Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
18/09/2020 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, № 002-01-37, внесен от Министерски съвет на 14 август 2020 г.
На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 9 септември 2020 г. бе обсъден законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, № 002-01-37, внесен от Министерски съвет на 14 август 2020 г.
На заседанието присъстваха г-н Велик Занчев – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията и г-н Живко Петров – изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация“.
Законопроектът бе представен от г-н Велик Занчев, който заяви, че основната му цел е осигуряване на мерки на национално ниво за прилагане на вторичното право на Европейския съюз относно надзора на пазара на морското оборудване във връзка с изискванията на Директива 2014/90/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 23 юли 2014 г. относно морското оборудване и за отмяна на Директива 96/98/ЕО на Съвета.
С отделни текстове от законопроекта се предвижда за орган по надзор на пазара на морското оборудване да бъде определена Изпълнителна агенция „Морска администрация“. Oсъществяването на надзора е предвидено да се извършва чрез проверки основно на борда на морски кораби, плаващи под българско знаме.
Господин Занчев заяви, че предложените промени създават допълнителни гаранции за прилагането на разпоредбите Кодекса на търговското корабоплаване (КТК), които са свързани с повишаване на безопасността по море и предотвратяване на замърсяването на морската околна среда във връзка с риска от инциденти в резултат на използването на морско оборудване, което не е в съответствие с нормативните изисквания. От друга страна, въвеждането на специален ред за надзор е предпоставка за осигуряване на лоялна конкуренция и недопускане на случаи на изкривяване на пазара на морското оборудване.
Със законопроекта се регламентират правата и задълженията на инспекторите, осъществяващи надзора на пазара на морското оборудване. Съгласно отделни текстове от него, когато инспекторите, осъществяващи надзора, имат основателна причина да считат, че дадено морско оборудване представлява риск за морската безопасност, околната среда или здравето, се предвижда извършване на оценка на морското оборудване. Предвидено е също така те да информират Европейската комисия и другите държави членки за резултатите от извършената оценка и предписаните коригиращи действия, в случаите на несъответствие на морското оборудване с приложимите технически изисквания. Предвижда се при неизпълнение на предписаните коригиращи действия инспекторите да информират Европейската комисия и държавите членки относно всички налични данни, необходими за идентифицирането на несъответстващото морско оборудване, произхода на оборудването, естеството на несъответствието и съпътстващия риск, естеството и продължителността на наложените ограничителни мерки, както и аргументите, изтъкнати от съответния икономически оператор. Предвидена е и възможност инспекторите да посочват дали несъответствието се дължи на неспазване на изискванията към проектирането, конструкцията и експлоатационните показатели, неспазване на стандартите за изпитване или недостатъци в съответните стандарти за изпитване.
В проекта на закона са разписани административнонаказателни разпоредби във връзка със случаите на възпрепятстване осъществяването на правомощията на инспекторите по надзор на пазара на морското оборудване, или на неизпълнение на заповед на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация“.
Други изменения на разпоредбите на КТК са свързани с настъпили нормативни изменения в националното законодателство, както и задължителните за прилагане актове на Международната морска организация. Предвижда се законодателна възможност признати организации по реда на действащото вторично право на Европейския съюз, на които Изпълнителна агенция „Морска администрация” е предоставила правомощия да извършват прегледи на кораби, да могат да издават свидетелства въз основа на извършените прегледи. Според вносителите с предложението се цели отчитане на добрите практики в други държави - членки на Европейския съюз, както и намаляване на административната тежест. Във връзка с осигуряване на прилагането на актуални задължителни актове на Международната морска организация, с част от предлаганите промени се уточнява, че разследването на морски произшествия и инциденти се извършва в съответствие с Кодекса за разследване на морски произшествия и инциденти.
Предвидено е и създаването на административнонаказателна разпоредба за случаите, в които капитан на кораб допусне лице, което не притежава изискваната за определена длъжност правоспособност, да изпълнява подобна длъжност на борда на кораб. Предложено е в тези случаи капитанът да се наказва с лишаване от право за заемане на длъжност на кораб за срок от две години, освен ако деянието не съставлява престъпление.
След проведеното гласуване, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, единодушно с 20 гласа “ЗА” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, № 002-01-37, внесен от Министерски съвет на 14 август 2020 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ,
ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
И СЪОБЩЕНИЯ:
ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