Комисия по околната среда и водите
ПРОТОКОЛ №51
На 13 февруари 2019 г., четвъртък, се проведе изнесено заседание на Комисията по околната среда и водите в зала „Европа“ на Министерството на околната среда и водите при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне на предприетите мерки за подобряването на контрола в областта на управлението на водите.
Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията по околната среда и водите, и на гостите се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14,35 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Ивелина Василева.
* * *
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Добър ден, уважаеми колеги, скъпи домакини, гости на заседанието!
Имаме необходимия кворум и можем да започнем заседанието на Комисията по околната среда и водите.
Предложеният дневен ред се състои от една точка:
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне на предприетите мерки за подобряването на контрола в областта на управлението на водите.
Така, както говорихме с колегите от Министерството на околната среда и водите, той може да се разшири и с мерките, предприети в сферата на управление на отпадъците.
Колеги, моля, който е съгласен с така предложения дневен ред, да гласува.
Гласували: за – 18, против и въздържали се – няма.
Дневният ред се приема единодушно. Благодаря.
Започвам с отправяне на благодарности към нашите домакини. Ние провеждаме за първи път изнесено заседание на територията на Министерството на околната среда и водите.
Благодарим за поканата, която отправи към нас министър Димитров. Всички много сърцато откликнахме и с интерес очакваме да чуем, както от Вас, уважаеми господа заместник-министри и представители на Министерството, така и от гостите, които сте поканили, информация относно предприетите мерки и действия, както и да видим вече организирания Оперативен център за контрол, който е ситуиран в Министерството.
Искам да отчета, че наистина имаме много силно представителство от страна на Комисията по околната среда и водите, почти в пълен състав сме. И не само това – имаме интерес и от колеги от други комисии, за което благодарим и се радваме. Всичко това показва интереса към темите, които са изключително актуални.
Може би трябва да започна и с това, че министърът се извинява, но е в Бобов дол и наистина спешно е било необходимо да замине, защото има съвместна акция на Министерството, прокуратурата и МВР там.
С нас са двамата заместник-министри. Не знам на кого от Вас двамата да дам думата, за да представи и присъстващите от Министерството на околната среда и водите и вече да пристъпим към представяне на точката от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ НА ПРЕДПРИЕТИТЕ МЕРКИ ЗА ПОДОБРЯВАНЕТО НА КОНТРОЛА В ОБЛАСТТА НА УПРАВЛЕНИЕТО НА ВОДИТЕ.
Господин Живков, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЖИВКОВ: Госпожо Василева, най-напред от името на Министерството на околната среда и водите и от името на министър Димитров: добре дошли в Министерството, тук, в зала „Европа“.
Залата беше направена в този й вид във връзка с Председателството на България, заради участието ни в делегации, за работни срещи.
В самото начало моля да извините министър Димитров. Както казах, ненадейно, по разпореждане на премиера има съвместна акция с прокуратурата и с полицията в Бобов дол. Надявам се до края на заседанието на Комисията да има възможност да дойде, защото инициативата да бъдем тук е негова, както и на председателя на Комисията.
Още един път добре дошли на депутатите от Комисията по околната среда и водите, както и на народните представители, които явно имат интерес към процесите, които се случват в нашето министерство и следят работата на много важната Комисия по околната среда и води.
След провеждане на съвместното заседание с Комисията, ще имаме възможност всички заедно да се качим, дано да дойде и министър Димитров до тогава, и да бъде открит Оперативния център за управление на водите и за управление на отпадъците. (Реплики.)
Въздухът? Да, до голяма степен… Това са най-важните компоненти на околната среда – вода и въздух.
Ако ми позволите, ще представя участниците от наша страна. Поканили сме двете дирекции – по управление на водите и по управление на отпадъците и почвите. Както се разбрахме предварително, а и сега стана ясно, актуалните теми са най-вече мерките, които са предприети във връзка с контрола по управление на водите, а и с контрола в сферата на управлението на отпадъците.
Имаме готовност съответните експерти от дирекциите да се включат и да отговорят на поставените въпроси за това какви мерки са предприети през последните месеци, по-точно през последния месец, във връзка с управлението на тези два важни компонента.
Ако ми позволите на мен, съвсем накратко ще започна с управлението на водите, така както беше заложено в дневния ред на заседанието на Комисията.
Пред мен е графикът. Всички членове на Комисията по околната среда и водите са запознати с това, че до 10 февруари всяка година министърът на околната среда и водите утвърждава Годишен график за управлението на водите от значимите и комплексни язовири, знаете, че са 52 на брой.
Пред мен е утвърденият график за използване на водите от комплексни и значими язовири през месец февруари. Може би ще Ви бъде интересно в течение на разговора да се спрем на така наречените проблемни, най-вече на язовирите, които са с обем на пълняемост под 50% - „Студена“, „Асеновец“, „Ястребино“, „Калин“, „Карагьол“ и „Дяково“.
Връщам се назад и искам да кажа, че по втора точка, която ще разглеждаме, министър Димитров е поканил и тук присъстват изпълнителните директори и представители на трите циментови завода „Холсим“, „Златна Панега“ и „Девня“. И тук имахме проблеми през последните месеци. Министърът покани представители на циментовите заводи, за да изложат своите позиции, тъй като те са така наречения легален бизнес, те получават нотификации за превоз на отпадъци, тоест на RDF, и те са основните, които ги изгарят в техните циментови заводи, така че ще имаме възможност, ако кажете Вие, госпожо Председател, ако каже Комисията, да им дадем думата по втората точка и да изразят съответно своята позиция, да разкажат за пътя, за процеса на доставка, съответно изгарянето в циментовите заводи на RDF.
Що се касае до управлението на водите и графика, който е утвърден от министъра, законът позволява той да бъде изменян при промяна на обстоятелствата. В графика за месец февруари са редуцирани водните обеми за питейно-битово водоснабдяване в съответствие с използваните количества през изминалата 2019 г., които са установени на база на контролната дейност от басейновите дирекции.
Новият график засича комплексни и значими язовири, посочени са количествата на база изразходваните през предходната година, тоест не по заявки, както на много места искат ВиК дружествата. За язовирите, водите от които се използват за питейно-битово водоснабдяване с наличен обем под 50% от общия, водоползвателите, включително и ВиК дружествата са уведомени да предприемат действия относно водоснабдяването и да се използват алтернативни повърхностни и подземни източници на база получени разрешителни от басейновите дирекции, от съответните населени места.
Много ми се иска, дали аз или колегите, да анализираме накратко проблемните язовири, защото имахме тук, в тази зала, през декември месец, последващ Координационен съвет по водите и именно се спряхме на тези проблемни язовири, защото ако говорим за „Асеновец“, Сливен, по предварителни данни по количествата, които ползваше ВиК от язовира – милион и осемстотин хиляди, водата за питейни нужди при този режим би стигнала до месец май. Затова ние с графика за месец февруари и на база на наши искания на последните два координационни съвета редуцирахме количеството за ползване от ВиК от язовир „Асеновец“ на 500 хил. куб. м, което ще ни даде възможност при суха година, без никакъв приход, да стигне водата до края на годината.
Природните условия са благоприятни през последната седмица. Има искане от ВиК да бъде увеличено с 300 хил. куб. м във връзка с неизползването на един от източниците. Да, лесно е ВиК оператор да тегли водата от язовира, да не се изключват помпите, но така ще бъде оттук нататък – ограничаване на водите от язовирите с цел да не възникне подобна криза, както се получи в Перник.
„Дяково“ също е проблемен язовир – 35,5% пълняемост, реално постъпващ незначителен приток. Водите за промишлени нужди бяха спрени от Министерството на околната среда и водите. Целта е да се използват само за питейно-битови нужди.
Трябва да Ви кажа, че при проверка на Басейнова дирекция бяха открити 29 незаконни отклонения! И министър Димитров в своите изказвания подчерта на няколко пъти на колко места има незаконни отклонения. През промишлените тръбопроводи минава водата за населено място, за едно или две населени места. Наложи се да влизаме в чужди води, тоест да даваме указания на ВиК операторите. Знаете, че не сме ние принципал, но постепенно нещата се нормализират.
Тук направихме промяна на графика преди два-три дни, като на Ай Ви Пи Комършъл и на ТЕЦ „Бобов дол“, да не ги цитираме, бяха пуснати съвсем минимални количества не за промишлена дейност, а за питейно-битово водоснабдяване, така ли, госпожо Директор? Количествата са общо и за едно населено място около 120 хил. куб. м за месеца.
За язовир „Студена“, може би с него трябваше да започнем, защото е най-актуалната тема през последните месеци, бяха предприети максимални действия за ограничаване водовземането от язовира, като се подава вода единствено за питейно-битови нужди. Съгласно последния график, 752 хил. куб. м са отпуснати.
Хубаво е, че от две седмици притокът е по-голям от оттока, докато – връщам се назад, преди две седмици се губеше между 80 и 100 л в секунда водата. Причините са ясни: на първо място – климатичните условия, но не на последно място морално остарялата и амортизирана ВиК структура.
Вие всички знаете, че чрез Оперативна програма „Околна среда“ се финансират ВиК операторите като бенефициенти. За обособена територия Перник, за изграждане на нова ВиК структура са отпуснати и са подписани меморандуми тук, в Министерството на околната среда и водите, миналата година през месец август, за целево финансиране по договор – 104 млн. 923 хил. лв., като целевите средства от Оперативната програма са 87 млн. лв. и тук възниква проблемът, че ВиК дружествата, операторите, нямат финансовата възможност действително да изпълнят своите ангажименти и затова вече шести месец няма никакви стъпки по реализацията на този изключително важен проект, който обхваща всички довеждащи тръби към населеното място, в част от населеното място.
Надявам се с новия ВиК холдинг да бъдат отпуснати средства за бенефициента ВиК Перник, за да може да се реализира това, тъй като знаете, че програмният период 2014 – 2020 г., е с двегодишен гратисен период да не стане пак така, че да се изпусне тази възможност, както беше през първия програмен период.
Един изключително голям проблем в системата тук, в Министерството на околната среда и водите, е, че се получават неверни данни или манипулирани данни относно обемите в язовирите. В тази връзка на басейновите дирекции е възложено да извършат проверки за наличие на сертифицирани и заверени измервателни устройства на язовирите с основно предназначение за питейно-битово водоснабдяване. Кои са тези язовири? Това са „Искър“, „Бели Искър“, „Среченска бара“, „Христо Смирненски“, „Йовковци“, „Тича“, „Камчия“, „Ясна поляна“, „Асеновец“, „Боровица“, „Студена“, „Ястребино“, „Дяково“, „Калин“ и „Карагьол“.
При констатирани неизпълнения на тези предписания и съответно не бъдат монтирани тези измервателни устройства, ще се преразглеждат и разрешителните за водовземане, но това е задължително и аз съм убеден, че ще бъдат поставени тези измервателни устройства.
На всички язовири, които се използват за питейно-битово водоснабдяване, не се разрешава работата на ВЕЦ-ове на енергиен режим.
Графикът е отворен. Той може да бъде променян от министъра, съгласно Закона за водите, чл. 151, или от оправомощено от него лице.
Ако имате въпроси що се касае до проблемните язовири, моля да ги зададете и да се опитаме да отговорим. Може би в течение на разговора, що се касае до управление на водите и за чл. 118ж да се проговори. Вие знаете какво е становището на Министерството на околната среда и водите, но тук са колегите, тук са експертите, те също могат да вземат отношение.
Нали няма тук неправителствени организации в тази връзка, тъй като е обявено на сайта, че тук ще има заседание? Аз се притеснявам да не дойдат „зелените“ и да поставят този въпрос. (Реплики.)
Аз спирам до тук.
Колеги, ако имате да добавите нещо към това, което аз казах, ако съм пропуснал някои детайли, заповядайте.
След това ще имаме възможност да разгледаме Оперативния център и да имаме наблюдение какво се случва в действителност в реално време в сектор „Води“ с информацията, която я получаваме, но това – след малко. Спирам до тук.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Колеги, имате думата за въпроси, изказвания.
Заповядайте, господин Костадинов.
АТАНАС КОСТАДИНОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми колеги народни представители, колеги от Министерството на околната среда и водите! Наистина, приятна среща. За съжаление, министърът не е тук.
Разбирам, че обсъждаме първа точка – Предприети мерки за управление на водите, аз ще си позволя едно по-общо, систематично разсъждение и един пример да дам, който се надявам да е принос към доброто управление на водите.
Между другото, навремето имаше мечти в МОСВ за Националната система за управление и мониторинг на водите в реално време. Сега не знам какъв е статутът й в момента. Вероятно, заедно с пилотния проект на река „Искър“, това е нещо изключително добро, и по отношение на нивата, и по отношение на заливаеми зони и наводнения, но дано да е понапреднал този проект, защото от доста време се работи по него.
Имаше и други мечти, особено ВиК стопанисваните съоръжения да имат в реално време измерватели за водните нива, да не се разменят по факсовете хартии за нивата и да се мери на око. По това също чувам, че има напредък.
Ако първият обект е обект на значима инвестиция, а тя е и осигурена, надявам се, не е изпуснато финансирането, то вторите уреди, които ще измерват водните нива и в реално време могат да предават информация, е незначителна инвестицията, така че аз се надявам тези мечти вече да стават действителност и да ги водите към ефективен край.
Тук, на тази територия, понеже колегата Живков попита: има ли неправителствени, смятам, че на тази територия можем да си говорим по-откровено и пристрастно по темите за околната среда, защото Вие сте домакини. И трябва да Ви споделя, че на мен ми е изключително болно да наблюдавам от години как от принципа на единното управление на водите постоянно най-различни институции и министерства парче по парче, малко по-малко детронират заложения в Рамковата директива на водите принцип за единно управление на водите, чиито материален факт е един ден да има единен орган за управление на водите, било то като междуведомствен съвет, но единен орган.
Този процес, понеже и аз съм бил свидетел на него, все пак това са политически решения на държавата, в които всички сме участвали. За мен основната причина това хидроенергетиката да си взима своето, ВиК да си взимат тяхното, хидромелиорациите да си взимат тяхното, е основната причина да сме свидетели на едно неустойчиво управление на стратегическо управление на водите. И мисля, че Министерството на околната среда и водите трябва да намери във Ваше лице и в лицето на следващите управленци на Министерството на околната среда и водите и който дойде, изключителната воля да възстанови интегритета и единното управление на водите във патримониума на Министерството на околната среда и водите.
Материалният израз на това, което казвам е фактът, че Националната стратегия за управление и развитие на водния сектор, приета от българския парламент през 2012 г., е останала на хартия. И Плана за действие към нея.
За съжаление, ние като държава не изпълняваме това, което сме заложили там. Какво следва от това? Това следва – че ние трябва да я актуализираме. От това следва, че ако гледате Плана за действие с хоризонт 2020, трябваше да са построени три големи питейно-значими язовира. Не сме го направили. Говоря ние, като държава. Тук за тези проблеми няма политическо различие.
Материалният факт на това което казвам е следният, че няма, с изключение на една, отраслови стратегии. Четири са водните отрасли, както добре знаете, в системата, в сектора на водите: ВиК, хидроенергетика, хидромелиорации и вредно въздействие от водите. Не искам да коментирам, Всички знаят публично мнението ми за стратегията за ВиК отрасъла. Няма да го поставям. Не е мястото тук да го говорим това.
И за да бъда безкрайно ясен, и за да завърша, Ви давам пример от изнесеното заседание на Комисията по енергетика от миналата седмица. Там шефовете на БЕХ (Български енергиен холдинг), на НЕК (Национална електрическа компания), на Ядрената централа, на АУЕР (Агенцията за устойчиво енергийно развитие) и на ЕСО (Енергийния системен оператор) направиха презентации с какво може Парламентът да помогне за устойчивото развитие на процеса.
Вижте какво се случва по отношение на водите. Когато директорът на НЕК изнасяйки презентацията си, завърши, го попитахме: господин Йончев, какво искате от народните представители? Той каза – хаосът е такъв, че аз дори и не знам какво да Ви поискам. Защото, казва: ние само изпълняваме, а хидромелиорациите си искат да им пускаме за напояване, ние пускаме; искат да се пуска за питейна – пускаме за питейна; искат да се ползва, трябва да се ползва за хидроенергетика – пуска се за хидроенергетика и в един момент, понеже няма единен орган и център, който да балансира кои са приоритетите, а държавата трябва да каже кои са приоритетите, и накрая казва: ние пак сме виновни. Язовирът не е наш, стената е на друг субект и така.
Зададохме му един въпрос. Оказа се че, няма за нито един, и с това завършвам, от водните отрасли към водния сектор – няма Закон за ВиК, няма Закон за хидроенергетиката, няма Закон за хидромелиорацията и няма Закон за вредното въздействие на водите. Това застиване на Националната стратегия за управление и развитие на водния сектор само на хартия и дебалансирането на Министерството на околната среда и водите от водещ, единен координатор, съгласувано с другите собственици на техническа инфраструктура, е основата, за която всички тук можем да бъдем посочени с пръст, че не сме управлявали процеса адекватно.
Предстои огромна работа заедно с ресорните министерства, законодателна работа, защото като станат всички стратегии за четирите отрасъла готови, отдолу трябва ние да дадем съответните законодателства: ВиК законодателство, хидромелиорации, хидроенергетика и вредно въздействие, така че пътят е много дълъг, много тежък и за мен това е едно огромно, огромно предизвикателство.
Благодаря Ви за тази среща, която направихте. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз господин Костадинов.
Мисля, че по отношение на коментарите, само ще вметна и аз, до голяма степен съм съгласна с казаното от Вас с някои изключения, разбира се. Крайните констатации не бих приела, имайки предвид, че и в Закона за водите има координационен механизъм, който е заложен. А що се отнася до стратегическите документи мисля, че не сте прав, че е само една стратегията. Има и стратегия за хидромелиорациите, която беше подготвена със съдействието на Световна банка. Друг е въпросът дали се прилага този документ.
Господин Чакъров, заповядайте.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря Ви уважаема госпожо Председател, колеги, и към всички които присъстват на днешното заседание!
И аз на свой ред бих искал да поздравя всички тук, на това заседание, което се провежда в Министерство на околната среда и водите. Поводът наистина заслужава да нарушим една практика като парламентарна република, като парламентарната Комисия по околна среда и водите, или която и да е комисия, да бъде в съответното Министерство.
Казусът с управлението на водите заслужава това внимание, пък и поздравления и към екипа на министъра, към експерти в Министерство на околната среда и водите. Лично аз бих искал да поздравя възстановяването на оперативното звено тука. Аз съм убеден, че това ще допринесе в голяма степен за подобряване на координацията при управлението на водните ресурси на страната ни в една такава сложна ситуация. Към това бих се върнал малко по-късно.
Това което беше обстойно представено, естествено, също трябва да бъде приветствано, но все пак да не забравяме, че това е само едно перфектно приложение и изпълнение. Тук имаме много добри експерти, които присъстват. Преди това МОСВ е имало сериозен експертен потенциал и капацитет, който аз приветствам и той трябва да бъде не само запазен и надграден тук, госпожо Петрова, и екипът Ви, тук около Вас, така че всичко това, което беше посочено, би следвало неизменно да се следва и изпълнява, съобразно разпоредбите на Закона за водите – ежегодните, ежемесечните графици, които се одобряват с подписа на Министъра на околната среда и водите или упълномощен от него лице. Добре е, че ни го представяте. След това видяхме графиците – това е нещо, което трябва перманентно да се изпълнява.
Добре е, че е направен преглед на състоянието на язовирите и трябва още по-активно да ги наблюдаваме с оглед на тенденциите. Слава Богу, падна сняг и да се надяваме, че в това отношение ще имаме по-благоприятно развитие за всички и най-вече за хората, които живеят в Перник, пък и на застрашените няколко места, посочихте и съответните язовири.
Има добри разпоредби в Закона. Те трябва да бъдат спазвани и изпълнявани, и да има максимална превенция. Това е повече от ясно.
Аз също бих искал да кажа няколко думи, както господин Костадинов посочи тука.
По отношение на Водната стратегия, господин Костадинов и уважаеми колеги, ние имахме нашите бележки, стенограмите са в Парламента, пък имаше и доста сериозни медийни публикации. Аз продължавам да отстоявам тази позиция, че Министерството на околната среда и водите трябва да бъде субектът на единния център на управление на водите.
Тук ще отворя една скоба. Както винаги, аз бих се въздържал от персонифициране на позицията, защото за мен е ясна позицията на експертите в това Министерство. Тогава имаше една тенденция към делегиране на правомощия, не само в рамките на Министерството, и отстъпление по отношение на субектността управление на водния ресурс в страната. Считам, че това трябва да бъде коригирано не в полза на МОСВ, а в полза на правилните принципи и на ясната субектност на управление на водните ресурси, на водния ресурс в страната.
И друг път съм го казвал, че, за съжаление, нашата страна – ние си мислим, че е богата на водни ресурси. Тя е на последните пет места не в рамките на Европейския съюз, а в рамките на Европа. И динамиката е много голяма. Има години, както 2005 г., когато аз дойдох министър тук, ситуацията, спомняте си, с наводненията тогава. Правехме всичко възможно да освободим свободни обеми. Освен всички тези функции, които са посочени ясно в Закона за водите, има една друга функция за свободни ретензионни обеми, тоест да се поема приливна вълна, която идва по време на големи дъждове. Тогава се създаде това оперативно звено от гледна точка на потребности и то, мисля че би изпълнявало, и тогава изпълни много добре своите функции и съм убеден, че занапред ще изпълнява много добре своето предназначение.
Така че, имаме една година и няколко месеца много вода, след това, както е сега, има засушаване. Няма да влизам сега в подробности, но най-малкото, което трябва да кажем коректно в момента, е, че трябва да има много адекватно, правилно, рационално управление на водния ресурс, така че първата позиция, която е посочена за комплексните, значимите язовири въобще по отношение на водите, е да бъде приоритет питейно-битовото водоснабдяване, след това всичко друго, както е посочено много ясно. Задълженията на басейновите дирекции са ясни, на дирекция „Води“, са ясни. Всичко това трябва да се изпълнява.
Според мен трябва да се направи и може би хубаво е да го кажем и днес, може би има идея министерството, макар че не го чухме, може би предстои да бъде изразено, но според мен трябва да се направи един много добър, обстоен анализ на сегашното състояние на язовирите и там, където е необходимо, вече има като „Черни Осъм“, няколко язовира, които чакат изграждането си, да се подходи така, че те да бъдат изградени за съответните населени места. Да не влизам сега в подробности, бих могъл и да посоча конкретно кои населени места и кои язовири, хипотетично, ако се построят, биха подобрили водоснабдяването.
Принудени сме да го направим, защото не се знаят тенденциите какви биха били за в бъдеще. Така че, нас ни чакат всичките огромни отговорности и съм убеден, че всички колеги от Комисията по околната среда и водите и, аз на последно място, като член на Комисията, да дадем всичко необходимо като принос, като позитивен, негативен опит, така че да има по-добро управление на водите в страната ни. И на фона на това, което става пред всички нас, това е един много силен императив. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Колеги, други изказвания, въпроси? Няма.
Накратко само и аз няколко думи да кажа.
Благодаря, господин Заместник-министър, за изнесената информация във връзка с текущото състояние и обемите в комплексните и значими язовири и конкретно тези, които са предназначени за питейно-битово водоснабдяване.
Мисля, че притеснението сред обществото във връзка с индикациите, затова че има няколко критични язовира, където е доста ниско нивото на водите, изисква повече информираност и публичност. В този смисъл, аз бих насърчила регулярното опубличаване на информацията, както и предприетите мерки с цел, ако щете, и успокояване на хората по места, защото липсата на информация, знаете, понякога води до спекулации или манипулации.
Благодаря за представянето на мерките и аз бих засегнала един въпрос, който сме коментирали и през изминалата година относно така желания Проект за управление на водите в реално време, който всъщност беше стартиран 2016 г. и се изпълнява от дирекция „Управление на водите“. В края на миналата година разбрахме, че дълго и продължително е бил забавен с многократни обжалвания на тръжната процедура.
Ще Ви помоля да ни информирате за статуса на Проекта и виждането за това кога и как ще приключи? За мен лично е доста разочароващо това, че през този програмен период, доколкото разбрах, той няма да се реализира в неговата цялост, така както беше предвиден за цялата територия на страната, а само и единствено за поречието на Искър, защото, ако този проект беше реализиран навреме, всъщност може би нямаше да си говорим за подобни спешни мерки, а нещата щяха да са контролируеми към момента на възникването на каквито и да било индикации за проблеми.
Що се отнася до усилията за засилване на контрола, абсолютно подкрепям тези усилия на Министерството и екипа. Мисля, че действително в известна степен и отслабването на контрола или липсата на добро взаимодействие с другите контролни органи може би е била част от причините за възникването и на критични ситуации в двата сектора – и води, и отпадъците.
Що се отнася до капацитета на експертите, той е безспорен и доказан в годините. Смятам че, трябва да се съхраняват експертите на Министерството на околната среда и водите и да се пазят. В този смисъл се надявам, че ще се положат усилия и в окапацитяването на ключови дирекции, особено специализираните дирекции, от които, за жалост, напуснаха много ценни експерти.
Надяваме се, че ще имаме възможност и горе да коментираме повече. Аз, като господин Чакъров, искам да Ви поздравя за организирането на така наречения Оперативен щаб. Както и той каза това беше една процедура в Министерството, тоест налична практика. Тогава се наричаше „Оперативно звено“.
Ние към момента, когато сме отговаряли за това ведомство, в общи линии сме се справяли с предизвикателства, свързани с по-голям обем води, които са били необходими да бъдат провеждани във водните обекти, а в конкретния случай екипът на Министерството към настоящия момент се занимава основно с липсата на достатъчно ресурс във водните обекти. Но всъщност това, което е ключово, е механизмът за контрол и възможността решенията да се взимат на базата на актуална информация, на базата на добро взаимодействие с всички заинтересовани страни в сектора.
Така че, желая успех! Наистина много окуражаващо е това, което беше предприето, и независимо, че министърът не е сред нас, аз смятам, че наистина това е негова лична заслуга. Засилването на контрола, тези крути мерки, които бяха въведени, аз лично наистина високо ги оценявам и смятам, че и обществото оценява това.
Ако няма други въпроси, ще Ви дам думата за отговор на поставените въпроси и коментари, господин Живков, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЖИВКОВ: Благодаря Ви, госпожо Василева.
Благодаря на господин Чакъров, на господин Костадинов, на Вас.
Искам да отговаря каква е ситуацията относно Проекта „Система за управление на водите в поречието на река Искър“, като първа фаза от Национална система за управление на водите в реално време.
Както спомена госпожа Василева, в 2016 г. беше поставено началото и, за съжаление, от 2019 г. обжалване на различни инстанции. Стартира през 2019 г. Ако не греша, срокът е до края на 2020 г.
За информация искам да кажа, че ще бъдат предотвратявани последствия на четири критични участъка, а с реализирането на Националната програма – 116 критични участъка. Всичко ще бъде по последната IT технология, компютъризирано, така че ще се радвам с финализирането на Проекта да направим една презентация и да бъдете запознати с него и Вие, като народни представители.
Колеги от дирекцията, имате ли да добавите по този проект нещо, ако има, и като цяло по въпросите, които дебатираме?
Госпожа Тодорова.
ИЛИЯНА ТОДОРОВА: Уважаема госпожо Председател, уважаеми народни представители! Искам само да допълня, че очакваме за останалите дванадесет поречия да бъдем поканени до края на месец март, за да подготвим проектното предложение. Както спомена иначе и господин Живков, до края на 2020 г. трябва да имаме внедрена система, която да работи. Приели сме трите от основните дейности – обзор и оценка на системата, идейния проект и концепцията, защото беше задължително да има концепция, която да интегрира след това и останалите дванадесет поречия в Националната система.
В момента изпълнителят работи върху техническата част от Проекта. В момента върви всичко в рамките на договора и се надяваме да няма забавяне. До края на 2020 г. трябва да имаме работеща система. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
Пожелаваме успехи. Да благодарим в аванс за поканата.
Колеги, ако няма други въпроси или коментари, свързани с управлението на водите, ако искате да преминем към другата тема за управление на отпадъците? Може би господин Кънчев или господин Живков? Как сте си разпределили ролите?
Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЖИВКОВ: Да, ние си сменихме ролите, така че от петък отново съм поел тази дирекция.
Ще бъда съвсем кратък.
Министър Димитров пое отговорната тежест да бъде министър от 15 януари. За около месец направи различни сондажи с всички видове институции, които по един или друг начин са свързани с контрола на отпадъците – започваме с митници, със съответните пристанища, с нашите регионални инспекции, срещи с бизнеса, с тези фирми и организации, които предимно са вносители на отпадък чрез Министерството на околната среда и водите със съответните нотификации. Ние сме уведомили и сме подготвили Гранична полиция, митници със съответните инструкции за съвместна работа между Министерството и тях, за да не се допуска нелегален внос.
Трябва да подчертая, че Министерството не е разрешавало и няма вина за това, което излезе в средствата за масова информация и по телевизиите – за вноса на отпадъците, които се оказаха, че са внесени чрез Анекс 7, тоест като зелени отпадъци. В действителност при направените проверки на граничните пунктове се оказа, че не са зелени отпадъци, голяма част от тях са смесени, тоест без никаква информация и без никакви разрешителни от Министерство на околната среда и водите. Това искам да е ясно на всички колеги от Комисията!
В тази връзка се направиха, както вече споменах, и срещи с фирмите, които оползотворяват внесения чрез нотификация отпадък. След малко, ако позволите, да им дадем думата, но да бъдат съвсем кратки, за да ни запознаят с тяхната дейност.
Знаете, министърът е днес в Бобов дол, беше няколко пъти в Бобов дол, в различните ТЕЦ-ове – там, където имаме, в това число и издадени комплексни разрешителни, но те все още не са влезли в сила, както е в Бобов дол, не са изпълнени условията на Регионалната инспекция в случая с Перник. В Бобов дол специално има три комина. Единият е със съответните пречиствателни съоръжения, другите два отиват в един и там има байпас, но там, за съжаление, не са изградени съоръженията. Тоест, едно от условията на регионалната инспекция е да бъдат съответно монтирани и тези очистващи инсталации и заради това там беше поставен ПАМ (принудителна административна мярка), тоест, може да се изгарят въглища, но отпадъци – не. За съжаление, от така наречения нелегален внос, Министерството заедно с другите институции върнаха 28 контейнера. Вчера отново министърът резолира да бъдат върнати още 29 плюс 25 контейнера. Тези, за съжаление, незаконни вносители бяха подписали договори примерно с „Брикел“. Мисля, че тези ходове са ограничени.
При всички случаи предстоят законодателни промени в Закона за управление на отпадъците. В това число лично премиерът, може би и Вие знаете в Комисията, настоя за публичен регистъра на нотификациите за внос и износ на отпадъци. Тоест, и сега има регистър, но в чл. 95 от Закона е записано само регистър. За да бъде публичен в действителност, молбата е за Вашето съдействие, като започнат да се разглеждат промените в Закона. Да, нека да е в действителност публичен. И сега имаме възможност чрез прессъобщение, като е скрито юридическото лице, да уведомяваме за нотификациите на внос на отпадъци.
Може би, госпожо Стоянова, много ми се иска от Вас, като директор на дирекция „Управление на отпадъците“, в резюме да ни представите какъв е контролът, какво правим, какви са ни проблемите по места чрез регионалните инспекции, които на база на своите правомощия са открили немалко на брой площадки по чл. 35 от Закона за управление на отпадъци.
Липсваше пълната информация тук. Трябва да отворя скоба и да кажа, че ние работим, но не сме и безпогрешни. Оценяваме, че имаме проблеми, отстъпления, що се касае ефективността на контролната дейност. Това е, което госпожа Василева, като министър акцентира като приоритет – ефективност на контролната дейност, с промени тук, в структурата на дирекция „Политика по околна среда“, беше ликвидиран отдел „Контролна дейност“ и мислим в тази посока да направим ревизии и отново да се наблегне на ефективността на контролната дейност, защото и регионалните инспекции са държава в държавата. Да, те предоставят своите планове, в това число и за контролна дейност, но като че ли малко изпуснахме контрола по места. Да, те спазват Закона, но виждате, че действително проблеми възникнаха и в Плевен, и в други населени места със струпване на огромни количества отпадък на база законен внос, но липса на съответни съображения за третиране на тези отпадъци, а се оказа, че те са предназначени на база договори с ТЕЦ-овете и тези, които изгарят отпадъци, не говоря за циментовите заводи.
Госпожо Стоянова, накратко да кажете за инструкциите, за действията, за контакти с другите институции, за разпорежданията към регионалните инспекции, след което, ако позволите, съвсем накратко и на гостите от ръководството на трите циментови завода – „Златна Панега“, „Девня“ и „Холсим“.
Госпожо Стоянова.
СЛАВЕЯ СТОЯНОВА: Уважаема госпожо Василева, уважаеми дами и господа народни представители! Благодаря за тази възможност днес да бъдете в Министерството на околната среда и водите и да обсъждаме една толкова чувствителна в момента за България тема, а именно вноса и оползотворяването на отпадъците.
В контекста на напрежението и обществената нетърпимост, която в момента цари в българското общество по отношение на нерегламентирания внос и изгаряне на отпадъците – да, въведохме крути мерки по отношение на засилване на контрола, по-скоро засилване на координацията между съответните контролни органи, като в Министерството на околната среда и водите е сформиран такъв оперативен център, с който ще имате възможността да се запознаете как вече работи, който е направен точно за това да осъществява тази координация между контролните органи и за оказване на съдействие на останалите контролни органи, които са по Регламент 1013, включително при пресичане на границата на Република България и проследяване до съответното оползотворяващо съоръжение, така че да има гаранция, че превозът е отишъл там, където е предназначението и самото съоръжение, което го получава е в пълна възможност да извърши това оползотворяване, съгласно всички изисквания на Закона.
По граничните пунктове от страна на Агенция „Митници“ и на Гранична полиция се осъществява в момента стопроцентов контрол физически, което значи, че не може да влезе никакъв товар, който да няма физически оглед. При съмнения се викат колегите от РИОСВ, които в бърз порядък дават експертно становище има ли проблеми с класификацията на отпадъка и по този начин се реагира бързо и адекватно още на самата граница.
Това, с което разполага Информационния оперативен център е пълна информация за издадени разрешителни по отношение на ЗУО (Закона за управление на отпадъците), както и комплексни разрешителни и съответните регистри, но новото е, че този център разполага с електронни досиета на всеки един оператор, включително с всичките му провинения, нарушения по опазване на околната среда, така че в реален порядък има връзка между тези контролни органи, които са на границата и този оперативен център и може да се прецени, още когато се пресича границата, дали съоръжението, което е посочено в документите – тези, които съпътстват превоза, тези, които са анексите по Анекс 7 и по модификациите, дали съоръжението, което е посочено като получател, разполага със съответното разрешително и още на границата, ако това се установи, че не е така, може да бъде върнат товара, без да се допуска дори да влиза в България.
По отношение на това, че нарушенията, които констатирахме са свързани предимно, на 90% изключително с превозите, които се осъществяват по така наречения свободен режим или по чл. 18 на Регламента и подлежат само на общи информационни условия –счетохме за необходимо, и това ще влезе в сила до една седмица максимално, да въведем уведомителен режим чрез промяна на Наредба № 1 за отчетността, което предвижда три дни преди да пресече границата товарът в съответната РИОСВ по местоназначение ще има и информация какъв товар от така наречения Зелен списък е тръгнал за съответната районна инспекция. Съответно колегите от РИОСВ ще имат възможност да преценят риска и да бъдат подготвени и да преценят дали трябва да се отиде веднага на място и да се направи проверка за това – има ли всички условия в съответното съоръжение да бъдат оползотворени по най-правилния начин отпадъците. Считаме, че това ще бъде една много крута мярка. Доколкото ни е известно единствено една държава – членка на Европейския съюз го прилага. Ние ще бъдем втората.
Освен създаването на този Оперативен център е потърсена, разбира се, и подкрепата, както каза господин Живков, на легалния бизнес, този който спазва регламентите и изискванията, и подобрихме комуникацията с тях, за да бъдем във възможност да предприемем взаимни мерки за предотвратяване на тези незаконни превози.
Същевременно това, което правим по отношение на затягане на режима на вноса ще подкрепи рециклиращия бизнес чрез подобряване на процедурите, които правим и като цяло това, разбира се, е в контекста на кръговата икономика и ресурсната ефективност и смятаме да работим повече в тази насока.
Освен тези мерки, за които Ви казах, ние сме в непрекъсната комуникация с органите на полицията и с всички органи на разследването в цялата страна и по проверките, които текат към момента даваме указания по прилагането на Регламент 1013.
Отделно, както каза господин Живков, комуникираме с компетентните органи на Италия по прилагането на Регламент 1013. Това, което до момента е направено, наистина за 28 контейнера италианската страна вече призна, че има нарушения на Регламента от страна на италиански фирми и потвърди, че връщането на отпадъците е за сметка на италианската страна. Те са тръгнали вече – първата порция контейнери. От вчера вече сме подали искане още за две порции, които се намират на пристанищата към момента. Трябва да Ви кажа, че всъщност тези отпадъци не са допуснати да влязат на територията на страната, което все пак говори, че превантивните механизми на държавата работят. Те са внесени в период от месец октомври до края на 2019 г.
Информацията, с която разполагаме към момента, е, че са намалели превозите от така наречения Зелен списък по границите на страната и считаме, че на този етап е овладяна ситуацията по отношение на нелегалния превоз. Целта ни е в момента да задържим положението, като считаме, че трябва да бъдат въведени някои законодателни мерки.
На срещите, които направихме с рециклиращата индустрия, циментовите заводи, с така наречения легален бизнес, ние сме обсъдили и сме се обединили върху поне две мерки с цел превенция. Понеже нарушенията, които са допуснати са от получатели на отпадъци от Зеления списък, които имат регистрация само като търговец и брокер. Считаме, че издаването на разрешителни по Закона за управление на отпадъците, следва за целта на издаването на разрешителното, трябва да бъдат въведени банкови гаранции за извършване на дейности с всички видове отпадъци, включително и за търговци и брокери на отпадъци.
По отношение на превенцията дирекция „Управление на отпадъци“ счита, че трябва да се подобри прилагането на процедурите по ОВОС (Оценка за въздействие на околната среда), защото през последните няколко месеца се наложи да бъдат отменени от министъра няколко фрапиращи случая на издадени разрешения по Закона за управление на отпадъците, включително за съхранение и предварително третиране на 1 млн. 600 хил. тона отпадъци RDF, без дори направена преценка по ОВОС. Същите случаи – най-фрапиращите са на територията на два ТЕЦ-а. Същите случаи се повтарят на територията на друг ТЕЦ.
Изобщо смятаме, че трябва да има промени при прилагането на процедурите по Оценка за въздействие на околната среда. Отделно считаме, че с цел да се приоритизира изгарянето на българския RDF също трябва да има промяна в Закона за управление на отпадъците, която да рефлектира върху това да има гаранция, че първо са изгорени определени количества български RDF и след това да се полага внос на същите количества отпадъци от внос.
Към момента се прилага 50% от капацитета на съоръжението, като допустимо да бъде осъществен вноса, но считаме, че трябва да бъдат предприети мерки в това да се даде приоритет първо на изгарянето на българския RDF.
По отношение на това от кога датира въвеждането на отпадъци в България – мисля, че сте запознати, че още през 1994 г. има такава наредба, която гарантира вноса на отпадъци в България. Впоследствие, през 1998 г., има нова наредба и така до 2006 г., когато вече България прилага Регламент 1013.
По отношение на тези проблемни отпадъци, които са така наречени смесени битови отпадъци, RDF и така нататък, записите, които са намерени в дирекцията, датират за внос от 2011 г. насам.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЖИВКОВ: Госпожо Василева, времето напредна, но все пак, ако разрешите Вие, да представим думата на легалния бизнес, на хората, които изгарят RDF, с няколко думи.
Кой от Вас ще вземе отношение?
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЖИВКОВ: Моля да се представите и кои сте Вие.
СТОЯН ЩЕРЕВ: Да, съвсем кратки ще бъдем.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: А как ги класифицирате: легален – нелегален бизнес? (Оживление.)
СТОЯН ЩЕРЕВ: Добър ден, госпожо Василева, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми заместник-министри на министерството! Благодаря за поканата.
Аз не искам да говоря от името на всички колеги. Казвам се Стоян Щерев. Търговски директор съм на „Хайделберг“, заводите в Девня и във „Вулкан“.
Ние имахме вече възможността и по време на срещата предходната седмица, която беше организирана от министър Димитров да изразим едно общо задоволство от това, че се организира подобна среща, има диалог и определено смятаме, че голяма част от тези предложени мерки, които бяха дискутирани тогава, са стъпка в правилната посока.
От една страна, това смятаме, че ще успокои общественото мнение по една такава чувствителна тематика. От друга страна, ще отсее тези, които желаят да спазват или не спазват правилата, от тези които търсят някакви опортюнистични печалби или по някакъв начин желаят да се занимават с подобна дейност, без да имат необходимите условия. И от трета страна, по някакъв начин дори да доведе успокоение при нас, защото, сами разбирате, че е малко трудно все да сме в обяснителен режим, поради каква причина нещо правим или не правим?
Със сигурност тези действия, които, пак казвам, бяха коментирани, да, наистина са належащи в момента – добре е, може би да се помисли и нещо в по-дългосрочна перспектива, дори като се започне от образованието, тоест отпадъците какво представляват, за да няма някаква масова психоза в хората, какво точно се прави.
От друга страна, да се насърчат общините, защото чух отново и миналия път беше дискутирано това за RDF, който е с произход България. Той, за да се консумира, да се оползотворява, трябва и да го има.
В крайна сметка считаме, че може би общините в България, трябва да бъдат стимулирани по някакъв начин да работят повече в тази посока. Към настоящия момент само три такива инсталации има, които в голяма степен стават за оползотворяване. Това са София, Варна и Хасково. Тоест, дори и при най-голямо желание от наша страна да дадем приоритет на местния RDF, него, първо, трябва да го има и общините трябва да бъдат задължени по някакъв начин да работят в тази посока. Считам, че с такива действия лека-полека ще стигнем до една ситуация, в която обществото наистина ще бъде успокоено.
В заключение на това, което беше споменато за язовирите, в кръга на шегата, ще се радвам много да ги направите – цимент имаме всички, така че можем да го доставим. (Весело оживление.) Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
Как процедираме, господин Живков, може би има изказване на колегите?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЖИВКОВ: Благодаря на всички народни представители.
Ако има някой, нека да вземе отношение.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Има изказване от страна „Холсим“, заповядайте.
ПРЕДСТАВИТЕЛ НА „ХОЛСИМ“: Уважаеми народни представители, уважаеми господа заместник-министри! „Холсим – България“ изгаря отпадъци от 2007 г. в рамките на комплексно разрешително, издадено още от 2005 г.
Ние внасяме отпадъци в рамките на Европейския съюз, той е трансграничен превоз, да бъдем конкретни към терминологията, още от 2008 г. Първата ни нотификация е издадена още 2007 г. по времето на господин Джевдет Чакъров. От толкова години ние внасяме от определен брой държави, работим с определен брой клиенти. Ние даваме приоритет на българския отпадък. Със Столична община работим още от 2008 г. Изгорили сме до този етап от 2008 г. до текущия момент почти 500 хиляди тона български RDF.
Ние благодарим за затягането на контрола, защото ни беше писнало да обясняваме на сульо и пульо, извинявам се за лошия израз, по три пъти на ден, че не можем да приемем милиони тонове италиански отпадък. Вие си нямате на идея на каква обсада и опълчение бяхме подложени до средата на декември. Оттогава никой не звъни, за което благодарим, че можем да работим по-спокойно и да горим българския отпадък. И на Враца, и на Мездра, и на София. Предстои с Харманли да сключим договор. Онзи ден и от Шишманци се обадиха. За нас ще е удоволствие да горим само български отпадък, но да става за горене, защото ние Ви писахме и писмо. Трябва още да се положат усилия. Благодаря.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЖИВКОВ: Благодарим и за Шишманци, защото Шишманци, така или иначе, всяка една година си изгаря по някакъв начин отпадъка.
Имаме сериозни градове – Пловдив, Бургас, Монтана, Видин. Така че има от къде да се взима RDF. Да, важна е калоричността – 4-6 хиляди килокалории. Нека да гледаме и ние вътрешния пазар. Благодаря.
ТЕОДОРА ПЕНЕВА: Добър ден на всички!
Казвам се Теодора Пенева и съм представител на „Златна Панега Цимент“, част от групата на „Титан Цимент“.
Благодаря и от наше име за предоставената възможност да присъстваме на тази среща и да представим нашата компания.
За да не се повтарям с това, което колегите казаха, само исках да потвърдя, че мерките, които Министерството взе за борба с нелегалния внос до голяма степен помагат и на нас, за да си вършим ефективно работата. Ние като компания за миналата година – 85% от доставките ни на отпадъци са само от местния пазар. Това е предимно от производствени предприятия, от рециклиращата индустрия. Целта на компанията е да можем на 100% да взимаме местен отпадък. Най-важното е качеството на отпадъка да бъде на нужното ниво, за да можем ние да го оползотворяваме.
Това е ключово за цялата циментова индустрия. Ние не сме просто едно котле, което се отваря и се изхвърля един отпадък, за да изгори. При нас качеството на отпадъка е от съществено значение, защото то директно влияе върху технологичния процес и върху качеството на производство на цимент.
В тази сфера, наистина като държава, имаме доста какво да работим, за да подобрим качеството на отпадъка, така че и ние като индустрия да можем да предоставим решение за по-голямо количество отпадъци.
Същевременно при нас има много строга система на контрол и на оценка на всички доставчици на отпадъци. Контролът върху отпадъка е още преди да дойде в завода, в момента, в който дойде в завода, преди да се третира и по време на изгарянето в циментовите пещи, така че ние имаме непрекъснат контрол. За нас, още веднъж искам да подчертая, качеството е от изключителна важност. Благодаря за мерките, които взехте.
В лицето на циментовата индустрия от името на всички колеги мога да кажа, че ние сме едно изключително подходящо и екологично съобразно решение за оползотворяване на отпадъците. Съответно имаме нужда и от българския пазар да предостави съответното качество на отпадъка. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЖИВКОВ: Госпожо Василева, от името на министър Димитров, от името на всички колеги от Министерството, каним всички Вас на първия етаж за откриване на Оперативен център. Ще имате възможност да се запознаете с управлението на водите и на отпадъците, това са две различни зали, съответно води и отпадъци.
Заповядайте! Молбата ми е гореща след откриването, след запознаването с дейността на Оперативния център отново тук да дойдем. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодарим и ние, господин Живков, представители на Министерството.
Колеги, преди да закрием заседанието, искам да оповестя, тъй като, така или иначе, не беше предвидено в първоначалния ни план да коментираме и двете теми, а те наистина са много големи теми, моята идея е да направим отделно заседание на Комисията, по време на което да обсъждаме политиката в сектор „Управление на отпадъците“.
По време на това заседание ми се иска да се обсъдят, както актуалните въпроси, свързани с трансграничния превоз, внос, респективно оползотворяване на отпадъците, така и взаимодействието със заинтересованите страни. Бяха споменати общините. Според мен е необходимо да се работи по-тясно с тях, защото имат много въпроси и теми, които поставят на дневен ред пред народните представители.
Разбира се, и рециклиращият бизнес. Иска ми се да проведем една по-широка дискусия. Надявам се и на активно участие от страна на Министерството.
Във връзка с Вашите инициативи само искам да кажа, че ние имаме готовност в максимално бърза степен да разгледаме предложения, свързани с подобряване на ефективността на контрола. Ние с колегите от ГЕРБ вече сме подготвили и предложения, свързани с процедурите по ОВОС. Искаме да затегнем контрола и да въведем задължителен ОВОС за инвестиционни намерения, които касаят експериментално изкарване на отпадъци и изгаряне на отпадъци във всякакви инсталации, във всякакви обеми, тоест при реализирането на инвестиционни намерения директно да се преминава към задължителен ОВОС.
Разбира се, Изпълнителната агенция по околна среда е друга тема, която според мен също би трябвало да бъде предмет на разговори. Надяваме се също да се подобри работата и на това звено на Министерството. Благодаря много! Благодаря на всички колеги!
Заповядайте, господин Костадинов.
АТАНАС КОСТАДИНОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Ще се възползвам, че са тук представителите на циментовата индустрия. Много е деликатна ситуацията. Ние по някакъв начин направихме отпадъците мръсна дума. Обаче така нареченото изтичане на бизнес към други държави, заради високите въглеродни стандарти, засяга най-много циментовата индустрия. Ако в тази публична среда започне такъв натиск върху тях да се упражнява, а те безпрекословно следват екологичното законодателство – моментът е много деликатен. Ние сега трябва да изчистим това, че направихме по някакъв начин отпадъците мръсна дума, защото горенето е част от кръговата икономика, но по начина, по който те го правят.
Това исках само да отбележа. За тях е много деликатен моментът. Натискът тук е най-висок. Ние загубим ли и такива индустрии…
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Мисля, че всички сме наясно и сме съгласни с това. Наясно сме, че работят, спазвайки всички изисквания на екологичното законодателство и прилагайки най-добрите налични техники. По-скоро другаде са проблемите. Така или иначе, проблеми има.
Кръговата икономика е голяма тема. Зелената сделка още по-голяма, бих казала. Така че имаме много теми за дискусии. Благодаря на всички!
Благодаря основно на нашите домакини, че ни предоставиха възможността да проведем тази дискусия, да получим от първа ръка последна информация за действията и мерките, които се предприемат за подобряване на контрола.
Закривам заседанието.
(Закрито в 16,45 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА
СТЕНОГРАФ:
Вася ЙОРДАНОВА