Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
П Р О Т О К О Л
№ 15


На 20 октомври 2017 г., петък, се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения при следния

ДНЕВЕН РЕД:

1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 754-01-68, внесен от Станислав Иванов и група народни представители на 4 октомври 2017 г. – първо гласуване.
4. Разни.

Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 10,20 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Халил Летифов.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Колеги, кворум имаме. Въпреки петъчния ден, имаме обявено заседание, както постигнахме консенсус на заседанието в сряда.
Предлагам да прегласуваме дневния ред.
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 754-01-68, внесен от Станислав Иванов и група народни представители на 4 октомври 2017 г. – първо гласуване.
2. Разни.
Моля да гласуваме дневния ред.
За – 16, против и въздържали се няма.
Приемаме дневния ред единодушно.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Колеги, благодаря на всички. Господин Председател, позволете да взема думата, преди да започнем разглеждането на Законопроекта. Благодаря Ви на всички наистина за взетото решение единодушно днес да разгледаме този Законопроект на първо четене.
Законопроектът наистина е изключително важен. Въвеждат се разпоредби, които няма досега в българското законодателство и се позволяваше манипулирането на метражите, манипулиране на техническите пунктове. Сега вече ще имаме право не само, когато колата мине на технически преглед, да върнем, ако нещо е лесно отстранимо, да го отстрани, ами ще може и да сваляме табелите на нередовния водач. Когато има шум, когато има газове, когато няма спирачки, когато има нередности – примерно спукани стъкла и такива неща, хайде за спукано стъкло ще го върнем примерно само да си смени стъклото, но иначе при по-тежки неизправности ще може да се прекратява регистрацията и след това служебно да се възстановява. Това е изключително важно: не да ходи пак през пунктовете на КАТ, ами просто ще си връща номерата. Това са общо-взето промените. Още веднъж благодаря за взетото решение в сряда. (Шум и реплики.)
Уважаеми колеги, господин председателят ми даде думата за представяне на Законопроекта. Представих го веднъж. Знаете, че става въпрос за Директива, за техническите пунктове, за това, че Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ най-вероятно ще бъде натоварена със задачата да осъществява да поддържа регистъра на моторните превозни средства, които са минали през техническите пунктове в страната. Това е важно, защото ще може да се следи състоянието в бъдеще на тези превозни средства – какво е било преди, да се правят съпоставки, за превъртане на километражите на автомобилите не само, че ще има глоба от 3 до 7 хиляди лв. за човека, когато се установи, но и тези километражи ще бъдат записвани в договорите на автомобилите при покупко-продажба. По този начин целим да минимизираме превъртането на километражите. В най-общи линии това касае Законопроекта. Готов съм да отговарям на Вашите въпроси. Благодаря.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Министерството на вътрешните работи изразяваме принципна подкрепа по внесения Законопроект. Ще дадем някои конкретни предложения за прецизиране на внесените текстове. Ще ги получите, уважаеми народни представители, в наше писмено становища. Извинявам се, че закъсняваме с него, но получихме в сряда Вашето писмо, господин Председател, за становище по Законопроекта.
Да информирам господин Свиленски, понеже предполагам, че отново ще зададе въпроса: какво се случва с изготвяне на новото законодателство? Междуведомствената работна група между трите министерства работи. Идеята ни е в началото на месец декември да стартира съгласувателната процедура на ниво Министерски съвет, разбира се, при спазване на изискванията на Закона за нормативните актове за изготвяне на оценка за въздействие, тъй като се касае за три нови законопроекта и за изпълняване изискванията за обществено обсъждане. (Шум и реплики.)
РЕПЛИКА: Кой ръководи групата?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Аз я ръководя.
Министерски съвет, не народни представител – с това уточнение, на три законопроекта за движение по пътищата, за пътните превозни средства и за водачите на моторни превозни средства.
Ако имате въпроси в бъдеще, господин Свиленски, да се обръщате към мен. (Влиза заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ангел Попов с екип от Министерството.)
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Вече сме в дебатите, моля да представите становището на Министерството на транспорта по разглеждания Законопроект № 754-01-68, внесен от господин Станислав Иванов.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Бих искал да дам думата на главния секретар.
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията подкрепя Законопроекта.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Законопроектът е представен от мен, като вносител.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Системата ще споделя информация между КАТ и ИА „Автомобилна администрация“.
Информацията за километража, за състоянието на пътните превозни средства кореспондира ли с другите страни, или няма такъв план да обменяме информацията с техните органи и администрации?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Това го изисква Директивата, господин Председател, нормално е да обменяме такава информация във всичките държави членки.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Ако позволите, господин Председател, да отговоря донякъде на Вашия въпрос, след това колегите могат да вземат думата.
Ние на 1 януари 2018 г. трябва да въведем единния стикер за годишен технически преглед. На база на този стикер в цяла Европа ще може първо, да се признават тези стикери, да се следи състоянието на автомобила, ако реши да мине в друга държава, примерно придобие лице в друга държава, цялата информация може да бъде изтеглена и да се проследи неговото състояние какво е било в годините. Така че тази връзка ще я има. Не само това, пак казвам, че ще имаме единен европейски стикер, който... (Шум и реплики.) Да, длъжни сме до януари 2018 г. да го въведем.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми заместник-министри! Ние на предишното заседание дадохме ясен знак, че няма да подкрепим този закон с невключването му в дневния ред. Не е защото сме против синхронизирането на европейска директива, а защото не трябва да се правят част от нещата. В стремежа си да бъдат направени бързо нещата, не знам защо бързо синхронизираме европейски директиви, които изтичат през 2018 г. няма започнала наказателна процедура, даже да има започната такава, тя трае около две години. Ако в началото на втората година приемем, процедурата спира. Това е технология, но няма значение. Искам да Ви обясня, че не е толкова важно и толкова спешно това нещо да се случи.
Не ми става ясно защо го внасят колеги народни представител, защо не го внася Министерският съвет. При положение че досега сме гледали три или четири поправки в това Народно събрание – Четиридесет и четвъртото, именно по този Закон.
Няма да говоря за новия Закон. Къде беше Министерският съвет и Министерството на транспорта, когато сега казват, че е спешно и заплашват, че: „Ако Вие не го приемете, ние ще си го приемем“, защо не си го внесохте? Какво пречеше? Това са казуси, всички знаем откога сме в Европейския съюз, това е Директива от 2014 г.... като не бяхте готови да го внесете, поне да го бяхте направили като хората! (Шум и реплики.) В смисъл директивите да бъдат така транспонирани, че да бъдат удобни на българските граждани, а не да бъде бюрократично преместване на текстове.
Ще задам конкретен въпрос, но съм сигурен, че автор не е господин Иванов и колегите, които са подписали, тъй като такава глупост той няма как да сътвори, но въпросът ми е: Кой е авторът? Когато се внасят закони извън Министерския съвет, явно се крие и не иска да поеме отговорност.
Затова въпросът ми е: кой създаде този Закон? Кой седна и го написа, защото и аз съм подписвал закони, подготвени от Министерски съвет, когато такава е била ситуацията, но сега питам: кой го написа това? Кой си сложи подписа под тези неща? Това ме интересува, за да е ясно, че имам конкретни въпроси към този, който го е подготвил.
Позволете ми една реплика към господин Попов, за който от вчера разбирам, че сме в съдебна процедура с него.
Господин Попов, когато излизате по телевизията, недейте да омаловажавате работата на министерствата и министрите преди Вас, и на колегите народни представители, които четири години работят за нов Закон за движение по пътищата. Нито Вие сте ги създал, нито Вие сте го разделил на три, нито Вие сте ръководител на работната група, както казахте. Ето го ръководителят току-що...
Не знам защо заблуждавате обществото – нито Вие сте спрял корупцията в ДАИ, защото корупцията в ДАИ, ако е спряна до този момент, тя е благодарение на министър Московски, който предприе битката на предишния парламент, когато Вие въобще не си мислили, че ще бъдете депутат. (Реплики.)
Всички сме хора от системата и трябва да се знае. Няма да излизаме и за да опровергаваме Свиленски, понеже няма с какво, да говорим неща, които не сме свършили ние.
РЕПЛИКА: Хайде да не навлизаме в лична територия!
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Съвсем не е лична, защото говорим за Закон за движение по пътищата, говорим за купени книжки, говорим за бели стаи. Нали така?! (Реплики.)
Молбата ми е, когато говорим по дадена тема, когато мен и Вас ни канят, да говорим по това, по което са ни поканили. Ако ни поканят за движението по пътищата, тогава можем да отворим дискусията, но на колегите да е ясно, че ръководител на междуведомствената група е господин Ципов, за когото имам надежда, че ще свърши работа. (Реплики.)
Сега въпросът ми е...
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Досега имате два.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Трети нека да бъде.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Ако искате, да Ви отговоря на първите два?!
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: В § 8, чл. 147, където казваме кои категории автомобили ще отидат и трябва да минават на преглед, ме интересува каква е разликата между L1 и L1е, и между L2 и L2e? Каква е разликата в двете категории: L1 сравнено с L1е и L2 сравнено с L2e?
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Да Ви отговоря и на предишните въпроси?
На първия Ви въпрос, господин Свиленски, защо се бърза. Както споменах, сме длъжни от 1 януари 2018 г. да въведем европейския стикер, който е годишните технически прегледи. Затова се бърза.
Отделно, от месец май следващата година трябва да се въведат всички изисквания за пунктовете. Те ще са разписани нормативно. На база на това се бърза, защото няма да имаме време за изготвяне на поднормативните документи, които трябва да бъдат готови до месец май следващата година при всички положения, за да стартира тази процедура.
По отношение на L1 и L1е, и L2 и L2e ще дам думата на господин секретаря, който ще Ви обясни. Благодаря. (Реплики.)
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Давам Ви думата, господин Войновски.
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Освен към директивите на Европейския съюз, ние сме се присъединили и към Единната Конвенция за взаимното признаване на техническите прегледи на ООН. Има разлика между тях, но тя е минимална. Разликата е в представянето на категориите автомобили между европейските директиви и тези в документа на ООН, затова пишем и двете категории. В България освен превозни средства, които влизат от Европейския съюз, влизат превозни средства извън Европейския съюз и те са към Конвенцията на ООН. Затова посочваме двете категории.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Това ми е ясно, господин Войновски, само че от Конвенцията на ООН едно към едно са транспонирани в Европейската директива. (Реплики.) Повтаряме едно и също нещо.
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Не съвсем.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Понеже в L1 са включени и велосипедите, и те ще ходят на преглед. И електрическите велосипеди ще пращаме на преглед в пунктовете, така ли? (Оживление, смях и реплики.) Това правим!
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Всичко, което се движи по пътищата и е за обществено ползване! L1 е за мотопедите, не за електрическите велосипеди.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: „Електрически велосипеди“ – четете, моля Ви! „Велосипеди, двигатели и електрически велосипеди“! (Реплики.)
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Ако се движат по пътищата, трябва да минават на преглед.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Ами по пътищата, къде да се движат?! (Реплики.)
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: В Наредбата за регистрация е написано кои превозни средства се регистрират и кои са изключени от регистрация. Има такива, които се изключват. Те, естествено, няма да минават на преглед. След като подлежат на регистрация в МВР, те трябва да минат на технически преглед, защото са пълноправен участник в движението по пътищата. Немалко произшествия имаше с велосипедисти, с автомобили, затова всичко, което се движи по пътищата и има регистрационен номер, трябва да е технически изправно. (Шум и реплики.)
Господин Свиленски, само да добавя. Немалка част от превозните средства са L1 категория, защото са ограничени по мощност от производителя. Много често се иска бъде премахнато ограничението по мощност и става пълен мотоциклет. Затова искаме да минават на преглед и да видим какво е състоянието. Много от мотоциклетите, които сега вървят, са им махнати ауспусите и гърмят по улиците, създават шум. Предвиждаме да замерваме и газовете в пунктовете за прегледи.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Вие сте длъжни!
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Затова казах, че има идеи, има цел, но не сте го направили както трябва. Вие твърдите, че има наредба, която казва кои подлежат на регистрация, и сигурно е така, а в същото време в Закона е записано „пътни превозни средства подлежат на периодичен преглед за проверка за проверка ... както следва“ и е написано. (Шум и реплики.) Кое изключва тези пътни превозни средства, ако не са регистрирани.
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: В ал. 1 пише „Регистрираните моторни превозни средства“.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Това е ал. 1 на чл. 147 и това е т. 5, където са изредени кои подлежат. Махнете го, преместете го, кажете, че няма да ходят велосипедите. Нали разбирате, че утре като приемем това нещо, първият въпрос, който ще бъде зададен е: Какво правим с велосипедите и къде ще ходят на преглед? (Шум и реплики.)
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Затова сме записали в ал. 1 „Регистрираните“.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: По всички предложения има доста безумия, тях ще запазя за пленарна зала, господин Иванов.
ЙОРДАНКА ФИКИРЛИЙСКА: Нали сега гледаме на първо четене?! Има възможност, господин Свиленски, с цялото ми уважение към Вас, тези евентуални пропуски, да коригираме. Нали това е целта на Комисията? (Реплики.)
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Госпожо Фикирлийска, с още по-голямо уважение към Вас, повярвайте ми, няма закон внесен на първо четене и да излезе по същия начин на второ четене. Няма! Всичко е сменено на сто процента! Така ли ще работим? (Реплики.)
ЙОРДАНКА ФИКИРЛИЙСКА: Ами иначе се обезсмисля нашето присъствие. (Смях, оживление.)
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: За това говорим – че искаме да въведем някакъв ред, някакъв смисъл. (Шум, оживление и реплики.)
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Господин Данчев.
НИКОЛАЙ ТИШЕВ: В § 25 са дадени определения за „Незначителни неизправности“, „Значителни неизправности“ и „Опасни неизправности“....
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Това ще бъде въведено в поднормативната уредба.
НИКОЛАЙ ТИШЕВ: Толкова общо са дадени, че...
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: В наредбата всичко ще бъде описано: за кое каква санкция се налага.
НИКОЛАЙ ТИШЕВ: Много са размити границите между „незначителна неизправност“ и „значителна неизправност“... (Шум и реплики.)
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Ако нямате крушка, е едно, ако сте със спукано стъкло, второ...
НИКОЛАЙ ТИШЕВ: Разбирам, че ще бъдат описани неизправностите.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Да, да, да!
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: В момента са описани за кое нещо се спира. Нека колегите от КАТ да кажат. (Шум и реплики.)
ДИМИТЪР ДАНЧЕВ: Чухме, че ще има поднормативен акт, наредба. Да не стане така, както бяха промените на Закона последния път за скобите, да напиша, че имам проблем с автомобила, оттам тръгваме по една процедура. Затова да бъде изготвен законопроектът така, че да няма поднормативна уредба, да не създаваме...
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Ще стане много тежък.
ДИМИТЪР ДАНЧЕВ: Дали с въвеждането на този единен стикер за ежегоден технически преглед се очаква промяна в цената за основния тип превозни средства по отношение на годишния технически преглед?
ДАМЯН ВОЙНОВСКИ: Като говорим за единен стикер, говорим за единна визия. В момента МВР издава стикери с една визия, ние издаваме с друга визия. Просто визията ще бъде уеднаквена. Няма да има цена, тя е ...
РЕПЛИКИ: Цена ще има, просто няма да се променя.
ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Не виждам други желаещи за изказвания.
Прекратявам дебатите и подлагам на първо гласуване внесения от Станислав Иванов Законопроект № 754-01-68 от 4 октомври 2017 г.
За – 9, против – 5, въздържали се – 3.
Законопроектът се приема на първо гласуване.
Закривам заседанието.

(Закрито в 11,00 ч.)

ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Халил Летифов
Форма за търсене
Ключова дума