Комисия по здравеопазването
Заседание на Комисията по здравеопазването
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по здравеопазването
П Р О Т О К О Л
№ 84
На 16 септември 2020 г., сряда, от 16,30 ч. се проведе извънредно заседание на Комисията по здравеопазването при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изменение на Закона за лечебните заведения, № 054-01-89, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 10 септември 2020 г. – първо гласуване.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съсловните организации на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, на зъботехниците и на помощник-фармацевтите, № 054-01-90, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 10 септември 2020 г. – първо гласуване.
Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито и ръководено от госпожа Даниела Дариткова – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми гости! Откривам извънредното заседание на Комисията по здравеопазването.
Правя предложение за следния дневен ред, който Ви беше предварително оповестен:
1. Законопроект за изменение на Закона за лечебните заведения, № 054-01-89, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 10 септември 2020 г. – първо гласуване.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съсловните организации на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, на зъботехниците и на помощник-фармацевтите, № 054-01-90, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 10 септември 2020 г. – първо гласуване.
Има ли други предложения по дневния ред? Не виждам.
Подлагам на гласуване предложения дневния ред на днешното заседание.
За – 11, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Уважаеми колеги, преминаваме към първа точка от дневния ред:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЛЕЧЕБНИТЕ ЗАВЕДЕНИЯ, № 054-01-89, ВНЕСЕН ОТ ДАНИЕЛА АНАСТАСОВА ДАРИТКОВА-ПРОДАНОВА НА 10 СЕПТЕМВРИ 2020 Г.
Като вносител ще Ви представя законопроекта, който съм внесла, с надеждата, че представителите на Министерството на здравеопазването ще могат да се включат. В момента те са на заседание на Бюджетна комисия и очаквам, когато приключат ангажиментите им там, да се присъединят към нашето заседание.
Настоящата законодателна инициатива отговаря на необходимостта от привеждане на Закона за лечебните заведения в съответствие със Закона за публичните предприятия по отношение на изискванията за избиране и назначаване на членове на органите за управление и контрол на държавните и общински лечебни заведения, както и на изискванията за предсрочно прекратяване на договора.
Съгласно чл.2, ал. 1, т.1 от Закона за публичните предприятия, публичните предприятия са търговски дружества с над 50 на сто държавно или общинско участие в капитала и в които държавата или общината, по друг начин, упражнява доминиращо влияние.
С оглед на това, и лечебните заведения собственост на държавата или общините са публични предприятия, и попадат в приложното поле на Закона. С предлаганите нормативни промени се цели преодоляване на съществуващите противоречия между двата закона и да се създаде яснота по отношение на приложимите за лечебните заведения правни норми.
Със законопроекта се предлагат промени в Закона за публичните предприятия. Действащата разпоредба на чл. 20, ал. 3 от Закона забранява лица, работещи по трудов договор или по служебно правоотношение да бъдат управители или изпълнителни членове на съответните на директорите и управителните съвети. За да заемат такава длъжност лицата трябва да прекратят досегашната си дейност по трудово или служебно правоотношение. Същевременно, съгласно чл. 15, ал. 2 от Закона за развитието на академичния състав в Република България, академична длъжност: „асистент", "главен асистент", „доцент" и „професор", се заема по трудово правоотношение. Разпоредбата на чл. 73 от Закона за лечебните заведения предвижда работещите в лечебните заведения, придобили качеството на университетска болница по реда на чл. 90, ал. 4 от Закона за лечебните заведения, да могат да сключат допълнителен трудов договор за осъществяване на преподавателска дейност във Висшето училище за определен срок. Извършения анализ води до извода, че липсата на кореспонденция между действащите разпоредби на Закона за публичните предприятия и Закона за лечебните заведения създава предпоставка управител или изпълнителен директор на държавно или общинско лечебно заведение да бъде лишен от възможността да упражнява преподавателска дейност.
Следва да се отбележи, че една голяма част от изпълнителните директори на университетските болници преподават в съответните медицински университети, поради което ако не бъдат приети предлаганите нормативни промени, ще бъде ограничена възможността им да участват в обучението на студенти, докторанти и специализанти в областта на медицината и ще бъдат поставени в дискриминационни условия спрямо останалите лекари, работещи в болниците по трудово правоотношение.
