Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
19/02/2020 първо гласуване

    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ


    ЧРЕЗ
    ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
    Г-ЖА ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА

    ДО
    ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
    КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
    И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
    Г-Н ДРАГОМИР СТОЙНЕВ




    ДОКЛАД

    Относно: Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2020 г., № 002-00-3, внесена от Министерски съвет на 27.01.2020 г.
    На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 12 февруари 2020 г., бе обсъдена Годишната програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2020 г., № 002-00-3, внесена от Министерски съвет на 27.01.2020 г.

    На заседанието присъстваха г-н Велик Занчев - заместник–министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията и г-жа Надежда Бухова – директор на дирекция „Европейска координация и международно сътрудничество“ в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
    Господин Занчев очерта приоритетните теми от компетентността на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, които са част от Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2020 г.
    В областта на телекомуникациите и информационните технологии бе отбелязано, че ще продължат дискусиите в подготвителните органи на Съвета на Европейския съюз по предложението за регламент за неприкосновеност на личния живот и електронните съобщения. България ще продължи да подкрепя намирането на разумно решение за осъвременяване на действащото законодателство с цел отговаряне на новата цифрова реалност.
    По отношение на сухопътния транспорт бе заявено, че ключова тема за България продължава да бъде пакета за Мобилност 1. Господин Занчев подчерта, че непрофесионалния или дискриминационен характер на разпоредбите, като: връщането на превозното средство на всеки осем седмици в държава по установяване връщането на водача и липсата на избор относно мястото за ползване на седмичната почивка, както и предвиденият модел за международния транспорт и ограничаване на каботажните дейности водят до фрагментиране на единния пазар. Предвидените текстове се отдалечават съществено от заложените инициативни цели в Пакета и не способстват за неговото ефективно правоприлагане. От българска страна ще продължи процеса на насърчаване Европейската комисия (Комисията) да представи оценка на въздействието и предприемане на последващи действия с цел постигане съответствие на европейката транспортна политика със заложените цели в Зеления пакет.
    В областта на въздухоплаването. През месец януари 2020 г. подготвителните органи към Съвета на Европейския съюз са започнали интензивно да обсъждат възможностите за осъвременяване на инициативното предложение на Комисията от 2013 г. за изменение на Регламента за правата на пътниците във въздушния транспорт. Работата по досието е била блокирана по време на Латвийското председателство през 2015 г. заради спора между Испания и Обединеното кралство за собствеността над летището в Гибралтар. България и останалите държави на Европейския съюз са заявили своя интерес от възобновяване на ролята по досието, тъй като в сега действащата правна рамка липсва яснота, която води до недобро изпълнение, и оттам до недостатъчна защита на правата на пътниците във въздушния транспорт. Към момента председателството на Хърватия възнамерява да постави акцент върху четири спорни момента в предложението.
    Представителите на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, завиха, че българската страна ще продължи да работи активно за засилване на правата на пътниците при отчитане интересите на всички участници на пазара – авиокомпании, летища, доставчици на аеронавигационно и наземно обслужване.
    Комисията и парламентът настояват и за реализиране на предложението от 2014 г. за Регламент за прилагане на Единното европейско небе 2+ блокирано отново заради спора за Гибралтар. Регламентът цели съкращаване на регистрирания голям проект за закъснения на полети във въздушното пространство на Европа. Очаква се Комисията да предложи поредна промяна на съществуващото законодателство под формата на допълнение на предложения през 2013 г. законодателен пакет Единно европейско небе 2+.
    Новите мерки вероятно ще доведат до преразпределение на закъсненията във въздушното пространство на държави като България, които до момента не генерират закъснение и съответно до преразпределение на приходите от аеронавигационни такси. Промените не гарантират запазване суверенитета на държавите по отношение на въздушното им пространство, тъй като самолетните траектории ще се определят от така наречения управителен орган на мрежата в Европейския съюз. Държавите доставчици ще станат ползватели на аеронавигационни услуги и ще заплащат за тях. Очаква се новите промени да окажат сериозен негативен ефект върху дейността на навигационните доставчици на аеронавигационно обслужване в Европа. В рамките на Съвета на министрите по транспорта на Европейския съюз, на 2 декември миналата година в Брюксел, българската страна е поискала от Комисията да предложи ново законодателно предложение придружено с детайлна оценка на въздействието.
    Зеленият пакт или Европейската зелена сделка е друга важна тема, по която българската страна ще продължи активно да работи през 2020 г. Постигането на допълнително намаляване на емисиите в транспортния сектор с 90% от 2050 г. представлява изключително амбициозна цел за България. Господин Занчев отбеляза, че, в сектор „Транспорт“, е необходимо фокусиране върху следните ключови приоритети: въвеждане на свързана и автоматизирана мобилност без въглеродни емисии; насърчаване на мултимодалността и приоритизиране към видове транспорт с ниски въглеродни емисии, като железопътният и водният транспорт; насърчаване предлагането на устойчиви алтернативни горива в транспорта.
    При очертаването на основните насоки в Годишната работна програма бе повдигната и темата по въпросите, свързани с Брекзит, като беше заявено, че промени няма да настъпят и в транспортния сектор. Понастоящем е достигнато ниво на сътрудничество между Европейския съюз и Обединеното кралство, включително и на транспортните услуги, което да гарантира непрекъснатост на взаимната свързаност до 31 декември 2020 г.
    По време на преходния период законодателството на Европейския съюз ще продължи да се прилага. Обединеното кралство и неговият въздухоплавателен сектор ще продължи да участва в системата на Европейската агенция за авиационна безопасност. Настоящите отношения между Обединеното кралство и Европейския съюз по въпросите на въздухоплаването ще продължат да се прилагат.
    Обединеното кралство ще продължи да бъде страна по Регламента на Европейския съюз за въздухоплавателни услуги и разпоредбите за взаимно признаване, установени в съответствие с основния Регламент на Европейската агенция за авиационна безопасност. По време на преходния период не се очакват промени и в съществуващите условия.
    Ситуацията в областта на автомобилния транспорт е аналогична, като в резултат на постигнатите договорености между Европейския съюз и Обединеното кралство в рамките на преходния период е осигурена непрекъснатост на взаимната свързаност.
    В допълнение, бе отбелязано, че считано от месец септември 2019 г., Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията съвместно с посолството на Обединеното кралство са провели информационна кампания, чиято основна цел е била запознаването на българските превозвачите с промените в достъпа до територията на Обединеното кралство, които ще се състоят след неговото напускане от Европейския съюз.

    След проведеното гласуване, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, с 11 гласа “ЗА”, 1 глас „ПРОТИВ“ и 6 гласа „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ“ подкрепя Годишната програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2020 г., № 002-00-3, внесена от Министерски съвет на 27.01.2020 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ,
    ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
    И СЪОБЩЕНИЯ:


    ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума