Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
24/07/2020 първо гласуване

    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ


    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ


    ДОКЛАД

    Относно: Годишен доклад на Комисията за регулиране на съобщенията за 2019 г. – „Анализ на пазара на пощенските услуги“, № 020-00-13, внесен от Комисията за регулиране на съобщенията на 01. 07. 2020 г.
    На свое редовно заседание, проведено на 22 юли 2020 г., Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения разгледа годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията за 2019 г. – „Анализ на пазара на пощенските услуги“, № 020-00-13, внесен от Комисията за регулиране на съобщенията на 01. 07. 2020 г.
    В заседанието взеха участие: г-жа Андреана Атанасова - заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-н Иван Димитров – председател на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), г-жа Кристина Хитрова – заместник-председател на КРС, г-жа Анна Хаджиева и г-н Ердинч Хайрула – членове на КРС.
    Годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията за 2019 г. – „Анализ на пазара на пощенските услуги“ бе представен от г-н Иван Димитров.
    Годишният доклад на Комисията за регулиране на съобщенията в областта на пощенските услуги за 2019 г., е изготвен съгласно разпоредбата на чл. 17, ал. 1 от Закона за пощенските услуги (ЗПУ). Докладът отчита състоянието и развитието на пощенските услуги и включва систематизирана информация за пазара в Република България през изминалата година. Проследено е изпълнението на нормативите за качество на универсалната пощенска услуга (УПУ), ефикасността на обслужване, обезпечаването на пощенската сигурност, осъществената контролна дейност за защита на потребителите, както и развитието на пощенските услуги.
    Господин Димитров заяви, че през изминалата година броят на пощенските оператори е нараснал с 6,4 %. Издадени са били две нови индивидуални лицензии за извършване на услуги от обхвата на универсалната пощенска услуга и четири нови лицензии за предоставяне на „пощенски парични преводи“. Регистрирани са 14 бр. оператори за извършване на неуниверсални пощенски услуги (НПУ) по чл. 38, т 1-3 от ЗПУ. Общият брой на пощенските оператори през 2019 г. е 184.
    За целите на анализа пощенският пазар е разделен на два основни сегмента: УПУ и НПУ. Услугата „универсална пощенска услуга“, възложена за извършване на „Български пощи“ ЕАД по силата на ЗПУ и услугите от обхвата на УПУ формират пазарен сегмент „УПУ“. Услугите „пощенски парични преводи“, „куриерски услуги“, услугата „пряка пощенска реклама“ и услугата „хибридна поща“, формират пазарния сегмент „Неуниверсални пощенски услуги" („НПУ“).
    В доклада е посочено, че през 2019 г. общият размер на приходите от пощенски услуги възлиза на 564 млн. лв., което представлява ръст от 21% спрямо 2018 г.
    Общите приходи, реализирани от услугите в сегмента „УПУ“ през 2019 г. бележат намаление със 17 %, спрямо 2018 г. и са в размер на 87 млн. лв. В сегмента „НПУ“ се наблюдава значително увеличение на приходите от 32% и техния размер достига 477 млн. лева. По данни на лицензираните оператори, извършващи услуги от обхвата на УПУ, причината за спада в приходите от УПУ се дължи на наблюдавана промяна в нагласите на потребителите, които през изминалата година са потребявали повече куриерските услуги за сметка на традиционните пощенски услуги. Също така през 2019 г. по-голямата част от пратките, генерирани от електронна търговия са доставяни, като куриерски услуги.
    През 2019 г. общият обем на пощенския пазар е формиран основно от приходите от куриерските услуги, чиито относителен дял достига близо 79,2 % от общите реализирани приходи. В едногодишен период се наблюдава ръст в приходите от куриерски услуги, които нарастват, както в абсолютно (34,3%), така и в относително изражение (с 8 процентни пункта) спрямо 2018 г. Въпреки, че приходите от колетните пратки за страната и чужбина, намаляват в абсолютно изражение с 23,2% и в относително изражение (с 4,9 процентни пункта) спрямо 2018 г., делът им в общия обем на пазара запазва второ място. Приходите от пощенски пратки за страната и чужбина УПУ ежегодно намаляват, като спрямо 2018 г. относителният им дял в общия обем на пазара е спаднал с 2,2 процентни пункта. В едногодишен период приходите от услугите „хибридна поща“ и „пощенски парични преводи“ нарастват в абсолютно изражение съответно с 4,9% и 8,4%, но техните относителни дялове от общия обем на пазара намаляват съответно с 0,4 и 0,3 процентни пункта. Спрямо 2018 г. намаление в абсолютно (78,4%) и относително изражение (0,2 процентни пункта) се наблюдава и при реализираните приходи от услугата „пряка пощенска реклама“.
    През 2019 г. обемът на пазара на пощенски услуги, измерен чрез показателя „брой пратки“, възлиза на 248 млн. броя и спрямо предходната година бележи увеличение с близо 25,5%. Ръстът в броя на пратките се дължи на значителното увеличение на броя на потребените куриерски пратки за страната с 62,4% спрямо 2018 г.
    В годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията за 2019 г. – „Анализ на пазара на пощенските услуги“ е направена оценка за наличието на несправедлива финансова тежест от извършването на универсалната пощенска услуга. Направен е и анализ на изпълнението на нормативите за качество на УПУ и ефикасността на обслужването, както и обезпечаване на пощенската сигурност.
    В изпълнение на законовото задължение за контрол по спазването на нормативните актове в областта на пощенските услуги, изискванията за извършване на УПУ, условията по изпълнение на издадените индивидуални лицензни и задълженията на операторите, извършващи НПУ, през 2019 г. от оправомощени по чл. 95 от ЗПУ служители на КРС са извършени общо 200 инспекторски проверки. Издадени са 48 наказателни постановления за нарушения на контролираното от КРС законодателство в областта на пощенските услуги.
    Съгласно посочените в доклада данни за дейността на пощенските оператори през 2019 г. са подадени общо 60 141 броя рекламации, което представлява ръст от 29,5% спрямо 2018 г. Броят на рекламациите, счетени за основателни е 25 587 и се е увеличил с 3,7% спрямо 2018 г. Същевременно за изминалата година КРС е разгледала общо 526 броя сигнали от потребители на пощенски услуги. Общият брой на сигнали се е увеличил с 29,6 % в сравнение с 2018 г., което би могло да бъде обяснено с постоянното нарастване на онлайн продажбата на стоки и на възможностите за сключване на договори от разстояние за ползване на различни услуги.


    В резултат на проведеното гласуване Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения с 12 гласа „За” и 7 гласа „Въздържали се“, предлага на Народното събрание да приеме следното решение:


    Проект

    РЕШЕНИЕ
    ЗА ПРИЕМАНЕ НА ГОДИШНИЯ ДОКЛАД НА КОМИСИЯТА ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА СЪОБЩЕНИЯТА ЗА 2019 г. - „АНАЛИЗ НА ПАЗРА НА ПОЩЕНСКИ УСЛУГИ”

    Народното събрание на основание чл. 84, т. 17 и чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 90, ал. 4 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, във връзка с чл. 17, ал. 1 от Закона за пощенските услуги

    Р Е Ш И:
    Приема Годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията за 2019 г. - „Анализ на пазара на пощенски услуги.”




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ,
    ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
    И СЪОБЩЕНИЯ:

    ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума