Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по околната среда и водите
Комисия по околната среда и водите
18/07/2019
    ПРОТОКОЛ №41
    На 18 юли 2019 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по околната среда и водите при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Oбсъждане за второ гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите, № 954-01-45, внесен от Искрен Веселинов, Александър Ненков, Емил Христов, Танер Али, Георги Колев и Пламен Христов на 21 юни 2019 г.;
    2. Разни.
    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по околната среда и водите, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Ивелина Василева.

    * * *

    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Добър ден, уважаеми колеги, уважаеми гости! Имаме кворум и откривам заседанието на Комисията по околната среда и водите.
    Дневният ред е със следните предложени на Вашето внимание точки:
    1. Oбсъждане за второ гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите, № 954-01-45, внесен от Искрен Веселинов, Александър Ненков, Емил Христов, Танер Али, Георги Колев и Пламен Христов на 21 юни 2019 г.
    2. Разни.
    Има ли други предложения? Няма.
    Който приема така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно. Благодаря Ви.
    Преди да пристъпим по същество към разглеждането на първата точка в дневния ред да кажем добре дошли на двама нови членове в нашата комисия – господин Кутев и господин Иванов. Добре дошли, надявам се, че заедно ще работим успешно за прилагане на принципите за опазването на околната среда и грижата за хората чрез осигуряването и гарантирането на здравословна среда за живот!
    Искам също да уведомя всички, че наши гости по време на днешното заседание, са представители на: Министерството на икономиката, Националното сдружение на общините в Република България; и Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
    От Министерството присъства господин Валентин Йовев – заместник-министър.
    От Националното сдружение на общините в Република България – господин Благой Станчев – парламентарен секретар.
    От Министерството на икономиката: госпожа Катерина Ненова – главен юрисконсулт в дирекция „Правна“; господин Валентин Груев – директор на дирекция „Индустриални отношения и управление на държавното участие“; и госпожа Величка Ненова – държавен експерт в дирекция „Индустриални отношения и управление на държавното участие“.
    Пристъпваме към разглеждането на Законопроект, № 954 01 45, за изменение и допълнение на Закона за водите, внесен от Искрен Веселинов, Александър Ненков, Емил Христов, Танер Али, Георги Колев и Пламен Христов на 21 юни 2019 г.
    Пристъпваме първо към гласуване на наименованието на Закона: „Закон за изменение и допълнение на Закона за водите“.
    Който е съгласен с така предложеното наименование на Закона, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се няма.
    Параграф 1.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
    „§ 1. В чл. 13 се създава нова алинея 2:
    „(2) Публична държавна собственост са и язовирите, прехвърлени безвъзмездно от общините на държавата по реда на този закон“.“
    Има ли изказвания? Няма.
    Който е съгласен с така предложената редакция, предложена от Работната група, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се няма. Благодаря Ви.
    По § 2 има предложение от народния представител Ивелина Василева и група народни представители.
    Работната група подкрепя по принцип предложението.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2.
    Всички разполагате с текста, който е доста дълъг, а също и с Доклада, така че директно ще пристъпим към гласуване.
    Има ли изказвания по предложенията? Няма.
    Пристъпваме към гласуване.
    Подлагам на гласуване предложената редакция от работната група с включеното предложение, представено от народния представител Ивелина Василева и група народни представители.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно. Благодаря Ви.
    Параграф 3. Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3:
    Подлагам на гласуване, предложената от работната група редакция на § 3.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно. Благодаря Ви.
    Параграф 4. Работната група подкрепя текста на вносителя за § 4.
    Който е съгласен да бъде приет § 4, подкрепен от работната група, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно. Благодаря Ви.
    Параграф 5. Работната група подкрепя текста на вносителя за § 5.
    Който е съгласен да приемем § 5, подкрепен от работната група, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно. Благодаря Ви.
    Работната група предлага да се създаде нов § 6:
    „§ 6. В Закона за изменение и допълнение на Закона за водите в § 33 от Заключителните разпоредби след думата „язовирите“ се поставя тире и се добавя: „публична общинска собственост“.“
    Който е съгласен с предложението на работната група да бъде създаден нов § 6, с така предложения текст, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно. Благодаря Ви.
    Пристъпваме към Преходни и заключителни разпоредби.
    „Преходни и заключителни разпоредби“.
    Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.
    Моля, който от Вас е съгласен с наименованието на подразделението, подкрепено от работната група да гласува.
    За – 18, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно. Благодаря.
    Параграф 6. Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 6, който става § 7.
    Който е съгласен с предложената редакция на § 6, който става § 7, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно. Благодаря Ви.
    Предложение на народния представител Манол Генов и група народни представители.
    Предложението е за създаване на § 6а в Преходните и заключителните разпоредби с текста, който е пред Вас.
    Има ли изказвания по това предложение?
    Господин Кутев, заповядайте.
    АНТОН КУТЕВ: Здравейте, колеги! Извинявам се и съжалявам, че още от първия път влизам с изказване, без да смятам, че съм специалист точно в тази област. Въпреки всичко, гледам становището на Министерството по отношение на този параграф и всъщност имам някои въпроси.
    От становището на Министерството виждам, две причини, поради които то смята, че не може да поеме този ангажимент. Едната е, че няма достатъчно персонал и, че и сега не му стигат силите. Втората е, че това става по инициатива на собственика. Очевидно собственикът в този случай, поне това е предвидено в параграфа, са общините и държавата. В края на краищата това са обществените структури, които Министерството представлява. Не виждам кой трябва да инициира тази проверка, освен Министерството, и затова не разбирам какво тук ми казва Министерството. Казва ми, че това са 3 хиляди, или не са 3 хиляди – Вие ще кажете колкото, защото не знам колко точно е броят на тези язовири, които ще влязат в обсега на този § 6а, който предлага Манол Генов, но искаме ли да кажем, че тези 3 хиляди язовира ще бъдат общинска и държавна собственост и ще имат недоуточнени неща по кадастралния си план?! Възможно ли е държавата да има язовири, тоест имоти, по които има незавършени неща по кадастралния си план и този, който отговаря в държавата, а именно Министерството, да кажат: нямаме сили да го направим. Кой ще го направи тогава? Как искаме от страна на гражданите, или на стопанските субекти, които стопанисват подобни неща да имат всички документи, а пък държавата може да стопанисва съответно язовири без да има всички документи? Кой друг освен собственика в случая общините и държавата да го издаде – просто не разбирам?! Моля, за коментар.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, уважаеми господин Кутев.
    Давам думата на господин Йовев, след това за изказване – на господин Шишков.
    Заповядайте, господин Йовев, да отговорите на така поставените въпроси.
    ЗАМ.-МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН ЙОВЕВ: Благодаря.
    Съвсем накратко ще внеса малко пояснение по позицията на Министерството. Поначало кадастралната система е само регистрационна и дори кадастралните карти възлагаме на външни правоспособни лица, които свършват тази работа, а Агенцията само контролира качеството на тяхната дейност и поддържа кадастралната карта, експлоатира я, след като вече е направена. Агенцията няма, нито е била замислена така, че нейните чиновници докато си почиват от поддържането на кадастралната карта да обикалят и да актуализират нейното съдържание. Това се извършва от правоспособни лица, независимо дали собственикът е частно лице или държавата. Ако трябва, Агенцията може да възлага тези дейности на външни лица при осигуряване на някакъв паричен ресурс, но с нейните служители това няма как да стане. Агенцията по кадастър е регистрационна система – всеки в нея може да регистрира права. Тя не създава това, което ние виждаме, а е чисто регистрационна система и това е било съображението. Няма как да им се вменят на Агенцията по кадастър, или на Агенцията по вписванията да ходят и да проверяват, дали документите са редовни – примерно казвам. Принципът е, че това се извършва от правоспособните по кадастъра лица.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
    Заповядайте, господин Кутев.
    АНТОН КУТЕВ: Извинявам се, че влизам в диалог, а не бих желал да го правя.
    Вижте, от това, което ми казвате – първо, отговорът, който виждам не е от Агенцията по кадастър, а от министъра на регионалното развитие и благоустройството. Отговорът, който казва, че няма да стане е не от Агенцията, а от Министерството. Ако Агенцията не може, то тогава Министерството би трябвало да си намери друг начин, по който да стане. За мен по-важното е друго, че в текста, който предлага Манол Генов пише, че извършва проверки и служебно предприема необходимото по привеждане на кадастралните карти и кадастралните регистри, на публичните язовири в актуално състояние. В този член, който Министерството отказва да приеме не става дума, дори не се казва, че трябва да го направи Агенцията. Казва се, че трябва да предприемете необходимото. Ако необходимото е да го възложите на външни експерти, то това е необходимото. Това, което ми казвате, не е довод срещу това, което пише в текста – това се опитвам да кажа, а ако е обяснете ми защо?
