Комисия по околната среда и водите
П Р О Т О К О Л
№ 12
На 12 октомври 2017 г. се проведе заседание на Комисията по околната среда и водите при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членовете на Комисията по околната среда и водите към министъра на околната среда и водите господин Нено Димов на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Разни
Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Ивелина Василева.
* * *
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Откривам заседанието на Комисията по околната среда и водите.
Моля, който подкрепя предложения дневен ред, да гласува.
За – 20, против и въздържали се – няма. Приема се.
ТОЧКА ПЪРВА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД
Колеги, знаете какъв е редът съгласно Правилника. Възможност да зададат въпроси имат представителите на всички парламентарни групи – по два въпроса от актуален характер, отправени към министъра на околната среда и водите.
Започваме с ГЕРБ.
ДАНИЕЛА ДИМИТРОВА: Уважаеми господин Министър! Имам въпрос по отношение на инвестиционното предложение за добив и преработка на волфрамсъдържащи руди от находище „Грънчарица“. На какъв етап е процедурата и има ли решение за ОВОС от Регионалната инспекция? Благодаря.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Дами и господа народни представители, първо искам да извиня колегите: госпожа Атанаска Николова утре има Съвет на министрите в Люксембург, на господин Живков му се наложи по лични причини да бъде в отпуск, очаквам да се присъедини господин Кънчев, който имаше много тежък Висш експертен екологичен съвет, а днес се гледа магистрала „Струма“ – оценката по ОВОС на магистрала „Струма“. Доколкото знам той е приключил с положително решение за изграждането, така че очаквам след края и господин Кънчев да се присъедини към нас.
Сега конкретно на въпроса. Това е процедура, стартирала на 11 декември 2013 г., когато Районната инспекция – Пазарджик, е уведомена за инвестиционно предложение от „Ресурс 1“ АД съгласно изискванията на законодателството преди четири години. На практика това инвестиционно предложение среща изключително засилен обществен интерес, и бих казал – отпор. В рамките на процедурата, която е започнала, са получени 573 възражения и подписка от над 11 хил. жители на община Велинград против инвестиционното предложение.
В „Басейнова дирекция“ през юни 2016 г. е насрочен Експертен екологичен съвет в РИОС – Пазарджик, и е постъпило писмо от „Басейновата дирекция“ във връзка с наличието на фактически промени, свързани с реализирането на инвестиционното предложение, като това е входирано в заявителя през 2016 г. и се изисква учредяването на санитарно-охранителна зона, която към този момент не е учредена.
На практика директорът на Районната инспекция иска спиране на процедурата по ОВОС до изясняване на случая. Тя е спряна, но е обжалвана в съда и с решение на съда е изискано да бъде продължена процедурата по ОВОС. В рамките на тази година обаче в „Басейнова дирекция“ стартира процедурата за учредяване на санитарно-охранителна зона, като същевременно се получава писмо от 7 март 2017 г. от НЕК ЕАД, „Язовири и каскади“, като се установява, че в рамките на концесионната площ не е нанесено трасе на линейно съоръжение на събирателна деривация „Бистрица“, а според наредба е казано, че в сервитутната зона не се допускат, цитирам: „извършване на сондажни работи, търсене, проучване и добив на подземни богатства“.
В тази връзка директорът на РИОС – Пазарджик, е отправил запитване до министъра на енергетиката за информация и се оказва, че не е получена информация от изготвилите ОВОС, тоест това остава в сферата на неясните неща. Имаме проблем със санитарно-охранителната зона, имаме проблем с Договора за снабдяване на питейна вода на Велинград и имаме проблем с НЕК ЕАД, който е концесионер и който има сервитутна зона, в която не се допускат определени действия. При тези нови обстоятелства Районната инспекция изпраща официално запитване, официално кани изготвителите на ОВОС да ги отразят. Единствено те могат да решат дали да го направят или не, като на 27 юни 2017 г. те отказват и казват, че няма да правят повече промени в Доклада за оценка на въздействие върху околната среда. В края на месец септември в РИОС – Пазарджик имаше Експертен съвет, като решението на Експертния съвет е да отхвърли реализирането на инвестиционното предложение. Директорът подписва това решение на 3 октомври 2017 г., тоест инвестиционното предложение е отхвърлено.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Допълващи въпроси? Няма.
