Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
11/07/2018 първо гласуване
Годишен доклад на Комисията за регулиране на съобщенията за 2017 г. – „Анализ на пазара на пощенски услуги“, № 820-00-16, внесен от Комисията за регулиране на съобщенията на 25. 06. 2018 г.
На свое редовно заседание, проведено на 04 юли 2018 г., Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения разгледа годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията за 2017 г. – „Анализ на пазара на пощенски услуги“, № 820-00-16, внесен от Комисията за регулиране на съобщенията на 25. 06. 2018 г.
В заседанието взеха участие: г-н Димитър Геновски – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-н Деян Дънешки – главен изпълнителен директор на „Български пощи“ ЕАД, г-н Росен Желязков – председател на Комисията за регулиране на съобщенията, г-жа Ирина Романска -член на Комисията за регулиране съобщенията, както и експерти от комисията.
Годишният доклад на Комисията за регулиране на съобщенията за 2017 г. - "Анализ на пазара на пощенски услуги“ бе представен пред членовете на комисията от г-н Росен Желязков.
В доклада, изготвен на основание чл. 17, ал. 1 от Закона за пощенските услуги, е направен анализ на предоставянето на универсалната и на неуниверсалната пощенски услуги в страната. Съдържа се и информация за състоянието на конкуренцията на пощенския пазар.
Предоставянето на универсалната пощенска услуга (УПУ) на територия на Република България и на услуги, включени в обхвата на УПУ, както и предоставянето на услугата „пощенски парични преводи", която не попада в обхвата на УПУ, се осъществяват въз основа на издадени от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) индивидуални лицензии.
Според данните посочени в годишния доклад в края на 2017 г. броят на участниците на пощенския пазар е 169, което представлява ръст от 6 % спрямо предходната година.
При представянето на доклада г-н Желязков подчерта, че обемът на пазара, измерен чрез показателя приходи от предоставяне на пощенски услуги нараства ежегодно. Приходите, реализирани през 2017 г. в двата големи пазарни сегмента - предоставяне на услуги от обхвата на УПУ и предоставяне на неуниверсална пощенска услуга (НПУ), възлизат на 425 млн. лв., което представлява ръст от 8% спрямо предходната година. В абсолютна стойност нарастването на приходите от УПУ и услугите от обхвата на УПУ през 2017 г. спрямо 2016 г. е 16 %, а на приходите от предоставяне на НПУ и пощенските парични преводи е 6%.
В доклада е отбелязано, че през 2017 г. обемът на пазара на пощенски услуги, измерен чрез показателя „брой реализирани услуги“, възлиза на 193 млн. броя и нараства с 5 % спрямо предходната година.
Както през предходните две години, така и през 2017 г. продължава да намалява пазарният дял на историческия оператор „Български пощи“ ЕАД (БП), като достига до 13 % от общия пазар, изчислен на база приходи от всички пощенски услуги. Намаленият пазарен дял на БП се дължи на изпреварващия ръст в приходите на всички останали оператори, в размер на 9% спрямо 2016 г., реализирани най-вече в сегмента НПУ.
Към 31.12.2017 г. от вписаните в регистъра 157 пощенски оператори, обявили намеренията си да предоставят НПУ, 65 реално са предоставяли НПУ, а 92-ма оператори не са декларирали данни и/или са посочили, че през отчетния период не са извършвали дейност.
Приходите от НПУ през 2017 г. са в размер на 324 млн. лв., като в сравнение с 2016 г. са нараснали с около 6%. За същия период общият брой на обработените пратки е 137 млн. бр., и се запазва почти без изменение спрямо 2016 г.
Г-н Желязков обърна внимание на членовете на комисията, че през 2017 г. темпът на нарастване на приходите от НПУ се забавя в сравнение с предходните години. Основната причината за това е промяната в обхвата на пазара на НПУ, в който през изминалата година за първи път са включени куриерските услуги до 31,5 кг, а не до 35 кг, каквато е била практиката през предходните години. Друга причина, която бе изтъкната е намаляването на дела на куриерските пратки за чужбина за сметка на пратките за страната, които са с по-ниски цени.
В доклада е посочено, че през 2017 г. приходите от куриерски услуги възлизат на 307 млн. лв., като в едногодишен период нарастват с 9%. Приходите от куриерски услуги са формирани главно от пратки за страната, като основен двигател за развитието на тези услуги е пазаруването онлайн. По данни на 70% от пощенските оператори, извършващи НПУ, през 2017 г. приходите от доставка на пратки, генерирани от електронната търговия, формират 39% от общия размер на приходите от куриерски услуги.
Общият брой приети, пренесени и доставени куриерски пратки е в размер на 61 млн. бр., което е ръст от 28% спрямо 2016 г.
Съгласно обобщените данни в КРС към 31. 12. 2017 г. са предоставени общо около 13,6 млн. бр. пощенски парични преводи, а отчетените приходи от тях са около 11,5 млн. лв.
„Български пощи“ ЕАД отчита около 1,3 млн. броя пощенски парични преводи, от които са реализирани приходи в размер на 3,8 млн.лв. През 2017 г. спрямо 2016 г. операторът отчита намаление в размер на около 11 % в отчетените обеми и приходи от пощенски парични преводи, въпреки че разполага с най-голямата пощенска мрежа в страната.
През 2017 г. приходите от услуги от обхвата на УПУ възлизат на около 89 млн. лв. и бележат ръст спрямо 2016 г. в размер на около 16 %. Броят на реализираните пратки и услуги от обхвата на УПУ общо за страната и чужбина е около 42 млн., като увеличението спрямо предходната година е около 12 %.
Нарастването на приходите се дължи основно на ръста на колетните пратки, които имат сравнително по-високи цени от цените на пощенските пратки.
Както през предходните 2015 и 2016 години, така и през 2017 г. основни конкуренти в пазарния сегмент на услугите от обхвата на УПУ са двама участника – „Български пощи“ ЕАД и „Еконт Експрес" ООД. Въпреки, че предоставянето на УПУ на цялата територия на страната е възложено на „Български пощи“ ЕАД по силата на ЗПУ, пазарната позиция на историческия оператор на този пазарен сегмент значително отслабва, като през 2017 г. достига до 47%, което представлява спад с 6 процентни пункта спрямо 2016 г.
В Годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията за 2017 г. – „Анализ на пазара на пощенски услуги“ се съдържа и оценка за наличието на несправедлива финансова тежест от извършването на универсалната пощенска услуга и изготвяне на предложение за размер на компенсацията.
УПУ е услуга от общ икономически интерес. Тя се предоставя от „Български пощи“ ЕАД въз основа на наложеното задължение с § 70 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за пощенските услуги (ЗПУ). Поради това в чл. 29 от ЗПУ е предвидено „Български пощи“ ЕАД да получава компенсация от държавния бюджет, когато задължението за предоставяне на УПУ води до нетни разходи и представлява несправедлива финансова тежест за оператора. В сравнение с 2016 г. размерът на исканата компенсация за 2017 г. би следвало да нарасне. Според ръководството на „Български пощи“ ЕАД това се дължи на повишения размер на нетните разходи, както и на разходите за поддържането на мрежата и увеличените разходи за персонал.
В доклада е посочено, че през 2017 г. служители на Комисията за регулиране на съобщенията са извършили общо 146 проверки, от които:
- 42 проверки във връзка с постъпили жалби, като преобладаващата част от жалбите са относно недоставени пощенски пратки или за пратки с проблеми в доставката;
- проверка на „Български пощи“ ЕАД относно предприетите от оператора действия за подобряване качеството на услугата;
- 69 комплексни проверки на пощенски оператори, извършващи НПУ;
- 19 проверки на пощенски оператори, които не са представили на КРС отчет за дейността си през 2016 г.
През 2017 г. са съставени общо 14 акта за установяване на административно нарушение в областта на пощенските услуги, от които: 6 във връзка с постъпили жалби/сигнали в КРС, 5 за неизпълнение на чл. 105, ал. 1 от ЗПУ, 1 за нарушение по Наредба № 6 за изискванията за пощенската сигурност и 2 - за нарушение на чл. 105б от ЗПУ. В 10 случая е ангажирана административнонаказателна отговорност, като са издадени наказателни постановления.
В хода на дискусията взеха участие народните представители Иван Вълков и Николай Тишев.
В резултат на проведеното гласуване Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения с 12 гласа „За” и 6 гласа „Въздържали се“, предлага на Народното събрание да приеме следното решение:
Проект
РЕШЕНИЕ
ЗА ПРИЕМАНЕ НА ГОДИШНИЯ ДОКЛАД НА КОМИСИЯТА ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА СЪОБЩЕНИЯТА ЗА 2017 г. - „АНАЛИЗ НА ПАЗАРА НА ПОЩЕНСКИ УСЛУГИ”
Народното събрание на основание чл. 84, т. 17 и чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 90, ал. 4 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, във връзка с чл. 17, ал. 1 от Закона за пощенските услуги
Р Е Ш И:
Приема Годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията за 2017 г. - „Анализ на пазара на пощенски услуги.”
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ,
ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:
ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