Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
20/11/2020 първо гласуване
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
ДОКЛАД
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, № 002-01-63, внесен от Министерски съвет на 2 ноември 2020 г.
На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 18 ноември 2020 г., бе обсъден законопроект за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, № 002-01-63, внесен от Министерски съвет на 2 ноември 2020 г.
На заседанието присъстваха г-жа Красимира Стоянова – директор на дирекция „Правна“ в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и г-жа Весела Данева - директор на дирекция „Държавни помощи и реален сектор“ в Министерството на финансите.
Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт бе представен пред членовете на комисията от г-жа Стоянова, която заяви, че част от предлаганите промени в Закона за железопътния транспорт са свързани с отлагане прилагането на определени разпоредби на Регламент (ЕО) № 1371/2007 на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2007 година относно правата и задълженията на пътниците, използващи железопътен транспорт (Регламент (ЕО) № 1371/2007).
В мотивите към законопроекта е записано, че прилагането на отделни разпоредби от регламента, след влизането им в сила, биха затруднили железопътните превозвачи или управителя на железопътната инфраструктура в някои държави членки. Поради това на основание член 2, параграф 4 от Регламент (ЕО) № 1371/2007 държавите членки могат да допуснат, на прозрачна и недискриминационна основа, временни изключения от прилагането на разпоредбите на регламента по отношение на вътрешни услуги за железопътен превоз на пътници за максимален срок 5 години, който може да бъде подновен два пъти, за не повече от 5 години всеки път. Със законопроекта се предлага отлагане за срок от още 5 години считано от 4 декември 2019 г. на прилагането на чл. 8, параграф 2 и 3, чл. 13, 15-18, 21, параграф 1 от Регламент (ЕО) 1371/2007. От възможността за отлагане на определени разпоредби от регламента са се възползвали и други държави – членки - Гърция, Ирландия, Литва, Словакия, Унгария и Румъния.
Друга част от предлаганите изменения в Закона за железопътния транспорт са свързани с прецизиране на случаите, при които се преразглежда лицензията за извършване на железопътни превози на пътници и/или товари и въвеждане на възможността за спиране действието на лицензията за железопътен превоз. Прецизират се и разпоредбите от закона, отнасящи се до прилагането на административнонаказателно производство при нарушения, свързани с безопасността на движението и сигурността на превозите, включително въвеждане на предварителното изпълнение на административния акт, издаден от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“.
Изменени и допълнени са и разпоредбите на Закона за железопътния транспорт, касаещи независимостта на Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт, както и изискванията към превозните средства преди да бъдат използвани в железопътната мрежа и към лицата, отговорни за поддържането им, когато тези функции се изпълняват от железопътно предприятие или от управител на железопътната инфраструктура.
В Преходните и заключителните разпоредби се предлагат изменения и допълнения в Закона за публичните предприятия. Изменят се разпоредбите на закона относно възможността определени категории лица да имат правото да участват в органите за управление и контрол на публичните предприятия, като се дава възможност членове на органите за управление и контрол да бъдат и главните секретари на Народното събрание, на президента на Републиката и на Министерския съвет, главните и административните секретари в администрацията на изпълнителната власт, постоянният секретар на Министерството на външните работи и постоянният секретар на отбраната, ръководителите на бюджетни организации или други оправомощени длъжностни лица, които изпълняват функции на органи за финансово управление и контрол на средства от Европейския съюз и други. Предлага се и отпаднето на § 2, ал. 4 от преходните и заключителните разпоредби. Действащата към момента разпоредба предвижда държавните предприятия, създадени със специални закони на основание чл. 62, ал. 3 от Търговския закон, които осъществяват предимно публични функции и политики, да се реорганизират в административни структури при спазване на действащата нормативна уредба или да се включат в консолидираната фискална програма съгласно изискванията на Закона за публичните финанси.
От страна на вносителите бе разяснено, че предложението за промяна на цитираните текстове от Закона за публичните предприятия е в резултат на извършен анализ по смисъла § 2, ал. 2 преходните и заключителни разпоредби от закона. Въз основа на него е установено, че отделни предприятия осъществяват предимно публични функции и политики и е целесъобразно да запазят правноорганизационната си форма на държавни предприятия, без да се реорганизират в административни структури или да се включват в консолидираната фискална програма. Госпожа Стоянова обясни, че в областта на транспорта такива държавни предприятия са Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение“, Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ и Национална компания „Железопътна инфраструктура“. Посочените предприятия изпълняват предимно публични функции и политики, като това е посочено в съответните закони, които уреждат структурата и функциите на всяко от предприятията – Закона за гражданското въздухоплаване за Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение“, Закона за железопътния транспорт за Национална компания „Железопътна инфраструктура“ и Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България за Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“. Реорганизирането на тези предприятия в административни структури по никакъв начин не би подобрило функционирането на съответното предприятие, а напротив – би го затруднило съществено.
Обект на дискусия бяха текстовете от законопроекта, свързани с отлагането за срок от още 5 години прилагането на отделни разпоредби от Регламент (ЕО) 1371/2007, както и предлаганите промени в Закона за публичните предприятия.
В хода на дебатите се изказаха народните представители Георги Свиленски и Иван Вълков.
След проведените разисквания по законопроекта и изказаните мнения, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, с 11 гласа “За“, 5 гласа „Против“ и 1 глас „Въздържал се“ предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, № 002-01-63, внесен от Министерски съвет на 2 ноември 2020 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ,
ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
И СЪОБЩЕНИЯ:
ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