Продължаваме с колегите от БСП за България.
Заповядайте, господин Генов.
МАНОЛ ГЕНОВ: Моят въпрос е относно ситуацията със Завода за преработка на биологични отпадъци в село Труд. Още миналия мандат тук сме посрещали инициативни комитети, протестиращи и така нататък. Оказва се, че на суровината, която се ползва, в първото инвестиционно намерение е била най-вече на растителна основа за производство на биогаз, съответно еленерегия. Оценка за въздействие върху околната среда няма. Ние всички знаем, че все пак оценката за въздействие е превантивен метод, за да може преди едно инвестиционно намерение да се реализира, да се оцени и предотврати негативното влияние върху околната среда и човешкото здраве. Тази оценка се ползва във всички инвестиционни намерения, когато се прецени, че има необходимост от нея, но в случая след решението за становище само по ОВОС, а не за оценка, постъпват непрекъснато различни инвестиционни намерения от страна на собственика на този завод. Тези инвестиционни намерения пак минават по този ред и в крайна сметка Вие виждате каква е ситуацията – хората се бунтуват, затварят пътища. Има оплаквания от високия шум на генератора, има оплаквания от миризми, има оплаквания от тежкотоварна техника, самосвали, които минават по улици и пътища, които не отговарят на съответния клас движение понеже достъпът до този завод по улиците и пътищата не отговаря на клас за тежко движение – това са други проблеми, свързани не само с околната среда.
Доста от хората тук са запознати с проблема. Доколкото знам, има и становище до Вас от Министерство на здравеопазването, където се иска да бъде направен такъв доклад.
Какво е Вашето мнение и как ще реагирате, защото говорим си, хората протестират, задаваме въпроси на парламентарен контрол, но в крайна сметка проблемът на хората не се решава. Какво е Вашето виждане, как ще бъде решен този въпрос? Благодаря.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Благодаря Ви, господин Генов.
Всъщност самият Вие изброихте един букет от проблеми, за които Министерство на околната среда и водите има крайно ограничен периметър на компетентност.
Ако започна отзад-напред, например транспортната схема, която преминава и пътищата са изцяло в прерогативите на кмета. Споменахте за писмо, което е изпратено от РЗИ. Предполагам, че това имахте предвид. Всъщност писмото, което е изпратено от РЗИ, казва, че при спазването на определените норми няма риск. На практика по закон се извършва преценка на въздействие, ако имаме такъв тип отговор от Министерство на здравеопазването, и той е преценка на въздействието върху околната среда. И само ако от РЗИ имаме достатъчно ясно и категорично становище, че има риск за човешкото здраве, има основание да преминем от преценка към оценка на въздействието върху околната среда. Нещо, което в момента не е налично. Но аз съм съгласен с едно, че проблемът трябва да намери своето решение и че хората имат реален проблем, те надали си го измислят това нещо, надали това им е най-интересното занимание.
Аз самият ходих на изненадваща проверка в района на село Труд, може би преди два месеца, било е или юли, или август. Нарочно избрах един от най-горещите дни според прогнозата, защото това е допълнителен стимул за миризма. Там бяха и представителите на Инициативния комитет, там има повече от един източник на миризми. Към този момент основен проблем по време на моята проверка беше почти пресъхналото дере. Провел съм разговори с министъра на здравеопазването, повдигнал съм този въпрос и по време на съвместната Комисия, която имахме заедно с Комисията по околна среда и Комисията по здравеопазване. Предполагам присъствахте тогава и помните, че поставих и този въпрос. На практика ние в момента нямаме законодателно основание и дори да бъдат предприети някакви мерки, те ще паднат в съда, което не е целта. Това означава да отложим въпроса с още известно време. Аз утре имам ангажимент в Пазарджик и след това ще отида отново до село Труд и да се срещна с Инициативния комитет, защото трябва да намерим решение. То трябва да бъде търсено така, че от друга страна този тип производства и третиране на този вид отпадъци е нещо ценно, но то не трябва да бъде за сметка на хората там. Ако имах готово решение, щях да съм го дал.
