Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по здравеопазването
Комисия по здравеопазването
23/09/2020
    Извънредно заседание на Комисията по здравеопазването
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването






    П Р О Т О К О Л
    № 85


    На 23 септември 2020 г., в Народното събрание, площад „Княз Александър I“ № 1, зала 130, от 15,40 ч., се проведе извънредно заседание на Комисията по здравеопазването при

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Законопроект за изменение на Закона за лечебните заведения, № 054-01-89, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 10 септември 2020 г. – второ гласуване.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съсловните организации на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, на зъботехниците и на помощник-фармацевтите, № 054-01-90, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 10 септември 2020 г. – второ гласуване.

    Списъците на присъствалите народни представители, членове на Комисията, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието бе открито в 15,44 ч. и се ръководи от госпожа Даниела Дариткова – председател на Комисията по здравеопазването.

    * * *

    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми колеги, откривам извънредното заседание на Комисията по здравеопазването и предлагам то да се състои при следния дневен ред:
    1. Законопроект за изменение на Закона за лечебните заведения, № 054-01-89, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 10 септември 2020 г. – второ гласуване.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съсловните организации на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, на зъботехниците и на помощник-фармацевтите, № 054-01-90, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 10 септември 2020 г. – второ гласуване.
    Има ли други предложения по дневния ред? Не виждам.
    Който е съгласен с този дневен ред, моля да гласува.
    За – 17.

    Преминаване към първа точка от дневния ред:
    ВТОРО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЛЕЧЕБНИТЕ ЗАВЕДЕНИЯ.
    Преди да пристъпим към разглеждането на Закона, понеже възникнаха много въпроси и мисля, че има голямо неразбиране по отношение на законодателната инициатива, която съм предприела, ще си позволя, макар че сме на второ четене, още веднъж да обясня какво налага да предприема тази промяна.
    Преди една година приехме Закона за публичните предприятия. Това беше едно от условията да бъдем допуснати в чакалнята на Еврозоната. Този закон обединява управлението и функционирането на всички публични предприятия, в които държавата и общините имат собственост или упражняват по някакъв начин контрол върху собствеността на тези лечебни заведения.
    Лечебните заведения за болнична помощ, които са общинска или държавна собственост, попадат в приложното поле на този закон и всички лечебни заведения да приведа дейността сит в съответствие с този закон една година след влизането в сила, тоест октомври месец изтича този срок, ноември даже по-точно. Затова се наложи да правим промените относително бързо и в условията на извънредни заседания на комисиите. В каква посока са промените, които постигнахме с много консултации?
    Основното беше това, че бях сезирана от много управители на големи университетски болници, че им се забранява да упражняват преподавателска дейност, защото съгласно този закон – чл. 20, ал. 3, управителите на лечебни заведения нямат право на други трудови договори или служебни правоотношения, а упражняването на преподавателска дейност съгласно Закона за академичния състав става чрез сключване на трудов договор със съответното висше училище.
    Затова съм предприела промяна в този член от Закона за публичните предприятия, като този член не съм го написала аз в Закона, защото такова съмнение възникна сред колегите. Той е такъв и аз само съм го допълнила, но се наложи да направим цялостна редакция, защото имаше някои неточности по отношение на някои правни термини и затова съм го дала с цялостна редакция. Вие останахте с впечатление, че аз го въвеждам в Закона за публичните предприятия, а всъщност той е действащ. Единственото, което си позволявам там да направя, е изключението, което в този смисъл ще касае не само лечебните заведения, а всички публични предприятия.
    Другото неразбиране произтича от факта, че там са употребени термини, които касаят оперативните мениджъри не само на лечебните заведения, но на всички други публични предприятия – горски, търговски банки и всички други. Те са изписани по съответния ред, както са изписани тук, и в никакъв случай не касаят членовете на Борда на директорите. Тоест членовете на Борда на директорите имат право на трудови договори. Те могат да бъдат практикуващи лекари с трудови договори. Забраната касае само управителите на лечебни заведения и това не е новост, защото и сега управителите на лечебни заведения нямат право на трудови договори.
    В договора им за управление е записано, че те имат право да упражняват лекарската си дейност и в този смисъл те в съответните лечебни заведения могат да изпълняват дейности в специалността, в която имат съответната правоспособност. Това касае и управителите на общински лечебни заведения, за които също се допуска такова изключение. Затова голяма част от директорите на общински болници, сред които имаше голямо притеснение, също ще имат право да запазят тези свои трудови договори, защото там проблемът е още по-голям поради дефицит на кадри. Те са елемент от приложение № 1 – съставът, който трябва да е наличен, за да се сключи договор за изпълнение на съответните клинични пътеки.
    Затова, за да успокоим и съсловието, и лечебните заведения сме предприели промените, които днес се надявам Вие да подкрепите, и в същото време успяхме да се договорим с Министерството на финансите да отложим с четири месеца влизането в сила на правилата на Закона за публичните предприятия за лечебните заведения за болнична помощ, за да може и в рамките на тези четири месеца да изчистим всички други проблеми, които евентуално ще възникнат, с налагането на необходимостта лечебните заведения да се приведат в съответствие с този закон.
    Още нещо трябва да подчертая. Съгласно Правилника за приложение на Закона единствено по отношение на големите публични предприятия Агенцията ще прави конкурсите за определяне на управител и Борд на директорите. В рамките на определението, което е дадено, влизат 10 такива структури – осем лечебни заведения плюс специализирани болници за рехабилитация, национален комплекс и „Бул Био“ ЕООД, София. За всички останали лечебни заведения процедурата за определяне на управител и Борд на директорите върви по стария ред.
    Същото касае и общинските лечебни заведения, тоест там съответните общински съвети – принципалите, определят условията, по които се провеждат конкурсите. Това също е много важно, за да се успокоят всички, които имат притеснения по отношение на процедурите.
    Мисля, че изчерпах всичко, което смятам, че е много важно в началото да се знае, за да разберете, че всъщност ние по този начин подпомагаме лечебните заведения, за да могат да функционират спокойно в ситуацията на пандемия, да се грижат по-скоро за овладяване на пандемията, отколкото за привеждане на дейността си в съответствие със Закона за публичните предприятия.
    Заповядайте, професор Михайлов.
    ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Благодаря Ви, госпожо Дариткова.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Изказване ли правите?
    ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Аз няма да се връщам на…
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Изказване ли правите или ме репликирате?
    ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Не Ви репликирам.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Правите изказване. Благодаря.
    Заповядайте.
    ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Няма да припомням тона и поучението от първо четене на Закона, които изразихте. Виждате, че има сериозни неясноти в това, което беше предложено като текст, така че ще си спестя отношението към Вашето поведение в залата тогава. Но за да бъдем съвсем конкретни.
    Понеже Вие се помъчихте да обясните нещо тук, искам да ви попитам следния въпрос, който е абсолютно конкретен: в Заключителните разпоредби, между другото, отново преди сегашното заседание дойдоха при мен хора от Комисията, вече ме е страх да кажа кои са по определени причини, които ме питаха и аз Ви задавам този въпрос: в чл. 20, ал. 3 се изменя така – чета дословно: „Не може да бъдат управители – значи, управители и – изпълнителни членове на Съвета на директорите и на управителните съвети лица, които работят по служебно или по трудово правоотношение – тук не се уточнява с кого, за съжаление, което е също недомислица – освен като преподаватели във висше училище.“
    Тоест ние се връщаме оттам, откъдето сме тръгнали. На практика това за управителите не беше основния проблем в дискусията при първо четене. Това, което Ви споделих и си позволявам сега да Ви споделя, за да може и мен да ме разберете добре, че става дума, както е написано тук – отново го повтарям – „управители и изпълнителни членове“. Тоест хора, които са от екипа на болницата, независимо какви длъжности са заемали, не могат да бъдат в този борд, ако имат служебно и трудово правоотношение, което се подразбира, че е в същата болница. Това е проблемът, който ще възникне.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Мога ли да Ви обясня още веднъж, защото аз вече веднъж го обясних, ако това е проблемът?
    Приключихте ли?
    ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Да, приключих.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми колеги, аз се надявам, че ме разбрахте, но още веднъж ще Ви обясня. Член 20, ал. 3 от Закона за публичните предприятия е такъв, какъвто е в окончателната редакция, която давам. Това, което наложи да го изпиша по този начин, е, че там бяха употребени термини, които са некоректни и трябваше да направим цялостна редакция на разпоредбата, но не съм го написала аз.
    Единственото, което съм добавила, е, че имат възможност да работят като преподаватели. Опитах се да Ви обясня, че след консултации с Министерството на финансите и с експерти термините, които се използват тук, касаят само оперативните мениджъри, оперативните управители на съответните публични предприятия. И понеже терминологично те се наричат по различен начин, защото в публични предприятия се включват не само лечебни заведения, но и горски предприятия, и банки, и ред други такива държавни структури, затова са изписани различни варианти на оперативно ръководство на тези публични предприятия.
    Това не касае състава на Борда. Това касае само оперативния управляващ управител или директор или както тук се нарича, разбира се, изпълнителен и така нататък, изпълнителен член. Напротив, членовете на Борда имат право на трудови правоотношения. Нещо повече, със Закона за публичните предприятия се въвежда и възможността тези представители на Министерството на здравеопазването, които влизат в съответните бордове на болници, да получават и възнаграждения, защото тази възможност на този етап беше премахната.
    Надявам се, че ме разбрахте сега? Просто има неразбиране, че този термин касае членовете на Борда. Не, не касае членовете на Борда. Тази забрана касае само управителите на лечебни заведения. Надявам се, че ме разбрахте този път, които и сега при действащите, не могат. Въпросът е, че може в договора им за управление да се запише: „Възможност да упражняват дейност като лекари“ и някои от тях така практикуват, да.
    Заповядайте, доктор Поповски. За Вас ще го обясня още веднъж.
    КАЛИН ПОПОВСКИ: Не, няма нужда да обяснявате още веднъж.
    Искам само да попитам: това, което казахте в началото на Вашето експозе, за кои болници в този закон ще важи новото правило за конкурсите? За кои осем болници, казахте в началото?
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Сега ще Ви ги прочета всичките, като още веднъж подчертавам, че аз съм предложила отлагане с четири месеца на процедурите за определяне на конкурсите чрез Агенцията, за да може да се вземат предвид всички особености на дейностите на лечебните заведения.
    Болниците са: Университетска многопрофилна болница за активно лечение и спешна медицина „Пирогов; Александровска болница; „Света Екатерина“; „Д-р Георги Странски – Плевен“; „Св. Иван Рилски – София; „Св. Марина – Варна“; Св. Георги – Пловдив; Специализираната болница по онкология – София; и вече Ви казах: Специализираната болница за рехабилитация „Национален комплекс“ и „Бул Био“ ЕООД.
    Това са болниците, в които процедурите за избор на нов управител на болницата и Борд, ще се проведат през съответната Агенция, като Законът позволява министърът на здравеопазването да определи свои представители при конкурсната процедура, тоест отново Министерството на здравеопазването ще има решаваща роля при избора на управител на лечебното заведение и членове на Борда на директорите.
    Имате ли и други въпроси или нещо не разбрахте? Благодаря.
    Да преминем тогава към гласуване.
    „Законопроект за изменение на Закона за лечебните заведения“.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за наименованието на Закона.
    За – 17, против и въздържал се – няма.
    Правя предложение на основание чл. 83, ал. 5, т. 2 от ПОДНС да се създаде нов § 1:
    „§ 1. В чл. 6, ал. 1, изречение второ думата „наредба“ се заменя с „наредби“.“
    Ще Ви обясня защо правя това предложение. Уважаеми колеги, ние приехме преди една година текст, който гласи, че всички стандарти се описват и приемат с една наредба от Министерството на здравеопазването. Информираме министъра на здравеопазването, че на този етап има готови само седем медицински стандарта. Затова, за да не създадем забавяне за всички стандарти заради тези, които не са си свършили работата, пишем множественото число, за да може всеки един стандарт да се публикува със съответна наредба на Министерството на здравеопазването и това да даде възможност за по-голяма гъвкавост.
    Подлагам на гласуване направеното от мен предложение.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 13, против – 1, въздържали се – 4.
    Приема се.
    По § 1 по вносител има предложение на народния представител Даниела Дариткова.
    Оттеглям предложението си по т. 3 и предлагам т. 2 по вносител да отпадне. Това се налага заради уточненията, които направихме и като остане действащата ал. 4 от Закона за лечебните заведения, ще се позволи на министъра на здравеопазването до провеждане на конкурс да продължава договорите за управление на съответните управители на лечебни заведения, за които той ще е отговорен за конкурсната процедура.
    Има ли въпроси?
    Заповядайте.
    ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Това на практика, моля да ми отговорите, означава ли, че продължава старото правило извън тези 10 болници? На хората, които са изпълнителни директори на болниците, може да бъде продължаван 3-годишния договор с подпис на министъра?
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: До провеждане на съответната процедура, да.
    ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Да, до провеждане, но няма определен срок?
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: По принцип трябва да се проведе конкурс, защото все пак има Правилник за приложение на Закона за публичните предприятия, в който нещата са малко по-императивни.
    ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Какъв е срокът, ако знаете въобще?
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Той ще бъде допълнително определен. Всяко министерство трябва да си направи съответните правила съгласно…
    ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Става дума, че в стария текст е записано така, аз затова си позволявам да питам: „След изтичане на 3-годишния договор за управление, той може да бъде подновен за нов 3-годишен срок“. Това остава ли?
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Да, това остава, но всъщност Законът за публичните предприятия налага да се проведе конкурс. Да, това остава.
    ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Остава, но…
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Да, остава. Ако искате, не го подкрепяйте. Аз предлагам да остане, за да има оперативна възможност министърът на здравеопазването да реагира за болниците, на които той е принципал.
    Подлагам на гласуване направеното от мен предложение по т. 1 и 2.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 12, против – няма, въздържали се – 6.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване направеното от мен предложение за отпадане на т. 4 по вносител.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 12, против – няма, въздържали се – 6.
    Приема се. Точка 2 по вносител – грешка в Доклада.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя по принцип заедно с подкрепеното предложение на Даниела Дариткова.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 12, против – няма, въздържали се – 6.
    Приема се.
    Параграф 2.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 2.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 12, против – няма, въздържали се – 6.
    Приема се.
    „Заключителни разпоредби“.
    Правя процедурно предложение: оттеглям предложението си за наименованието на подразделението, защото се надявам после да остане само една разпоредба, да няма множествено число.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за наименование на подразделението „Заключителни разпоредби“.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 12, против – няма, въздържали се – 6.
    Приема се.
    По § 3 има предложение на народния представител Даниела Дариткова.
    Правя предложение на основание чл. 83, ал. 5, т. 2 от ПОДНС:
    „В т. 3 думата „18-месечен“ да се замени с „16-месечен“.“
    Правя уточнение, че в началото смятахме да удължим с 6-месеца срока, в който лечебните заведения за болнична помощ, трябва да приведат дейността и управлението си в съответствие със Закона за публичните предприятия. Но опасението ми е, че този срок изтича месец април и не съм убедена, че тогава ще има нов парламент. Ако трябва да се предприемат нови законодателни инициативи, смятам, че е по-разумно това да стане след 4 месеца, когато може да разчитаме, че има действащ парламент и ако се налага след разговорите, които се провеждат между Министерството на здравеопазването и съответните органи, които се занимават с публичните предприятия, да може ние да реагираме своевременно.
    Изказвания?
    Подлагам на гласуване направеното от мен редакционно предложение.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 13, против – няма, въздържали се – 5.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване предложението на Даниела Дариткова по принцип.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 13, против – няма, въздържали се – 5.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя по принцип заедно с подкрепеното предложение на Даниела Дариткова.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 13.
    Има предложение за създаване на нов § 4, което оттеглям, защото така или иначе се оказва, че в Правилника за приложение на Закона за публичните предприятия са разписани тези текстове.
    Сега предлагам на Вашето внимание § 4 по вносител.
    Който е съгласен с § 4, моля да гласува.
    За – 12, против – няма, въздържали се – 6.
    Приема се.
    С това приехме ЗИД на Закона за лечебните заведения.

    Преминаваме към:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА СЪСЛОВНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ НА МЕДИЦИНСКИТЕ СЕСТРИ, АКУШЕРКИТЕ И АСОЦИИРАНИТЕ МЕДИЦИНСКИ СПЕЦИАЛИСТИ, НА ЗЪБОТЕХНИЦИТЕ И НА ПОМОЩНИК-ФАРМАЦЕВТИТЕ, № 054-01-90, ВНЕСЕН ОТ ДАНИЕЛА АНАСТАСОВА ДАРИТКОВА-ПРОДАНОВА НА 10 СЕПТЕМВРИ 2020 Г. – ВТОРО ГЛАСУВАНЕ.
    „Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съсловните организации на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, на зъботехниците и на помощник-фармацевтите“.
    Който е съгласен с наименованието на Закона, моля да гласува.
    За – 13, против – няма, въздържали се – 5.
    Приема се.
    Параграф 1.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 1.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 13, против – няма, въздържали се – 5.
    Приема се.
    Параграф 2.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 2.
    Който е „за“, моля да гласува“.
    За – 13, против – няма, въздържали се – 5.
    Параграф 3.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 3.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 13, против – няма, въздържали се – 5.
    „Преходни и заключителни разпоредби“.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за наименованието на подразделението.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 13, против – няма, въздържали се – 5.
    Параграф 4 по вносител.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 13, против – няма, въздържали се – 5.
    По § 5 правя предложение на основание чл. 83, ал. 5, т. 2 от ПОДНС:
    „Параграф 5 да отпадне.“
    Уважаеми колеги, знам, че имаше голяма полемика в залата и бяхме предизвикани затова дали сме диалогични или не, водим ли разговори. Ние получихме писмо към Комисията от професор Кантарджиев, който убедително настояваше да се възстанови възможността да получават средства от приходите, които имат, от извършена дейност, но наистина Законът за публичните финанси не позволява да направим такова изключение. Така или иначе една такава разпоредба влиза в противоречие с този закон и няма да бъде работеща, защото имаме програмно ориентиран бюджет. Всички приходи идват и се събират в него и после се разпределя съгласно параметрите на бюджета за следващата бюджетна година.
    Затова, въпреки цялото ни желание да подкрепим този център, по този механизъм няма да стане, но искрено се надяваме, че в следващия бюджет ще се подкрепи такава финансова рамка за Националния център по заразни и паразитни болести, за да може той спокойно да изпълнява дейността си и да запази наличния персонал и даже да го разшири с нови специалисти.
    Изказвания?
    Заповядайте, професор Михайлов.
    ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Може би Вие не си спомняте, но при гласуването на Бюджет 2020 г. в едно от моите изказвания аз специално обърнах внимание на Центъра по заразни и паразитни заболявания. Независимо от нашето предложение, финансирането на тази толкова важна дейност на този толкова важен център, това не беше възприето като наша идея и беше отхвърлено.
    Сега отново едно предложение поставя големия проблем, че при това непрекъснато равнение на различни видове лечебни заведения към Закона за публичните предприятия, да не говоря за други сериозни проблеми, които възникнаха през последната година, се вижда, че независимо че ще влезем в някакво противоречие с действаща разпоредба, ние се поставяме в една позиция, която е толкова нелогична, колкото трудно може да бъде обяснена нито на директора на Центъра, нито на неговия персонал.
    И затова по принцип винаги сме споделяли, че този вид дейност и този вид заведения, да ги наречем най-общо, не могат да бъдат класифицирани като публични предприятия, търговски дружества с всички последствия от това, на които сега непрекъснато ставаме свидетели – че бил некоректно изписан текстът, сега ще го обясним на всички как е при този взрив, който се получи.
    Тук също Кантарджиев се моли за нещо, което е абсолютно основателно, но поради силата на Закона и така до следващия бюджет. Като дойде време за бюджета, нека да бъдем живи и здрави, ще видим какво ще се случи с Центъра за заразни и паразитни заболявания. Благодаря Ви, госпожо Председател.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Доктор Джафер, заповядайте.
    НИГЯР ДЖАФЕР: Благодаря Ви, доктор Дариткова.
    Уважаеми колеги, всеки един от Вас може да даде пример поне за три случая, в които са разпределяни пари в тази държава, без да се спазват разпоредбите на Закона за публичните средства, ресурси, финанси или както там се нарича.
    Предложението, което бяхте направила, беше в синхрон с желанието наистина да се запазят ценни за българското здравеопазване структури, да се мотивират хората, които работят там, да се инвестира от средствата, които така или иначе са техни средства. Винаги могат да се намерят формални аргументи. Въпреки всичко и в момента се разпределят едни десетки милиони, милиарди през прозореца на джипа, както се казва. Да не Ви говоря колко пъти сме приемали при приемането на Закона за бюджета на държавата в противоречие с правила, през Преходни и заключителни разпоредби пък какви пари са разпределяни.
    Така че жалко е, че не можахте да отстоите това предложение, знам какво желание имахте, доктор Дариткова, но мисля, че тези хора заслужават това. Защото са малко структурите като този Национален център по паразитология и заразни болести, които имат 100-годишна история и по-дълга сигурно, и в който хората получават минимална работна заплата. А това дали е в съгласие с всички правила на системата?
    Така че аз правя принципно възражение против това, че оттегляте този текст и не оправдавам просто този подход, защото така или иначе, ако сме принципни, да сме принципни докрай.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Други изказвания? Не виждам.
    Преминаваме към гласуване.
    Подлагам на гласуване предложението, направено от мен за оттегляне на § 5.
    Който е „за“, моля да гласува за отпадане.
    За – 12, против – няма, въздържали се – 3. (Другите не гласуват.)
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 5.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – няма, против – няма, въздържали се – 14.
    Интересно се получава. От една страна, подкрепяте да фигурира параграфът, от друга страна – не го подкрепяте! Колеги, и Вас не мога да Ви разбера.
    Параграф 6.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 6.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 12, против – няма, въздържали се – 3.
    Приема се.
    Параграф 7.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 7.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 12, против – няма, въздържали се – 2.
    Мога ли да Ви обясня, какво гласуваме в момента? Колеги, когато прегледахме Закона за съсловните организации, видяхме, че има несъответствие между изписването на населените места в Закона със седалище на съответната съсловна организация и териториалното разпределение на селищата, които фигурират на сайта на МРРБ. Ние просто приравняваме и правим корекция, за да бъдем достатъчно точни в съответствие с Единния класификатор на населените места.
    Защо това не го подкрепяте наистина не мога да разбера? Това е абсолютно точно и коректно изписване на населените места.
    Заповядайте, професор Михайлов, да ни обясните защо не го подкрепяте? Искате друго териториално деление?
    ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Доктор Дариткова, след начина, по който се води конструкцията на Законопроекта, и на предишния, и тези обяснения, които не могат да изтърпят никаква логика, както Ви каза тук и доктор Джафер преди малко по отношение на сегашния законопроект, човек се чувства сериозно демотивиран.
    Аз много внимателно съм чел параграфите, които се гласуват и знам за какво става дума, но след всичко това, което ни предоставяте като решение, Бога ми, с цялата си практика като лекар, и като българин, и като гражданин няма как непрекъснато да подкрепяме едни почти нищожни решения като законотворчество, когато важни неща, които са принципни, които са в интерес на държавата
    Познавам Кандарджиев от 25 – 30 години. Знам колко сме изостанали в диагностиката по отношение на особено опасните инфекции, които много от Вас тук гласуваха разни неща, пък не ги познават добре, и как той ми е споделял колко проблеми има този център, и колко хора са избягали от него точно поради това, което Ви казаха преди малко колегите от ДПС – поради безобразното заплащане в Центъра. И след всичко това сега пак ще ни подигравате, както се опитахте мен да подигравате в залата, че съм бил, видите ли, просто го играя като опозиционер.
    Цяла България Ви се обаждаше след този спор, да се обяснявате какво предлага този законопроект – първия имам предвид. Сега също ни в клин, ни в ръкав. Гласуваме така, както искаме. И да се коментира това не е коректно, а причината е тази, която аз Ви обясних и Ви обяснявам спокойно и ясно. Надявам се, повече да не ни питате защо гласуваме, или не гласуваме. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Параграф 8.
    Правя предложение на основание чл. 83, ал. 5, т. 2 от ПОДНС:
    „Параграф 8 да стане § 7 и да се измени така:
    „Законът влиза в сила от 30 септември 2020 г.“
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 12, против и въздържал се – няма.
    Приема се.
    (Народните представители от БСП и от ДПС, членове на Комисията, напускат залата.)
    Подлагам на гласуване текста на вносителя по принцип заедно с подкрепеното предложение на Даниела Дариткова.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 12, против и въздържали се – няма.
    Надявам се Българският зъболекарски съюз да бъде удовлетворен от приетия Закон, въпреки че някои колеги го смятат за нищожен. Смятам, че това решава възможностите за функциониране на съсловните организации в условия на извънредна епидемична обстановка, като им дава шанс да имат легитимни ръководства и да изберат кога да проведат съответните конгреси или събори за избор на нови ръководства.
    Благодаря на всички за участието в днешната Комисия.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 16,47 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Даниела Дариткова

    Стенограф:

    Янка Иванова
    Форма за търсене
    Ключова дума