Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
02/03/2021 второ гласуване

    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ


    Д О К Л А Д

    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 154-01-2, внесен от Валери Симеонов и група народни представители на 14 януари 2021 г.
    Проект

    ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА АВТОМОБИЛНИТЕ ПРЕВОЗИ

    (Обн. ДВ бр.82 от 1999г., изм. и доп., бр.11 и 45 от 2002г., бр.99 от 2003г., бр.70 от 2004г., бр.88, 92, 95, 102, 103 и 105 от 2005г., бр.30, 85, 92 и 102 от 2006г., бр.42, 80 и 109 от 2007г., бр.102 от 2008г., бр.93 от 2009г., бр.41 от 2010г., бр.17 от 2011г., бр.38, 50, 60, 99 и 103 от2012г., бр.15,23, 66 и 109 от 2013г., бр.11, 60, 98 и 107 от 2014г., бр.14, 60, 81 и 100 от2015г., бр.32, 58 и 59 от2016г., бр.9 и 93 от 2017г., бр.62, 80 и 105 от 2018г., бр.60, 71 и 108 от 2020г.)
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.

    § 1. В чл. 6, ал. 3, т. 8 думите „лица с намалена подвижност, болни или ранени лица" се заменят с „или лица с намалена подвижност" и се заличават думите „и N1“.

    Предложение от н. п. Росен Живков по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от ПОДНС:
    Параграф 1 се изменя така:
    § 1. В чл. 6, ал. 3, т. 8 думите „увреждания, лица с намалена подвижност, болни или ранени лица" се заменят с „увреждания или лица с намалена подвижност“, а думите „и N1“се заличават.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на §1:
    § 1. В чл. 6, ал. 3, т. 8 думите „увреждания, лица с намалена подвижност, болни или ранени лица" се заменят с „увреждания или лица с намалена подвижност“, а думите „и N1“се заличават.