Това, което правя и по други казуси, е да търся мнението на местните хора, мнението на бизнеса и да видим с помощта на парламента, ако се налагат законодателни промени – вече имах разговор с Министерство на здравеопазването когато бяхме на Общата комисия – да видим какво законодателно трябва да правим, за да може този проблем да бъде решен, а той не е само там. Благодаря.
МАНОЛ ГЕНОВ: Господин Министър, преди малко питаха за волфрама. Видяхте, че там по едни или други причини местната общност изразява някакво несъгласие с това инвестиционно намерение. За общественото обсъждане на това инвестиционно намерение има обява, но няма протокол от него. Освен това Вие ми казвате за някакво становище от РЗИ. Има становище, подписано от заместник-министър на здравеопазването до Вас много скоро, може би не сте го получили. Съжалявам, че не го нося в мен да Ви го предоставя. Там категорично и ясно се казва, че Вие трябва да подложите на ОВОС, защото многократно са постъпвали инвестиционни намерения, където коренно се променя профилът на инвестиционното намерение. Казваш, че ще произвеждаш метан от силаж, после започваш да караш животински продукти, говори се за оборски тор, за умрели животни, за кръв, за отпадъци. Урината може би трябва с уретери да я събират от животните, защото са писали несериозно, но имат претенции по начина, по който постъпва тази суровина и по технологията, по която се обработва. Аз не съм специалист, не мога да кажа, но мисля, че Вие сте органът, който трябва да вземе спешни мерки този проблем да бъде решен. Тези неща от 2015 г.
По отношение на миризмата и източниците – там отиват на проверка, започват да мерят, но когато мерят , рязко пада производството, значи някой ги предупреждава. Когато се отива да се мери за някакви замърсявания, има регистрирани отклонения и на серен диоксид, и на някакво вещество с азотно съдържание. Какво говори това? Че някой предупреждава някого, че ще дойдат на проверка. Това са думи на хората, не са мои заключения. Предполагам, че ако Вие направите една по-дълга среща с тях, те ще Ви ги изразят съвсем откровено.
Ние с колегите ще следим този въпрос, защото все пак съм от този избирателен район и тези хора имат претенции към народните представители. Не става въпрос за политика, здравето на хората не можем да го вържем с политиката. Нека да се погрижим, не е малко селото – 5 хил. души. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Притесненията на хората са изразявани, ние също с колеги наскоро имахме среща с Инициативния комитет от село Труд. Доколкото знам, във вчерашния ден е проведена среща между Инициативния комитет и председателя на Комисията по здравеопазване, както и членове от Комисията.
Всички сме съгласни, че е необходимо да се предприемат действия. Те трябва да бъдат координирани, защото е видно, че има няколко ведомства и институции, които имат отношение към темата. Мисля, че и тези проверки, които се извършват, както от институциите, така и посещението на място от страна на министъра са знак за това, че има воля да се предприемат действия. Що се отнася до нас, ако е необходима законодателна промяна, ще бъде разгледана от Комисията възможно най-скоро.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Искам да кажа на господин Генов две неща. Първо, цитирах писмото от РЗИ, защото е от 13,00 ч. днес. Това е последната информация, която имам. Ще потърся това писмо, за което ми казвате. Ако то е дошло в Министерството, аз ще го намеря. Ще потърся и ще коригирам това, което Ви казах.
Аз съм се срещал за тези пет месеца четири пъти с Инициативния комитет – няколко пъти в София и един път в село Труд. Беше изразено същото становище за рязкото спадане на работата на завода и аз по тази причина поисках от местния оператор, който изкупува енергия, да ми направи справка. Нощната проверка с представители на местния Инициативен комитет показва, че натоварването е 98%. Това е начин да се провери. За този интервал нямаше намаляване за този период, нощната проверка беше правена между 12,00 и 2,00 ч. през нощта с представители на Инициативния комитет. Но това е малък отрязък от време, но ние не можем да стоим нон стоп на проверка. Разбрах въпроса и ще се погрижа да намеря това писмо.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: От „Обединени патриоти“.
Заповядайте, господин Петров.
ПЕТЪР ПЕТРОВ: Благодаря, госпожо Председател, господин Министър! Моят въпрос е свързан с инсталацията за биогаз в Нова Загора, който е подобен на село Труд. Може би координираните действия на тези инициативни комитети водят до това, че повдигаме по едно и също време въпроса за тези инсталации. Мое дълбоко убеждение е, че тези инсталации за биогаз в България само след няколко години ще бъдат няколкостотин и ако ние не направим нормативна база, която да даде възможност те да работят, аз мисля, че настина ще възникнат проблеми. Ние сме обречени да имаме такива инсталации заради изискванията, под които се подписаха нашите участници в последната среща в Париж за емисии на биогазове.
Специално в Нова Загора на срещата с Инициативния комитет бяха зададени конкретни въпроси, които аз ще предам на Вас. Те са: дали в инсталацията за биогаз в Нова Загора има изолирани лентови транспортьори за суровините, дали има изцяло затворени помещения за захранващи суровини, а също така затворени вместилища за технологична обработка на отпадъците? Има ли работещи биофилтри и сероочистваща инсталация?
Един допълнителен въпрос, свързан с тази инсталация – има още един източник и той е от втора инсталация, в която се обработват така наречените странични животински продукти. Дали там има такава инсталация? Един въпрос, който е с повишена трудност, но аз съм длъжен да го представя и да докладвам на моите избиратели.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: На площадката на инсталацията за производство на биогаз с оператор „Градус 2“ ООД в Нова Загора няма изградени лентови транспортьори. Това показа проверката. Твърдата птича тор, която се съхранява в затворени бетонови халета, се дозира или влага в пулбера. Течната говежда тор минава през меки гъвкави връзки, щрангове, които също са затворени. В затвореното бетонно хале е изградена вентилационна система, която обхваща газовете и ги насочва към биофилтър за последващо обезмирисяване. От тази гледна точка дотук инсталацията изглежда доста по-добре от тази, която имаме в случая при проверките от село Труд. В затвореното бетонно хале е монтирана и оросителна система, която да поддържа определено ниво на влажност в района. За площадката на инсталацията общината също има ангажименти. Главният архитект е дал разрешението за строителство на биофилтър, който обезмирисява газовете. Трябва да координираме много институции от местната и националната власт и да насочим усилията им да работят заедно. Проектът не предвижда изграждане на сероочистваща инсталация.
Относно информацията, че в близост до инсталацията за добив на биогаз има втора инсталация, в която се обработват странични животински продукти, бих искал да Ви информирам, че на площадката на инсталацията за биогаз е изградена инсталация за предварително третиране на животински отпадъци, но това съоръжение всъщност не е в експлоатация, не работи в момента.
ПЕТЪР ПЕТРОВ: Благодаря, аз се надявам да получа отговора и в писмен вид.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ПОПОВА: Колеги, продължаваме с парламентарната група на ДПС. Имате думата, господин Чакъров.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Господин Министър, преди време казахте пред медиите, че съществува опасност от загуба на средства по Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020“ в края на тази година. Във връзка с това моите въпроси към Вас са: има ли вече изготвен анализ, в какъв размер ще са тези средства и какви мерки се предприемат за ограничаването на тези загуби? Благодаря.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Колкото и неприятно да ми е да го кажа, но в момента съществува риск по две линии от загуба на средства. Първата е непостигане на целите за сертифициране на разходите по правилото „n + 3“, в която максималната сума, която може да бъде загубена, е 78 млн. лв. Второто е непостигане на физическите и финансовите индикатори, като непостигането на тези междинни цели може да доведе до максимална загуба на този етап от 90 млн. лв., или общата потенциална загуба, която може да бъде очаквана в края на годината, е 168 млн. лв.
Направили сме списък от мерки, които се опитваме да предприемем, и ако успеем да реализираме всички от тях, може да сведем тази загуба до около 6 млн. лв., тоест тези 6 млн. лв. не мисля, че бихме могли да спасим. В този диапазон, който казах, от 168 до 6 ще бъде това, което ще се случи. В момента не мога да прогнозирам. Нашата цел е да отидем към шестте.
Към вчерашна дата в Оперативната програма „Околна среда“ са обявени 29 процедури за 47% от целия ресурс. На практика в момента той е достъпен, сключените договори са за 22,4% от целия ресурс на Програмата. В смисъл тук показателите не са толкова зле, по-лоша е ситуацията с това, което е разплатено към бенефициенти на този етап – едва 4,3% , и това, което е сертифицирано – под 3% - 2,3%. Цифрите говорят сами, но може би тук, без да звучи като оправдание трябва да посоча, че като цяло Оперативната програма „Околна среда“ има една динамика, която има значително повече разходване в края на периода.
Има няколко сериозни проблема, които отчитам към този етап.
Първият сериозен проблем е с кандидатстването на финансиране на проекти, които не отговарят на изискванията на насоките, както и неприключили процедури по устройствените планове. Когато ние нямаме такава приключила процедура, едно от много тежките неща е свързано и с отчуждаване процедури – това е сериозен проблем, който ние няма как да помогнем и да контролираме. На практика управляващият орган е инструктиран и прави непрекъснато срещи с потенциалните бенефициенти, правим официални и неофициални консултации, но това си остава като един от основните проблеми.
Когато говорим за вече сключени договори, за тези 22,4%, основният проблем са процедурите по обжалване. Влизайки в съдебна фаза ние не знаем колко време ще отнеме и въпреки че сме го предвидили като срок, това си е проблем. От тази гледна точка ние съветваме потенциалните бенефициенти на най-ранен етап, още преди сключването на договора, под условие да започнат процедурите по избора на изпълнител, за да може да се спести това време, или поне да се съкрати до известна степен, но към днешна дата не мога да кажа, че това се прави от всички потенциални бенефициенти.
Без да звучи като оправдание, това са основните проблеми, които са извън рамките на Програмата. В интерес на истината целта, която сме си поставили, е до края на годината да се опитаме да отворим почти целия ресурс, който е за ВиК сектора, може би целия ресурс, който е по оста за чистотата на атмосферния въздух. Вероятно няма да сме отворили целия ресурс в сектор „Биоразнообразие“, но оттам нататък целта ни е той да бъде достъпен за кандидатстване до края на 2017 г.
Прави впечатление – примерно в ос отпадъци близо 90% от ресурса е отворен. Кандидатстването към днешна дата е под 10%. Съгласен съм, че имаше забавяне, но това е картината към днешна дата. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ПОПОВА: Господин Чакъров, имате възможност да зададете допълнителни въпроси.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Допълнителен въпрос няма да задам.
Господин Министър, благодаря Ви за коректната информация, която получаваме, но тя е притеснителна и считам, че всички трябва да бъдем загрижени, а Вие, господин Министър, за това, което представяте, трябва да се положат усилия. Ние Ви желаем успех тези 168 милиона да бъдат минимизирани до 6 милиона. Бихме се радвали всички солидарно за това, което искате да постигнете. Това би било наша обща цел, защото колкото по-малко средства се загубят, толкова по-добре. Предполагам, че имате вече план за действие, програма и се работи по нея. Добре е, че ще има вече процедура за обявяване на новите инвестиционни намерения, основно във ВиК сектора. По другите оси е добре да получим пояснение. Но аз съм притеснен от едно друго обстоятелство и то си е наистина повод за притеснение. Неприемливо е към днешно време да има проекти, които да бъдат подготвени и да не отговарят на критериите, след като имаме позитивния и негативния опит, от страна на предходните бенефициенти, от страна на проектантите, законодателството се знае какво е и ако е необходимо да бъдат направени някакви корекции, които са непреодолими, би следвало да ги направим. В днешно време да се готвят проекти, които не отговарят на критериите не бива да се допуска.
