Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по околната среда и водите
ПРОТОКОЛ № 60
На 1 октомври 2020 г., в Народното събрание, площад „Княз Александър I“ № 1, зала 3, от 14,00 ч., се проведе редовно заседание на Комисията по околна среда и водите при следния

ДНЕВЕН РЕД:

1. Представяне и обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети, № 002-01-35, внесен от Министерския съвет на 11 август 2020 г.
2. Представяне и обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от шума в околната среда, № 002-01-45, внесен от Министерския съвет на 18 септември 2020 г.

Списъците на присъствалите народни представители и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието бе открито в 14,15 ч. и се ръководи от Ивелина Василева – председател на Комисията по околната среда и водите.

* * *
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Добър ден, уважаеми колеги, уважаеми гости! Имаме кворум и можем да започнем заседанието на Комисията по околната среда и водите.
Дневният ред, който съм предложила на Вашето внимание, съдържа две точки:
1. Представяне и обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети, № 002-01-35, внесен от Министерския съвет на 11 август 2020 г.
2. Представяне и обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от шума в околната среда, № 002-01-45, внесен от Министерския съвет на 18 септември 2020 г.
Други предложения? Няма.
Моля, който е съгласен с така предложения дневен ред, да гласува.
Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно. Благодаря Ви.

Пристъпваме към разглеждане на първа точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОТГОВОРНОСТТА ЗА ПРЕДОТВРАТЯВАНЕ И ОТСТРАНЯВАНЕ НА ЕКОЛОГИЧНИ ЩЕТИ, № 002-01-35, внесен от Министерския съвет на 11 август 2020 г.
Преди това да Ви информирам, че гости на днешното заседание са:
От страна на Министерството на околната среда и водите – госпожа Михаела Доцова, изпълняваща длъжността „Главен секретар“, и госпожа Силвия Димитрова, директор на дирекция „Екологична оценка и оценка на въздействието върху околната среда и предотвратяване на замърсяването“;
От страна на Министерството на здравеопазването – госпожа Светлана Йорданова, заместник-министър, както и госпожа Каталина Вълкова, държавен експерт в дирекция „Здравен контрол“.
Ще дам думата на госпожа Доцова да представи Законопроекта.

МИХАЕЛА ДОЦОВА: Благодаря.
Уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Предложеният Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети е разработен с цел осигуряване прилагането на Регламент (ЕС) 2019/1010 на Европейския парламент и Съвета относно привеждането в съответствие на задълженията за докладване в рамките на законодателството, свързано с околната среда, и за изменение на регламенти (ЕО) 2006/166 и (ЕС) 2010/995 на Европейския парламент и на Съвета, Директиви 2002/49, 2004/35; 2007/2; 2009/147 и 2010/63 на Европейския парламент и на Съвета, както и за въвеждане на Регламенти 1997/338 и 2005/2173 на Съвета.
Изменящият европейски акт е регламент и като такъв има своето пряко приложение. Предвид, че същият изменя Директива 2004/35/ЕО относно екологичната отговорност по отношение на предотвратяването и отстраняването на екологични щети, транспонирана в националното ни законодателство чрез Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети, то следва Законът да бъде променен с цел избягване на противоречия при прилагането на нормативната уредба.
С приемането на Законопроект за изменение и допълнение на Закона се въвеждат изискванията на чл. 3 от Регламент (ЕС) 2019/1010, като по този начин ще се осигури съответствие на националното прилагане на Директива 2004/35/ЕО, респективно на Регламент (ЕС) 2019/1010, а именно представяне на информация и данни в срок до 30 април 2022 г. и на всеки пет години след това. Също така ще се осигури и съпоставимост на информацията и данните, които ще предоставя Република България на Европейската комисия, с тези, които се изискват с чл. 3 на Регламент (ЕС) 2019/1010/ЕО и които са основа за оценката на прилагането на Директива 2004/35/ЕО, която се извършва от Европейската комисия.
Промените са свързани със задълженията на България за докладването на екологични щети пред Европейската комисия. Прецизират се информацията и данните, които страната ни ще предоставя на Комисията. Определят се и следващите периоди на докладване, а именно до 30 април 2022 г., както и на всеки пет години след това.
В момента Законът регламентира само първия срок за докладване на Европейската комисия, който е бил до 30 април 2013 г., който Република България е изпълнила като държава членка.
При подготовката на Проекта на Закон също така беше извършен и детайлен преглед на разпоредбите в Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети от гледна точка на опита по прилагането му.
Във връзка с това са предложени допълнения, които имат за цел отстраняване на пропуски и подобряване на прилагането на процедурите, предвидени в Закона, свързани с предотвратяване и отстраняване на екологични щети.
Важно е да се уточни, че с промените не се въвеждат нови процедури, а се прецизира контрола при изпълнение на мерки за предотвратяване на непосредствена заплаха за причиняване на екологични щети или съответно за отстраняване на екологични щети.
В случай че имате допълнителни въпроси колегата Силвия Димитрова – директор на дирекция „Екологична оценка и оценка на въздействие върху околната среда и предотвратяване на замърсяването“, би могла да даде допълнителна информация. Благодаря Ви.

ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, уважаема госпожо Доцова.
Колеги, имате думата за изказвания, въпроси, коментари, становища по така предложения законопроект.
Има ли изказвания? Няма. Всичко е ясно.
Колеги, няма изказвания по така предложения законопроект, затова пристъпваме към гласуване.
Който е съгласен с приемането на първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети, № 002-01-35, внесен от Министерския съвет на 11 август 2020 г., моля да гласува.
Гласували 17 народни представители: за 11, против няма, въздържали се 6.
Законопроектът е приет на първо гласуване.

Пристъпваме към втора точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗАЩИТА ОТ ШУМА В ОКОЛНАТА СРЕДА, № 002-01-45, внесен от Министерския съвет на 18 септември 2020 г.
Отново госпожа Доцова ще представи Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита от шума в околната среда, № 002-01-45, внесен от Министерския съвет на 18 септември 2020 г.
Заповядайте, госпожо Доцова.

МИХАЕЛА ДОЦОВА: Благодаря Ви.
Уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита от шума в околната среда е разработен с цел осигуряване прилагането на Регламент (ЕС) 2019/1010 относно привеждането в съответствие на задълженията за докладване в рамките на законодателството, свързано с околната среда, и за изменение на регламенти (ЕО) № 166/2006 и (ЕС) № 995/2010 на Европейския парламент и на Съвета, както и на директиви 2002/49/ЕО, 2004/35/ЕО, 2007/2/ЕО, 2009/147/ЕО.
Изменящият европейски акт е регламент и като такъв има пряко приложение.
Предвид че посредством чл. 2 от Регламент (ЕС) 2019/1010 се изменя Директива 2002/49/ЕО относно оценката и управлението на шума в околната среда, която е транспонирана в националното ни законодателство чрез Закона за защита от шума в околната среда, следва Законът да бъде променен с цел постигане на съответствие на нормативната уредба на национално ниво спрямо европейското и избягване на противоречия при прилагането на нормативната уредба.
В конкретика измененията са в следната посока: в чл. 10, ал. 1 от Закона за защита от шума в околната среда се прави допълнение, което транспонира член 2, алинея 3 от Регламента по отношение предоставянето на обществен достъп до информация за шума, а именно държавите членки гарантират, че стратегическите карти на шума, които са изготвили и при необходимост са одобрили, както и плановете за действия, които са разработили, са предоставени на разположение и се разпространяват сред обществеността в съответствие със съответните законодателни актове на съюза и по-специално Директива 2003/4 относно обществения достъп до информация за околната среда, както и Директива 2007/2 за създаване на инфраструктура за пространствена информация в Европейската общност.
В параграф 2 от Преходните и заключителните разпоредби се създава нова алинея, чрез която се въвежда разпоредбата на член 2, алинея 4 на Регламента относно задължителното докладване в 6-месечен срок на информация по електронен път в задължително хранилище за данни.
В параграф 4 и параграф 5 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона се създават нови алинея, чрез които се правят изменения и допълнения за привеждане в съответствие с член 2, алинея 2 на Регламента, който изменя сроковете за разработване, одобряване и докладване на плановете за действие.
Новост е задължението за предаване на информацията само в електронен вид в задължително хранилище за данни, което ще бъде създадено от Комисията, подпомагана от Европейската агенция за околна среда. Това ново задължение е въведено и пояснено чрез създаването на нови точки в параграф 1 от Допълнителните разпоредби на закона.
При подготовката на Законопроекта бе извършен и детайлен анализ на разпоредбите на Закона и практиката по прилагането му, като с цел постигане по-голяма яснота относно процедурите по изготвяне и одобряване на шумови карти и планове за действие, както и с последващото докладване на информацията до Европейската комисия са предложени допълнения и корекции именно в тази посока. Благодаря Ви.

ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря за представянето на госпожа Доцова.
Тук с нас е и заместник-министърът на здравеопазването. Благодаря за присъствието, госпожо Йорданова. Тъй като част от текстовете са свързани и с компетенциите на Министерството на здравеопазването, имаше и получени становища в Комисията от страна на Националното сдружение на общините в Република България, както и мнения на граждани, благодаря за това, че присъствате днес, за да изразите мотивите и на Министерството на здравеопазването за предложените промени.
Заповядайте!

ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Уважаеми народни представители, чрез промяната в чл. 16б, ал. 2 от Закона за защита от шума в околната среда се създава реална възможност за провеждане на административната услуга по издаване на становище относно спазване на граничните стойности на показателите за шум в рамките на заявеното работно време от обекти за производство, съхраняване и търговия или обекти в областта на услугите, разкрити и разположени в жилищни сгради с повече от едно жилище или в сгради със смесено предназначение.
Същата тази предложена промяна в § 6 от Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита от шума в околната среда се отнася изцяло за прецизиране на текстовете, като сме установили, вече на административната процедура, че има такава належаща необходимост.
Нашето становище е депозирано и вече е качено на сайта на Парламента.
По отношение на становището, направено от Националното сдружение на общините, за отпадане на § 6 от Законопроекта, считаме, че то ще доведе отново до ситуацията на противоречиво тълкуване на разпоредбата в чл. 16б, а по отношение на становището на господин Петров сме убедени, че става въпрос за объркване на административна процедура по чл. 16б и провеждане по реда на Закона контрол, който е описан в цял отделен раздел. Благодаря.

ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря Ви, уважаема госпожо Йорданова.
Като цяло Законопроектът е свързан със синхронизиране на българското законодателство с европейското право, но конкретно по текстовете – благодаря и за разясненията, може би е важно да се отбележи, че в тази част Законопроектът ще бъде предмет и на обсъждане в Комисията по регионална политика, където и Националното сдружение ще може да изрази, предполагам, своите съображения. От наша гледна точка ние, разбира се, подкрепяме този законопроект, защото той цели транспониране и прецизиране на текстовете.
Що се отнася до конкретния текст и предложения в § 6, касаещ чл. 16б, бихме насърчили в хода между първо и второ четене съвместни действия и работа между Министерството и Националното сдружение с цел прецизиране и уточняване на текстовете, така че да не създават притеснения в общините от гледна точка на техните задължения, касаещи административните процедури.
Вече изразих мнението на нашата парламентарна група. Съжалявам, че не дадох първо думата на колегите, но, разбира се, колеги, имате думата, за да изкажете своите мнения, въпроси и съображения.
Заповядайте.

МАНОЛ ГЕНОВ: Ние няма да подкрепим този законопроект, именно поради тези съображения. Има различия в представеното становище на Министерството на здравеопазването. Опасенията и в двете становища са, че и да присъства § 6 и да не присъства, законът пак ще е неприложим. Според мен тези неща трябва да се поизчистят. Затова ние няма да го подкрепим на първо четене. Благодаря.

ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Други изказвания, въпроси, становища?
Заповядайте, господин Костадинов.

АТАНАС КОСТАДИНОВ: Благодаря.
Потвърждавам това, което каза заместник-председателят на Комисията по околната среда и водите по отношение на вота от страна на депутатите от БСП. Ние не можем да пренебрегнем факта, отбелязан в чл. 16б по отношение на това, че ще са изброени един тип обекти. Следователно всички други остават извън обхват – или ще създадем изключително проследим, ясен, строг ред, контрол, замерване и ще генерираме шумови карти в специално хранилище, или ще създаваме двусмислие. Ако това остане, за нас ще отвори доста субективен подход към измерването на шума. Всички ние страдаме досега именно от това, че нямаме ясен ред и правила.

ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, уважаеми господин Костадинов.
Други изказвания? Няма.
Желаете ли да коментирате, госпожо Йорданова?

ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Ние ще се включим активно и с конкретни примери от административните процедури, с конкретни казуси, съответно с предложение, което да могат да удовлетворят това, което Вие сте поставили сега като въпрос. Благодаря.

ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Други изказвания? Няма.
След така изложените становища подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от шума в околната среда, № 002-01-45, внесен от Министерския съвет на 18 септември 2020 г., на първо четене.
Колеги, който е съгласен с така предложения законопроект, моля да гласува.
Гласували 18 народни представители: за 12, против няма, въздържали се 6.
Законопроектът е приет на първо гласуване в Комисията.
С това изчерпахме дневния ред на заседанието.
Благодаря на гостите за присъствието и участието.
Следващото заседание – следващата седмица.
Благодаря, колеги. Хубав ден!
Закривам заседанието.

(Закрито в 14,36 ч.)

ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Ивелина Василева

Стенограф:
К. Бешева
Форма за търсене
Ключова дума