    § 2. В чл. 24в се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 след думата „Превозите“ се добавя „на лица с увреждания или на лица с намалена подвижност“.
    2. Алинея 3 се изменя така:
    „(3) Превозите на болни и ранени лица по ал. 1, се извършват от физически или юридически лица, регистрирани по Търговския закон или от юридически лица регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, осъществяващи дейност в обществена полза, вписани в регистъра по ал. 5. За вписване в регистъра по ал. 5, лицата трябва да отговарят на изискванията за финансова стабилност определени с наредбата по ал. 1 и да разполагат с:
    1. поне едно специално превозно средство с българска регистрация;
    2. диспечерски пункт, отговарящ на изискванията определени с наредбата по ал.1;
    3. експлоатационен център, отговарящ на изискванията определени с наредбата по ал. 1;
    4. технически център, отговарящ на изискванията определени с наредбата по ал.1;
    5. водачи, отговарящи на изискванията определени с наредбата по
    ал. 1;
    6. ръководител транспорт, отговарящ на изискванията определени с наредбата по ал. 1 и назначен на трудов договор;
    7. ръководител на медицинската дейност, отговарящ на изискванията определени с наредбата по ал. 1 и назначен на трудов договор;
    8. медицински екипи, отговарящи на изискванията определени с наредбата по ал. 1;
    9. внедрена система за управление на качеството по последен актуален стандарт ISO 9001 или еквивалент;
    10. има внедрена система за управление на безопасността на движение по пътищата по последен актуален стандарт ISO 39001 или еквивалент;
    11. има внедрена система за управление по отношение на околната среда по последен актуален стандарт ISO 14001 или еквивалент;
    12. има внедрена система за управление на здравето и безопасността при работа по последен актуален стандарт ISO 45001 или еквивалент."
    3. Създават се ал. 4-17:
    „(4) За държавните и общинските лечебни заведения, лечебните заведения за болнична помощ, комплексните онкологични центрове, центровете за трансфузионна хематология, държавните лечебни заведения за стационарна психиатрична помощ, общинските центрове за психично здраве, центровете за комплексно обслужване на деца с увреждания и хронични заболявания, и общинските домове за медико-социални грижи за пълнолетни лица, регистрирани по Закона за лечебните заведения и Българският Червен кръст, не се прилагат изискванията за финансова стабилност и ал. 3, т. 9-12.
    (5) Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" води и поддържа регистър на лицата, извършващи превози на болни и ранени лица. Информацията от регистъра по т. 1, т. 2, т. 3 (буква „а“ и „г“), т. 4 и т. 9 е публична. В регистъра се вписват:
    1. номер и дата на удостоверението за регистрация;
    2. наименование и ЕИК на лицето по ал. 3;
    3. данни за специалните превозни средства:
    а) регистрационен номер;
    б) марка и модел;
    г) тип;
    4. телефонен номер на диспечерския пункт;
    5. адрес на експлоатационната база;
    6. адрес на техническия център;
    7. данни за ръководителя на транспорта;
    8. данни за ръководителя на медицинската дейност;
    9. дата на заличаване на регистрацията и основанията за това.
    (6) Лицата по ал. 3 извършват дейността със собствени или на лизинг специални превозни средства, отговарящи на изискванията определени с наредбата по ал. 1 и вписани в регистъра по ал. 5.
    (7) Специалните превозни средства по ал. 6 се обозначават с наименованието на лицето по ал. 3, телефонния номер за приемане на заявки за извършване на дейността. Специалните превозни средства по ал. 6 нямат право да използват външен дизайн, специфична окраска, маркировка и опознавателни знаци, които се ползват от центровете за спешна медицинска помощ (ЦСМП) или наподобяващи ги, думите „спешна“, „спешен“, „бърза“ и „бърз“, както и отличителния знак на единния европейски номер 112, нямат право да използват „Звезда на живота“ и „Червен кръст“. Това не се отнася за организациите, които са надлежно упълномощени да ги използват.
    (8) За вписване в регистъра по ал. 5, издаване на удостоверение за регистрация, вписване или отписване на специално превозно средство в регистъра по ал. 5 или промени в обстоятелствата, лицето по ал. 3 подава заявление, към което се прилагат документите определени с наредбата по ал. 1. Регистрацията е безсрочна. При всяка промяна на обстоятелствата, вписани в регистъра по ал. 5, в 10-дневен срок от настъпване на промяната, лицето по ал. 3 подава заявление, към което се прилагат документите определени с наредбата по ал. 1.
    (9) Заявленията по ал. 8 могат да бъдат изпратени и по електронен път или чрез лицензиран пощенски оператор.
    (10) При нередовности и/или непълноти на представените документи по ал. 9 изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ в срок до 14 дни, писмено уведомява лицето и дава срок 10 дни за отстраняването им. При неотстраняване на нередовностите и/или непредоставяне на необходимата информация в срок административното производство се прекратява.
    (11) Издаването на удостоверението за регистрация или промени в регистрацията се извършва в срок до 30 дни от подаването на заявлението или от отстраняването на непълнотите в сроковете по ал. 10.
    (12) Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ или оправомощено от него длъжностно лице отказва издаването на удостоверение за регистрация или вписване на специални превозни средства в регистъра по ал. 5 с мотивирана заповед, когато не са изпълнени изискванията на ал. 3, 7 или 8.
    (13) Заповедта по ал. 10 подлежи на оспорване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
    (14) Регистрацията по ал. 3 се прекратява:
    1. при заличаването от регистъра по ал. 5;
    2. с прекратяването на дейността на едноличния търговец;
    3. с прекратяването на юридическото лице;
    4. по заявление на притежателя на удостоверението за регистрация.
    (15) Регистрацията се заличава, когато:
    1. се установи, че е издадена въз основа на неистински документ или документ с невярно съдържание;
    2. лицето престане да отговаря на изискванията определени с наредбата по ал. 1 или при осъществяване на дейността му са извършени системни нарушения на този закон или на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове.
    (16) Регистрацията се заличава с мотивирана заповед на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ или оправомощено от него длъжностно лице.
    (17) Заповедта по ал. 16 подлежи на оспорване по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Оспорването не спира изпълнението на заповедта.
    Предложение от народните представители Борис Ячев, Христиан Митев и Георги Александров
    В § 2 се правят следните изменения и допълнения:
    1.1. В т. 2, в ал. 3, т. 4, 5, 9, 11, 12 се заличават. Останалите точки се
    преномерират съответно.
    1.2. В т. 3 :
    а) В ал. 4 думите „т. 9-12“ се заменят с „ т. 7“.
    б) В ал. 5 изр. 1 думите „извършващи превози на болни и ранени лица“ се заменят с „по ал. 3“; във второто изречение „т. 9“ се заменя с „т. 8“; в третото изречение т. 6 се заличава, а останалите точки се преномерират съответно.
    в) В ал. 8 изр. 1 след думите „по ал. 3“ се добавя „заплаща държавна такса и“, а след „подава заявление“ се добавя „до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация““.
    г) В ал. 10 думите „по ал. 9“ се заменят с „по ал. 8“, а след думите „изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ се добавя „или оправомощено от него длъжностно лице“.