С предложеното допълнение в чл. 22, ал. 2 от Закона за публичните предприятия се цели да се създаде яснота относно приложимата правна норма по отношение на броя на членовете на съвета на директорите на държавните лечебни заведения за болнична помощ, които попадат в категорията „големи публични предприятия“ по смисъла на Закона за публичните предприятия. Съгласно действащите разпоредби на Закона, съветите на директорите и надзорните съвети на публичните предприятия, категоризирани като „големи“ се състоят най-малко от петима членове, а съгласно Закона за лечебните заведения съветът на директорите на държавните лечебни заведения за болнична помощ се състои от трима души. Предлага се да се запази изискването съветите на директорите на държавните лечебни заведения за болнична помощ да останат трима, независимо дали лечебното заведение попада в категорията „големи публични предприятия“.
Целта е да се гарантира оперативна гъвкавост при вземането на управленски решения и да се създаде възможност за реализиране на икономии от средствата за възнаграждения на управителните органи на лечебните заведения. Това по същество са предлаганите промени в закона за изменение на Закона за лечебните заведения.
Колеги, имате представени становища. Докато дойде Министерството на здравеопазването, може да чуем съсловните организации, които присъстват, или те вече са ги представили.
Доктор Шарков, заповядайте.
ДОКТОР НИКОЛАЙ ШАРКОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Нашите становища са представени – говоря в множествено число, защото ме упълномощи председателят на Българския лекарски съюз, тъй като той е на Бюджетна комисия също.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Професор Стоименова, заповядайте.
АСЕНА СТОИМЕНОВА: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми дами и господа депутати, представили сме писмено становище и няма какво да добавим към тях и по двата законопроекта. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Други изказвания?
Госпожо Адем, заповядайте – Българска Асоциация на зъботехниците.
МЕЛЕКПЕР АЛИ АДЕМ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми народни представители, представили сме нашето становище с принципно съгласие с направените предложения за промени в Закона за лечебните заведения.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви.
Заповядайте, госпожо Петрова, Българска асоциация на помощник фармацевтите.
ЛИЛЯНА ПЕТРОВА: Уважаеми дами и господа, уважаема госпожо Дариткова! От името на Асоциацията на помощник фармацевтите – внесли сме нашето становище, което и към днешна дата подкрепяме.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, госпожо Петрова.
Изказвания, колеги?
Заповядайте, доктор Поповски.
КАЛИН ПОПОВСКИ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми гости, уважаеми колеги!
Съгласен съм с втората част на законопроекта – и на големите болници бордовете да останат с трима члена – изпълнителният директор и други двама члена, тоест да бъде тричленен борд. Петчленният борд на болницата увеличава и разходите естествено – това, което Вие казахте, и се мотивирате, е правилно.
Първата част обаче е много дискутабилна, защото в настоящия вариант примерно – давам пример с Университетската болница в град Плевен в момента, единият от членовете на борда на директорите е хирург. С това Ваше предложение той трябва да спре да оперира, да бъде само член на борда или пък, ако остане да си оперира като хирург, не може да бъде член на борда, което е дискриминационно. Или трябва да дойде някой от друг град, или от София, пратен от министър за член на борда, който не познава естеството на голямата Университетската болница – най-голямата в Северна България. Затова смятам че сегашният статут на бордовете, на големите университетски болници е реален, нормален и би трябвало да го запазим в същия вид, иначе се създава един тежък дисонанс в системата. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Други изказвания?
Заповядайте, професор Михайлов.
ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
По първа точка от дневния ред парламентарната група на БСП няма да подкрепи предложения законопроект. Част от аргументите, които изложи доктор Поповски, аз съм съгласен с тях – създава се един прецедент действително в съставянето на бордовете, който не е полезен за тяхното функциониране, в интерес на лечебните заведения, тъй като много от болниците имат твърде специфичен начин на работа, свързан не само с тяхната дейност, но и с региона, в който те работят. Вкарването на външни хора, каквито и да са те, с най-добро желание да помогнат, смятам че няма да подпомогне.
