Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
21/03/2018
    П Р О Т О К О Л
    № 26


    На 21 март 2018 г. се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Законопроект за ратифициране на Протокола относно изменение на чл. 50, буква „а“ от Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване, подписан в Монреал на 6 октомври 2016 г., и Протокола относно изменение на чл. 56 от Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване, подписан в Монреал на 6 октомври 2016 г., № 802-02-8, внесен от Министерския съвет на 2 март 2018 г.
    2. Изслушване на ръководството на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
    3. Разни.
    Към протокола се прилага Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на комисията господин Халил Летифов.

    * * *

    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Добър ден, уважаеми колеги, уважаеми гости! Имаме кворум, можем да започнем днешното редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения.
    Колеги, преминаваме в работен режим.
    Предлагам на Вашето внимание следния дневен ред:
    1. Законопроект за ратифициране на Протокола относно изменение на чл. 50, буква „а“ от Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване, подписан в Монреал на 6 октомври 2016 г., и Протокола относно изменение на чл. 56 от Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване, подписан в Монреал на 6 октомври 2016 г., № 802-02-8, внесен от Министерския съвет на 2 март 2018 г.
    2. Изслушване на ръководството на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
    3. Разни.
    Има ли други предложения за включване на точки в дневния ред? Не виждам.
    Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред се приема единодушно.

    Преминаваме към точка първа от дневния ред:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА ПРОТОКОЛА ОТНОСНО ИЗМЕНЕНИЕ НА ЧЛ. 50, БУКВА „А“ ОТ КОНВЕНЦИЯТА ЗА МЕЖДУНАРОДНО ГРАЖДАНСКО ВЪЗДУХОПЛАВАНЕ, ПОДПИСАН В МОНРЕАЛ НА 6 ОКТОМВРИ 2016 Г., И ПРОТОКОЛА ОТНОСНО ИЗМЕНЕНИЕ НА ЧЛ. 56 ОТ КОНВЕНЦИЯТА ЗА МЕЖДУНАРОДНО ГРАЖДАНСКО ВЪЗДУХОПЛАВАНЕ, ПОДПИСАН В МОНРЕАЛ НА 6 ОКТОМВРИ 2016 Г., № 802-02-8, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 2 МАРТ 2018 Г.
    Гости по точка първа са господин Велик Занчев – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията и господин Станимир Лешев – главен директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“.
    Заповядайте, господин заместник-министър, за да представите законопроекта.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕЛИК ЗАНЧЕВ: Благодаря, уважаеми господин Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, Международната организация за гражданско въздухоплаване (ИКАО) е специализирана агенция на ООН, създадена по силата на Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване. Конвенцията е подписана в Чикаго на 7 декември 1944 г.
    В ИКАО членуват 191 държави. Република България е страна по Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване.
    Съветът и Въздухоплавателната комисия са двата най-важни избираеми органа, от които зависи работата на ИКАО.
    Всяко национално законодателство, както и правото на Европейския съюз в сферата на авиацията се основават на Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване и нейните 19 анекса.
    На своята ХХХIХ сесия, проведена в периода 27 септември – 6 октомври 2016 г. в гр. Монреал, Канада, Събранието на ИКАО постигна съгласие за увеличаване на числеността на Съвета и на Въздухоплавателната комисия, което налага съответното изменение в Конвенцията. За тези цел бяха приети Резолюция А 39-5 относно изменение на чл. 50, буква „а“ за увеличение на състава на Събранието от 36 на 40 членове и Резолюция А 39-7 относно изменение на чл. 56 за увеличаване на числеността на Въздухоплавателната комисия от 19 на 21 членове.
    Измененията са оформени в два отделни протокола и изискват ратификация. Държавите – членки на Европейския съюз, заедно с 44-те държави, членуващи в Европейската конфедерация за гражданска авиация, са особено заинтересовани от по-силно присъствие на Европа в процеса на изготвяне на политиките и стандартите в областта на въздушния транспорт.
    В момента Европа разполага с квота от 8 места за Съвета на ИКАО и има шанс те да станат 9, ако изменението влезе в сила.
    Освен това увеличаването на числения състав на основните органи на ИКАО би благоприятствало и за избирането и на по-малки страни, като Република България, когато те се кандидатират като представители на регион, излъчени на ротационен принцип.
    Това е накратко за Конвенцията. Благодаря.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви.
    Господин Лешев, имате ли да докладвате нещо?
    СТАНИМИР ЛЕШЕВ: Ако има въпроси, тогава бих отговорил.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
    Уважаеми колеги, имате думата относно промените на чл. 50, буква „а“ и чл. 56 от Протокола от Монреал. Не виждам желаещи да вземат думата.
    Закривам дебатите.
    Подлагам на гласуване Законопроект за ратифициране на Протокола относно изменение на чл. 50, буква „а“ от Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване, подписан в Монреал на 6 октомври 2016 г., и Протокола относно изменение на чл. 56 от Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване, подписан в Монреал на 6 октомври 2016 г., № 802-02-8, внесен от Министерския съвет на 2 март 2018 г.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували: за – 18, против и въздържали се – няма.
    Приема се единодушно.
    Благодаря, господин Занчев и господин Лешев, за участието Ви в днешното заседание.

    Преминаваме .към втора точка от дневния ред:
    ИЗСЛУШВАНЕ НА РЪКОВОДСТВОТО НА ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ „АВТОМОБИЛНА АДМИНИСТРАЦИЯ“.
    Гости по т. 2 са господин Ангел Попов – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, и господин Красимир Сребров – изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
    Уважаеми колеги, поводът да поканим Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ днес е конкретен, ако ми позволите да дадем първо думата на господин Алгафари.
    Здравейте, господин Алгафари.
    Заповядайте на микрофона, за да представите конкретния казус на господин Сребров и господин Попов и след това ще преминем към обсъжданията.
    НАДАЛ АЛГАФАРИ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители, явяваме се с господин Аладин Харфан да съдействаме по някакъв начин за всички, които са арабско говорещи в България, да могат да кандидатстват за свидетелство за правоуправление на арабски език, която практика има в много страни в Европа. Тъй като в България, според наши изчисления, има около 18 хиляди души, които говорят арабски език – дали по линия на бежанци, дали са хора, които са дошли в годините да работят и да участ в България, но повечето от тях и да владеят добре български език, не биха познавали в тънкост, за да могат да кандидатстват на такъв изключително сложен изпит.
    Затова господин Аладин Харфан, който е с нас, финансира превода, за да облекчи Държавната агенция, за да не влизат в разходи за това нещо. Преведено е и е предадено на Държавната агенция и се надяваме да имаме Вашето съдействие и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията да съдейства, за да могат тези хора да се явяват на изпити и да получават свидетелство за правоуправление, а не да създават предпоставки за практики, които не са добри.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви, господин Алгафари.
    Желаете ли да допълните нещо?
    АЛАДИН ХАРФАН (Представител на Фирма „Аладин Фоодс“): Като работодател на „Аладин Фоодс“ при нас има 890 служители. От тях има 300 бежанци, които работят в нашата фирма. Доскоро всеки един караше с международна бележка. В последните 6 месеца това стана невъзможно. Специално в нашата транспортна и производствена база … да ги каним да идват, защото трябва да осигуряваме транспорта, тъй като са разпръснати в малки градове, специално в Съединение, Цалапица – тези малки села. Напоследък е практика да не ни признават международния превод на тях. Стана невъзможно да наемаме такива бежанци, които да могат да се адаптират в работата, в малките населени места. В София не е голям проблема, а само в провинцията проблемът стана много по-голям, заради това не може. На всеки човек до тях трябва да се осигурява транспорт.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви, господин Харфан.
    Господин заместник-министър, тъй като казусът е конкретен, затова ги поканихме да изложат проблема, вместо това да бъде направено от народните представители.
    Заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители! Това, което представи господин Алгафари, ние го имаме от миналата година. Имаме превод на цялата документация, що се касае до изпита по теория и практика. Ние сме абсолютно „за“ това нещо при определени правила.
    Първо, би трябвало да могат да се явяват хора, които притежават постоянно пребиваване в България, тъй като те са регистрирани по някакъв начин в България. Ние искаме това да стане, за да не се опитват тези хора да правят нещо, което е нерегламентирано и противозаконно. Но ние трябва да го решим.
    Ще помоля, след като приключи Комисията, да останат само народните представители и в закрито заседание да ви дам една информация.
    Ние сме „за“ това да стане.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
    Господин Сребров, желаете ли да се включите?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Извинете, само да допълня. Готови сме да променим веднага Наредба № 38, която регламентира тези неща, но това трябва да го решим заедно с Вас. Ще Ви дам след това една информация, която бих искал да чуят само господата народни представители.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
    Имате думата, уважаеми колеги.
    Заповядайте, господин Свиленски.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря, господин Председател.
    Аз съм един от народните представители, който се е ангажирал с проблема да съдействам да се случи тази среща, тъй като знам, че господата от известно време комуникират с Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. Разбира се, на Агенцията може би и трябва и подкрепата на комисията, за да вземе такова решение. Затова с председателя и с ръководството организирахме тази среща. Всички притеснения, които имате, ние трябва да ги вземем под внимание и съответно Вие, но мисля, че след като чухме за какво количество хора става въпрос – над 18 хиляди, мисля, че не би било проблем такова нещо да се случи, а именно да се явяват на езика, който владеят и на който могат да положат този изпит, за да си вземат шофьорските книжки, защото иначе без да искаме ставаме съучастници в предпоставки за други явления, които не искам да говоря тук, в Комисията, тъй като всички знаете за какво става въпрос, а те са в повечето случаи потърпевшите на тези действия.
    Ще подкрепя всяко едно предложение, което ще направи Агенцията, в посока улесняване получаването на тези свидетелства от хората, които не владеят добре български или английски език в случая. Благодаря Ви.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Господин Свиленски, ние имаме практика и в момента можем да изпитваме на български и на английски език.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Други колеги?
    Заповядайте, господин Тишев.
    НИКОЛАЙ ТИШЕВ (БСП за България): Имам един доуточняващ въпрос. Тези, които се явяват на изпит на български, е ясно. Но тъй като има изпити и на английски език, всички ли, които се явяват на изпита на английски език, са граждани на Европейския съюз или са с постоянно пребиваване в България?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Абсолютно всички са били граждани на Европейския съюз.
    НИКОЛАЙ ТИШЕВ: Благодаря.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Други колеги?
    Заповядайте, господин Свиленски.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Говорим без да се нарушават другите изисквания, просто както е български и английски да го има и арабския.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Ние нямаме право да нарушаваме правилата.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Ясно е, че правилата ще се спазват.
    Господин Алгафари, искате ли да попитате нещо или да допълните?
    НАДАЛ АЛГАФАРИ: Ще апелирам към господата и госпожи народни представители от практиката, която се случва с арабско говорещите в момента, голяма част от тези хора, които са дошли, са имали свидетелства за правоуправление, които са дадени в Сирия и с техен превод са шофирали, но вече са изтекли. Като срок не могат…
    От друга страна, има много от тях, които са имали международни шофьорски книжки, които са със срок 6 месеца и те изтичат и попадат в един капан. Когато и да бъдат спрени, за каквото и да било, даже за една обикновена проверка, се изисква да им се вземат номерата на колите, взимат се колите и на тези хора започва да им става много трудно придвижването в страната.
    Смятам, че тази практика, която е въведена като в Германия, в Съединените щати и в Канада, с нищо няма да наруши законодателството на България, ако Вие го приемете, или да наруши националната сигурност по някакъв начин, защото такива неща бяхме чули.
    По този начин ще помогнете – не съм сигурен как точно е наименованието на хората, които се търсят като международни шофьори, но доколкото знам, към момента се търсят към 1500 души с добро заплащане, а в България няма. Има доста хора от тези, които са имали такъв клас навремето в Сирия ли било, в Ирак или в Ливан, и биха могли да попълнят и това, за което говорим – да подпомогнат и този бранш. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви и аз.
    Господин заместник-министър, ако ми позволите, да Ви занимая и аз с един конкретен случай. Той може би се отнася за Министерството на вътрешните работи, но ще го споделя.
    Български гражданин, живеещ в страни от Западна Европа с постоянен адрес в България, но с настоящ някъде, в конкретния случай е в Германия, доколкото виждам. Ще спестя името и ЕГН-то на човека, който ги е изпратил. Оказва се, че когато идва да си подмени книжката, му се издава едно удостоверение, с което да отиде в Германия и там да му издадат тази книжка, която всъщност е документ за правоспособност, издаден от българските власти. Отивайки с това удостоверение, което също имам – изпратил ми го е човекът, подписано от началник група, сектор „Пътна полиция“ и т.н., откъдето се намира човека по постоянен адрес, в Германия властите не го признават. По този начин се получава един омагьосан кръг. В България му дават един документ, за който немските власти казват: „Такова нещо няма!“. Единственият вариант – има много такива казуси, е хората да си променят временния или настоящия адрес, който са дали, обратно в България, за да може да им се издаде книжката. Ние разкарваме тези хора – български граждани.
    На мен ми се струва, че в някаква степен това е отказ ние да ги обслужим административно.Ще ми се да решим по някакъв начин този казус.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Искам да попитам: той притежава българско свидетелство за управление.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Да, българско свидетелство.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Какъв нормативен акт го задължава той да издаде немска книжка?
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Не, той е дошъл за българската си книжка.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Може би не Ви разбрах? Той има българска шофьорска книжка?
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Иска да си поднови българската книжка.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Как така някой ще му забрани, след като притежава българска шофьорска , да си я поднови? Какво му трябва от Германия? Какъв му е проблема на него? Има нещо неточно.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Пише: „На 19 април 2012 г. на въпросния Димитър …“ и т.н. „е издадено свидетелство за управление на МПС № …, с категория Б и АМ със срок на валидност до 19 април 2022 г., съгласно Протокол № …, издаден от Регионална дирекция „Автомобилна администрация“,...“.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Той е преминал на изпит, но не си е взел книжката? Това вече е друго.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Доколкото разбирам, човекът…
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Не си е взел книжката. Имал е, преминал е на изпит, но не си е взел книжката. Бъдете сигурни, че е така. Сега той иска със стар изпит, тоест изпит със стара дата, да си вземе българска книжка. Мисля, че случая е такъв.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Ще Ви го препратя.
    Мисля, че тук драмата е с регистрацията, тъй като има сигнали и за това. Ако е удобно, ще Ви го изпратя?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Бъдете сигурен, че в рамките на 24 часа ще Ви отговорим.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: И ако има такава практика…
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: По принцип няма такава практика, но този човек нещо е пропуснал. Явил се е на изпит 2012 г., сигурен съм в това…
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Ще Ви представя и удостоверението, което са му издали от „Пътна полиция“. Не съм го чел, по-късно ще се запозная с него. Благодаря Ви, господин заместник-министър.
    Имате думата, уважаеми колеги.
    Заповядайте, господин Свиленски.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Уважаеми господин заместник-министър, господин Сребров, преди известно време пуснах един въпрос до Вас, относно пусната от Вас заповед за попълване от служителите на „Автомобилна администрация“ на една декларация за конфиденциалност. Получих декларацията, получих заповедта и имам няколко въпроса.
    Към заместник-министъра въпросът ми е: в колко други администрации има пусната такава декларация – „Железопътна“, „Въздушна“, „Морска“ и въобще в кои други министерства или агенции? Имате ли представа за такава декларация?
    Ако Ви притесняват взаимоотношенията на служители от „Автомобилна администрация“ с мен или с мои познати, повярвайте ми, с тази декларация няма да можете да ги спрете. Защото взаимоотношенията ми надхвърлят, може би ще останете без 50-60 човека служители. Не са тези двама, трима или четирима, за които Вие си мислите. Не е нужно с декларации да затваряте хората и да ги принуждавате да подписват такива документи.
    Ще Ви кажа само няколко неща. Колеги, слушайте, защото това се попълва в Администрацията.
    „Декларирам, че поетите от мен по-горе ангажименти в декларацията и отговорностите ще са в сила и след прекратяване на служебните и трудови взаимоотношения в Агенцията в срок от 10 години“.
    Десет години, господин Попов, ни аз, ни Вие, може би няма да бъдем, а Вие ги задължавате да са гроб, да не кажат случайно нещо на Свиленски. Разбирате ли каква глупост ги карате да попълват? Десет години! В „Майкрософт“ да работиш, в „Кока Кола“ да работиш“ в „Хюлет Пакарт“, където и да работиш няма такова десет години. Една година и отиваш и говориш.
    След това, „Автомобилна администрация“ е държавна агенция, не е частна фирма.
    „6. Да не оповестявам пред други служители размера и условията на възнаграждението“.
    Те са публични. Това са публични средства. Напротив, всеки трябва да знае колко получавате Вие, като хора, които, както и ние, цяла България знае заплатата на народните представители, а няма да знаят заплатите на служителите от „Автомобилна администрация“. Къде се намира Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията – някъде извън системата на държавната администрация? Та „няма да казвате размера, условията на труд“. Да не се интересуват от размера на другия какво получава?! Защо да не се интересуват, какво срамно има? Тайна ли е това какви заплати получават? На депутатите се знаят, на президента се знае, обаче на инспектора в „Автомобилна администрация“ е табу, няма да се казва?!
    И вече т. 5 – „Ако имам лична неудовлетвореност от начина, по който се справям с преките си задължения“.
    Виждате ли каква глупост? Той има лична неудовлетвореност от начина, по който се справя със задълженията си и там декларира вече, че или начина, по който се управлява Агенцията, „няма да ангажирам в това други служители, както и няма да създавам негативно отношение“.
    Напротив, той трябва да ангажира други, защото има проблем. Той усеща, че не се справя. Как няма да ангажира други служители? Ще ангажира! Ще каже: „Хора, с това не мога да се справям, възлагат ми по-тежка задача“.
    Молбата ми е, ако е само във Вашата Агенция, отменете това нещо. Аз ще се въздържам от контакт с хората, но те сами ме търсят, защото явно нещо ги притеснява. Но с това няма да ги уплашите, няма да спрете контактите с мен. Съветвам Ви приятелски: не е от полза нито на Администрацията, нито на хората, които контактуват с Агенцията по този начин на действие. А 10 години, повярвайте ми, Свиленски няма да е депутат 10 години, така че го намалете поне на три години.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря, господин Свиленски.
    Заповядайте, господин Попов.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Уважаеми господин Председател! Господин Свиленски, сигурно щях да Ви отговоря по друг начин, ако не бяхте тръгнали така напред с тези 50 60 човека, които са Ваши приятели или сътрудници. (Реплика от народния представител Георги Свиленски.)
    Поне така се изразихте, че са Ваши приятели и че трябва да ги уволним. Нямаме намерение да уволняваме никого.
    За десетте години сте абсолютно прав. Ще ги намалим.
    Колко предлагате – да ги намалим на три?
    Какво ни подтикна да направим тази декларация? Не във всички агенции в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията Агенцията притежава тази уникална информация. Ние притежаваме уникална информация. Тя е свързана с частни лица и фирми – обороти на фирми, на данни, ЕГН-та, адреси и съответно работодатели или партньори. Ние притежаваме тази информация.
    Тъй като имаше един случай, в който констатирахме изнасяне нерегламентирано изнасяне на документи, трябваше да се предпазим по някакъв начин. Ние притежаваме изключително голяма информация и в тази връзка ще правим една обща информационна система с Министерството на вътрешните работи и Комисията за финансов надзор. Идеята да направим тази декларация е точно притежаването на тази изключително богата информация. Ние знаем за всяка фирма какви са й партньорите, колко служители има, ЕГН тата, номерата на автомобилите и много други неща.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Господин заместник-министър, нали не си мислите, че само Вие знаете много в тази държава за фирмите? Тези хора, като ги назначавате, нямат ли длъжностна характеристика, в която да е написано какво трябва да правят, че трябва да попълват тази декларация, в която, когато се съмнява в себе си, да не го споделя с колегата? До тук няма нищо общо с това, което ми говорите.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Даваме да подпише декларация, че той няма право да споделя с медии и да изнася тази информация. Ще Ви кажа защо.
    Ние в момента правим проверка изключително на пунктове за годишни технически прегледи. Вътре имаме информация за много неща, включително информация, подадена ни от службите, които се занимават заедно с нас по отношение на нерегламентирани такива прегледи. Разберете, господин Свиленски, вътре има изключително много информация – обороти, неплатени данъци, неплатени данъци за годишни технически пунктове, и ние трябва да се предпазим по някакъв начин това да не изтича към тези, към които е насочена проверката.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Кажете ми тази декларация с какво ще спре този, който е решил да изнася информацията – с тази заплата от 600 лв., която получава при Вас, и това, че ще го изгоните? С тази декларация той ще спре да продаде тази информация, която твърдите, че е толкова важна? В „Железопътна информация“ нямат ли информация колко влака се движат, колко товари прекарват и т.н.“
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: „Железопътна информация“ няма тази информация, която имаме ние. Аз Ви казвам, че вътре има изключително голяма конфиденциална информация – ЕГН-та, адреси, обороти, контакти.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Има Закон за личните данни, господин Попов. Как е работила досега 20 години тази Администрация?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Така е работила. Сега ще работи по друг начин и сега ще има някакви правила.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Добре, това исках да чуя.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Не искаме да изтича информация. Беше хванат служител, който изнася нерегламентирано документи, свързани с други фирми – фирми, които не засягат неговата лична работа, тоест служебната му ангажираност. Разбирате ли?
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Добре, като го хванахте, какво го направихте?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Дали сме го на органите, моля Ви!
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Значи има какво да се направи.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: По-добре е човек да знае, че ще последват наказания.
    Моля Ви да ни подкрепите. Ние се молим от една година да увеличим заплатите. Затова искаме да ни помогнете. Чудесно повдигнахте въпроса със заплатите. В момента се справяме, мисля, че с най-ниските заплати за контролен орган.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Ако ме питате, цялото министерство е с такива.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Не само. Имаме не лоши заплати.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Кажете колко е средната заплата, за да чуят колегите.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Средно 750 лв.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря, господин Попов.
    Заповядайте, господин Сребров.
    КРАСИМИР СРЕБРОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители! Уважаеми господин Свиленски, повдигате въпрос, който от моята проверка по отношение на декларациите – не мога да Ви изброя сега всички агенции, но в момента ние сме последната, след като проверих. Тази агенция, в която идва служителка от антикорупция, просто това е подхода ни към всеки един, който идва да кандидатства за някаква длъжност. Питам го: къде работите, колко получавате. Мисля, че е нормално, тъй като някои имат информация, че са ни най-ниски заплатите, но други мислят, че са ни много високи. При това, че тази дама, която идва, каза: „Аз не мога да Ви кажа заплащането, което получавам, поради такава декларация“. Проверих, наистина нашата Агенция дали има такава декларация, въпреки че установяваме много други важни неща. Дори отказах през утрешния ден среща на групата за международен транспорт в Париж, на която ходя три пъти. Този път отказах да отида точно поради нещо, което не е прието много години в нашата Агенция, а това е за изземването на копия от … Нямаме никакъв нормативен документ.
    Ако Ви кажа една бройка, сигурно и Вие ще се възмутите как това не е прието от много години, а без изземването на такъв вид документи в Европа се движи много транспорт, който е нелоялна конкуренция за другите държави. Точно през утрешния ден имахме точка за установяване механизма за изземване на този вид копия от превозвачи, които са …
    Вие първо ме обвинявате и с писмо, че тази декларация служи за нас да прикриваме престъпления и някаква корупция, което всички знаем, че това е по закона и 10 такива декларации не могат да решат въпроса, когато някой иска да направи нещо. Вие го знаете много добре.
    В това отношение искам да кажа, че тази декларация, колкото и такива подписани да има, знаете, че има закон, но това никога няма да спре било за корупция, било за някакви престъпления, тъй като гражданинът е длъжен да огласи това нещо, ако има нещо подобно.
    В тази декларация има още един момент, че при нас – може би ще го чуете много скоро, се натъкнаха и други служби точно за изнасяне на информация и много скоро ще има и нещо атрактивно и този път няма да излезе от прокуратура и от полиция. Ще излезе точно от името на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Много скоро ще има отново голям скандал. Точно шест месеца, не че сме уговаряли хората, но просто тези хора се амбицираха и работиха. Всичко това малко или много сте го видели било по медии, било по други средства за масова информация. Благодаря Ви.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Мога ли само да допълня?
    Господин Свиленски, преди около 32 дни извършихме една проверка на един пункт за годишни технически прегледи, където констатирахме около 100 нерегламентирано проверявани камиони, на тежки автомобили. Това беше съвместно с една от службите. Вечерта, когато обявихме тази операция, направихме грешка. Фирмата беше предупредена и на сутринта беше затворена. Намерихме виновника – наш служител, който беше уволнен дисциплинарно. Разберете, и на нас не ни е лесно, защото тази информация най-вероятно струва кутия бонбони.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Уважаеми колеги от ГЕРБ, имате ли въпроси, питания към гостите? Не виждам.
    Заповядайте, господин Свиленски.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Господин заместник-министър, радвам се, че ще направите някаква изненада следващите шест месеца, ще откриете нещо важно, което е добре. защото досега всичко, което се открие, потъва и нищо не се разбира. Идват, хващат, арестуват, повдигат обвинения, но, доколкото знам, Вие си ги държите тези служители на работа. Тези 12 арестувани нали са…
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Изчакайте с този въпрос, господин Свиленски.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Нека да довърша.
    Хубаво е да се правят акции, но е хубаво след това да има резултат.
    За да приключа с декларацията. Разбирам, че тази декларация сте я направили, за да се окаже натиск върху служителите. Той ще е временен, те ще я подпишат, ще я забравят. Разбира се, нищо, което е вътре, не може да бъде доказано, защото това, че ще каже въпросите по телефона на служителя, искате да я давате на един повече. В смисъл, така сте решили да управлявате, така управлявате. Поне текстовете ги направете така, че като чете някой външен, който не е от Агенцията, да не се смее. Да каже: „Все пак тези хора са написали някаква нормална декларация“.
    По-важният въпрос, който имам. 2016 г. приехме последните промени в Закона за автомобилните превози, касаещи таксиметровия превоз. Много неща там бяха свързани с регистрацията,разрешенията и т.н. на колите. Наредба № 34 обаче не е променена от 2012 г., мисля, че последно. Какво чака Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, за да промени Наредбата, защото в Столична община в момента има 400 коли регистрирани на един шофьор. Кажете ми как може един шофьор да управлява 400 коли едновременно? Не говоря за другите с по 20, 30, 5, 10. Но този с 400 как избира кой ден с коя кола да излезе да работи? Това е вследствие на неприетите промени в Наредба № 34, където се казва, че един превозвач – шофьорът, вписан в разрешителното.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
    Заповядайте, господин Сребров.
    КРАСИМИР СРЕБРОВ: Вие не сте видели нещо друго, което е още по-интересно. Тук пак е интересно, има един водач, но от 28 януари целия градски транспорт се движи без всякакви документи.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Градският транспорт в София?
    КРАСИМИР СРЕБРОВ: Без разписание, без договори. Договорите са изтекли.
    Писахме няколко писма. От бранша казват: „Ние нищо не можем да направим, зависим от госпожа кмета“. Писахме до там, те пишат до нас. Има само един вариант, по който карат в момента…
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Това има ли връзка с Наредба № 34? (Уточнение извън микрофоните.)
    КРАСИМИР СРЕБРОВ: Наистина сте прав, но в момента работим нещо много по-важно – свързваме таксиметровия транспорт н Националната агенция за приходите, като въвеждаме касови апарати, чрез които ще контролираме целия таксиметров транспорт в цяла България и отменяме доста документи, които досега бяха по Наредба № 34 – нещо много важно.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Това не е до касовите апарати. Тези, които стоят зад касовите апарати, нямат право да стоят там. Разбирате ли ме? Колите се карат от кухи фирми, които нямат място въобще по улиците, а след това са касовите апарати.
    КРАСИМИР СРЕБРОВ: По този начин, чрез таксиметровите автомобили ние ще управляваме абсолютно транспорта и чрез онлайн управлението на таксиметровия транспорт ще наблюдаваме абсолютно цялата дейност.
    Нещо друго. Миналата година беше назрял голям скандал и пак всички таксиметрови автомобили да излязат пред парламента. Веднага отмених, дадох 6 месеца срок – ставаше въпрос за удостоверенията. Но исках в тези 6 месеца да можем нормативно да решим някои неща, поради това че хората, които работят и знаейки и най, най, който не може да работи нищо, и той е таксиметров шофьор. Първото нещо, което беше, чрез свидетелствата за правоуправление да можем да изолираме много хора от таксиметровия транспорт. Но нещата се случват трудно. Сега тепърва започват и корекции от преводачите и това поне до края на годината не можем да решим нормативно.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Заповядайте, господин заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Конкретно по Наредба № 34.
    Разрешихме с Ваша помощ и с Ваша подкрепа да удължим срока за издаване на удостоверенията. Знаете ли с какви нищожни темпове върви това? Предупредихме ги няколко пъти. Нали знаете, че българина винаги се сеща в последния момент?
    Тогава Вие ги подкрепихте, ние казахме абсолютно „да“. Трябваше да го направим и беше ясно, че няма да го направим.
    КРАСИМИР СРЕБРОВ: Да Ви кажа …
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Това по Наредба № 34 ли е?
    КРАСИМИР СРЕБРОВ: Да.
    За един месец направихме 830 специализирани акции само на летището и за един месец съставихме 150 акта на таксиметрови шофьори. Само на 16 автомобила бяха отнети контролните номера и за 6 месеца са наказани в наказателен паркинг и водачите са санкционирани по 1500 лв. Продължаваме проверките и то се вижда.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Други въпроси?
    Заповядайте, господин Панчев.
    СПАС ПАНЧЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Господин заместник-министър, колеги, съжалявам, че закъснях малко и не участвах в дискусията за декларацията и, честно, не я познавам. Позволих си да взема думата, защото помня история от миналото, когато за липса на такива или приблизително такива декларации се раздадоха списъци с имената и адресите на нашите разузнавачи на чужди държави, списък с комисионерите в оръжейния бизнес на други държави. Ние, помня, като работници и служители едно време подписвахме наистина декларации за лоялност към фирмата, дружеството, агенцията и се ангажирахме няколко години след това да не работим в конкурентни фирми. Така че такива неща е имало, има и сега. Всички банки почти подписват декларации и е редно да има.
    Не може да оставим като разграден двор дейността на една държавна структура, пък била тя и Вашата структура, която уважавам. Считам, че контролът трябва да е малко по-голям. Затова, когато имате нужда, ще получите нашата подкрепа. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
    Мисля, че изчерпахме тази тема.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Господин Свиленски, ще допълня още нещо във връзка с тази декларация. Изключително малко хора, по-малко от пръстите на едната ми ръка се броят, които не са подписали. Двама от тях в момента са отпуск по болест. Единият от тях беше засечен по информационната система, за която може би повечето от тях не знаят, че когато един човек бръкне в някоя информационна система на ДАИ или на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, там отчита кой е пипнал вътре и за какво. Какво го интересува този служител, който в момента е в болнични, и ние го чакаме да се върне? Обжалвали сме болничния, много болнични падат на наши служители. Какво го интересува една преписка с ГДБОП? Той всъщност няма нищо общо с тази организация. Какво го интересува за една информация от ДАНС?
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Не знам, това Ви е част от работата, господин Попов.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Част от работата, но не на тези служители.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Както един служител, който не би трябвало, но има достъп до тези неща.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Отнехме достъпа и регламентирахме само определени…
    РЕПЛИКА: Значи има начин.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АНГЕЛ ПОПОВ: Има начини, но това е част от …
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Смятам, че изчерпахме тази тема.
    Уважаеми колеги, искам да обсъдим единствено следното нещо.
    Тъй като господин Попов каза, че има информация за нас, ние ще помолим колегите да излязат. (Уточнение извън микрофоните.)
    Ще помоля гостите да напуснат залата.
    Преминаваме към точка – „РАЗНИ“, която ще протече в закрито заседание.
    Подлагам на гласуване предложението за закритото заседание.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували: за – 19, против – и въздържали се – няма.
    Предложението се приема.
    (Членовете на Комисията изслушват информацията от заместник-министър Ангел Попов извън протокола.)
    Благодаря на всички за участието в работата на комисията.
    Закривам заседанието.



    (Закрито в 15,45 ч.)





    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Халил Летифов
    Форма за търсене
    Ключова дума