Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по околната среда и водите
Закон за изменение и допълнение на Закона за чистотата на атмосферния въздух
ПРОТОКОЛ
№ 72


На 17 февруари 2021 г., сряда, се проведе заседание на Комисията по околната среда и водите при следния


ДНЕВЕН РЕД:

1. Обсъждане за второ гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за чистотата на атмосферния въздух, № 154-01-8, внесен от Станислав Иванов и група народни представители, на 1 февруари 2021 г.
2. Разни.
Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията по околната среда и водите, и на гостите се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 12,15 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Ивелина Василева.

* * *

ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Добър ден, уважаеми колеги, уважаеми гости! Откривам, може би, последното за мандата заседание на Комисията по околната среда и водите.
Имаме кворум.
Предложеният на Вашето внимание дневен ред съдържа следните две точки:
1. Обсъждане за второ гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за чистотата на атмосферния въздух, № 154-01-8, внесен от Станислав Иванов и група народни представители, на 1 февруари 2021 г.
2. Разни.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Приема се единодушно.
Благодаря Ви.

Пристъпваме към:
ОБСЪЖДАНЕ ЗА ВТОРО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЧИСТОТАТА НА АТМОСФЕРНИЯ ВЪЗДУХ, № 154-01-8, ВНЕСЕН ОТ НАРОДНИЯ ПРЕДСТАВИТЕЛ СТАНИСЛАВ ИВАНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ, НА 1 ФЕВРУАРИ 2021 Г.
По първа точка от дневния ред присъстващи на заседанието от страна на Министерството на околната среда и водите са: господин Даниел Янков – изпълняващ длъжността директор на дирекция „Управление на отпадъците и опазване на почвите“; и господин Александър Иванов – главен експерт към същата дирекция в Министерството.
Пристъпвам към изчитането на текстовете в Законопроекта.
„Закон за изменение и допълнение на Закона за чистотата на атмосферния въздух“.
Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на Закона.
По § 1 има предложение на народния представител Ивелина Василева и група народни представители.
Работната група подкрепя предложението.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1 така, както е представена в Доклада на работната група.
По § 2 има предложение на народния представител Ивелина Василева и група народни представители.
Работната група подкрепя по принцип предложението.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1 така, както е представена в Доклада.
Господин Иванов, ако желаете да кажете няколко думи за текстовете, които са предложени?
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми колеги, гости! Основната промяна, която правим, е, че премахваме принудителните административни мерки от предложения от нас на първо четене Законопроект, тъй като даваме право на общините чрез наредба да определят границите на нискоемисионните зони, да определят категориите на автомобилите, които ще влизат в тях, за битовите горива. По същия начин се определя всичко от общините. Не считаме, че е необходимо да се налагат принудителните административни мерки, тъй като според нас това ще разводни, ако мога така да се изразя, ситуацията по отношение на налагането на глоби и такси от нарушителите. Това е с две думи. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: И аз Ви благодаря.
Изказвания? Не виждам.
Моля, който е съгласен с така предложените: наименование на Закона и текстовете, предложени в редакцията на работната група, на § 1 и§ 2, да гласува.
За – 13, против – няма, въздържали се – 2.
Параграф 3.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага редакция на § 3, която е съгласно Доклада.
Има предложение на народния представител Красимир Богданов.
Работната група подкрепя по принцип предложението.
Работната група предлага да се създаде наименование: „Заключителни разпоредби“ с § 4 и § 5. Следва предложението.
Тук ще дам думата на господин Богданов, за да представи накратко предложението си.
Заповядайте, господин Богданов.
КРАСИМИР БОГДАНОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги, уважаеми представители на Министерството на околната среда и водите! Предложението ми е продиктувано от изискванията на Европейската комисия за ежегодно отчитане на статистически данни, свързани с хранителните отпадъци и с необходимостта да има такава информация, предвид разхода на огромно такова количество в рамките на Европейския съюз. България, отговаряйки на тези вече нови изисквания, трябва да въведе такава промяна в Закона. Затова сме направили това предложение в посока на по-пълна и ясна информация. Тя ще бъде събирана от Националния статистически институт, тъй като има допълнителни изисквания, които не са от компетенциите на Министерството на околната среда и водите, а са от компетенциите на Националния статистически институт. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Коментари от страна на Министерството на околната среда и водите?
Заповядайте.
АЛЕКСАНДЪР ИВАНОВ (МОСВ): Уважаема госпожо Председател, уважаеми народни представители! Министерството изцяло подкрепя направеното от господин Богданов предложение за допълнение в Закона за управление на отпадъците. Ако искате, сега мога да изложа някои от мотивите, поради които подкрепяме направеното предложение?
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Съвсем накратко.
АЛЕКСАНДЪР ИВАНОВ: Съвсем накратко ще изложа набързо три основни мотива.
На първо място, искам да отбележа, че тези решения, които Европейската комисия е приела, дават възможност държавата членка да избере няколко метода, по които да събира и да докладва информацията за количествата хранителни отпадъци. Единият метод е с набиране на данните на място. Това трябва да се извърши от институции и от експерти, които да ходят на място, да обикалят всички обекти – по цялата хранителна верига и промишленост, свързани с производството, търговията и разпространението на храни. Това означава вменяване на нови задължения и увеличаване на административната тежест както за администрацията, така най вече за частния сектор, който все още не е излязъл от настоящата криза, свързана с разпространението на COVID-19.
Другият мотив, който също е важен, е, че Министерството на околната среда и водите не може да обработва статистически данни. Най-лесният метод, по който може да се събират такива данни, е на база аналитични и методически указания и анализи, извършвани от Националния статистически институт.
Тези събрани данни са необходими и ще бъдат изпращани към Министерството на околната среда и водите и ние съответно ще докладваме на Европейската комисия. На база на тези доклади в близките години се очаква Комисията да обобщи събраната информация от всички държави членки и евентуално да се определят нови цели – специално за хранителните отпадъци. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Изказвания? Няма.
Който е съгласен с предложената редакция на § 3, както и с подкрепеното предложение от народния представител Красимир Богданов, което намира своето място в предложените заключителни разпоредби, които съдържат параграфи 4 и 5, моля да гласува.
За – 13, против – няма, въздържали се – 2.
Колеги, приключихме с приемането на Законопроекта на второ гласуване в Комисията.
Благодаря на нашите гости.

Преминаваме към точка втора:
РАЗНИ.
Има ли коментари?
Заповядайте, господин Иванов.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Госпожо Василева, аз ще бъда много кратък. Нашата парламентарна група, а може би и всички колеги, ще се обединим и искаме да Ви благодарим: за перфектното водене на Комисията, за акуратното водене, за приетите законопроекти.
Мисля, че тази комисия е пример за работа, тъй като Вие винаги сте намирали, а и ние чрез Вас, добрия тон.
Надявам се оттук нататък да продължите все така напред. Благодарим Ви.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря Ви, трогната съм, господин Иванов.
Аз също понечих да заключа с благодарности към всички членове на Комисията по околната среда и водите.
Мисля, че наистина това е една от комисиите, които работи изключително интензивно, ползотворно. В дух на коректност и добър тон приехме сериозни промени в законодателството в посока усъвършенстване. Така че искам да пожелая и аз на всички оттук нататък много успехи в политическата кариера и здраве!
Искам да благодаря специално и на Министерството на околната среда и водите – конкретно в лицето на Жанет Жикова като парламентарен секретар, която винаги е била насреща, за да осъществява по-добрата комуникация с ръководството на Министерството, и за доброто партньорство.
Разбира се, благодаря и на сътрудници към Комисията ни – момичетата, които винаги са ни съдействали експертно, професионално и логистично.
Успех на всички!
МАНОЛ ГЕНОВ: Може ли?
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Разбира се, заповядайте, господин Генов.
МАНОЛ ГЕНОВ: Не преброих дните, но явно се оказва, че повече заседания на Комисията няма да има.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Ами, поне засега не се очертава.
МАНОЛ ГЕНОВ: И ние също да Ви благодарим.
Няма да коментирам качеството на законопроектите, но винаги сме били коректни, имало е разбиране, така че и нашата група предполагам, че ще се присъедини към думите на господин Иванов.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря Ви.
С тези добри думи закривам заседанието на Комисията по околната среда и водите.
Желая хубав ден на всички!
Благодаря, колеги.


(Закрито в 12,30 ч.)



ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА



Стенограф:
Катя Данчева
Форма за търсене
Ключова дума