Комисия по околната среда и водите
ПРОТОКОЛ №40
На 27 юни 2019 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по околната среда и водите при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите, № 954-01-45, внесен от Искрен Веселинов, Александър Ненков, Емил Христов, Танер Али, Георги Колев и Пламен Христов на 21 юни 2019 г.
2. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по околната среда и водите, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 12,00 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Ивелина Василева.
* * *
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Уважаеми гости, имаме кворум и можем да започнем заседанието на Комисията по околната среда и водите. Днешното заседание се провежда с предложения на вниманието Ви дневен ред. (Председателят изчита дневния ред.)
Други предложения имате ли по дневния ред? Няма.
Който от Вас е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 20, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно – благодаря Ви.
Пристъпваме към разглеждане на точка първа от дневния ред:
ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ВОДИТЕ, № 954-01-45, ВНЕСЕН ОТ ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ, АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ, ЕМИЛ ХРИСТОВ, ТАНЕР АЛИ, ГЕОРГИ КОЛЕВ И ПЛАМЕН ХРИСТОВ НА 21 ЮНИ 2019 Г.
На заседанието на Комисията присъстват гости от Министерството на икономиката, Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на земеделието, храните и горите. (Председателят изчита списъка с гостите.)
С нас е и господин Александър Ненков, който ще представи предложения законопроект.
Заповядайте, господин Ненков.
АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми колеги, уважаеми гости! Както знаете предисторията за пренаписването на този закон за водите и смисъла от това общинските язовири, язовирите стопанисвани от общините да се прехвърлят на Държавното предприятие „Управление и стопанисване на язовири“ започна още през миналата година. Да не се връщам на повода, но в крайна сметка се оказа, че общините и по тяхно желание е написването на този законопроект още през 2018 г. Тази възможност е, когато не могат да се справят от финансова гледна точка и от друго естество, възможността те да управляват тези язовири и да бъдат годни и достатъчно защитими за населението се възприехме тази идея те да отидат към Министерството на икономиката с цел по-доброто управление от финансова и чисто технически характеристики.
Това, което 2018 г. приехме, се оказа, че не е достатъчно изчистено като нормативна база и по-скоро липсва много точен начин, разпоредби, които да осъществят това преминаване на язовири, които са публична общинска собственост, в патримониума на държавата, тъй като в Закона за общинската собственост е казано, че няма как да се прехвърля тази собственост, ако е публична общинска такава. Основно заради това законопроектът, който сме внесли с група народни представители, цели именно това изчистване. От Министерството на икономиката сигурно ще кажат много по-точно, тъй като го гледахме в Комисията по регионална политика , колко са заявленията, които са пристигнали към министъра на икономиката от страна на общините. Доколкото си спомням цифрата не е никак малка и те реално седят замразени. Цялата процедура все още не може да се извърви.
Уточняват се и други важни неща относно какво се случва с язовирите, които вече са предоставени на концесия, като законопроектът казва, че собствеността не подлежи на прехвърляне, ако те са дадени на концесия. Най-общо казано е това. Идеята е да се изчисти тази процедура и час по-скоро общините, които са пожелали язовирите им да преминат в държавното предприятие, да стане максимално бързо след приемане на Законопроекта.
Както казах, гледахме го на заседание на Комисията по регионална политика. Имаше забележки от страна на Министерството на земеделието, храните и горите; има притеснения от страна на Министерството на околната среда и водите – предполагам, че това не са пречки да се приеме Законът на първо гласуване, а между двете четения да се изчистят забележките относно § 8 и становището на МОСВ. Благодаря за вниманието, ако има въпроси, ще отговорим с колегите.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря на господин Ненков, който представи Законопроекта от името на вносителите.
За информация на народните представители: на вниманието на Комисията и на страницата са публикувани становищата на Министерството на икономиката, на Националното сдружение на общините в Република България, на Министерския съвет, на Министерството на околната среда и водите; на Министерството на финансите, на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, на Министерството на земеделието, храните и горите.
Преди да пристъпим към обсъждания и коментари по Законопроекта, ще дам думата на представителите на ведомствата.
Заповядайте, господин Борисов, да изразите своето становище от името на Министерството на икономиката.
Мисля, че сега можем да получим повече информация за напредъка по процедурите и процесите, които бяха заложени като изискуеми по смисъла на Закона, който приехме миналата година. Имам предвид и промяната на нормативната уредба със съответните подзаконови нормативни актове и създаването на новото дружество и хода по прехвърлянето на собствеността от общините към държавата на язовирите, които са идентифицирани като такива, за които те не могат да поемат грижата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЪЧЕЗАР БОРИСОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Ние като Министерство на икономиката изцяло подкрепяме внесения законопроект. Мотивите в голяма степен бяха представени от вносителите. Ние подкрепяме.