Виждам в мнението на министерството на финансите, че не подкрепят напълно Вашето предложение, по техни съображения. Аз мисля, че колегите са се запознали, но най-важното, за което ние няма да подкрепим това предложение, нашето мнение е, че продължаване съществуването и приравняването на лечебните заведения към предприятия и тяхното третиране по Търговския закон, което налагат тези промени в момента според Вас, не отговаря на състоянието на лечебните заведения, на техните интереси, на интересите на нацията. Това е най-сериозната причина, поради която ние ще се въздържим от подкрепата на този законопроект. Благодаря, госпожо Председател.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Други изказвания? Не виждам.
Закривам дискусията.
Прeминаваме към гласуване. Тъй като има внесени много писмени заявки за гласуване, може да ми ги представите, за да ги сумирам.
Подлагам на гласуване Законопроект за изменение на Закона за лечебните заведения, № 054-01-89, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 10 септември 2020 г.
За – 11, против – няма, въздържали се – 5.
Приема се.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА СЪСЛОВНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ НА МЕДИЦИНСКИТЕ СЕСТРИ, АКУШЕРКИТЕ И АСОЦИИРАНИТЕ МЕДИЦИНСКИ СПЕЦИАЛИСТИ, НА ЗЪБОТЕХНИЦИТЕ И НА ПОМОЩНИК-ФАРМАЦЕВТИТЕ, № 054-01-90, ВНЕСЕН ОТ ДАНИЕЛА АНАСТАСОВА ДАРИТКОВА-ПРОДАНОВА НА 10 СЕПТЕМВРИ 2020 Г. – ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
Настоящата законодателна инициатива отговаря на необходимостта от унифициране на срока на мандата на Националния съвет по качество на Българската асоциация на зъботехниците и Българската асоциация на помощник-фармацевтите с мандата на другите органи на управление, избирани от конгреса на съответните съсловни организации. По този начин ще се избегне свикването на конгреси, само за да се избере този орган, което значително би затруднило дейността на двете асоциации, от гледна точка и на организация, и финансиране.
Поради неравномерното разпределение на практикуващите в страната зъботехници и ниската численост на някои от регионалните колегии, действащият квотен принцип от един делегат на 10 члена създава сериозни затруднения в дейността на регионалните колегии с ниска численост. Във връзка с това се предлага общото събрание на регионалната колегия на Българската асоциация на зъботехниците да се формира на делегатски принцип при норма – представителство един делегат на трима членове.
Предлаганите промени в Приложение към чл. 23, ал. 1 целят привеждането в съответствие на седалищата и районите на регионалните колегии на съсловните организации на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи, на Българската асоциация на зъботехниците и на Българската асоциация на помощник-фармацевтите с действащия Единен класификатор на административно-териториалните и териториалните единици, който се поддържа от Националния статистически институт, съгласувано с Министерство на регионалното развитие и благоустройството съгласно чл. 37, ал. 1 от Закона за административното и териториално устройство на Република България.
С разпоредбата на § 4 от Преходните и заключителните разпоредби се създава правна възможност при обявена извънредна епидемична обстановка по чл. 63 от Закона за здравето, през 2020 г. или 2021 г., управителният съвет на съответната съсловна организация по Закона за съсловните организации на лекарите и на лекарите по дентална медицина, Закона за съсловната организация на магистър-фармацевтите и по Закона за съсловните организации на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, на зъботехниците и на помощник-фармацевтите да може да вземе решение редовното заседание на събора или на конгреса на съответната съсловна организация да се проведе не по-късно от три месеца от отмяната на извънредната епидемична обстановка. Предвижда се тази разпоредба да се прилага и в случаите, когато редовното заседание на събора или на конгреса е за избор на определените в съответния закон органи на съсловната организация.
Предлага се, когато в тримесечния срок не е свикан събор или конгрес за избор на определените в съответния закон органи на съсловната организация, съборът или конгресът на съсловната организация да се свиква от министъра на здравеопазването в едномесечен срок от изтичането на тримесечния срок.
С цел осигуряване на дейността на съсловните организации се предвижда органите на национално равнище и на районната колегия или регионалната колегия да изпълняват функциите си до избора на нови органи на национално равнище и на районната колегия или на регионалната колегия, но за не повече от четири месеца от отмяната на извънредната епидемична обстановка.
Разглежданата законодателна инициатива е продиктувана от въведените противоепидемични мерки от министъра на здравеопазването за ограничаване разпространението на COVID-19 на територията на страната.
С допълнението на Закона за здравето се създава правна възможност за законосъобразно разходване на средствата от собствени приходи на Националния център по заразни и паразитни болести. Епидемията от COVID-19 постави на изпитание националната здравна система на страната. Развитието на Националните референтни лаборатории в Националния център по заразни и паразитни болести се затруднява все повече от проблеми, свързани с недостатъчното финансиране и недостига на квалифициран персонал, особено на лекари със специалност. Ниското заплащане и липсата на капиталови средства за ремонт и поддръжка на лабораториите води до нежелание на високо квалифицирани специалисти да се включат в колектива на Националния център по заразни и паразитни болести.
Нормативните промени в Закона за съсловната организация на магистър-фармацевтите и в Закона за съсловните организации на лекарите, на лекарите по дентална медицина целят привеждането в съответствие на седалищата и районите на районните и регионалните колегии на съсловните организации на БЛС, БЗС и БФС с действащия Единен класификатор на административно-териториалните и териториалните единици, който се поддържа от Националния статистически институт, съгласувано с Министерство на регионалното развитие и благоустройството съгласно чл. 37, ал. 1 от Закона за административно-териториалното устройство на Република България.
Колеги, заповядайте отново да представите становищата си.
Доктор Шарков, заповядайте.
НИКОЛАЙ ШАРКОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, Българският зъболекарски съюз подкрепя промените в Закона. Същото мога да потвърдя и от името на Българският лекарски съюз, но той самият ще си го каже. Доктор Маджаров пристигна, така че ние подкрепяме и това сме го изразили в писмено становище до Комисията по здравеопазване за конкретния случай.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Заповядайте, доктор Маджаров. Вече сме на втория Закон за съсловните организации;
ИВАН МАДЖАРОВ: Благодаря, да разбрах.
Уважаема госпожо Заместник-министър! Дами и господа народни представители, разбира се, ние сме внесли становище. В такава извънредна епидемиологична обстановка се създават затруднения за организиране на големите събори затова подкрепяме това предложение.
От друга страна, сме удовлетворени, че все пак се запазва възможността, ако управителните органи решат, че имат възможност спазвайки противоепидемични мерки, да организират събор, да го направят, за да няма съмнение, че някои се опитва административно да затвори съборите на съсловните организации. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Професор Стоименова, заповядайте.
АСЕНА СТОИМЕНОВА: Уважаема госпожо Председател, дами и господа народни представители, уважаема госпожо Заместник-министър, Българският фармацевтичен съюз също подкрепя законопроекта и е изразил това в писмено становище подадено до Комисията. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Заповядайте, госпожо Адем.
МЕЛЕКПЕР АДЕМ: Благодаря.
Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа! Българската асоциация на зъботехниците счита че настоящият законопроект отразява конкретните нужди на Асоциацията особено с промените в чл. 21, ал. 3; чл. 25, ал. 1 и с привеждане в съответствие на седалища на регионалните колегии. Всичко това ще помогне и ще ни улесни работата и ще ни помогне да работим по-добре. Особено много благодаря на председателя – доктор Дариткова, че е взела предвид нашите становища по този въпрос, които сме ги писали до сега. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Госпожо Петрова, заповядайте.
ЛИЛЯНА ПЕТРОВА: Уважаеми дами и господа, уважаема доктор Дариткова! От името на Българската асоциация на помощник-фармацевтите изцяло подкрепяме предложенията. Считаме че тези поправки в закона биха улеснили изключително работата ни. Биха ни дали шанс наистина да имаме една добра представителност, каквато ще се получи при зъботехниците, а също изправянето на мандатите, което в закона, в началото, беше едно недоглеждане в стремежа си да постигнат законопроект, но ето сега е моментът да го коригираме.
Също и административното разпределение, което се получава, наистина ще ни помогне тези трудности, които сега срещаме при структурирането ни, ще бъдат избегнати. Благодаря Ви за вниманието.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Сега имаме възможност да чуем министерството на здравеопазването и, разбира се, проф. Кантарджиев.
ТОДОР КАНТАРДЖИЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми народни представители, уважаеми колеги! Предложението на доктор Дариткова във връзка с промяната на част от финансирането на Националния център – ще Ви кажа две неща.
От 110 души академичен състав сме 15 души лекари. Седемнадесет са лабораториите – няма кой да разписва бързите съобщения и медицинските резултати. Ние останахме без лекари. Защо останахме без лекари? Не искам да се връщам в близкото минало. До такава степен, че даже и Рамковото споразумение имаше една забележка на 24 страница, че в Националните центрове заплатите можели да бъдат 30% по-ниски от хейовете /ХЕИ/ и от други държавни институции. Затова искам да Ви кажа, че не е само COVID-19, след COVID ще дойде нещо друго, може да е 21, може да е 22, но без такава институция в държавата и такава медицинска институция като Националния център, нещата не вървят. С биолози не може да се прави задълбочена диагностика и да се чертаят, и да се подсказват някои неща – важни стратегически за държавата. Това ми е горе-долу мнението.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Госпожо Начева, ако искате може да изкажете становище и по двата законопроекта, макар че вече гласувахме и приехме единия, както прецените – заповядайте.
ЖЕНИ НАЧЕВА: Благодаря Ви, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми представители на съсловните организации, уважаеми проф. Кантарджиев, по първия законопроект, който вече сте гласували, ние сме провеждали редица разговори и дебати. Считаме, че е правилен подходът да има специфични правила за лечебните заведения за болнична помощ, тъй като там наистина професионализмът е твърде специфичен и уреждането на материята свързана с това как трябва да се управляват и организира работата на тези лечебни заведения, предполага и специфични препоръки в тази посока.
По отношение на законопроекта, който в момента разглеждате, за съсловните организации, в медицинската част, ние нямаме забележки и предложения. За съжаление, на мен се падна не добрата мисия точно аз да изразя обратно становище на това, което каза проф. Кантарджиев, защото той знае, че безкрайно много го уважавам и него, и институцията, която ръководи. Аз всъщност не съм против това, което той каза и проблемите, които той очерта, но не това е финансовият механизъм да се случат нещата, които той посочи като проблем. Няма как с друг закон да се променят разпоредби, които са уредени като общ финансов принцип в Закона за публичните финанси. Не може да се променя основен принцип на финансирането, който Законът за публичните финанси регламентира, че събирането на приходите има нецелеви характер първо, и второ, приходите се разходват в рамките на гласуваните от Народното събрание финансови параметри на разходите. Ако съответното министерство, ведомство, институция, когато планира, организира и разпределя бюджета за съответната година, предвиди в своята разходна част допълнителни средства както в разходи за персонал, така и капиталови разходи, които да подкрепят една или друга политика, то това трябва да стане при изготвяне на бюджета – държавния бюджет, и в частност бюджета на съответното министерство и ведомство, където да се предвидят тези приоритезирани направления на разходи. Но с допълнителни приходи събрани в хода на финансовата година, няма механизъм, по който да се увеличи разходният таван. Не е приемлива, не е възможна, промяна на принцип заложен в Закона за публичните финанси чрез друг закон, който и да е този друг закон. Тоест доколкото съм запозната и с позицията на министерството на финансите в тази посока, и в частта на § 5 – нашата позиция е същата. Това, което предлагаме е § 5 да не бъде приет с мотивите, които изложих.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Други изказвания? Не виждам.
Подлагам на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съсловните организации на медицинските сестри, акушерките, асоциираните медицински специалисти, на зъботехниците и на помощник-фармацевтите, № 054-01-90, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 10 септември 2020 г.
За – 13, против няма, въздържали се – 3.
Приема се Законопроектът на първо четене.
Благодаря на всички за участието в днешното извънредно заседание на Комисията.
(Закрито в 17,00 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Даниела Дариткова
Стенограф:
Елеонора Драганова