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
    Желаете ли, господин Йовев, да коментирате?
    ЗАМ.-МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН ЙОВЕВ: Ще помоля да отговори главният секретар на Агенцията по геодезия и картография, за да даде допълнителна информация.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Заповядайте, само ще помоля да се представите за протокола.
    ВЕСЕЛА ТОДОРОВА: Главен секретар на Агенцията по кадастър.
    Основният проблем по това предложение е, не че няма да отразим границите на имотите на язовирите Основният проблем е, че тези граници ги няма материализирани на място и специалистите на Aгенцията по кадастър нямат такава компетентност да ги определят. Тоест, ако се задължи Агенцията по кадастър, тя да извършва проверки, ние нямаме тази компетентност. Иначе няма никаква пречка служебно, когато компетентната институция, която управлява даден язовир и ни даде границата на язовира с материали, разписани в Закона за кадастъра и имотния регистър, тоест имаме скица-проект за изменение на тези граници, това е основния проблем в текста, който виждам. Ние нямаме компетентност да извършваме такива проверки, защото границите на язовирите не са материализирани на място. Няма какво да проверим. Те са регламентирани по Закон и специалистите, които ги определят са други – не са само правоспособните лица. (Реплики.)
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Предвид на това, че вече стана диалог и доста въпроси бяха отправени, това, което допълващо искам да Ви помоля да направите, е да разясните пред народните представители детайлно процедурата – как процедира съгласно Закона Агенцията по кадастър, и съответно в какъв период от време процесът се развива, какви са изискуемите действия от всички органи, които имат отношения към това, което в крайна сметка се изисква – да бъде актуализирана кадастралната карта.
    Може би това ще доведе до повече яснота, защото чрез предложението на народните представители се регламентира и срок, в рамките на който се очаква от Агенцията да се предприемат действия, които според Агенцията не са в нейните компетенции. Тоест разяснете процедурата и кое точно не съставлява част от Вашите компетенции
    ВЕСЕЛА ТОДОРОВА: Собственикът на имота или този, който го управлява, защото са държавни или общински имоти трябва да определи границите на имотите. Границите на имотите на язовирите обикновено са обвързани с кота най-висока вода, пояс 1, тоест за да се определи реално къде е истинската граница на язовира има комплексна работа между различните институции, които отговарят. Освен структурите на Министерството на околната среда и водите има много структури, които определят тази граница. Агенцията по кадастъра нанася тези граници, след като се уточнят, заснети от правоспособни лица на място и след като компетентните органи обаче са им показали къде са тези граници, представят скици-проект. Няма никакъв проблем след това да се проведе процедура по отстраняване на явна фактическа грешка в картата.
    По наши наблюдения обаче, няколко язовира вече са минали процедурата, която трае не по-малко от година и половина. Има страшно много засегнати имоти и сме длъжни да уведомим всички тези хора преди да отстраним явната фактическа грешка. За мен този едногодишен срок е неизпълним, защото колегите работят минимум година за самото изработване на скиците-проект, за да се отстрани тази грешка. Всички институции работят заедно, за да определят вярната граница на язовирите, за да не е това, което е в момента – определени са граници преди години, без да са спазени всички нормативни изисквания, без да са съобразени със санитарно-охранителните зони, които са имотообразуващи и така нататък.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Това, което разбирам и, което е заложено в становището, изпратено от Министерството е, че има две неща, които Ви притесняват. Първо, регламентацията по смисъла на Закона и компетенциите на Агенцията, в които се включват такива правомощия. Второ, срокът, който е предложен в рамките на една година, за който смятате, че това не е възможно да бъде извършено.
    ВЕСЕЛА ТОДОРОВА: Да, дори да работят всички институции ще е много трудно изпълнимо.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Добре, благодаря Ви.
    Господин Кутев, имате ли допълнителни въпроси, а след това може би да дадем думата и на господин Шишков?
    АНТОН КУТЕВ: Може би след това.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Добре.
    Заповядайте, господин Шишков.
    МЛАДЕН ШИШКОВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Уважаеми колеги! Колегите от Министерството всъщност дадоха доста точен отговор на това, което се случва като процедура. Аз бих могъл само да го повторя в малко по-различен вид, за да може да стане ясно, че въпросът не е в това дали някой може, или не може, има желание, или няма желание – въпросът е по-скоро в нормативната уредба, която ясно урежда реда, по който се правят тези заснемания и съответно нанасянето в кадастралната карта. Този ред е ясно разписан в Закона за кадастъра и Имотния регистър.
    Ясно е, че функциите на Агенцията по кадастър са чисто регистрационни. Те получават готов документ, който е вследствие на работата на множество експерти, особено, когато касае язовири наистина е необходима работата на доста експерти, защото е много трудно да бъдат определени материалните граници на тези съоръжения. След като бъдат определени, и бъде направено необходимото геодезическо заснемане от правоспособни лица, които също са описани в Закона за кадастъра, тогава вече те получават един документ, който просто го нанасят в картата. В общи линии това е тяхната функция. Те нямат функция да пускат геодезисти по полето, да трасират, да замерват, да нанасят – тяхната функция е регистрационна.
    Въпросът е много уместен. Разбираме Вашето желание да се съкратят сроковете и да бъдат направени ясни и точни карти, но това не може да бъде изцяло и само в правомощията на Агенцията. Трябва да се помисли в по-широк мащаб, ако искаме да направим нещо подобно. Благодаря.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз, господин Шишков.
    Заповядайте, господин Кутев.
    АНТОН КУТЕВ: Колеги, доколкото разбирам от диалога, с Вас нямаме противоречия по отношение на това, че е по-добре и, че би трябвало всъщност тези данни да бъдат ясно фиксирани и да попаднат накрая в Агенцията. Доколкото схващам имаме разминавания по това докъде Агенцията по кадастър, която ние с този текст задължаваме, може да свърши тази работа.
    Пак казвам, че аз за съжаление не съм специалист конкретно в тази област, но доколкото разбирам като кажем собственик, това са общините и държавата, но под държавата се имат предвид различни министерства. Тоест в този случай собственикът не е един, а всъщност тези, които трябва да извършват някакви действия са различни, и затова се затруднявам в момента да Ви предложа текст, който да сработи. Тъй като ние всички нямаме съмнение, включително и Агенцията по кадастъра, че искаме да свършим тази работа и, че, ако не приемем този текст, тя всъщност остава без да е възложена на никого, което означава, че остава извън времето. Примерно след пет години, тези, които ще са на нашите места, ще се занимават със същия проблем. Не знам как да Ви го предложа, какъв точно текст да предложа и до каква степен можем да променим всичко това, но може би… Госпожо Председател, кога ще се гледа това в залата?
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Предполагам следващата седмица.
    АНТОН КУТЕВ: Няма да имаме време до следващото заседание на Комисията. Вижте, за мен текстът е важен, защото той решава проблема. В момента нямам предложение, честно казано, как да добавя нещо към текста, така че той да сработи, но може би, ако искате да се опитаме до утре да дадем някакви предложения. Приемaте, не приемaте ние ще си гласуваме както мине през Комисията, но, ако искате, да се опитаме да направим заедно с колегите някакви предложения по текста така, че той да бъде приемлив. Според мен това е важно!
    Примерно, представям си, че бихме могли да задължим със същия текст и министерствата, тоест собствениците на имотите от името на държавата, да извършат някакви действия. Сега ние в движение няма да можем да изработим правилния текст. Ако искате утре да се съберем в рамките на половин – един час, да предложим някакви други текстове и, ако след това Комисията сметне за необходимо, просто на едно допълнително заседание преди заседанието в пленарната зала да добавим текста.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Колеги, може би е хубаво да чуем и Вашето мнение по така поставените въпроси. Хубаво е, че тук има и представители, всъщност в момента е само един член на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление, защото всъщност това законодателство се разглежда в тази комисия.
    Мисля, че господин Кутев е абсолютно коректен в заключението си затова, че целта е обща – по-бързо да се въведе ред, така че да се гарантира не само грижата за тези съоръжения, но привеждане в съответствие на цялата документация, която съпътства прехвърлянето на собствеността и прегледа на съществуващите на територията на страната хидротехнически съоръжения.
    Стана ясно, че проблемните зони за две: първо, компетенциите, тоест вменява се на един орган да извършва дейност, която надхвърля обхвата на неговите компетенции. Вторият проблем е срокът, който се задава като изрично регламентиран и в общия случай не може да бъде спазен, защото процедурите изискват по-дълъг период от време.
    Колеги, ако сте съгласни, утре бихме могли, в рамките на 15 минути, да проведем заседание за обсъждане на допълнителен текст.
    Може би е хубаво все пак да чуем и колегите от Министерството на регионалното развитие и благоустройството дали е възможно да се предложи друг текст. Моето лично разбиране е, че не е необходимо да се предлага изричен текст, за да се свърши тази задача, която си е вменена по смисъла на Закона, на всички институции, които бяха цитирани – включително на Министерството на икономиката чрез държавното предприятие, което ще управлява съоръженията на общините. Те имат този ангажимент да актуализират документацията, да я предоставят на Агенцията по кадастъра, а респективно Агенцията по кадастъра има задължението да отразява в кадастралните карти и да ги актуализира.
    На какво мнение сте колеги?
    Заповядайте, господин Йовев.
    ЗАМ.-МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН ЙОВЕВ: Само да допълня: становището, представено пред Вас, действително е подписано от Министерството на регионалното развитие, но то е въз основа на становище на Агенцията по кадастър, така че е напълно консултирано с тях.
    Обръщам Ви внимание на един факт: примерно при повишаване на кота най-високо водно ниво, естествено, че границите се променят. Представете си колко собственика, които граничат с новите граници на язовира, трябва да се уведомят при промяна на границите. Въобще това е една процедура, която първо е много продължителна, второ зависи от много институции. Добре е, собственика да се снабди с редовни документи, включително и със скица на имота, която да е един вид окончателна. Това е по-скоро задължение на собственика, на управлението на собствеността, отколкото на Агенцията по кадастър. Агенцията по кадастър ще регистрира правата и границите.
    Обещавам след заседанието да помислим по въпроса и по имейл ще Ви изпратя някакъв текст, който смятаме, че би бил разумен, ако смятате, че въобще трябва изрично да казваме на собственика да се снабди с редовни документи за съответния воден обект.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, господин Йовев.
    Колеги, предлагам следното – към настоящия момент това е предложението, внесено в регламентирания срок между първо и второ четене. Нека да пристъпим към гласуване.
    Респективно, ако колегите желаят да направят някакви консултации с Министерството, нека да заявим готовност утре, да кажем в рамките на 15 минути по време на почивката, ако има някакъв текст, който смятате, че е приложим да бъде обсъден от Комисията.
    Нека да пристъпим към гласуване на така предложения от вносителите текст.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Манол Генов и група народни представители да бъде създаден § 6а в Преходните и заключителните разпоредби с така предложения текст.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 6, против – няма, въздържали се – 12.
    Благодаря Ви.
    Предложеният от народните представители текст не се приема.
    Пристъпваме към обсъждане на останалите параграфи от предложения законопроект.
    Параграф 7. Работната група подкрепя текста на вносителя за § 7, който става § 8.
    Моля, който е „за“ да гласува.
    За – 18, против и въздържал се няма.
    Приема се единодушно. Благодаря Ви.
    Параграф 8. Работната група подкрепя текста на вносителя за § 8, който става § 9.
    Моля, който е „за“ приемането на § 8, който става § 9 да гласува.
    За – 18, против и въздържал се няма.
    Приема се единодушно.
    Благодаря Ви.
    Пристъпваме към предложението на народния представител Мария Белова и група народни представители за създаването на нов § 9 в Преходните и заключителни разпоредби на Законопроекта.
    Работната група подкрепя предложението и предлага да се създаде § 10, който е за приемане предложението на работната група за създаване на § 10 с така предложения текст, въз основа на предложението на народните представители Мария Белова и група народни представители, моля да гласува.
    За – 17, против- няма и въздържал се - 1.
    Благодаря Ви.
    Параграф 9. Работната група подкрепя по принцип теста на вносителя и предлага следната редакция за § 9, който става § 11.
    Подлагам на гласуване редакцията на работната група за § 9, който става § 11.
    Моля, който е „за“, да гласува.
    За – 12, против – няма, въздържали се – 6.
    Предложението се приема.
    Благодаря Ви, колеги.
    Приключихме с разглеждането на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за водите, № 954-01-45, внесен от Искрен Веселинов, Александър Ненков, Емил Христов, Танер Али, Георги Колев и Пламен Христов на 21 юни 2019 г.
    Благодаря на господин Ненков, благодаря на гостите и колегите.



    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    РАЗНИ.
    Колеги, желаете ли да обсъдим нещо?
    Въпроси, коментари? Няма.
    При това положение закривам заседанието.
    Колеги, благодаря Ви, желая Ви приятен ден.
    Благодаря и на нашите гости.

    (Закрито в 15,05 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Ивелина Василева



    Стенограф:
    Катя Данчева
    Форма за търсене
    Ключова дума