Както знаете с последните изменения в Закона за водите се даде тази възможност язовирите да бъдат прехвърлени в полза на държавата и е предвидено създаването на Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“. Освен това с акт на Министерския съвет бяха определени язовирите върху които трябва да се предприеме интервенция. Има такива списъци, те са публикувани. Отговорността за ремонтите е на определено от Министерския съвет търговско дружество – това е Държавната консолидационна компания. Финансовият ресурс, необходим за ремонтите, е осигурен. В момента Държавната консолидационна компания извършва проектиране и има определена готовност за стартиране на по-неотложните ремонти, но тук възниква и съответният проблем, който настоящият законопроекта решава. Ако Държавната консолидационна компания започне в момента ремонтите, те все още се водят собственост на общините и тогава общините ще трябва да връщат средствата, а не такава е основната идея на законодателя във вече приетия законопроект. Именно заради това с този законопроект се преодолява колизията между последните изменения в Закона за водите и дадената такава възможност и в Закона за общинската собственост. Именно заради това подкрепяме Законопроекта.
Имахме доста разговори с Националното сдружение на общините, те изразиха тези притеснения и считаме, че с този законопроект проблемите се адресират и процесът би могъл да продължи.
Като брой язовири – около 2600 са дадените заявки, като в тях има и подадени заявки за язовири, които са отдадени на концесия, което този закон също урежда. Реално тях държавата няма да може да ги придобие, защото по концесионните договори концесионерът трябва да носи отговорността за поддръжката на язовирите. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Нека да изслушаме представителите и на другите министерства.
Министерство на земеделието, храните и горите – госпожа Лилия Стоянова – началник на отдел „Поземлени отношения и комасация“ – заповядайте.
ЛИЛИЯ СТОЯНОВА: Уважаема госпожо Председател, госпожи и господа народни представители! Бих искала да насоча вниманието Ви към предложението по § 8 от Законопроекта в следната светлина. Когато имаме неотразени върху действащите карти и карта на възстановената собственост или кадастрална карта язовири и водностопански съоръжения – всъщност това е идеята на тази разпоредба – да бъдат обезсилвани без срок решенията на общинските служби, които са възстановили имоти върху такива водностопански съоръжения и язовири. Всъщност процедурата преминава преди това през отстраняване на явна фактическа грешка, която се изразява в нанасяне на дадения обект върху действащата карта за землището и след нанасянето на този обект на практика става ясно кои са имотите или частите от имоти, които трябва да бъдат с изменени решения и отстранени от територията, върху която не трябва да има земеделски имоти.
За тази процедура няма срок. Тя може и се извършва по всяко време. От тази гледна точка нашето становище е, че предложеният текст всъщност няма да постигне исканата цел, за да се нанесат тези обекти и да бъдат премахнати имотите, които са настанени отгоре неправомерно в нарушение на закона. Оттам нататък обезщетението на тези засегнати имоти отново върви по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи. Това е накратко. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Давам думата на госпожа Светла Христова – експерт в Дирекция „ВиК“ към Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Заповядайте.
СВЕТЛА ХРИСТОВА: Уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа! Министерството е предоставило официалното становище, че подкрепя Законопроекта и няма забележки и допълнения. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
Заповядайте, господин Министър.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Колеги, имате думата за изказвания, отношения по представения законопроект.
Заповядайте, господин Генов.
МАНОЛ ГЕНОВ: Нашата парламентарна група не е сред вносителите на Законопроекта, но по принцип го подкрепяме и ще гласуваме „за“ този законопроект, но! Тук възниква един казус, който има на доста места. Няма никой от това предприятие, което ще е поемател на тези язовири. Независимо от законодателните и юридическите проблеми по прехвърляне на собствеността – общинска, публична и каквато и да е като държавна, на много кметове, освен предписания, има и актове. Те като принципал, като собственици на тези водоеми са си свършили работата и всъщност се получава правен вакуум по отношение на техните задължения – те са взели решения на общинските съвети, изпратили са където трябва всички необходими документи за това, но от Метрологията продължават да ги държат отговорни за това нещо.
Предполагам, че има доста финансови санкции, приложени към тях.
Господин Ненков, Вие като вносител имали ли сте го това предвид – по някакъв начин да им бъде свалена отговорността на тези длъжностни лица като принципали и собственици на тези язовири, а всъщност реално те от момента на решението на общинския съвет много от тях си мислят, че са се освободили от тези ангажименти?!
