Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
05/02/2021 първо гласуване

    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ


    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ


    ДОКЛАД

    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 154-01-2, внесен от Валери Симеонов и група народни представители на 14 януари 2021 г.
    На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 3 февруари 2021 г., бе обсъден законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 154-01-2, внесен от Валери Симеонов и група народни представители на 14 януари 2021 г.
    На заседанието присъстваха г-жа Андреана Атанасова - заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията и г-жа Светлана Йорданова – заместник-министър на здравеопазването.
    От името на вносителите законопроекта бе представен от представен от г-н Росен Живков, който заяви, че все още липсва нормативна уредба, която да регулира превоза на болни и ранени лица, извършван от линейки, извън обхвата на спешната помощ. В мотивите е посочено, че разпоредбите на чл. 24в от Закона за автомобилните превози не предвиждат до този момент създаването на наредба, обхващаща всички изисквания, по примера на Наредбата за спешна помощ и за превоз на пътници. На практика в дадения момент е регулирана единствено и само спешната помощ, като всички останали „линейки" извън системата за спешна помощ, нямат право да извършват спешна помощ, но извършват медицински транспорт без никаква регулация.
    Според вносителите ползите от въвеждането на подобна регулация ще са:
    - приход за бюджета от данъци и осигуровки;
    - регулиране на сивия сектор;
    - въвеждането на ясни правила, изисквания и контрол.
    - въвеждане на отговорност при пълна прозрачност кой носи отговорност и най-важното гарантиране на финансова обезпеченост на отговорността;
    - намаляване на риска за извършване на измами, тероризъм или други престъпления;
    - намаляване на потенциалните рискове от зараза.
    При представянето на законопроекта, господин Живков подчерта, че загубите от сивия сектор в тази област за държавният бюджет се изчисляват на минимум 60 млн. лв. годишно, защото ежедневно се извършват множество междуградски превози на пациенти, които са далеч по-скъпи от градските такива. Почти всеки ден български „линейки“ пътуват извън България, за да осигурят превоз на пострадало лице, като разходите за тези пътувания варират между 2 хил. лв. и 12 хил. лв. и повече.
    В мотивите към законопроекта е отбелязано, че проблемите, които ще бъдат разрешени с предлаганите промени в Закона за автомобилните превози се отнасят до отговорността по отношение на граждани, търсещи помощ при влошено здравословно състояние, злоупотребата с подвеждащи надписи за Спешна или Бърза помощ, които имитират линейките на Центровете за спешна медицинска помощ, сумите, които се заплащат за този вид услуга, както и техническото състояние на тези автомобили и контрола при извършването на този вид превози. Вносителите на предлаганите изменения и допълнения се мотивират, че систематичното място на подобна регулация е в Закона за автомобилните превози, на първо място защото в България лицензните за превоз на пътници, товари и таксита са доказали своята ефективност и се извършва ефективен пътен контрол на този вид превоз. Те считат, че Министерството на здравеопазването няма компетенции и технически възможностите да извършва ефективен контрол на пътя, като в случая, според тях, е необходим точно такъв.
    Становището на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията по законопроекта бе представено от г-жа Андреана Атанасова, която заяви, че е необходимо да се анализира отражението на проекта върху обществените отношения между лицата, предоставящи такъв тип превози и лечебните заведения в Република България, за което водещо е Министерството на здравеопазването. Госпожа Йорданова представи пред членовете на комисията становището на Министерството на здравеопазването. В него се посочва, че със заповед на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията от края на месец август 2020 г. е създадена работна група за изготвянето на проект на наредба, както е регламентирано в чл. 24в, ал. 1 от Закона за автомобилните превози с участието на експерти от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, Министерството на здравеопазването, Столична община и Националното сдружение на общините, която все още не е приключила своята дейност. Цитираната разпоредба от закона предвижда министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на здравеопазването да определят с наредба условията и реда за извършването на превоз със специални превозни средства на лица с увреждания, лица с намалена подвижност, болни и ранени лица. Като по този начин, както се посочва в становището, е предвиден способа за регулиране на посочената в законопроекта транспортна дейност, правилата за извършването й, качеството на услугата и намаляване на риска за транспортираните лица.

    След проведеното гласуване, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, с 11 гласа “ЗА” и 9 гласа „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ“ предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 154-01-2, внесен от Валери Симеонов и група народни представители на 14 януари 2021 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ,
    ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
    И СЪОБЩЕНИЯ:


    ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума