за проблемите, които в момента съществуват. Това е необходимо да се види. Благодаря Ви, госпожо Председател.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Дуплика? Няма дуплика.
Може ли аз да се изкажа, уважаеми госпожи и господа, и след това ще дам думата на останалите да коментирате?
Уважаеми колеги, наистина се налага да работим в различен режим от обичайния и това наложи народни представители да внесат мерките, които са изработени от Министерския съвет.
В петък председателят на Народното събрание след въвеждане на извънредното положение отправи писмено искане към министрите да предложат конкретните мерки, които касаят всеки един от ресорите и всяка една от политиките. Това се случи и тези предложения са резултат на това искане на Народното събрание. Знаете, че най-кратката процедура е именно чрез предложения от народни представители.
Нямаме претенции за изчерпателност и правно съвършенство на текстовете, така че сме готови да обсъдим всяко едно конкретно, полезно и конструктивно предложение.
Искам да заявя, че и от Министерството на здравеопазването дойдоха допълнителни мерки, които ние ще оформим като предложения между първо и второ четене, но искам да апелирам за това всички да работим в много интензивен режим, защото наистина имаме намерение да предложим, и аз се радвам, че и колегите от опозицията ще подкрепят подобно искане, заради извънредната ситуация да нарушим до известна степен и Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, където се предвижда минимален срок за три дни между първо и второ четене, и да предвидим такъв срок до края на следващия ден, защото утре ще гледаме в залата този законопроект.
Важно е сега тези мерки да бъдат час по-скоро на разположение за изпълнение от ресорните министерства, защото това е в интерес на бързото прилагане, а основната цел на всички мерки, които вземаме, основната цел и на тези законодателни промени, са именно ограничаване на последствията от епидемията и запазване на човешки живот – това се разбира най-добре от колегите в Здравната комисия.
Абсолютно споделям мнението, че трябва да се ревизира промяната в Наказателния кодекс, защото е важно ние сега да подкрепим колегите. Аз разчитам на висока отговорност и от тяхна страна. Наистина има до известна степен някакво притеснение и съмнение за това, че са ясни процесите и навигацията на пациентите, но в този план днес има допълнителна заповед на министъра на здравеопазването, която много точно определя критериите за хоспитализация и движението на пациентите.
Смятам, че с всеки изминал ден ние ще ставаме все по-организирани. Вярно е, че може да има някои не много коректни действия и стъпки, но от тук действаме в условията на извънредност и затова трябва обединено, заедно, коректно и дисциплинирано, солидарно да се справим с предизвикателството.
Давам думата на господин Колев, после доктор Найденов.
ГЕОРГИ КОЛЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми колеги. Никой от нас не е изпадал в такова извънредно положение. Нещата са сложни и ние трябва да се отнесем с абсолютно внимание, съгласен съм с това, но не и да пренебрегнем основните стожери на решаването на това извънредно положение, на тази задаваща се пандемия, това са медицинските специалисти.
Извънредното положение е във връзка с опазването на здравето на хората и нацията. Не е нормално в извънредното положение, в процес, в който трябва да бъдат на разположение всички болници, легла, кадри, масирано да започнат да се пускат в неплатен отпуск специалисти, санитари, ако щете, сестри, лекари. Те трябва да бъдат на разположение.
В сферата на енергетиката, когато има мощности на разположение, за тях се плаща. Тези мощности, тези специалисти, тези кадри стоят там, те са на работа и при ситуация, необходима за енергетиката, участват активно в този процес.
До мен, до госпожа Дариткова също са пристигнали писма от болници, в които вчера е решено да преустановят плановия си прием, а той представлява по-голяма част от дейността им. В тази връзка се очаква само в националния комплекс около 1150 човека в скоро време да бъдат в неплатен отпуск. Това са болниците за долекуване, това са болниците за рехабилитация, 50% е намалял и ще намалее обемът в МБАЛ-ите, където няма спешност.
Какво искам да кажа в случая? Много внимателно ние трябва да дадем знак на медицинската общност, на медицинските специалисти знак, че стоим зад тях, че те са необходими на обществото, че те са необходими в тази пандемия да са ни на разположение. В няколко от тези изказвания пише: „Ако Вие ни пуснете в неплатен отпуск, после не очаквайте от нас помощ, ако нещата се влошат“. Безценно е, че България има толкова легла на разположение в момента и може в такава ситуация да се възползва. Но каква ни е ползата, ако ние сме ги пуснали в неплатен отпуск и после „обидените“ не можем де ги съберем? В този момент повечето от тях са тези, които са разчитали – те са говорили помежду си, и на нас ни пишат, че с радост биха се включили в такъв процес, а сега в момента ние ги пускаме в неплатен отпуск.
В тази връзка извънредното положение и разположението на болници, легла и кадри, трябва категорично да заеме място в нашите обсъждания, в нашите решения, за да знаят медиците, че всеки медицински специалист е необходим и ще бъде необходим, защото ситуацията, както виждате, в определени държави излиза извън контрол – визирам конкретно Италия. Не дай Боже, нещата да се случат и тук такива.
Това е предложението ми: ние трябва сега, в този закон – не в следващ, не в последващ, да намери място обезщетението на такъв тип специалисти, на които да им се плати, за да бъдат на разположение; болници, които да бъдат готови за прием на такъв тип проблемни болни. Това трябва да го решим сега! Не бива да го отлагаме в следващ закон.
Второ, аз смятам, че наказанията, които приехме, са много леки за хванатите виновни лица, участвали в нанасянето на такива огромни щети. Тези лица нанасят неимоверни проблеми на икономиката и на районите със своята безотговорност. Къде е участието на такова лице в щетите, които то нанася? Пет хиляди лева! Дреме му на него за пет хиляди, а той нанесъл на икономиката 50 милиона щета за Варненска област, защото летял, щъкал из Европа и се прибрал във Варна с влак. После този човек ще плати 5 хил. лв.?! Тук трябва да се помисли за тези, които са нанесли такъв тип безотговорна щета за населението, да им бъдат наложени много по-големи санкции или наказание, за да може да имаме възпиращ ефект в такива случаи. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: И аз благодаря.
Доктор Найденова, заповядайте за изказване.
ВАЛЕНТИНА НАЙДЕНОВА: Искам да обърна внимание на две неща.
Мисля, че терминът „противоепидемични мерки“ не е коректен, уважаеми господин Заместник-министър. Ще Ви цитирам само от 9 юли 2019 г. Наредба № 6 на Министерството, със заглавие „За реда и условията за провеждане на диагностика, профилактика и контрол на отделни заразни болести на дихателната система“, уважаеми колеги, в която се дава определение що е то „противоепидемични мерки“ и Ви ги чета: мерки спрямо болния (заразоносителя), механизмът на предаване на инфекцията, контактните лица и външната среда за бързо ликвидиране на епидемиологичния процес.
Защо Ви казвам това? Ако обърнахте внимание на това, което професор Михайлов каза, не виждаме конкретните медицински мерки. Всичко, което е изброено от втората заповед на министъра, са мерки, които са немедицински в защита здравето на гражданите, които влизат, разбира се, в задълженията на министъра на здравеопазването. Може би по-нататък в залата ще поставим този въпрос. Очаквам колегите да помислят върху него.
Второ, „приемът и провеждане на планово-оперативна дейност се забранява“. Онкоболни, които чакат с месеци за операция, поставиха въпроса: а ние къде сме в цялата тази ситуация? Предполагам, че и други ще го поставят. Трябва да излезе такъв закон от Народното събрание максимално бързо, но който да не блокира по никакъв начин права на други граждани, а не само на контактните и заболелите от коронавируса. Без да блокираме здравната система ние трябва да намерим най-доброто решение.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Под формата на реплика, ще се опитам да внеса успокоение сред онкоболните, защото не може всички мерки да бъдат разписани в Закона.
Вчера Националната здравноосигурителна каса е направила писмо, в което е описала, че онкоболните не влизат в категорията „планови интервенции и планово лечение“. Първо, нямаме листи на чакащите онкоболни нито за операции, нито за терапии, тяхното лечение ще продължи, защото е животоспасяващо. Плановите операции касаят съвсем друг обем операции – повечето тук сме лекари и разбираме за какво става въпрос.
Смятам, че мерките, вече подчертах, може би ще се разширят от гледна точка на Министерството на здравеопазването, но всяка една от институциите, която контролира своята област, ще трябва да излиза с конкретни предложения и реакции как трябва да се случват нещата. Примерно аз днес бях сезирана, че акушер-гинеколози, изискват плащане на болничните за излизане в майчинство, понеже нямат право на провеждане на консултации и Националната здравноосигурителна каса веднага реагира с указание, че този вид дейност се провежда безплатно и продължава да функционира.
Важно е наистина, от една страна, да бъдем в постоянен контакт с гражданите заради извънредната ситуация и за всеки възникнал казус, от друга страна, всяка една отделна администрация да има възможност да реагира според правомощията, а Законът очертава само общата рамка.
Искате ли дуплика, доктор Найденова?
ВАЛЕНТИНА НАЙДЕНОВА: Безспорно, като всяко ново, не е съвършено. Явно ще има още доста допълнения и изменения.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Доктор Джафер, имате думата за изказване.
НИГЯР ДЖАФЕР: Благодаря Ви.
Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми колеги! Ясно е, че извънредното положение изисква извънредно законодателство. В този смисъл аз разбирам функцията на парламентарните комисии, които трябва много бързо да реагират на предложенията, първо, на Националния оперативен щаб, защото това е субординацията – в извънредна ситуация този щаб има правомощия, за съжаление, не добре разписани в законодателството, но това е друга тема.
Ще бъда кратка. Искам да подкрепя предложенията, и те са съвсем логични, нищо че са в разрез с Правилника в случая, за максимално съкращаване на сроковете, без оглед на това колко дни са изтекли и колко би трябвало да са.
Вторият ми акцент е свързан с това, което и колегите вече заявиха, казвам и мнението на нашата парламентарна група – ние смятаме, че репресивни мерки спрямо медицинските специалисти в случая са неадекватна санкция, защото голяма част от Комисията като медицински лица знаем, че днес те са на първа линия, на предния фронт. Напротив, трябва да се направи всичко възможно да се подкрепят по всякакъв начин – морално и материално, много добре подплатено финансово, да свършат всичко, което искаме, в интерес на обществото. Много е специфична работата им, няма какво да си говорим какво се случва. Те са тези, които дори под карантина трябва да са в самите лечебни заведения.
Ние ще подкрепим всичко, което е в тази посока, което не означава, че няма да оспорваме предложения, които бихме искали да бъдат коригирани. Това е, което бих искала да кажа. Разбирам, че заседанията не са, за да идваме тук и да правим преглед на печата и да обсъждаме всичко, което сме прочели, достигнало до нас, а просто да работим в оперативен порядък.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Други изказвания, колеги?
Доктор Поповски, имате думата.
КАЛИН ПОПОВСКИ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги, уважаеми господин Заместник-министър! Групата на „Обединени патриоти“ ще подкрепи, естествено, този законопроект. Понеже не сме водеща комисия, за второ четене ще имаме една поправка през Правната комисия, която искам да споделя пред Вас – изключително важна практическа поправка.
В чл. 18 от Закона за лечебните заведения искаме да може имунохроматографските методи – бързите методи за диагностика на това коварно заболяване, да могат да се изработват не само от вирусолозите, които в България са около 60 човека и половината държава няма такива специалисти, на териториален принцип, а да може да се изработват от специалисти по клинична лаборатория и от специалисти по молекулярна биология. Един такъв тест, само казвам на колегите, ще струва около 20 лв. (Реплики.) Може и по-малко да бъде… (Разговор на изключени микрофони.)
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Моля Ви, колеги, не влизайте в свободни диалози, въпреки извънредната ситуация! Нека спазваме дисциплината.
КАЛИН ПОПОВСКИ: Говорим за еднократен тест. Направил съм сериозни консултации, за да изказвам тези неща.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Моля Ви, по философията на Законопроекта, че иначе твърде продуктово и търговско ще излезе това, което предлагате.
КАЛИН ПОПОВСКИ: Това въобще не е търговско, а е много важно, защото голяма част от населението ще може по желание да си направи в лабораториите този тест.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: И да си го интерпретира само.
КАЛИН ПОПОВСКИ: Не да си го интерпретира само, да го интерпретира джипито или който и да бил от лекуващите лекари. Тук става дума за тест, който хваща и IgM, и IgG тест на това заболяване. (Шум.) Това е много важно, не знам защо не се отнасяте с необходимата сериозност. След пет дни от заразяването този тест е 100% показателен. Пациентът може да бъде здрав носител на това заболяване, така че това е изключително важно. Тестовете ще струват около 20 лв. и всеки, който иска, ще може да отиде да се изследва, където пожелае. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, доктор Поповски.
Аз обаче ще репликирам. Познавам строгостта и придържането към правилата на Правната комисия – текстове, които не са отваряни на първо четене по Правилник не могат да се предлагат между първо и второ течене. В предварителния ни разговор Ви посъветвах да направите отделен Законопроект, защото съм сигурна, че водещата комисия няма да разглежда такова предложение, както е по Правилник.
Професор Михайлов, имате думата за втора реплика.
ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Съвсем кратко. Искам да успокоя доктор Поповски и да му споделя, че тези тестове са ориентировъчни. Имайте предвид обаче, че като погледнете практиката, доктор Поповски, на европейските държави немалка част от тях се отказаха от тях, тъй като точно интерпретацията може да превърне в панична пандемия, в пандемия от паника цялото общество.
Тук си позволявам да успокоя и Георги Колев в рамките на заседанието на Комисията – тези отпуски, в които се впускат специалистите, са много добре ориентирани противоепидемично. Ако искаш ще ти обясня след това, защо се прави това нещо. (Реплики.) Ами като е ясно, няма защо да плашим всички тук в Комисията защо се прави това нещо. Така че нека, както казваше един политик, докторите да говорят за докторлъка, полиците – за политиката, а ние понеже сме по средата, да не се изхвърляме много, защото наистина забележката на доктор Дариткова изглежда добродушна, но правилна, че нашето заседание започва да прилича на продуктово позициониране, което не е редно. Благодаря Ви. (Шум и реплики.)
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имам конкуренция между двама колеги за реплики.
Трета реплика – заповядайте, господин Чакъров.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Аз по-скоро като продължение, но преди това, не искам да взимам повторно думата. Присъединявам се към призива на доктор Джафер, че по-експедитивно трябва да действаме. Едва ли има колега, който седи на заседателната маса на нашата комисия, да одобрява мерки репресивни, дори не ми се иска да ги казвам, към колегите, така че там нашата позиция е ясна и аз искам да изразя и моята позиция, и позицията на парламентарната ни група, която представи доктор Джафер.
По отношение на лабораториите, солидарен съм, че трябва да ги развиваме и в страната, за съжаление, явно ще има потребност от лаборатории, които да изследват. Вчера имахме среща при кмета на Пловдив – той покани всички депутати от областта и града, от Пловдив област и Пловдив град, има предложение в Пловдив да има такъв център. Оказа се, че в университета в Пловдив, не адресирам всичко, което казвам, към университета и Пловдив, въобще като държава ние трябва да помислим, ако имаме само 60 вирусолози, трябва да видим по какъв начин това нещо трябва да бъде доразвито и като база. Хубавото е, доцент Йорданов, оказа се, че в Пловдив има лаборатория, която може да бъде набързо адаптирана. (Реплики.)
Вчера нямахме такава информация, но вече има, така че трябва да мислим да се развиваме и в такъв аспект. Позицията ни е ясна – да работим по-експедитивно. Повече няма да говоря. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Искате ли дуплика, доктор Поповски? Може да се въздържите в интерес на експедитивността.
Заповядайте.
КАЛИН ПОПОВСКИ: Смятам, че бях много добре разбран от колегите клиницисти. Това са два вида антитела, които се позитивират – първият, след петия ден, и тестът на 100% казва този човек носител ли е, или не на това заболяване. Не знам какъв е спорът тук и въобще какво си коментираме?
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Той доказва имунен отговор, не носителство, но това е друга тема. (Оживление.)
КАЛИН ПОПОВСКИ: Става дума за имунохромотографски тест. (Дискусия встрани от микрофоните.)
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Може ли да се върнем към законодателната работа, а не да спорим на медицински теми? Благодаря Ви, колеги.
Едно лично обяснение от господин Колев – кратко лично обяснение.
Заповядайте, господин Колев.
ГЕОРГИ КОЛЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги! Уважаеми професор Михайлов, нямам нищо против и може би грешно съм разбран, като говорим за ограничаването на дейността с цел опазване наистина навлизането на подобен род заболели в болниците. Не е това. Проблемът е в механизма, който държавата и ние…
ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Кадрите трябва да се пазят в момента!
ГЕОРГИ КОЛЕВ: Точно това е – кадрите трябва да опазим чрез и заплащане, и доплащане, които във време на тази ситуация са на разположение! Тези кадри са на разположение на здравната система.
Как ще ми обясните примерно ситуацията – виждате, че лекари, които са се заразили и в Италия, излизат извън възможността да лекуват?
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Точно затова са пуснати в отпуска.
ГЕОРГИ КОЛЕВ: Е, тогава? Тогава трябва да има други, които биха ги заменили. (Реплика от народния представител Георги Михайлов.)
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми колеги, има ли други изказвания по същество?
Заповядайте, доктор Стоянова.
ВЕНКА СТОЯНОВА: По Законопроекта.
Госпожо Председател, уважаеми колеги! Подкрепям направените предложения. Разбира се, всичко, което споделиха колегите, голяма част от това, което споделиха колегите, също подкрепям.
Искам да споделя с Вас нещо от фронта, знаете, че работя в РЗИ. Няма да говоря и доразвивам темата за заплащане и доплащане, защото едни хора, които са с много ниско заплащане спрямо останалите в здравеопазването, в момента работят денонощно – бях при тях, видях ги.
Трябва да Ви кажа, колеги, мерките работят. Затова наистина трябва да обединим усилия и да конкретизираме в още по-големи детайли това, което се прави. Нека всички добри намерения, всички професионални предложения да ги обсъдим в следващите дни и да приемем Законопроекта.
Понеже не взех реплика на доцент Йорданов, вече има предпазни средства в мрежата. Днес мисля, че всички РЗИ-та получиха предпазни средства, бяха в София. Междувременно, когато тръгна епидемията, всички предпазни облекла, които са с висока степен на предпазване и които бяха налични в РЗИ-тата, са предоставени, специално в Търговище на Центъра за спешна помощ, на болницата за инфекциозно отделение. Разбира се, оставили сме си и за нас. Предполагам, че тези проблеми, както ни дават увереност и от Министерския съвет, до няколко дни ще отшумят.
Изключително е добра колаборацията с органите на МВР – на това също бях свидетел и в неделя, и във вчерашния ден, и днес, за което наистина ми се иска по някакъв начин да им благодарим и да ги поздравим.
Ставаше въпрос за противоепидемичните мерки. Като човек, който е прекарал почти целия си трудов стаж – от 1981 г., досега съм в системата на държавния здравен контрол и на общественото здраве, бих искала да Ви кажа, че точно методите за предпазване – това, което Вие прочетохте от определението, това целят противоепидемичните мерки. За да го разберем, с една дума: противоепидемичните мерки, приемете, че са мерки, които са от страната на профилактиката. В болниците имаме достатъчно разработени мерки, които вече касаят самото лечение и спазването на правилата.
Обещах да бъда кратка и по Закона, но и аз отидох малко в професионалното си направление, за което моля да бъда извинена.
Колеги, както каза и доктор Джафер и всички останали, остава да седнем и да работим.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Заповядайте, доцент Йорданов за кратка реплика. (Народният представител Георги Йорданов говори на изключени микрофони.)
Моля, на микрофона, ако може. На микрофона!
Никой не чу репликата и няма да влезе в стенограмата.
Колеги, други изказвания?
Заповядайте, госпожо Таскова.
КРЪСТИНА ТАСКОВА: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги, уважаеми господин Заместник-министър.
Нещата, които в момента ще приемем като закон, според мен, това ние успяхме да го свършим още в петък, защото този закон в частта, която засяга нашата комисия, беше приета още с извънредното положение, мигновено със заповед на министъра. Просто го обличаме с формата на закона, така че за мен беше по-важно днес да разглеждаме такъв закон, в който са включени мерки, които дават освен защита здравето на хората, след това и тяхното икономическо съществуване.
Това, което наблюдавахме по медии, за което се разбрахме тук, че няма да коментираме, за да могат експедитивно да преминават заседанията на комисиите, но в крайна сметка е факт, господин Горанов обяви, че ще има мярка, която ще позволява 60% от възнагражденията на работниците да се получават от държавата. Такова нещо тук не фигурира, напротив. Законът предвижда две хипотези за изплащане на възнаграждения и двете хипотези са за сметка на работодателите, просто с различен процент в зависимост от това дали е обявено затварянето на обекта от работодателя или от държавен орган.
Второто, което също така беше обявено, е, че ще има допълнителни възнаграждения за медицинския персонал. По никакъв начин този закон не урежда възможността за предвиждане на такова финансиране.
Казвате, че мерките работят, че вече РЗИ-тата са в пълна готовност, но според мен Законът по никакъв начин не предвижда финансовото оцеляване след това на всички български граждани, на медици и всички засегнати като бизнес и ще се въздържа по Закона в момента.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Колеги, мисля, че позицията на основните парламентарни групи е изказана, затова да приключим с изказванията и да пристъпим към гласуване.
Подлагам на първо гласуване Законопроект за мерките по време на извънредното положение, обявено с Решение от 13 март 2020 г. на Народното събрание, № 054-01-24, внесен от Цвета Караянчева и група народни представители на 16 март 2020 г.
Гласували: за – 14, против – няма, въздържали се – 7.
Приема се.
Колеги, моля Ви всички да работите усилено, защото наистина срокът между първо и второ четене наистина ще бъде много кратък.
Благодаря на всички за участието в днешната Комисия.
(Закрито в 17:30 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА
Стенограф:
Вася ЙОРДАНОВА