Комисия по околната среда и водите
17/02/2021 проект второ гласуване
Работен доклад на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за чистотата на атмосферния въздух, № 154-01-8, внесен от народния представител Станислав Иванов и група народни представители на 1 февруари 2021 г., приет на първо гласуване на 10 февруари 2021г.
ДОКЛАД
ПРОЕКТ!
Второ гласуване
З А К О Н
за изменение и допълнение на Закона за чистотата на атмосферния въздух
(Обн., ДВ, бр. 45 от 1996 г., попр., бр. 49 от 1996 г., изм., бр. 85 от 1997 г., бр. 27 от 2000 г., бр. 102 от 2001 г., бр. 91 от 2002 г., бр. 112 от 2003 г., бр. 95 от 2005 г., бр. 99 и 102 от 2006 г., бр. 86 от 2007 г., бр. 36 и 52 от 2008 г., бр. 6, 82 и 93 от 2009 г., бр. 41 и 88 от 2010 г., бр. 35 и 42 от 2011 г., бр. 32, 38, 53, 54, 77, 102 от 2012 г., бр. 98 от 2014 г., бр. 14 и 101 от 2015 г., бр. 58 от 2016 г., бр. 12 и 58 от 2017 г., бр. 85, 98 и 103 от 2018 г., бр. 1 и 81 от 2019 г.)
Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона:
§ 1. В чл. 19 се правят следните допълнения:
1. В ал. 4 след думите „Кметовете на общини“ се добавят думите „или оправомощени от тях длъжностни лица“.
2. Създава се нова ал. 5:
(5) При осъществяването на контрол, включително по спазване на мерките, забраните и ограниченията, приети и/или въведени при условията и по реда на чл. 28а, и при налагане на принудителни административни мерки, кметовете на общини или оправомощени от тях длъжностни лица могат да използват автоматизирани технически средства и системи и/или други технически средства, като имат право на достъп до данни от регистри, водени от Министерството на вътрешните работи и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Предложение на нар. пр. Ивелина Василева и група народни представители:
1. В § 1, т. 2, в ал. 5 думите „и при прилагане на принудителни административни мерки“ се заличават, а думите „Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията“ се заменят с „Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
Работната група подкрепя предложението.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
§ 1. В чл. 19 се правят следните допълнения:
1. Създават се ал. 5 и 6:
„(5) Кметовете на общини могат да възложат изпълнението на дейностите по ал. 3 на оправомощени от тях длъжностни лица.
(6) При осъществяването на контрол по ал. 3, включително относно спазване на мерките, забраните и ограниченията, приети и/или наложени съгласно чл. 28а, кметовете на общини или оправомощени от тях длъжностни лица могат да използват автоматизирани технически средства или системи и/или други технически средства за контрол, и имат право на достъп до данни от съответните регистри, водени от Министерството на вътрешните работи и Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.“
§ 2. В чл. 28а се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1, т. 3 се изменя така:
„3. да ограничават движението на моторни превозни средства или на определени категории моторни превозни средства и/или на определени екологични групи моторни превозни средства на територията на съответната община.
2. В ал. 2 след думите „мерки, забрани“ се добавя запетая и думата „такси“.
3. Алинея 3 се изменя така:
„(3) Мерките по ал. 1 могат да бъдат включени в програмите по чл. 27, ал. 1, в оперативните планове по чл. 30 и/или в наредба на общинския съвет при спазване на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него нормативни актове.“.
4. Създава се нова ал. 4:
„(4) С наредбата по ал. 3, общинските съвети могат да определят условията и реда за прилагане на мерките по ал. 1, както и за:
1. създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества;
2. навлизане и преминаване на моторни превозни средства в зоните с ниски емисии на вредни вещества;
3. ограничаване употребата на определени видови горива или уреди за отопление;
4. осъществяване на контрол и прилагане на принудителни административни мерки.“
5. Създава се нова ал. 5:
„(5) Мерките по ал. 1, т. 1 и т. 3 не се прилагат за моторни превозни средства със специален режим на движение и за моторни превозни средства, предназначени за извършване на обществен превоз на пътници.“
Предложение на нар. пр. Ивелина Василева и група народни представители:
2. В § 2 се правят следните изменения и допълнения:
а) създава се нова т.1:
„1. В ал. 1, т. 1 след думите „да създават“ се добавят думите „и въвеждат“.
б) точки от 1-5 стават 2-6;
в) в т. 2, ал.1, т. 3 накрая се добавя „и/или в границите на създадени и въведени зони с ниски емисии на вредни вещества“;
г) в т. 5, ал. 4, т. 1 накрая се добавя „обхват, граници, времева рамка и условия за въвеждане“;
д) в т. 5, ал. 4, т. 3 накрая се добавя „включително и в границите на създадени и въведени зони с ниски емисии на вредни вещества“;
е) в т. 5, ал. 4, т. 4 думите „и прилагане на принудителни административни мерки“ се заменят с „относно спазване на приети и/или въведени мерки, забрани и ограничения, включително чрез използване на автоматизирани технически средства или системи, и налагане на санкции и глоби при установяване на нарушения“.
Работната група подкрепя по принцип предложението.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
§ 2. В чл. 28а се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) в т. 1 след думите „да създават“ се добавя „и въвеждат“;
б) в т. 3 думите „моторни средства“ се заменят с „моторни превозни средства и/или на определени екологични групи моторни превозни средства на територията на съответната община и/или в създадени и въведени зони с ниски емисии на вредни вещества“.
2. В ал. 2 след думата „забрани“ се добавя „такси“.
3. Алинея 3 се изменя така:
„(3) Мерките по ал. 1 могат да бъдат включени в програмите по чл. 27, ал. 1, в оперативните планове по чл. 30 и/или в наредба на общинския съвет при спазване на разпоредбите на този закон и подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане.“
4. Създават се ал. 4 и 5:
„(4) С наредбата по ал. 3, общинските съвети определят условията и реда за прилагане на мерките по ал. 1, както и за:
1. създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества, обхват, граници, времева рамка и условия за въвеждане;
2. навлизане и движение на моторни превозни средства в зоните с ниски емисии на вредни вещества;
3. ограничаване употребата на определени видове горива или уреди за отопление, включително в границите на създадени и въведени зони с ниски емисии на вредни вещества;
4. осъществяване на контрол относно спазване на приети и/или наложени мерки, забрани и ограничения, включително чрез използване на автоматизирани технически средства или системи, и за налагане на глоби и имуществени санкции при установяване на нарушения.“
(5) Мерките по ал. 1, т. 3 не се прилагат за моторни превозни средства със специален режим на движение и за моторни превозни средства, предназначени за извършване на обществен превоз на пътници.“
§ 3. В чл. 41а се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 2:
„(2) Лице, което нарушава мерките, забраните и ограниченията, приети и/или въведени при условията и по реда на чл. 28а, се наказва с глоба в размер от 50 до 500 лв., съответно с имуществена санкция в размер от 200 до 1000 лв.“
2. Досегашната ал. 2 става ал. 3.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3:
§ 3. В чл. 41а се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 2:
„(2) Лице, което нарушава мерките, забраните и ограниченията, приети и/или наложени съгласно чл. 28а, се наказва с глоба в размер от 50 до 500 лв., съответно с имуществена санкция в размер от 200 до 1000 лв.“
2. Досегашната ал. 2 става ал. 3.
Предложение на нар. пр. Красимир Богданов:
§ 4. В § 3 от допълнителните разпоредби Закона за управление на отпадъците (Обн., ДВ, бр. 53 от 2012 г.; изм., бр. 66 от 2013 г.; Решение № 11 на Конституционния съд от 2014 г. - бр. 61 от 2014 г.; изм. и доп, бр. 98 от 2014 г., бр. 14 от 2015 г., бр. 105 от 2016 г., бр. 13, 85, 88 и 102 от 2017 г. бр. 53, 77 и 98 от 2018 г., бр. 1, 25, 56 и 81 от 2019 г. и бр. 105 от 2020 г.) се създава ал. 3:
„(3) Изпълнителният директор на Националния статистически институт събира и предоставя до 31 май на всяка календарна година на министъра на околната среда и горите данните за образуваните количества хранителни отпадъци, които се докладват по електронен път по формата, определен с решение на Европейската комисия.“
Работната група подкрепя по принцип предложението.
Работната група предлага да се създаде наименование „Заключителни разпоредби“ с § 4 и 5:
„Заключителни разпоредби
§ 4. В Закона за управление на отпадъците (Обн., ДВ, бр. 53 от 2012 г.; изм., бр. 66 от 2013 г.; Решение № 11 на Конституционния съд от 2014 г. - бр. 61 от 2014 г.; изм. и доп, бр. 98 от 2014 г., бр. 14 от 2015 г., бр. 105 от 2016 г., бр. 13, 85, 88 и 102 от 2017 г. бр. 53, 77 и 98 от 2018 г., бр. 1, 25, 56 и 81 от 2019 г. и бр. 105 от 2020 г.) в § 3 от допълнителните разпоредби се създава ал. 3:
„(3) Ежегодно, в срок до 31 май изпълнителният директор на Националния статистически институт събира и предоставя на министъра на околната среда и водите данните за образуваните количества хранителни отпадъци, които се докладват по електронен път във формата, определен с решение на Европейската комисия.“
§ 5. Законът влиза в сила от 1 януари 2022г. с изключение на § 4, който влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.“
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА