Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
18/04/2018
    П Р О Т О К О Л
    № 28


    На 18 април 2018 г. се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Изслушване на г-н Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    3. Разни.
    Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, и на гостите се прилагат към протокола.

    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Халил Летифов.

    * * *

    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Добър ден, уважаеми колеги, уважаеми гости! Има кворум, може да започнем днешното редовно заседание.
    Предлагам на Вашето внимание следния дневен ред:
    1. Изслушване на г-н Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    3. Разни.
    Други предложения? Не виждам.
    Който е за така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 13, против и въздържали се – няма.
    Приема се единодушно. Благодаря.
    Преминаваме към Първа точка.
    Добре дошъл, уважаеми господин Министър!
    Според чл. 29 всяка парламентарна група има право на два въпроса, като поредността е според големината на парламентарната група.
    Преминаваме към въпросите.
    Първи са Парламентарната група на ГЕРБ.
    Заповядайте, господин Христов.
    ПАВЕЛ ХРИСТОВ: Благодаря.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми господин Министър! В процедурата по блиц бих Ви помолил да ни запознаете с това какви са плановете по придобиване на нов подвижен състав за БДЖ, какви са действията, които предстоят по процедуратаq и какво да очакваме по отношение на този въпрос? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви и аз, господин Христов.
    Заповядайте, господин Министър.
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: През месец юли 2017 г. е събрана работна експертна група от представители на Българските държавни железници, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков”, Техническия университет и Университета за национално и световно стопанство, която да изготви доклад с обосновка за необходимостта от нов подвижен състав на БДЖ, неговия вид и параметри, на базата на които да се извърши такава процедура. Този доклад съдържа към днешна дата анализ на пътникопотоците във всички линии; анализ на настоящия график на движение с възможните негови изменения; анализ на настоящото състояние на тяговия подвижен състав; анализ на бъдещите проекти, които са в процес на изпълнение на цялостната инфраструктура на железницата и като цяло пътната карта и стратегията, която има за развитие на железопътния транспорт. Този доклад е готов от септември 2017 г. и на практика се определя подвижният състав, който трябва да бъде закупен, и необходимостта му, покривайки изцяло територията на страната, както и видовете влакове от гледна точка на това дали ще са за къси разстояния, за дълги, интерситита, регионални и т.н.
    В концепцията, която е предложена, одобрена като доклад, това нещо се предвижда да се случи на два етапа. В първия етап общата бройка влакове, всякакви видове – преобладават мотрисните, е 85 броя, които се предвижда да бъдат закупени в този доклад. Разделени са на два етапа. В първия етап са 41 броя, във втория – 44 броя. Декември месец 2017 г. е обявена поръчка за избор на консултант за подготовка на критерии, съответно тръжна документация. Консултант е компанията „Ръстентянг”. При първия етап 41 броя влака, както казах, са предвидени да бъдат разпределени в 6 броя интерсити електрически влакове, с около 350 местни, като проектната скорост, която ще се позволява при този подвижен състав, е до 200 км в час в зависимост от това дали подвижният състав ще бъде с вагони с накланящи се кошове, или не. Такъв е терминът. Стандартно е, че инфраструктурата ще позволява такава скорост, ако не са с такъв тип подвижен състав, скоростта ще бъде до 160 км в час – 10 електрически мотрисни бързи влака, 12 електрически крайградски влака с до 150 места, 8 електрически влака с до 250 места и 5 дизелови мотриси със 120 места.
    В момента графикът, който обслужва БДЖ, се извършва от 550 влака, като наличните мотрисите, които имаме, като „Сименс”, поддържат необходимостта от 276 влака. С покупката на тези 41 мотрисни влака в първата фаза на изпълнение на проекта ще се покрие необходимостта от около 170 влака и на практика ще бъде сериозна крачка към подобряване на услугата.
    Най-общо това е състоянието към момента на извървения път.
    Конкретно като документация имам уверение от колегите от БДЖ, че в рамките на следващия календарен един месец ще бъде окомплектована изцяло, така че може да се премине към обявяване на процедурата.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря, господин Министър.
    ПАВЕЛ ХРИСТОВ: Господин Министър, благодаря.
    Удовлетворен съм от чутото. Предполагам, че членовете от Комисията ще могат да се запознаят с анализа при необходимост, да научим повече подробности от него, за което Ви благодаря.
    Нямам уточняващи въпроси.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря.
    БСП за България? Заповядайте, господин Паунов.
    АЛЕКСАНДЪР ПАУНОВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Министър, един допълнителен въпрос към зададения въпрос от колегата за тези 41 влака, който ръководството... (Шум и реплики.) Говоря за тази година – той каза за следващата година. Питам за тази година – 41, и ръководството на БДЖ беше на миналото заседание и казаха, че ще подготвят обществена поръчка. Моят въпрос към Вас е: осигурено ли е финансирането за закупуване на тези влакове и откъде идват финансовите средства? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви и аз господин Паунов.
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Механизмът на изплащане на тези влакове няма да е както до момента – да се взимат заеми, за да се купуват. Ще се използва капиталовият трансфер, който е в размер на 35 милиона на година. Ще има един финансов недостиг, тъй като се счита, че процедурата, която ще се обяви, ще е на стойност около 420 милиона, но все пак тя е състезателна, така че там се конкурират, но ако приемем обаче като финансов недостиг тази разлика между 350 – защото идеята е те да бъдат изплащани в следващите 10 години в размер на капиталовия трансфер, който имат, при положение че той не се променя, искрено се надяваме, че ще успеем да убедим Министерството на финансите, че ако има по-голям капитал в трансфера следващите години, но ако вземем сегашните параметри от 35 милиона на година – за 10 години са 350 милиона, и недостигът до 420 милиона имаме ангажимент да бъде поет като ресурс от държавата, като това ще стане в заседание с решение на Министерския съвет.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
    Господин Паунов, заповядайте.
    АЛЕКСАНДЪР ПАУНОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
    Имам един допълнителен въпрос – това, което получавате като субсидия, дали ще бъде включена към това финансиране, или това са средства извън тази субсидия, която получавате всяка година? Благодаря Ви.
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Средствата, които получават БДЖ са в две различни направления. Това изцяло са средства, които са предвидени от държавния бюджет като капиталов трансфер, средствата от субсидия не биха могли да бъдат ползвани за закупуване на подвижен състав, тъй като те са предвидени като перо за други нужди. Субсидията е отделно перо и тя няма да бъде използвана, тъй като не е правомерно.
    При положение вече, че финансовото състояние на БДЖ се подобрява, тук съществува потенциално възможността в следващата или по-следващата година БДЖ да бъдат ситуирани като бенифициент по оперативна програма, където могат да ползват финансиране за подвижен състав. Такава програма е „Околна среда”, такава програма е и „Транспорт”, макар че в „Транспорт” средствата са изцяло ангажирани по проектите, но един такъв ход също е възможен за в бъдеще. Към момента, дори те да бъдат бенефициент в оперативна програма, тези хора от Вас, които знаят как се кандидатства за проекти, как се попълват апликационни форми са наясно, че там трябва да бъдат постигнати коефициенти, които изискват сравнително добро финансово състояние на съответния бенефициент. Към момента БДЖ не разполага с такива показатели във финансовото си състояние, за да може да получи по апликационна форма коефициент, който да предполага, или да дава възможност за финансиране по който и да е от фондовете, който позволява закупуване на подвижен състав. От тази гледна точка ще стартираме процедурата така, както обясних – по 35 милиона на година. С недостига, който е до 420 милиона, ще се ангажира държавата с решение на Министерския съвет, и в следващите години, ако успеем да договорим или по-голям капиталов трансфер, или възможност за получаване на финансиране по някой от фондовете, когато финансовото състояние вече е добро, това може да стане. Субсидията е съвсем друго перо в БДЖ и тя не може да бъде ползвана за закупуване на нови влакове.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря, господин Министър.
    Господин Живков? От „Обединени патриоти” нямате въпроси.
    Господин Халил, заповядайте.
    ИХСАН ХАЛИЛ ХАККЪ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Министър, бихте ли ме запознали с хода на процедурата по даване на концесия на летище Пловдив?
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря, господин Халил.
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Комисията приключи своята работа – дата не си спомням, но преди около две седмици, може и малко повече, определи компания, която печели процедурата. Това е „Хайнан груп”, китайска компания. Най-общо, концесията предвижда заплащане на фиксирана годишна такса, като концесионна такса, като концесионна вноска. Предвижда, мисля че беше 6 процента, променлива част от концесионната такса, която е процент от приходите на компанията, която ще оперира летището и размера инвестиции в рамките, мисля, на 160 милиона. Такава е оценката на Комисията и като такава тя приключи. Така докладвах решението на Комисията на Министерския съвет. Какво ще се случи от там нататък? Тече 14-дневен срок за обжалване, който изтече в понеделник. Нямаше постъпили жалби по тази процедура. От тук нататък има срок, в който КЗК трябва да се произнесе за наличие или липса на концентрация – стандартна процедура. По решение на Министерския съвет ние имаме двумесечен срок да сключим договор с изпълнителя, с оператора. Вярвам, така са предвидени и сроковете, че КЗК ще успее да се произнесе в този двумесечен срок, за да може съответно официално да поканим компанията и да си подпишем договора за изпълнение. В рамките на тези два месеца е обезпечена изцяло дейността на летището. Няма да има никакви проблеми относно възнаграждение на работници или извършване на работата там като нормална, ежедневна практика на самото летище.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря, господин Министър.
    Господин Дончев? Нямате въпроси.
    От името на ПГ на ГЕРБ? Нямате.
    БСП за България?
    Господин Божанков, не сте член на Комисията.
    ЯВОР БОЖАНКОВ: Бих искал от името на БСП да задам въпрос, макар да не съм член... (Шум и реплики.)
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Заповядайте, господин Свиленски.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Аз разбирам колегите, че вероятно се притесняват от въпроса, който ще бъде зададен. Господин Божанков може и да не го зададе тук, разбира се. По-добре обаче подготвен човек по въпроса да го зададе, за да може министърът да отговори.
    ЯВОР БОЖАНКОВ: Въпросът е за мой писмен въпрос, който съм пуснал, и бих искал да получа обяснение.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Разбира се, ако Министърът няма желание и откаже да отговори, ние ще зададем друг, втори въпрос, а този ще го зададем в залата. Но мисля, че тук е мястото и така сме процедирали винаги в тази комисия. Мисля, че в Правилника – не знам какво точно четете…
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Ще Ви цитирам. Аз съм длъжен да спазя Правилника.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Разбира се.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Не знам защо господин Божанков?! Някой от Вашите колеги може би. Българската социалистическа партия има солидно присъствие в Комисията.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Обяснявам защо…
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Вие мен ме вкарвате в ситуация.
    Чета: „Чл. 29, ал. 1: В началото на заседанията постоянните комисии всяка първа сряда или четвъртък на месеца ресорните министри се явяват пред съответните комисии и отговарят на актуални устни въпроси, отправени от членове на комисиите…”.
    Вие не членувате в нашата Комисия. Мен поставяте в неудобно положение. БСП има солидно присъствие. Аз нямам представа какъв е въпросът и няма цензура, но Правилникът и мен ме указва как да действам.
    ЯВОР БОЖАНКОВ: Господин Председател, извън Правилника искахме да зададем този въпрос, тъй като той е във връзка с мой писмен въпрос, с който колегите не са запознати, а той има предистория. Едва ли е удачно пък те да говорят от мое име, затова исках да го задам. Важен е за Вашата Комисия, мисля че е важен и за Министъра и мисля, че и той самият би искал да го чуе. Както прецените. Аз мога и в друг формат да го задам.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Не го подлагам на съмнение, господин Божанков. Ако Комисията в следващия момент – това е актуален въпрос, в смисъл такъв и… (Шум и реплики встрани от микрофоните.)
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Колеги, нали не сме в първи клас! „Защо някой от Вашите колеги не го зададе?” – той да ми диктува на ухото аз какво да питам?! В крайна сметка има някакъв казус, има някакъв въпрос. Министърът, ако счете, че трябва да отговори, ще отговори, ако не – няма да отговори. Има си друг ред, разбира се. Вие го знаете много добре. Въпросът беше – тук сме експертна комисия по този въпрос. Като не искаме… (Шум и реплики.)
    Ако разрешите, колеги от ГЕРБ, господин Божанков ще зададе въпроса, ако не разрешите, ще спазим Правилника и няма.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Заповядайте по начина на водене.
    ПАВЕЛ ХРИСТОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! За да не нарушаваме Правилника, призовавам Ви да се върнем към процедурата на блиц контрол. Доколкото си спомням, имаме точка „Разни” в дневния ред, в която нечленове на Комисията също могат да вземат думата. Така че нека формално спазим Правилника, пък колегата, ако иска толкова да постави този въпрос, мисля, че в точка „Разни” би могъл да го направи. Това е начинът, по който ние можем да спазим Правилника. Иначе всичко друго би било нарушение. Пък, нека да не толерираме нарушения в крайна сметка! (Шум и реплики.)
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Господин Министър, ще останете ли за точка „Разни”? (Разговор встрани от микрофоните.)
    Добре. Благодаря Ви.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: При това положение ще остане в точка „Разни” да се зададе въпросът към Министъра.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Одобрявате ли този подход, господин Министър?
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Казах, ако въпросът е важен за сектор „Транспорт”, ще остана. По никакъв начин, обаче не мога да взема отношение в правилата, които сте си гласували и избрали като работа на Транспортната комисия. Не мога да взема отношение дали Вие сте прави, или не прави, давайки възможност, или недавайки възможност за задаване на този въпрос. Ако темата касае и е важна за сектор „Транспорт, ще остана. Ако съм в състояние, ще взема отношение по този въпрос.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: „Обединени патриоти”? Нямате въпроси.
    Господин Министър, ако ми позволите да задам въпрос от името на ПГ на ДПС относно актуалния въпрос с катастрофата на Магистрала „Тракия” и малко по-късно другата катастрофа, в която, слава Богу, нямаше жертви – във Велико Търново, дали имате актуална информация до какъв етап е стигнало разследването и с какво разполагате Вие? Ако имате повече информация по въпроса, бихте ли я споделили с нас, разбира се, ако не пречи на разследването? Благодаря Ви.
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Това, което веднага след първия инцидент на Магистрала „Тракия” направихме с колегите от „Автомобилна администрация” – в централната система от база данни веднага беше проверен статутът на превозното средство и неговото техническо състояние, такова каквото се прави на проверките. Разполагаме с валиден видеофайл, със снимков материал от прегледа на този автобус. Както чухте, той на практика е доста нов, сравнително нов, техническото състояние е такова, че предполага и позволя на този автобус да извършва този вид услуга, да се движи по пътищата на страната.
    Втората проверка, която беше направена веднага, беше за квалификацията на водача на автобуса. Той притежава всички необходими документи и квалификационни нива, които са изискуеми да извършва тази професия, и съответно точно този курс. Направихме проверка по самото движение на автобуса, тоест като изпълнение на самия курс София – Бургас и Бургас – София. Установили сме валиден пътен лист с двамата водачи, със съответно часовете на тръгване и заминаване. Общо-взето по тази линия не сме установили нарушения и съответно го обявихме на медиите.
    Паралелно с това започна друга проверка, която обаче не е само проверка на „Автомобилна администрация”, тя е съвместно с органите на МВР в офиса на Компанията. По нея не мога да кажа нищо. Самият аз не разполагам с информация. Не зная тази проверка докъде е, но там ще бъде проверено, поне от нашите органи, разбира се, вероятно и МВР органите ще проверят – така нареченият „предпътен контрол”, дали се е състоял, дали съответният водач е минал медицински преглед, дали си е попълнил и представил необходимата документация, дали е минал на дрегер за тест на алкохол, съответно всички предпътни изисквания, които са необходими за осъществяване на този превоз, нямам информация и не мога да Ви кажа как върви точно тази проверка.
    Понеже и медиите ми задаваха въпроси относно тахошайби, дигитални карти и т.н., също не разполагам с информация и не зная. Това са проверки, които са предмет и на следствените органи. Когато получа такава информация и тя не представлява проблем за следствието да бъде оповестена, ще Ви информирам.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
    Господин Дончев, имате ли въпроси? Не.
    Минаваме към точка „Разни”.
    Господин Божанков, имате думата.
    ЯВОР БОЖАНКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър, благодаря Ви за толерантното отношение.
    Моят въпрос е свързан с писмен въпрос, който зададох към Вас, господин Министър, във връзка с начина, по който Холдинг БДЖ и Национална компания „Железопътна инфраструктура” продават отпадъци от черни и цветни метали през „Софийска стокова борса” АД. Във въпроса Ви попитах, какво мотивира този тип работа, какви цели се поставят? Вие сте отговорил, че това е световно утвърдена практика, която гарантира прозрачност и най-добри търговски условия. Помолил съм също така да бъдат прикрепени договори за период от четири години и видно от тях, условията при които работят БДЖ, са – търся най-меката дума, непазарни и неизгодни за БДЖ. Тук не говоря за конкретен договор или няколко договора, а за всеки един договор, сключен от БДЖ без изключение. Запознат ли сте с такъв проблем, как си го обяснявате и мислите ли да предприемете някакви мерки? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Заповядайте, господин Иванов.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Уважаеми господин Председател!
    Ппонеже казахте, че ще зададете Вашия въпрос, в блиц контрола, господин Божанков, в него се говори за общи политики, не се говори за конкретни договори, конкретни въпроси и т.н. Надали господин Министърът е запознат в момента и може да Ви отговори сега.
    ЯВОР БОЖАНКОВ: Това касае политиката, по която Държавната железница реализира не една или две конкретни сделки. Въпрос на политика на БДЖ е как продава вторични суровини, защото тя е най-големият генератор и това е сериозно перо в бюджета, тоест касае финансовото й състояние. Въпросът е доста общ…
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Финансовото състояние – добре, но за конкретните…
    ЯВОР БОЖАНКОВ: Ако позволите, аз мога да вляза в детайли, за да кажа защо касае финансовото състояние, ако Ви зачета какви са обемите и за какви финансови потоци става дума.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря, господин Божанков.
    Господин Министър, можете ли да отговорите?
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Не бих могъл нищо да кажа в конкретика. Това е въпрос, на който колегите са подготвили отговор вероятно за всяка една конкретна сделка. Това, което мога да кажа, е, че начинът – първо, не зная защо въпросът е към нас или въобще към БДЖ? Най-вероятно трябва да питате Борсата, ако е реализирала на цени, които не са приятни за Вас, или приемливи, не знам точно какво имате предвид. Ако считате, че е незаконно борсите в България да извършват такива сделки, обърнете се – Вие сте законодателен орган, искайте да се промени законът и закрийте борсите. Не виждам някакъв проблем, незаконни действия или нецелесъобразни действия, когато борсите в България, законните борси в България бъдат използвани за реализиране на стоки, които са предназначени за търгуване. Практиките, които се извършват във връзка с това, най-често са свързани с изчистване на неоперативни активи, които не са необходими повече за пряката дейност, оперативната дейност на дружествата. Това е законен начин и това се ползва от дружествата. Не съм запознат правителства, които са били на Българска социалистическа партия като мандатоносител, да са ползвали други практики. Ако искате проверете по време на Ваши правителства как е продавана скрапта, вероятно по същия начин, ако искате и там ще сравним цени.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
    ЯВОР БОЖАНКОВ: Благодаря, господин Министър.
    Не твърдя, че е нещо незаконно, не е имало утвърден нормативен ред. Видно от Вашия отговор, след разрешение на министъра на транспорта се осъществяват сделките. Насочвам Вашето внимание – повтарям, без да твърдя, че нещо е незаконно. Такъв е редът. Но дали е етично и морално?
    Взимам един договор – всички са съвършено еднакви. Най-новият е от 2018 г. БДЖ продава…
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Господин Председател, това вече на нищо не прилича. Вие законодателен орган ли сте или морален орган? (Реплики на народния представител Явор Божанков встрани от микрофоните: „Чакайте!”. Шум и реплики.)
    Какво да Ви чакам? Вие ми давате морални оценки!
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Господин Божанков, изчакайте да Ви дам думата…
    ЯВОР БОЖАНКОВ: Господин Министър, насочвам вниманието Ви натам като министър да прецените дали тази политика е правилна, защото БДЖ реализира на цена 164 лв., а пазарната цена към този момент в България е била 515 лв. Това е без изключение. За четири години БДЖ губи четири милиона лева от сделки със скрап. Насочвам Вашето внимание. Ако смятате, че това е работещ, добър механизъм и БДЖ реализира добре своите вторични суровини, продължавайте в същия дух. Не отправям обвинения, не давам морални съвети. Казвам Ви какви са данните…
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Добре, не може ли да се обърнете към българските законни борси, които извършват тази търговия? БДЖ не извършва търговията. БДЖ предоставя, другите дружества, предоставят на борсата тя да бъде извършена. Вие искате да кажете, че борсите в България не извършват законни неща?! Как знаете, че пазарната цена тогава е била примерно три пъти по-голяма, ако борсата не може да я постигне? Къде е това място, където се постига пазарна цена, ако не на борсата?
    ЯВОР БОЖАНКОВ: Веднага отговарям.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Не, не отговаряйте, господин Божанков!
    Благодаря Ви, господин Министър.
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Господин Председател, моля Ви повече да не допускаме такива неща, защото и аз мога да си намеря начин да не идвам и да…
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Спазваме Правилника, господин Министър. Благодаря.
    Господин Божанков, Вие…
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Може ли, господин Председател, процедура?
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Само секунда. Ще Ви дам процедура.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Докато Министърът е тук!
    Господин Министър, само искам да Ви кажа, че не може да си намерите начин да не идвате тук…
    МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ (встрани от микрофоните): Мислите ли?
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Да, мисля, че не можете, тъй като Правилникът на Народното събрание е закон в тази държава и Вие, ако смятате да нарушавате законите, това може да го правите без никой да Ви пречи, но ако смятате да изпълнявате законите в тази държава, всяка първа сряда трябва да бъдете тук на блиц контрол и да отговаряте на въпроси на народни представители. Ако считате, че не трябва да спазвате Правилника, това вече е лично Ваше решение.
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви, господин Свиленск.
    Заповядайте, господин Христов.
    ПАВЕЛ ХРИСТОВ: Уважаеми господин Председател, намерихме механизъм, по който толерантно да си спазим процедурата по блиц контрола, и колегата може да се изкаже. Естествено беше злоупотребено с толерантността на Комисията, което аз не мога да си обясня защо трябва да се допуска?
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Разбрах, господин Христов.
    ПАВЕЛ ХРИСТОВ: Веднъж подхождайки толерантно – сега, извинявайте, ама ако така ще злоупотребяваме и ще правим подобни неща, това не е редно!
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Господин Божанков злоупотреби. Първо, чл. 29 казва: „по общи политики”, конкретни цели. Това е въпрос, по който някой трябва да бъде подготвен. (Шум и реплики.) Това е актуална тема.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Това е актуална тема и общи политики.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Колеги, в крайна сметка…
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Няма ги вече медиите, смятам ще се съгласите, че всъщност злоупотребихме всички.
    Първо, господин Божанков от уважение към Комисията трябваше да седне отзад. След това има достатъчно колеги – аз не смятам, че Вашите колеги са некомпетентни да зададат въпроса. От там тръгваме първо с нарушението на Правилника. Правилникът е, за да можем да излезем от едни такива ситуации, нали? Ние сме го създали, за да има равнопоставеност между всички. Този тон за мен е неприемлив. Неприемлив! Ние приключихме заседанието.
    Заповядайте, господин Свиленски.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Господин Председател, първо, да Ви направя една корекция: „от уважение към Комисията” – няма такова нещо. Всеки народен представител е абсолютно равноправен и може да стои на тази маса и няма такова разпределение на местата кой къде трябва да стои в залата, така че господин Божанков много правилно съм го поканил и съм го настанил в страната, където стоят колегите от БСП, без да заема мястото на никой друг народен представител.
    Освен всичко останало ПГ на БСП бяхме достатъчно коректни, етични и морални, както искате го наречете, пет месеца да няма блиц контрол в тази Комисия. От 5 декември, или 6, не знам как се пада срядата, до днес – 17 април, този министър да не стъпи в тази зала?! Изчакахме, не сме викали нито заместник-министри, нито никого, и сега, когато идва за първи път, да се държи по този начин, и да казва, че няма да спазва… (Дискусията продължава встрани от микрофоните.)
    ПРЕДС. ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Колеги, закривам заседанието.

    (Закрито в 15,05 ч.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума