Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по околната среда и водите
ПРОТОКОЛ № 67
На 16 декември 2020 г., в Народното събрание, площад „Княз Александър I“ № 1, зала 3, от 11,30 ч., се проведе редовно заседание на Комисията по околната среда и водите при следния

ДНЕВЕН РЕД:

1. Представяне и обсъждане на първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите, № 002-01-70, внесен от Министерския съвет на 7 декември 2020 г.
2. Разни.

Списъците на присъствалите народни представители, членове на Комисията, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието бе открито в 11:30 ч. и се ръководи от госпожа Ивелина Василева – председател на Комисията по околната среда и водите.

* * *

ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Добър ден, уважаеми колеги, уважаеми гости!
Имаме кворум. Откривам заседанието на Комисията по околната среда и водите.
Предложен е на Вашето внимание дневен ред:
1. Представяне и обсъждане на първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите, № 002-01-70, внесен от Министерския съвет на 7 декември 2020 г.
2. Разни.
Има ли други предложения за дневен ред? Няма.
Който е съгласен, да гласува.
За – единодушно.

По първа точка:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА РИБАРСТВОТО И АКВАКУЛТУРИТЕ, № 002-01-70, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 7 ДЕКЕМВРИ 2020 Г.
Наши гости днес от Министерството на околната среда и водите са: Михаела Доцова – изпълняващ длъжността „Главен секретар“; от Министерството на земеделието, храните и горите: доктор Лозана Василева – заместник-министър, Ивайло Симеонов – директор на дирекция „Обща политика в областта на рибарството“, и доцент Галин Николов – изпълнителен директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури; от Сдружение „Балканка“ – Иван Пандъков.
При възможност към заседанието ще се присъедини господин Емил Димитров – министър на околната среда и водите.
По законопроекта са постъпили становища от Министерството на околната среда и водите и от Сдружение „Балканка“.
Давам думата на доктор Лозана Василева – заместник-министър на земеделието, храните и горите, да представи Законопроекта от името на вносителя Министерски съвет.
Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛОЗАНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! С предвидените изменения и допълнения в Закона за рибарството и аквакултурите се цели прилагане на общата политика в областта на рибарството на Европейския съюз, уреждане на отношенията, свързани със собствеността, организацията, управлението, ползването и опазването на рибните ресурси във водите на Република България, създаване на законови предпоставки за осъществяване на по-ефективен контрол на рибно-стопанските дейности.
Промени се налагат и с оглед правните норми в ЗРА да бъдат съобразени с относимото европейско законодателство: въвеждат се нови изисквания по отношение на обозначаването на водни обекти и определянето на зона за свободен достъп за някои язовири - държавна собственост, увеличен е обхватът на списъка на регистрите, които се водят и поддържат от Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури; отменят се действащите разпоредби, съгласно които капитаните на риболовните кораби с дължина до 10 м се освобождават от задължението да водят риболовен дневник при наличие на влязъл в сила план за статистически извадки, като за целта подават месечни декларации за улов; създава се и нов раздел, в който се уреждат специфичните изисквания за извършване на дребномащабен риболов в Черно море от риболовни кораби с обща дължина под 10 м. По този начин се създава възможност за диференцирането на специфична група, извършващи така наречения занаятчийски риболов в Черно море. Това са малки по обем улови, реализирани от малки кораби в близост до брега, в рамките на кратки риболовни изгледи с малки на брой и дължина уреди. По този начин предвид малкия обем ще подпомогнем една слабо конкурентоспособна и силно уязвима група рибари.
С оглед осигуряване спазването на задължения, произтичащи от европейското законодателство и осъществяване на по-ефективен контрол, са прецизирани редица разпоредби. С оглед повишаване на контрола и събирането на информацията за обем на ползвания ресурс, извършван от любителския риболов в Черно море, се променя редът и условията за извършване на този вид.
Съгласно действащия ЗРА Черно море е единственият естествен воден обект, за който не се изисква притежание на валиден билет за любителски риболов. Това поставя в неравностойно положение любителите риболовци от останалата част на страната и с цел прилагане на унифициран подход към всички любители риболовци, най-вече и повишаване събираемостта на данните за любителския риболов в Черно море, се въвежда изискване за валиден билет за любителския риболов във водите на Черно море, но се прави уточнението, че този билет няма да важи само за Черно море, а досега действащият билет ще важи и за Черно море, и за Дунав, и за вътрешните водоеми.
Предвижда се и допускане на предварително изпълнение по реда на АПК по отношение на предвидените в Проекта хипотези с оглед предотвратяване и настъпване на трудно поправими вреди върху рибните ресурси. Прецизирани са административнонаказателните разпоредби. Това е накратко. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз, уважаема госпожо Василева.
Госпожо Доцова, да представите становището на Министерството на околната среда и водите.
МИХАЕЛА ДОЦОВА: Благодаря Ви, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители! Министерството на околната среда и водите изразява положително становище по отношение на текста на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите. В съгласувателната процедура по чл. 32 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация преди приемането от Министерския съвет, преди одобряването на Законопроекта за изменение и допълнение, Министерството даде своите бележки, които бяха уважени от колегите от Министерството на земеделието.
Една от важните бележки, които бяха отразени по наше искане, се отнася до правомощието на министъра на земеделието, храните и горите да възлага на сдруженията по чл. 11, ал. 1 управлението на рибните ресурси във водните обекти по чл. 3, ал. 1, т. 2 държавна собственост, определени само за любителски риболов по наше предложение. От това правомощие отпаднаха язовирите, които са по Приложение № 1 към Закона за водите поради комплексния характер.
Предвид това, както и останалите, предложени от нас предложения за промени и приети от колегите, ние изразяваме своето положително становище. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Колеги, имате думата за изказвания, становища, въпроси по така представения Законопроект.
Заповядайте, господин Георгиев.
РУМЕН ГЕОРГИЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми колеги, уважаеми Заместник-министър, колеги, гости! Аз имам следното питане. Тъй като в становището на администрацията на Министерския съвет има забележки относно Раздел I „Дефиниране на проблема“, раздели V и VI във връзка с частичната оценка за въздействие. Относно раздели V и VI „Негативни“ и „Положителни въздействия“ информацията в тези раздели ненужно се повтаря от Раздел IV. Необходимо е разделение на раздели V и VI и да се опишат какви ще са очакваните икономически, екологични или други специфични въздействия за конкретните заинтересовани страни, държавни органи, бизнес, физически лица, извършващи любителски риболов и корабособствениците. Препоръчват при представяне на въздействията да се следват насоките на ръководството за извършване на предварителна оценка на въздействието от 2019 г.
Аз и в Комисията по земеделието зададох въпроса за оценката за въздействието, дали има нова оценка за въздействието на базата на становището на администрацията на Министерския съвет, тъй като това е препоръката?
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Заповядайте.
ИВАЙЛО СИМЕОНОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Не, това е последната оценка на въздействието. Не е променяна от тогава.
РУМЕН ГЕОРГИЕВ: Тоест от юли месец досега Вие не сте я променили, тези забележки не са направени?
ИВАЙЛО СИМЕОНОВ: Не, те са отразени в Законопроекта. Отразени са!
РУМЕН ГЕОРГИЕВ: Няма как да са отразени. Това е при съгласувателната процедура. Аз Ви цитирам становището при съгласувателната процедура на администрацията на Министерския съвет от 22 юли 2020 г. Днес сме месец декември. Затова Ви питам.
ИВАЙЛО СИМЕОНОВ: Не, не. Нова няма.
РУМЕН ГЕОРГИЕВ: И сега към Министерството на околната среда. В едно от становищата – на Сдружение „Балканка“, има забележки, свързани с взаимодействието по Закона за биологичното разнообразие, че има някои пропуски относно контрола по риболов и опазване на някои защитени видове. Не знам дали сте се запознали с това становище на „Балканка“ и дали ще бъде взето под внимание между първо и второ четене, тъй като за мен това е съществен въпрос, тъй като само ще цитирам: „В същото време с изключение на заповедта за забрана на улов на есетрови риби, която се издава веднъж на пет години, от МЗХГ не се провежда никаква политика в посока защитените видове риби, защото не са по презумпция в компетенциите на ведомството. Освен това инспекторите от Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури не са компетентни по Закона за биологичното разнообразие и самите те сме свидетели, че биват волно или неволно в противозаконни действия, съгласувайки и участвайки в отделни зарибителни мероприятия, включително с неместни видове риби или извършвайки контрол по риболова само по Закона за рибарството и аквакултурите, но не и по Закона за биологичното разнообразие.“
Дали това становище Вие ще го възприемете и между първо и второ четене да направите тези съгласувателни процедури, тъй като явно има празнота при контрола между Министерството на земеделието – в случая Агенцията по рибарство и аквакултури, и по Закона за биологичното разнообразие, няма кой да упражнява този контрол. Това е становището на част от…
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря Ви, господин Георгиев.
Преди да дам думата на госпожа Доцова, все пак всички народни представители имат достъп и възможност да се запознаят със становището. Да не забравяме, че в периода между първо и второ гласуване народните представители са тези, които при желание могат да предприемат инициатива за предложения по представените законопроекти. В този смисъл, ако смятате, че тези съображения са целесъобразни, може да предприемете такава инициатива. Иначе относно защитените видове, да, действително те са в обхвата на Закона за биологичното разнообразие.
Заповядайте, госпожо Доцова.
МИХАЕЛА ДОЦОВА: Благодаря Ви, уважаема госпожо Председател.
Във връзка със съгласувателната процедура по чл. 32, както споменах в предишното изказване, от гледна точка на биоразнообразие, Министерството на околната среда и водите направи своите предложения, които бяха приети от колегите от МЗХГ, като ще акцентирам само на част от основните предложения. Една част се отнася до по-доброто регулиране на инвазивни чужди видове и неместни видове риба и други водни организми по отношение на разселване и/или използване като живи примамки. Отделно случайният улов дори и на загинали екземпляри на морски бозайници не се санкционира с така направените предложения в случаите, когато той е докладван.
Допълнително сме направили предложения, които се отнасят до дребномащабния риболов, и МОСВ предложи изменения за възможност за въвеждане на забрани за риболовни методи и средства за целите на опазване на популациите от риба и други водни организми. Тоест от гледна точка на биоразнообразие ние сме дали своите предложения.
По отношение на усъвършенстването на така внесените текстове между първо и второ четене, всяко едно предложение, което бъде подадено от народните представители в изпълнение на техните конституционни правомощия, в случаите, в които то е рационално и ще доведе до едно по-добро управление на биоресурса, със сигурност ние ще го подкрепим.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, уважаема госпожо Доцова.
Други изказвания?
Заповядайте, госпожо Василева.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛОЗАНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
Относно забраната за есетровите риби сме провели съответната процедура по обществено обсъждане. Забраната за есетрови риби изтича в края на тази година. В момента сме изготвили заповед за удължаване на забраната за още пет години. В момента се събират подписи и много скоро ще бъде официализирана тази заповед и Ви уверявам, че няма празноти в контрола. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
Други изказвания? Няма.
Благодаря за изложението и отговорите на поставените въпроси от страна на Министерството на земеделието, храните и горите и Министерството на околната среда и водите.
Колеги, подлагам на гласуване така предложения Законопроект.
Който е съгласен да бъде приет за първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите, № 002-01-70, внесен от Министерския съвет на 7 декември 2020 г., моля да гласува.
За – 11, против – няма, въздържали се – 7.
Законопроектът е приет.
Благодаря на нашите гости.

По втора точка:
РАЗНИ.
По точка „Разни“ някой има ли нещо?
Колеги, използвам възможността да пожелая на всички Вас светли празници, здрава, щастлива, спокойна и успешна 2021 г.! Това е последното заседание на Комисията през тази година, така че нека да бъде здрава и успешна 2021 г.!
Закривам заседанието.


(Закрито в 11,47 ч.)


ПРЕДСЕДАТЕЛ:

Ивелина Василева



Стенограф:

Янка Иванова
Форма за търсене
Ключова дума