Примерно аз от няколко области имам сигнали от кметове, че продължават да ги тормозят за изпълнение на тези техни задължения, наказват ги. Това е информацията и притесненията, които исках да споделя. По принцип ще подкрепим Закона.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, господин Генов.
Предлагам да чуем първо въпросите и изказванията и след това да се коментират от нашите гости.
Заповядайте, господин Шишков.
МЛАДЕН ШИШКОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Уважаеми колеги, ние също ще подкрепим предложения законопроект. За всички е ясно, че има необходимост от промени. Очевидно има проблеми в административната част на Закона, който към момента действа. Тя е отчетена и са направени съответните предложения за корекции.
Разбира се, запознахме се със становищата на отделните ведомства и аз категорично подкрепям проблема с Комисията по 138а и 141б от становището на Министерството на околната среда и водите, където казват, че те не са постоянно действащи комисии и би следвало техният статут да се реши по някакъв по-специален начин – може би между първо и второ четене.
Важно е становището на Министерството на финансите, където се казва, че областните управители са второстепенни разпоредители и техният статут също трябва да бъде отчетен ясно в правомощията, които ще придобият в бъдещата процедура по прехвърляне на язовирите.
Разбира се, важна е темата за сдруженията за напояване по становището на Министерството на земеделието, храните и горите, където има забележки относно начина, по който ще бъдат стопанисвани хидромелиоративните съоръжения.
Както каза и господин Ненков – духът на Закона трябва да бъде подкрепен, защото са важни тези промени, за да бъдат изчистени всички процедурни и административни проблеми и да бъдат въведени нови правила, които ще съкратят значително сроковете и до голяма степен ще освободят кметовете от отговорността, която носят в момента – до голяма степен без основание, както каза и господин Генов.
Бих искал да призова колегите от нашата парламентарна група да подкрепим законопроекта. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Други изказвания, въпроси, коментари? Няма.
Ще си позволя и аз преди да дам думата на нашите гости да кажа няколко думи.
Преди всичко благодаря на колегите народни представители, които са вносители на Законопроекта. Разбира се, че подкрепям подобна инициатива и оценявам тяхната загриженост, защото от всички нас е осъзнат фактът, че това е изключително важна тема. И за хората, и за критичната инфраструктура трябва да се направи всичко възможно и то в максимално бързи срокове така, че да гарантираме пълна превенция от гледна точка на вредното въздействие на водите, грижата за тези съоръжения, да се ограничат в максимална степен рисковете, които биха могли да възникнат от недоброто състояние на язовирите.
Този факт предпостави нашата инициатива още миналата година за законодателни изменения, които влязоха в сила през юли месец 2018 г.
В Закона за водите, който беше приет тогава, освен процедурата, която явно има необходимост от допълнение и прецизиране, за прехвърляне на собствеността, имаше заложени изисквания, както казах и за създаване на подзаконова нормативна уредба, която за съжаление, все още не е факт. Имам предвид Наредбата за техническите изисквания към язовирите от гледна точка на категоризирането им спрямо потенциалната опасност, която създават за населението и критичната инфраструктура. Освен това: ангажименти за създаване на предприятието, което вече разбирам, че е факт – от април месец има създадено предприятие с приет устройствен правилник. Предприятието ще се грижи за управлението на язовирите.
Факт е също така, че в този закон беше заложен срок – 7 октомври миналата година, краен срок, до който общините трябваше да заявят желанието си да прехвърлят собствеността върху съоръжения, за които не могат да се грижат. По информация от Националното сдружение 119 общини са подали заявления за прехвърляне на 2734 броя язовири. Тоест от 7 октомври досега е минало време, в рамките на което действително кметовете и представителите на общинските съвети са изразявали своите притеснения, че не се движи процесът.
Затова, както казах, наистина оценявам грижата и инициативата на колегите народни представители, но няма как да не насърча Министерството на икономиката и респективно ДАМТН, които имат компетенции, произтичащи от този закон, да ускорят процедурите, защото другото предпоставя рискове и забавяне на процеси, с които всички ние сме се ангажирали.
Видно е, че има коментари от ведомствата, като сме имали предварителни разговори, включително в срещи, които бяха проведени в Народното събрание, с представители на Комисията по регионално развитие. Беше поето като ангажимент да има предварително съгласуване между ведомствата. Факт е, че този Закон засяга седем министерства. Тоест наистина е необходима много добра координация, предварително съгласуване – нещо, за което бяхме уверени миналата година, че е направено. Оказа се, че не е съвсем – появяват се някои допълнителни съображения. Очаквахме, че сега е направено, но отново има коментари от ведомствата. Това, с което всички можем да се ангажираме, разбира се, в максимално бърз порядък, в хода между първо и второ четене, ако е необходимо, да се прецизират текстове в съответствие с представените от Министерството на земеделието, храните и горите, Министерството на околната среда и водите и Министерството на финансите становища.
Отново казвам: не мога да не изразя известна критичност към Министерството на икономиката, което според мен би трябвало да прояви повече активност в тези процеси. Освен това проблемът, за който споменаха, касае дейностите, извършвани от ДАМТН – отново агенция, която може да се кажа в обхвата на компетенциите и отговорностите на Министерството на икономиката. Тоест там също е необходимо да се координират действията и наистина да не се допуска последващо забавяне и от гледна точка на контролната дейност, която извършва ДАМТН, защото пък липсата на наредба предполага ДАМТН да извършва максимално строг контрол върху всички 6700 близо язовира. Когато наредбата е налице, когато са ясни критериите, когато са категоризирани язовирите, то тогава и глобите, които се налагат на общините, ще имат някаква диференциация в зависимост от това доколко тежки са идентифицираните пропуски.
Това е моят коментар. Разбира се, пълна подкрепа за бързото приемане на Закона, отново казвам апел за предприемане на по-бързи действия от страна на водещото ведомство.
Сега ще дам думата на господин Ненков във връзка с темата, която господин Генов повдигна. Мисля, че е ясно.
АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Мисля, че стана пределно ясно и от Вашето изказване какво предстои да се направи. Наистина в най-спешен порядък този закон трябва да се приеме и максимално добре да се съгласува между всички ведомства, които имат отношение.
Колегата Генов е абсолютно прав. Не мога да коментирам и да знам дали задълженията... В крайна сметка при собственост има права и задължения. Естествено общините до този момент са били задължени да го правят и да осигуряват необходимия финансов ресурс, така че да отговарят на техническите изисквания.
По-големият проблем е, че срокът е минал. Да приемем, че общините въобще не са предвиждали за следващата година финансов ресурс, който трябва да е необходим за поддържането на тези язовири. Тук се оказваме в деликатна ситуация – хем от една страна са предоставили в този срок, хем нормативната уредба не позволява това да се извърши докрай и оставаме в безвремие.
Поводът за написването на този закон, за съжаление, беше трагичен – не трябва да ставаме свидетели на нещо такова, за да тръгнат нещата по-бързо. Надявам се, в спешен порядък въпросите, които поставиха и Министерството на земеделието – намирам резон в тяхното становищe, и Министерството на околната среда – също четох становище във връзка с тези комисии, които трябва областният управител да назначи и периодичността, която трябва да се извършват, да се уточнят максимално бързо и да се затвори тази тема и да се завърши целият този процес. Нямам други коментари.
МАНОЛ ГЕНОВ: Съгласен съм с Вас, но виждате какво се получава – след 7 октомври, някой преди това си свършил работата. Общините планират своите бюджети и инвестиционни програми, средства и така нататък и някъде в октомври са готови, до началото на годината трябва да са ги приели. Реално законодателно те са лишени именно от Закона, защото срокът беше 7 октомври, до който те трябва да предадат, те са лишени законодателно да упражняват правата си на собственик. От друга страна, Агенцията по метрология ги глобява, защото не си изпълняват задълженията.
Не знам дали ще е юридически коректно – не съм юрист, да запишем някъде между първо и второ четене, че санкциите наложени след 7 октомври, ще бъдат отменени, опростени – да се намери юридически коректната форма на този запис, който да залегне и в текстовете на закона.
АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Без да съм юрист, не съм сигурен, че е много коректно да се запише и да се освободят със стара дата задължения, при положение че, да, те са заявили прехвърлянето си от тяхна в държавна собственост, но не ги освобождава от ангажимента да поддържат тези язовири до момента, в който тази процедура не се извърви. Това е дълъг процес явно, който не е стигнал до своя край и те все още се водят собственици.
Някой по-експерт трябва да каже мнението си от чисто юридическа гледна точка.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря Ви.
Тук може би юристите трябва да се произнесат дали от юридическа гледна точка е възможно това. Мисля, че принципът е такъв: собственикът има грижата за собствеността си, докато се провеждат процедурите. Затова моят апел беше за по-голяма експедитивност и затова чрез подзаконовата нормативна уредба да се прецизира и да се канализира и контролът, който се извършва, и санкциите, които се налагат от ДАМТН, защото в момента няма категоризация и разграничаване на язовирите, тоест повсеместният контрол е наличен към всички видове водни обекти, независимо от тяхната големина, риска, който създават като потенциална опасност за населението и критичната инфраструктура. Това наистина е важно.
Заповядайте, господин Грудев.
ХРИСТО ГРУДЕВ: Във връзка с дебата искам да попитам тези 1200 язовира, които общините с решение на общинските съвети са предали по съществуващата нормативна база на Министерството на икономиката, чия собственост са в момента?
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Заповядайте, господин Борисов.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЪЧЕЗАР БОРИСОВ: Наистина дебатът е важен. В приетия през миналата година законопроект този срок към общините беше да заявят намерението си за прехвърляне. Тогава всички разговори в работни групи, в комисии с Националното сдружение на общините бяхме наясно, че този процес по прехвърляне, дори да нямаше тази нормативна пречка и колизията със Закона за общинската собственост, очаквахме този процес за някои язовири да протече и до две години, защото за да бъдат прехвърлени, те трябва да имат съответната документация. Тоест към момента дори решаването на нормативния проблем с предложения законопроект не би гарантирало, че тези язовири ще бъдат прехвърлени и веднага да се стигне до този ефект, защото общините ще трябва да си подготвят необходимата документация.
Дори имахме разговори с Националното сдружение да не искаме и да не търсим, въпреки че това се очаква от ДАМТН – да има такава техническа документация. Въпросът е, че някои язовири дори нямат актове за собственост, нямат актуални скици, който е един необходим пакет от документи, който да породи този транслативен ефект.
Тоест срокът в закона е за да заявят намерението си – то не води до автоматично прехвърляне. Дори сега решаването на нормативния проблем няма да доведе автоматично пак до прехвърлянето на тези язовири.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, господин Борисов.
Мисля, че предвид това, че може би не само колегата Генов, а и колегите от други парламентарни групи и от други региони сме чували оплаквания на кметове във връзка със санкции, които са наложени от страна на ДАМТН, може би не е зле да се оповести това на кметовете чрез комуникация за правното основание, начина по който се процедира, отговорностите на общините в този да го наречем междинен период, за да са наясно и те и да не се получава погрешно разбиране за това, че се освобождават от отговорност от момента, в който заявяват желанието си да се освободят от собствеността върху тези съоръжения.
Заповядайте, господин Георгиев.
РУМЕН ГЕОРГИЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми колеги, уважаеми гости! Имам въпрос, тъй като миналата година, когато приемахме закона и възлагахме на ДАМТН да отговарят по Закона, беше председателят. Тогава той каза, че нямат административен капацитет. Спомням си като гледахме бюджета през месец декември – тогава също не бяха предвидени средства в бюджета.
Въпросът ми е: работи ли се в тази посока, има ли осигурени средства за Държавната агенция за административен капацитет, за лаборатории? Да не се окаже в един момент, че няма готовност от страна на държавата и на Агенцията?!
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Заповядайте, господин Борисов.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЪЧЕЗАР БОРИСОВ: Господин Георгиев коментираше капацитета на ДАМТН. Наистина с доста промени в нормативната уредба на ДАМТН постоянно й се вменяват нови функции, а пък не се увеличава персоналът.
Може би отговорът на въпроса, който е поставен, касае Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“, чийто устройствен правилник е приет от Министерския съвет и е осигурено финансирането на това държавно предприятие до края на годината.
Разбира се със Закона за държавния бюджет всяка година ще има съответното финансиране, като това държавно предприятие съгласно закона ще отговаря за поддръжката и стопанисването, а тези мащабни ремонти, които са предвидени, са функция на друга компания както казах в началото. Там ресурсът изцяло е осигурен. Тоест финансовият ресурс е осигурен както за държавното предприятие през бюджета на Министерството на икономиката, така и ресурсът за ремонтите е осигурен.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
Други въпроси, коментари? Няма.
Пристъпваме към гласуване. Колеги, който подкрепя на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за водите, № 954-01-45, внесен от Искрен Веселинов, Александър Ненков, Емил Христов, Танер Али, Георги Колев и Пламен Христов на 21 юни 2019 г., моля да гласува.
За – 20, против и въздържали се няма.
Благодаря на господин Ненков, благодаря на гостите и колегите.
Преминаваме към точка
РАЗНИ.
Лично аз няма какво да коментирам.
С това закривам днешното заседание.
(Закрито в 12,35 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Ивелина Василева
Стенограф:
Емилия Огнянова