Комисия по здравеопазването
Редовно заседание на Комисията по здравеопазването
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по здравеопазването
П Р О Т О К О Л
№ 79
На 18 юни 2020 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазването при следния
ДНЕВЕН РЕД:
Точка единствена: Законопроект за допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2020 г., № 054-01-46, внесен от Георги Йорданов Йорданов и група народни представители на 28.05.2020 г. – първо гласуване.
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазването, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 15,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Даниела Дариткова.
* * *
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин заместник-министър, уважаеми гости! Откривам редовното заседание на Комисията по здравеопазването и предлагам тя да се състои при следния предварително оповестен дневен ред:
ТОЧКА ЕДИНСТВЕНА: ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА БЮДЖЕТА НА НАЦИОНАЛНАТА ЗДРАВНООСИГУРИТЕЛНА КАСА ЗА 2020 Г., № 054-01-46, ВНЕСЕН ОТ ГЕОРГИ ЙОРДАНОВ ЙОРДАНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 28.05.2020 Г. – ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
Има ли други предложения по дневния ред? Не виждам.
Който е съгласен с предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 14, против и въздържали се – няма.
Преминаваме към разглеждането на Законопроекта.
От името на вносителите давам думата на доцент Йорданов да представи Законопроекта.
ГЕОРГИ ЙОРДАНОВ: Уважаеми колеги, уважаеми гости! Няма да бъда многословен, защото достатъчно ясни са проблемите в сферата на здравеопазването, които предизвика пандемията с COVID-19. Тук нашият законопроект касае една част от тях, която за медиците е маловажна, обаче за тези, които се грижат за финансовото оцеляване на лечебните заведения, е изключително важна. Касае се за факта, който доведе в крайна сметка до едно палиативно решение между синдикалните организации и Националната здравноосигурителна каса с акуширане от страна на Министерството.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Съсловни организации.
ГЕОРГИ ЙОРДАНОВ: Съсловни организации, извинете. Какво да правим, ние помним още профсъюзите.
В резултат на това решение болниците започнаха да получават 85% от приходите в последните месеци преди пандемията.
В същото това време обаче веднага се появиха становища на юристи, на ръководни дейци от сферата на здравеопазването, че тези пари нормативно не са защитени и те след изтичане на пандемията би следвало да започнат да се връщат в Националната здравноосигурителна каса – дали еднократно, дали като месечни вноски от сумите, които ще получават за в бъдеще тези лечебни заведения, то е въпрос на обсъждане.
Имахме гаранциите на министъра на здравеопазването, че това няма да стане. В същото време обаче други ръководители казаха, че – не, това нормативно не е защитено, и затова ние решихме да внесем този законопроект, който според нас обезпечава тези суми и невръщането им в бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2019 г.
Затова нашето предложение беше да направим допълнение към Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2019 г. Виждам, че хората, които са тук, достатъчно добре знаят за какво става дума и мисля, да минем към дискусия, ако трябва. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, доцент Йорданов.
По традиция ще чуем, първо, гостите, становища.
От Министерството на здравеопазването – доктор Пенков, заповядайте.
ЗАМ.-МИНИСТЪР БОЙКО ПЕНКОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател!
Дами и господа народни представители, доцент Йорданов! Важен е проблемът, който разглеждаме в момента. Искам само да кажа някои наши съображения от името на Министерството на здравеопазването, че една подобна промяна според нас не би трябвало да бъде в Закона за бюджета, а трябва да намери нейното нормално място в друг законопроект, който урежда подобни отношения.
Второ, много от нещата, които са заложени в Проекта на закон, вече реално са факт и те са извършени от Националната здравноосигурителна каса, имаме и анекси по Рамковия договор, имаме Методика за разпределяне на средства, имаме извършено финансиране, което е факт, и така нататък.
Относно връщането на парите от изпълнителите, всички Вие днес на изслушване чухте пак за пореден път министър Ананиев, че това няма да се случи. Това беше неговата гаранция. Сега на нас ни предстоят няколко отговорни месеца работа по Решението на Народното събрание относно изготвянето на анализ, подготовка, какви законодателни, ако хората от Касата се чувстват неубедени или че вършат нещо лошо, какво допълнително трябва да бъде представено в Комисията по здравеопазване, Вие ще отсъдите. Според мен тогава могат да се вземат много по-информирани мнения след допълнителните анализи и съответните промени в необходимия закон. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, доктор Пенков.
Съсловните организации, които присъстват, макар и да са изпратили становища, моля да го заявите кратко.
ИВАН МАДЖАРОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Дами и господа народни представители, доцент Йорданов! Ние от Българския лекарски съюз внесохме нашите становища и, разбира се, принципно стоим зад позицията, която заемахме още в началото на епидемията – тези средства, това политическо решение да бъдат заплащани средства на лечебните заведения извън това каква дейност са извършили, не трябва да бъдат възстановявани. Знаем, че многократно е декларирано това и от министъра, и от нас. В ръцете на Народното събрание е да прецени дали има пропуски в законодателството и да вземе решение, или да остави това решение експертно да бъде взето от НЗОК. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Български фармацевтичен съюз – проф. Стоименова, имате думата.
АСЕНА СТОИМЕНОВА: Уважаема госпожо Председател, дами и господа народни представители, доцент Йорданов! Като Български фармацевтичен съюз и съсловна организация, като на медицински специалисти, подкрепяме становището на Българския лекарски съюз.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви.
Откривам дискусията и ще се възползвам да дам първо думата на себе си.
Уважаеми госпожи и господа, уважаеми вносители! Наистина това, което ни обединява всички, е тезата, че предвидените и дадени средства, които в рамките на 85% осигуриха функционирането на всички лечебни заведения в системата на здравеопазване в България, не трябва да се връщат, защото те дадоха възможност структурите да останат в готовност да посрещат пациенти и да реагират при възникнала здравна потребност. Но начинът, по който Вие сте облекли законодателно това решение, смятаме, че е некоректен, защото той се отнася само до Закона за бюджета на Касата – закон, който действа само в рамките на една година, а не се съотнася само към извънредното положение, извънредната епидемична обстановка.
Освен това ние получихме многократно и на блиц контрол при зададен въпрос, и днес в пленарната зала за пореден път, и при други изяви на министъра на здравеопазването уверението, че тези средства не трябва да се връщат. Това е така, защото има Решение на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса тези средства да се обвържат с неблагоприятни условия за изпълняване на дейността и в рамките на тези неблагоприятни условия да се осигури това заплащане. Тези условия така или иначе функционират и досега като възможност за допълнително финансиране на практиките за извънболнична медицинска помощ, защото там също има определени критерии, по които се определят практики, разположени в такива региони, и на тях им се дават допълнително средства, различни от средствата, които се изплащат за извършена дейност. Така че този механизъм на плащане не е прецедент за функционирането на Националната здравноосигурителна каса.
Аз си направих труда да прегледам и стенограмата на Надзорния съвет, след която възникнаха съмнения и интерпретации, че може да се наложи връщане на средства, направих си труда да разгледам и анекса, който е подписан между Българския лекарски съюз, Българския зъболекарски съюз съответно и Националната здравноосигурителна каса, въз основа на чл. 15а от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение при епидемията от COVID-19. За съжаление, никъде не намерих тук някаква препратка по отношение на възможността да се плащат такива средства за неблагоприятни условия, не намерих подобно уточнение и в методиката, която е приета от Надзорния съвет. Предвид на това, че получихме и положително становище по отношение на Законопроекта на колегите от Националната здравноосигурителна каса, но в същото време с критики за това, че не е мястото на това предложение в този закон, наистина оставаме в известно недоумение. Но ние от Политическа парти ГЕРБ, при цялото уважение за усилията на колегите, няма да подкрепим този законопроект, защото моето убеждение е, че ако има дефицит на нормативна уредба, предложението трябва да дойде именно от Националната здравноосигурителна каса и от Министерския съвет, защото е важно, когато се анализира ситуацията, да се прецени има ли нужда от допълнително законово уреждане на този проблем. При условие че министърът е заявил, че средствата няма да се връщат, оставаме с впечатление, че всичко нормативно е изрядно.
Затова аз смятам на този етап да оставим институциите да предложат на Комисията по здравеопазване решение, ако се налага такова, или да носят отговорността на взетото решение, но в никакъв случай да не се допусне средствата, които са дадени на колегите, да се връщат, защото това е изключително лош знак във време, когато благодарение на усилията именно на здравната система, ние можем да служим за пример на много страни в Европа и света за успешно справяне с кризата с коронавирус.
Правейки това изказване, трябва да декларирам и конфликт на интереси вероятно, защото практиката, в която работя, също е получила средства по този механизъм, но това позволи всички да са налице, да са на работа и всеки да си получи трудовото възнаграждение – това е смисълът на тези средства, и да може да се посрещнат потребностите от медицински грижи за всички пациенти.
Затова, колеги, аз Ви моля да не приемате лично отношението на нашата парламентарна група, но коректно ще бъде наистина да оставим институциите да кажат има ли нужда от допълнително решение на този проблем.
Давам Ви думата за реплики. Няма реплики.
Изказване – заповядайте, доктор Джафер.
НИГЯР ДЖАФЕР: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Ако управляващите са в недоумение защо е предприета тази стъпка и какво се случва за изясняване на проблема, дали трябва да се приеме такъв текст или не, трябва да Ви кажа, че опозицията е в още по-голямо недоумение. Ще се опитам да се аргументирам защо.
Доколкото имам памет, цялата тази дискусия тръгна от заседание на Надзорния съвет на Касата, където беше заявено, че е логично да бъдат възстановявани или отработвани сумите, които са заплатени, без да е извършена дейност. От друга страна, ние като законодатели знаем и помним, че в условията на извънредната ситуация ние приехме извънредно законодателство, което уреди, или се опита да уреди, норми, които да регулират някакви обществени взаимоотношения, и то не само в областта на здравеопазването, разбира се. Там имаше текстове, неприемани никога дотогава, но които влязоха в сила, вследствие на които се направиха разплащания, изхарчи се публичен ресурс.
Всъщност и аз съм в недоумение от становището, което получаваме от Националната здравноосигурителна каса. Там буквално е записано, че се подкрепя по принцип предложението, с което да се гарантира, че заплатените суми от Здравната каса на изпълнителите за работа при неблагоприятни условия, свързани с обявената епидемична обстановка, няма да подлежат на възстановяване, тоест те искат от нас гаранции за евентуални бъдещи претенции на Касата за възстановяване. Впрочем точно така е записано в последния абзац на становището, което сме получили. Нямаме официално становище на Министерството на здравеопазването. Да, не е логично само защото един министър, който и да е той впрочем, с цялото ми уважение към министър Ананиев, твърди нещо, да се приеме, че трябва така да се регламентират едни взаимоотношения, публични. Би трябвало да има текст, който да записва и да регламентира това условие.
Ето защо, въпреки многократно потвърденото желание да се работи в посока да не се възстановяват тези средства, явно, че по някакъв начин трябва да се уредят тези взаимоотношения. Това разбрах и от Вашето изказване, госпожо Председател.
В този смисъл аз смятам, че трябва да бъдат уважени усилията на колегите от левицата да се опитат да предложат текст. Какъв ще бъде резултатът от това гласуване, струва ми се, като гледам присъствието на народното представителство днес, е оспорвано и е с неясен изходът, но въпросът е много важен, предизвика напрежение. (Шум и реплики извън микрофоните.)
Това е моето мнение на този етап.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Аз ще си позволя под формата на реплика да допълня нещо, което забравих в своето изказване, защото съм убедена, че Надзорният съвет има абсолютни правомощия да разпределя тези средства, без да се налага законодателна промяна, защото в Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса § 9 сочи, че Надзорният съвет на НЗОК взема решения за разпределяне на средствата по чл. 1, ал. 2, ред 1 – 3, включително и резерв за непредвидени и неотложни разходи. Аз смятам, че ситуацията като епидемична може да бъде съотнесена и към този резерв, но всичко това трябва да бъде облечено в съответните нормативно утвърдени решения на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса.
В същото време смятам, че уредбата на подобни текстове в ситуация, която е продължаваща, изисква бърза намеса на институциите, защото днес чухме от министъра на здравеопазването, че в следващите летни месеци, се очаква също дефицит и недостатъчен обем на търсене на медицинска помощ и това може да създаде затруднение за функционирането на лечебните заведения.
Затова аз смятам, че тази дискусия днес тук ще бъде полезна, както и състоялата се в Народното събрание, да даде тласък на по-бързите действия от страна на институциите. Разбираме, че Министерството на здравеопазването беше наистина ангажирано с много други задачи покрай овладяването на епидемията, но трябва и на това да се обърне внимание.
Дуплика?
НИГЯР ДЖАФЕР: Ако приемем, че това беше реплика, ще се възползвам от правото на дуплика.
Да, странна е тази дискусия – между заместник-министъра на здравеопазването, който е председател на Надзора, и министъра на здравеопазването, както и различното становище на Националната здравноосигурителна каса.
Какво трябва да се направи чисто технологично, оставям Вие да уточните като управляващо мнозинство. Ние следим тази дискусия, обаче смятаме, че трябва да се предприемат стъпки. Въпросът е как и кога. (Реплика от председателя Даниела Дариткова: „И кой?“)
Добре, и кой, така е. Но самият факт, че сега колегите от БСП са предложили тези промени, не изключва отхвърляне на… Тоест те все пак са си направили усилието – хайде така да завършим, за да не влизаме в по-сериозни обвинения.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Заповядайте, доктор Тасков, за изказване.
ДЕСИСЛАВ ТАСКОВ: Уважаеми колеги, и аз смятам, че всички на тази маса не се съмняват и в добронамереността на това предложение, което правим. Също ще благодаря за дискусията в Народното събрание – поздравления и благодарности към всички колеги.
Абсолютно сте права. Да, има едно – не бих казал неразбиране, а едно разминаване на мненията от страна на Здравната каса. Аз нямам абсолютно лично никакви съмнения в почтеността на министъра на здравеопазването в това, което казва, но да не влизаме в това, все пак ако има друг министър на здравеопазването и нещо се случи, отново ли ще искаме потвърждение от неговите думи? Така че е хубаво всичко това да бъде обвързано с това, което предлагаме.
В края на краищата по този начин ще се намали напрежението, не бих казал напрежение, но ще има едно успокояване на съсловието на болничната помощ. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Реплики? Не виждам.
Други изказвания, колеги? Заповядайте.
ЗАМ.-МИНИСТЪР БОЙКО ПЕНКОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател!
Искам само да допълня, че в момента в много спешен порядък правим един анализ за удължаване на мерките 85% до края на месец юли, плащане септември, тъй като все още продължават болниците да приемат болни с COVID, все още не работят на пълни обороти, така че това според нас ще бъде една правилна мярка, за да можем да им гарантираме устойчивост.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Други изказвания? Отново думата иска доцент Йорданов, вече като изказване. Първия път се изказа като вносител.
ГЕОРГИ ЙОРДАНОВ: Уважаеми колеги! Доктор Дариткова постави въпроса – ние имаме думата, и доктор Пенков, на министъра на здравеопазването. Не искам да дискутирам тази тема колко тежи думата на министъра на здравеопазването по времето на пандемията, но всички сме свидетели. И не искам тази тема, защото ми е изключително неприятно, защото изключително много уважавам министър Ананиев. По-скоро може би трябваше да имаме думата на председателя на НОЩ, отколкото на министър Ананиев, но това е само една закачка.
Не съм съгласен с изказаното становище от доктор Дариткова, че, видите ли, депутатите нямали право на законодателна инициатива, може ли да имат Министерството на здравеопазването…
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Не съм казала такова нещо.
ГЕОРГИ ЙОРДАНОВ: Точно така го казахте. Трябвало да чакаме институциите да поискат, още повече че Здравната каса нямат право на законодателна инициатива, така или иначе.
Аз съм далеч от мисълта, че сме сътворили с колегите нещо гениално. Дискусията днес в пленарната зала показа, че когато сме заедно, така според мен може да излиза нормативната база, която е най-добрата в случая. Не съм с мнението, че ние можем да направим нещо, което да трае за векове. Затова само ангажирахме Закона за бюджета на Касата за тази година, защото, мисля, че ще се намери нормативна база, която ще залегне в следващия бюджет, в следващите закони, и тези, които могат да я правят, нека да имат своята инициатива.
Но аз помня как ние стигнахме до тези 85%. Не искам да кажа кой какво становище имаше, с кой трябваше да се преодолява. Доктор Маджаров най-добре може да го каже това нещо, нека да е лош спомен за него само. Затова аз не вярвам в чистата добронамереност на институциите по въпроса за тази мярка 85% и невъзвръщането на тези средства от лечебните заведения. Затова искам тя да е нормативно запечатана, защото да обезпечим тези пари за лечебните заведения и да преодолеем страха на колегите от тях. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Предизвикана съм да Ви репликирам, защото направихте некоректна спекулация с моето изказване. Много добре зная, че народните представители имат право на законодателна инициатива. Това, което казах, е, че сте направили неподходящо предложение за това да регламентирате подобни плащания, защото смятам, че съществува достатъчна законодателна уредба, за да може Касата да свърши своята работа, да се възползва от действащото законодателство и да уточни по начин, по който е достатъчно ясен и конкретен, механизма за получаване на тези средства, и дали съществува механизъм за връщане. Защото аз не установих никъде такъв механизъм по който, въпреки бележките от стенограмата на УС на НЗОК, трябва да се връщат подобни средства.
Но най-важното е, че Вие сте внесли предложение за промяна в Закона за бюджета, на който ние даже не сме водеща комисия, колеги. Водеща е Бюджетната комисия. (Реплика извън микрофоните от народния представител Георги Йорданов.)
В Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса водеща е Бюджетната комисия. Ние даже на второ четене, дори и да се приеме този закон, няма да го обсъждаме, разбирате ли? Не сте направили коректно предложение, въпреки добрите идеи и намерения, които имате. Затова аз казах, че трябва да изчакаме анализа, който ще направят институциите, и тогава да видим, ако има някаква потребност от допълнителна нормативна уредба, да получим това предложение от тях. Това беше моето изказване.
Имате право на дуплика.
ГЕОРГИ ЙОРДАНОВ: Аз лично считам, че използваната ад хок методика на Надзорния съвет за приобщаване на Методиката за плащане на лечебни заведения, на болници в неблагоприятни условия, тук не може да бъде използвана, още повече че там има едно активно участие на Сдружението на общините, което досега не съм чул да изкаже своето мнение. (Шум и реплики извън микрофоните.)
Чакай, чакай, списъкът се прави по друг начин.
Целите за плащане на допълнителни средства – аз мога да Ви кажа коя година, с кой бюджет беше утвърден и защо беше утвърден.
По тази методика не може „Пирогов“ да бъде вкаран вътре, защото тя е направена за болницата в Арда, а не е направена за „Пирогов“ или за Александровска болница. Така че считам, че това не трябва да стане.
Много бих се радвал, ако Вие и Вашата управляваща коалиция внесете предложение – ние ще го подкрепим, защото ние искаме само парите за болниците да бъдат защитени. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Има ли други изказвания?
Не виждам.
Закривам дискусията.
Пристъпваме към гласуване.
Подлагам на гласуване Законопроект за допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2020 г., № 054-01-46, внесен от Георги Йорданов Йорданов и група народни представители на 28 май 2020 г.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 8, против – няма, въздържали се – 8.
Не се приема.
Благодаря.
Имаме две писмени заявления. Броих професор Михайлов и Явор Нотев със съответните гласувания, така че имаме паритет на гласовете.
Законопроектът не се приема. Благодаря.
(Закрито в 15,55 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Даниела ДАРИТКОВА
Стенограф:
Красимира Коева