    д) В ал. 12 след думите „ал. 3“ се добавя „6,“.
    е) В ал. 13 думите „ал. 10“ се заменят с „ал. 12“.
    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Предложение от н. п. Росен Живков по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от ПОДНС:
    В § 2 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 2, относно ал. 3, в т. 6 думите “ръководител транспорт“ се заменят с „ръководител на транспортна дейност“.
    2. В т. 3:
    а) относно ал. 5, в текста преди т. 1, в изречение първо думите „и поддържа“ се заличават, а в т. 7 думите „ръководителя на транспорта“ се заменят с „ръководителя на транспортната дейност“;
    б) алинея 7 се изменя така:
    „(7) Специалните превозни средства по ал. 6:
    а) се обозначават с наименованието на лицето по ал. 3, телефонния номер за приемане на заявки за извършване на дейността;
    б) не трябва да притежават външен дизайн, специфична окраска, маркировка и опознавателни знаци, които се ползват от центровете за спешна медицинска помощ (ЦСМП) или наподобяващи ги, думите „спешна“, „спешен“, „бърза“ и „бърз“, както и отличителния знак на единния европейски номер 112;
    в) не трябва да притежават обозначителен знак „Звезда на живота“ и „Червен кръст“.“
    в) алинея 9 се изменя така:
    „(9) С наредба по ал. 1 се определя таксата за издаване на удостоверението за регистрация по ал. 8 и за вписване на промени.“.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на §2:
    § 2. В чл. 24в се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 след думата „Превозите“ се добавя „на лица с увреждания или на лица с намалена подвижност“.
    2. Алинея 3 се изменя така:
    „(3) Превозите на болни и ранени лица по ал. 1, се извършват от физически или юридически лица, регистрирани по Търговския закон или от юридически лица регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, осъществяващи дейност в обществена полза, вписани в регистъра по ал. 5. За вписване в регистъра по ал. 5, лицата трябва да отговарят на изискванията за финансова стабилност, определени с наредбата по ал. 1 и да разполагат с:
    1. поне едно специално превозно средство с българска регистрация;
    2. диспечерски пункт, отговарящ на изискванията определени с наредбата по ал.1;
    3. експлоатационен център, отговарящ на изискванията определени с наредбата по ал. 1;
    4. ръководител на транспортна дейност, отговарящ на изискванията определени с наредбата по ал. 1 и назначен на трудов договор;
    5. ръководител на медицинската дейност, отговарящ на изискванията определени с наредбата по ал. 1 и назначен на трудов договор;
    6. медицински екипи, отговарящи на изискванията определени с наредбата по ал. 1;
    7. внедрена система за управление на безопасността на движение по пътищата по последен актуален стандарт ISO 39001 или еквивалент;
    3. Създават се ал. 4-17:
    „(4) За държавните и общинските лечебни заведения, лечебните заведения за болнична помощ, комплексните онкологични центрове, центровете за трансфузионна хематология, държавните лечебни заведения за стационарна психиатрична помощ, общинските центрове за психично здраве, центровете за комплексно обслужване на деца с увреждания и хронични заболявания, и общинските домове за медико-социални грижи за пълнолетни лица, регистрирани по Закона за лечебните заведения и Българският Червен кръст, не се прилагат изискванията за финансова стабилност и ал. 3, т. 7.
    (5) Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ води регистър на лицата по ал. 3. Информацията от регистъра по т. 1 и 2, т. 3 букви „а“ и „в“, т. 4 и 8 е публична. В регистъра се вписват:
    1. номер и дата на удостоверението за регистрация;
    2. наименование и ЕИК на лицето по ал. 3;
    3. данни за специалните превозни средства:
    а) регистрационен номер;
    б) марка и модел;
    в) тип;
    4. телефонен номер на диспечерския пункт;
    5. адрес на експлоатационната база;
    6. данни за ръководителя на транспортната дейност;
    7. данни за ръководителя на медицинската дейност;
    8. дата на заличаване на регистрацията и основанията за това.
    (6) Лицата по ал. 3 извършват дейността със собствени или на лизинг специални превозни средства, отговарящи на изискванията определени с наредбата по ал. 1 и вписани в регистъра по ал. 5.
    (7) Специалните превозни средства по ал. 6:
    а) се обозначават с наименованието на лицето по ал. 3, телефонния номер за приемане на заявки за извършване на дейността;
    б) не трябва да притежават външен дизайн, специфична окраска, маркировка и опознавателни знаци, които се ползват от центровете за спешна медицинска помощ (ЦСМП) или наподобяващи ги, думите „спешна“, „спешен“, „бърза“ и „бърз“, както и отличителния знак на единния европейски номер 112;
    в) не трябва да притежават обозначителен знак „Звезда на живота“ и „Червен кръст“.
    (8) За вписване в регистъра по ал. 5, издаване на удостоверение за регистрация, вписване или отписване на специално превозно средство в регистъра по ал. 5 или промени в обстоятелствата, лицето по ал. 3 подава заявление до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, към което се прилагат документите определени с наредбата по ал. 1. Регистрацията е безсрочна. При всяка промяна на обстоятелствата, вписани в регистъра по ал. 5, в 10-дневен срок от настъпване на промяната, лицето по ал. 3 подава заявление, към което се прилагат документите определени с наредбата по ал. 1.
    (9) С наредбата по ал. 1 се определя таксата за издаване на удостоверението за регистрация по ал. 8 и за вписване на промени.
    (10) При нередовности и/или непълноти на представените документи по ал. 8 изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ или оправомощено от него длъжностно лице в срок до 14 дни, писмено уведомява лицето и дава срок 10 дни за отстраняването им. При неотстраняване на нередовностите и/или непредоставяне на необходимата информация в срок административното производство се прекратява.
    (11) Издаването на удостоверението за регистрация или промени в регистрацията се извършва в срок до 30 дни от подаването на заявлението или от отстраняването на непълнотите в сроковете по ал. 10.
    (12) Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ или оправомощено от него длъжностно лице отказва издаването на удостоверение за регистрация или вписване на специални превозни средства в регистъра по ал. 5 с мотивирана заповед, когато не са изпълнени изискванията на ал. 3, 6, 7 или 8.
    (13) Заповедта по ал. 12 подлежи на оспорване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
    (14) Регистрацията по ал. 3 се прекратява:
    1. при заличаването от регистъра по ал. 5;
    2. с прекратяването на дейността на едноличния търговец;
    3. с прекратяването на юридическото лице;
    4. по заявление на притежателя на удостоверението за регистрация.
    (15) Регистрацията се заличава, когато:
    1. се установи, че е издадена въз основа на неистински документ или документ с невярно съдържание;
    2. лицето престане да отговаря на изискванията определени с наредбата по ал. 1 или при осъществяване на дейността му са извършени системни нарушения на този закон или на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове.
    (16) Регистрацията се заличава с мотивирана заповед на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ или оправомощено от него длъжностно лице.
    (17) Заповедта по ал. 16 подлежи на оспорване по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Оспорването не спира изпълнението на заповедта.

    Предложение от народните представители Борис Ячев, Христиан Митев и Георги Александров
    Създава се нов § 2а:
    „§2а. В чл. 96, ал. 1 се създава т. 14 както следва:
    „14. допусне или разпореди превоз на болни или ранени лица с моторно превозно средство, което не отговаря на изискванията на чл. 24в, ал. 7 или не е вписано в регистъра по чл. 24в, ал. 5.“.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага да се създаде нов § 3:
    §3. В чл. 96, ал. 1 се създава т. 14:
    „14. допусне или разпореди превоз на болни или ранени лица с моторно превозно средство, което не отговаря на изискванията на чл. 24в, ал. 7 или не е вписано в регистъра по чл. 24в, ал. 5.“.

    § 3. В чл. 106а, ал. 1, т. 1 се създава буква „д“ със следния текст:
    ,,д) което не е включено в списък към удостоверение за регистрация за извършване на превоз на лица с намалена подвижност, болни или ранени или превозното средство не отговаря на изискванията определени с наредбата по чл. 24в, ал. 1 или при обозначаване на превозното средство не са изпълнени изискванията на чл. 24в, ал. 7.“
    Предложение от народните представители Борис Ячев, Христиан Митев и Георги Александров
    В § 3 се правят следните изменения и допълнения:
    3.1. В § 3 думите „чл. 206а“ се заменят с „чл. 106а“.
    3.2. В б. „д“ думите „лица с намалена подвижност“ се заличават, а след думата „ранени“ се добавя „лица“.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3, който става § 4:
    § 4. В чл. 106а, ал. 1, т. 1 се създава буква „д“:
    ,,д) което не е включено в списък към удостоверение за регистрация за извършване на превоз на болни или ранени лица или превозното средство не отговаря на изискванията, определени с наредбата по чл. 24в, ал. 1 или при обозначаване на превозното средство не са изпълнени изискванията на чл. 24в, ал. 7.“

    § 4. В Допълнителните разпоредби, §1 се създават т. 59 и т. 60:
    „59. „Превоз на болни и ранени лица“ е превоз на болни или ранени лица, чието състояние не е определено като „спешно“ и съответно не попадат в обхвата на понятието „спешни пациенти“ съгласно Наредба № 3 от 6.10.2017 г. за утвърждаване на медицински стандарт „Спешна медицина“, извършван със специални превозни средства, оборудвани за превоз на болни и ранени лица.
    60. „Лица с увреждания, лица с намалена подвижност“ са лица с трайна или временна физическа, психическа, интелектуална и сетивна недостатъчност, която при взаимодействие с обкръжаващата ги среда би могла да възпрепятства тяхното пълноценно и ефективно участие в обществения живот и поради която не могат да ползват обществени превози на пътници - с автобуси по утвърдени транспортни схеми и/или таксиметрови превози, но чието състояние не е определено като „спешно“ и съответно не попадат в обхвата на понятието „спешни пациенти“ съгласно Наредба № 3 от 6.10.2017 г. за утвърждаване на медицински стандарт „Спешна медицина“.“.“

    Предложение от народните представители Борис Ячев, Христиан Митев и Георги Александров
    В § 4, т. 59 се изменя така:
    „59. „Превоз на болни и ранени лица“ е превоз на физически лица или пациенти, чието състояние не е „спешно“ и съответно не попадат в обхвата на понятието „спешни пациенти“ съгласно Наредба № 3 от 6.10.2017 г. за утвърждаване на медицински стандарт „Спешна медицина“, но се нуждаят или тяхното здравословно състояние налага използването на специализиран медицински транспорт със специални превозни средства, оборудвани за тази цел. В обхвата на този превоз не попадат превозите извършвани от Центровете за спешна медицинска помощ.“.
    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение от н. п. Росен Живков по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от ПОДНС:
    В § 4:
    1. В т. 59 думите „Наредба № 3 от 6.10.2017 г. за утвърждаване на медицински стандарт „Спешна медицина“ се заменят с „наредбата по чл. 6, ал. 1 от Закона за лечебните заведения“.
    2. Точка 60 се отменя.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 4, който става § 5:
    § 5. В § 1 от допълнителните разпоредби се създава т. 59:
    „59. „Превоз на болни и ранени лица“ е превоз на физически лица или пациенти, чието състояние не е „спешно“ и съответно не попадат в обхвата на понятието „спешни пациенти“ съгласно наредбата по чл. 6, ал. 1 от Закона за лечебните заведения, но се нуждаят или тяхното здравословно състояние налага използването на специализиран медицински транспорт със специални превозни средства, оборудвани за тази цел. В обхвата на този превоз не попадат превозите извършвани от Центровете за спешна медицинска помощ.“.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ,
    ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
    И СЪОБЩЕНИЯ:


    ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума