Комисия по околната среда и водите
08/09/2017 първо гласуване
Д О К Л А Д
Относно:Указ № 175 от 7 август 2017 г. на президента на Република България за връщане за ново обсъждане на Закона за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, приет от Народното събрание на 27 юли 2017 г. и мотивите към указа.
На свое заседание, проведено на 7 септември 2017 г., Комисията по околната среда и водите обсъди Указ № 175 от 7 август 2017 г. на президента на Република България за връщане за ново обсъждане на Закона за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, приет от Народното събрание на 27 юли 2017 г. и мотивите към указа.
На заседанието присъстваха: от МОСВ – Красимир Живков, зам.министър и Бойко Малинов, директор „Превантивна дейност” и от МРРБ – Василка Начева, гл. секретар и Боянка Георгиева, гл. юрисконсулт. Присъстваха и инж. Иван Бойков – изпълнителен директор на Камарата на строителите в България, инж. Мирослав Мазнев – гл. експерт, Евгений Иванов – изпълнителен директор и член на Управителния съвет на Камарата на работодателите и индустриалците в България (КРИБ), както и представители на Българска търговско-промишлена палата – Васил Тодоров, главен секретар в палатата и Снежанка Димитрова- „Връзки с обществеността” и Асоциация на индустриалния капитал в България – Ивелин Желязков, директор „Тристранно сътрудничество” в асоциацията.
Председателят на комисията Ивелина Василева докладва указа на президента и мотивите към него. На основание чл. 101, ал. 1 от Конституцията, президентът връща за ново обсъждане в Народното събрание Закона за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, приет от Народното събрание на 27 юли 2017 г., като оспорва § 2, т. 1 относно новата ал. 4, § 3 относно ал. 10, изречение второ, § 4, т. 1 относно новата ал.7 и § 6, т. 1.
В началото на мотивите президентът посочва, че с приетия закон се установява едноинстанционно съдебно производство по жалби срещу решения на министъра на околната среда и водите по инвестиционни предложения, техни разширения или изменения, които са определени като обекти с национално значение и са със стратегическа важност, като с преходните и заключителни разпоредби подобна промяна е направена и в Закона за биологичното разнообразие, където в една инстанция ще се решават жалби срещу решения на компетентния орган по планове, програми и инвестиционни предложения, свързани с реализация на такива обекти.
Президентът приветства стремежа към ускоряване на процедурата по изграждане на национални обекти със стратегическо значение за развитието на страната, но не споделя възприетия от законодателя подход ускоряването да е за сметка на намаляване на инстанциите при упражняване на съдебния контрол, защото засегнатото благо с това изменение е околната среда. Грижата за околната среда, ценност от висш порядък, е сред основните начала на Конституцията, където в чл. 15 е предвидено задължението за осигуряване опазването на околната среда.
Според президента, административните съдилища изпълняват своята правозащитна функция и в двете си инстанции, като касационното производство е ефективна преграда срещу нищожни, недопустими или неправилни първоинстанционни решения и неговото премахване в Закона за опазване на околната среда и в Закона за биологичното разнообразие ще намали интензитета на защита, гарантираща околната среда като конституционно установена ценност.
Президентът е убеден, че може да бъде постигнат по-добър баланс между ускоряване реализацията на стратегическите цели на държавата и законността като основа на правовата държава.
След представянето на указа и мотивите към него, председателят на Комисията по околната среда и водите посочи, че и четирите оспорвани текста са по отношение едноинстанционното производство и обяви начало на дискусията. Участие в дискусията взеха народните представители: Манол Генов, Румен Георгиев, Станислав Иванов, Атанас Костадинов, Петър Петров, Борис Ячев и Ивелина Василева.
Народният представител Манол Генов изрази позиция в подкрепа на президентското вето и възможността за ускоряване на процедурата, но при две инстанции. Народният представител Румен Георгиев изрази мнение, че трябва да се проведе по-широко обсъждане на промените с представители на бизнеса и изрази подкрепа на ветото. Народният представител Станислав Иванов изказа становище по мотивите към указа, тяхната необоснованост и изрази подкрепа на приетия закон. Народният представител Атанас Костадинов изрази подкрепа на доводите в мотивите за оспорените текстове в указа и необходимостта от ново по-широко обществено обсъждане. Народният представител Петър Петров посочи необходимостта от повторното приемане на закона, което ще гарантира успешната работа по реализацията на национални обекти със стратегическа значимост. Народният представител Борис Ячев изрази подкрепа на закона, който според него е в полза на околната среда и хората. Председателят на комисията Ивелина Василева подчерта важността на опазването на околната среда. Тя изтъкна, че промените в Закона за опазване на околната среда касаят допускане на изключение за приоритетни стратегически значими проекти в интерес на гражданите и обществото и важни за развитието на страната. Това са проекти за национални обекти, обявени като такива с акт на Министерски Съвет, включени в Енергийната стратегия на Република България до 2020 г. и Интегрираната транспортна стратегия до 2030 г.. Двата стратегически документа са приети съответно от Народното събрание и от Министерския съвет и са преминали процедура по екологична оценка, която подлежи на двуинстанционен контрол. Тъй като Върховният административен съд се произнася по решения на министъра на околната среда и водите за национални обекти, функцията на ВАС да осъществява върховен съдебен надзор за точно и еднакво прилагане на законите се запазва. Ивелина Василева даде примери на едноинстанционно производство в сферата на екологичното законодателство и в други страни - членки на Европейския съюз. Националното законодателство също допуска едноинстанционно производство, като с това не се нарушава достъпа до право, а по-скоро се предотвратяват случаи на злоупотреба с право. От името на парламентарната група на ПП ГЕРБ призова още веднъж за подкрепа на повторно приемане на закона.
Изказвания направиха и господин Евгений Иванов, който изрази подкрепа на закона от страна на Камарата на работодателите и индустриалците в България, намирайки в него защита на държавата и националния интерес при национални обекти със стратегическо значение и посочи, че към неправителствените организации трябва да се прилагат критерии за представителност, както това се прави за работодателските организации. Инженер Иван Бойков подкрепи изпълнителния директор на КРИБ относно защитата на обществения интерес, като даде пример от Камарата на строителите в България със забавяне на процедури с повече от година, година и половина и призова за подход повече практически от колкото политически. От страна на Българската търговско-промишлена палата господин Васил Тодоров посочи, че втората съдебна инстанция не гарантира по-добро правосъдие, а господин Ивелин Желязков от Асоциацията на индустриалния капитал в България обяви, че работодателските организации имат обща позиция в подкрепа на промените в закона, като подчерта, че втората инстанция проверява само процедурите от първата и не разглежда въпроса по същество.
Предложението на народния представител Атанас Костадинов да се организира широка обществена дискусия, резултатът от която да се представи в Народното събрание бе отхвърлено с 4 гласа „за”, 9 „против” и 3 „въздържали се”.
При обсъждането на указа на президента мнозинството от народните представители се обединиха около становището, че мотивите за връщане за ново обсъждане в Народното събрание на разпоредби от Закона за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда са неоснователни и необосновани, поради изложените по време на дискусията съображения.
След приключване на разискванията и проведено гласуване, с 11 гласа „за”, 5 „против” и без “въздържали се”, Комисията по околната среда и водите прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да приеме повторно Закона за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, приет от Народното събрание на 27 юли 2017 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА