Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по околната среда и водите
ПРОТОКОЛ №63
На 29 октомври 2020 г., четвъртък, от 13,40 ч. се проведе заседание на Комисията по околната среда и водите при следния

ДНЕВЕН РЕД:

1. Представяне и обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение на Закона за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 054-01-99, внесен от народния представител Ивелина Василева и група народни представители на 23 октомври 2020 г.
2. Разни.

Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито и ръководено от госпожа Ивелина Василева – председател на Комисията.

* * *
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Добър ден, уважаеми колеги, уважаеми гости! Имаме кворум – можем да започнем заседанието на Комисията по околната среда и водите.
Дневният ред, който подлагам на гласуване, се състои от следните две точки:
1. Представяне и обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение на Закона за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 054-01-99, внесен от народния представител Ивелина Василева и група народни представители на 23 октомври 2020 г.
2. Разни.
Приема се единодушно. Благодаря.
От Министерството на околната среда и водите наш гост днес е госпожа Михаела Доцова – и.д. „главен секретар“ на Министерството. Добре дошли!

Колеги, пристъпваме към разглеждане на първата точка от дневния ни ред.
Давам думата на господин Шишков от името на вносителите да представи Законопроекта.
Заповядайте, господин Шишков.
МЛАДЕН ШИШКОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми колеги, настоящата законодателна инициатива за промяна е във връзка със създалото се напрежение през последните няколко седмици в обществото във връзка с регистрацията на кладенците, както и с епидемичната обстановка, в която се намираме в момента.
В § 41, ал. 1 и ал. 7 от настоящия закон е предвиден краен срок, който е 27 ноември 2020 г., за подаване на заявления в басейновите дирекции за управление на водите за регистриране на водовземни съоръжения от:
- собствениците на водовземни съоръжения за подземни води, изградени до 28 януари 2000 г., и на водовземни съоръжения, изградени до 23 декември 2016 г., за които не са издадени разрешения за строеж и които не са вписани в регистър по чл. 118г, ал. 3 от Закона за водите, и
- собствениците на кладенци за задоволяване на собствени потребности на гражданите, разположени в границите на населените места и селищните образувания, за които до 27 ноември 2018 г. не са подадени заявления за вписване в регистъра по чл. 118г, ал. 3, т. 5 от Закона за водите.
Съгласно ал. 6 на същия член от Закона за водите водовземни съоръжения за подземни води, които не са вписани във водените от директорите на басейновите дирекции регистри на водовземните съоръжения за подземни води на територията на съответния район за басейново управление, се ликвидират.
Предвид горните законови разпоредби и с оглед развитието на епидемичната обстановка във връзка с разпространението на COVID-19, както и за предотвратяване струпването на хора при подготовката и подаването на необходимите документи за регистриране на съоръженията в съответната басейнова дирекция, се явява необходимост от удължаване на наближаващия краен срок – 27 ноември 2020 г., за подаване на заявленията от задължените лица. Предлаганото удължаване на срока е до 28 ноември 2022 г., като то е съобразено с настоящата епидемична обстановка. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз, уважаеми господин Шишков.
Колеги, беше получено писмено становище от Министерството на околната среда и водите, което е публикувано на страницата.
Сега ще дам думата на госпожа Доцова да изрази становището на Министерството по предложения законопроект.
Заповядайте.
МИХАЕЛА ДОЦОВА: Благодаря Ви, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители! Министерството на околната среда и водите подкрепя внесения законопроект. С направеното предложение се удължава с две години срокът, който е постановен в § 41, ал. 1 и 7 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, в сила от 28 ноември 2018 г. Считаме, че направеното предложение е съобразено с актуалната епидемиологична обстановка, пряко свързана с разпространението на COVID, като по този начин ще се намали възможността да се струпват на едно място граждани и заинтересовани лица в басейновите дирекции за подаване на съответните заявления. Допълнителен мотив за нашата подкрепа е и допълнителната възможност, която ще бъде дадена на заинтересованите лица – да подготвят своите документи и навреме да подадат съответните заявления в териториалната басейнова дирекция. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Колеги, давам думата за изказвания по предложения законопроект.
Заповядайте, господин Генов.
МАНОЛ ГЕНОВ: Ние от „БСП за България“ ще подкрепим този законопроект, но ставаме свидетели още веднъж на това, че използваме пак COVID за алиби за нещо, за което някой не си е свършил работата в продължение на толкова години назад. COVID има от няколко месеца. Този закон с този срок виси повече от две години, според мен. Това е един прост пример за несвършена работа отново от администрацията. Нямам претенции тук към вносителите, ние също ще се присъединим към това отлагане, но някой от Министерството, който се персонализира с отговорности по спазване на Закона, извършване на тази регистрация, било по чл. 116 или по чл. 118 – аз не съм чул да е направена някаква разяснителна кампания! Харчат се пари от Министерството за какво ли не, плаща се на тази телевизия, на онова радио, на този вестник, на онази медия, а ние на бай Пенчо от село не можем да му направим разяснителна кампания, че трябва да си декларира кофата в бунара или помпата в сондажния кладенец! Според мен това е изключително нехайно поведение от страна на отговорните фактори, които е трябвало да следят и да прилагат изпълнението на тези текстове от Закона.
Казвам още веднъж, че ще го подкрепим. Имаме някои предложения, които евентуално могат да помогнат при администрирането на тези текстове на този закон. Заимствали сме ги от Закона за ветеринарномедицинската дейност, като ще предложим да има отговорности и за кметове, и за кметски наместници, които по някакъв начин да съдействат на басейновите дирекции – да може този път, дано, до 28 ноември 2022 г. всичко по Закона да бъде изпълнено. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз, уважаеми господин Генов.
Други изказвания?
Заповядайте, господин Георгиев.
РУМЕН ГЕОРГИЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
Изцяло се присъединявам към онова, което каза господин Генов. Аз също смятам, че трябва да светне червената лампичка на Министерството по отношение на този пропуск и да се направи много добър анализ на това какво не е свършено. Много хора се свързаха с нас – че има неудобства, и за кампанията, която се спомена. Да се направи такъв анализ, за да може след две години тези проблеми да ги нямаме. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз, уважаеми господин Георгиев.
Заповядайте, господин Богданов.
КРАСИМИР БОГДАНОВ: Уважаема госпожо Председател! „Обединени патриоти“ ще подкрепят направеното предложение, като ние сме и подписали самия проект. Оставам с впечатление, че Министерството не си е свършило работата. И колегите от „БСП за България“ засвидетелстваха в изказванията си, че има сериозно обществено недоволство, но то е плод, както обикновено се случва в нашата страна, на това, че всичко ново, всяка промяна в законите първоначално се приема с недоверие. Мисля, че особено при сегашната ситуация, в която се намираме, не е оправдание, че се опитваме да избегнем възможността много хора да се струпват на едно място. Не мисля, че само това е причината. Нека да бъдат доизчистени всички неясноти, нека да бъдат информирани – всъщност хората са информирани достатъчно добре, тъй като до всеки от нас е достигнало оплакване – не че не са информирани, а за това, че трябва да се регистрират. Но нека да узрее малко във времето тази идея. Смятам, че ще спазим Закона в оставащите две години, след като бъде приет, разбира се.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, уважаеми господин Богданов.
Преди да дам думата на госпожа Доцова, нека да кажа, че… (Реплика от народния представител Атанас Костадинов.)
Ще Ви дам думата, господин Костадинов. Разбираем е импулсът на колегите от „БСП за България“ да отправят критики, но мисля, че в конкретния случай трябва да подходим с разбиране и във връзка с това, че пандемичната обстановка реално настъпи още през март месец и това действително затруднява хората. Ние предприехме поредица от мерки с облекчаването на административни срокове във връзка с пандемичната обстановка. Смятам, че това е още една стъпка в посока облекчаване на хората и избягване на рискове за здравето им. Благодаря на всички, които изразиха подкрепата си.
Що се отнася до информационните кампании, винаги може да се желае и повече, но мисля, че всички от нас отбелязаха и факта, че и басейновите дирекции, и Министерството имаха оповестяване на приближаващия краен срок. Може би е необходимо малко по-активно да се взаимодейства и с местните власти, защото те безспорно биха помогнали за този процес.
Благодаря за изказванията. Готови сме да разгледаме и предложения между първо и второ гласуване в посока облекчаване на процедурата и допълнителни мерки, които могат да подпомогнат хората.
Обещаната дума на господин Костадинов.
Заповядайте.
АТАНАС КОСТАДИНОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Малко ми стана неудобно – няколко изказвания от левицата, но искам да задам два въпроса към Министерството.
Като предисловие искам да кажа, че не ми прави добро впечатление това, че нито Министърът, нито заместник-министър, нито Директорът на дирекция „Води“ стои срещу нас. Аз не подценявам госпожа Доцова, но за мен това е странен подход, тъй като може би е трябвало да има доста въпроси. Свършвам с предисловието.
Двата въпроса са следните:
Имате ли представа в Министерството на околната среда и водите, или направили ли сте справка, освен от заинтересованите групи, тези, които касаят кладенците за лично ползване, защото, колеги, десетте кубика вода на ден не е голямо предизвикателство, какъв е броят, съответно дебитът, на тези, за които даваме дерогация две години, които са за стопански нужди, тъй като ще бъде значително по-голямо водното потребление, надхвърлящо тези десет кубика? За да ми предлагате такава дерогация, тоест внесеното предложение от колегите от ГЕРБ, това трябва да почива на анализ. Освобождавайки справедливо – вероятно справедливо, аз още съм на кантар да го нарека така – гражданите от тази тегоба, благодарение на COVID (добре, че има COVID, за да се създадат възможности за дерогация за две години напред), ние не правим ли жест за две години напред и за стопанското използване на подземните води, и колко е то?
България е изключително – знаете, колеги – богата на подземни води, бедна на повърхностни води, ама сега, като не можем да управляваме – това ми е въпросът – повърхностните води, трябва ли да започваме подземните да ги харчим безконтролно?
Присъединявам се към критиките на колегите: абсолютно никаква информация, изневиделица идва за хората; абсолютно никаква първоначална оценка, че има само четири басейнови дирекции и вероятно някой трябва да пътува от 200 – 250 км, за да си регистрира, както е написано в досегашния текст на Закона, кладенеца, което е абсурдно. Освен всичко това, ми се струва, че нещо не е наред. Даваме двугодишна дерогация за стопанското ползване на подземни води, което за мен е много. Тоест слях двата въпроса в един. По начина на отговора ще определя отношението си към иначе доброто предложение на колегите. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Заповядайте, госпожо Доцова.
МИХАЕЛА ДОЦОВА: Благодаря Ви.
Във връзка с поставените въпроси, пряко свързани с информационните кампании – най-вероятно всяка една информационна кампания може да бъде разширена, може да бъде подобрена, със сигурност биха могли да бъдат използвани и повече канали, но работата на Министерството е вървяла в посока осигуряване на публичност на това задължение за гражданите и за стопанските юридически лица. От една страна, Законът е обнародван в „Държавен вестник“, което презюмира запознаването на гражданството, от друга страна, непосредствено след приемането през 2018 г. на интернет страниците на четирите басейнови дирекции е представена информация за възникналото ново задължение – за заинтересованите лица. След това в средата на тази година – юни 2020-а, допълнително е представена информация отново на интернет страниците на басейновите дирекции, в които посочват това задължение. И в допълнение – по административен ред е изпратено уведомително писмо до кметовете на кметства, които всъщност са органите на изпълнителната власт, най-пряко свързани с тези лица, които са задължени да подадат такива заявления, с призив за съдействие и предоставяне на допълнителна информация до гражданите по повод изтичащия срок.
Пак ще кажа, че вероятно всяка информационна кампания може да бъде подобрена. Смятам, че бихме могли да си вземем бележка и да измислим допълнителни начини, по които да посочим това задължение.
Отделно, през 2018 и 2019 г., тоест в периода от възникването на задължението до непосредствения краен срок за изпълнение, са изпращани писма до областните управители и до кметовете.
Това е по повод информационната кампания, като отново навеждам, че ще си вземем бележка, за да разсъждаваме върху алтернативни начини за осигуряване на по-ясна информация за гражданите – как може да стане това и кой е крайният срок, с оглед на това, че, освен крайния срок, заявявам желанието ни да дадем повече информация как може да се случи.
Ще мина към въпроса за начина на подаване на заявленията, защото реално четири басейнови дирекции – малко са изнесените работни места. Максимално е улеснен начинът за подаване на тези заявления, като обръщам внимание, че подаването на заявленията е еднакво за всички административни производства по издаването на административен акт или изпълнението на административна услуга. Тоест общите правила, които са определени в Административнопроцесуалния кодекс, са правно приложими и в тази процедура на регистрация, което означава, че заявлението за регистрация може да бъде подадено на място, може да бъде изпратено и по пощата, и на електронна поща, разбира се, при използването на електронен подпис, защото това е изискването на Административнопроцесуалния кодекс.
По отношение на броя и дебита на регистрираните съоръжения, използвани за стопански нужди – към настоящия момент нямам такава справка. Ако мога да дам информация за общия брой на заявленията, които са подадени, но с оглед постигане на по-конкретна и точна информация и нейната обективност поемам ангажимент в най-кратък срок да бъде представена необходимата информация на народния представител. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз, уважаема госпожо Доцова.
Ще Ви помоля да изпратите информацията на вниманието на Комисията и тя ще бъде предоставена на всички нейни членове.
Колеги, други изказвания? Няма.
Който е съгласен предложеният Законопроект за изменение на Закона за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 054-01-99, внесен от Ивелина Василева и група народни представители на 23 октомври 2020 г., да бъде приет на първо четене, моля да гласува.
За – 16, против – няма, въздържал се – 1.
Приема се. Благодаря Ви.


Точка втора „РАЗНИ“.
Може би да оповестя на колегите, че се надявам следващата седмица на заседанието на Комисията да имаме възможност да разгледаме Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2021 г. на първо гласуване. Ще очакваме представители на Министерството на околната среда и водите във връзка с дискусиите по въпросите, касаещи политиката по опазване на околната среда и Министерството.
Други коментари? Няма.
Благодаря Ви, колеги.
Закривам заседанието. Хубав ден!

(Закрито в 14,00 ч.)


ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Ивелина Василева


Стенограф:
Райна Зарева
Форма за търсене
Ключова дума