И в този контекст добре е да представите пред членовете на Комисията – кои са бенефициентите, кой ги готви, кой ги представя, защо няма предварителна стиковка. Казахте, че вървят непрекъснато консултации и на фона на това да се готвят такива проекти мисля, че не е добър атестат за всички нас. И тук целта е не да търсим виновни и невиновни, а да направим необходимото процедурите да бъдат раздвижени, целият този цикъл от работа да бъде раздвижен и да има ефективност и добри резултати накрая по отношение на реализация на средствата по предназначение по съответните оси и най-вече във ВиК сектора, където има огромни потребности, а ние виждаме какво е състоянието
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Вчера на заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове беше приет Междинният доклад за изпълнение на европейските програми до 30 юни 2017 г., отчитащ стария програмен период и напредъка от новия програмен период по всички оперативни програми. Доколкото знам е планирано публично представяне на междинния доклад в утрешния ден. Иначе може би интересът предполага и необходимост в скоро време да организираме поредно представяне на напредъка по Оперативната програма.
Искам да уточня, че време за действие има и пожелавам успех на министъра и на екипа на Министерството, защото действията, включително и спешни мерки могат да бъдат предприети до средата на следващата година, когато предстои отчитането към Европейската комисия.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Вероятно не съм успял достатъчно ясно да го обясня, но на практика до края на годината целта ни е да отворим ресурса по всички оси в максимален размер. Най-вероятно това няма да се случи само по ос „Биоразнообразие“. Там ще бъде частично отворен. Сектор „Води“, който е основен, е почти 2,2 милиарда и е две трети от целия ресурс, и „Въздух“, „Отпадъци“ почти изцяло е отворен, точната цифра е 88% към момента, така че той почти целият е отворен, с изключение на „Биоразнообразие“, което може би ще бъде малко под или около 50%. Всичко друго се стремим да го отворим изцяло в рамките на 2017 г.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: По отношение на подготовката на бенефициенти, каква е стиковката за това, че проекти, които се представят, не отговарят на критериите. Там каква е картината?
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Знаете, че бенефициентите избират консултантите, които трябва да правят техните проекти и ние нямаме право да посочваме тези консултанти. Защо се получават некачествени проекти – аз не мога да отговоря, аз отговарям да се изпълни това, което е поставено като цел. Не съм в момента в състояние и не знам дали при нас съществува съответната информация. Ще попитам в управителния орган дали се знае кои са и какви са основните причини, но в момента нямам тази информация.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, господин Министър. Всички сме запознати с материята и сложността на тези проекти и надявам се, че тези регулярни консултации, които се провеждат с бенефициентите, ще доведат до по-бърз напредък по първоначалната подготовка и подготвянето на качествени проекти, които да влязат във фаза изпълнение.
Колеги, представители от „Воля“ няма присъстващи, така че пристъпваме към втори цикъл въпроси.
Колеги от ГЕРБ? Нямате въпроси.
БСП за България? Заповядайте, господин Костадинов .(Влиза зам.-министър Кънчев.)
АТАНАС КОСТАДИНОВ: Моят въпрос е свързан с изчерпване на капацитета на клетка 1 на Регионално депо за неопасни отпадъци – Оряхово, и съм радостен, че господин Кънчев успя да се включи към нас.
Това е писмото, с което кметът Росен Добрев на община Оряхово, която управлява регионалното депо, е информирал своите колеги относно това, че въпреки увеличението, което в началото на годината е направено с 24 хил. тона, без да се изменят параметрите на инвестиционното намерение на депото, капацитетът е такъв, че до 6 октомври 2017 г. депото може да приема отпадъци от региона. Това вече е минало, приключило е. И във Враца няма такава възможност. Във Враца в момента има работно споразумение с регионалното депо в Монтана, тъй като те за тази година инкасират един потенциал, един излишък от около 7 хил. тона. Има решение на Регионалния съвет за управление на отпадъци, че 3 хил. тона ще се поемат от Оряхово. Но така или иначе цифром и словом това ще е до края на годината. Има направен доклад през април месец 2017 г., който е във връзка с проверка на комплексното разрешително на депото. Той отчита добро изпълнение на всичко, което е предписано по отношение на комплексното разрешително като дейности.
Големият проблем е, че от трите планирани клетки, клетка 1 вече е преексплоатирана, тоест тя не може да приема, другата клетка 2 е в процес на изграждане, а клетка 3, както е описано в доклада, предстои да бъде изградена.
Сериозният проблем тук е инкасираното закъснение от община Оряхово и Регионалния център за управление на отпадъците в изграждането на такива клетки, защото има и механизми и средства, аз не съм ги смятал, но има възможност тези клетки да се финансират от дейността на регионалната система.
За това, което общините правят или не, Министерството пряко според мен не може да отговаря, но моят въпрос е: какъв е Вашият план за действие, защото краят на годината идва? Има различни възможни компесаторни механизми. За съжаление в приоритетите на ПОДОС не попада такъв тип финансиране за такива критични случаи, които да финансират подобен казус, а той е свързан с управление на проектната готовност, която не знам дали имат в Оряхово. Това навързва един цикъл от проблеми, само защото някъде има закъснение по веригата.
Така че конкретният ми въпрос е: имате ли план за действие? Какво може да се направи в тази ситуация по действащата процедура за компостираща инсталация Оряхово? Доколкото знам, подават такова проектно предложение. Това ще намали обема на отпадъка като цяло, но няма да е достатъчно, така че да се преодолее тази кризисна ситуация. Това е въпросът ми: какво смятате Вие, че е редно да се направи в този случай?
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Няма да повтарям това, което Вие съвсем коректно казахте като ситуация в клетки 1, 2 и 3. Клетка 2 още не е доизградена, там тепърва ще продължи изграждането. Клетка 3 е на ниво проектиране, така че е съвсем далеч от изпълнение. Капацитетът на трите клетки е: на клетка 1 е 48,5 хил. тона, на клетка 2 – 167,5 хил. тона, на клетка 3, която е най-голямата, е 190 хил. тона.
На практика това, което клетка 2 все още не е доизградена и на практика не може да започне нейната експлоатация, това, което на практика е направено с малко закъснение, е, че недостигът на обема ще бъде прехвърлен към клетка 1. Тоест с комплексно разрешително на клетка 1 ще бъде даден допълнителен обем за сметка на това, което ще бъде разрешено към клетка 3 в бъдеще време. Ще бъде направено вътрешно преразпределение и част от обема, който е предвиден за клетка 3, ще бъде отворен за клетка 1. Това е решението на този етап, но очакваме клетка 2 да продължи изграждането, защото това е отново временно решение. То ще даде възможност клетка 2 да бъде доизградена, но това е решението, което сме намерили към този момент – да преразгледаме обемите и клетка 1 да получи по-голям обем за сметка на бъдещо намаляване при проектирането на клетка 3. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Следват „Обединените патриоти“. Господин Стоянов.
АТАНАС СТОЯНОВ: Уважаеми господин Министър, днес се провежда заседанието на Висшия експертен екологичен съвет към Вашето ведомство. Виждаме, че и Николай Кънчев – заместник-министърът, е тук. Нека съвсем накратко да каже резултатите от този Експертен съвет, свързан най-вече с магистрала „Струма“ и варианта, касаещ Кресненското дефиле.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР НИКОЛАЙ КЪНЧЕВ: Преди час завърши Висшият експертен съвет, който одобри трасето на прехода през Кресненското дефиле, с което практически се позволява пълното изграждане на магистрала „Струма“. Одобрен беше вариант, който е предложен от АПИ – „10-50“, или по-известен като „източния вариант“, който заобикаля изцяло защитените зони и предвижда изграждането на двулентов път в едната посока, реконструкция на съществуващото трасе и включването му в магистрала „Струма“, или създавайки връзката между двете части на дефилето. Между другото, както днес се шегуваха: след византийската, османската и няколко видове български и други властващи структури на тази територия, за пръв път сме на път да преодолеем Кресненското дефиле, с което мисля, че може да се поздравят много хора, които са работили през годините. Заслугата не е наша в никакъв случай. Тя е плод на усилията на много хора и да се надяваме, че от тук нататък опасността от загуба на значителните европейски средства, които са предвидени, ще бъде елиминирана.
Проектът беше приет почти с единодушие, с един глас „въздържал се“, което показва една много добра работа на експертите и предварителната работа, която беше свършена. Разбира се, до голяма степен различни гласове се чуваха в обществените обсъждания, които минаха. Това е една добра новина за околната среда, а също и за стопанството и въобще за България – и за транспорта, и за региона, защото тази магистрала колкото е път към Европа, толкова е и път за България към Европа и се ползва предимно от българи.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: По процедура следват колегите от ДПС.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Господин Министър, с оглед на предстоящото председателство каква е готовността на експертния състав на Министерството? Необходимо ли е укрепване на експертния съвет вътре в Министерството или и с външни експерти, с оглед на сериозното предизвикателство, което ни очаква първите шест месеца на следващата година?
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Аз разбрах колко е сериозно предизвикателството, когато видях колко беше щастлив малтийския колега на последното заседание. В сферата на околната среда ще има 121 събития за шест месеца, почти всеки ден. Има 84 редовни заседания на подготвителните органи в Съвета в Брюксел и в Люксембург. Има 29 събития, които ще се проведат в Република България, и 8 събития, които са свързани с участието на Европейския съюз като структура в международни конвенции.
Ще се спра на Рамковата конвенция на ООН по изменение на климата – нещо, което е приоритет и в политиката на Европейския съюз – Международната платформа за наука и политика на биоразнообразието и екосистемните услуги, Стратегическия подход за международно управление на химичните вещества. По тези 8 конвенции България трябва да представи Европейския съюз по време на тези международни срещи.
Има и две срещи на високо ниво. Това ще бъдат Конференцията по иновации в рамките на приоритета на триото – 5 и 6 февруари, и на 10 и 11 април – Неформалният съвет на министрите, като в Неформалния съвет основните теми са чистотата на атмосферния въздух и по-доброто управление. Става дума за по-добра връзка между различните секторни политики и законодателства в секторни политики и политиките в сферата на околната среда. Типичен пример е опазването на биоразнообразието, от една страна, и политиките по изменение на климата, от друга страна. Пазим птиците, правим перки – това е нещо, което трябва да бъде синхронизирано по-добре.
За целта екип от Министерството на околната среда и с външна помощ – 85 експерта, считаме за достатъчен, за да може заедно с подкрепата, която ще получим от Комисията, да се справим с предизвикателството, което представих. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Господин Чакъров? Няма коментари.
Приключихме процедурата по така наречения блицконтрол. Благодаря Ви за присъствието и за участието в заседанието на Комисията.
Колеги, следващата точка е
РАЗНИ
Само искам да Ви информирам, че колегите от Секретариата ще Ви изпратят копие от заповедта на председателя на Народното събрание, с която се създава Консултативен съвет по законодателство към парламента, както и правилата за организацията и дейността на Консултативния съвет. Изпратили са Ви вече Доклада за изпълнението на Плана за подготовка на българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г. към 15 септември 2017 г.
Колеги, коментари? Въпроси? Няма.
Закривам заседанието. Благодаря на всички.
(Закрито в 15,35 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Ивелина Василева