Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по здравеопазването
Комисия по здравеопазването
21/01/2021
    Заседание на Комисията по здравеопазването
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването





    П Р О Т О К О Л
    № 94


    На 21 януари 2020 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазването при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членове на Комисията по здравеопазването към министъра на здравеопазването, на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Законопроект за изменение на Закона за лечебните заведения, № 054-01-117, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 16 декември 2020 г. – първо гласуване.

    Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазването, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 15,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Даниела Дариткова.

    * * *
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми колеги, откривам първото редовно заседание на Комисията по здравеопазването за 2021 г.
    Макар и годината вече да е навлязла в сериозна фаза, бих искала да отправя към Вас най сърдечни благопожелания за здраве, за успехи и за максимално възможното медицинско спокойствие през тази година. На фона на предходната, сигурно няма да бъде трудно да се постигне.
    Освен това днес е Денят на родилната помощ или така известен като Бабинден по българската традиция. Нека да поздравим всички лекари, акушерки, медицински сестри, които помагат. Нека да пожелаем на всички, които помагат да се роди нов живот, които посрещат живота, да продължат все така всеотдайно, все така професионално и с цялото си сърце и душа да помагат в труден момент да се раждат здрави деца, да се раждат деца, на които те вдъхват живот. Да помагат на майките, на семействата, да помагат на бащите, за да може този емоционален и изключително важен житейски момент да бъде спокоен и еднакво радостен за всички.
    Доктор Поповски черпи, като представител на съсловието на акушер-гинеколозите. (Ръкопляскания.) Бъдете живи и здрави, колеги, и успехи!
    Сега преминавам вече към дневния ред, който е предварително обявен, от две точки:
    1. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членове на Комисията по здравеопазването към министъра на здравеопазването, на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Законопроект за изменение на Закона за лечебните заведения, № 054-01-117, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 16 декември 2020 г. – първо гласуване.
    Има ли други предложения по дневния ред?
    Доктор Найденова, заповядайте.
    ВАЛЕНТИНА НАЙДЕНОВА: Уважаеми колеги, уважаема госпожо Председател! Аз предлагам точка втора от дневния ред да бъде отложена. Основният ми мотив е следният: Направеното предложение за изменение на Закона за лечебните заведения за добавяне в чл. 20, ал. 3 в Закона за публичните предприятия в „Заключителни разпоредби“ на Закона за лечебните заведения – считам, че систематичното място на направеното предложение е в самия специализиран закон, какъвто е Законът за лечебните заведения, а не в основния закон – Закона за публичните предприятия.
    Вторият ми мотив е това, че за да можем да направим един информиран избор и да получим повече информация, липсват становища на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, както и на уважаваното от мен Министерство на здравеопазването, което можем да получим в един по-късен етап.
    Това са мотивите, с които предлагам на колегите отлагане на точка втора от дневния ред.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Като вносител ще си позволя да направя възражение и обратно предложение, защото, ще започна подред – Законопроектът е внесен в Народното събрание, разпределен в комисии с изцяло спазване на всички разпоредби на Правилника. По същия начин той е включен и в днешния дневен ред. Законопроектът има всички атрибути, които позволяват той да бъде разгледан от Комисията по здравеопазването. Законопроектът е изключително кратък и логиката на предложението трябва да е ясна на повечето народни представители, които са наблюдавали внимателно нашата законодателна дейност през есента и знаят, че през февруари месец изтича отлагателният срок, който ние гласувахме, за привеждане в съответствие на лечебните заведения – публични предприятия, в контекста на изискванията на Закона за публичните предприятия. Така че смятам, че приемането и разглеждането на Законопроекта в днешното заседание е наложително.
    Още повече че ние можем да чуем становището на Министерството на здравеопазването, в лицето на министъра на здравеопазването, тук по време на заседание на Комисията, както и ще се случи. И освен това смятам, че Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол няма никакво отношение към направеното от мен законодателно предложение.
    Подлагам на гласуване направеното предложение от доктор Найденова за отлагане на разглеждането на Законопроекта за изменение на Закона за лечебните заведения.
    За – 1, против – 11, въздържал се – 1.
    Сега подлагам на гласуване дневния ред, както е предварително обявен и предложен.
    За – 13, против и въздържали се – няма.

    Преминаваме към точка първа от дневния ред:
    ОТГОВОРИ НА АКТУАЛНИ УСТНИ ВЪПРОСИ, ОТПРАВЕНИ ОТ ЧЛЕНОВЕ НА КОМИСИЯТА ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО КЪМ МИНИСТЪРА НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО, НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 29 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
    От името на Политическа партия ГЕРБ въпрос ще зададе доктор Красимир Събев. Заповядайте.
    КРАСИМИР СЪБЕВ: Уважаема доктор Дариткова, господин Министър, Заместник-министър, гости на заседанието, колеги! Моят първи въпрос към министъра на здравеопазването е: какви са намеренията на Министерството на здравеопазването относно удължаване на извънредната епидемична обстановка? И вторият въпрос: мерките, които смята Министерството на здравеопазването да предприеме за ограничаване на COVID-19? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Въпросите са в еднакъв контекст, така че, господин Министър, ако не възразявате, да отговорите на зададените въпроси. Имате думата.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Извънредната епидемична обстановка приключва в края на този месец, на 31 януари. С колегите от Здравен контрол, с главния държавен здравен инспектор следим ежедневно всички числа, които са свързани със ситуацията в нашата страна, сравнени със ситуацията в Европейския съюз и на Балканския полуостров.
    Ситуацията в България към настоящия момент изглежда що годе добра, но сравнена с това, което се случва в Европейския съюз, нещата изглеждат изключително притеснителни. Основно визирам няколко държави. Разбира се, вече Англия е извън Европейския съюз, но има лоши тенденции, свързани с разпространението на новия щам на COVID-19, и по-специално фактът, че той се разпространява много по-лесно, много по-бързо. Неговото репродуктивно число, тоест възможността един преносител на заболяването да заразява повече от един човек, в случая говорим за 2,6 – това, ако се случи на територията на Република България, а според наши предварителни данни на територията на България със сигурност, с много голяма вероятност допускаме, че новият щам е вече тук. Все още не сме го доказали. Това поставя пред изключително сериозна опасност бъдещите противоепидемични мерки, защото виждате, че в западните държави, които са с изключително много сериозни мерки, с висок индекс на строгост на мерките, резултатите не са толкова добри.
    В тази връзка това, което възнамеряваме да предложим на Министерския съвет, свързано с удължаване на противоепидемичната обстановка, считано от 1 февруари, ще бъде тя да бъде удължена с три месеца, тъй като смятаме, че този срок ще бъде необходим за разгръщането на всички противоепидемични мерки – такива, каквито са в момента.
    В момента тече в обществото една сериозна дискусия, свързана с разхлабването на мерките, с изключително интереси на различни браншове. Искам да кажа, че ние подхождаме към всеки един бранш с изключителна грижа, с изключително разбиране. Категорично не приемам изнесените в пространството тези, че сме от двете страни на барикадата. Не сме! Ние сме партньори с всички работещи и физически, и юридически лица на територията на България. Заедно с всички провеждаме разговори, продължаваме да водим разговори. Няма да се уморим да убеждаваме всички субекти в правилността на мерките и в тяхната необходимост и навременност, така че мерките ще продължат и след 31 януари. Разбира се, една част от тях бихме могли да разхлабим. Ще започнем с основните приоритети, които сме си начертали като правителство на Република България, а именно разхлабване на мерките в областта на сектор „Образование“, в областта на сектор „Здравеопазване“, в областта на спорта и на културата. Оттам ще стартираме. Ще следим много внимателно какво се случва в рамките на 14 дни. И при липса на движение и ненарастване на заболеваемостта, тъй като в момента това е постижение, което сме постигнали, продължаваме със следващите сектори. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
    Имате ли уточняващ въпрос, доктор Събев? Заповядайте.
    КРАСИМИР СЪБЕВ: Благодаря на министъра на здравеопазването. Мисля, че беше достатъчно изчерпателен. Става ясно за народните представители и за обществото, че Министерството на здравеопазването наистина работи в една правилна посока, заедно с европейските директиви, разбира се, и следене на обстановката.
    Благодаря Ви още веднъж.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Следващ въпрос – от „БСП за България“.
    Заповядайте, професор Михайлов.
    ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми господа заместник-министри, уважаеми колеги! Ние утре ще имаме време с министър Ангелов да говорим по проблемите на образованието и противопандемичните мерки.
    Моят въпрос, независимо от това, че по данните, които аз внимателно проследих, действително българската образователна система е поставена от началото на пандемичното явление COVID-19 в една от най-неблагоприятните ситуации на територията на Европейския съюз. Аз разгледах много внимателно и картите, които са публикувани – кога и как са затваряни учебните заведения на територията на Европейския съюз. България безспорно е в първите редици, без да можем да обясним защо.
    Моят конкретен въпрос към Вас – няколко пъти в общественото пространство от устата на министър Вълчев, който е един от сериозните противници на тези мерки в момента, независимо от начина, по който те се прилагат, е този, който си позволявам сега да Ви задам, и то беше споделено по много обществени телевизии и в други средства за масова информация: според Вас действително ли е възможно в ръцете на педагогическите съвети да се остави решението за отварянето или затварянето на едно учебно заведение? Благодаря Ви, госпожо Председател.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Господин Министър, имате думата за отговор на въпрос в сферата на образованието.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Уважаеми професор Михайлов, наистина COVID-19 много пренареди нашите приоритети и много често на министъра на образованието му се налага да говори за здравеопазване, както и на мен ми се налага често да говоря за образование и за всички сектори, за които става въпрос, които са свързани по един или по друг начин с кризата с COVID-19.
    Със сигурност въпросът, който поставяте, буди тревога у Вас, но искам да Ви уверя, че усилията, които полага Министерството на здравеопазването, са насочени в пълен синхрон с Министерството на образованието и науката. Изградили сме постоянна комуникация в работна група, която е съставена и включва експерти на „Здравен контрол“, водени от наш заместник-министър и заместник-министър на образованието. Паралелно с това имаме групи за комуникация с регионалните управления по образованието.
    Моите обиколки из страната, които правя в шестте региона, които са свързани с ваксинирането, винаги включват всички директори на регионалните управления по образованието, както и Агенцията за социално подпомагане, заедно с РЗИ-тата. Така че всички действия, които са свързани в системата на образованието, свързани със спазването на противоепидемичните мерки, тяхната промяна, или свързани с действия, които са относими към COVID ситуацията, са в изключително стройна координация с всички институции както в образователната система, така и в системата на българското здравеопазване. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате ли уточняващ въпрос, професор Михайлов?
    Заповядайте.
    ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Аз Ви благодаря за отговора, но конкретно на моя въпрос не можах да получа разяснение. Ако може сега да ни споделите, действително ли това отговаря на истината – че педагогическите съвети ще решават отварянето или затварянето на едно учебно заведение? Защото така беше съобщено и аз останах изключително изненадан.
    Това за координацията, тези неща са ясни. Но става дума, ако в ръцете на един педагогически съвет се остави това решение – няколко пъти това се повтори, няколко пъти и то от официални лица, това според мен категорично не отговаря на Стратегията, която Вие ни представихте и пред парламента, и Вашите лични разбирания като лекар. Това не са нормални решения за един толкова сериозен въпрос, какъвто е българското образование. Благодаря Ви, госпожо Председател.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Господин Министър, заповядайте.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Сигурен съм, че това, което казвате, за втори път ще кажа: буди тревога у Вас. Но искам да Ви уверя, че Законът е ясен. Единственият човек в държавата, който може да издава заповеди или да отменя тези заповеди, свързани с противоепидемичните мерки, съм аз. Така че няма как педагогически съвет да отмени или да въведе противоепидемични мерки.
    За да разширя малко отговора си, искам да кажа, че министър Вълчев вероятно е имал предвид факта, че във всяко едно действие, което произвеждаме като инициатива, свързана с издаването на нормативен акт, който да касае големи групи от хора, в това число и българските учители, родителите на децата, учениците в училищата, винаги търсим консенсусното решение, винаги се допитваме както до учителите, които работят, така и до колегите от регионалните здравни инспекции. Защото понякога критериите за извеждане на едно училище в електронна среда имат както обективни причини, така и субективни причини. Понякога поради настъпили неблагоприятни последици, свързани с живота на някой учител, се налага за определен период от време училището да бъде изведено в електронна среда.
    Когато едни мерки, когато се въвеждат или отменят, имат широк обществен консенсус, какъвто консенсус би могъл да се намери в педагогическите съвети, аз не виждам нищо лошо да черпим мнения и, разбира се, опит и допитване до всички колективни органи за управление, ако те бъдат в помощ за разбирането или утвърждаването на мерките.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, господин Министър.
    От името на ДПС?
    Заповядайте, доктор Джафер.
    НИГЯР ДЖАФЕР: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Уважаеми господин Министър, заместник-министри, колеги! Ще продължа разсъжденията в посока чия е отговорността и чии са правомощията при вземане на решение в една такава обстановка, в която се намираме.
    От Вашия отговор, господин Министър, стана ясно, че извънредната епидемиологична обстановка ще бъде удължена. Влизаме в период на предизборна ситуация и провеждане на избори. Преди малко Вие отговорихте, че единственият човек, който е упълномощен да издава и да отменя заповеди, е здравният министър.
    Как бихте изтълкували решението, което е внесено, за промяна в законодателството, че дългоочакваните здравни протоколи за поведение в предизборна ситуация и за провеждане на изборите ще трябва да бъдат изработвани, прилагани, координирани, контролирани от Централната избирателна комисия? Тема, която предизвика дебат. Становището на ЦИК е категорично, че те нямат медицински компетенции и правомощия да носят отговорност, която е изключително сериозна.
    Моля за Вашето мнение как виждате Вие прилагането на този здравен протокол? Защото освен правото на достъп на българските граждани до това да гласуват, ние трябва да обезпечим безопасността на хората. Твърдя, че голяма част от хората биха се въздържали от гласуване, ако нямат гаранции за тази безопасност. Има ли ЦИК възможност да извърши това, което предстои да бъде възложено?
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате думата за отговор, господин Министър.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: По отношение на въпроса Ви, преди да отговоря в детайли, искам да кажа, че основна грижа на Министерството на здравеопазването е животът и здравето на всеки отделен български гражданин и, разбира се, основна грижа за провеждането на изборите ще бъде осигуряване на конституционното право на всеки български гражданин да упражни правото си на глас, като с това право да бъде гарантиран животът и здравето на всеки човек, който ще влезе в контакт с него. А това обуславя необходимостта от въвеждането на такъв медицински протокол. Този протокол вече се работи. За неговото изработване използваме опита на много държави, в които са провеждани избори, в това число Англия, Румъния и така нататък.
    Колегите ще бъдат готови вероятно с макета на този протокол до края на този месец. От повече от два месеца сме в непрекъснати контакти с Централната избирателна комисия в една голяма работна група, която се води от вицепремиера Дончев, като там всички изказваме експертни становища, обсъждаме всеки един детайл, всяка една хипотеза, свързана с изборите. Пак казвам, основната цел е да запазим живота и здравето на всички хора, като в това число включваме и представителите на секционните избирателни комисии, районните избирателни комисии, Централната избирателна комисия и така нататък – всички органи, които са свързани с провеждането на изборите.
    По отношение на противоепидемичните мерки. Голяма част от тях са ясни. Те са свързани с носенето на маска, дистанция, време, отстояние, дезинфекция и така нататък. Те ще бъдат разписани в нарочно издаден протокол. Разбира се, в заповедта на министъра на здравеопазването голяма част от въведените противоепидемични мерки са заповед. Спазването на тези противоепидемични мерки по сектори е делегирано – мисля, че във второ римско на заповедта, на отделните администрации и министри, които чрез своите органи за контрол да следят за спазването на противоепидемичните мерки.
    Централната избирателна комисия е комисията, която отговаря за провеждането на изборите, с всички органи, които са свързани с нея и съотносими към изборния процес като такъв. В тази връзка искам да Ви уверя, че симбиозата, която ще изградим между Централната избирателна комисия, между органите на Централната избирателна комисия – секционните избирателни комисии, регионалните здравни инспекции, Министерството на здравеопазването, Националния оперативен щаб, ще бъде изключително стабилна, за да можем да гарантираме това, с което започнах – живота и здравето на българските граждани.
    Разбира се, този проект, който казахте, е проект. Той предстои да бъде обсъден, предстои да бъде разгледан. Ще проявим необходимата грижа за всеки човек. Важно е! Вече имаме дата, ще се съобразим с тази дата и ще направим всичко онова, което се иска от нас, за да постигнем тази цел.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
    Имате ли уточняващ въпрос?
    Следващ въпрос – от „Обединени патриоти“.
    Доктор Поповски, имате думата.
    КАЛИН ПОПОВСКИ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър и Заместник-министър, уважаеми колеги народни представители! Моят въпрос към министъра мисля, че също е сериозно актуален: изпълнение на фазите на Националния ваксинационен план и каква е осигуреността с ваксини на българските граждани към настоящия момент? Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате думата, господин Министър.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаема госпожо Председател, дами и господа народни представители! Доктор Поповски, Националният ваксинационен план е приет на заседание на Министерския съвет. Първа фаза от Националния ваксинационен план включва всички медици, които са свързани или са в пряк контакт с пациенти с COVID-19. Той върви и се спазва стриктно. Разбира се, с изключенията, които бяха обществено огласени, и ние сме наложили необходимите санкции и проверки.
    Важното по този план е, че има области в страната, където първа фаза вече е почти приключила и имат готовност за започване на втора фаза – българските учители, старите хора, ползватели на социални услуги в домовете за възрастни хора, така че Планът върви добре и ние сме доволни от неговото изпълнение.
    Наблюдавам, че много често в медийното пространство и в социалните мрежи се разпространяват класации, в които България е на последните места по ваксиниране в Европа. Със сигурност това е така, и аз ще обясня защо това е така. Получените ваксини до момента в България са 35 000 от първата фирма, която е производител. Когато дойдоха тези ваксини, ние имахме изключително сериозно обсъждане дали всичките 35 000 ваксини да бъдат направени като първа доза на ваксинираните българи, или да гарантираме и втора доза от тях. В крайна сметка, анализирайки каква е ситуацията с регулярността на доставките, които са в целия свят и в Европейския съюз, и стъпвайки на нашия минал опит с доставките на апаратура, лични предпазни средства, дезинфектанти по време на извънредното положение, допуснахме възможността, че може да има забавяне на тези доставки от Плана, който беше представен в самото начало. Оказахме се прави. Затова запазихме втората доза. Тоест, ако ние бяхме направили всички дози, както направиха нашите колеги в Европа, сега нямаше да имаме втора доза за 17 000 българи. Именно затова България изостава в тази част на ваксинацията.
    Сега, когато се забавиха доставките от първата фирма, която имаше договор с Европейския съюз, какво се случи? Има държави, днес казах, че това е Италия, в които сериозно е нарушен ваксинационният план на гражданите на тази държава, защото на тях, заради неизпълнената доставка, вторите дози не могат да бъдат направени навреме, което компрометира протокола, който е записан в кратката характеристика на продукта, който компрометира изграждането на имунитета, който е на практика провал за ваксинацията.
    Ето това ние не допуснахме. Считам, че решението, което взехме, беше консервативно, но далновидно, с грижа за всеки отделен човек, така че отчитам това като положително, а не като отрицателно. Именно затова казвам, че ваксинирането е един много дълъг маратон с много препятствия и първата отсечка от 100 метра как е избягана за мен няма никакво значение. Тогава, когато се регистрира и третата ваксина – оксфордската ваксина, която е направена от екип в Оксфорд, тогава очакваме много големи доставки в България и ще започнем да ваксинираме масово, и по-специално втора, трета фаза, вероятно и четвърта.
    Нещата са изключително нормални към настоящия момент. В абсолютна комуникация сме. Имаме координатор, който отговаря. Това е директорът на Изпълнителната агенция по лекарствата, който участва активно в работните групи. Очакваме до края на този месец да имаме решение и за третата ваксина, за която казах. След това ще бъдем абсолютно спокойни и ще се раздвижим в тези класации, за които става въпрос. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, господин Министър.
    Доктор Поповски, уточняващ въпрос?
    КАЛИН ПОПОВСКИ: Благодаря и аз на министъра.
    Нямам уточняващ въпрос. Горе-долу смятам, че на всички стана ясно какво е темпото. Това ненарушение на ваксинационния план довежда до това забавяне, но по-добре така, отколкото да нарушим Плана, както Италия и някои други държави. Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Втори кръг от въпроси от името на парламентарната група на ГЕРБ.
    Въпрос ще зададе доктор Тончев.
    Заповядайте, имате думата.
    ЕМИЛ ТОНЧЕВ: Благодаря Ви, доктор Дариткова.
    Уважаема доктор Дариткова, уважаеми колеги, уважаеми господин Министър, госпожо Заместник-министър, представители на съсловни организации, уважаеми гости! Уважаеми професор Ангелов, когато поехте тежкия и изключително отговорен пост на министър на здравеопазването, заявихте, че един от основните приоритети на Вашата работа ще бъде ускореното доизграждане на Националната здравна информационна система. Като доказателство за започнатото изпълнение на този Ваш ангажимент ще посоча някои вече действащи елементи от тази система – електронно направление за безплатен PCR тест; електронна рецепта; електронно здравно досие, включващо и сертификат за поставени ваксини, включително и срещу COVID-19.
    Уважаеми господин Министър, бихте ли ни информирали за следващите стъпки за реализацията на тази изключително важна за функционирането на нашата здравна система Национална здравна информационна система? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Заповядайте, господин Министър, за отговор.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаема госпожо Председател, дами и господа народни представители! Да, наистина Националната здравна информационна система беше един от приоритетите, които си поставих още в самото начало на стъпването ми в длъжност като министър. Още като лекар съм свикнал с пациентите да бъда малко по-пестелив на думи и по-скъп на действия. Така и считам, че продължавам и сега.
    Обещах Националната здравна информационна система да бъде факт. Първа фаза от нея вече е факт. Вие знаете, че с първа фаза са въведени електронното направление за медико-диагностични изследвания, електронната рецепта, електронното медицинско досие, в това число с възможност за генериране разпечатване на сертификата за ваксиниране – това беше демонстрирано публично пред уважаемите медии, необходимите регистри за функциониране на електронната рецепта и електронното направление, като, разбира се, имаме и интегриране на системите, които са свързани с ТЕЛК, НЕЛК, кръводаряването и менталните услуги.
    В настоящия момент започва изграждането на фаза две, която включва добавяне към ново електронно направление на всички останали направления, които са свързани с диагностичните процедури в доболничната помощ. Също така и въвеждане на електронното медицинско досие за пациентите и изграждането на всички регистри.
    Тук по отношение на регистрите отварям една скоба. Длъжници сме на българското общество. Голяма част от регистрите не са изградени. Това ни позволява понякога да взимаме не толкова добре информирани решения, но пък осъзнавайки този факт, сме абсолютно мотивирани регистрите да бъдат изградени, за да може цялата система на здравеопазването да бъде изправена пред една функционираща Национална здравна информационна система, която ще бъде база за формирането на добри здравни политики и добри мениджърски решения. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
    Имате ли уточняващ въпрос?
    Заповядайте, доктор Тончев.
    ЕМИЛ ТОНЧЕВ: Благодаря Ви.
    Искам да Ви благодаря, господин Министър, за усилията, които полагате за старта на Националната здравна информационна система, и за ясно разписания план за надграждане и по-нататъшното ѝ осъществяване. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Следващ въпрос от името на „БСП за България“ – заповядайте, доктор Тасков.
    ДЕСИСЛАВ ТАСКОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър, уважаема госпожо Заместник министър, уважаеми колеги! Внимателно слушах Вашите думи по повод Националния ваксинационен план. Да, но може ли той да бъде нарушен не толкова от забавените дози или проблемите с логистиката, а именно от големия процент на хора, които не желаят по една или друга причина да бъдат ваксинирани? Не е ли време именно от Министерството на здравеопазването да започне систематизирана, мащабна разяснителна медийна кампания, в която коректно, разумно, достъпно да се обясни ползата от ваксинирането? В същото време какви са рисковете, за кого са – конкретни въпроси, които касаят част от хората – какво става при положителна проба между първо и второ поставяне на доза? Проблеми, евентуални казвам, има ли такива за бременни и тези, които ще искат да раждат, за хората с автоимунни заболявания, онкозаболявания, коя ваксина е характерна за тях? Тоест всичко това да се направи с цел да се обърне общественото мнение. Така наистина да имаме един адекватен ваксинационен отговор и то още лятото, доколкото се надявам. Това е и нашето предпочитание – по-голямата част от българите да бъдат ваксинирани, или да имат възможност да го направят, но те трябва да бъдат мотивирани. Самите те да знаят защо го правят.
    Имам предвид наистина мащабна медийна кампания. Не вярвам някоя медия да откаже това да се направи. И не толкова отделни специалисти да казват и да отговарят на журналистически въпроси, колкото това да бъде направено, пак повтарям, разумно, коректно и достъпно, за да се обяснят нещата. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате думата за отговор, господин Министър.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаема госпожо Председател, дами и господа народни представители! Доктор Тасков, проблемът с информационната кампания не стои само пред България. Такъв проблем има във всички европейски държави. Има държави, в които изобщо не е стартирала, или изобщо не се говори за информационна кампания. Ние не сме от тези държави. До момента сме извървяли изключително дълъг път по отношение на информационната кампания. Направили сме няколко формални и неформални срещи с представители на медиите. Продължаваме с тези срещи. Благодарение на тяхната експертна помощ, тъй като медиите освен че са професионалисти в тази област, за тях информацията, информирането на българските граждани е кауза. Много пъти заявявам, че българските граждани ще бъдат най информираните граждани в Европейския съюз, и стоя зад думите си.
    Какво сме свършили до момента? До момента, освен проведените кампании с всички представители на медиите, не само национални, а и регионални, които продължават, сме направили здравно приложение, което в момента е уеб базирано. То е в системата coronavirus.bg за ковид ваксините. Много скоро това приложение ще стане мобилно приложение. То ще бъде съвместимо с двете операционни системи iOS и Аndroid и всеки от Вас може да го инсталира на телефоните си. На това приложение е качена цялата достъпна информация в света, свързана с ваксините, с всички научни постижения като медицински факти, статии в реномирани списания, които се превеждат на български език, изваждат се акцентите, качват се. Всички кратки характеристики на продукта и информация за пациента е качена на това приложение. Също така има специална графа в това приложение относно цялата необходима информация като въпроси и отговори.
    Продължаваме напред. Утре професор Кантарджиев е разработил по наше задание лекция, която да включва цялата необходима информация за трите вида ваксини – с информационна РНК, антигенната ваксина на основата на спайк протеина и векторната аденовирусна ваксина като вид ваксини. Тя ще бъде представена на онлайн среща с всички медии, които са свързани с представянето на информацията. След това тя ще бъде качена в интернет пространството на интернет страницата на Министерството на здравеопазването.
    На Фейсбук страницата на Министерството на здравеопазването ежедневно качваме всички факти, които са предназначени за европейските граждани, като филмчета, като послания, като клипчета, превеждат се на български език, слагат се субтитри. Цялата информация, която е качена на страницата на Европейската комисия и представителството ѝ в България, която е свързана с ваксините, се качва в мобилното приложение на интернет страницата „Разбирам какво казвате“.
    Започваме също така мащабна среща с всички здравни журналисти. Това ще бъде поредната такава среща, в която те събират по наша молба всички въпроси на техни читатели – по сайтове, по вестници, по телевизии, ние ги обобщаваме, отговаряме експертно на тези въпроси и ги разпространяваме в публичното пространство.
    В момента самата извънредна епидемична обстановка поставя под изключително голямо предизвикателство разработването на една адекватна информационна кампания, която да достигне до всеки отделен български гражданин. Например изготвянето на листовки, разпространяването на флаери, на такъв тип печатни материали в момента е непригодно за тези условия. Затова използваме изключително много възможностите, които ни дават социалните медии, интернет пространството, обществените телевизии, и работим в тази посока. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате ли уточняващ въпрос, доктор Тасков? Не.
    Преминаваме към въпрос от ДПС.
    Заповядайте, госпожо Джафер.
    НИГЯР ДЖАФЕР: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Уважаеми професор Ангелов, провеждането на избори в условия на пандемия е абсолютно предизвикателство и безпрецедентно нещо, което до този момент не се е случвало. В този смисъл моят въпрос е: предвиждате ли нарушение на предварително обявените фази за ваксинация, с идеята членовете на секционните комисии да бъдат имунизирани в някои от тези фази?
    Очакваме огромен проблем по отношение на набиране на желаещи, които да се включат в изборния ден, защото гласуването на карантинираните граждани наистина ще бъде изпитание и в тези комисии най вероятно ще трябва да участват хора, които или са преболедували, или са ваксинирани – и това е логично.
    Обсъждате ли вариант членове на секционни комисии, въобще хора от администрацията, която ще участва под някаква форма в изборния процес, да бъде ваксинирана такава група от хора? Доброволно, разбира се. Пак казвам, в нарушение на предварително обявените фази, които Вие предвиждате да се случват последователно.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Господин Министър, имате думата за отговор.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Госпожо Председател, дами и господа народни представители! Доктор Джафер, благодаря Ви за въпроса.
    Мислим в тази посока. Тези хора в секционните избирателни комисии, в районните избирателни комисии на практика ще се срещат с голяма група от хора, което поставя под опасност тяхното здраве.
    Въпросът, който поставяте, освен свързан с изборите, има много медицинска част в него. Обсъждаме този въпрос, няма да нарушим ваксинационния план. Ако се налага и вземем такова решение, ваксинационният план може да бъде променен с решение на правителството. Пак повтарям, грижата ни е за всеки отделен български гражданин, като в това число влизат и членовете на секционните избирателни комисии.
    Нещо повече, свързали сме се с председателя на Централната избирателна комисия. Подготвяме писмо, което да изпратим или до него, или до всички парламентарно представени сили, които имат право да излъчат членове в секционните избирателни комисии, съответно районните избирателни комисии. Моля, ако бъркам понятията, тъй като не съм запознат с изборния закон в детайли, да ни информират кои и колко хора ще посочат за членове на секционните избирателни комисии, за да можем предварително да направим преценка каква е общата бройка на тези хора от всички парламентарно представени сили, съответно със застъпници и други представители, които са свързани с изборния процес. Да се направи предварителното проучване за желаещите от тях, да съобразим датата на изборите с постигането на ефективен имунитет поне един ден преди провеждането на изборния ден, така че да, тази информация ще бъде събрана.
    Имаме достатъчно време, за да направим това, за което говорите, и считам, че наш дълг ще бъде да постъпим по този начин, защото тези хора ще гарантират на цялата държава провеждането на изборния процес, което е в интерес на всички български граждани. Изключвам, разбира се, от този момент осигуряването на лични предпазни средства, което е категорично: дезинфектанти; няколко броя макси с висока степен на защита, които да бъдат със специални указания как се сменят, къде се слагат; лични предпазни средства и костюми за тези, които са в мобилните секции, които ще имат достъп до лицата, които са в изолация и в карантина. Всичко това се обсъжда и със сигурност ще имаме решения, които да бъдат в полза на членовете на тези комисии.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
    Имате ли уточняващ въпрос?
    НИГЯР ДЖАФЕР: Благодаря Ви, професор Ангелов.
    Ситуацията и въобще проблемът е много сериозен, защото има 12 000 секционни комисии. Парламентарно представените партии, заедно с още една-две партии, които, знаете, по закон участват, водят до изчисления и се получава една сума от 60 – 70, може би до 100 хил. души, ако включим и районни избирателни комисии, и друга администрация, която е първа линия от всякаква гледна точка. Така че нещата би трябвало да се обсъдят много сериозно и то достатъчно далече от онзи ден, в който трябва да се приложат. Благодаря Ви за отговора.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Заповядайте за втори въпрос, доктор Поповски.
    КАЛИН ПОПОВСКИ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми колеги! Искам да се върна малко към това колко е информирано българското население за ползата от тези ваксини, давайки два примера на страна извън Европейския съюз – Израел, която до края на месец март дава прогноза, че ще ваксинира цялото население на Израел. И друга държава от Европейския съюз – премиерът Педро Санчес на Испания преди няколко дни предложи да се направи регистър на отказалите ваксината, защото там също има немалък процент от населението, което не иска да се ваксинира.
    Част от хората, които не искат да се ваксинират, се заблуждават, че ако имат антитела и са прекарали болестта, този едва ли не имунитет е доживотен, което изобщо не е вярно. Аз имам личен семеен пример – моята съпруга и синът ми юни месец прекараха заболяването, три пъти се изследват и просто титърът на антителата спада драстично, и може би на седмия-осмия месец те ще бъдат в изходна позиция и няма да имат буквално никаква защита.
    От март месец в България ще влязат и едни нови изследвания за клетъчния имунитет. Вчера това го коментирахме, Жени Начева беше на другата комисия, която е по разходите по COVID-19. Смятате ли, че в България достатъчно е информирано населението, че просто трябва да се ваксинира? Това е спасението от тази болест, включително и на тези, прекарали заболяването миналата година, особено в първия пик, които са вече може би на финала на титрите на антителата, които могат да ги предпазят от втори вариант на заболяването, тоест от второ заболяване. Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате думата за отговор, господин Министър.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Уважаеми доктор Поповски, не, не смятам, че българското общество е достатъчно добре информирано. Ако беше достатъчно добре информирано, щяхме да постигнем желаещи за ваксинация поне над половината български граждани. В момента това число не е такова. Но има изключително добри признаци за постигане на ефект.
    Нека да дам пример с медиците. В началото, когато започна всичко, от 31 до 33% бяха заявили желание за ваксинация. В момента в някои области и лечебни заведения този процент достига до 50%. Отчитам това като добър резултат от провежданата информационна кампания сред медиците – със заведените приложения, участия на експерти и така нататък, защото страхът започва там, където свършва информацията.
    Това, което се случи в Сандански например, е един пример за това. Слушайки директора на лечебното заведение в няколко от неговите медийни участия, в които той каза, че не изпитва угризения от това, което се е случило, той каза две неща. Първото нещо беше, че ваксината не била съпроводена с необходимата информация и каза, че част от лекарите са се отказали. За мен тези две неща са свързани помежду си. Ако лекарите бяха достатъчно добре информирани за ваксината, за нейните качества, за резултатите, за постиженията, за имунитета, за всички резултати от клиничните проучвания, които са свързани с нейното създаване, тези хора нямаше да се откажат.
    По отношение на това, че ваксините не са съпроводени с информационни материали, това не е така. Всяка една ваксина, която тръгва, особено първите ваксини на първата фирма производител, те пък са придружени с най-много информационни материали. Тъй като тези материали бяха разпространени, аз отчитам резултата от тази информационна кампания, свързана с ваксинацията с първата ваксина. Това промени нагласите на много хора.
    Затова искам да благодаря на всички народни представители – помагайте ни. Навсякъде, където ходите по студия, говорете с цялата информация, която имате. Препоръчвам: влезте в това приложение. Там ще получите всичко онова, от което имате нужда. Понякога на мен не ми стига времето да прочета всичко, което качват експертите, ангажирани с пълненето на приложението.
    Имаме нужда от всеки един човек. Колкото повече говорим, толкова повече резултати ще постигаме. Защото Вие казвате: прави се регистър на хората, които не са ваксинирани, или пък рестрикции само за ваксинирани. Не бих могъл да взема отношение по тези въпроси. Аз имам особено отношение към дискриминацията по принцип, и разбира се, когато една ваксина е доброволна, дали това може да бъде обвързано с някакъв вид дискриминация, или ограничаване на права. Това е много широка дискусия. Тя изисква постигане на голям обществен консенсус, разбира се, и политическа воля, и политическо решение.
    Но пак казвам: информацията е тази, която ще надвие страха, и по този начин ще стигнем до нивата на ваксинация такива, каквито трябва да бъдат, за да стигнем до колективния имунитет, за който говорим в началото. Колективен имунитет без ваксинация не се постига. Другото е една химера, за която говорят всички, което е абсолютно невъзможно. Благодаря Ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, господин Министър.
    Уточняващ въпрос или коментар, доктор Поповски? Не. Благодаря.
    С това изчерпахме процедурата по блицконтрол.

    Преминаваме към следващата точка от дневния ред, а именно:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЛЕЧЕБНИТЕ ЗАВЕДЕНИЯ, № 054-01-117.
    Внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 16 декември 2020 г. – първо гласуване.
    Като вносител на Законопроекта ще обясня мотивите, които ми дадоха основание да направя това законодателно предложение. Законът за публичните предприятия беше приет през 2019 г. и трябваше да влезе в сила през 2020 г. октомври месец. Съгласно чл. 2, ал. 1 от Закона за публичните предприятия, публични предприятия са търговските дружества с над 50 на сто държавно или общинско участие в капитала, или в които държавата и общината по друг начин упражняват доминиращо влияние, дъщерните дружества на търговските дружества и предприятията, ако чрез тях държавата или общината контролира повече от 50 на сто от дяловете, акциите с право на глас или по друг начин упражняват доминиращо влияние, и държавните предприятия, създадени със специални закони на основание чл. 62, ал. 3 от Търговския закон.
    С оглед на това и лечебните заведения попадат в приложното поле на този законопроект независимо от това дали са общинска или държавна собственост. От това произтекоха някои проблеми, които касаят специфичната функция на лечебните заведения. Вие си спомняте, че през есента наложихме отлагане за въвеждането на Закона за публичните предприятия по отношение на лечебните заведения отначало, а после по отношение на всички публични предприятия, за да може отделните министерства да се подготвят за прилагането на принципите и заложените норми в този закон. Това, което направихме, е да направим изключение за управителите на лечебни заведения да може да осъществяват преподавателска дейност.
    Впоследствие в много разговори с различни сдружения на лечебни заведения – Сдружението на общинските болници, на университетските болници, на многопрофилните болници, така наречените областни болници, се изрази притеснението на техните управители, че съгласно този закон те няма да могат да упражняват лечебна дейност, защото са императивни разпоредбите на чл. 20, ал. 3 от Закона за публичните предприятия, които не позволяват да упражняват професията си и директорите на лечебни заведения. Това според нас, с оглед на настоящата ситуация с кадрите в България, ще създаде проблем за дефицит на кадри, особено в малките населени места, в които директорите на лечебни заведения са част от изпълнителите на медицинска помощ. Това ще ограничи възможността лечебните заведения по съответните изисквания на Националната здравноосигурителна каса да сключват договори с Касата.
    От друга страна, наистина така губим капацитета на ценни кадри. Това досега беше възможно да се регулира чрез специални текстове в договорите за управление, които сключват директорите на държавни лечебни заведения, или тези, които им възлагат – общините, и тогава те можеше да упражняват своята дейност.
    Смятам, че подобна разпоредба ще създаде донякъде и дискриминация по отношение на възможността лекари да кандидатстват за управители на лечебни заведения, защото повечето от колегите лекари и лекари по дентална медицина в случая държат да упражняват и да имат възможност да практикуват професията. Затова предприех законодателна промяна, като избрах правна техника за промяна на Закона за лечебните заведения, защото запазихме една действаща разпоредба на чл. 63, ал. 4, която да дава възможност на министъра да удължава със свое решение сроковете за функциониране и договорите за управление на директорите на лечебни заведения и управителните органи на лечебни заведения, така наречените бордове на лечебни заведения. Тази алинея противоречи на разпоредбите на Закона за публичните предприятия и затова сега предлагам тя да отпадне.
    От друга страна, предлагам да се даде възможност и изключение лекарите и лекарите по дентална медицина да имат възможността да работят като изпълнители на медицинска помощ, да работят по професията си, защото смятам, че това ще гарантира достъпа на българските граждани до медицинска помощ и ще създаде еднакви условия за всички, които искат да кандидатстват за управители на лечебни заведения.
    Също така смятам, че няма и достатъчно подготвени кадри, които не са лекари, ако се изпълнят разпоредбите на Закона за публичните предприятия да поемат функцията на управители на лечебни заведения. Получили сме становища по този законопроект, които са в подкрепа – от Конфедерацията на независимите синдикати в България, от Българската стопанска камара, от Министерството на икономиката, от Сдружението на общините. Смятам, че решаваме проблем, който наистина може да създаде нарушение на достъпа на българските граждани до медицинска помощ, и се надявам да бъда подкрепена.
    Сега ще дам възможност за становища както на присъстващите, така и на Министерството на здравеопазването, разбира се, на първо място, защото своевременно не е представено писмено становище.
    Господин Министър, имате думата.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаема госпожо Председател, дами и господа народни представители! Министерството на здравеопазването подкрепя внасяните от Вас законови промени в Закона за лечебните заведения в тяхната цялост.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
    Други становища?
    Първо от гостите, после ще дам думата на народните представители.
    Доктор Шарков, заповядайте.
    НИКОЛАЙ ШАРКОВ: Благодаря на всички. Честита Нова година! Да сте живи, здрави, ваксинирани и дълголетни!
    Ние сме внесли нашето писмено становище в подкрепа на Законопроекта. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, доктор Шарков.
    Доктор Маджаров.
    ИВАН МАДЖАРОВ: Благодаря и аз, госпожо Председател.
    Дами и господа народни представители, господин Министър и Заместник-министър! Ние също сме внесли становище. Подкрепяме изцяло направеното предложение. Смятаме, че точно такова отношение заслужават българските лекари, които са се ангажирали с това освен да работят като лекари, и да менажират лечебни заведения.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
    Доктор Неделчо Тотев, председател на Сдружението на общинските болници – заповядайте.
    НЕДЕЛЧО ТОТЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Уважаеми господин Министър, госпожо Заместник-министър, дами и господа – членове на Комисията по здравеопазването! Благодаря за предоставената възможност. Ние внесохме нашето становище още в предварителните разговори с Вас.
    Аз Ви благодаря, че чрез гласа си в началото на заседанието не допуснахте да бъде отсрочено това гласуване, защото сроковете за подаване на документи за сключване на новия рамков договор са до 31, а голяма част от колегите са във фаза на огромно колебание, защото 97% от тях са лекари. Всеки от тях заяви, че ще избере професията пред длъжността. Затова нашата молба и нашата надежда е, че с гласа си Вие ще подкрепите това предложение, защото проблемът не е в това ние да съхраним постовете си, а предстоят и конкурси на базата на закона. Идеята е лекарите, които сега са управители, да запазят възможността да работят като лекари, защото голямата част от тях с дипломите си поддържат цели структури, а има и такива, които при изтегляне на дипломите им, болниците биха престанали да съществуват като такива. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, доктор Тотев.
    Още становища?
    Българска асоциация на зъботехниците – заповядайте.
    МЕЛЕКТЕР АДЕМ: Уважаема госпожо Председател, дами и господа народни представители, уважаеми господин Министър! Българската асоциация на зъботехниците подкрепя предложението Ви за Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения със сигнатура 054-01-117 от 16 декември 2020 г.
    Използваме случая да представим пред Вас предложение за изменение и допълнение на чл. 18 от Закона за лечебните заведения.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Моля Ви, нека да кажа какви са процедурите и правилата. Правите становище само по предложения законопроект. Съгласно Конституцията на България законодателна инициатива имат Министерският съвет и народните представители. Становището Ви е раздадено на всички народни представители. Ако някой го възприеме и го внесе като отделен законопроект, може да го обсъждаме на следващо заседание на Комисията по здравеопазването.
    МЕЛЕКТЕР АДЕМ: Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
    Сега давам думата на народните представители.
    Професор Михайлов, заповядайте.
    ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Не мога да кажа, че съм изненадан, но съм изключително разочарован от Вашите многостранни обяснения в последните десет минути. Много добре си спомням това заседание и приемането на този закон есента. Спомням си много добре как колеги и други в парламентарната зала Ви казаха каква голяма грешка се допуска. Спомням си Вашия назидателен тон към всички нас, които бяхме против приемането на този закон, че не разбираме за какво става дума. Спомням си, че след това при мен дойде адмирал Манушев да ми сподели, че и във Вашата група има брожение и че ще се наложи промяна в Закона.
    Спомням си и друго обаче – че тези, които сега се изказват тук като представители на професионалните организации, тогава имаше мълчание. Нищо! И сега, когато се вижда – всичко това, което казвате, е истина безспорно, всички ще гласуваме за тази промяна в Закона, но защо за пореден път едно недомислие законодателно трябва да се изправя няколко месеца по-късно?
    И сега чувам нещо още по-интересно. Това против, което бяхме всички професионалисти, самоволно – казвам точната дума, независимо кой е министър на здравеопазването, да удължава срока на управлението на лечебните заведения, внезапно Вие разбирате, че това противоречи на Закона и сега ще се прекъсне. Но това, което се е случило цялата есен и са подписани на редица ръководители на лечебни заведения, какво ще стане с това?! Заварено положение ли ще бъде, искам да попитам, или това сега отново ще се реализира и те ще се явят на конкурси? Изобщо този законодателен – има една точна дума в жаргона на България, не искам да я употребявам тук в уважаемата комисия, точната дума, която бих си позволил – хаос ни кара да се чувстваме неудобно и в лицето на гостите, които тук ни слушат, и пред колеги. Ние с Вас се уважаваме взаимно, но защо не се слушаме в залата?
    Аз до ден днешен си спомням и думите Ви, и отношението към забележките, които имах, които бяха най добронамерени. Споделих Ви тогава, че има стотици обаждания от болници. Даже доктор Тотев ми се обади веднага, спомням си много добре, и други директори на болници ми се обадиха. Глас в пустиня беше, все едно че говорим, както казват в един стар български виц, на радио София. Законът мина и сега няколко месеца по-късно с дидактичен тон Вие ни обяснявате какви проблеми решавате. Ама Вие ги създадохте тези проблеми, доктор Дариткова. Не лично Вие, законодателят във Ваше лице. Не знам кой е измислил този закон.
    Още тогава Ви казахме също, че Агенцията за публични предприятия да избира ръководителите на най-стратегическите болници – тук и господин министърът да го чуе от нас, да избира директора на „Пирогов“, директора на Александровска болница, това е нечувано. Това е несериозно, господин Министър! Несериозно е! Независимо от обясненията на доктор Дариткова, че ще има хора, командировани в Агенцията за публичните предприятия. Това са най важните лечебни заведения в България и не е работа на Агенцията за публичните предприятия. И изобщо тази каша с търговските дружества, която забъркахте от десетилетия вече, ще трябва най-накрая да се оправи. Благодаря Ви, госпожо Председател.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Под формата на реплика ще се опитам още веднъж да разсея грозната спекулация, която правите и ми приписвате в Закона за публичните предприятия. Законът за публичните предприятия, в който са разпоредбите, които ние сега и есента, и с този законопроект се опитваме да прецизираме по отношение на…
    ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Няма смисъл.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Да, разбирам, че няма смисъл, защото Вие не искате да разберете, но все пак колегите може и да разберат. (Реплика от народния представител Георги Михайлов.) Моля Ви не влизайте в диалог. Обяснявам Ви – Вие спекулирате, че есента аз съм внесла този законопроект. Това не е истина. Пак ще повторя, че Законът за публичните предприятия е приет през 2019 г., октомври месец, и трябваше да влезе в сила през октомври месец 2020 г., и затова есента направихме първите изключения с моите предложения. Министерският съвет е вносител на Законопроекта. С моите предложения есента аз дадох възможност първоначално на управителите на лечебни заведения да работят като преподаватели и намалихме бордовете на лечебните заведения да бъдат с трима участници, а не пет, както е предвидено в Закона за публичните предприятия. Това беше първата законодателна инициатива, която предприех. Първата промяна – това беше промяната на Закона за публичните предприятия, която аз предприех есента. Тогава Вие не направихте никакви предложения и нищо не допълнихте, въпреки че сте водили разговори с колегите.
    Аз продължих да водя разговори от гледна точка на това, че вносител е Министерският съвет. Този закон се налагаше във връзка с приемането на България в чакалнята на Еврозоната и трябваше да се наложат еднакви принципи на управление на държавните и общинските предприятия. Затова се налагаше да водя диалог, който да позволи наистина да се разбере спецификата на лечебните заведения. Радвам се, че Министерството на здравеопазването, на Финансите донякъде и всички останали министерства възприеха, че ние трябва да дадем възможност на лекарите да практикуват своята професия, и сега се надявам и Вие да подкрепите този законопроект. Всякакви други спекулации, инсинуации ще останат на съвестта на Вашата парламентарна група, защото само по този начин се мъчите с фалшиви новини да манипулирате общественото мнение.
    А иначе всички досега конкурси от сега нататък ще се провеждат и трябва да се проведат съгласно изискванията на Закона за публичните предприятия. Като те за 8-те големи публични предприятия ще се осъществят от Агенцията за публичните предприятия – тези конкурси мисля, че вече са обявени, а за останалите лечебни заведения – от принципалите, тоест от общините или от Министерството на здравеопазването.
    Имате думата за дуплика.
    ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Доктор Дариткова, мога да Ви кажа само едно в края на този мандат – с желанието си да изглежда човек винаги в бяло, той може много да си навреди. Само това мога да Ви кажа. Всичко останало – има стенограми.
    А тези назидателни думи за фейк нюз, за грозни спекулации, моля Ви, запазете ги някъде за аудитория, която би приела Вашите думи за истина. Има стенограми на Народното събрание, може да си направите справка. Тези две напред, едно назад, няма смисъл да говорим. Дискусията приключи. Мандатът приключи. Но непрекъснато в бяло, след всички гафове, които се случват, много Ви моля! Тук седим възрастни лекари от толкова години, а сега продължавате да ни обяснявате, че това, което се е случило, е вече история, хората са назначени, подписано им е, оттук нататък обаче пак ще бъдем в бяло и ще има конкурси. (Реплика на председателя Даниела Дариткова.)
    Не, напротив, това ни обяснихте – че оттук нататък ще има конкурси отново. (Реплика от народния представител Лъчезар Иванов.)
    Не, не, оставете. Доктор Иванов… (Реплика от народния представител Лъчезар Иванов.)
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Моля Ви, колеги, да запазим самообладание.
    ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Доктор Иванов, Законът е във връзка с влизането в чакалнята, но трябваше да се мисли върху Закона. Тези стъпки, които се предприемат сега, можеше да се предприемат тогава. Нали така, можеше да се предприемат? Но не се предприеха. Сега, няколко месеца по-късно…
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Моля Ви да се ориентирате към приключване. Благодаря.
    Господин Министър, заповядайте.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Професор Михайлов, с изненада узнах, че има хаос в търговските дружества и в лечебните заведения, тъй като принципал на всички тях е Министерството на здравеопазването и нито има хаос, нито има някакво неразбиране.
    Второ, нито един директор на лечебно заведение няма да бъде избиран от Агенцията за публичните предприятия. От тази агенция ще бъде избиран независимият член на Съвета на директорите. Няма проведен конкурс за директор на търговските дружества, с които държавата е едноличен собственик, в периода, който визирате. Така че няма конкурс, който да е проведен, с който да е избран директор, който да е назначен, и сега да се явява на ново. До края на месец март трябва да бъдат проведени всички конкурси, така че те да бъдат синхронизирани.
    Доктор Дариткова, благодаря за отсрочката, която направихте през есента и удължихте този срок. Именно Министерството на здравеопазването е предприело всички организационни действия законовият срок, разписан от уважаемите народни представители, да бъде спазен и всичко да бъде синхронизирано. Няма абсолютно никакъв хаос, нито има някакво неразбиране или разбиране, или Законът да пречи на един или на друг. Всичко върви по начина, по който е разписан законовият текст от Народното събрание. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
    Заповядайте, доктор Джафер.
    НИГЯР ДЖАФЕР: Аз днес, колеги, не съм се облякла в бяло и нямам намерение да изглеждам добра, обаче искам да кажа следното, и то в интерес на фактите, без да влагам емоции.
    Предложената законодателна промяна е типичен пример за представител на рубриката проба – грешка. Колеги, няма какво да се правим тук, че няма проблем. В момента с внесените предложения доктор Дариткова се опитва да поправи грешка, която допуснахте само преди броени месеци. А обяснение, че едното предложение тогава е прието, защото сме влизали в чакалнята… Ние не можем да правим законодателство – конюнктурно, само за един месец, защото трябва да спазим едни условия, които някой ни поставя от друго място. Дайте да си го кажем. Всички бяхме затрупани с обаждания от общинските болници предимно.
    Давам Ви пример – каква беше причината да забраним на директора на болницата в Мадан, единственият специалист уши, нос, гърло в този район въобще, да може да работи като специалист по уши, нос, гърло само защото се е нагърбил с нелеката задача да бъде шеф на болницата в Мадан? Той е готов да си хвърли документите, с които заема този пост, и да си работи като лекар. А иначе просто лишаваме тези хора от този тип грижа. И не само Мадан, това беше един типичен пример. Така че допуснахте грешка, поредното доказателство, че не може да се прави законодателство, което да води до непредсказуемост в системата, и това трябва да се промени.
    Ще подкрепим Законопроекта само защото това е правилната стъпка, а Вие си направете изводите за другите грешни стъпки, които допуснахте. И в момента имаме становище, и то от Министерството на финансите, което е против това предложение. Факт! Това, че имате проблем с комуникацията между отделните министерства, вътре в коалицията, или какво и да е там, не е проблем на опозицията. Моля Ви се без този назидателен тон, не е виновна опозицията! Тя изложи своите аргументи и гласува против онези текстове.
    Сега ще подкрепим текста – поне ние, защото смятаме, че това е правилното решение.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Доктор Найденова, заповядайте за изказване.
    ВАЛЕНТИНА НАЙДЕНОВА: Уважаеми колеги, няма да се връщам към мотива – Вие го чухте, защо предложих да бъде отложена тази точка. Мислех, че при добро желание, въпреки разпределението, знаете кой разпределя законопроектите и така нататък, все още можем в рамките на този мандат ние да коригираме нещата, а именно че систематичното място на Законопроекта, който не е лош и който касае и нас, е в Закона за лечебните заведения, а не в Закона за публичните предприятия, и спирам до тук. Това е едно продължение, което Ви казвам, и към мотивите, които министърът на финансите спомена и с които вярвам, че всички сме запознати.
    Но сега искам да Ви изведа от това ние да гледаме нашата камбанария здравеопазване и като здравни служители, работници. Нека да погледнем от по-високо – от камбанарията Народно събрание. Да, добре беше, че от пет на три намаля съставът. Да, добро беше и предложението да могат да бъдат преподаватели, защото то касае цялата система на публичните предприятия, а не само на лечебните заведения като част от тях, но ние отворихме тогава малко вратата, а сега с това предложение отваряме още повече вратата. Можем да бъдем дори обвинени и в лобизъм, защото сега има опасност, отваряйки кутията на Пандора, други регулирани професии, които влизат в състава на публичните предприятия, също могат да искат една запетайка след нас лекарите и да бъдат добавени и техните професии. Разбирате ли пред какво сме поставени?! Можем ли да коригираме, не можем ли, оставям вече нещата в ръцете на управляващите.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Колеги, други изказвания?
    Доктор Поповски, заповядайте.
    КАЛИН ПОПОВСКИ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги, уважаеми господин Министър! Наистина този законопроект още когато го приемахме в началото, имахме императивност, знаете, от Министерството на икономиката заради влизане в чакалнята. Това е всеизвестен факт. Трябваше да го направим тогава по този начин. Друг е въпросът, че имаме Закон за лечебните заведения. Можеше още тогава да обясним на Министерството на икономиката дали е възможно да не го приемаме в този вариант. Но сега, че ние поправяме част от нещата, които драматично засягат управителите на тези болници, също е факт. Вие добре го знаете. И ние, и Вие, защото контактуваме със съсловието в цялата страна. Така че днес сме, да не кажа – закъснели, но все пак навреме, макар и в края на мандата поправяме нещо, което тогава го поискаха Министерството на икономиката от нас. Било изискване към чакалнята на Еврозоната – вероятно е така, въпреки че още тогава ние щяхме да стигнем така или иначе в някакво време до този драматизъм да поправяме част от Закона. Това е. Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Други изказвания? Не виждам.
    Предлагам да преминем към гласуване.
    Подлагам на първо гласуване Законопроект за изменение на Закона за лечебните заведения, № 054-01-117, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 16 декември 2020 г.
    За – 16, против – няма, въздържал се – 1.
    Благодаря на всички за участието в днешната комисия.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 16,50 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Даниела Дариткова


    Стенограф:
    Валентина Меченова
    Форма за търсене
    Ключова дума